Główna treść strony
Protokół Nr XXII
z Sesji Rady Powiatu Grójeckiego w Muzeum im. K. Pułaskiego w Warce w dniu 27 marca 2009 r.
Przewodniczący Rady Jerzy Kaźmierczak o godzinie 10ºº otworzył Sesję wypowiadając formułę „Otwieram Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Powitał Panie i Panów Radnych Powiatu Grójeckiego, Starostę Grójeckiego Pana Janusza Różyckiego oraz Dyrektora Muzeum im. K. Pułaskiego w Warce Panią Iwonę Stefaniak.
Serdecznie powitał gości: członków Rady Muzeum - Dyrektora Browaru Warka Pana Leszka Kałużę, Pana prof. Andrzeja Olszewskiego, Wicedyrektora PSP nr 2 w Warce Panią dr Krystynę Budzanowską, Prezesa Stowarzyszenia WARKA Pana Andrzeja Zarębę, Członka Zarządu Powiatu Pana Tadeusza Kulawika.
Ponadto Pan Przewodniczący powitał: Dyrektora SP ZOZ w Nowym Mieście Pana Tomasza Skurę, Dyrektora PCPR w Grójcu Panią Katarzynę Średnicką, Dyrektora PUP w Grójcu Panią Marzannę Skoczek, Skarbnik Powiatu Panią Jadwigę Ostrowską, Sekretarz Powiatu Panią Annę Matyjas, Radcę Prawnego Pana Mariana Seweryna, Naczelników Wydziałów oraz pracowników Starostwa.
Przewodniczący Rady poinformował, że Sesja została zorganizowana w Muzeum im. K. Pułaskiego w Warce z okazji 10 – lecia zarządzania placówką przez Powiat Grójecki. W imieniu własnym, radnych i zaproszonych gości podziękował Pani Dyrektor Iwonie Stefaniak za zaproszenie.
Ad. 2
Przewodniczący Rady Jerzy Kaźmierczak poinformował, że obecnie w posiedzeniu uczestniczy 20 radnych, co pozwala na podejmowanie prawomocnych decyzji.
Lista obecności stanowi zał. nr 1 do niniejszego protokołu. Wiceprzewodnicząca Rady Małgorzata Woźniak usprawiedliwiła swoją nieobecność.
Ad. 3
Proponowany porządek obrad:
1. Otwarcie Sesji.
2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
3. Przyjęcie porządku obrad.
4. Przyjęcie protokołu z Sesji Rady Powiatu odbytej w dniu 12 lutego 2009 r.
5. Sprawozdanie Starosty Grójeckiego z pracy Zarządu Powiatu w okresie od ostatniej sesji Rady Powiatu Grójeckiego i informacje Starosty Grójeckiego.
6. Informacja Przewodniczącego Powiatowej Społecznej Rady do Spraw Osób Niepełnosprawnych w Grójcu o rozwiązywaniu problemów osób szczególnej troski w Powiecie Grójeckim.
7. Prezentacja osiągnięć i dorobku Muzeum im. Kazimierza Pułaskiego w Warce.
8. Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał w sprawach:
8.1. powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych,
8.2. uchwalenia powiatowego programu pomocy dziecku i rodzinie na lata 2009 – 2014,
8.3. podziału środków PFRON dla Powiatu Grójeckiego na 2009 r,
8.4. wprowadzenia zmian w dochodach i wydatkach budżetu powiatu grójeckiego w 2009 r,
8.5. emisji obligacji komunalnych oraz zasad ich zbywania, nabywania i wykupu,
8.6. upoważnienia Zarządu Powiatu do zamiany nieruchomości pomiędzy Powiatem Grójeckim a Gminą Grójec,
8.7. zatwierdzenia zmian w Statucie Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Nowym Mieście n/Pilicą,
8.8. zmiany uchwały Nr XXI/171/2009 Rady Powiatu Grójeckiego z dnia 12 lutego 2009 r,
8.9. przystąpienia Powiatu Grójeckiego do projektów kluczowych realizowanych przez Samorząd Województwa Mazowieckiego w ramach RPO WM
2007-2013.
9. Interpelacje i zapytania radnych.
10. Wolne wnioski i oświadczenia radnych.
11. Zamknięcie posiedzenia.
Przewodniczący Rady zaproponował poszerzenie pkt 8 porządku obrad o ppkt 8.10 w brzmieniu: rozpatrzenie i podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia planów pracy Komisji Stałych Rady Powiatu.
