Główna treść strony
Protokół Nr II
z Sesji Rady Powiatu Grójeckiego odbytej w dniu 15 grudnia 2010 r.
Przewodniczący Rady Witold Wójcik o godzinie 10.00 otworzył Sesję wypowiadając formułę „Otwieram Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”. Następnie powitał wszystkich przybyłych na dzisiejszą Sesję.
Radni minutą ciszy uczcili pamięć ofiar stanu wojennego, wprowadzonego
13 grudnia 1981 r.
Ad. 2
Przewodniczący Rady poinformował, że obecnie w posiedzeniu uczestniczy 17 radnych, co stanowi quorum i pozwala na podejmowanie prawomocnych decyzji.
Lista obecności stanowi zał. nr 1.
Ad. 3
Proponowany porządek obrad:
1. Otwarcie sesji.
2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
3. Przyjęcie porządku obrad.
4. Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjecie uchwał w sprawach:
4.1 zmiany Statutu Powiatu Grójeckiego.
4.2 wyboru składów osobowych Komisji Stałych Rady Powiatu.
4.3 wyboru Przewodniczącego Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu.
4.4 wyboru Przewodniczącego Komisji Oświaty, Kultury, Turystyki i Sportu.
4.5 wyboru Przewodniczącego Komisji Integracji Europejskiej i Promocji Powiatu.
4.6 wyboru Przewodniczącego Komisji Rolnictwa, Leśnictwa, Ochrony Środowiska
i Geodezji.
4.7 wyboru Przewodniczącego Komisji Transportu Zbiorowego i Dróg Publicznych.
4.8 wyboru Przewodniczącego Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych i Przeciwdziałaniu Bezrobociu.
4.9 wynagrodzenia Mariana Górskiego Starosty Grójeckiego.
5. Interpelacje i zapytania radnych.
6. Wolne wnioski i oświadczenia radnych.
7. Zamknięcie posiedzenia.
Wobec braku uwag Przewodniczący Rady poddał porządek obrad pod głosowanie. Głosowało 17 radnych. Porządek został przyjęty jednogłośnie – 17 głosów „za”.
Radny Arkadiusz Stępniewski przybył na Sesję. Obecnych 18 radnych.
Ad. 4.1
Projekt uchwały w sprawie zmiany Statutu Powiatu Grójeckiego odczytał Przewodniczący Rady Witold Wójcik – zał. nr 2.
Wobec braku uwag Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 18 radnych. Uchwała nr II/2/2010 została przyjęta większością głosów – 17 głosów „za” przy 1 „wstrzymującym się”.
Radny Maciej Dobrzyński w imieniu Klubu Radnych Prawo i Sprawiedliwość wyraził zaniepokojenie obecnym podziałem stanowisk w Radzie. Podkreślił, że dla rzeczowej
i konstruktywnej pracy funkcję Wiceprzewodniczącego Rady winien objąć członek Klubu PiS. Zaapelował o rozważenie propozycji, która rokuje na przyszłość dobrą współpracę.
Przewodniczący Rady zaznaczył, że radni opozycji mają prawo zgłaszać swoje uwagi, ale są one nieco spóźnione. Wiceprzewodniczący zostali wyłonieni w drodze głosowania na poprzedniej sesji i nie ma wskazań do unieważnienia tych wyborów.
Radny Maciej Dobrzyński podkreślił, że przyjęcie na samym początku zasady koalicja – opozycja nie jest dobrym rozwiązaniem. Wszystkim radnym chodzi o dobrą pracę na rzecz powiatu, podejmowanie dobrych decyzji, choć czasem przy ostrej i kontrowersyjnej, ale zawsze konstruktywnej dyskusji. Należy dążyć do wypracowania właściwej i słusznej drogi, stąd propozycja, która korzystnie wpłynie na funkcjonowanie i dalszą pracę Rady.
Radny Stanisław Binkiewicz zaznaczył, że przy podziale funkcji przewodniczących Komisji również winna obowiązywać zasada uwzględnienia kandydatur wszystkich radnych.
Radny Stanisław Sitarek podkreślił, że po raz pierwszy uzyskał mandat radnego powiatowego, ale życie samorządowe śledzi od ponad dwudziestu lat. Ze względu na prawidłowe funkcjonowanie oraz dobry tok pracy opozycja zawsze miała jakieś miejsce w Radzie. W powiecie białobrzeskim czy szydłowieckim, wszędzie w cywilizowanych powiatach tak jest. Radni koalicji powinni pamiętać, że kiedyś też mogą być w opozycji.
Przewodniczący Rady przywołał radnego do porządku. Wypowiedź sugeruje, że nasz powiat jest niecywilizowany. Prosi o zaniechanie słów, które dezaprobują powagę Rady.
