Główna treść strony
Protokół Nr VI
z Nadzwyczajnej Sesji Rady Powiatu Grójeckiego w dniu 25 marca 2011 r.
Przewodniczący Rady Witold Wójcik o godzinie 12.00 otworzył Sesję wypowiadając formułę „Otwieram Nadzwyczajną Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Powitał Panie i Panów Radnych Powiatu Grójeckiego, Starostę Grójeckiego Mariana Górskiego, Skarbnik Powiatu Jadwigę Ostrowską, Sekretarz Powiatu Annę Matyjas, Radcę Prawnego Mariana Seweryna oraz pracowników Starostwa.
Ad. 2
Przewodniczący Rady poinformował, że w Sesji uczestniczy 21 radnych, co stanowi quorum i pozwala na podejmowanie prawomocnych decyzji. Lista stanowi zał. nr 1.
Przewodniczący Rady odczytał wniosek Zarządu Powiatu w sprawie zwołania Nadzwyczajnej Sesji Rady Powiatu – zał. nr 2.
Proponowany porządek obrad:
1. Otwarcie sesji.
2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
3. Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał w sprawach:
3.1. uchylenia uchwały nr V/36/2011 Rady Powiatu Grójeckiego.
3.2. zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Grójeckiego na rok 2011 r
4. Interpelacje i zapytania radnych.
5. Wolne wnioski i oświadczenia radnych.
6. Zamknięcie posiedzenia.
Ad. 3
Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał w sprawach:
Ad. 3.1
Projekt uchwały w sprawie uchylenia uchwały nr V/36/2011 Rady Powiatu Grójeckiego przedstawiła Naczelnik Wydz. Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska Teresa Ostatek – zał. nr 3.
Uwag nie zgłoszono. Przewodniczący odczytał projekt i poddał pod głosowanie. Głosowało 21 radnych. Uchwała nr VI/40/2011 została przyjęta jednogłośnie – 21 głosów „za”.
Ad. 3. 2
Projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Grójeckiego na rok 2011 r. szczegółowo omówiła Skarbnik Powiatu Jadwiga Ostrowska – zał. nr 3.
Radny Stanisław Woźniak wyraził niepokój wnioskiem dyrektora DPS w Tomczycach dot. zmniejszenia środków na zakup żywności. Ponadto w sprawie wzrostu wydatków na postępowania sądowe stwierdził, że to spadkobiercy powinni ponosić koszty.
Skarbnik Powiatu wyjaśniła, że dyrektor nie zachował nieostrożności, obecnie w DPS Tomczyce nie ma pełnej obsady, nie istnieje obawa, że zabraknie środków na żywność. W drugiej sprawie p. Skarbnik wyjaśniła, że chcąc wyegzekwować należność za pobyt w DPS oraz uzyskać przeniesienie depozytu po zmarłych mieszkańcach konieczne jest przeprowadzenie postępowania sądowego.
Radca Prawny dodał, że chodzi o sprawy, w których nie ma spadkobierców. DPS nie chce trzymać pieniędzy u siebie i składa wniosek o przeniesienie depozytu.
Radny Waldemar Kopczyński spytał o jakiej wielkości zwiększeniu mówimy.
Pani Skarbnik wyjaśniła, że chodzi o kwotę 1 tys. zł.
Radny Stanisław Sitarek zwrócił uwagę na zwiększenie środków w paragrafie 801 rozdz. 81 111.
Pani Skarbnik wyjaśniła, że zaplanowanie rocznego wynagrodzenia w jednostce na etapie tworzenia budżetu jest bardzo trudne. Z tego też powodu wystąpiła potrzeba zwiększenia środków na wypłaty tzw. „trzynastek”, natomiast p. Dyrektor nie będzie mogła wydatkować tych środków na żaden inny cel.
Radny Maciej Dobrzyński poprosił, aby w przyszłości dyrektorzy dołączali do wniosków pisemne uzasadnienia co do przeznaczenia środków, szczególnie w zakresie wynagrodzeń.
Starosta Marian Górski potwierdził, że kolejne wnioski będą dokładnie uszczegółowione.
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie. Głosowało 21 radnych. Uchwała nr VI/41/2011 została przyjęta jednogłośnie – 21 głosów „za”.