Propozycję poddał pod głosowanie. Głosowało 20 radnych. Propozycja została przyjęta jednogłośnie – 20 głosów „za”.
Następnie poddał pod głosowanie poszerzony porządek obrad. Głosowało 20 radnych. Porządek został przyjęty jednogłośnie – 20 głosów „za”.
Ad. 4
Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z dnia 12 lutego 2009 r. był wyłożony do wglądu w Biurze Rady, a jego odpis przekazano Przewodniczącym Klubów Radnych oraz radnym drogą mailową. Poprosił o zgłaszanie uwag.
Uwag nie zgłoszono. Głosowało 20 radnych. Protokół XXI/2009 został przyjęty większością głosów – 19 głosów „za” przy 1 „wstrzymującym się”.
Ad. 5
Sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu od ostatniej Sesji Rady Powiatu Grójeckiego przedstawił Starosta Grójecki Janusz Różycki – zał. nr 2.
Ponadto Pan Starosta poinformował:
Odbyło się pierwsze w tym roku posiedzenie Rady ds. Zatrudnienia.
Odbyło się spotkanie z Radcą Ministra MEN Panią Czesławą Kunkiewicz – Waligórą z udziałem dyrektorów naszych placówek oświatowych.
W dniu 18 marca 2009 r. w Klubie Artystycznym „Galeria” w Grójeckim Ośrodku Kultury odbyło się uroczyste podsumowanie kolejnej edycji Programu Grantowego „Działaj Lokalnie”.
Starosta uczestniczył w spotkaniu z Dyrektorem Wydziału Polityki Społecznej MUW w Warszawie Panią Haliną Lipke dot. finansowania DPS – ów.
W dniu 25 marca 2009 r. w Radomiu odbyło się spotkanie z Wojewodą Mazowieckim Jackiem Kozłowskim nt polityki społecznej oraz bezpieczeństwa
Ad. 6
Sprawozdanie z działalności Powiatowej Społecznej Rady do Spraw Osób Niepełnosprawnych w Grójcu szczegółowo omówił Przewodniczący Społecznej Rady Tadeusz Kulawik – zał. nr 3. Następnie w krótkim wystąpieniu przedstawił podstawowe aspekty rozwiązywania problemów Osób Szczególnej Troski w Powiecie Grójeckim.
Ad. 7
Przewodniczący Rady podziękował Dyrektorowi Muzeum im. K. Pułaskiego w Warce Pani Iwonie Stefaniak oraz pracownikom muzeum za zorganizowanie Sesji.
Dyrektor Iwona Stefaniak w krótkim wystąpieniu podziękowała Radzie i Zarządowi Powiatu za współpracę. W dowód uznania wręczyła Przewodniczącemu Jerzemu Kaźmierczakowi, Staroście Januszowi Różyckiemu, Wicestaroście Marianowi Górskiemu medale z wizerunkiem K. Pułaskiego. Wszyscy radni otrzymali materiały promocyjne muzeum.
W dalszej kolejności radni i goście obejrzeli prezentację multimedialną, w trakcie której Pani Dyrektor na bieżąco omówiła osiągnięcia i bieżącą działalność muzeum.
Na zakończenie zapoznała zebranych z koncepcją modernizacji placówki – zał. nr 4. Projekt rewitalizacji został złożony do RPO WM.
Przewodniczący Rady ogłosił 30 minutową przerwę. W czasie przerwy Dyrektor Iwona Stefaniak oprowadziła gości po salach muzealnych.
Po przerwie Przewodniczący Rady wznowił obrady. Na salę powróciło 16 radnych. Nieobecność usprawiedliwili radni: Aleksandra Skarżyńska, Norbert Prokura, Arkadiusz Stępniewski, Tadeusz Zakrzewski.
Ad. 8
Rozpatrzenie projektów uchwał i przyjęcie uchwał.
Ad. 8.1
Projekt uchwały w sprawie powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych przedstawiła Dyrektor PCPR w Grójcu Katarzyna Średnicka – zał. nr .5
Salę obrad opuścił Wicestarosta Marian Górski. Obecnych 15 radnych.
Pan Marcin Lewiński przedstawił główne aspekty i założenia Strategii.
Przewodniczący Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych
i Przeciwdziałania Bezrobociu Grzegorz Rejer poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt uchwały.
Przewodniczący Rady spytał czy są uwagi do przedstawionego projektu uchwały. Uwag nie wniesiono. Głosowało 15 radnych. Uchwała nr XXII/182/2009 została przyjęta jednogłośnie – 15 głosów „za”.
