Główna treść strony
Protokół Nr XXVI
z Sesji Rady Powiatu Grójeckiego w dniu 30 czerwca 2009 r.
Przewodniczący Rady Jerzy Kaźmierczak o godzinie 10ºº otworzył Sesję wypowiadając formułę „Otwieram Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Następnie powitał Panie i Panów Radnych Powiatu Grójeckiego oraz Starostę Grójeckiego Pana Janusza Różyckiego.
Ponadto powitał zaproszonych gości w osobach: Przewodniczącego Rady Powiatowej Mazowieckiej Izby Rolniczej Pana Leszka Przybytniaka, Dyrektora SP ZOZ w Nowym Mieście Pana Tomasza Skurę oraz Z–cę Panią Dorotę Kwietniewską i Główną Pielęgniarkę Panią Hannę Firlej, Dyrektora SPZOZ w Grójcu Pana Włodzimierza Wieteskę oraz Główną Księgową Panią Barbarę Jaskulską i Główną Pielęgniarkę Panią Teresę Wójcik, Dyrektora PUP w Grójcu Panią Marzannę Skoczek, Dyrektora PZD w Grójcu Pana Tadeusza Jachoskiego, Skarbnik Powiatu Panią Jadwigę Ostrowską, Sekretarz Powiatu Panią Annę Matyjas, Radcę Prawnego Pana Mariana Seweryna, Naczelnika Wydziału EiZ Pana Jana Traczyka oraz Z-cę pana Stanisława Walczaka, Powiatowego Rzecznika Praw Konsumentów Pana Sebastiana Dulembę, Naczelników Wydziałów i pracowników Starostwa.
Ad. 2
Przewodniczący Rady poinformował, że obecnie w posiedzeniu uczestniczy 17 radnych, co stanowi quorum i pozwala na podejmowanie prawomocnych decyzji. Lista obecności stanowi zał. nr 1 do niniejszego protokołu. Radna Agata Zgutczyńska usprawiedliwiła swoją nieobecność.
Ad. 3
Przewodniczący Rady zaproponował następujący porządek obrad:
1. Otwarcie sesji.
2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
3. Przyjęcie porządku obrad.
4. Przyjęcie protokołu z Sesji Rady Powiatu odbytej w dniu 27.03.2009 r., 16.04.2009 r., 05.05.2009 r. oraz 03.06.2009 r.
5. Sprawozdanie Starosty Grójeckiego z pracy Zarządu Powiatu w okresie od ostatniej sesji Rady Powiatu Grójeckiego i informacje Starosty Grójeckiego.
6. Sytuacja ekonomiczno – finansowa SP ZOZ w Grójcu i SP ZOZ w Nowym Mieście.
7. Informacja z pracy Powiatowego Rzecznika Praw Konsumentów w Grójcu za 2008 r.
8. Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał w sprawach:
8.1. zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2008 rok Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Grójcu
8.2. zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2008 rok Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Nowym Mieście n/Pilicą.
8.3. procedury uchwalania budżetu Powiatu Grójeckiego oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi uchwały budżetowej,
8.4. wprowadzenia zmian w dochodach i wydatkach budżetu powiatu grójeckiego w 2009 r.
8.5. zmiany uchwały Nr XXII/201/2005 Rady Powiatu Grójeckiego z dnia 15 marca 2005 r. w sprawie dochodów własnych jednostek budżetowych Powiatu Grójeckiego,
8.6. wyrażenia zgody na przystąpienie Powiatowego Urzędu Pracy w Grójcu do realizacji projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego,
8.7. utworzenia Komisji Statutowej,
8.8. wyboru składu osobowego Komisji Statutowej,
8.9. wyboru Przewodniczącego Komisji Statutowej,
8.10. przyjęcia rezygnacji Przewodniczącego Komisji Integracji Europejskiej i Promocji Powiatu,
8.11. wyboru Przewodniczącego Komisji Integracji Europejskiej i Promocji Powiatu.
9. Interpelacje i zapytania radnych.
10. Wolne wnioski i oświadczenia radnych.
11. Zamknięcie posiedzenia.
Przewodniczący Rady spytał czy są uwagi do zaproponowanego porządku obrad. Uwag nie zgłoszono. Wobec powyższego poddał porządek pod głosowanie. Głosowało 17 radnych. Porządek został przyjęty jednogłośnie – 17 głosów „za”.
Ad. 4
Przewodniczący Rady wyjaśnił, że na dzisiejszej Sesji zostaną przegłosowane protokoły z posiedzeń w dniu 27 marca 2009 r., 16 kwietnia 2009 r., 5 maja 2009 r.
i 3 czerwca 2009 r. Protokoły były wyłożone do wglądu w Biurze Rady, a ich odpisy przekazano Przewodniczącym Klubów Radnych oraz zainteresowanym radnym na adres mailowy. Przewodniczący podziękował za zgłoszenie uwag do protokołów przez sesją, co pozwoliło na wprowadzenie poprawek jeszcze przed głosowaniem.
Przewodniczący Rady spytał czy są uwagi do protokołu z dnia 27 marca 2009 r. Uwag nie zgłoszono. Wobec powyższego poddał protokół pod głosowanie. Głosowało 17 radnych. Protokół został przyjęty jednogłośnie – 17 głosów „za”.
