Główna treść strony
Protokół Nr XVIII
z sesji Rady Powiatu Grójeckiego w dniu 21 października 2008 r.
Przewodniczący Rady Jerzy Kaźmierczak o godzinie 10ºº otworzył Sesję wypowiadając formułę „Otwieram Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Na wstępie radni oraz zaproszeni goście wysłuchali pieśni ludowych z różnych regionów Polski w wykonaniu kapeli „Vistula” z Chynowa. W trakcie występu narrator przybliżał historię zespołu, opowiadał o pochodzeniu starych instrumentów oraz wykonywanych utworach.
Po występie Przewodniczący Rady podziękował młodzieży a zgromadzeni na sali gromkimi brawami nagrodzili zespół za piękny występ.
Następnie Przewodniczący Rady powitał Panie i Panów Radnych Powiatu Grójeckiego, Starostę Grójeckiego Pana Janusza Różyckiego, zaproszonych gości i pracowników Starostwa oraz przedstawicieli prasy.
Na salę obrad został wprowadzony poczet sztandarowy Starostwa Powiatowego w Grójcu oraz Ochotniczej Straży Pożarnej w Warce.
Ad. 2
Przewodniczący Rady odczytał uchwałę Nr XV/143/2008 Rady Powiatu Grójeckiego z dnia 18.06.2008 r. w sprawie przyznania medalu „Zasłużony dla Powiatu Grójeckiego”. Jednocześnie poinformował, że wniosek do kapituły złożył Członek Zarządu Powiatu Tadeusz Kulawik.
Przewodniczący Rady Powiatu Jerzy Kaźmierczak oraz Starosta Janusz Różycki w imieniu Rady i Zarządu Powiatu na ręce Komendanta OSP w Warce przekazali dla jednostki medal „Zasłużony dla Powiatu Grójeckiego”.
Komendant OSP w Warce w imieniu Zarządu oraz wszystkich członków OSP w Warce podziękował Staroście, Zarządowi Powiatu i Radzie Powiatu za wyróżnienie.
W uznaniu za wybitne osiągnięcia oraz wkład w promowanie naszego powiatu Przewodniczący Rady Jerzy Kaźmierczak oraz Starosta Grójecki Janusz Różycki wręczyli dyplomy uznania wraz z upominkami następującym osobom:
Srebrnej Medalistce Paraolimpiady Pekin 2008 p. Justynie Kozdryk oraz trenerowi
p. Mirosławowi Malcowi za wybitne osiągnięcia sportowe.
Państwu Barbarze i Grzegorzowi Górskim za zajęcie I miejsca w konkursie „Bezpieczne Gospodarstwo Rolne” oraz całokształt pracy w dziedzinie rolnictwa.
Panu Wacławowi Błachnio za długoletnią współpracę w zakresie obrony cywilnej
i ochrony przeciwpożarowej.
Prezydium Rady oraz Członkowie Zarządu Powiatu złożyli wyróżnionym gratulacje i wręczyli kwiaty. Zgromadzeni na sali brawami uhonorowali wszystkich nagrodzonych.
Na zakończenie części uroczystej Przewodniczący Rady podziękował zaproszonym gościom. Poczty sztandarowe opuściły salę obrad.
Ad. 3
Przewodniczący Rady Jerzy Kaźmierczak poinformował, że obecnie w posiedzeniu uczestniczy 20 radnych, co pozwala na podejmowanie prawomocnych decyzji.
Lista obecności stanowi zał. nr 1 do niniejszego protokołu.
Ad. 4
Przewodniczący Rady zaproponował następujący porządek obrad:
1. Otwarcie sesji.
2. Wręczenie Medalu „Zasłużony dla Powiatu Grójeckiego” dla OSP w Warce oraz wręczenie innych nagród i wyróżnień, w tym:
- dla p. Justyny Kozdryk – Wicemistrzyni Olimpijskiej,
- dla p. Barbary i Grzegorza Górskich za zajęcie I miejsca w konkursie „Bezpieczne Gospodarstwo Rolne”,
- dla p. Wacława Błachnio za długoletnią współpracę z Powiatem Grójeckim
w zakresie obrony cywilnej i ochrony przeciwpożarowej.
3. Stwierdzenie prawomocności obrad.
4. Przyjęcie porządku obrad.
5. Przyjęcie protokołów z sesji Rady Powiatu odbytych w dniach 18 czerwca 2008 r.,
5 sierpnia 2008 r. oraz 30 września 2008 r.
6. Sprawozdanie Starosty Grójeckiego z pracy Zarządu Powiatu w okresie od ostatniej sesji Rady Powiatu Grójeckiego i informacje Starosty Grójeckiego.
