Główna treść strony
Protokół Nr XXXIV
z Sesji Rady Powiatu Grójeckiego w dniu 28 kwietnia 2010 r.
Przewodniczący Rady Jerzy Kaźmierczak o godzinie 10.00 otworzył Sesję wypowiadając formułę „Otwieram Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Obecni na sali minutą ciszy uczcili pamięć osób, które zginęły w katastrofie samolotu prezydenckiego w Smoleńsku oraz aktora, regionalisty Wojciecha Siemiona.
Przewodniczący Rady powitał Panie i Panów Radnych Powiatu Grójeckiego oraz Starostę Grójeckiego Pana Janusza Różyckiego.
Następnie powitał zaproszonych gości: Delegata do Mazowieckiej Izby Rolniczej Pana Jana Madeja, Komendanta Powiatowego Policji w Grójcu Pana Michała Toporkiewicza, Komendanta PSP w Grójcu Pana Jacka Wichowskiego, Dyrektora Muzeum im. K. Pułaskiego Panią Iwonę Stefaniak, Dyrektora PUP w Grójcu Panią Marzannę Skoczek, Dyrektora PZD w Grójcu Pana Tadeusza Jachoskiego, Skarbnik Powiatu Panią Jadwigę Ostrowską, Z – cę Naczelnika Wydz. Organizacyjnego Zenona Klima, Z – cę Naczelnika Wydz. EiZ Małgorzatę Czerwińską, Z – cę Naczelnika Wydz. Finansowego Józefa Zawiślaka, Naczelników Wydziałów oraz pracowników Starostwa.
Serdecznie powitał Pana Marcelego Bińkowskiego najpopularniejszego trenera Powiatu Grójeckiego w konkursie zorganizowanych przez „Echo”.
Starosta Janusz Różycki odczytał a następnie wręczył dyplom uznania Panu Marcelemu Bińkowskiego za krzewieniem kultury fizycznej i sportu wśród dzieci i młodzieży..
Przewodniczący Rady Jerzy Kaźmierczak gratulując laureatowi wręczył upominek książkowy, Wicestarosta Marian Górski wręczył kwiaty.
Pan Marceli Bińkowski w kilku słowach podziękował za wyróżnienie.
Wiceprzewodniczący Rady Wojciech Kłosiński w imieniu Radomskiego Okręgowego Związku wręczył odznaki Polskiego Związku Piłki Nożnej Pani Małgorzacie Czerwińskiej, Panu Tadeuszowi Zakrzewskiemu, Panu Józefowi Zawiślakowi za działania związane z propagowaniem sportu na terenie powiatu.
Pani Małgorzata Czerwińska w imieniu wyróżnionych podziękowała za odznaczenie.
Ad. 2
Przewodniczący Rady poinformował, że obecnie w posiedzeniu uczestniczy 18 radnych, co stanowi quorum i pozwala na podejmowanie prawomocnych decyzji. Lista obecności stanowi zał. nr 1. Nieobecni Agata Zgutczyńska, Wojciech Kot, Arkadiusz Stępniewski.
Ad. 3
Proponowany porządek obrad:
1. Otwarcie sesji.
2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
3. Przyjęcie porządku obrad.
4. Przyjęcie protokołu z 19.01.2010 r. oraz 30.03.2010 r.
5. Sprawozdanie Starosty Grójeckiego z pracy Zarządu Powiatu od ostatniej sesji Rady Powiatu Grójeckiego i informacje Starosty Grójeckiego.
6. Sprawozdanie z realizacji zaplanowanych do wykonania zadań dla Komendy Powiatowej Policji w Grójcu za 2009 r.
7. Analiza zagrożeń i operacyjnego zabezpieczenia Powiatu Grójeckiego za 2009 r.
8. Sprawozdanie z działalności Powiatowego Urzędu Pracy za 2009 r.
9. Sprawozdanie Przewodniczących z działalności Komisji Problemowych Rady Powiatu w 2009 r.
10. Sprawa absolutorium dla Zarządu Powiatu za wykonanie budżetu powiatu w 2009 r. :
10.1. Sprawozdanie Zarządu Powiatu z wykonania budżetu powiatu w 2009 r.
10.2. Wniosek Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu za wykonanie budżetu powiatu w 2009r.
10.3. Zapoznanie z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie sprawozdania Zarządu Powiatu i opinią Komisji Rewizyjnej.
10.4. Dyskusja na temat przedłożonego sprawozdania z wykonania budżetu powiatu za 2009 r. i jego ocena.
10.5. Podjęcie uchwały w sprawie absolutorium.
11. Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał w sprawach:
11.1. zatwierdzenia zmian w Statucie SP ZOZ w Grójcu,
11.2. odwołania członka Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Nowym Mieście n. Pilicą,
11.3. powołania członka Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Nowym Mieście n. Pilicą,
11.4. zmieniający Uchwałę Budżetową Powiatu Grójeckiego na rok 2010 r.,
11.5. upoważnienia Zarządu Powiatu Grójeckiego do przyjęcia darowizny nieruchomości
11.6. zmiany Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Grójcu,
12. Interpelacje i zapytania radnych.
13. Wolne wnioski i oświadczenia radnych.
14. Zamknięcie posiedzenia.
Przewodniczący Rady spytał o uwagi do porządku. Uwag nie zgłoszono. Poddał porządek pod głosowanie. Głosowało 18 radnych. Porządek został przyjęty jednogłośnie.
