Główna treść strony
Protokół Nr IV
z Sesji Rady Powiatu Grójeckiego w dniu 21 stycznia 2011 r.
Przewodniczący Rady Witold Wójcik o godzinie 10.00 otworzył Sesję wypowiadając formułę „Otwieram Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Następnie powitał Panie i Panów Radnych Powiatu Grójeckiego oraz Zarząd i Starostę Grójeckiego. Ponadto powitał zaproszonych gości i pracowników Starostwa.
Ad. 2
Przewodniczący Rady poinformował, że obecnie w posiedzeniu uczestniczy 19 radnych, co stanowi quorum i pozwala na podejmowanie prawomocnych decyzji. Lista obecności stanowi zał. nr 1.
Ad. 3
Proponowany porządek obrad:
1. Otwarcie sesji.
2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
3. Przyjęcie porządku obrad.
4. Przyjęcie protokołu z dnia 15 grudnia 2010 r.
5. Sprawozdanie Starosty Grójeckiego z pracy Zarządu Powiatu i informacje Starosty Grójeckiego.
6. Sprawozdanie Starosty Grójeckiego z działalności Powiatowej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku za 2010 r.
7. Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał w sprawach:
7.1. w sprawie objęcia mandatu radnego przez Waldemara Kopczyńskiego i złożenie ślubowania,
7.2. w sprawie objęcia mandatu radnego przez Szymona Nowakowskiego i złożenie ślubowania,
7.3. uchwalenia Budżetu Powiatu Grójeckiego na 2011 r.
7.4. uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Grójeckiego na lata 2011-2020,
7.5. zasad korzystania z telefonów komórkowych przez członków władz Powiatu Grójeckiego,
7.6. wydzierżawienia nieruchomości zabudowanej w Nowej Wsi,
7.7. powołania członków Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Nowym Mieście n/Pilicą.
7.8. delegowania radnych do składu Powiatowej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku.
7.9. wygaśnięcia mandatu radnej Teresy Knyzio.
7.10. wyboru Przewodniczącego Komisji Integracji Europejskiej i Promocji Powiatu.
8. Interpelacje i zapytania radnych.
9. Wolne wnioski i oświadczenia radnych.
10. Zamknięcie posiedzenia.
Pan Przewodniczący odczytał wniosek Starosty Grójeckiego dot. wprowadzenia do porządku autopoprawek Zarządu do budżetu powiatu na 2011 r. – zał. nr 2 i poddał go pod głosowanie. Wniosek został przyjęty jednogłośnie – 18 głosów „za”.
Pan Przewodniczący odczytał rezygnację przewodniczącego Stanisława Woźniaka z pracy w Komisji Rewizyjnej oraz rezygnację radnego Krzysztofa Fiksa z pracy w Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu– zał. 3 i 4.
Pan Przewodniczący poinformował, ze zachodzi konieczność poszerzenia porządku o pkt 7.11 dot. podjęcia uchwały w sprawie wyboru Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej. Poddał propozycję pod głosowanie. Głosowało 18 radnych. Propozycję przyjęto większością głosów – 17 głosów „za” przy 1 „wstrzymującym się”.
Pan Przewodniczący odczytał pismo Wicestarosty Grójeckiego dot. przyznania Staroście Grójeckiemu dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2010 r. – zał. nr 5. Zaproponował poszerzenie porządku o pkt 7.12 i poddał propozycję pod głosowanie.
W związku z udziałem w głosowaniu p. Teresy Knyzio Przewodniczący Rady unieważnił wynik głosowania i poprosił o wyjaśnieni e sytuacji radce prawnego.
Radca Prawny Marian Seweryn wyjaśnił, że p. Teresa Knyzio w dniu 3 stycznia
2011 r. złożyła pisemną rezygnację i z tą datą nastąpiło wygaśnięcie mandatu.
Nastąpiła reasumpcja głosowania. Głosowało 18 radnych. Uzupełnienie porządku o pkt 7.12 zostało przyjęte większością głosów – 14 „za” przy 4 „przeciw”.
Przewodniczący Rady poddał porządek obrad ze zmianami pod głosowanie. Głosowało 18 radnych. Porządek został przyjęty większością głosów – 15 głosów „za” przy 1 „przeciw” i 2 „wstrzymujących się”
Ad. 4
Przewodniczący Rady poinformował, że protokół Nr II/2011 z 15 grudnia 2010 r. był wyłożony w Biurze Rady, a odpis przekazano Przewodniczącym Klubów Radnych. Uwag nie zgłoszono. Protokół został przyjęty jednogłośnie – 18 głosów „za”.
Ad. 5
Sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu od ostatniej Sesji Rady Powiatu Grójeckiego przedstawił Starosta Grójecki Marian Górski – zał. nr 6.
Radny Radosław Kreczmański poprosił o uszczegółowienie informacji dot. spotkania z Burmistrzem Warki w sprawie umowy na utrzymanie ulic w ciągach dróg powiatowych oraz sprawy rozpatrzenia wsparcia przy rewitalizacji muzeum.