Przewodniczący Rady podziękował Panu Marcinowi Lewińskiemu za opracowanie Powiatowej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych.
Ad. 8.2
Projekt uchwały w sprawie uchwalenia powiatowego programu pomocy dziecku
i rodzinie na lata 2009 – 2014 przedstawiła Z – ca Dyrektora Ewa Grotek – zał. nr 6.
Przewodniczący Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych
i Przeciwdziałania Bezrobociu Grzegorz Rejer poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Rady spytał czy są uwagi do projektu uchwały. Uwag nie wniesiono. Głosowało 15 radnych. Uchwała nr XXII/183/2009 została przyjęta jednogłośnie – 15 głosów „za”.
Ad. 8.3
Projekt uchwały w sprawie podziału środków PFRON dla Powiatu Grójeckiego na 2009 r. przedstawiła Dyrektor PCPR w Grójcu Katarzyna Średnicka – zał. nr .7
Przewodniczący Rady spytał czy są uwagi do projektu uchwały.
Radny Maciej Dobrzyński spytał kiedy nastąpiło rozdysponowanie środków.
Dyrektor PCPR Katarzyna Średnicka wyjaśniła, że podział nastąpi w dniu dzisiejszym, natomiast PFRON transzami przekazuje pieniądze od dnia 15 stycznia, ponieważ PCPR dokonuje wypłat od początku roku, m.in. na turnusy rehabilitacyjne.
Radny Maciej Dobrzyński spytał na jakiej podstawie dokonuje się wypłat.
Pani Dyrektor wyjaśniła, że wypłaty następują na podst. wpływających wniosków.
Radny Maciej Dobrzyński poinformował, że otrzymał pisemne zażalenie osoby niepełnosprawnej dot. nieprawidłowości w zakresie przyjmowania wniosków oraz wypłat środków. W kilku słowach przedstawił aspekty sprawy. W styczniu br. do PCPR zgłosił się pełnomocnik tej osoby. Został dobrze przyjęty i pokierowany. Ponieważ wnioskodawca nie był właścicielem gruntu i domu p. Pruś zaleciła notarialnie przepisanie prawa własności i wtedy ubieganie się o środki.
Pani Dyrektor wyjaśniła, że sprawa wyglądała nieco inaczej. Corocznie PCPR realizuje 5–7 wniosków na zniesienie barier architektonicznych. Jednym z obligatoryjnych wymogów jest tytuł własności do nieruchomości lub zgoda właściciela nieruchomości na przeprowadzenie modernizacji. Pan został o tym poinformowany, ponadto każda osoba zgłaszająca się w styczniu jest informowana, że możliwość uzyskania dofinansowania jest uzależniona od wysokości środków. Przez ostatnie lata środków było dużo więc ten typ dofinansowania był w zwiększonym zakresie realizowany. Natomiast zawsze priorytetem już w chwili podziału środków są zadania związane z rehabilitacją czyli turnusy rehabilitacyjne i zakup sprzętu rehabilitacyjnego (kul, protez, aparatów słuchowych dla dzieci, wózków) oraz zakup środków pielęgnacyjnych, w tym pampersów i cewników. W momencie otrzymania algorytmu okazało się, że środków w tym roku jest zdecydowanie mniej, dlatego podjęto decyzję, że głównie będą wypełniane zadania priorytetowe. Jeśli chodzi o poruszoną sprawę, PCPR na bieżąco realizuje wnioski, w międzyczasie wpłynął inny wniosek i nastąpiło dofinansowanie. Dlatego pan z chwilą zgłoszenia się w marcu otrzymał informację, że z uwagi na ograniczone środki do końca roku ta forma nie będzie realizowana. Na zakończenie p. Dyrektor podkreśliła, że nie zakończył się jeszcze marzec a już nie ma pieniędzy na w/w zadania priorytetowe.
Przewodniczący Rady zwrócił uwagę, że dyskusja odbiegła od meritum, dlatego poprosił radnego o zadanie konkretnego pytania.
Radny Maciej Dobrzyński zaznaczył, że sprawa nie do końca wygląda tak, jak nakreśliła to p. Dyrektor. Jest wiele nieprawidłowości. Informacja jaka wpłynęła nie dot. podziału środków i czy są wystarczające, lecz niewłaściwej i niekompetentnej obsługi petenta. Sprawa jest bulwersująca, gdyż osoba niepełnosprawna poprzez błędną informację nie tylko poniosła duże i jak się okazało niepotrzebne koszty, ale przede wszystkim została źle potraktowana przez pracowników PCPR.