7. Aktualny stan oświaty i kierunki jej rozwoju w Powiecie Grójeckim.
8. Informacja o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Grójeckiego za I półrocze 2008 r.
9. Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał w sprawach:
upoważnienia Zarządu Powiatu Grójeckiego do przyjęcia darowizny nieruchomości,
zmiany Uchwały Nr XIII/113/2008 Rady Powiatu Grójeckiego z dnia 6 marca 2008 r. w sprawie emisji obligacji komunalnych oraz zasad ich zbywania, nabywania i wykupu,
udzielenia poręczenia pożyczki Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej w Nowym Mieście,
upoważnienia Zarządu Powiatu do sprzedaży spółki „Grójeckie Centrum Sadownicze Sp. z o.o. w Grójcu z siedzibą w Nowej Wsi,
zmiany planu finansowego podziału środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych dla Powiatu Grójeckiego na 2008 r,
wprowadzenia zmian w dochodach i wydatkach budżetu powiatu grójeckiego na 2008 r,
podjęcia współpracy ze społecznością lokalną Rejonu Berdyczowskiego na Ukrainie,
zmian w Regulaminie Organizacyjnym Starostwa.
10. Interpelacje i zapytania radnych.
11. Wolne wnioski i oświadczenia radnych.
12. Zamknięcie posiedzenia.
Przewodniczący Rady spytał czy są uwagi do przedstawionego porządku obrad.
Przewodniczący Klubu Radnych „Razem” Wojciech Kłosiński w imieniu klubu zgłosił wniosek o zdjęcie z porządku obrad punktu 9.4 – zał. nr 2.
Starosta Janusz Różycki zgłosił wniosek o wprowadzenie projektu uchwały
w sprawie udzielenia poręczenia kredytu GCS Spółka z o.o. w Nowej Wsi – zał. nr 3.
Przewodniczący Rady poddał wnioski pod głosowanie. Głosowało 20 radnych.
Wniosek Klubu „Razem” został przyjęty jednogłośnie – 20 głosów „za”.
Wniosek Starosty Grójeckiego został przyjęty jednogłośnie – 20 głosów „za”.
Ad. 5
Przewodniczący Rady poinformował, że protokoły z dnia 18 czerwca br., 5 sierpnia br. i 30 września br. były wyłożone do wglądu w Biurze Rady, a ich odpisy przekazano Przewodniczącym Klubów oraz niektórym radnym drogą mailową.
Poddał protokoły pod głosowanie.
Protokół nr V/2008 z dnia 18 czerwca 2008 r. został przyjęty jednogłośnie
– 20 głosów „za”.
Protokół nr VI/2008 z dnia 5 sierpnia 2008 r. został przyjęty większością głosów – 19 głosów „za” przy 1 „wstrzymującym się”.
Radna Agata Zgutczyńska zgłosiła uwagę do protokołu Nr XVII/2008 z dnia
30 września 2008 r. Nie zgadza się liczba radnych obecnych na początku Sesji.
Przewodniczący Rady poinformował, że poprawka zostanie wprowadzona.
Protokół nr XVII/2008 z dnia 30 września 2008 r. z poprawką został przyjęty jednogłośnie – 20 głosów „za”.
Ad. 6
Sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu od ostatniej Sesji Rady Powiatu Grójeckiego przedstawił Starosta Grójecki Janusz Różycki – zał. nr 4.
Przewodniczący Rady spytał czy są pytania do Pana Starosty. Pytań nie zgłoszono. Wobec powyższego przeszedł do kolejnego punktu porządku obrad.
Ad. 7
Analizę nt aktualnego stanu oświaty i kierunków jej rozwoju w Powiecie Grójeckim szczegółowo omówił Naczelnik Wydz. EiZ Jan Traczyk– zał.nr 5.
Następnie Dyrektor ZSP w Warce Dorota Kreczmańska poprzez prezentację multimedialną zapoznała radnych z przebiegiem wymiany młodzieży „Polska – Ukraina” w dniach 8 – 16 września 2008 r.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Norbert Prokura spytał kiedy i w której palcówce nastąpi wygaszenie liceum profilowanego.
Naczelnik Wydz. EiZ Jan Traczyk wyjaśnił, że w tym roku był jedynie nabór do liceum profilowanego w ZSP w Grójcu. W przyszłym roku prawdopodobnie takiego naboru nie będzie więc wygaszenie nastąpi za 3 lata.
Radny Norbert Prokura spytał czym podyktowany jest wzrost zainteresowania szkolnictwem specjalnym, czy wzrosła liczba dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Czy w związku z tym wystarcza subwencji.