Starosta Marian Górski poinformował, że z Nowym Miastem, Mogielnicą i Grójcem od 13 lat powiat podtrzymuje umowę o utrzymanie ulic w ciągach dróg powiatowych. Od 2 lat umowa z Warką jest zerwana przez Burmistrza Pałczyńskiego. Powiat chce wrócić do współpracy, na zasadach jak z innymi miastami. Sporządzono aneks, ale okazało się, że konieczne jest podpisanie nowej umowy i taki projekt został Gmina przekazany. Sprawa muzeum została jedynie zaakcentowana, gdyż Burmistrz Warki jednoznacznie stwierdził, że gmina ma już rozpoczęte zadania i nie podejmie się nowych, związanych z dodatkowymi środkami. Rozpatrzy propozycję w drugiej połowie roku, ale już pod kątem przyszłorocznego budżetu.
Radny Radosław Kreczmański spytał o sprawę współpracy w zakresie wspólnej modernizacji dróg na terenie Gminy Warka.
W odpowiedzi Starosta Marian Górski wyjaśnił, że od dwóch lat w tej kwestii również nie ma regularnej współpracy. Jedyna współpraca dotyczyła „schetynówki”. Samorząd warecki przeznaczył 200 tys. zł na ul. Mostową i ul. Wysockiego. W związku z tym powiat przeznaczył 200 tys. zł na inwestycje w tej gminie. Dokończona zostanie zeszłoroczna inwestycja na drodze Murowanka – Laski. Ponadto powiat dołoży do sumy, która zostanie po przetargu, pod warunkiem, że gmina wskaże zadanie i przeznaczy podobne środki.
Radny Mariusz Wojno spytał o sprawę budowy Komendy Powiatowej Policji w Grójcu.
Starosta Marian Górski wyjaśnił, że poprosił dwóch posłów o udział w spotkaniu z Komendantem Wojewódzkim. Uzyskana informacja nie do końca nas satysfakcjonuje, niemniej uzyskaliśmy zapewnienie, że są duże starania zakończenia inwestycji w tym roku.
Radny Radosław Kreczmański spytał o wynik spotkania w Dyrekcji Dróg Wojewódzkich.
Starosta Grójecki poinformował, że w pierwszej wersji miały wejść trzy drogi na naszym terenie. Odcinek Mogielnica – Nowe Miasto (dokumentacja łącznie z przyjęciem stałej organizacji ruchu była zatwierdzana), odcinek ul. Wójtowskiej w Warce oraz odcinek w Jasieńcu. Na dzień dzisiejszy pozostał odcinek w Jasieńcu, ale skrócony o połowę.
Radny Radosław Kreczmański podkreślił, że ul. Wójtowska to centrum miasta, dlatego należy dołożyć starań i dążyć do realizacji tego zadania.
Radny Stanisław Sitarek poprosił o przybliżenie szczegółów współpracy Powiatu z Gminą Pniewy w sprawie wykonania zadania „Moje boisko - Orlik 2012”. Na Komisji Oświaty ta sprawa nie była poruszana, a przecież będą angażowane jakieś środki.
Wicestarosta Janusz Różycki wyjaśnił, że w styczniu upłynął termin składania wniosków o dofinansowanie budowy boisk „Orlik”. Zgodnie z planem realizowanym od ponad roku powiat złożył wniosek na boisko w SOSW w Jurkach. Jeśli uzyska aprobatę inwestycja będzie dofinansowana w 47% przez Skarb Państwa i 33% województwo mazowieckie, pozostałą kwotę, w zależności od sumy po przetargu po połowie sfinansuje powiat i gmina. O wprowadzeniu do budżetu można mówić po akceptacji wniosku. Koszty eksploatacji też będą podzielone. Szkoła pokryje koszty wody, oświetlenia, sprzątania, natomiast gmina zatrudni przez 10 lat pracownika, który jest wymagany na takim obiekcie.
Ad. 6
Sprawozdanie z działalności Powiatowej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku w 2010 r. przedstawił Starosta Grójecki Marian Górski – zał. nr 7.
Ad. 7
Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał w sprawach.
Ad. 7.1
Pismo Powiatowej Komisji Wyborczej w Grójcu w sprawie wygaśnięcia mandatu Tadeusza Zakrzewskiego oraz wskazania Waldemara Kopczyńskiego oraz projekt w sprawie objęcia mandatu radnego odczytał Przewodniczący Rady – zał. nr 8 i 9.
Następnie poddał projekt pod głosowanie Obecnych 19 radnych. Głosowało 18 radnych. Uchwała IV/20/2011 została przyjęta jednogłośnie – 18 głosów „za”.
Przewodniczący Rady odczytał słowa roty. Radny Waldemar Kopczyński złożył uroczyste ślubowanie.
Ad. 7.2
Radny Stanisław Sitarek z uwagi na nieobecność radnego Szymona Nowakowskiego zaproponował odłożenie przyjęcia uchwały na następne posiedzenie Rady.
Radni nie zgłosili uwag i jednogłośnie przychylili się do propozycji.
Radny Arkadiusz Stępniewski opuścił salę obrad. Obecnych 18 radnych.