Przewodniczący Rady przerwał dotychczasową dyskusję, która jednak nie dot. zagadnień zawartych w projekcie uchwały i zaproponował przeniesienie jej do pkt 9 porządku – wolne wnioski i zapytania radnych.
Radna Agata Zgutczyńska spytała czy prawidłowe jest, że przed podjęciem uchwały przez Radę Powiatu świadczenia są już wypłacane. Po co Rada w dniu dzisiejszym podejmuje uchwałę skoro środki zostały już rozdysponowane.
Pani Dyrektor wyjaśniła, że podjęcie uchwały to formalne wprowadzenie środków do budżetu. Algorytm jest przekazywany różnie, najczęściej w marcu lub nawet
w kwietniu. W tym roku wyjątkowo nastąpiło to w lutym. Natomiast dofinansowanie np. turnusów rehabilitacyjnych dla osób niepełnosprawnych konieczne jest od początku roku. Jest to praktykowane w całej Polsce.
Radna Agata Zgutczyńska zwróciła się z zapytaniem do radcy prawnego, czy jest zgodne z zapisem ustawy o finansach publicznych, że bez podjęcia uchwały przez organ do tego upoważniony są wypłacane środki publiczne.
Radca Marian Seweryn wyjaśnił, że PCPR posiada własną obsługę prawną, dlatego trudno mu w tej chwili wyjaśnić mechanizm działania. Niemniej dotychczas stosowano zasadę, że w pierwszej kolejności wprowadzano to do budżetu.
Pani Dyrektor dodała, że oprócz środków na turnusy przekazywane są środki na bieżące funkcjonowanie warsztatów terapii zajęciowej w Grójcu i Warce. Następnie wyjaśniła, że na rehabilitację PFRON przyznał kwotę 953.854 zł, w tym 591.840 zł na warsztaty. Kwotę na podjęcie przez niepełnosprawnych działalności gospodarczej utrzymano na tym samym poziomie 80 tys. zł. Pozostała kwota jest na inne zadania.
Z uwagi na nieobecność radcy prawnego PCPR radna Agata Zgutczyńska poprosiła o udzielenie odpowiedzi na piśmie, czy powyższe działania są zgodne z obowiązującymi przepisami.
Skarbnik Powiatu wyjaśniła, że w ustawie o finansach publicznych funkcjonuje tzw. prowizorium budżetowe. Na tej podstawie można realizować wydatki gdy zachodzi konieczność wypłat przed podjęciem uchwały przez Radę Powiatu. Prawdopodobnie PCPR na tej podstawie dokonał w/w wypłat.
Przewodniczący Rady przypomniał, że corocznie na sesji w marcu czy kwietniu Rada podejmuje uchwałę o podziale środków PFRON, natomiast od początku roku są dokonywane wypłaty.
Radny Tadeusz Kulawik dodał, że od stycznia dokonywane są wypłaty nie tylko na bieżące utrzymanie Warsztatów Terapii Zajęciowej w Grójcu i Warce, gdzie na zajęcia uczęszcza 40 osób niepełnosprawnych ale również na funkcjonowanie Domu Samopomocy w Łychowskiej Woli.
Przewodniczący Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych i Przeciwdziałania Bezrobociu Grzegorz Rejer poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt uchwały.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Głosowało 15 radnych. Uchwała nr XXII/184/2009 została przyjęta jednogłośnie – 15 głosów „za”.
Ad. 8.4
Projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w dochodach i wydatkach budżetu powiatu grójeckiego w 2009r. przedstawiła Skarbnik Jadwiga Ostrowska – zał. nr 8.
W tym miejscu porządku salę opuściła p. Agata Zgutczyńska Obecnych 14 radnych.
Przewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Marek Ścisłowski poinformował, że Komisja zgłosiła zastrzeżenia w sprawie dodatkowych środków w kwocie 80 tys. zł na zakup ciągnika dla potrzeb ZSP w Jasieńcu. Poprosił Naczelnika Wydz. EiZ o przedstawienie dodatkowych informacji w tej sprawie.
Na salę obrad przybył Wicestarosta Marian Górski. Obecnych 15 radnych.
Naczelnik Wydz. Edukacji i Zdrowia Jan Traczyk wyjaśnił, że zwiększenie środków pozwoli na zakup bardziej profesjonalnego ciągnika do którego będą mogły być podłączane maszyny rolnicze będące w zasobach szkoły. Ponadto umożliwi
to przekazanie dotychczas wykorzystywanego ciągnika w Jasieńcu pod potrzeby
ZSP w Nowej Wsi.