Przewodniczący Rady spytał czy są uwagi do protokołu z dnia 16 kwietnia 2009 r. Uwag nie zgłoszono. Wobec powyższego poddał protokół pod głosowanie. Głosowało 17 radnych. Protokół został przyjęty jednogłośnie – 17 głosów „za”.
Przewodniczący Rady spytał czy są uwagi do protokołu z dnia 5 maja 2009 r. Uwag nie zgłoszono. Wobec powyższego poddał protokół pod głosowanie. Głosowało
17 radnych. Protokół został przyjęty jednogłośnie – 17 głosów „za”.
Przewodniczący Rady spytał o uwagi do protokołu z dnia 3 czerwca 2009 r. Uwag nie zgłoszono. Wobec powyższego poddał protokół pod głosowanie. Głosowało 17 radnych. Protokół został przyjęty jednogłośnie – 17 głosów „za”.
Ad. 5
Sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu od ostatniej Sesji Rady Powiatu Grójeckiego przedstawił Starosta Grójecki Janusz Różycki – zał. nr 2.
Przewodniczący Rady spytał czy są uwagi do przedstawionego sprawozdania.
Radny Maciej Dobrzyński spytał, jakiego rodzaju roboty dodatkowe wystąpiły przy rozbudowie DPS w Lesznowoli.
W odpowiedzi Pan Starosta wyjaśnił, że dokonano dodatkowego zaizolowania, gdyż istniało zagrożenie przedostania się wody gruntowej do kondygnacji podziemnej.
Radny Maciej Dobrzyński spytał, dlaczego ta sprawa nie została przewidziana na etapie projektu.
Starosta Janusz Różycki podkreślił, że tego typu prace były przewidziane, ale
w niewystarczającym stopniu, wykonane ekspertyzy nie były dostateczne.
Radny Maciej Dobrzyński stwierdził, że Komisja Budżetowa analizowała inwestycje prowadzone przez powiat. Nietrudno było zauważyć, że przy każdej z nich wystąpiły roboty dodatkowe. Wynika to zapewne z faktu, że planując nie przewiduje się pewnych uwarunkowań, np. że przy ociepleniu budynku grubość ścian wzrośnie
o 10 cm i w związku z tym konieczna będzie zmiana obróbki bądź niezbędna stanie się zmiana sposobu izolacji. Komisja przekazała swoje sugestie, aby inwestycje były w sposób należyty przygotowywane i na etapie projektu dobrze korygowane.
Po to płacimy projektantowi, jest pracownik wyznaczony w urzędzie, po to mamy nadzór budowlany, aby projekt był należycie przygotowany. Nadal te projekty są traktowane bardzo pobieżnie. Inwestycje są niezwykle drogie, gospodarujemy nie swoimi a pieniędzmi wspólnymi, ale należy patrzeć na to równie dokładnie jakby chodziło o nasze własne.
Starosta Janusz Różycki stwierdził, że nie z całą wypowiedzią się zgadza. Projekty zawierają pewne błędy, które trzeba korygować w trakcie budowy, ale pewnych rzeczy nie da się przewidzieć wcześniej, zwłaszcza w przypadku remontów. Niemniej przyjmuje uwagi radnego.
Radny Arkadiusz Stępniewski przybył na salę. Obecnych 18 radnych.
Ad. 6
Sprawozdanie finansowe za 2008 rok SPZOZ w Grójcu – zał. nr 3 i SPZOZ
w Nowym Mieście n/Pilicą – zał. nr 4 radni otrzymali w materiałach na Sesję.
Informację na temat sytuacji ekonomiczno – finansowej SPZOZ w Grójcu i SPZOZ
w Nowym Mieście n/Pilicą przedstawił Z – ca Naczelnika Wydz. EiZ Stanisław Walczak – zał. nr 5. Ponadto przedstawił dane nt wyników badań profilaktycznych przeprowadzonych na terenie poszczególnych gmin powiatu grójeckiego – zał. nr 6.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Maciej Dobrzyński spytał, dlaczego mimo znacznego wzrostu przychodów notujemy wynik ujemny oraz czym spowodowany jest wzrost usług zlecanych.
