Główna treść strony
Uchwała Nr XXVI/ 203 /2009 RADY POWIATU GRÓJECKIEGOz dnia 30 czerwca 2009r.
w sprawie procedury uchwalania budżetu Powiatu Grójeckiego oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi uchwały budżetowej.
Na podstawie art. 53 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1592 z późn. zm.) w związku z art. 179-184 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 ze zmianami) oraz Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształceniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. z 2006 r. Nr 116, poz. 783) uchwala co następuje:
Rozdział 1
Procedura uchwalania uchwały budżetowej
§ 1
1. Zobowiązuje się naczelników wydziałów Starostwa Powiatowego,Dyrektorów i Kierowników jednostek budżetowych, , gospodarstw pomocniczych i instytucji kultury do opracowania wycinkowych materiałów planistycznych w zakresie działania danej jednostki organizacyjnej. Opracowane materiały planistyczne obejmują również dane do informacji o stanie mienia komunalnego.
2. Radni, komisje stałe Rady, organizacje pozarządowe w tym prowadzące działalność w zakresie pożytku publicznego mogą zgłaszać do Zarządu Powiatu wnioski do projektu budżetu do 15 października każdego roku.
3. Wycinkowe materiały planistyczne opracowane zgodnie z ust. 1 przekazywane są Skarbnikowi Powiatu nie później niż do dnia 20 października.
§ 2
Na podstawie otrzymanych materiałów planistycznych, otrzymanych wniosków jak również skalkulowanych dochodów własnych powiatu, informacji o dochodach z udziałów w podatkach oraz informacji o dotacjach celowych i subwencji z budżetu państwa - Skarbnik Powiatu opracowuje zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków do projektu budżetu w terminie do dnia 10 listopada i przedkłada Zarządowi Powiatu wraz z objaśnieniami i informacją o stanie mienia komunalnego.
§ 3
1. Na podstawie przedłożonych przez Skarbnika Powiatu materiałów, Zarząd Powiatu przygotowuje projekt uchwały budżetowej.
2. Opracowany projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami i informacją o stanie mienia komunalnego Zarząd Powiatu przesyła Przewodniczącemu Rady Powiatu oraz właściwej Regionalnej Izbie Obrachunkowej w terminie do 15 listopada.
3. Zarząd Powiatu informuje mieszkańców powiatu o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej i gospodarczej– poprzez zamieszczenie w Biuletynie Informacji Publicznej.
§ 4
1. Przewodniczący Rady Powiatu niezwłocznie przekazuje projekt uchwały budżetowej wraz
z objaśnieniami i informacją o stanie mienia do zaopiniowania stałym komisjom Rady.
2. Komisje Rady w terminie do 14 dni od daty otrzymania przez nie materiałów z ust. 1 odbywają posiedzenia, na których formułują na piśmie opinie o projekcie uchwały budżetowej.
3. Komisje proponujące wprowadzenie nowego wydatku lub zwiększenie wydatku planowanego w projekcie zobowiązane są wskazać źródła jego sfinansowania.
4. Opinie komisji przedstawiane są komisji właściwej ds. budżetu, która w terminie nie dłuższym niż 7 dni od daty odbycia posiedzenia ostatniej komisji rady , formułuje ostateczną opinię i przedkłada ją Zarządowi Powiatu.
§ 5
Zarząd Powiatu po zapoznaniu się z opinią komisji właściwej ds. budżetu oraz z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej, w terminie 7 dni przed sesją budżetową przedkłada radnym wykaz poprawek do projektu uchwały budżetowej.
§ 6
Porządek sesji budżetowej powinien obejmować następujące punkty:
1) przedstawienie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem przez Przewodniczącego Zarządu Powiatu lub upoważnionej przez niego osoby,
2) przedstawienie opinii komisji właściwej do spraw budżetu,
3) przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej,
4) debata nad projektem, propozycje poprawek do projektu budżetu i ich głosowanie,
5) podsumowanie debaty przez Przewodniczącego Zarządu Powiatu lub upoważnionej przez niego osoby,
6) głosowanie nad ostatecznym projektem uchwały budżetowej.