Ad. 4
Przewodniczący Rady poinformował, że protokoły z dnia 19 stycznia i 30 marca 2010 r. były wyłożone w Biurze Rady, a ich odpisy przekazano Przewodniczącym Klubów Radnych oraz radnym drogą mailową.
Wobec braku uwag poddał protokoły pod głosowanie. Głosowało 18 radnych.
Protokół XXXI/2010 z dnia 19.01. 2010 r. został przyjęty jednogłośnie – 18 „za”.
Protokół XXXIII/2010 z dnia 30.03. 2010 r. został przyjęty jednogłośnie – 18 „za”.
Ad. 5
Sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu od ostatniej Sesji Rady Powiatu Grójeckiego przedstawił Starosta Grójecki Janusz Różycki – zał. nr 2.
Radny Maciej Dobrzyński spytał o Środowiskowy Dom Samopomocy w Łychowskiej Woli, co się tam dzieje, jakie są problemy, z czym spotka się nowa p. Dyrektor.
Pan Starosta wyjaśnił, że główny problem to zwiększenie ilości podopiecznych, którymi się Dom zajmuje, zmieniły się zasady finansowania i są zależne od ilości uczestników.
Radny Maciej Dobrzyński spytał czy p. Starosta widział stan techniczny budynku.
Starosta Janusz Różycki wyjaśnił, że kilkakrotnie odwiedzał placówkę.
Radny Maciej Dobrzyński stwierdził, że budynek użytkowany na określony cel musi mieć zmienione przeznaczenie, tu również z chwilą otwarcia sporządzono protokół inwentaryzacji. Czy p. Starosta lub ktokolwiek ze Starostwa porównywał stan faktyczny z powyższym protokołem.
Starosta Janusz Różycki wyjaśnił, że informacji udzieli p. Zawiślak, niemniej należy pamiętać, że przez prawie rok działalności Domem kierował Caritas, który wygrał konkurs.
Radny Maciej Dobrzyński spytał p. Starostę jak widzi możliwości zwiększenia liczby pensjonariuszy. ŚDS jest oddalony od wielu regionów powiatu, do dyspozycji ma ośmioosobowy Bus, który zabiera 8 osób pod warunkiem, że nie ma wózka inwalidzkiego. Jaka jest możliwość dowiezienia 30 osób z terenu powiatu. Kolejną kwestią jest, że nikt z PCPR i jednostek odpowiedzialnych nie zgłosił ani jednej więcej osoby do uczestnictwa w zajęciach. Radny spytał p. Zawiślaka, kiedy ŚDS został oddany do eksploatacji.
Pan Józef Zawiślak wyjaśnił, że ŚDS oddano w 2007 r., wielokrotnie był odwiedzany przez przedstawicieli Starostwa.
Radny Maciej Dobrzyński zauważył, że analiza pozwala stwierdzić, że protokół odbioru wykonany przez inżynierów a zapewne zapłacony przez powiat nie zgadza się ze stanem faktycznym nawet w dniu dzisiejszym, mimo że część prac została wykonana w 2009 r.
Pan Józef Zawiślak poinformował, że jutro rozpoczyna się inwentaryzacja związana ze zmianą dyrektora i sprawa zostanie wnikliwie zbadana.
Radny Maciej Dobrzyński zauważył, że ŚDS funkcjonuje od kilku lat. Jednocześnie spytał, jakiego rodzaju inwestycje zostały wykonane w tej placówce.
Pan Zawiślak wyjaśnił, że remontowane były łazienki oraz sale dla pensjonariuszy.
Radny Maciej Dobrzyński zaznaczył, że na miejscu nie widział śladu remontu.
Pan Starosta spytał czy radny znał stan budynku jaki był przed adaptacją.
Radny Maciej Dobrzyński ponownie podkreślił, że protokół nie zgadza się z rzeczywistością. Zły stan posadzki, zapewne pamiętającej Przewodniczącego Rady Państwa, w łazienkach brak pryszniców a wyjście ewakuacyjne kompletnie nie nadające się do tego celu (porozbijane schody). Radny poinformował, że dysponuje zdjęciami.
Skarbnik Jadwiga Ostrowska stwierdziła, że mienie danej jednostki przekazane jest pod zarząd dyrektora, również tej. Nie pamięta, aby p Dyrektor zgłaszała jakiekolwiek uwagi do zmian, nieprawidłowości czy potrzebę przeprowadzenia remontu. Zarząd nie jest w stanie jeździć do każdej placówki i sprawdzać łazienki i tego typu sprawy. Rolą dyrektora, który ma swoje służby, jest dopilnowywanie stanu mienia i monitowanie potrzeb. Powiat zawsze reaguje. Pani Skarbnik podała przykład z przed kilku dni, gdy w tej placówce po raz pierwszy zabrakło środków na płace, sprawę zbadano i pieniądze bezzwłocznie przekazano. Jeśli były jakieś problemy p. Dyrektor powinna je na bieżąco zgłaszać.
Pan Zawiślak dodał, że przy przejmowaniu od Caritasu p. Pietrzak też nie miała uwag.
Radny Maciej Dobrzyński zauważył, że nie chodzi o funkcjonowanie tylko o fakt, że placówka od początku nie była odpowiednio wyposażona.