W odpowiedzi Dyrektor SPZOZ w Grójcu Włodzimierz Wieteska wyjaśnił, że wzrost usług zleconych nastąpił ze względu na zmianę struktury zatrudnienia, w miejsce etatowego coraz częściej jest zatrudnienie na kontrakty i umowy – zlecenia, tym samym następuje przesunięcie płatności. Jeśli chodzi o stratę p. Dyrektor wyjaśnił, że wzrost przychodu w głównej mierze, jeśli nie w całości spowodowany jest wzrostem ilości świadczeń i usług. Niestety wraz ze wzrostem ilości wzrastają koszty. Sukcesywnie następuje wzrost inflacji a co za tym idzie wyższe przychody nie kompensują kosztów związanych ze sprawami ogólnymi, czyli wzrostem cen leków, żywności, materiałów biurowych oraz wzrostem cen usług. Ponadto wpływ na taką sytuację ma specyfika pracy szpitala, m.in. wzrost kosztów materiałów i sprzętu jednorazowego użytku i materiałów medycznych. To co udało się szpitalowi wypracować jest w większości wynikiem wypracowanych nadwykonań w wysokości za I i II półrocze w kwocie 3 mln zł, co i tak nie pokryło wzrostu kosztów świadczonych usług medycznych. Jednocześnie należy przypomnieć, że w roku ubiegłym nastąpiła podwyżka płac na skutek wcześniej zawartych porozumień, po strajkach lekarzy i strajkach pielęgniarek, gdzie w wyniku dużej liczby złożonych wymówień nastąpiła sytuacja, że dramatycznie zaczęło brakować personelu. Olbrzymim problemem stało się prawidłowe zabezpieczenie funkcjonowania pod względem medycznym, tym bardziej, że okoliczne szpitale zaczęły płacić zdecydowanie więcej. Nadal utrzymuje się tendencja, że jednostki niepubliczne podkupują lekarzy z zakładów publicznych. Jednocześnie p. Dyrektor zaznaczył, że uzyskanie płynności finansowej szpitala odbyło się dzięki zaciągnięciu 10 mln zł kredytu, który niestety należy corocznie obsługiwać. W ubiegłym roku wyniosło to 800 tys. zł. Następnie p. Dyrektor w kilku słowach przybliżył sprawę zadłużenia szpitala, które wynosi 16.628 tys. zł. Kwota zadłużenia jest wykazywana na koniec każdego miesiąca, natomiast w sprawozdaniu rocznym muszą być uwzględnione wszystkie koszty, czyli również te wypłacone w styczniu po zbilansowaniu wszystkich wypłat. Zadłużenie wykazywane w sprawozdaniu to kwota 16. 628 tys. zł, przy czym należy w tym miejscu zwrócić uwagę na pozycję należności w kwocie 5.200 tys. zł. czyli faktyczne zadłużenie szpitala to kwota ok. 12 mln zł. W sprawozdaniu na koniec każdego miesiąca, nie tylko na koniec roku należy wziąć pod uwagę koszty, które szpital poniesie dopiero przy bilansie rocznym w styczniu czyli wypłata pensji, wypłata za kontrakty, płatności ZUS i podatki. Wynik finansowy uwzględnia amortyzację, która przy stracie 407 tys. zł wynosi1.218 tys. zł. Należy zauważyć, że w ubiegłym roku strata wynosiła 1.489 tys. zł, więc różnica jest znacząca mimo niesprzyjających kontraktów, jakie na szpitalu wymusza fundusz. Na zakończenie
p. Dyrektor w kilku słowach omówił sprawy związane z profilaktyką.
Dyrektor SPZOZ w Nowym Mieście Tomasz Skura wyjaśnił, że wzrost kosztów związany jest ze zwiększeniem zakresu badań dodatkowych, których wykonanie jest obowiązkowe. Obecnie rozpoznanie musi być potwierdzone badaniem radiologicznym, tomografią komputerową i analizami laboratoryjnymi. Każda jednostka chorobowa musi być skrupulatnie udokumentowana, na jakiej podstawie dany pacjent jest wpisany w dokumentację stanowiącą wykładnię do otrzymania środków, stąd zwielokrotniona ilość badań.
Zwracając się z zapytaniem do Dyrektora SP ZOZ w Grójcu Wiceprzewodnicząca Rady Małgorzata Woźniak spytała, co w szpitalu grójeckim przynosi największą stratę i jakie działania podejmuje dyrekcja w celu ich wyeliminowania.
W odpowiedzi Dyrektor SPZOZ w Grójcu Włodzimierz Wieteska wyjaśnił, że największą stratę notuje się w OJOM, izbie przyjęć, oddziale rehabilitacji neurologiczne. Jest to ściśle związane z kosztami leczenia. Izba przyjęć wykonuje proporcjonalnie bardzo dużą liczbę badań kwalifikujących pacjentów do przyjęcia do szpitala. Niestety niektóre zozy szczególnie niepubliczne traktują szpital jak punkt diagnostyczny odsyłając pacjentów ze skierowaniem, gdzie przed podjęciem decyzji o przyjęciu konieczne jest wykonanie w krótkim czasie całej diagnostyki, którą spokojnie można by było wykonać w ciągu kilku dni ambulatoryjnie prowadząc pacjenta przez lekarza rodzinnego. Ponadto izba musi przyjąć na siebie koszty pacjentów urazowych, niejednokrotnie nieprzytomnych, którym trzeba wykonać wszystkie badania łącznie z całą biochemią, toksykologią i tomografią komputerową czyli koszty które są nie do wyeliminowania czy zmniejszenia. Podobnie jest z OJOM gdzie leczeni są pacjenci, niejednokrotnie z ciężkimi urazami, którzy nie są ubezpieczeni lub są obcokrajowcami, do których nikt nie chce się przyznać. Szpital nie otrzymuje zwrotu kosztów leczenia, ponadto po zakończeniu leczenia nie ma możliwości ich wypisu, gdyż placówki opieki odmawiają ich przyjęcia. Następnie
w nawiązaniu do wypowiedzi nowomiejskiego szpitala p Dyrektor w kilku słowach przybliżył zależności dot. wysokości zwrotu kosztów leczenia w odniesieniu do poszczególnych jednostek chorobowych. Należy tu podkreślić, że fundusz w ramach hospitalizacji płaci tylko za jedno świadczenie, czyli za leczenie pacjenta z kilkoma schorzeniami szpital otrzymuje zwrot jedynie za jedną jednostkę.