Ad. 7.3
Projekt uchwały w sprawie uchwalenia Budżetu Powiatu Grójeckiego na rok 2011
z uzasadnieniem szczegółowo omówiła Skarbnik Jadwiga Ostrowska – zał. nr 10.
Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczących Komisji Stałych Rady Powiatu
o przedstawienie opinii o projekcie Budżetu Powiatu Grójeckiego na rok 2011.
Wiceprzewodnicząca Małgorzata Woźniak odczytała opinię Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych i Przeciwdziałania Bezrobociu – zał. nr 11.Komisja jednogłośnie zaopiniowała projekt budżetu – 6 głosów „za”.
Przewodniczący Jerzy Bińkiewicz odczytał opinię Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu – zał. nr 12. Komisja większością głosów pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu – 5 głosów „za” przy 1 „przeciw”.
Przewodniczący Stanisław Woźniak odczytał opinię Komisji Transportu Zbiorowego i Dróg Publicznych – zał. nr 13. Komisja jednogłośnie zaopiniowała projekt budżetu – 6 głosów „za”.
Przewodniczący Radosław Kreczmański odczytał opinię Komisji Rolnictwa, Leśnictwa, Ochrony Środowiska i Geodezji – zał. nr 14. Komisja większością głosów pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu – 5 głosów „za” przy 1 „wstrzymującym się”.
Wiceprzewodniczący Rady Krzysztof Ambroziak odczytał opinię Komisji Integracji Europejskiej i Promocji Powiatu – zał. nr 15.Komisja jednogłośnie zaopiniowała projekt budżetu – 4 głosy „za”.
Przewodniczący Mariusz Wojno odczytał opinie Komisji Oświaty, Kultury, Turystyki i Sportu – zał. nr 16.Komisja większością głosów pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu – 5 głosów „za” przy 1 „wstrzymującym się”.
Starosta Grójecki Marian Górski odczytał Uchwałę Nr 426/P/2010 z uzasadnieniem Składu Orzekającego RIO w Warszawie z dnia 15 grudnia 2010 r. – zał. nr 17.
Skarbnik Jadwiga Ostrowska kolejno odczytała a radni przegłosowali autopoprawki Zarządu Powiatu Grójeckiego do projektu uchwały budżetowej na rok 2011– zał. nr 18.
Ustawowy skład Rady Powiatu wynosi 21 radnych. Obecnych na sali 18 radnych.
Dochody
Dochody bieżące
Dział 700 – Gospodarka mieszkaniowa
Rozdział 70005 – Gospodarka gruntami i nieruchomościami
§ 0750 Zarząd wnosi o zwiększenie o kwotę 450.000. zł.
Plan przed zmianą wynosił 300.000 zł. Plan po zmianach wynosi 750.000 zł
Obecnych 18 radnych. Głosowało 17 radnych. Autopoprawkę przyjęto iększością głosów – 16 głosów „za” przy 1 „wstrzymującym się”.
Dział 710 – Działalność usługowa
Rozdział 71095 – Pozostała działalność
§ 0970 Zarząd wnosi o zwiększenie o kwotę 564.000 zł.
Plan przed zmianą wynosił 600.000 zł. Plan po zmianach wynosi 1.164.000 zł
Obecnych 18 radnych. Głosowało 18 radnych. Autopoprawkę przyjęto większością głosów – 17 głosów „za” przy 1 „wstrzymującym się”.
Dochody majątkowe
Dział 600 – Transport i łączność
Rozdział 60014 – Drogi publiczne powiatowe
§ 6300 Zarząd wnosi o zmniejszenie o kwotę 166.500 zł.
Plan przed zmianą wynosił 666.500 zł. Plan po zmianach wynosi 500.000 zł.
Obecnych 18 radnych. Głosowało 18 radnych. Autopoprawkę przyjęto większością głosów – 17 głosów „za” przy 1 „przeciw”.
Wydatki
Dział 600 – Transport i Łączność
Rozdział 60014 – Drogi publiczne powiatowe
§ 6050 Zarząd wnosi o zmniejszenie o kwotę 544.000 zł.
Plan przed zmianą wynosił 2.294.000 zł. Plan po zmianach wynosi 1.750.000 zł
Obecnych 18 radnych. Głosowało 18 radnych. Autopoprawkę przyjęto większością głosów – 16 głosów „za” przy 2 „przeciw”.