Rozdział 2
Szczegółowość projektu uchwały budżetowej i materiałów jej towarzyszących
§ 7
Opracowywany przez Zarząd Powiatu projekt uchwały budżetowej obejmuje następujące składniki:
1) tekst sentencji uchwały budżetowej zawierający:
a) podstawowe ustalenia o planowanych finansach rocznych powiatu
b) wnioskowane do udzielenia upoważnienia dla Zarządu, które zgodnie z prawem mogą być zamieszczane w uchwałach budżetowych,
c) wnioskowane kwoty do wyodrębnienia rezerw budżetu,
2) ogólny załącznik dotyczący dochodów budżetu w specyfikacji działów , rozdziałów
i paragrafów klasyfikacji budżetowej .
3) ogólny załącznik dotyczący wydatków budżetu w szczegółowości działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej z wyszczególnieniem:
a) wydatków bieżących w tym:
- wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń
- dotacji,
- wydatków na obsługę długu publicznego,
- wydatków z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez powiat.
b) wydatków majątkowych w tym:
- kwot wydatków na inwestycje i zakupy środków trwałych,
4) załącznik określający przychody i rozchody budżetu wraz z określeniem deficytu lub planowanej nadwyżki budżetowej, zaś w rozchodach z rzeczowym określeniem poszczególnych pozycji rozchodów,
5) załącznik określający dochody i wydatki z tytułu realizacji zadań zleconych z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych ustawami, w szczegółowości:
a) dochody – dział, rozdział i paragraf klasyfikacji budżetowej,
b) wydatki w szczegółowości nie mniejszej jak w pkt 3,
6) załącznik określający dotacje i wydatki z tytułu zadań powierzonych przez inną jednostkę samorządu terytorialnego, w szczegółowości dochody - jak pkt 5, wydatki jak pkt 5,
7) załącznik dotyczący wydatków majątkowych budżetu w szczegółowości: dział i rozdział klasyfikacji budżetowej wraz z określeniem rzeczowo-kwotowym ważniejszych zadań inwestycyjnych, zakupów środków trwałych.
8) załącznik określający limity wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne oraz wydatków na programy i projekty finansowane ze środków Unii Europejskiej –
z wyszczególnieniem działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej, wraz ze wskazaniem:
a) nazwy programu, jego celu i zadań, które będą finansowane z budżetu,
b) jednostki organizacyjnej realizującej program lub koordynującej jego realizację,
c) okresu realizacji programu i łącznej kwoty nakładów finansowych,
d) wysokości wydatków w roku budżetowym i dwóch kolejnych latach z podziałem na środki własne (w tym kredyty i dotacje) oraz na środki pomocowe,
9) załącznik określający dotacje dla jednostek nie należących do sektora finansów publicznych w szczegółowości działu i rozdziału klasyfikacji budżetowej wraz
z określeniem rodzaju zadań publicznych objętych dotacją,
10) załącznik określający plan dochodów własnych jednostek budżetowych w szczegółowości działu ,rozdziału i paragrafu klasyfikacji budżetowej, z nazwą jednostki, wskazaniem stanu środków pieniężnych na początek i na koniec roku budżetowego oraz ze wskazaniem planowanych wpłat do budżetu,
11) załącznik określający plany przychodów i wydatków gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych w szczegółowości działu i rozdziału klasyfikacji budżetowej, z nazwą jednostki, wskazaniem stanu środków obrotowych na początek i na koniec roku budżetowego oraz ze wskazaniem planowanej dotacji z budżetu lub wpłaty zysku do budżetu,
12) załącznik określający plany przychodów i wydatków funduszy celowych
w szczegółowości działu, rozdziału i paragrafu klasyfikacji budżetowej, z nazwą funduszu, wskazaniem stanu środków obrotowych na początek i na koniec roku budżetowego oraz ze wskazaniem zadań rzeczowych objętych planem wydatków funduszu,
13) załącznik określający wieloletnią prognozę długu publicznego – z wyszczególnieniem w latach obejmujący prognozowany okres zobowiązań z tytułu długu zaciąganego
i planowanego.
§ 8
Do projektu uchwały budżetowej Zarząd Powiatu dołącza:
1) prognozę łącznej kwoty długu na koniec roku budżetowego i lata następne,
2) objaśnienia do projektu uchwały budżetowej,
3) informację o stanie mienia komunalnego.