Radny Stanisław Sitarek zastrzegł, że kontekst wypowiedzi był zupełnie inny niż przedstawia Pan Przewodniczący.
Przewodniczący Rady zauważył, że sugestia zawarta w wypowiedzi jest bardzo czytelna i słowa, że „w cywilizowanych powiatach tak jest” nasuwa jednoznaczne skojarzenie, dlatego prosi o nie używanie tego typu określeń.
Radny Stanisław Sitarek poprosił o nie przypisywanie mu słów, których nie wypowiedział, a tym samym zmianę sensu jego wypowiedzi.
Przechodząc do kolejnego punktu porządku obrad Przewodniczący Rady przekazał prowadzenie obrad Wiceprzewodniczącemu Rady Januszowi Karbowiakowi.
A. 4. 2
Wiceprzewodniczący Rady Janusz Karbowiak poinformował, że wybór składów osobowych komisji stałych nastąpi w głosowaniu jawnym. Następnie poprosił o zgłaszanie kandydatur do Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych i Przeciwdziałania Bezrobociu.
Radny Stanisław Binkiewicz zwrócił uwagę, że na poprzedniej sesji radni ustalili inny sposób wyłaniania kandydatów, czemu teraz zmieniana jest dotychczas przyjęta zasada.
Wiceprzewodniczący Rady Janusz Karbowiak wyjaśnił, że obecnie proponowana forma pozwoli na sprawniejsze zgłoszenie akcesu członkowstwa w poszczególnych komisjach.
Przewodnicząca Klubu Radnych Wspólnie dla Powiatu Stefania Fetraś zgłosiła radnych: Fiks Krzysztof, Różycki Janusz, Stępniewski Arkadiusz, Woźniak Małgorzata, Woźniak Stanisław.
Przewodniczący Klubu Radnych Prawo i Sprawiedliwość Maciej Dobrzyński zgłosił radnych: Rejer Grzegorz, Maciak Adolf, Dobrzyński Maciej.
Wiceprzewodniczący Janusz Karbowiak poprosił o zgłaszanie kandydatur do Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu.
Przewodnicząca Klubu Radnych Wspólnie dla Powiatu Stefania Fetraś zgłosiła kandydatów: Bińkiewicz Jerzy, Fetraś Stefania, Fiks Krzysztof, Kreczmański Radosław, Woźniak Stanisław.
Przewodniczący Klubu Radnych Prawo i Sprawiedliwość Maciej Dobrzyński zgłosił kandydatów: Binkiewicz Stanisław, Dobrzyński Maciej.
Wiceprzewodniczący Rady Janusz Karbowiak poprosił o zgłaszanie kandydatur do Komisji Oświaty, Kultury, Turystyki i Sportu.
Przewodnicząca Klubu Wspólnie dla Powiatu Stefania Fetraś zgłosiła kandydatów: Bińkiewicz Jerzy, Fetraś Stefania, Knyzio Teresa, Różycki Janusz, Wojno Mariusz.
Przewodniczący Klubu Radnych Prawo i Sprawiedliwość Maciej Dobrzyński zgłosił kandydatów: Sitarek Stanisław, Gulina Celina.
Wiceprzewodniczący Janusz Karbowiak poprosił o zgłaszanie kandydatur do Komisji Transportu Zbiorowego i Dróg Publicznych.
Przewodnicząca Klubu Radnych Wspólnie dla Powiatu Stefania Fetraś zgłosiła kandydatów: Ambroziak Krzysztof, Fetraś Stefania, Górski Marian, Karbowiak Janusz, Woźniak Stanisław.
Przewodniczący Klubu Radnych Prawo i Sprawiedliwość Maciej Dobrzyński zgłosił kandydatów: Maciak Adolf, Binkiewicz Stanisław.
Wiceprzewodniczący Rady Janusz Karbowiak poprosił o zgłaszanie kandydatur do Komisji Rolnictwa, Leśnictwa, Ochrony Środowiska i Geodezji.
Przewodnicząca Klubu Radnych Wspólnie dla Powiatu Stefania Fetraś zgłosiła kandydatów: Ambroziak Krzysztof, Fiks Krzysztof, Karbowiak Janusz, Woźniak Małgorzata, Kreczmański Radosław.
Przewodniczący Klubu Radnych Prawo i Sprawiedliwość Maciej Dobrzyński zgłosił kandydatów: Sitarek Stanisław, Maciak Adolf.
Wiceprzewodniczący Rady Janusz Karbowiak poprosił o zgłaszanie kandydatur do Komisji Integracji Europejskiej i Promocji Powiatu.