Dział 750 – Administracja publiczna
Rozdział 75020 – Starostwo Powiatowe
§ 4010 Zarząd wnosi o zmniejszenie o kwotę 100.000 zł
Plan przed zmianą wynosił 4.645.150 zł. Plan po zmianach wynosi 4. 545.150 zł
§ 4110 Zarząd wnosi o zmniejszenie o kwotę 100.000 zł
Plan przed zmianą wynosił 789.755 zł. Plan po zmianach wynosi 689.755 zł
§ 4210 Zarząd wnosi o zmniejszenie o kwotę 100.000 zł
Plan przed zmianą wynosił 1.269.370 zł. Plan po zmianach wynosi 1.169.370 zł
§ 4700 Zarząd wnosi o zmniejszenie o kwotę 20.000 zł
Plan przed zmianą wynosił 70.000 zł. Plan po zmianach wynosi 50.000 zł
Głosowało 18 radnych. Autopoprawkę przyjęto jednogłośnie – 18 głosów „za”
Dział 750 – Administracja publiczna
Rozdział 75075 – promocja jednostek samorządu terytorialnego
§ 4210 Zarząd wnosi o zmniejszenie o kwotę 50.000 zł
Plan przed zmianą wynosił 100.000 zł. Plan po zmianach wynosi 50.000 zł
§ 4300 Zarząd wnosi o zmniejszenie o kwotę 50.000 zł
Plan przed zmianą wynosił 100.000 zł. Plan po zmianach wynosi 50.000 zł
Obecnych 18 radnych. Głosowało 18 radnych. Autopoprawkę przyjęto jednogłośnie – 18 głosów „za”.
Dział 757 – Obsługa długu publicznego
Rozdział 75702 - obsługa papierów wartościowych, kredytów i pożyczek jednostek samorządu terytorialnego
§ 8070 Zarząd wnosi o zmniejszenie o kwotę 100.000 zł
Plan przed zmianą wynosił 1.615. 587 zł. Plan po zmianach wynosi 1.515. 587 zł
Głosowało 18 radnych. Autopoprawkę przyjęto jednogłośnie – 18 głosów „za”.
Dział 758 – Różne rozliczenia
Rozdział 75818 – rezerwy ogólne i celowe
§ 4810 Zarząd wnosi o zmniejszenie o kwotę 96.000 zł
Plan przed zmianą wynosił 325.630 zł. Plan po zmianach wynosi 229.630 zł
Głosowało 18 radnych. Autopoprawkę przyjęto jednogłośnie – 18 głosów „za”.
Dział 810 – Oświata i wychowanie
Rozdział 81095 – Pozostała działalność
§ 4210 Zarząd wnosi o zmniejszenie o kwotę 42.500 zł
Plan przed zmianą wynosił 140.000 zł. Plan po zmianach wynosi 97.500 zł
§ 4170 Zarząd wnosi o zmniejszenie o kwotę 20.000 zł
Plan przed zmianą wynosił 85.000 zł. Plan po zmianach wynosi 65.000 zł
Rozdział 81030 – szkoły zawodowe
§ 4170 Zarząd wnosi o zwiększenie o kwotę 14.000 zł
Plan przed zmianą wynosił 0 zł. Plan po zmianach wynosi 14.000 zł
Rozdział 81040 – Centrum Kształcenia Ustawicznego i Praktycznego
§ 4170 Zarząd wnosi o zwiększenie o kwotę 6.000 zł.
Plan przed zmianą wynosił 0 zł. Plan po zmianach wynosi 6.000 zł
Obecnych 18 radnych. Głosowało 18 radnych. Autopoprawkę przyjęto większością głosów – 16 głosów „za” przy 2 „przeciw”.
Dział 8510 – Ochrona zdrowia
Rozdział 85111 – Szpitale ogółem
§ 4210 Zarząd wnosi o zmniejszenie o kwotę 20.000 zł
§ 4300 Zarząd wnosi o zmniejszenie o kwotę 20.000 zł
§ 4700 Zarząd wnosi o zmniejszenie o kwotę 10.000 zł
Plan przed zmianą wynosił 50.000 zł. Plan po zmianach wynosi 0 zł
Głosowało 18 radnych. Autopoprawkę przyjęto jednogłośnie – 18 głosów „za”.
Dział 9210 – Kultura i ochrona dziedzictwa Narodowego
Rozdział 92120 – ochrona zabytków i opieka nad zabytkami
§ 2710 Zarząd wnosi o zmniejszenie o kwotę 100.000 zł
Plan przed zmianą wynosił 100.000 zł. Plan po zmianach wynosi 0 zł
Obecnych 18 radnych. Głosowało 18 radnych. Autopoprawkę przyjęto większością głosów – 16 głosów „za” przy 2 „przeciw”.
Radny Arkadiusz Stępniewski powrócił na salę. Obecnych 19 radnych.
Następnie Skarbnik Powiatu poinformowała, że:
Dochody w łącznej kwocie przed zmianami wynosiły 81.279.198 zł. Po wprowadzeniu zmian wynoszą 82.126.698 zł w tym:
1. dochody bieżące w kwocie 73.523.268 zł, po zmianie wynoszą 74.537.268 zł
2. dochody majątkowe w kwocie 7.755.930 zł, po zmianie wynoszą 7.589.430 zł
Wydatki w łącznej kwocie przed zmianami wynosiły 84.709.628 zł. Po wprowadzeniu zmian wynoszą 83.357.128 zł w tym:
1. wydatki bieżące w kwocie 72.414.126 zł, po zmianie wynoszą 71.605.626 zł
2. wydatki majątkowe w kwocie 12.295.502 zł, po zmianie 11.751.502 zł
Deficyt budżetu po zmianie stanowi 1.230.430 zł
Przychody budżetu po zmianach wynosi 5.800.000 zł. Rezerwa ogólna 82.345 zł
Przewodniczący Rady poddał zmiany pod głosowanie. Głosowało 19 radnych. Zmiany zostały przyjęte większością głosów – 16 głosów „za” przy 3 „przeciw”.