§ 9
1. Objaśnienia do projektu uchwały budżetowej winny zawierać:
1) w zakresie dochodów - szczegółowe omówienie poszczególnych źródeł dochodów ze wskazaniem sposobu i podstaw ich kalkulacji, zaś w przypadku dochodów ze sprzedaży mienia – uzasadnienie jego zbycia,
2) w zakresie wydatków - szczegółowe uzasadnienie poszczególnych rodzajów wydatków
z wyodrębnieniem:
a) wydatków jednostek budżetowych z wyszczególnieniem wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń oraz wydatków rzeczowych,
b) wydatków na inwestycje,
c) wydatków na zadania administracji rządowej zleconej powiatowi,
d) dotacji z budżetu,
3) omówienie przychodów związanych z pokryciem deficytu budżetowego oraz rozchodów związanych z ewentualnymi spłatami zaciągniętego długoterminowego kredytu bankowego
i pożyczek oraz wykupu papierów wartościowych,
4) informację o finansowaniu wydatków majątkowych ze szczególnym uwzględnieniem danych o wydatkach inwestycyjnych obejmujących m.in.
a) nazwę inwestycji,
b) źródła finansowania
c) etap procesu inwestycyjnego (np. przygotowanie dokumentacji, roboty budowlane w toku, itp.),
d) ogólny koszt inwestycji,
e) inne dane uzupełniające.
2. Objaśnienia do projektu budżetu winny być odniesione do przewidywanego wykonania roku poprzedniego ze szczególnym uwzględnieniem odchyleń od planowanych w roku ubiegłym,
z uwzględnieniem prognozowanych cen towarów i usług oraz inflacji, itp.
§ 10
Informacja o stanie mienia powinna zawierać:
1) zbiorcze zestawienie danych o majątku powiatu, z podziałem na majątek w dyspozycji jednostek budżetowych i gospodarstw pomocniczych wraz z podaniem
wartości brutto, kwoty umorzenia oraz wartości netto,
2) informację o składnikach mienia w dyspozycji jednostek organizacyjnych powiatu
z wyszczególnieniem:
a) nazwy jednostki organizacyjnej,
b) powierzchni, wartości gruntów, budynków i pozostałych aktywów,
c) formy prawnej dysponowania nieruchomościami i pozostałymi składnikami mienia,
d) dochodów uzyskiwanych z danego składnika mienia,
3) informację o nieruchomościach z wyszczególnieniem:
a) formy prawnej dysponowania,
b) powierzchni,
c) kwot dochodów uzyskanych w poprzednim i w bieżącym roku budżetowym,
4) zestawienie porównawcze danych o aktywach trwałych poszczególnych jednostek budżetowych za okres od września roku poprzedniego do września roku bieżącego
z wyszczególnieniem ważniejszych pozycji bilansowych w zakresie rzeczowych aktywów trwałych,
5) zestawienie wartości poszczególnych udziałów w spółkach akcyjnych ze wskazaniem wielkości procentowej udziału oraz jego wartości na wrzesień roku poprzedniego i na wrzesień roku bieżącego,
6) zestawienie ilościowe i wartościowe majątku stanowiącego infrastrukturę komunalną,
z wyłączeniem majątku w dyspozycji spółek gminnych,
7) inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia komunalnego
(np. o stanie postępowań regulacyjnych, o procesach sądowych, o przesunięciach majątku we związku z likwidacją lub przekształceniem jednostek organizacyjnych).
Rozdział 3
Przepisy końcowe
§ 11
Traci moc uchwała Nr IV /28/2003 r. Rady Powiatu Grójeckiego z dnia 3 marca 2003 r w sprawie procedury uchwalania budżetu oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
§ 12
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.
§ 13
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Informacje o stronie
Podmiot publikujący: |
Brak danych |
Odpowiada za treść: |
Brak danych |
Wprowadził: |
Nieznany, data: 07.07.2009 r., godz. 13.40 |
Ostatnia aktualizacja: |
Nieznany, data: 07.07.2009 r., godz. 13.40 |
Czas |
Administrator |
Opis zmiany |
07.07.2009 r., godz. 13.40 |
Nieznany |
Dodanie strony do BIP. |