Przewodnicząca Klubu Radnych Wspólnie dla Powiatu Stefania Fetraś zgłosiła kandydatów: Ambroziak Krzysztof, Bińkiewicz Jerzy, Woźniak Małgorzata, Wojno Mariusz, Knyzio Teresa.
Przewodniczący Klubu Radnych Prawa i Sprawiedliwości Maciej Dobrzyński zgłosił kandydatów: Rejer Grzegorz, Gulina Celina.
Wiceprzewodniczący Rady Janusz Karbowiak stwierdził, że liczba kandydatów do Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych i Przeciwdziałania Bezrobociu jest wyższa niż liczba miejsc. Spytał czy kandydaci podtrzymują swoje decyzje. Rezygnacji nie zgłoszono. Wobec powyższego konieczne jest głosowanie poszczególnych kandydatur według kolejności zgłoszenia.
Przystąpiono do głosowania. Głosowało 18 radnych. Poszczególni kandydaci uzyskali następującą liczbę głosów:
Fiks Krzysztof uzyskał 13 głosów.
Różycki Janusz uzyskał 13 głosów.
Stępniewski Arkadiusz uzyskał 13 głosów.
Woźniak Małgorzata uzyskała 11 głosów.
Woźniak Stanisław uzyskał 13 głosów.
Rejer Grzegorz uzyskał 7 głosów.
Maciak Adolf uzyskał 13 głosów.
Dobrzyński Maciej uzyskał 11 głosów.
Wiceprzewodniczący Rady Janusz Karbowiak poinformował, że radny Grzegorz Rejer uzyskał najniższą liczbę głosów i zostaje wykreślony z listy kandydatów do Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych i Przeciwdziałania Bezrobociu .
Radna Stefania Fetraś zwróciła uwagę, że w tej sytuacji radny Grzegorz Rejer będzie członkiem tylko jednej komisji.
Radca Prawny wyjaśnił, że zgodnie z zapisem Regulaminu Pracy Rady w brzmieniu „radny winien być członkiem co najmniej jednej komisji” powyższa sytuacja jest dopuszczalna.
Jednocześnie poinformował, że składy wszystkich komisji należy odrębnie przegłosować.
W związku z tym przystąpiono do głosowania składów poszczególnych Komisji:
Wiceprzewodniczący Janusz Karbowiak odczytał skład Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu: Binkiewicz Stanisław, Bińkiewicz Jerzy, Dobrzyński Maciej, Fetraś Stefania, Fiks Krzysztof, Kreczmański Radosław, Woźniak Stanisław.
Komisja liczy 7 osób.
Głosowało 18 radnych. Skład przyjęto jednogłośnie – 18 głosów „za”.
Wiceprzewodniczący Rady Janusz Karbowiak odczytał skład Oświaty, Kultury, Turystyki i Sportu: Bińkiewicz Jerzy, Fetraś Stefania, Knyzio Teresa, Gulina Celina, Różycki Janusz, Sitarek Stanisław, Wojno Mariusz.
Komisja liczy 7 osób.
Głosowało 18 radnych. Skład przyjęto jednogłośnie – 18 głosów „za”.
Wiceprzewodniczący Janusz Karbowiak odczytał skład Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych i Przeciwdziałania Bezrobociu – Dobrzyński Maciej, Fiks Krzysztof, Maciak Adolf, Różycki Janusz, Stępniewski Arkadiusz, Woźniak Małgorzata, Woźniak Stanisław.
Komisja liczy 7 osób.
Głosowało 18 radnych. Skład przyjęto większością głosów – 17 głosów „za” przy
1 „wstrzymującym się”.
Radny Grzegorz Rejer przybył na Sesję. Obecnych 19 radnych.
Radny Maciej Dobrzyński zgłosił formalny wniosek o ogłoszenie przerwy.
Wiceprzewodniczący Rady Janusz Karbowiak ogłosił 5 minutową przerwę.
Po wznowieniu obrad Przewodniczący Klubu Radnych Prawo i Sprawiedliwość Maciej Dobrzyński wniósł o reasumpcję głosowania składu Komisji Oświaty, Kultury, Turystyki i Sportu z uwagi na zgłoszenie kandydatury radnego Grzegorza Rejera do składu w/w Komisji.
Starosta Marian Górski stwierdził, że ponowne głosowanie nie rozwiąże sprawy, gdyż znów może powtórzyć się sytuacja, że któryś z radnych pozostanie z propozycją jednej komisji.
Radna Małgorzata Woźniak wycofała swoją kandydaturę z Komisji Rolnictwa, Leśnictwa, Ochrony Środowiska i Geodezji.