Radny Grzegorz Rejer opuścił salę obrad. Obecnych 18 radnych.
Radny Maciej Dobrzyński poprosił o uzasadnienie zmniejszenia środków w oświacie na zakup materiałów i wyposażenia oraz zwiększenia wynagrodzeń bezosobowych.
Skarbnik Powiatu wyjaśniła, że program oszczędnościowy również objął oświatę stąd zmniejszenie na zakup materiałów i wyposażenia. Środki na wynagrodzenia bezosobowe wprowadzono do budżetu na wniosek Naczelnika Wydz. EiZ.
Radny Maciej Dobrzyński stwierdził, że Komisja Rewizyjna III kadencji Rady wykazała wiele nieprawidłowości w zakresie gospodarowania finansami w PCKUiP, nie zostały wyciągnięte żadne konsekwencje, a teraz to zwiększenie środków.
Naczelnik Wydziału EiZ Jan Traczyk wyjaśnił, że zwiększenie dot. środków przeznaczonych na umowy – zlecenia w ramach doskonalenia zawodowego uczniów z terenu całego powiatu przez Ośrodek Doradztwa Zawodowego.
Radny Maciej Dobrzyński poprosił o wyjaśnienie czego dotyczy zakup materiałów i wyposażenia w Dziale Administracja Publiczna.
Skarbnik Powiatu wyjaśniła, że w tym paragrafie dokonywane są zakupy materiałów biurowych i wyposażenia, czyli wszystkiego, co wiąże się z bieżącym utrzymaniem urzędu, w tym druków dla potrzeb Wydz. Komunikacji
Radny Maciej Dobrzyński stwierdził, że na posiedzeniu Komisji Budżetowej przy zapytaniu o § 4300 podana była taka sama odpowiedź.
Pani Skarbnik wyjaśniła, że § 4300 dot. zakupu tablic rejestracyjnych, natomiast
§ 4210 dot. zakupu wszystkich druków i materiałów.
Radny Maciej Dobrzyński stwierdził, że autopoprawka jest zjawiskiem pozytywnym, poza kilkoma punktami to mały krok w dobrą stronę, ale niewystarczający. Sytuacja finansowa jest bardzo trudna i nie ma podstaw sądzić, że w kolejnych latach się poprawi. Kosmetyczna poprawka nie stwarza możliwości rozwoju i poprawy funkcjonowania jednostek. Budzi to ogromny niepokój. Ten budżet nie obrazuje, że zaczynamy gospodarować i wypracowywać środki na podstawową działalność powiatu, jaką jest utrzymanie dróg, szkół, szpitali. Oczekiwano znacznie lepszych propozycji m.in w zakresie administracji publicznej, zmian polityki finansowej. Tego tak naprawdę nie ma. W tym miejscu radny spytał Pana Starostę czy będą podejmowane określone działania.
Starosta Marian Górski wyjaśnił, że RIO obliguje do wprowadzenia poprawek, w innym razie będą trudności z uchwaleniem budżetu na 2014 i 2015. W ciągu jednego roku nie ma możliwości doprowadzenia do wyznaczonych wskaźników, dlatego przez trzy lata będzie tzw. okres przejściowy. Taki warunek został wyznaczony wszystkim samorządom. Ten budżet zawiera zmiany, które można było wprowadzić od zaraz, natomiast w przyszłości będą prowadzone dalsze działania oszczędnościowe. Po pierwsze nastąpi ograniczenie dodatków specjalnych do niezbędnego minimum czyli zostaną utrzymane tylko tym osobom, które faktycznie wykonują dodatkowe zadania. Obecnie uległy zmniejszeniu o 5% i są utrzymane tylko do końca marca. Nastąpi redukcja zatrudnienia o 6 etatów, czyli do stanu z końca 2006 r. W ramach tych działań nie przedłużymy umów okresowych, posiłkując się w razie konieczności pracownikami interwencyjnymi i stażystami. Nastąpią rozmowy z osobami, które mają już lub w tym roku nabędą uprawnienia emerytalne. Kolejny krok to ograniczenie zakupu materiałów biurowych i wyposażenia. Pan Starosta wyjaśnił, ze większość pomieszczeń biurowych została zmodernizowana, pozostaje remont korytarza na pierwszym piętrze i modernizacja łazienek. Jednak w pierwszej kolejności konieczny jest remont dachu. Nastąpiło ujednolicenie korzystania z urządzeń biurowych, jest propozycja dot. telefonów. Na pewno są to drobne sprawy, ale z czasem przynoszące oszczędności. Poprzez pewne działania reorganizacyjne można wygenerować oszczędności m.in poprzez racjonalizację funkcjonowania PZD wygospodarować środki na drogi. Zawsze budżet w ciągu roku ulega zmianom, prosi radnych o włączenie się w ten program racjonalizacji, wskazywanie kierunków.