Ad. 4
Radny Radosław Kreczmański poprosił o informację nt przetargu z dnia 22.03.2011 r. na przebudowę drogi powiatowej Wola Boglewska – Murowanka.
Starosta Marian Górski wyjaśnił, że przetarg został rozstrzygnięty, jest taniej. Pierwotny koszt to kwota 450 tys. zł, obecna wynosi 387 tys. zł, wygrała Firma PRID.
Radny Stanisław Woźniak przedstawił informację z wyjazdowego posiedzenia Komisji Transportu Zbiorowego i Dróg Publicznych, które miało na celu ocenę stanu technicznego dróg powiatowych po okresie zimowym. Zaplanowano jeszcze dwa takie wyjazdy. Po pierwszym nasuwa się wniosek, że 50% obecnego stanu dróg jest po stronie natury, drugie 50 % po stronie użytkowników tych dróg i właścicieli dróg. Tylko na jednej drodze przez wieś Koziegłowy w trakcie remontu mieszkańcy wykonali rowy i przepusty, woda odpływa i dzięki temu droga zmodernizowana w 2007 r. jest w idealnym stanie. Dlatego priorytetem naszej kadencji winno być doprowadzenie do stanu drożności przepustów i rowów. W innym razie wydatkowanie jakichkolwiek środków na remonty dróg staje się bezzasadne. Należy zobowiązać Dyrektora PZD do występowania do właścicielach posesji, są prawne podstawy, o natychmiastowe udrożnienia przepustów pod wjazdami oraz oczyszczenie rowów na wysokości ich nieruchomości. Kolejną istotna sprawą jest zakłócenie stosunków wodnych poprzez nagminny brak przyzwolenia społecznego, najczęściej między najbliższymi sąsiadami, na wykonanie rowu na ich terenie. Jednocześnie radny podkreślił, że do dokumentacji drogowej powinno się włączyć wynik badania profilu glebowego, który poprawiłby na większą efektywność prac remontowych.
Ad. 5
Radny Stanisław Woźniak kontynuując wypowiedź poruszył sprawę biogazowi, której próby usytuowania na obszarze naszego powiatu są prowadzone. W ostatnim czasie w tej sprawie odbyła się społeczna debata na terenie Gminy Błędów. Radny dodał, że przyzwolenie na tego typu działalność spowoduje w przyszłości obniżenie zainteresowania odbiorców produktami rolnymi, głównie jabłkami z naszego regionu.
Starosta Marian Górski w odniesieniu do sprawy drogi w Koziegłowach podkreślił, że będąc na sesjach i spotkaniach w terenie niejednokrotnie zwracał się z apelem do mieszkańców o wsparcie działań na drogach poprzez udział społeczności lokalnej w pracach porządkowania poboczy. Niektóre gminy nas wsparły, m.in. gmina Jasieniec i częściowo Belsk Duży. Ostatnio o takie wsparcie zwróciliśmy się na Sesji w Grójcu, gdzie byli obecni wszyscy sołtysi, ponieważ obecne środki finansowe w żadnej mierze nie pozwolą na kompleksowe wykonywanie powyższych prac.
Przewodniczący Rady zaznaczył, że w sprawie biogazowi żaden wniosek do Rady Powiatu nie wpłynął, jeśli wpłynie zostanie skierowany pod obrady Komisji Rolnictwa.
Naczelnik Teresa Ostatek wyjaśniła, że obecnie do wydziału nie wpływają wnioski na tym etapie inwestycyjnym. Temat biogazowi zna jedynie z prasowych informacji.
Do ubiegłego roku wydział opiniował i uzgadniał lokalizację inwestycji podczas wydawania decyzji środowiskowych, w tej chwili to nie obowiązuje. Wobec tego wydział nie ma instrumentów prawnych ingerowania na tym etapie postępowania. Nie może więc pozytywnie czy też negatywnie wpływać na jakiekolwiek opinie. Z chwilą oddawania obiektu do użytku firmy są zobowiązane do uzyskania decyzji środowiskowej tym samym nasze monitorowanie może być podjęte wyłącznie od tego momentu, ale wtedy raczej jest już za późno na jakąkolwiek ingerencję. Inaczej sprawa wygląda jeśli chodzi o Radę Powiatu czy Komisję, zawsze mogą zająć oficjalne stanowisko.