Zwracając się do Przewodniczącego Komisji Budżetowej radny Wojciech Kot podkreślił, że dyskusja na komisji była wystarczająca i decyzja została podjęta.
Przewodniczący Komisji Marek Ścisłowski wyjaśnił, że poprosił p. Naczelnika, ponieważ na komisji sprawa nie do końca została wyjaśniona, wystąpienie pozwoliło uzyskać szersze dane. Jednocześnie Pan Przewodniczący poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały, ale po wykreśleniu zapisu dot. zakupu ciągnika dla ZSP w Jasieńcu.
Skarbnik Powiatu dodała, że Komisja w dyskusji stwierdziła, że przedstawiona informacja jest za mało szczegółowa, nie wyjaśniono dlaczego ciągnik tak drogi i o takiej mocy. Dlatego Komisja wniosła o wykreślenie zapisu z projektu, zapoznanie się z informacją przedstawicieli szkoły i rozpatrzenie tej kwestii na kolejnej Sesji.
Radny Adolf Maciak zaznaczył, że kwota 180 tys. zł to wystarczająca suma na zakup ciągnika służącego jedynie do nauki jazdy. Za tą kwotę można kupić naprawdę dobry ciągnik. Nie widzi zasadności zakupu droższej maszyny, której parametry pozwoliłyby na pracę w 100 – hektarowym gospodarstwie np. GCS w Nowej Wsi. Radny przestrzegł przed podejmowaniem zbyt daleko idących decyzji.
Wicestarosta Marian Górski wyjaśnił, że typowy ciągnik do nauki jazdy jest potrzebny, ale do ZSP w Nowej Wsi, ponieważ na dzień dzisiejszy ta szkoła takiego nie posiada. Natomiast do ZSP w Jasieńcu potrzebny jest ciągnik, który będzie pomocą dydaktyczną głównie dla przyszłych mechanizatorów, gdyż większa moc ciągnika pozwoli na łączenie go z agregatami, które szkoła już posiada. Nauką będzie prowadzona na całych kompletach.
W oparciu o opinię Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Przewodniczący Rady zaproponował wykreślenie tego zapisu z projektu uchwały. Radni nie wnieśli uwag.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały ze zmianą pod głosowanie.
Głosowało 15 radnych. Uchwała nr XXII/185/2009 została przyjęta jednogłośnie – 15 głosów „za”.
Ad. 8.5
Projekt uchwały w sprawie emisji obligacji komunalnych oraz zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przedstawił Z – ca Naczelnika Józef Zawiślak – zał. nr 9.
Przewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Marek Ścisłowski wyjaśnił, że Komisja pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Rady spytał czy są uwagi do projektu uchwały. Uwag nie wniesiono. Wobec powyższego poddał projekt pod głosowanie. Głosowało 15 radnych. Uchwała Nr XXII/186/2009 została przyjęta jednogłośnie – 15 głosów „za”.
Ad. 8.6
Projekt uchwały w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu do zamiany nieruchomości pomiędzy Powiatem Grójeckim a Gminą Grójec przedstawił Przewodniczący Rady Jerzy Kaźmierczak – zał. nr 10.
Przewodniczący Rady spytał czy są uwagi do projektu uchwały. Uwag nie wniesiono. Wobec powyższego poddał projekt pod głosowanie. Głosowało 15 radnych.
Uchwała nr XXII/187/2009 została przyjęta jednogłośnie – 15 głosów „za”.
Ad. 8.7
Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia zmian w Statucie Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Nowym Mieście n/Pilicą przedstawił Radca Prawny Marian Seweryn – zał. nr 11.
Przewodniczący Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych
i Przeciwdziałania Bezrobociu Grzegorz Rejer poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt uchwały.
Przewodniczący Rady spytał czy są uwagi do projektu uchwały. Uwag nie wniesiono. Wobec powyższego poddał projekt pod głosowanie. Głosowało 15 radnych.
Uchwała nr XXII/188/2009 została przyjęta jednogłośnie – 15 głosów „za”.
W tym miejscu porządku salę opuścił p. Stanisław Binkiewicz. Obecnych 14 radnych.
Ad. 8.8
Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXI/171/2009 Rady Powiatu Grójeckiego z dnia 12 lutego 2009 r. przedstawił Naczelnik Wydz. Edukacji i Zdrowia Jan Traczyk – zał. nr 12.
Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Turystyki i Sportu Andrzej Gut poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt uchwały.