Radny Maciej Dobrzyński ponownie zwrócił uwagę na ciągły wzrost składników
§ 4010. To znacząca suma, odbiegająca od średniej płacy krajowej, tym bardziej płacy naszego terenu. Z reguły w ciągu ostatnich lat kwoty w tych paragrafach wciąż się zwiększały. W związku z tym wskazane są zmiany, ale nie w stopniu kosmetycznym lecz prowadzące do spadku tych wartości. Trzeba zwiększyć skuteczność naszych podstawowych obowiązków, choćby w zakresie drogownictwa. Park maszynowy znajdujący się w zasobach PZD jest w złym stanie, źle to świadczy o nas, większość prac wykonuje się na sprzęcie wypożyczonym lub przez inne firmy.
Pan Starosta podkreślił, że zmian nie można wprowadzać radykalnie, niemniej w stosunku do roku ubiegłego w tym paragrafie następuje zmniejszenie o 100 tys. zł, to nie jest mała kwota m.in. nie przewidujemy podwyżek w bieżącym roku. Ponadto nastąpi zmniejszenie etatów. Sprawy dot. pracowników, jest to więc działanie na tzw. „żywym” organizmie. Pan Starosta podsumował, że zmiany są konieczne i będą wprowadzane, ale należy je wprowadzać racjonalnie, po wnikliwej analizie.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Obecnych 18 radnych. Głosowało 18 radnych. Uchwała IV/21/2011 została przyjęta większością głosów – 15 głosów „za” przy 3 „przeciw”.
Radny Stanisław Sitarek zgłosił wniosek o ogłoszenie przerwy. Przewodniczący Rady ogłosił 15 minut przerwy.
Po przerwie powróciło 16 radnych. Przewodniczący udzielił głosu p. Teresie Knyzio.
Z - ca Burmistrza Warki Teresa Knyzio podziękowała Radzie Powiatu, Staroście i Zarządowi Powiatu, pracownikom Starostwa za krótką, ale owocną współpracę. Dodała, że dołoży starań, aby współpraca Powiatu z Gminą Warka układała się dobrze.
Ad. 7.4
Projekt uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Grójeckiego na lata 2011-2020 z autopoprawką przedstawiła Skarbnik Jadwiga Ostrowska – zał. nr 19.
Wiceprzewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Stanisław Binkiewicz poinformował, że Komisji jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały.
Starosta Grójecki Marian Górski odczytał Uchwałę Nr 427/P/2010 z uzasadnieniem Składu Orzekającego RIO w Warszawie z dnia 15 grudnia 2010 r. – zał. nr 20.
Wobec braku uwag Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Obecnych 16 radnych. Głosowało 14 radnych. Uchwała IV/22/2011 została przyjęta większością głosów – 12 głosów „za” przy 2 „wstrzymujących się”.
Przewodniczący Rady zaproponował poszerzenie porządku o ppkt 7.4 a - projekt uchwały w sprawie wyboru członka Komisji Rewizyjnej.
Radca Prawny Marian Seweryn wyjaśnił, że § 10 ust. 6 Regulaminu Pracy Rady umożliwia z ważnych powodów zmianę w drodze głosowania ustalonego porządku obrad.
Przystąpiono do głosowania. Głosowało 16 radnych. Porządek większością głosów został uzupełniony – 12 głosów „za” przy 4 „przeciw”.
Ad. 7.4.a
Wiceprzewodniczący Rady Janusz Karbowiak zgłosił kandydaturę radnego Waldemara Kopczyńskiego na członka Komisji Rewizyjnej, który wyraził zgodę.
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w tej sprawie – zał. nr 21 i poddał go pod głosowanie. Głosowało 16 radnych. Uchwała IV/23/2011 została przyjęta większością głosów – 15 głosów „za” przy 1 „wstrzymujących się”.
Ad.7.5
Projekt uchwały w sprawie zasad korzystania z telefonów komórkowych przez członków władz Powiatu Grójeckiego przedstawił Józef Zawiślak – zał. nr 22.
Wiceprzewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Stanisław Binkiewicz poinformował, że Komisja proponuje obniżenie limitu dla Przewodniczącego Rady do 250zł. Projekt ze zmianą został zaopiniowany pozytywnie.
Przewodniczący Rady poddał wniosek pod głosowanie. Głosowało 16 radnych. Wniosek przyjęto większością głosów – 15 „za” przy 1 „wstrzymującym się”.
Radny Stanisław Sitarek zaproponował osobom w Starostwie i jednostkach organizacyjnych korzystających ze służbowych telefonów komórkowych zawieszenie tej możliwości na rok. Będzie to pozytywny sygnał w kierunku oszczędności.
Radny Stanisław Woźniak stwierdził, że służbowe telefony komórkowe winny być obsługiwane przez tego samego operatora, bo to w dużym stopniu ogranicza koszty. .
Wobec braku dalszych uwag Przewodniczący Rady poddał projekt ze zmianą pod głosowanie. Głosowało 16 radnych. Uchwała IV/24/2011 została przyjęta większością głosów – 15 głosów „za” przy 1 „wstrzymującym się”.