Ponownie zwracając się do p. Dyrektora SP ZOZ w Grójcu Wiceprzewodnicząca Małgorzata Woźniak spytała czy istnieje możliwość nie zadłużania się szpitala.
Dyrektor SPZOZ w Grójcu wyjaśnił, że w jego opinii większych oszczędności niż w tej chwili są robione wprowadzić się nie da. W ostatnim czasie na wielu poziomach i w każdym dziale zostały wprowadzone zmiany prowadzące do ograniczenia kosztów. Sukcesywnie od kilku lat zmniejszane jest zatrudnienie. Jednocześnie jedynie w okresach urlopowych, wzmożonej zachorowalności personelu lub w sytuacjach, gdy nie ma możliwości znalezienia większej liczby pielęgniarek są wprowadzane godziny nadliczbowe. Ponadto ustawa zobowiązuje szpital, aby za dyżury płacił jak za godziny nadliczbowe, czyli wszystkie noce i święta traktowane są jak „setki”. Jest to ustawowo obligatoryjne i jak na razie nie ma perspektywy zmiany. Jednocześnie należy zaznaczyć, że dalsze zmniejszenie obsady spowoduje zbyt duże ryzyko pogorszenia obsługi pacjentów. Następnie p. Dyrektor podał przykłady zasadności i uwarunkowań medycznych zachowania obecnego stanu obsady dyżurowej na poszczególnych oddziałach. Następnie p. Dyrektor w kilku zdaniach przybliżył kwestie związane z kontraktami. Szpitale powiatowe w porozumieniu ze szpitalami marszałkowskimi zawiązały wspólny front, dopracowano wszystkie formalności, łącznie z upoważnieniami notarialnymi dla osób negocjujących, dołączyły się również szpitale kliniczne i takie ruchy powstały w większości województw. Efekt był taki, że w chwili, gdy fundusz określił cenę punktu na 51 zł w październiku, szpitale niejako zostały zmuszone do podpisania umów, tym bardziej, że padło stwierdzenie iż odmowa może skutkować doniesieniem do prokuratury o braku zabezpieczenia świadczeń zdrowotnych na terenie powiatu. Pan Dyrektor podkreślił, że niestety ten rok może okazać się gorszy gdyż prawdopodobnie nie da się uniknąć choćby nieznacznych podwyżek płac. Z informacji dyrektorów innych placówek zdrowotnych wynika, że pensje personelu u nas są dużo niższe. Już teraz występują duże trudności w pozyskaniu pełnej obsady m.in. zatrudnieniu na stałe radiologa, obecnie obsługa tomografu odbywa się w dużo droższym systemie godzinowym. Niestety mechanizm włączenia do ceny punktu kwoty wynikającej z zapisu ustawy religowskiej spowodowało, że za wykonanie tej samej pracy w zeszłym roku w przeliczeniu na ten rok szpital straci minimum 1.800 tys. zł. Na zakończenie
p. Dyrektor zaznaczył, że jeśli w najbliższym czasie nie nastąpi podwyższenie ceny punktu bardzo trudne będzie zbilansowanie szpitala.
Radny Maciej Dobrzyński stwierdził, że dostrzega pewną sprzeczność w wyjaśnieniach p. Dyrektora. Tłumaczenie się wielkością opłaty za punkt jak wynika
z wypowiedzi niezupełnie jest przyczyną powstania zadłużenia, po czy za chwilę pada stwierdzenie, że personel naszych szpitali zarabia znacznie mniej niż zakładów warszawskich czy radomskich, czyli automatycznie koszty są dużo mniejsze. Natomiast cena za jeden punkt w radomskim szpitalu jest taka sama.
Radny wnosi o wyjaśnienie kwestii, dlaczego nasz szpital mając mniejsze koszty, tą samą cenę za punkt, przy wypracowanym wyższym o 20 % obrocie generuje zadłużenie. Jednocześnie z analizy p. Walczaka wynika, że są szpitale, które działając na podobnych zasadach, wypracowują dodatni wynik bilansowy, prosi
o przybliżenie statystyki.
Salę obrad opuściła radna Aleksandra Skarżyńska. Obecnych 17 radnych.
W odpowiedzi Dyrektor SPZOZ w Grójcu Włodzimierz Wieteska wyjaśnił, że podany w przykładzie szpital radomski w styczniu i lutym wypłacił tylko 60 % pensji i dlatego aby mógł wywiązać się ze swoich zobowiązań finansowych wobec personelu otrzymał 10. 500 tys. zł pożyczki od miasta, która prawdopodobnie już lub w najbliższym czasie zostanie umorzona. W tym kontekście informacja o pozytywnym bilansowaniu się tego szpitala nie do końca jest zgodna. Szpital grójecki takiego dofinansowania niestety nie ma. To, że inne szpitale mają wyższe koszty w porównaniu z nami, zwłaszcza koszty pracy nie daje właściwego obrazu, ponieważ przy ocenie należałoby wziąć pod uwagę ich wynik finansowy, który jest zdecydowanie gorszy od naszego. W sprawie szpitali, które się bilansują p. Dyrektor wyjaśnił, że pozytywny wynik finansowy zależy od tego, w jakim rejonie działają i jaką ilość świadczeń komercyjnych mogą wykonać. Szpital grójecki m.in. z uwagi na bliskość Warszawy ma znikomą ilość tego typu świadczeń. Ponadto wynik uzależniony jest od profilu poszczególnych oddziałów, gdyż niektóre profile np. okulistyka są bardziej dochodowe lub deficytowe, najczęściej dot. to oddziałów podstawowych. Jednocześnie ważne jest czy szpital się dodatkowo specjalizuje np. w laryngologii czy ortopedii itp. Szpital grójecki nie prowadzi tego typu działalności ze względu na brak lekarzy.