Z uwagi na powyższe Przewodniczący Klubu Radnych Prawo i Sprawiedliwość Maciej Dobrzyński wycofał poprzedni wniosek i zgłosił nowy wniosek o przeniesienie kandydatury radnej Celiny Guliny do Komisji Rolnictwa, Leśnictwa, Ochrony Środowiska i Geodezji oraz zastąpienie powstałego wakatu w Komisji Oświaty, Kultury, Turystyki i Sportu kandydaturą radnego Grzegorza Rejera
Wiceprzewodniczący poddał wniosek pod głosowanie. Głosowało 19 radnych. Wniosek przyjęto jednogłośnie – 19 głosów „za”.
Wiceprzewodniczący Rady Janusz Karbowiak ponownie odczytał skład Komisji Oświaty, Kultury, Turystyki i Sportu z uwzględnieniem zmian – Bińkiewicz Jerzy, Fetraś Stefania, Knyzio Teresa, Rejer Grzegorz, Różycki Janusz, Sitarek Stanisław, Wojno Mariusz i poddał go pod głosowanie.
Komisja liczy 7 osób.
Głosowało 19 radnych. Skład przyjęto jednogłośnie – 19 głosów „za”.
Wiceprzewodniczący Rady Janusz Karbowiak odczytał skład Komisji Transportu Zbiorowego i Dróg Publicznych – Ambroziak Krzysztof, Binkiewicz Stanisław, Fetraś Stefania, Górski Marian, Karbowiak Janusz, Maciak Adolf, Woźniak Stanisław,
Komisja liczy 7 osób.
Głosowało 19 radnych. Skład przyjęto jednogłośnie – 19 głosów „za”.
Wiceprzewodniczący Janusz Karbowiak odczytał skład Komisji Rolnictwa, Leśnictwa, Ochrony Środowiska i Geodezji – Ambroziak Krzysztof, Fiks Krzysztof, Gulina Celina, Karbowiak Janusz, Kreczmański Radosław, Maciak Adolf, Sitarek Stanisław.
Komisja liczy 7 osób.
Głosowało 19 radnych. Skład przyjęto jednogłośnie – 19 głosów „za”.
Wiceprzewodniczący Janusz Karbowiak odczytał skład Komisji Integracji Europejskiej i Promocji Powiatu – Ambroziak Krzysztof, Bińkiewicz Jerzy, Gulina Celina, Knyzio Teresa, Rejer Grzegorz, Wojno Mariusz, Woźniak Małgorzata.
Komisja liczy 7 osób.
Głosowało 19 radnych. Skład przyjęto jednogłośnie – 19 głosów „za”.
Wiceprzewodniczący Rady Janusz Karbowiak odczytał Uchwałę nr II/6/2010 – zał. nr 3.
Wiceprzewodniczący Janusz Karbowiak ogłosił 15 minutową przerwę w celu wyłonienia przez poszczególne komisje kandydatów na przewodniczących komisji.
Po przerwie na salę obrad powróciło 18 radnych.
Dalszą część obrad poprowadził Wiceprzewodniczący Rady Krzysztof Ambroziak.
Ad. 4. 3
Członkowie Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu zaproponowali radnego Jerzego Bińkiewicza. Radny wyraził zgodę.
Wiceprzewodniczący Rady Krzysztof Ambroziak poddał propozycję pod głosowanie. Głosowało 18 radnych. Propozycja została przyjęta większością głosów – 15 głosów „za” przy 3 „przeciw”.
Wiceprzewodniczący Krzysztof Ambroziak odczytał uchwałę II/7/2010 – zał. nr 4.
Radny Maciej Dobrzyński powrócił na salę. Obecnych 19 radnych.
Ad. 4. 4
Członkowie Komisji Oświaty, Kultury, Turystyki i Sportu zaproponowali radnego Mariusza Wojno. Radny wyraził zgodę.
Wiceprzewodniczący Krzysztof Ambroziak poddał propozycję pod głosowanie. Głosowało 19 radnych. Propozycja została przyjęta większością głosów –
14 głosów „za” przy 5 „przeciw”.
Wiceprzewodniczący Krzysztof Ambroziak odczytał uchwałę II/8/2010 – zał. nr 5.
Ad. 4. 5
Członkowie Komisji Integracji Europejskiej i Promocji Powiatu zaproponowali radną Teresę Knyzio. Radna wyraziła zgodę.
Wiceprzewodniczący Krzysztof Ambroziak poddał propozycję pod głosowanie. Głosowało 19 radnych. Propozycja została przyjęta większością głosów –
16 głosów „za” przy 3 „przeciw”.
Wiceprzewodniczący Krzysztof Ambroziak odczytał uchwałę II/9/2010 – zał. nr 6.