W kwestii liczby i dowozu osób Pan Starosta wyjaśnił, że powiat w konkursie podał dokładnie takie warunki. Caritas zobowiązał się do ich realizacji i tego nie wypełnił. Umowa została rozwiązana z różnych powodów, również z tego tytułu. Powiat sam zajął się prowadzeniem i od tego czasu nastąpiła znacząca poprawa. Sprawna organizacja w dużej mierze zależy od działań Dyrektora. Jest to trudne, ale nie niemożliwe. Samochód nie musi jeździć osobno po każdą osobę lub też każdą przywozić, można to zorganizować w inny sposób.
Przewodniczący Rady zaproponował zadawanie w tym punkcie pytań w odniesieniu do sprawozdania Zarządu, natomiast przeniesienie pozostałych spraw, w tym sprawy ŚDS w Łychowskiej Woli do punktu interpelacje i zapytania radnych.
Radny Maciej Dobrzyński spytał o obecność na Sesji dyrektorów jednostek.
Przewodniczący Rady zapewnił, że wszyscy dyrektorzy jednostek organizacyjnych są zapraszani na Sesję, także posłowie i senatorowie oraz komendanci i dyrektorzy innych służb i instytucji powiatowych. Niemniej nie zawsze obowiązki pozwalają na udział w posiedzeniu Rady, np.w szkołach trwają przygotowania do matur oraz zakończenia roku klas trzecich. Komendanci i dyrektorzy, których dot. punkty porządku obrad są obecni.
Radny Maciej Dobrzyński stwierdził, że jest wiele problemów, niemalże w każdym sektorze działalności, czy to w szkołach czy w jednostkach działających przy powiecie. Radni zobligowani są, żeby takich spraw skrupulatnie pilnować, niestety nie mają technicznych możliwości skutecznego działania. Należy zobligować dyrektorów do udziału w Sesjach, aby radni mogli z nimi rozmawiać i na bieżąco wyjaśniać trudne tematy.
Przewodniczący Rady zapewnił, że wszyscy dyrektorzy otrzymali zaproszenie, niemniej jeśli punkty porządku bezpośrednio ich nie dotyczą wolą pozostać w swoich jednostkach w celu rozwiązywania na miejscu bieżących spraw.
Radny Maciej Dobrzyński wniósł o zaproszenie p. Wiesławy Pruś do dyskusji w pkt 12.
Pan Przewodniczący wyjaśnił, że p. Pruś obejmie stanowisko dopiero od 1 maja 2010 r.
Pan Józef Zawiślak poinformował, że w najbliższych dniach nastąpi protokolarne przekazanie majątku ŚDS w Łychowskiej Woli od Dyrektor Ewy Pietrzak, będzie więc możliwość przeprowadzenia na miejscu wnikliwej analizy sytuacji.
Radny Arkadiusz Stępniewski przybył na sesję. Obecnych 19 radnych.
Ad. 6
Sprawozdanie w formie prezentacji multimedialnej z realizacji zaplanowanych do wykonania zadań dla Komendy Powiatowej Policji w Grójcu za 2009 r. przedstawił Komendant Powiatowy Michał Toporkiewicz – zał. nr 3.
Radny Maciej Dobrzyński spytał czy ujęto sprawców kradzieży zabytkowych mebli Muzeum im. K. Pułaskiego w Warce.
Pan Michał Toporkiewicz wyjaśnił, ze sprawa jeszcze nie została wykryta. Dużą mamy wiedzę operacyjną, lecz procesowo nie jesteśmy w stanie tego potwierdzić. My wiemy, ale nie możemy tego udowodnić. A to nie jest takie proste. Czasami tak jest, że wszystko się wie a udowodnić trudno. Sprawa operacyjnie nie jest zamknięta i procesowo też raczej nie. Myślę, że będzie jeszcze to trwało. Na pewno nie zostawimy tej sprawy.
Sprawozdanie zostało przyjęte bez uwag.
Pan Przewodniczący powitał Dyrektora DPS w Tomczycach Mirosława Kominka.
Ad. 7
Prezentację multimedialną nt analizy zagrożeń i operacyjnego zabezpieczenia Powiatu Grójeckiego za 2009 r. przedstawił Komendant PSP Jacek Wichowski – zał. nr 4.
Sprawozdanie zostało przyjęte bez uwag.
Radni Wojciech Kłosiński i Tadeusz Zakrzewski opuścili salę. Obecnych 17 radnych.
Ad. 8
Sprawozdanie z działalności Powiatowego Urzędu Pracy za 2009 r. przedstawiła Dyrektor PUP Marzanna Skoczek –zał. nr 5. Pani Dyrektor podziękowała Radzie Powiatu za ogromny wkład w poprawę warunków obsługi bezrobotnych oraz poprawę warunków pracy pracowników PUP w Grójcu.
Radny Maciej Dobrzyński spytał czy budynek PUP jest funkcjonalny.
