Do podstawowych zadań Wydziału należy:
- W zakresie edukacji:
- wykonywanie zadań należących ustawowo do organu prowadzącego szkoły oraz placówki oświatowe, a w szczególności: zapewnienie warunków działania szkół i placówek, ustalenie potrzeb w zakresie remontów i zadań inwestycyjnych szkół i placówek, zapewnienie obsługi organizacyjnej szkół i placówek, pomoc w realizacji innych zadań statutowych szkół i placówek, sprawowanie kontroli nad funkcjonowaniem szkół i placówek,
- realizowanie zadań związanych z zakładaniem, likwidacją, przekształcaniem, łączeniem
w zespoły, nadawaniem imienia i prowadzeniem publicznych szkół i placówek oświatowych, - prowadzenie ewidencji szkół i placówek niepublicznych oraz spraw związanych z nadawaniem i cofaniem szkołom i placówkom niepublicznym uprawnień szkoły lub placówki publicznej,
- określanie szczegółowych zasad udzielania i rozliczania dotacji dla szkół i placówek niepublicznych prowadzonych na terenie Powiatu Grójeckiego oraz prowadzenie spraw związanych z udzielaniem dotacji szkołom i placówkom niepublicznym,
- organizowanie konkursów na stanowiska dyrektorów szkół i placówek oświatowych, prowadzenie spraw związanych z powierzaniem stanowisk dyrektorów szkół i placówek oświatowych oraz prowadzenie ich spraw kadrowych,
- prowadzenie spraw związanych z dokonywaniem oceny pracy dyrektorów szkół i placówek oświatowych,
- sporządzanie wniosków o przyznanie odznaczeń państwowych i resortowych oraz Nagród Ministra Edukacji Narodowej i Mazowieckiego Kuratora Oświaty dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Powiat Grójecki, jak również sporządzanie wniosków o przyznanie nagrody Starosty Grójeckiego dla dyrektorów szkół i placówek ze specjalnego funduszu nagród,
- prowadzenie całokształtu spraw związanych z przeprowadzaniem postępowania egzaminacyjnego w stosunku do nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela mianowanego,
- analiza, opiniowanie i przedkładanie Staroście do zatwierdzenia arkuszy organizacyjnych pracy szkół i placówek na dany rok szkolny oraz ich bieżąca weryfikacja,
- współpraca z dyrektorami szkół i placówek w zakresie finansowania zadań dotyczących dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz monitorowanie spraw związanych z realizacją doskonalenia nauczycieli zgodnie z przepisami prawa,
- sprawowanie nadzoru nad szkołami i placówkami podległymi Powiatowi Grójeckiemu
w zakresie przestrzegania przepisów dotyczących organizowania pracy w szkołach i placówkach oraz przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy , - prowadzenie bazy danych systemu informacji oświatowej w zakresie;
- przekazywania danych identyfikacyjnych do zbioru danych nauczyciela w związku z awansem zawodowym na nauczyciela mianowanego,
- kontroli prawidłowości danych zawartych w zestawieniach przekazywanych do bazy danych SIO przez podległe i rejestrowane szkoły i placówki w zakresie liczby uczniów i etatów nauczycieli,
- wydawanie i cofanie upoważnień do dostępu do bazy danych SIO dla dyrektorów i pracowników prowadzonych szkół i placówek oraz szkół i placówek podlegających wpisowi do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonych przez Powiat Grójecki.