Ad. 4. 6
Członkowie Komisji Rolnictwa, Leśnictwa, Ochrony Środowiska i Geodezji zaproponowali radnego Radosława Kreczmańskiego. Radny wyraził zgodę.
Wiceprzewodniczący Krzysztof Ambroziak poddał propozycję pod głosowanie. Głosowało 19 radnych. Propozycja została przyjęta większością głosów –
13 głosów „za” przy 5 „przeciw” i 1 „wstrzymującym się”.
Wiceprzewodniczący Krzysztof Ambroziak odczytał uchwałę II/10/2010 – zał. nr 7.
Ad. 4. 7
Członkowie Komisji Transportu Zbiorowego i Dróg Publicznych zaproponowali radnego Stanisława Woźniaka. Radny wyraził zgodę.
Wiceprzewodniczący Krzysztof Ambroziak poddał propozycję pod głosowanie. Głosowało 19 radnych. Propozycja została przyjęta większością głosów –
13 głosów „za” przy 5 „przeciw” i 1 „wstrzymującym się”.
Wiceprzewodniczący Krzysztof Ambroziak odczytał uchwałę II/11/2010 – zał. nr 8.
Ad. 4. 8
Członkowie Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych i Przeciwdziałania Bezrobociu zaproponowali radnego Arkadiusza Stępniewskiego. Radny wyraził zgodę.
Wiceprzewodniczący Krzysztof Ambroziak poddał propozycję pod głosowanie. Głosowało 19 radnych. Propozycja została przyjęta większością głosów –
15 głosów „za” przy 2 „przeciw” i 2 „wstrzymujących się”.
Wiceprzewodniczący Krzysztof Ambroziak odczytał uchwałę II/12/2010 – zał. nr 9.
Starosta Marian Górski opuścił salę obrad. Obecnych 18 radnych.
Ad. 4. 9
Projekt uchwały w sprawie wynagrodzenia Mariana Górskiego Starosty Grójeckiego odczytał Przewodniczący Rady Witold Wójcik – zał. nr 10.
Radny Adolf Maciak zwrócił się z zapytaniem pod adresem radcy prawnego czy zapis § 5, który mówi, że uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia, z mocą obowiązującą od dnia 1 grudnia 2010 r. wzajemnie się nie wyklucza.
Radca Prawny wyjaśnił, że wybór Pana Górskiego na stanowisko Starosty Grójeckiego nastąpił 1 grudnia 2010 r. i w związku z tym od tego dnia obowiązuje umowa o pracę.
Dalszych uwag nie zgłoszono. Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 18 radnych. Uchwała II/13/2010 została przyjęta większością głosów – 15 głosów „za” przy 3 „przeciw”.
Ad. 5
Interpelacje i zapytania radnych.
Radny Maciej Dobrzyński wniósł o przedstawienie w formie pisemnej następujących informacji:
1. Przedstawienie dokładnej sytuacji dot. dofinansowania związanego
z przekształceniem własnościowym szpitala w Grójcu.
2. Bieg spraw związanych z przeprowadzoną przez Komisję Rewizyjną kontrolą w PCKUiP w Nowej Wsi dot. stwierdzonych nieprawidłowości związanych
z prowadzonymi tam inwestycjami.
3. Aktualny stan zatrudnienia w Starostwie i jednostkach organizacyjnych
w stosunku do zatrudnienia, jakie miało miejsce na koniec 2006 roku.
Starosta Marian Górski powrócił na salę obrad. Obecnych 19 radnych.
Ad. 6
Wolne wnioski i zapytania radnych.
Radna Małgorzata Woźniak poruszyła sprawę skuteczności odśnieżania dróg powiatowych. Na przykładzie drogi Drwalew – Pieczyska Gmina Chynów stwierdziła, że prace w ramach zimowego utrzymania są wykonywane nie do końca zadawalająco.
Dyrektor PZD w Grójcu wyjaśnił, że cały sprzęt jakim dysponuje PZD jest na drogach. Niestety obecne warunki pogodowe są niezmiernie trudne, opady śniegu są ciągłe i bardzo intensywne. Pan Dyrektor poinformował, że drogi powiatowe utrzymywane są według standardu piątego i te warunki na bieżąco są spełniane. W tym miejscu w krótkim wystąpieniu szczegółowo omówił ogólne zasady odśnieżania dróg powiatowych obowiązujące na terenie powiatu grójeckiego. W piątym standardzie jezdnia jest odśnieżona, w miejscach zasp odśnieżony jest co najmniej jeden pas ruchu, z wykonaniem „mijanek” posypywana jest w miejscach decydujących o możliwości ruchu czyli spadki powyżej 4%, skrzyżowania, zakręty, przejścia dla pieszych, obszary w obrębie szkół. Odstępstwa to śnieg luźny występujący do 16 godzin, śnieg zajeżdżony non stop, gołoledź przez okres 8 godzin, zaspy nawet do 24 godzin, dopuszczalna jest przerwa w komunikacji autobusowej do 24 godzin. Wyczerpujące informację na ten temat oraz symulacyjną kalkulację kosztów akcji zimowego utrzymania naszej sieci drogowej przy wyższych standardach zawiera pisemna informacja, którą radni w tym momencie otrzymali – zał. nr 11 do niniejszego protokołu.