Pani Dyrektor wyjaśniła, że budynek spełnia oczekiwania. Jakiekolwiek uwagi mogą wypływać tylko ze strony bezrobotnych, ale tylko dlatego, że wszyscy chcą być obsłużeni tylko rano, zwłaszcza w dniu wypłat. Petenci nie przyzwyczaili się jeszcze do toku jaki jest obecnie wprowadzony m.in. że wypłaty są realizowane w godzinach 8 – 15. Wszyscy przychodzą wyłącznie rano i faktycznie w takim dniu trzeba poczekać ok. 15 minut, innych utrudnień nie ma. Pamiętajmy również, że liczba osób zarejestrowanych, w tym z prawem do zasiłku w ostatnim czasie się zwiększyła. Dochodzą jeszcze sprawy związane z rejestracją oświadczeń składanych przez wielu pracodawców o zamiarze zatrudnienia cudzoziemców oraz osoby rejestrujące się po raz pierwszy, które są zwalniane pod koniec miesiąca i w związku z tym na początku kolejnego liczba petentów gwałtownie rośnie.
Przewodniczący Komisji Zdrowia Grzegorz Rejer poinformował, że na posiedzeniu w dniu 26 kwietnia 2010 r. radni bardzo pozytywnie wypowiadali się na temat dobrze zorganizowanej, profesjonalnej i kulturalnej obsługi osób bezrobotnych. W imieniu Komisji podziękował p. Marzannie Skoczek oraz pracownikom PUP w Grójcu.
Sprawozdanie zostało przyjęte bez uwag.
Radni Wojciech Kłosiński, Tadeusz Zakrzewski wrócili na salę. Obecnych 19 radnych.
Ad. 9
Przewodniczący Komisji Problemowych Rady Powiatu przedstawili sprawozdania z działalności Komisji w 2009 r. :
- Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Marek Ścisłowski – zał. nr 6.
- Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych i Przeciwdziałania Bezrobociu Grzegorz Rejer – zał. nr 7.
- Komisji Transportu Zbiorowego i Dróg Publicznych Tadeusz Zakrzewski – zał. nr 8
- Komisji Oświaty, Kultury, Edukacji i Zdrowia Andrzej Gut – zał. nr 9.
- Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska Adolf Maciak – zał. nr 10.
- Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Nadzoru Budowlanego i Geodezji Witold Wójcik – zał. nr 11.
- Komisji Integracji Europejskiej i Promocji Powiatu Małgorzata Woźniak – zał. nr 12.
- Komisji Rewizyjnej Aleksandra Skarżyńska – zał. nr 13.
Pan Przewodniczący ogłosił 25 min. przerwę. Po przerwie powróciło 19 radnych.
Ad. 10
Sprawa absolutorium dla Zarządu Powiatu za wykonanie budżetu powiatu w 2010 r. :
Ad. 10.1
Sprawozdanie Zarządu Powiatu z wykonania budżetu powiatu w 2009 r. przedstawiła Skarbnik Powiatu Jadwiga Ostrowska – zał. nr 14.
Ad. 10.2
Wniosek Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu za wykonanie budżetu powiatu w 2009 r. przyjęty wna posiedzeniu w dniu 13 kwietnia 2010 r. odczytała Przewodnicząca Komisji Aleksandra Skarżyńska. Wniosek został przyjęty większością głosów: 4 głosy „za” przy 1 „wstrzymującym się”.
Ad. 10.3
Starosta Grójecki Janusz Różycki przedstawił Uchwałę Nr 103/P/2010 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie w sprawie sprawozdania Zarządu Powiatu z wykonania budżetu powiatu za 2009 r.
Przewodniczący Rady Jerzy Kaźmierczak przedstawił Uchwałę Nr 110/P/2010 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie w sprawie wniosku Komisji Rewizyjnej.
Ad. 10.4
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Maciej Dobrzyński stwierdził, że nie ulega wątpliwości, że 2009 r. jest sukcesem, jeśli chodzi o pozyskanie środków unijnych i o kilka projektów, które Zarządowi udało się zrealizować. Tu należą się gratulacje. Szkoda tylko, że jeden z projektów nie został doprowadzony do końca ze względu na niezbyt kompetentne załatwienie sprawy, ale mimo wszystko ta sfera w porównaniu do innych samorządów została wykonana w sposób zadawalający. Natomiast niepokoją inne sprawy. Bardzo wrażliwym tematem jest administracja publiczna. Porównując rok 2009 do 2006 czyli początku kadencji można zauważyć podniesienie wydatków. Wynagrodzenia osobowe wzrosły o kwotę 1.130 tys. zł tj ponad 30 %. To szokująca suma. Znamy poziom wzrostu płac w sferze pozabudżetowej i wzrostu inflacji, więc chyba nie zachodziła tutaj konieczność, aby ten składnik aż tak wzrósł. Kolejna kwestia to wzrost wynagrodzeń bezosobowych o 50%. Na zakupy i różnego rodzaju remonty w budynku Starostwa od 2007r. wydano aż 400 tys. zł, czego wcale nie widać. Często poruszana sprawa usług internetowych i oprogramowania, która jest bardzo znaczącym składnikiem obciążeń. W 2006 r. koszt wynosił 13 tys. zł a w 2009 r. już 103 tys. zł. Na różnego rodzaju akcesoria komputerowe wydano 500 tys. zł licząc od 2007 r., corocznie trwa dyskusja i co roku ten składnik rośnie. Remont budynku Urzędu Pracy to kwota 1.850 tys. zł, budynku który nie do końca spełnia wymagania. Podsumowując radny zwrócił uwagę na trudne sprawy nad którymi nie da się zauważyć dostatecznej pracy, gdyż gospodarowanie społecznymi pieniędzmi musi być szczególnie dokładne i gospodarne. Patrząc z perspektywy kontroli przeprowadzonej przez Komisję Rewizyjną należy stwierdzić, że jednostki nie pracują tak jak byśmy sobie życzyli, w zasadzie funkcjonują na bardzo złym poziomie. Jedna z kontrolowanych placówek źle funkcjonuje, kolejna działa niezgodnie z przepisami dot. gospodarowania środkami publicznymi. ŚDS w Łychowskiej Woli też jest rażącym przykładem niegospodarności. Radni powinni być uczuleni na tego typu sprawy. Budżet został wypracowany, niemniej powyższe przykłady świadczą, że nie do końca właściwie pojmowane jest zarządzanie mieniem wspólnym.