Salę obrad opuścił Wicestarosta Marian Górski. Obecnych 16 radnych.
Z – ca Naczelnika Wydz. EiZ Stanisław Walczak w kwestii dodatniego wyniku podał przykład szpitala, który wielkością jest mniejszy od SPZOZ Grójec, z ilością łóżek większą jak w obu naszych szpitalach (ponad 400 łóżek), z większą liczbą oddziałów oraz szeregiem innych wskaźników. Powyższe dane pokazują, że jako organ założycielski stoimy na straconej pozycji, ze względu na taką a nie inna strukturę naszych szpitali ponosimy i ponosić musimy zwiększone koszty. Ponadto wskazany szpital nie leży tak jak nasze w pobliżu takich ośrodków jak Warszawa, nie odchodzą lekarze i nie żądają bez przerwy podwyżek. Poza tym działalność naszych szpitali opiera się na czterech podstawowych oddziałach, niejednokrotnie przy obłożeniu niewiele przekraczającym 50%. Jednocześnie szpital grójecki jest narażony z uwagi na fakt, że jest to region sadowniczy, sezonowo przebywa wielu ludzi, obcokrajowców, niejednokrotnie nieubezpieczonych, gdzie jest konieczność leczenia tych ludzi.
Radny Tadeusz Kulawik spytał czy na dzień dzisiejszy mamy dodatkowe wiadomości na temat stacji dializ.
Na salę obrad powróciła radna Aleksandra Skarżyńska, na sesję przybył radny Marek Ścisłowski. Obecnych 18 radnych.
W uzupełnieniu wypowiedzi p. Naczelnika Dyrektor Włodzimierz Wieteska wyjaśnił, że biorąc pod uwagę wartości średnioroczne rzeczywiście na niektórych oddziałach obłożenie jest niepełne, ponieważ są oddziały tzw. sezonowe np..dziecięcy czy położnictwo. Nasilenie jest nierównomierne, gdyż są miesiące gdy sięga 100%, aby w innych nie przekroczyć 40%. Pozostałe oddziały typu interna, chirurgia czy rehabilitacja neurologiczna w większości nie schodzą poniżej wartości 95%. Jeśli chodzi o stację dializ p. Dyrektor poinformował, że w zeszłym tygodniu odbyły się rozmowy z kolejnym wykonawcą, niemniej według zapewnień przedstawicieli inwestora inwestycja na początku przyszłego roku zostanie zamknięta.
Wiceprzewodniczący Rady Wojciech Kłosiński stwierdził, że wystąpienia dyrektorów pokazały, co składa się na to, że wynik nie może być pozytywny. Poza tym z wypowiedzi wynika, że nie da się już nic zrobić, chyba że szpital w Grójcu
i Nowym Mieście otrzyma środki, bądź większe za punkt lub też z innych źródeł. Jest też propozycja, aby pieniądze dał powiat i sytuacja się poprawi, gdyż bez dodatkowych środków sytuacja w krótkim czasie ulegnie pogorszeniu. Kredyty, które były wzięte spowodowały, że szpitale mają płynność bilansową, ale nic nie zrobiły, aby szpitale szły do przodu. Z tego jasno wynika, że za kilka lat konieczne będzie zaciągniecie kolejnych kredytów. Tym bardziej, że obecne nie są spłacane, ponieważ ich spłata nastąpi w większych kwotach. Na pytanie, co zrobić, jakie podjąć kroki, aby dalej pozytywnie funkcjonować, odpowiedź dyrektora jest jasna, zmiana nastąpi tylko przy zwiększeniu pieniędzy za punkt. Natomiast już teraz wiemy, że większych pieniędzy za punkt raczej nie będzie. W związku z tym można śmiało określić, że jesteśmy w tzw. punkcie zerowym. Dlatego należy wspólnie głęboko zastanowić się nad działaniami, jakie należy podjąć, aby szpitale mogły prawidłowo funkcjonować.
Popierając przedmówcę radny Maciej Dobrzyński stwierdził, że w tym momencie powiat nie wychodzi z konkretną propozycją. Nie widzimy możliwości funkcjonowania dalej, a niestety funkcjonowanie się skończy za kilka lat, ponieważ będzie musiał wejść syndyk. Jednocześnie trudno wyobrazić sobie sytuację, żeby szpitale nie istniały na naszym terenie. Znalezienie rozwiązania jest konieczne. Mija już trzeci rok obecnej kadencji, gdzie od samego początku występuje problem szpitali i wciąż brak propozycji konkretnego rozwiązania, które posunęłoby sprawę do przodu, w dobrym kierunku, gdzie będzie możliwe dostrzeżenie określonej perspektywy w przyszłości. Taki stan rzeczy nie może istnieć, dlatego zarówno dyrektorzy jak i Pan Starosta muszą za wszelką cenę zaproponować działania, które zmienią obecną sytuację. Nie można pozwolić sobie na rozkładanie rąk i twierdzenie, że nie jesteście w stanie tego zrobić lub że nie ma żadnych możliwości.