Radna Małgorzata Woźniak podkreśliła, że są ogromne trudności w poruszeniu się wymieniona droga powiatową. Powyższy odcinek mimo, że jest dość mocno uczęszczany, uczniowie dojeżdżają nim do szkoły, do wczoraj był prawie nieprzejezdny.
Dyrektor PZD w Grójcu poinformował, że na obwodzie drogowym znajduje się dziennik zimowego utrzymania dróg prowadzony przez dyżurnego, gdzie na bieżąco jest odnotowany każdy wyjazd i przyjazd służb drogowych. Radni w każdym czasie mogą zgłaszać swoje uwagi.
Radna Małgorzata Woźniak zwróciła uwagę, że sytuacja nie polega na monitowaniu służb przez radnych, tym bardziej rozdysponowywaniu w jakim czasie i na jakich odcinkach mają one wykonywać prace w ramach zimowego utrzymania dróg powiatowych. Polega to na rzeczowym i bardzo solidnym wykonywaniu tych działań.
Dyrektor Tadeusz Jachoski zobowiązał się przygotować dla radnej szczegółowy harmonogram prac i sprzętu jaki pracował w ostatnim czasie na drodze Drwalew – Pieczyska.
W odniesieniu do dotychczasowej dyskusji Wiceprzewodniczący Krzysztof Ambroziak poinformował, że jednym z głównym problemów na tej drodze jest trudność w wyprowadzeniu wody, która m.in. w miejscowości Pieczyska na odcinku pomiędzy sklepem a kościołem i Wola Pieczyska pozostaje spiętrzona, zamarza, stwarza ogromne zagrożenie i utrudnia przejazd. Obecnie w to miejsce został skierowany sprzęt z urzędu gminy, lód zostanie skruszony i usunięty z drogi. Z tego widać, że władze gminy nie kierują się przynależnością danej drogi, czy jest powiatowa czy gminna tylko potrzebą utrzymania jej przejezdności dla dobra społeczeństwa. W tym miejscu Pan Wiceprzewodniczący podziękował Dyrektorowi PZD za pracę równiarki, ale niestety przy obsłudze dróg z trzech tak dużych gmin jak Warka, Chynów i Jasieniec nie jest ona w stanie w ciągu kilku dni przejechać po całym terenie. Stąd konieczna jest współpraca. Tam gdzie sprzęt PZD nie dociera na bieżąco prace na drogach powiatowych wykonuje sprzęt należący do naszej gminy. Na zakończenie podkreślił, że problemy związane z zimowym utrzymaniem, jak również sprawę odwodnienia wspomnianej na wstępie drogi należy szczegółowo omówić na posiedzeniu komisji drogowej.
Radny Radosław Kreczmański podziękował Dyrektorowi PZD za szybką reakcje na telefoniczna interwencje i skuteczne odśnieżenie drogi powiatowej na terenie Gminy Warka.
Przewodniczący Komisji Transportu Zbiorowego i Dróg Publicznych Stanisław Woźniak podkreślił, że należy jak najszybciej zracjonalizować zasady nie tylko odśnieżania, ale udrożnienia dróg na terenie powiatu. Należy w tej sprawie ściśle współpracować z wójtami i burmistrzami. Mieszkańców danej gminy nie interesuje czy droga jest gminna czy powiatowa, chcą mieć odśnieżone i przejezdne drogi. Na terenie każdej z gmin te drogi wielokrotnie się krzyżują i po wszystkich kursują autobusy dowożące dzieci do szkół. W trakcie tej kadencji należy wypracować system zimowego utrzymania dróg, w którym powiat jak i gminy będą partycypować w kosztach. Ponadto należy położyć większy nacisk na zakup i dostosowanie sprzętu do ekstremalnych warunków zimowych.
Dyrektor PZD w Grójcu Tadeusz Jachoski poinformował, że bazy zimowego utrzymania są zorganizowane na terenie trzech gmin. Pierwsza znajduje się w miejscowości Stamierowice i obsługuje Gminę Mogielnica, Nowe Miasto. Druga znajduje się w miejscowości Kalina na terenie Gminy Warka i obsługuje Gminę Warka, Jasieniec i Chynów. Natomiast centralna baza znajduje się w miejscowości Odrzywołek i obsługuje pozostałe gminy czyli tzw. teren centralny.