- prowadzenie spraw w zakresie kierowania uczniów do szkół i placówek kształcenia specjalnego,
- prowadzenie spraw w zakresie kierowania nieletnich do młodzieżowych ośrodków socjoterapii oraz młodzieżowych ośrodków wychowawczych,
- prowadzenie procedur związanych z przyznawaniem nauczania indywidualnego dla dzieci i młodzieży, którym stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły oraz zajęć rewalidacyjnych,
- przeprowadzanie procedury udzielania dotacji celowej na różnego rodzaju działania w szkołach i placówkach oświatowych,
- sporządzanie wniosków do Ministerstwa Edukacji Narodowej w celu pozyskania środków z rezerwy subwencji oświatowej ogólnej,
- prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem, stypendiów dla uczniów publicznych szkół i placówek dla których organem prowadzącym jest Powiat Grójecki oraz ustalanie regulaminów przyznawania tych stypendiów,
- współpraca z Wydziałem Finansowym w planowaniu, naliczaniu subwencji, tworzeniu projektów planów budżetowych,
- opracowywanie regulaminu określającego: wysokość stawek dodatków za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy oraz szczegółowe warunki przyznawania tych dodatków, szczegółowe warunki obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, wysokość i warunki wypłacania nagród i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy dla nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych,
- przygotowywanie projektów aktów prawnych dotyczących szkół i placówek oświatowych, projektów uchwał Rady Powiatu i Zarządu Powiatu,
- przeprowadzanie kontroli w szkołach i placówkach oświatowych w zakresie funkcjonowania szkół i placówek.
- ustalanie planu sieci publicznych szkół ponadpodstawowych i specjalnych,
- monitorowanie wyników egzaminów zewnętrznych w szkołach i placówkach prowadzonych przez Powiat Grójecki,
- przygotowywanie dokumentacji niezbędnej do udzielania dyrektorom szkół i placówek zgody na dokonanie czynności prawnych przekraczających zakres udzielonych pełnomocnictw,
- realizacja zadań dotyczących analizy wydatków poniesionych w poprzednim roku kalendarzowym na wynagrodzenia nauczycieli, w odniesieniu do wysokości średnich wynagrodzeń oraz średniorocznej struktury zatrudnienia nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego zgodnie z art. 30a ustawy – Karta nauczyciela,
- opracowywanie i przedkładanie sprawozdania dotyczącego informacji o stanie realizacji zadań oświatowych Powiatu Grójeckiego za dany rok szkolny,
- nadzór oraz weryfikacja i sporządzanie raportów dotyczących realizacji obowiązku nauki oraz spraw rekrutacji do szkół i placówek oświatowych,
- dbałość o przygotowywanie przez szkoły atrakcyjnej oferty edukacyjnej w oparciu o diagnozę potrzeb prowadzoną we współpracy z Powiatową i Wojewódzką Radą Rynku Pracy,
- przygotowywanie, zawieranie i realizacja porozumień z innymi jednostkami samorządu terytorialnego, a szczególnie w zakresie prowadzenia zadań publicznych w przedmiocie organizowania nauki zawodu dla uczniów realizujących kształcenie zawodowe,
- realizacja innych zadań wynikających z obowiązujących przepisów.
- W zakresie kultury:
- prowadzenie spraw związanych z tworzeniem powiatowych instytucji kultury oraz nadzór nad ich funkcjonowaniem,
- prowadzenie spraw związanych z ochroną zabytków (przygotowywanie decyzji w sprawie zabezpieczenia zabytków, umieszczanie na zabytkach nieruchomych odpowiednich znaków lub zapisów, przyjmowanie informacji od osób prowadzących roboty budowlane i ziemne w razie ujawnienia przedmiotu, który posiada cechy zabytku),
- współpraca z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w sprawach związanych z opieką nad zabytkami,
- wnioskowanie do wojewódzkiego konserwatora zabytków o wydanie decyzji w sprawie wpisania do rejestru zabytków dóbr kultury nieruchomych, ruchomych oraz kolekcji,
- wydawanie decyzji z urzędu lub na wniosek wojewódzkiego konserwatora zabytków o zabezpieczeniu dóbr kultury w formie tymczasowego zajęcia w razie uzasadnionej obawy zniszczenia, uszkodzenia lub wywiezienia dobra kultury bez zezwolenia za granicę bądź też nie zapewnienia dobru kultury należytych warunków konserwacji,
- przygotowywanie powiatowego programu opieki nad zabytkami,
- współdziałanie z wojewódzkimi instytucjami kultury,
- realizacja innych zadań wynikających z obowiązujących przepisów.