Przewodniczący Rady spytał czy są uwagi do projektu uchwały. Uwag nie wniesiono. Wobec powyższego poddał projekt pod głosowanie. Głosowało 14 radnych. Uchwała nr XXII/189/2009 została przyjęta jednogłośnie – 14 głosów „za”.
Ad. 8.9
Projekt uchwały w sprawie przystąpienia Powiatu Grójeckiego do projektów kluczowych realizowanych przez Samorząd Województwa Mazowieckiego w ramach RPO WM 2007-2013. przedstawiła Sekretarz Powiatu Anna Matyjas – zał. nr 13.
Przewodniczący Rady spytał czy są uwagi do projektu uchwały. Uwag nie wniesiono. Wobec powyższego poddał projekt pod głosowanie. Głosowało 14 radnych. Uchwała nr XXII/191/2009 została przyjęta jednogłośnie – 14 głosów „za”.
Ad. 8.10
Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planów pracy Komisji Stałych Rady Powiatu przedstawił Przewodniczący Rady Jerzy Kaźmierczak – zał. nr 14.
Przewodniczący Rady spytał czy są uwagi do projektu uchwały. Uwag nie wniesiono. Wobec powyższego poddał projekt pod głosowanie. Głosowało 14 radnych. Uchwała nr XXII/191/2009 została przyjęta jednogłośnie – 14 głosów „za”.
Ad. 9
Radny Maciej Dobrzyński ponownie poruszył sprawę nieprawidłowości w obsłudze osoby niepełnosprawnej ubiegającej się o dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych. W styczniu do PCPR zgłosiła się osoba w imieniu niepełnosprawnego, otrzymała informację, że konieczne jest przeniesienie własności w/w nieruchomości z matki na syna. Po dopełnieniu formalności notarialnych w lutym ponownie zgłosiła się z kompletnym wnioskiem, ale usłyszała, że złożenie nie jest możliwe bo p. Pruś aktualnie przebywa na urlopie, nikt inny podania nie chciał przyjąć. W dniu powrotu p. Pruś tj. 16 lutego osoba po raz kolejny się zgłosiła, ale została odesłana do uzupełnienia wniosku, z informacją, że nadal ma szansę na dofinansowanie. Następnego dnia podczas kolejnej wizyty, okazało się, że niepełnosprawny zgłosił się za późno, składanie dokumentów nie ma sensu, ponieważ nie ma już środków finansowych. Radny podkreślił, że w powyższej sprawie nie oburza fakt braku środków, bo takie są realia, ale sposób potraktowania tej osoby oraz bardzo złe podejście do petenta pracowników PCPR. Radny poprosił
o wyjaśnienie zaistniałej sytuacji.
W odpowiedzi Dyrektor PCPR Katarzyna Średnicka zaznaczyła, że w przedstawionej sytuacji nie zgadza się nic jeśli chodzi o prawdę. Wyjaśniła, że w styczniu do PCPR zgłosiło się wiele osób, każda z nich przy wydawaniu druków została poinformowana, że ilość zrealizowanych wniosków uzależniona jest od wysokości środków jakie w danym roku przyzna PFRON a także że warunkiem uzyskania dofinansowania jest dołączenie do wniosku określonych dokumentów. PCPR nie ma wpływu na decyzję wnioskodawcy, nie może ponosić odpowiedzialności za to, że mimo posiadanej wiedzy pan zdecydował się na kosztowne czynności notarialne. Na zakończenie Pani Dyrektor podkreśliła, że była obecna przy rozmowie i osoba na pewno została prawidłowo obsłużona.
Radny Witold Wójcik zwracając się do radnego Macieja Dobrzyńskiego podkreślił, że jak w sprawozdaniu wspomniał Przewodniczący Społecznej Rady ds. Osób Niepełnosprawnych p. Tadeusz Kulawik są inne drogi i sposoby pomocy, gdy możliwości finansowe placówek czy podmiotów zajmujących się problematyką niepełnosprawnych są zbyt szczupłe na zaspokojenie wszystkich potrzeb. Radny podał przykład własnej inicjatywy, gdzie włożył wiele wysiłku w pomoc osobie niepełnosprawnej z Nowego Miasta w uzyskaniu dofinansowania na budowę podjazdu oraz przystosowanie mieszkania do jego potrzeb. Radny dodał, że tak długo zabiegał o uwzględnienie tej sprawy w Komisji Promocji, a następnie w Zarządzie Powiatu że pieniądze zostały przyznane. Na zakończenie radny zaznaczył, że pracownicy PCPR wkładają wiele serca i wysiłku w obsługę tych osób, ale niewiele mogą zrobić, gdyż podstawowym problemem jest brak wystarczających środków finansowych. Tym bardziej radni winni wspierać osoby niepełnosprawne w sposób, który przynosi określony, pozytywny skutek.