W odpowiedzi Starosta Janusz Różycki stwierdził, że zarzut dot. wzrostu wynagrodzenia o 30% i tego, że na administrację wydatkowane jest coraz więcej można określić jako zarzut rytualny, jaki się stawia gdy nie ma konkretnych argumentów. Podnosi się wtedy, że Zarząd nic nie robi, źle gospodaruje, wydaje za dużo na administrację. Natomiast fakty są takie, że wynagrodzenia wzrosły mniej niż w innych samorządach. Pytanie tylko czy mogły wzrosnąć jeszcze mniej. Zapewne nie, bo pracownicy by odeszli. Wskaźnik wydatków w budżecie powiatu na administrację jest mniejszy niż kilka lat temu. Istnienie inflacji nie jest naszą winą, to fakt z którym musimy się zmagać. Wprawdzie nie jest ona zbyt wysoka, ale powoduje naciski płacowe na które trzeba reagować. Kolejna kwestia dot. remontów Starostwa. Cieszy fakt, że udało się zrobić kilka remontów, niemniej w skali potrzeb jeszcze trochę za mało. Mamy obowiązek przyjmować interesantów w godnych warunkach, pokazywać jak powinien wyglądać budynek administracyjny i warunki zostały znacząco poprawione, jeśli ktoś tego nie dostrzega to trudno. Zakup akcesoriów komputerowych to standard, to niezbędna w obecnej dobie potrzeba racjonalizacji i unowocześniania stanowisk pracy. Wydatki związane z modernizacją budynku PUP. Pan Starosta przypomniał, że wstępne założenia przewidywały bardzo kosztową rozbudowę tego obiektu, natomiast Zarząd po analizie podjął ryzykowną decyzję i odrzucił projekt już wykonanej dokumentacji. W efekcie zostało wykonane 2/3 tego, co by było za 1/3 pieniędzy. Zaznaczył, że po raz pierwszy spotyka się z krytyką tych założeń. W odniesieniu do złej pracy jednostek podkreślił, że zawsze zwraca się z prośbą do osób, które mają uwagi, aby tych spraw nie uogólniać, wiele jednostek, tak jak na dzisiejszej Sesji jest chwalonych za swoją pracę.
Radny Maciej Dobrzyński zauważył, że tłumaczenie wzrostu wynagrodzeń wskaźnikiem inflacji to duże nieporozumienie. Oprócz tego, że płace rosną w stosunku do roku 2006, to powiat jako jednostka samorządowa wszelkiego rodzaju studia wykonalności lub projekty unijne zleca na zewnątrz. Ponad 1 mln zł wydatkowane jest więcej na same płace. Jeśli więc już zwiększać pewne składniki, to z korzyścią dla powiatu w postaci wykwalifikowanych pracowników przystosowanych do pisania projektów unijnych, a nie z dyletanckim podejściem, które przez niewłaściwe zachowanie zniweczyło inwestycję w postaci Traktu Królewskiego, która miała być sukcesem a stanowi kwestię za którą radni już otrzymują od społeczeństwa naganę.
Radny Witold Wójcik spytał czy radny jest niezadowolony ze wzrostu płac pracowników Starostwa czy naszych jednostek. Radny dodał, że osobiście uważa, że większość radnych popiera i aprobuje fakt, że przy możliwościach finansowych powiatu pracownicy zarabiają więcej i mogą godnie żyć. Czy gdyby zarabiali mniej to radny byłby zadowolony.
Radny Maciej Dobrzyński podkreślił, że jest dość prosta zasada funkcjonowania całości, czy to przedsiębiorstwa prywatnego czy samorządowej jednostki. Zwiększenie zatrudnienia powinno przynosić określone korzyści. Przyjmowanie kolejnych pracowników i wydatkowanie znacznie większych pieniędzy na płace to automatycznie przejmowanie części usług, które obecnie są zlecane na zewnątrz.
Przewodniczący Klubu Radnych „Razem” Wojciech Kłosiński podkreślił, że dyskusje trwały na posiedzeniach komisji i negatywnych przykładów jak obecnie przedstawiane nie było. Ponadto ważna jest opinia RIO, a zewnętrznie źle nie oceniono realizacji budżetu. W ubiegłym roku sprawozdanie przyjęto jednogłośnie, ale nie był to rok wyborczy. Obecnie trzeba walczyć o następną kadencję, więc trzeba krytykować, bo inaczej będzie to źle odebrane przez wyborców. Ale liczą się fakty i liczby. Budżet został zrealizowany prawidłowo, bez żadnych komplikacji, mimo wielu trudności, dlatego w imieniu Klubu wnioskuje o jednogłośne udzielenie absolutorium.