Radny Maciej Dobrzyński zwrócił się z pytaniem na jakiej zasadzie działa umowa z prywatnym przedsiębiorcą, który obecnie działa na terenie Gminy Warka. W trakcie telefonicznej interwencji bez problemu zgodził się on na wyjazd, ale zaznaczył, że musi w tej sprawie otrzymać dyspozycję z Grójca. Czy to jest umowa na cały okres zimowego utrzymania czy polega to na zasadzie umowy – zlecenia na daną interwencję.
Dyrektor PZD w Grójcu Tadeusz Jachoski wyjaśnił, że jeśli chodzi o sprzęt, który jest zakupiony przez PZD w Grójcu jest to na zasadzie odpłatności za 1 kilometr., dlatego istotne jest, aby dyżurny wiedział kiedy sprzęt wyjeżdża i kiedy wraca. Pan Dyrektor dodał, że na terenie powiatu są wyznaczone stałe trasy zimowego utrzymania dróg. Wszystko znajduje odzwierciedlenie w dokumentacji, działa określony system, który sprawdził się przez dwanaście lat. Każdy usługodawca odpowiada za swoją trasę, a w dzienniku tras zimowego utrzymania i na karcie drogowej skrupulatnie są odnotowywane każde podjęte przez niego działania.
Starosta Marian Górski podkreślił, że trudno sobie wyobrazić sytuację, że na
każdy telefon konkretny wykonawca będzie reagował, nastąpi prawdziwy koncert życzeń i ogromny bałagan. W materiałach jakie otrzymali radni podani zostali dysponenci, z którymi należy się kontaktować w sprawach konkretnych dróg. Niech dysponent decyduje i informuje wykonawcę o potrzebie podjęcia określonych działań, w przypadku niewykonania będziemy mieli pretensje do konkretnej osoby o brak reakcji na nasze sygnały.
Radny Stanisław Woźniak zwrócił uwagę, że w grę wchodzi również uczciwość wykonawcy, gdyż znane są przypadki przejazdu kilometrów, ale bez właściwego odśnieżenia.
Skarbnik Powiatu poinformowała, że w sprawie terminów posiedzeń poszczególnych komisji przewodniczący winni skontaktować się z Biurem Rady.
Przewodniczący Rady poinformował, że radny Tadeusz Zakrzewski złożył pisemną rezygnację z mandatu.
Ponadto poinformował, że dotychczas tylko jeden Klub Radnych złożył pisemną deklarację dot. kandydatów do członkowstwa w Komisji Rewizyjnej.
Radny Maciej Dobrzyński poruszył ważną kwestię podjęcia uchwały w sprawie wydzierżawienia nieruchomości gruntowej w Nowej Wsi. Poprzedni Zarząd wprowadził tą uchwałę w ostatnim momencie działania poprzedniej Rady Powiatu. Uważa, że jest to decyzja nie do końca przemyślana, decyzja niedobra. Dlatego zgłasza formalny wniosek o wycofanie tej uchwały i wstrzymanie jej realizacji. Określenie dla tego terenu sposobu użytkowania na 15 lat, spowoduje, że Rada nie będzie mogła nic wykonać w kierunku naszego rolnictwa. Klub PiS wielokrotnie w poprzedniej kadencji podnosił istotę tego terenu, dla wartości edukacyjnych, doradczych i szkoleniowych. Przy podjęciu uchwały należało wydzielić określoną ilość hektarów, które w przyszłości stanowiły by zaplecze dla możliwości uruchomienia gospodarstwa do celów edukacyjnych. Szybkie podjęcie uchwały w poprzedniej kadencji uniemożliwiło właściwą analizę sytuacji, dlatego obecna propozycja wycofania uchwały i ponowne przedyskutowanie sprawy.
Starosta Marian Górski wyjaśnił, że podjęta uchwała Rady Powiatu w sprawie wydzierżawienia nieruchomości gruntowej w Nowej Wsi o łącznej powierzchni
74, 0894 ha tylko upoważniła Zarząd Powiatu do ogłoszenia przetargu, w którym zostanie podany wykaz poszczególnych składników majątku. W uchwale jest wspomniane, że decyzja może być odjęta dopiero po 10 grudnia 2010 r. czyli wtedy kiedy będzie już funkcjonowała nowa Rada. Powyższy wykaz nieruchomości zostanie podany do publicznej wiadomości w prasie lokalnej i na tablicy ogłoszeń Starostwa w okresie od dnia 26 listopada do dnia 20 grudnia br. Z tego widać, że do tego tematu trzeba będzie wrócić, tym bardziej, że została wydzielona działka, która w częściowy sposób została doprowadzona do fazy wstępnego zagospodarowania przez PCKUiP w Nowej Wsi. W trakcie rozwoju sprawy będą podejmowane kolejne decyzje. Uchwała przyśpieszyła jedynie podanie do publicznej wiadomości, że taka ewentualność istnieje, nie dokonano żadnego, wiążącego przetargu.