Ad. 7.6
Projekt uchwały w sprawie wydzierżawienia nieruchomości zabudowanej w Nowej Wsi przedstawił Z – ca Nacz. Wydz. Finansowego Józef Zawiślak – zał. nr 23.
Przewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Stanisław Binkiewicz poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Głosowało 16 radnych. Uchwała IV/25/2011 została przyjęta jednogłośnie – 16 głosów „za”.
Ad. 7.7
Projekt uchwały z uzasadnieniem w sprawie powołania członków Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Nowym Mieście n/Pilicą przedstawił Z – ca Nacz. Wydz. Edukacji i Zdrowia Stanisław Walczak – zał. nr 24.
Radny Maciej Dobrzyński poinformował, że Klub Radnych PiS na Komisji Zdrowia wnioskował o zmianę zapisu poprzez zwiększenie liczby członków Rady Społecznej do 9 osób i desygnowanie osoby z Klubu PiS. Zgłosił radnego Stanisława Sitarka.
Wiceprzewodnicząca Komisji Małgorzata Woźniak dodała, że Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek. Projekt uchwały ze zmianą został zaopiniowany pozytywnie.
Przewodniczący Rady poddał zmianę zapisu § 1 i § 2 projektu pod głosowanie. Głosowało 16 radnych. Poprawka została przyjęta jednogłośnie – 16 głosów „za”.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały ze zmianą pod głosowanie. Głosowało 16 radnych. Uchwała IV/26/2011 została przyjęta większością głosów – 15 głosów „za” przy 1 „wstrzymującym się”.
Ad. 7.8
Projekt uchwały z uzasadnieniem w sprawie delegowania radnych do Powiatowej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku przedstawił Starosta Grójecki Marian Górski – zał. nr 25. Starosta zaproponował radnego Krzysztofa Fiksa i Janusza Różyckiego.
Radni nie wnieśli uwag. Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 16 radnych. Uchwała IV/27/2011 została przyjęta jednogłośnie – 16 głosów „za”.
Ad. 7. 9
Projekt uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu radnej Teresy Knyzio przedstawił Przewodniczący Witold Wójcik – zał. nr 26. Rezygnacja stanowi – zał. nr 27.
Wobec braku uwag Przewodniczący poddał projekt pod głosowanie. Głosowało 16 radnych. Uchwała IV/27/2011 została przyjęta jednogłośnie – 16 głosów „za”.
Ad. 7. 10
Przewodniczący Rady zachodzi konieczność wyboru Przewodniczącego Komisji Integracji Europejskiej i Promocji Powiatu. Poprosił obecnych na sali członków Komisji o wytypowanie kandydata.
Radny Mariusz Wojno zgłosił kandydaturę Małgorzaty Woźniak, która wyraziła zgodę.
Wiceprzewodniczący Rady Krzysztof Ambroziak zwrócił uwagę, że skład Komisji w tym momencie jest niepełny.
Przewodniczący Rady wyjaśnił, że w związku z wygaśnięciem mandatów radnej Teresy Knyzio i Celiny Guliny obecny skład wynosi 5 osób. Na sali obecnych jest 3 członków Komisji, co stanowi quorum i pozwala na wskazanie kandydata.
Wiceprzewodniczący Krzysztof Ambroziak spytał czy w przypadku niepełnego składu Komisji wybór będzie prawomocny, czy nie należy odłożyć wyboru.
Radca Prawny wyjaśnił, że zasada wyłonienia kandydata na Przewodniczącego Komisji nie ma uregulowań prawnych, następuje to w sposób zwyczajowo przyjęty, natomiast wyboru i tak dokonuje Rada w drodze głosowania.
Wobec braku dalszych uwag Przewodniczący odczytał projekt uchwały – zał. nr 28 i poddał go pod głosowanie. Głosowało 16 radnych. Uchwała IV/29/2011 została przyjęta większością głosów – 15 „za” przy 1 „wstrzymującym się”.
Ad. 7.11
Projekt uchwały w sprawie wyboru Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej przedstawił Przewodniczący Rady – zał. nr 29. Następnie poprosił o zgłaszanie kandydatów.
Radny Mariusz Wojno zgłosił radnego Waldemara Kopczyńskiego, który wyraził zgodę.
Radny Stanisław Sitarek zgłosił radnego Macieja Dobrzyńskiego, który wyraził zgodę.
Przewodniczący Rady poddał kandydatury pod głosowanie, ale z uwagi na niejasność zasad głosowania, głosowanie zostało unieważnione.
Radny Stanisław Sitarek zaproponował przeprowadzenie głosowania tajnego.
Radca Prawny Marian Seweryn wyjaśnił, że nie ma możliwości prawnej głosowania tajnego przy wyborze przewodniczącego komisji. Dodał, że każda kandydatura wymaga odrębnego głosowania. Wyższa liczba głosów „za” wskaże kto został wybrany.
Przewodniczący Rady ponowił głosowanie na poszczególnych kandydatów.
Radny Waldemar Kopczyński otrzymał 13 głosów „za”.
Radny Maciej Dobrzyński otrzymał 3 głosy „za”.