Wicestarosta Marian Górski zaproponował sprecyzowanie tematów związanych tylko z rokiem 2009, natomiast przełożenie analizy podsumowującej na miesiąc październik. Wtedy będzie można zsumować wszystkie dokonania tej kadencji i wyciągnąć wnioski dla nowej Rady, aby nie powielać ewentualnych błędów. Ubiegły rok w wielu zadaniach został rekordowo wykorzystany. Można tylko życzyć sobie aby w niektórych tematach został dla powiatu powtórzony. Na pewno Zarząd nie ustrzegł się błędów, ale nie powinno to dziwić biorąc pod uwagę tak dużą ilość wykonanych zadań oraz specyficzną strukturę naszego powiatu w porównaniu do innych samorządów. Również biorąc pod uwagę obecne kłopoty firm z którymi powiat współpracuje. Powiat służy mieszkańcom w postaci utrzymania i modernizacji DPS-ów, bardzo wielu szkół ponadgimnazjalnych oraz potężnej sieci dróg powiatowych, co nie zawsze służy budżetowi.
Radny Maciej Dobrzyński zauważył, że obecne uwagi nie są kampanią wyborczą, gdyby tak było ich zakres byłby pisemny i poprzez prasę przekazany znacznie szerszej grupie osób, a jak na razie żadne informacje z pracy Rady nie znalazły się w prasie.
Radny Tadeusz Zakrzewski podziękował Zarządowi za działania pozwalające na pozyskanie znaczących dodatkowych środków finansowych na remonty dróg powiatowych, ubiegły rok był rekordowy w zakresie wspólnej modernizacji. Następnie Poprosił Pana Starostę o przekazanie podziękowania pracownikom Starostwa, którzy mimo niekorzystnych warunków i wielu trudności włożyli ogromny wkład pracy w realizację zamierzeń budżetowych. Należy doceniać fakt, że powiat bardzo prężnie się rozwija.
Radna Stefania Fetraś zaznaczyła, że p. Dobrzyński w swoich wypowiedziach bardzo niesprawiedliwie potraktował i docenił pracę pracowników. Bez ich zaangażowania nie byłoby takiej realizacji budżetu i takich wyników. Jednocześnie dodała, że w ostatnim roku wydatki w budżecie na płace nie zostały wykorzystane w większym zakresie niż zaplanowała je Rada, ponadto płace pracowników samorządowych reguluje określone rozporządzenie i w tych granicach muszą się one mieścić. Radna podziękowała wszystkim pracownikom za ogromny wkład pracy.
Ad. 10.5
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu Grójeckiego za wykonanie budżetu powiatu roku 2009 – zał. nr 15.
Przewodniczący poddał projekt pod głosowanie. Obecnych 19 radnych. Głosowało 19 radnych. Uchwała Nr XXXIV/262/2010 została przyjęta większością głosów – 18 głosów „za” przy 1 głosie „przeciw”.
Przewodniczący Rady podziękował radnym za udział w głosowaniu. Pogratulował Staroście Januszowi Różyckiemu i Zarządowi oraz Skarbnik Jadwidze Ostrowskiej.
Starosta Janusz Różycki podkreślił, że był to bardzo trudny i ambitny budżet. Nigdy jeszcze nie było takich środków na różnego rodzaju inwestycje. Podziękował radnym, za uchwalenie budżetu realnego i możliwego do zrealizowania, za szybkie reagowanie na zmieniającą się rzeczywistość i konieczność wprowadzenia zmian, za zrozumienie dla pracy Zarządu. Podziękował Przewodniczącemu Rady za skuteczną organizację pracy Rady, dzięki czemu udawało się szybko reagować na potrzeby. Podziękował Pani Skarbnik za czuwanie nad finansami i kierowanie pracą wszystkich służb Starostwa . Podziękował pracownikom za ogromny wysiłek i wkład pracy. Podziękował Zarządowi za zgodną współpracę.
Przewodniczący Rady powitał Dyrektora SPZOZ Nowe Miasto Tomasza Skurę.
Radni Arkadiusz Stępniewski, Marek Ścisłowski opuścili salę. Obecnych 17 radnych.
Ad. 11
Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał w sprawach:
Ad. 11.1
Projekt uchwały w sprawie zmian w Statucie SPZOZ w Grójcu przedstawił Z – ca Naczelnika Wydz. EiZ Stanisław Walczak – zał. nr 16.
Przewodniczący Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych i Przeciwdziałania Bezrobociu Grzegorz Rejer poinformował, że Komisja na posiedzeniu w dniu 26 kwietnia 2010 r. pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący poddał projekt pod głosowanie. Głosowało 17 radnych. Uchwała Nr XXXIV/263/2010 została przyjęta jednogłośnie – 17 głosów „za”.
Ad. 11. 2
Projekt uchwały w sprawie odwołania członka Rady Społecznej SPZOZ w Nowym Mieście n. Pilicą przedstawił Z-ca Nacz. Wydz. EiZ Stanisław Walczak – zał. nr 17.
Przewodniczący Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych i Przeciwdziałania Bezrobociu Grzegorz Rejer poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Pan Przewodniczący poddał projekt pod głosowanie. Głosowało 17 radnych. Uchwała Nr XXXIV/264/2010 została przyjęta jednogłośnie – 17 głosów „za”
Ad. 11. 3
Projekt uchwały w sprawie powołania członka Rady Społecznej SPZOZ w Nowym Mieście n. Pilicą przedstawił Z- ca Nacz. Wydz. EiZ Stanisław Walczak – zał. nr 18.