Radny Stanisław Sitarek w krótkim wystąpieniu przybliżył aspekty sprawy biogazowi. Firma zgłosiła się do wójta Gminy Błędów o wydanie decyzji dot. warunków zabudowy. Z uwagi na innowację tego pomysłu Wójt poprosił o przedstawienie opinii oddziaływania na środowisko i inwestor taką opinię przedłożył. Niemniej w związku z wieloma sygnałami negatywnego oddźwięku społecznego odbyła się publiczna rozprawa administracyjna przy udziale zainteresowanych stron. Na dzień dzisiejszy z uwagi na duży sprzeciw mieszkańców sprawa na terenie tej gminy upadła. Niestety przy tego rodzaju sprawach pewna grupa osób prawdopodobnie chce załatwić swoje interesy i robią wszystko, aby nadać tym kwestiom zupełnie inny kontekst.
Wicestarosta Janusz Różycki stwierdził, że nieco błędnie postrzegana jest rola powiatu w zakresie toku tego typu spraw. Starostwo nie może być stroną sprawie. Nie może też oceniać czy inwestycja jest potrzebna czy nie na danym terenie. Nie może też niczego zakazać. Natomiast w ramach swoich kompetencji rozstrzyga czy toczące się postępowanie administracyjne jest zgodne z obowiązującymi przepisami. W sprawach zagospodarowania danego terenu bardzo dużo do powadzenia mają samorządy gminne, poprzez tworzenie precyzyjnych zapisów w planach zagospodarowania przestrzennego.
Radny Waldemar Kopczyński stwierdził, że w sprawie porządkowania rowów należy wystąpić z wnioskiem do Aresztu Śledczego w Grójcu o pozyskanie osób.
Starosta Marian Górski podkreślił, że PZD korzysta z tej formy współpracy od ponad roku. Osoby są angażowane nie tylko do odkrzaczania czy czyszczenia rowów, ale do różnych innych prac. Oczywiście z zachowaniem obowiązujących przy tego typu pracownikach zasadach. Natomiast popyt na tego rodzaju pracowników jest bardzo duży, wiele firm o nich występuje, dlatego nie możemy liczyć na większą liczbę osób..
W dalszej części posiedzenia Wicestarosta Janusz Różycki w odpowiedzi na zapytania z poprzedniej Sesji krótko omówił założenia nowego planu działania systemu ratownictwa medycznego w województwie mazowieckim na lata 2011 -14.
Radny Maciej Dobrzyński spytał, kiedy powiat otrzyma środki z Planu B.
Wicestarosta Janusz Różycki poinformował, że 11 marca br. zakończyła się procedura w BGK, obecnie wniosek znajduje się u wojewody, ale tam procedura jest bardzo krótka, następnie wniosek trafi do Ministerstwa Zdrowia po ostateczną decyzję.
Przewodniczący Rady podkreślił, że trwają rozmowy, ponieważ zaakceptowano kwotę 9,6 mln zł, natomiast powiat oponuje przy kwocie 10 mln zł.
Następnie Przewodniczący poinformował, że wpłynęło pismo Senatora RP Stanisław Karczewskiego, które odczyta na następnej Sesji. Osobiście też wystąpił do NFZ i treść tego pisma również przedstawi na kolejnym posiedzeniu Rady .
Ad. 6
Przewodniczący Rady Witold Wójcik stwierdził, że porządek dzisiejszej Sesji został wyczerpany. Podziękował wszystkim za udział i o godzinie 13.35 zamknął posiedzenie wypowiadając formułę „Zamykam Nadzwyczajną Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Przewodniczył
Witold Wójcik
Informacje o stronie
Podmiot publikujący: |
Starostwo Powiatowe w Grójcu |
Odpowiada za treść: |
Rada Powiatu Grójeckiego |
Wprowadził: |
Nieznany, data: 05.05.2011 r., godz. 12.03 |
Ostatnia aktualizacja: |
Nieznany, data: 12.09.2013 r., godz. 13.17 |
Czas |
Administrator |
Opis zmiany |
12.09.2013 r., godz. 13.17 |
Nieznany |
Edycja strony |
31.10.2012 r., godz. 15.30 |
Nieznany |
Edycja strony |
31.10.2012 r., godz. 15.27 |
Nieznany |
Edycja strony |
05.05.2011 r., godz. 12.03 |
Nieznany |
Dodanie strony do BIP. |