Przewodniczący Rady poinformował, że Przewodniczącym Komisji Rewizyjnej został Waldemar Kopczyński. Uchwała nr IV/30/2011 została przyjęta.
Ad. 7.12
Radny Stanisław Sitarek zaproponował, aby z uwagi na trudną sytuację finansową
Pan Starosta również dał wyraźny sygnał oszczędności i zrzekł się tego wynagrodzenia.
Radca Prawny wyjaśnił, że wniosek nie ma podstawy prawnej, dodatkowe wynagrodzenie roczne to składowa wynagrodzenia, które jest ustawowo nabyte i nie można się go zrzec.
Radny Adolf Maciak spytał radcę prawnego czy nie należało wyszczególnić w tytule uchwały, że projekt dot. Starosty Mariana Górskiego.
Radca Prawny wyjaśnił, że Pan Górski prawie przez cały ubiegły rok pełnił funkcję Wicestarosty, zatem był pracownikiem Starostwa i nabył prawo do tego wynagrodzenia. Natomiast jego wysokość stanowi 8,5% wynagrodzenia Wicestarosty za ubiegły rok plus jeden miesiąc wynagrodzenia przy pełnieniu funkcji Starosty.
Projekt wraz z uzasadnieniem w sprawie przyznania Staroście Grójeckiemu dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2010 r. odczytał Przewodniczący Witold Wójcik – zał. nr 30.
Radny Maciej Dobrzyński zwrócił uwagę na brak jakiejkolwiek logiki w treści uzasadnienia, które mówi o dodatkowym wynagrodzeniu dla Starosty Grójeckiego.
Radca Prawny wyjaśnił, że dodatkowe wynagrodzenie jest przyznawane w dniu dzisiejszym, a obecnie Pan Górski pełni funkcję Starosty Grójeckiego
Radny Stanisław Woźniak zaznaczył, że w treści uchwały jest zaznaczone, że jest to 8,5% wynagrodzenia rocznego uzyskanego w ubiegłym roku przez Pana Górskiego.
Radny Maciej Dobrzyński ponownie podkreślił, że w uzasadnieniu wyraźnie napisano, że Staroście Grójeckiemu, a nie Panu Marianowi Górskiemu przysługuje dodatkowe wynagrodzenie roczne w wysokości 8,5 % wynagrodzenia brutto osiągniętego w 2010 r. Skoro to błędny zapis, należy go zmienić.
Radca Prawny zaznaczył, że obecnie Pan Górski pełni funkcję Starosty Grójeckiego, w tym stanie rzeczy nie można w tytule projektu uchwały napisać, że sprawa dot. Wicestarosty Grójeckiego. Natomiast w treści wyszczególniono kogo kwestia dotyczy.
Wicestarosta Janusz Różycki zgłosił wniosek o zakończenie dyskusji i głosowanie.
Przewodniczący Rady poddał wniosek pod głosowanie. Wniosek został przyjęty większością głosów – 13 „za” przy 1 „przeciw” i 2 „wstrzymujących się”
Następnie poddał pod głosowanie projekt uchwały. Uchwała IV/31/2011 została przyjęta większością głosów – 13 „za” przy 2 „przeciw” i 1 „wstrzymującym się”.
Ad. 8
W punkcie interpelacje i zapytania radnych nikt nie zabrał głosu.
Ad. 9
Wolne wnioski i zapytania radnych.
Radny Stanisław Sitarek poddał pod rozwagę Zarządu Powiatu dostosowanie godzin pracy Starostwa do potrzeb społecznych poprzez wydłużenie czasu pracy urzędu.
Starosta Marian Górski wyjaśnił, że takie rozwiązanie było już wprowadzone, ale Zarząd wycofał się, gdyż liczba interesantów w późniejszych godz. popołudniowych była bardzo mała, natomiast pracownikom trzeba było zapłacić za nadgodziny.
Ad. 10
Przewodniczący Rady Witold Wójcik stwierdził, że porządek dzisiejszej Sesji został wyczerpany.
Podziękował wszystkim za udział i o godzinie 13.50 zamknął posiedzenie wypowiadając formułę „Zamykam Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Przewodniczył
Witold Wójcik
Informacje o stronie
Podmiot publikujący: |
Starostwo Powiatowe w Grójcu |
Odpowiada za treść: |
Rada Powiatu Grójeckiego |
Wprowadził: |
Nieznany, data: 05.05.2011 r., godz. 10.58 |
Ostatnia aktualizacja: |
Nieznany, data: 12.09.2013 r., godz. 13.16 |
Czas |
Administrator |
Opis zmiany |
12.09.2013 r., godz. 13.16 |
Nieznany |
Edycja strony |
12.09.2013 r., godz. 13.16 |
Nieznany |
Edycja strony |
31.10.2012 r., godz. 15.27 |
Nieznany |
Edycja strony |
31.10.2012 r., godz. 15.26 |
Nieznany |
Edycja strony |
31.10.2012 r., godz. 15.24 |
Nieznany |
Edycja strony |
05.05.2011 r., godz. 10.58 |
Nieznany |
Dodanie strony do BIP. |