Dyrektor SPZOZ w Grójcu Włodzimierz Wieteska podkreślił, że szpitale nie mają żadnego wpływu na wysokość opłaty za wykonanie usług medycznych. Obecne koszty są już w tej chwili minimalne. Jeśli nie nastąpi zwiększenie przychodu sytuacja nie ulegnie zmianie. Bardzo łatwo powiedzieć „zróbmy coś”. Szkoda, że pan radny nie zauważa różnicy w kondycji finansowej szpitala trzy lata temu, a obecnej. Starania szpitala można dostrzec w analizie finansowej. Pan Dyrektor podkreślił, że wspólnie z Dyrektorem Skurą są otwarci na propozycje, chętnie rozważą rozwiązania zaproponowane przez radnych. Łatwo jest krytykować, trudniej znaleźć właściwe rozwiązanie, może jest sposób co zrobić, żeby fundusz zapłacił tyle na ile faktycznie jest wyceniony koszt świadczenia medycznego.
Radny Maciej Dobrzyński podkreślił, że to nie jest kwestia krytyki, po prostu wszyscy, którzy tu mieszkają stoją przed bardzo poważnym problemem, możliwości pozbawienia ich opieki zdrowotnej. To duży problem, natomiast radni muszą dbać o sprawy wyborców i mieszkańców powiatu. Od początku kadencji o sytuacji finansowej zawsze mówi się w kontekście niedostatecznej wysokości środków za punkt. Natomiast w naszym szpitalu jest jeszcze wiele do zrobienie i jest wiele możliwości, które można wykorzystać do poprawy funkcjonowania. Jak zostało zaznaczone sytuacja jest nieco lepsza, ale trzeba pamiętać, że również dzięki uzyskanym kredytom. Radny podkreślił, że obecnej dyskusji nie należy traktować jako krytyki, a jedynie jako troski o wspólne dobro.
Dyrektor SPZOZ w Grójcu Włodzimierz Wieteska poinformował, że działania cały czas są prowadzone, zakupiono tomograf komputerowy, dwie małe karetki, nowy aparat RTG, nowy sprzęt dla bloku operacyjnego, został uruchomiony oddział rehabilitacji (od podstaw wyremontowany i wyposażony) trwa remont chirurgii. Wyremontowano poradnie, obecnie szpital stara się uzyskać od gminy środki na ich wyposażenie. Ponadto są prowadzone działania związane z utworzeniem stacji dializ. Większość inwestycji jest sfinansowana z środków zewnętrznych, gdyż szpital nie byłby w stanie wypracować takich kwot. Starostwo w miarę możliwości pomaga. Szpitale starają się pozyskać środki unijne, projekt SPZOZ Nowe Miasto przeszedł w pierwszym czytaniu, cztery wnioski SPZOZ Grójec są w fazie odwołań.
Wicestarosta Marian Górski powrócił na salę obrad. Obecnych 19 radnych.
Starosta Grójecki Janusz Różycki zaznaczył, że dyskusja dotyczy dwóch spraw, pierwsza to wynik finansowy szpitali za rok ubiegły, druga to obecna sytuacja. Analiza finansowa za 2008 r. wskazuje, że był to najlepszy rok od wielu lat dla obu szpitali. Po raz pierwszy grójecki szpital ma wynik dodatni. Każdego przedsiębiorcę oburzy stwierdzenie, że do kosztów nie powinno liczyć się amortyzacji, ale w przypadku szpitali publicznych rzeczywiście nie powinno się liczyć, gdyż założenia reformy zdrowotnej biorą pod uwagę, że organy założycielskie będą finansować inwestycje i remonty. Skoro nie szpital sam powinien inwestować w swoje inwestycje, nie powinien ponosić kosztów amortyzacji, ale ze względu na ustawę musi je wliczać. Jednocześnie Pan Starosta nie zgodził się z opinią, że kredyty nic nie przyniosły, zmniejszyły zadłużenie. W przypadku szpitala w Grójcu zmniejszyły zadłużenie o kilka milionów poprzez umorzenie nieracjonalnych działań i wywiązanie się z programu restrukturyzacyjnego. Jeśli chodzi o ten rok sytuacja wygląda inaczej. Dotychczas w połowie każdego roku sytuacja wydawała się katastrofalna, aby na koniec roku ulec poprawie, niestety w tym roku trudno być optymistą. Przychody pieniężne NFZ są pochodną sytuacji gospodarczej kraju. Nie można więc liczyć, że takie przychody umożliwią zwiększenie finansowania szpitali. Dlatego z jednej strony rozumiejąc panów dyrektorów w opinii, że nie widzą już innych źródeł oszczędzania, nie ma innej możliwości jak powiedzieć im, że można znaleźć inne sposoby oszczędzania. Jeśli chcemy, aby szpitale przetrwały trzeba będzie podąć środki nadzwyczajne. Starostwo szuka możliwości uzyskania pomocy finansowej. Są takie możliwości zapowiadane od dawna przez Ministerstwo Zdrowia., które są powiązane z przekształcaniem szpitali. Niestety do tej pory nie ma interpretacji prawnej, która jednoznacznie pozwoliłaby stwierdzić, że długi naszych szpitali pokryje Skarb Państwa. Pan Starosta podkreślił, że z chwilą gdy uzna, że przekształcenie przyniesie korzyści finansowe i będą te korzyści finansowe będzie sprawę rekomendował radnym.