Radny Maciej Dobrzyński zwrócił uwagę, że zapis uchwały jednoznacznie stwierdza, że Zarząd Powiatu jest upoważniony do przeprowadzenia przetargu i wydzierżawienia na okres 15 lat wszystkiego co zostało wyszczególnione w § 1 powyższej uchwały. Radny podkreślił, że zapis uchwały oraz treść umowy z dzierżawcą powinna zapewnić, że z chwilą gdy dojrzejemy do decyzji odebrania gospodarstwa w celu przeznaczenia go na cele dydaktyczne jest to możliwe. W związku z powyższym Klub Prawo i Sprawiedliwość wnosi formalny wniosek o zawieszenie wykonalności uchwały w takiej formie jaka została przedstawiona radnym ubiegłej kadencji i ponowne skierowanie do analizy do Komisji Rolnictwa, Leśnictwa, Ochrony Środowiska i Geodezji.
Wicestarosta Janusz Różycki zwrócił uwagę, że uchwała nie obliguje, ale upoważnia Zarząd Powiatu, jest to znacząca różnica. Natomiast w chwili obecnej nie ma żadnych podjętych decyzji w tej sprawie.
Radny Maciej Dobrzyński zaznaczył, że jeśli jednak dojdzie do wydzierżawienia, umowa obejmie wszystkie wyszczególnione w §1 elementy majątku. Nie pozwoli to na ewentualne zabezpieczenie pewnej części do celów dydaktycznych.
Radca Prawny Marian Seweryn wyjaśnił, że jak powiedział Starosta Różycki uchwała upoważnia Zarząd Powiatu do wydzierżawienia. Zapis § 4 powierza Zarządowi wykonanie uchwały a wykonanie może być różne. Zarząd może podjąć decyzję o wydzierżawieniu całości, może to być określona część lub może wręcz odstąpić od dzierżawy. Jednocześnie podkreślił, że wniosek formalny w tej sprawie powinien być wniesiony w formie pisemnej.
Starosta Marian Górski zapewnił, że Zarząd Powiatu nie podejmie działań dzierżawczych bez wcześniejszej konsultacji z Komisją Rolnictwa, Leśnictwa, Ochrony Środowiska i Geodezji i bez rozważenia innych propozycji.
Radny Maciej Dobrzyński sprecyzował formalny wniosek w brzmieniu. Wnosi się o uchylenie uchwały z dnia 10 listopada 201 r. w sprawie wydzierżawienia nieruchomości gruntowej w Nowej Wsi.
Radca Prawny zwrócił uwagę, że w tej chwili obrady dotyczą punktu wolne wnioski
i oświadczenia radnych i w tym punkcie nie przewiduje się głosowań. Ponadto tak poważny w swojej treści wniosek winien być sporządzony na piśmie.
Radny Stanisław Sitarek podziękował p. Klimowi za przekazanie radnym Statutu,
w tym Regulaminu Pracy Rady. Jednocześnie zwrócił uwagę, że radni powyższe materiały winni otrzymać przed pierwszym posiedzeniem Rady. Radny podkreślił, że po zapoznaniu się teraz wie, że Pan Przewodniczący ma prawo na zwrócenie radnemu uwagi, dodał jednak, że żaden regulamin nie jest w stanie zamknąć mu ust.
Przewodniczący Rady przeprosił radnych za to przeoczenie. Jednocześnie poinformował, że wszystkie informacje i przepisy dot. pracy Rady znajdują się na stronie internetowej Starostwa.
Ad. 7
Przewodniczący Rady Witold Wójcik stwierdził, że porządek Sesji został wyczerpany. Podziękował wszystkim za udział i o godzinie 12.50 zamknął posiedzenie wypowiadając formułę „Zamykam Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Przewodniczył
Witold Wójcik
Informacje o stronie
Podmiot publikujący: |
Brak danych |
Odpowiada za treść: |
Brak danych |
Wprowadził: |
Nieznany, data: 26.01.2011 r., godz. 09.40 |
Ostatnia aktualizacja: |
Nieznany, data: 26.01.2011 r., godz. 09.40 |
Czas |
Administrator |
Opis zmiany |
26.01.2011 r., godz. 09.40 |
Nieznany |
Dodanie strony do BIP. |