Przewodniczący Rady zwrócił się pod adresem p. Dyrektor z zapytaniem czy
w powyższej sprawie została wystosowana odpowiedź.
Dyrektor PCPR Katarzyna Średnicka potwierdziła, że PCPR udzielił pisemnej odpowiedzi na powyższą skargę.
Radny Maciej Dobrzyński podkreślił, że intencją poruszenia tej sprawy było pokazanie, że nie chodzi o kwestię braku środków, ale sposobu w jaki ta osoba została potraktowana. Można było od początku ją uprzedzić, że złożenie wniosku w późniejszym terminie wiąże się z możliwością jego odrzucenia z powodu braku środków. Ponadto jeśli p. Pruś przebywała na urlopie powinna być wyznaczona inna osoba do przyjmowania wniosków.
Pani Dyrektor ponownie podkreśliła, że każda osoba zgłaszająca się jest dokładnie informowana, że wnioski są rozpatrywane tylko w ramach przyznanych środków. Pracownicy PCPR są mili i życzliwi. Petenci są różni, niejednokrotnie pracownicy muszą „zacisnąć zęby”, żeby dalej sumiennie kontynuować swoje obowiązki. To jest taka klientela, niestety. W większości takie osoby są roszczeniowe od samego początku.
Radny Maciej Dobrzyński zwrócił uwagę, że używanie przez p. Dyrektor zwrotu „taka klientela” w stosunku do osób zgłaszających się do PCPR jest nie na miejscu
i w pełni uwiarygodnia zastrzeżenia zawarte w skardze.
Z – ca Dyrektora Ewa Grotek zaznaczyła, że bezpośrednio nie zajmuje się poruszonymi sprawami, ale wielokrotnie była świadkiem takich rozmów i z całą stanowczością musi stwierdzić, że obsługa w PCPR przebiega sprawnie i rzeczowo. Niestety większość osób, które chcą skorzystać z pomocy ma już na wstępnie bardzo roszczeniowe nastawienie do sprawy. Dlatego czasami argument, że nie ma wystarczających środków przyjmowany jest jako osobista niechęć w ich kierunku. Naprawdę nie zdarza się, że osoba niepełnosprawna która się zgłasza zostaje poinformowana jakie dokumenty ma zebrać, dostaje ogromny zasób nadziei po czym jest odprawiana. Pracownicy PCPR są uwrażliwieni na osoby niepełnosprawne, dzieci z rozbitych rodzin czy inne osoby potrzebujące wsparcia. W miarę możliwości PCPR stara się pomóc wszystkim, ale jak wiadomo potrzebujących jest bardzo dużo a środki finansowe są określone.
Abstrahując od przedstawionej sprawy Starosta Janusz Różycki zwrócił uwagę,
że często do radnych i do Starosty wpływają skargi na pracowników lub dyrektorów jednostek, które czasem są uzasadnione, ale nie zawsze. Bardzo często po zbadaniu okazuje się, że osoba skarżąca albo źle zrozumiała tłumaczenie albo inaczej zinterpretowała przepisy. Pan Starosta stwierdził, że obowiązkiem radnych jest reagowanie na wszelkiego rodzaju skargi i zażalenia, jest to bardzo ważna funkcja radnych, zachęca do tego. Prosi jednak aby przed nagłaśnianiem i roztrząsaniem danej kwestii wysłuchać racji drugiej strony. Jeśli po dokonaniu analizy i wyciągnięciu wniosków okaże się że sprawa tego wymaga to wtedy dalej ją kontynuować.
Radny Maciej Dobrzyński podkreślił, że sprawa była dokładnie przeanalizowana, osobiście odbył kilka rozmów z p. Dyrektor, niestety nie otrzymał zadawalających wyjaśnień. Radny przyznał, że po wysłuchaniu argumentów obu stron skłania się do przyznania słuszności osobie skarżącej. Dodał, że należy ponownie sprawdzić kiedy faktycznie PCPR otrzymał środki i komu zostały one przydzielone. Radny podkreślił, że protekcjonizm jaki zastosował radny z Nowego Miasta jest do przyjęcia i zdecydowanie szybciej się przebija, niż normalne, ludzkie, proste załatwienie sprawy. Protekcjonizm jest niestety naszą ujemną cechą narodową i radny Wójcik tego nie rozumie, że przy załatwianiu spraw w urzędzie mamy prawo do dobrego traktowania i fachowej obsługi bez względu na nasz statut społeczny czy znajomości. Do tego należy dążyć.