Podsumowując Przewodniczący Rady Jerzy Kaźmierczak podkreślił, że temat służby zdrowia od wielu lat zawsze wywołuje konstruktywną dyskusję na sesji.
Na przestrzeni upływającego czasu sytuacja szpitali stopniowo ulega znaczącej poprawie. Ważnym aspektem jest, że wprowadzane zmiany, choć może nie w tempie, jakiego byśmy sobie życzyli, ale przynoszą pozytywne efekty.
Ad. 7
Przewodniczący Rady wyjaśnił, że do tej pory Rzecznika Praw Konsumenta powoływała Rada Powiatu i corocznie zatwierdzała sprawozdanie. Po zmianach zostało to przeniesione w kompetencje Pana Starosty. Niemniej w celu przybliżenia zakresu działań radni otrzymali sprawozdanie za 2008 r. w materiałach i został zaproszony na dzisiejszą Sesję p. Dulemba.
Sprawozdanie z działalności za 2008 r. omówił Powiatowy Rzecznik Konsumenta Sebastian Dulemba – zał. nr 7.
Przewodniczący Rady ogłosił 20 minutową przerwę. Po przerwie na salę obrad powróciło 15 radnych.
Ad. 8
Rozpatrzenie projektu uchwały oraz podjęcie uchwały w sprawie:
Ad. 8.1
Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2008 rok Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Grójcu przedstawił Z – ca Naczelnika Wydz. EiZ Stanisław Walczak – zał. nr 8.
Przewodniczący Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych i Przeciwdziałania Bezrobociu Grzegorz Rejer poinformował, że Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt uchwały.
Przewodniczący Rady spytał czy są uwagi do projektu. Uwag nie zgłoszono. Wobec tego poddał projekt pod głosowanie. Głosowało 15 radnych. Uchwała Nr XXVI/201/2009 została przyjęta jednogłośnie – 15 głosów „za”.
Na salę obrad przybyli radna Aleksandra Skarżyńska i radny Marek Ścisłowski. Obecnych 17 radnych.
Ad. 8.2
Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2008 rok Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Nowym Mieście n/Pilicą przedstawił Z – ca Naczelnika Wydz. EiZ Stanisław Walczak – zał. nr 9.
Przewodniczący Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych i Przeciwdziałania Bezrobociu Grzegorz Rejer poinformował, że Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt uchwały.
Przewodniczący Rady spytał czy są uwagi do projektu. Uwag nie zgłoszono. Wobec powyższego poddał projekt pod głosowanie. Głosowało 17 radnych. Uchwała Nr XXVI/201/2009 została przyjęta jednogłośnie – 17 głosów „za”.
Na salę obrad przybyli radny Wojciech Kot i radny Adolf Maciak. Obecnych 19 radnych.
Ad. 8.3
Projekt uchwały w sprawie procedury uchwalania budżetu Powiatu Grójeckiego oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi uchwały budżetowej przedstawiła Skarbnik Powiatu Jadwiga Ostrowska – zał. nr 10.
Przewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Marek Ścisłowski poinformował, że Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt uchwały.
Przewodniczący Rady spytał czy są uwagi do projektu. Uwag nie zgłoszono. Wobec powyższego poddał projekt pod głosowanie. Głosowało 19 radnych. Uchwała Nr XXVI/203/2009 została przyjęta jednogłośnie – 19 głosów „za”.
Ad. 8.4
Projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w dochodach i wydatkach budżetu powiatu w 2009 r. przedstawiła Skarbnik Powiatu Jadwiga Ostrowska – zał. nr 11.
Przewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Marek Ścisłowski poinformował, że Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt uchwały.
Przewodniczący Rady spytał czy są uwagi do projektu uchwały. Uwag nie zgłoszono. Poddał projekt pod głosowanie. Głosowało 19 radnych. Uchwała Nr XXVI/204/2009 została przyjęta jednogłośnie – 19 głosów „za”.
Ad.8. 5
Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXII/201/2005 Rady Powiatu Grójeckiego z dnia 15 marca 2005r. w sprawie dochodów własnych jednostek budżetowych Powiatu Grójeckiego przedstawiła Skarbnik Powiatu Jadwiga Ostrowska – zał. nr 12.
Przewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Marek Ścisłowski poinformował, że Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt uchwały.
Przewodniczący Rady spytał czy są uwagi do projektu uchwały. Uwag nie zgłoszono. Poddał projekt pod głosowanie. Głosowało 19 radnych. Uchwała Nr XXVI/205/2009 została przyjęta jednogłośnie – 19 głosów „za”.
Ad. 8. 6
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie Powiatowego Urzędu Pracy w Grójcu do realizacji projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego przedstawiła Dyrektor PUP w Grójcu Marzanna Skoczek – zał. nr 13.
Przewodniczący Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych i Przeciwdziałania Bezrobociu Grzegorz Rejer poinformował, że Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt uchwały.
Przewodniczący Rady spytał czy są uwagi do projektu uchwały. Uwag nie zgłoszono. Poddał projekt pod głosowanie. Głosowało 19 radnych. Uchwała Nr XXVI/206/2009 została przyjęta jednogłośnie – 19 głosów „za”.