Przewodniczący Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych i Przeciwdziałania Bezrobociu Grzegorz Rejer poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały. Głosowało 17 radnych. Uchwała Nr XXXIV/265/2010 została przyjęta większością głosów – 16 głosów „za” przy 1 „wstrzymującym się”.
Ad. 11. 4
Przewodniczący Rady odczytał wniosek Zarządu dot. autopoprawki do projektu uchwały.
Projekt uchwały zmieniający Uchwałę Powiatu Grójeckiego na rok 2010 przedstawiła Skarbnik Powiatu Jadwiga Ostrowska – zał. nr 19.
Radny Krzysztof Fiks opuścił salę obrad. Obecnych 16 radnych.
Radny Maciej Dobrzyński zgłosił sugestie dotyczące zakupu tego samochodu. Dotyczy to sytuacji jaka ma miejsce w Łychowskiej Woli. Samochód, który dowozi osoby niepełnosprawne w Łychowskiej Woli nie spełnia i nie będzie spełniał naszych wymogów, nie będzie w stanie dowieźć 30 osób do tego ośrodka. Czy nie należałoby rozważyć możliwości przesunięcia samochodu z Łychowskiej Woli do Grójca, a zakupić większy do Łychowskiej Woli ?
Pani Skarbnik wyjaśniła, że środki na zakup samochodu dla PSP są z dotacji celowej.
Starosta Janusz Różycki wyjaśnił, że wystąpienie o środki na zakup drugiego samochodu mija się z celem gdyż stanowisko wojewody jest takie, że w innych takich jednostkach wystarcza jeden samochód.
Wiceprzewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu
Stanisław Binkiewicz poinformował, że Komisja na posiedzeniu w dniu 23 kwietnia 2010 r. pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Pan Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Głosowało 16 radnych. Uchwała Nr XXXIV/266/2010 została przyjęta jednogłośnie – 16 głosów „za”.
Ad. 11.5
Projekt uchwały w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu Grójeckiego do przyjęcia darowizny nieruchomości przedstawił Z – ca Naczelnika Wydz. Finansowego Józef Zawiślak – zał. nr 20.
Wiceprzewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu
Stanisław Binkiewicz poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały. Głosowało 16 radnych. Uchwała Nr XXXIV/267/2010 została przyjęta jednogłośnie – 16 głosów „za”.
Ad. 11.6
Projekt uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Grójcu przedstawił inspektor Jan Orłowski – zał. nr 21.
Radny Tadeusz Zakrzewski poruszył sprawę powrotu obsługi paszportowej do Starostwa. Przeniesienie tej sprawy do Radomia jest ogromnym utrudnieniem dla mieszkańców powiatu. Należy ponowić starania o zmianę zaistniałej sytuacji.
Pan Starosta wyjaśnił, że zostały wprowadzone ściśle określone zasady, w których placówkach punkt paszportowy może funkcjonować, zależy to głównie od ilości wydawanych w ciągu roku paszportów. Nasz powiat nie spełnia tego warunku, wydawanych jest trzy razy za mało. Mimo to wciąż czynione są starania, ale jak na razie nie ma szans aby Urząd Wojewódzki odstąpił od przyjetych zasad.
Radna Aleksandra Skarżyńska zaznaczyła, że jeśli obecnie nie ma możliwości przywrócenie tego zadania w całości, to może podjąć działania, które pozwolą chociaż na przywrócenie możliwości tak jak do niedawna składania w Starostwie wniosków.
Radny Tadeusz Zakrzewski wniósł o rozpoznanie tematu, przeanalizowanie możliwości i kosztów i po merytorycznym opracowaniu przedstawienie radnym propozycji na kolejnej Sesji. Radny dodał, że w tej sprawie jest ogromne zapotrzebowanie społeczne.
Radny Maciej Dobrzyński opuścił sale obrad. Obecnych 15 radnych.
Pan Starosta zaznaczył, że jeśli pojawi się możliwość będzie podjęta decyzja.
Wicestarosta Marian Górski wyjaśnił, że zwiększyły się zakresy techniczne uszczegółowiające paszporty więc postawiono warunek, że musi zostać zwiększona liczba przyjmowanych wniosków. Niestety ościenne powiaty nie są zainteresowane współpracą w tym zakresie. Nadal pozostawiono wnioski o zatrudnieniu cudzoziemców.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały. Głosowało 15 radnych. Uchwała Nr XXXIV/268/2010 została przyjęta większością głosów – 14 głosów „za” przy 1 „wstrzymującym się”.
Radni Norbert Proskura i Małgorzata Woźniak opuścili a radny Maciej Dobrzyński powrócił na salę obrad. Obecnych 13 radnych.
Ad. 12
Radny Maciej Dobrzyński ponownie poruszył sprawę ŚDS w Łychowskiej Woli.