- W zakresie sportu:
- podejmowanie działań w zakresie rozwoju i upowszechniania sportu wśród uczniów,
- wspomaganie szkół i placówek oświatowych w prowadzeniu działalności sportowej,
- współdziałanie w realizacji własnych zadań powiatu z organami administracji rządowej, organami gmin i innych powiatów oraz osobami prawnymi i fizycznymi prowadzącymi działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu,
- opracowywanie i nadzór nad realizacją „Kalendarza Szkolnych Imprez Sportowych dla Szkół Powiatu Grójeckiego”,
- realizacja innych zadań wynikających z obowiązujących przepisów.
- W zakresie zdrowia:
- prowadzenie spraw związanych ze sprawowaniem ustawowego nadzoru nad podległym publicznym zakładem opieki zdrowotnej w zakresie: realizacji zadań statutowych, dostępności i poziomu udzielanych świadczeń, prawidłowości gospodarowania mieniem i gospodarki finansowej,
- prowadzenie spraw związanych z tworzeniem, przekształcaniem lub likwidacją, a także rozszerzaniem lub ograniczaniem działalności podległego zakładu opieki zdrowotnej,
- przygotowywanie dokumentów związanych z uchwalaniem statutu publicznego zakładu opieki zdrowotnej oraz jego zmian,
- organizowanie konkursu na stanowisko kierownika publicznego zakładu opieki zdrowotnej,
- przygotowywanie projektów uchwał dotyczących powołania rady społecznej w publicznym zakładzie opieki zdrowotnej,
- opracowywanie dokumentacji związanej z ustalaniem rozkładu godzin pracy oraz dyżurów aptek ogólnodostępnych na terenie Powiatu Grójeckiego,
- współpraca z Urzędem Wojewódzkim w zakresie działania systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne,
- przekazywanie Marszałkowi Województwa Mazowieckiego informacji o realizowanych na terenie powiatu programach zdrowotnych,
- opracowanie i koordynowanie powiatowego programu ochrony zdrowia psychicznego,
- udział w projektach promujących zdrowy styl życia oraz programów badań profilaktycznych zmierzających do ograniczenia zapadalności na choroby cywilizacyjne wspólnie z Państwową Powiatową Inspekcją Sanitarną i organizacjami pozarządowymi,
- przygotowywanie decyzji zezwalającej na sprowadzanie zwłok i prochów zmarłych z zagranicy,
- współpraca z Powiatowym Centrum Medycznym Sp. z o.o. w Grójcu w zakresie prowadzenia spraw zleconych przez Zarząd Powiatu,
- współpraca z Państwową Powiatową Inspekcją Sanitarną w zakresie ochrony zdrowia publicznego,
- współpraca z podmiotami leczniczymi przy pozyskiwaniu funduszy zewnętrznych i krajowych,
- realizacja innych zadań wynikających z obowiązujących przepisów.
- W zakresie pomocy społecznej:
- koordynowanie i nadzorowanie działań nad prawidłowym realizowaniem zadań przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie,
- współpraca z Domami Pomocy Społecznej, Środowiskowym Domem Samopomocy,
- współpraca z Powiatowym Zespołem d.s. Orzekania o Niepełnosprawności w Radomiu,
- współpraca z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w realizacji programów celowych,
- realizacja innych zadań wynikających z obowiązujących przepisów.
- W zakresie funduszy europejskich:
- monitorowanie terminów wdrażania konkursów w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej i krajowych,
- przygotowanie wniosków aplikacyjnych o dofinansowanie projektów ze środków unijnych i krajowych,
- współpraca ze szkołami i placówkami oświatowymi w zakresie opracowania wniosków dofinansowanych ze środków unijnych i krajowych,
- koordynowanie i nadzorowanie przebiegu prac zmierzających do przygotowania wniosków,
- pozyskiwanie partnerów zewnętrznych do realizacji projektów współfinansowanych ze środków unijnych i krajowych,
- realizacja innych zadań wynikających z obowiązujących przepisów.