Ad. 8.7
Projekt uchwały w sprawie utworzenia Komisji Statutowej przedstawił Wicestarosta Grójecki Marian Górski – zał. nr 14.
Przewodniczący Rady poinformował, że zachodzi konieczność wyboru Komisji Statutowej w celu zaktualizowania Statutu Powiatu Grójeckiego. Komisja ma charakter komisji doraźnej i po przekazaniu projektu Statutu pod obrady Rady Powiatu ulega rozwiązaniu.
Przewodniczący Rady spytał czy są uwagi do projektu uchwały. Uwag nie zgłoszono. Poddał projekt pod głosowanie. Głosowało 19 radnych. Uchwała Nr XXVI/207/2009 została przyjęta jednogłośnie – 19 głosów „za”.
Ad. 8.8
Projekt uchwały w sprawie wyboru składu osobowego Komisji Statutowej przedstawił Wicestarosta Grójecki Marian Górski – zał. nr 15.
Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie kandydatur do składu Komisji zaznaczając, że każdy z klubów radnych winien zgłosić kandydata.
Przewodniczący Rady Jerzy Kaźmierczak zgłosił kandydaturę radnej Stefanii Fetraś
i radnego Tadeusza Kulawika, którzy wyrazili zgodę.
Radny Maciej Dobrzyński zgłosił radnego Stanisława Binkiewicza, który wyraził zgodę.
Radny Witold Wójcik zgłosił radnego Adolfa Maciaka, który wyraził zgodę.
Przewodniczący Rady zgłosił radnego Wojciecha Kota, który wyraził zgodę.
Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Głosowało 19 radnych. Uchwała Nr XXVI/208/2009 została przyjęta jednogłośnie – 19 głosów „za”.
W skład Komisji Statutowej weszli:
1. Radny Stanisław Binkiewicz
2. Radna Stefania Fetraś
3. Radny Wojciech Kot
4. Radny Tadeusz Kulawik
5. Radny Adolf Maciak
Ad. 8. 9
Przewodniczący Rady ogłosił kilku minutową przerwę w celu ukonstytuowania się Komisji Statutowej.
Radny Arkadiusz Stępniewski opuścił salę obrad. Obecnych 18 radnych.
Po przerwie w imieniu członków komisji radny Tadeusz Kulawik poinformował, że Komisja jednogłośnie wybrała radną Stefanię Fetraś na funkcję przewodniczącego.
Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w tej sprawie – zał. nr 16 i poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 18 radnych. Uchwała Nr XXVI/209/2009 została przyjęta jednogłośnie – 18 głosów „za”.
Ad. 8. 10
Przewodniczący Rady podkreślił, że w związku z pisemną rezygnacją radnego Norberta Proskury z funkcji Przewodniczącego Komisji Integracji Europejskiej i Promocji Powiatu Rady Powiatu z dnia 13 maja 2009 r. podjęcie uchwały stało się konieczne i uzasadnione.
Wobec powyższego Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia rezygnacji Przewodniczącego Komisji Integracji Europejskiej i Promocji Powiatu – zał. nr 17 i poddał go pod głosowanie. Głosowało 18 radnych. Uchwała Nr XXVI/210/ 2009 została przyjęta większością głosów – 17 głosów „za” przy 1 „wstrzymującym się”
Ad. 8.11
Przewodniczący Rady poinformował, że wobec faktu przyjęcia rezygnacji radnego Norberta Proskury zachodzi konieczność wyboru nowego Przewodniczącego.
Radny Andrzej Gut poinformował, że Komisja Integracji Europejskiej i Promocji Powiatu zaproponowała kandydaturę radnej Małgorzaty Woźniak.
Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w tej sprawie – zał. nr 18 i poddał go pod głosowanie. Uchwała Nr XXVI/211/ 2009 została przyjęta większością głosów – 17 głosów „za” przy 1 „wstrzymującym się”
Przewodnicząca Komisji Integracji Europejskiej i Promocji Powiatu Małgorzata Woźniak podziękowała za wybór i okazane zaufanie.
Ad. 9
W punkcie interpelacje i zapytania radnych nikt z radnych nie zabrał głosu.
Ad.10
W punkcie wolne wnioski i oświadczenia radnych Starosta Janusz Różycki poinformował, że na terenie Powiatu Grójeckiego powstała Lokalna Organizacja Turystyczna, do współpracy włączył się Powiat Białobrzeski. Koszt przedsięwzięcia ze strony naszego powiatu to kwota 15 tys. zł w skali roku.
Ad. 11
Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek obrad dzisiejszej Sesji został wyczerpany. Podziękował wszystkim za udział i o godzinie 13³º zamknął posiedzenie wypowiadając formułę „Zamykam Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Przewodniczył
Jerzy Kaźmierczak
Informacje o stronie
Podmiot publikujący: |
Brak danych |
Odpowiada za treść: |
Brak danych |
Wprowadził: |
Adam Podemski, data: 30.06.2010 r., godz. 10.30 |
Ostatnia aktualizacja: |
Adam Podemski, data: 30.06.2010 r., godz. 10.30 |
Czas |
Administrator |
Opis zmiany |
30.06.2010 r., godz. 10.30 |
Adam Podemski |
Dodanie strony do BIP. |