Pan Józef Zawiślak poinformował, że w dniu 1 października 2007 r. została podpisana umowa użyczenia na ten obiekt na okres 10 lat. W dniu 31 października 2007 r. został przeprowadzony przetarg na modernizację z przeznaczeniem na ŚDS pod kątem przystosowania budynku dla potrzeb osób z niepełnosprawnością. Podpisano umowę z Firmą z Rawy Mazowieckiej na modernizację, która została wykonana od 8.11.2007 do 15.12.2007 r. Zakres prac określał kosztorys inwestorski, wykonano szereg prac na łączną kwotę 147.986 zł brutto. Faktury zostały do Starostwa złożone, opisane przez inspektora nadzoru i przyjęte. W umowie jest określony okres gwarancyjny na 5 lat i pozostawiona pewna kwota na usterki czyli ten okres jeszcze obowiązuje. Jeśli ta kwota byłaby wystarczająca to pewne sprawy można by było w ramach tej gwarancji poprawić.
Starosta Janusz Różycki dodał, że pieniądze na remont pochodziły od wojewody, natomiast według kosztorysu środki były niewystarczające i Starostwo dołożyło do modernizacji kilka tysięcy złotych. ok. 50 tys. zł.
Radny Maciej Dobrzyński złożył wniosek o przeprowadzenie kontroli w zakresie tej inwestycji, gdyż w trakcie wizytacji nie widać wykonanego remontu, natomiast wymiana okien została wykonana bardzo niechlujnie.
Pani Skarbnik stwierdziła, że wielkim błędem było nie zgłaszanie przez p. Dyrektor tych problemów, gdyby uwagi dotarły do Starostwa usterki już dawno zostałyby usunięte. Trudno ingerować w sprawy jednostki bez konkretnych sygnałów. Ustawa o finansach publicznych wyraźnie mówi, że kierownik jednostki odpowiada tak za finanse jak i majątek jaki mu powierzono. Będzie protokół zdawczo – odbiorczy, są środki zabezpieczone w ramach gwarancji w formie depozytu na koncie, więc braki można będzie usunąć.
Pan Starosta dodał, że inwestycja była prowadzona jak inne inwestycje czyli przy zatrudnieniu inspektora nadzoru. Sprawą zajmował się p. Tul. Remont został zakończony w chwili, gdy było wiadomo, że Caritas będzie tam gospodarował. Caritas nie miał uwag do sposobu wykonania tylko do zbyt wąskiego zakresu tego remontu. Następnie objęła to p. Pietrzak i również nie zgłaszała żadnych uwag.
Radny Norbert Proskura powrócił na salę obrad. Obecnych 14 radnych.
Radny Maciej Dobrzyński nadal podtrzymał swój wniosek.
Przewodniczący Rady poinformował, że Zarząd wyznaczy kierunki i skład komisji do przeprowadzenia kontroli.
Pan Starosta przedstawił informacje dot. konkursu na dyrektora tej placówki.
Radny Tadeusz Kulawik podkreślił, że jednostka od początku była tworzona pod kątem obsługi docelowej liczby 30 osób niepełnosprawnych. Środki przychodziły z PFRON na taką liczbę pensjonariuszy, natomiast uczęszczających było zaledwie 12 osób. Wielokrotnie Zarząd mobilizował p. Dyrektor do wzmożenia działań w kierunku pozyskania dalszej liczby uczestników. Jak słyszymy były środki na uzupełnienie remontów, ale p. Dyrektor tej szansy nie wykorzystała. W tej chwili jesteśmy pod presją, że jeśli nie będzie 30 osób środki zostaną znacząco obniżone. Zatem rolą nowego dyrektora będzie czynienie wysiłków i starań w celu pozyskania kolejnych uczestników.
Radny Maciej Dobrzyński zaznaczył, że pozyskiwanie uczestników nie należy do zadań dyrektora jednostki, w tym momencie wracamy do braku kompetencji PCPR w Grójcu.
Radny Witold Wójcik poddał pod rozwagę propozycję przeniesienia placówki w inną część powiatu. Być może obecne położenie nie spełnia swojej funkcji z powodu sąsiedztwa w Warce i Grójcu Warsztatów Terapii Zajęciowej a więc placówek o podobnej działalności. W rejonie Nowego Miasta byłaby bardziej pożądana, gdyż na tym terenie nie ma tego typu placówki.
Przewodniczący Rady zaznaczył, że propozycja radnego zostanie rozważona.
Ad. 13
W punkcie wolne wnioski i zapytania radnych Przewodniczący Rady poinformował, że w dotychczasowej dyskusji zgłoszone został dwa wnioski:
1. Wniosek o zbadanie możliwości przywrócenia obsługi paszportowej do Grójca.
2. Wniosek o przeprowadzenie kontroli w ŚDS w Łychowskiej Woli.
Przypomniał radnym o konieczności złożenia do końca kwietnia oświadczeń majątkowych.
Ad. 14
Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek Sesji został wyczerpany. Podziękował wszystkim za udział i o godzinie 14.50 zamknął posiedzenie wypowiadając formułę „Zamykam Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Przewodniczył
Jerzy Kaźmierczak
Informacje o stronie
Podmiot publikujący: |
Brak danych |
Odpowiada za treść: |
Brak danych |
Wprowadził: |
Nieznany, data: 02.06.2010 r., godz. 10.28 |
Ostatnia aktualizacja: |
Nieznany, data: 02.06.2010 r., godz. 10.28 |
Czas |
Administrator |
Opis zmiany |
02.06.2010 r., godz. 10.28 |
Nieznany |
Dodanie strony do BIP. |