Starosta Janusz Różycki zwrócił uwagę radnemu na niestosowność używania zwrotu protekcjonizm, gdyż ma ono jednoznaczne znaczenie w języku polskim. Pan Wójcik wykazał własną inicjatywę w sprawie w której w sposób formalny nie można było temu człowiekowi pomóc, ponieważ zostały wyczerpane wszelkie urzędowe środki. Nie można oceniać tego inaczej niż pozytywnie.
Radny Wojciech Kot spytał p. Dyrektor z jaką datą PCPR otrzymał środki z PFRON oraz p. Dobrzyńskiego z jaką datą przedostatni raz ta osoba zgłosiła się do PCPR.
W odpowiedzi Pani Dyrektor wyjaśniła, że pismo PFRON jest datowane na
29 stycznia br., środki wpłynęły kilka dni później.
Radny Maciej Dobrzyński poinformował, że przedostatni raz ta osoba zgłosiła się w dniu 16 lutego 2009 r.
Radny Wojciech Kot wyraził zdziwienie, że pracownicy PCPR mimo wiedzy na temat wysokości środków po raz kolejny odesłali osobę z poleceniem uzupełnienia wniosku, choć już wiadomo było że w tym roku nie ma szans na dofinansowanie.
Radny Maciej Dobrzyński stwierdził, że należy wyciągnąć wnioski z zaistniałej sytuacji.
W tym momencie Przewodniczący Rady zakończył dyskusję. Stwierdził, że Rada zapoznała się ze sprawą, wysłuchała racji obu stron, ale nie czuje się uprawniona do wydawania osądu.
Radny Maciej Dobrzyński podkreślił, że nie jest stroną w sprawie. Przedstawił ją na sesji, ponieważ jak słusznie w swoim wystąpieniu zauważył Pan Starosta radni winni zajmować się tego typu sprawami.
Radny Witold Wójcik podkreślił, że czeka na inicjatywę radnego M. Dobrzyńskiego.
Przewodniczący Rady stwierdził, że sprawa została omówiona, niemniej prawdopodobnie temat powróci na posiedzeniu Komisji Zdrowia oraz posiedzeniu Zarządu Powiatu. Pan Przewodniczący zaproponował radnym wyjaśnienie pozostałych kwestii już poza protokołem.
Następnie przeszedł do kolejnego punktu porządku obrad.
Ad. 10
W tym punkcie głos zabrał członek Rady Muzeum im. K. Pułaskiego prof. Andrzej Olszewski, który podkreślił, że dzięki zaangażowaniu Dyrektora Iwony Stefaniak i pracowników placówka funkcjonuje wzorowo. W kilku słowach podziękował im za zaangażowanie. Jednocześnie podziękował za współpracę i wsparcie Radzie Powiatu.
Wicestarosta Marian Górski poinformował, że zostały podpisane umowy z gminami
(oprócz Warki) na współfinansowanie remontów i modernizacji dróg powiatowych.
Ad. 11
Przewodniczący Rady poinformował, że:
do końca kwietnia radni powinni złożyć oświadczenia majątkowe.
kolejna sesja odbędzie się 16 kwietnia 2009 r.
Przewodniczący Rady podziękował Pani Dyrektor Iwonie Stefaniak za zaproszenie.
Następnie z okazji zbliżających się świąt złożył wszystkim obecnym życzenia świąteczne.
Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek obrad dzisiejszej Sesji został wyczerpany. Podziękował wszystkim za udział i o godzinie 14¹º zamknął posiedzenie wypowiadając formułę „Zamykam Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Na zakończenie radni i zaproszeni goście wysłuchali koncertu muzyki fortepianowej
w wykonaniu Marii Skurjat – Silva „Najpiękniejsze przeboje muzyki fortepianowej”.
Informacje o stronie
Podmiot publikujący: |
Brak danych |
Odpowiada za treść: |
Brak danych |
Wprowadził: |
Nieznany, data: 26.06.2009 r., godz. 10.19 |
Ostatnia aktualizacja: |
Nieznany, data: 26.06.2009 r., godz. 10.19 |
Czas |
Administrator |
Opis zmiany |
26.06.2009 r., godz. 10.19 |
Nieznany |
Dodanie strony do BIP. |