Naczelnik Jan Traczyk poinformował, że dzieci przybywa gdyż wzrosła liczba skierowań z poradni psychologiczno – pedagogicznych. Ponadto dyrektorzy podjęli działania, które pozwoliły pozyskać dzieci z powiatów ościennych. Jeśli chodzi o subwencję, środki zostały przyznane i do chwili obecnej w ramach tych środków szkoły funkcjonują, nie przewiduje się w przyszłości zagrożenia w tym zakresie.
Radny Norbert Proskura stwierdził, że nakreślony w sprawozdaniu kierunek działań jest zbyt ogólny, dlatego wnioskuje o opracowanie przy udziale Komisji Oświaty oraz Wydziału Edukacji i Zdrowia strategii rozwoju dla każdej z placówek oświatowych.
Radny Maciej Dobrzyński zaznaczył, że do pełnego obrazu poziomu nauczania brakuje analizy wyników matur, prosi o sporządzenie takiej informacji. W zestawieniu z wymogami uczelni pozwoli na ocenę tego poziomu.
Pan Naczelnik Jan Traczyk wyjaśnił, że szczegółowe informacje dot. wyników matur są dostępne w szkołach, niemniej przygotuje takie zastawienie.
Radny Maciej Dobrzyński zauważył, że we wszystkich profilowanych szkołach zdawalność egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe jest na bardzo niskim poziomie, zwłaszcza dziwią takie wyniki w Jasieńcu i w Warce, dlatego należy jak najszybciej dokonać analizy tego zjawiska.
Dyrektor ZSP w Jasieńcu Krzysztof Cąderek podkreślił, że wyniki egzaminów są podawane ogólnie,natomiast w zasadniczej szkole kierunek mechanik samochodowy zdało 100% uczniów, mechanik operator 85%. Poziom zaniżył słaby wynik egzaminu z technika agrobiznesu (w woj. mazowieckim 30% zdawalności), który w części praktycznej był niezmiernie trudny, zawierał dużo żmudnego i czasochłonnego liczenia i uczniowie nie ukończyli go w wyznaczonym czasie.
Z – ca Naczelnika Wydz.EiZ Małgorzata Czerwińska w sprawie szkolnictwa specjalnego wyjaśniła, że zwiększenie zainteresowania wypływa z faktu, że organ prowadzący czyli powiat położył ogromny nacisk na podniesienie standardu. Obecna baza lokalowa w zakresie tego nauczania jest bardzo wysoka, dlatego rodzice mając prawo wyboru chętnie wybierają nasze szkoły. Jeśli chodzi o wyniki egzaminów ogromny wpływ miała kwestia, że prace egzaminacyjne obejmują bardzo szeroki zakres wiedzy natomiast czas na rozwiązanie jak wspomniał p. Dyrektor jest zbyt krótki. Sprawa była analizowana w kuratorium. W tym przypadku egzaminy nie są odzwierciedleniem faktycznej wiedzy uczniów. Nadal zbyt często w oświacie jest popełniany błąd, że uczniowie są przygotowywani teoretycznie a nie praktycznie. Należy położyć większy nacisk na praktyczną naukę zawodu.
Radny Maciej Dobrzyński podkreślił, że w zeszłym roku podczas burzliwej dyskusji na tematy oświatowe kilkukrotnie była poruszana sprawa pracowni tematycznych, czy w ciągu roku coś w tej kwestii się zmieniło, czy zostały podjęte i jakie działania w celu podniesienia poziomu nauczania.
Naczelnik Wydz. EiZ Jan Traczyk wyjaśnił, że jedynym elementem jaki można było wprowadzić to rywalizacja m.in. na płaszczyźnie sportowej. Dobrze to funkcjonuje, szkoły akceptują taką formę, są zadowolone. Starostwo nie ma większego wpływu
na udział szkół w konkursach. Szkoły organizują to we własnym zakresie, niemniej wspiera placówki, które mają laureatów poprzez przekazywanie informacji do prasy lokalnej oraz przyznawanie stypendiów dla najlepszych uczniów. Podnoszenie poziomu nauczania również leży po stronie szkół, rad pedagogicznych, powiat ze swej strony jedynie zachęca do udziału w olimpiadach i konkursach.
Radny Maciej Dobrzyński nie zgodził się z zaprezentowanym stanowiskiem, powiat powinien mieć w powyższych kwestiach coś do powiedzenia. Radny nawiązał do zał. nr 19 sprawozdania, który niestety obrazuje dość mierny poziom nauczania, skoro na cały powiat jest tylko 9 uczniów mających bardzo dobre osiągnięcia. To jest za mało. Radny ponowił prośbę o przygotowanie zestawienia z wynikami matur.
Naczelnik Wydz. EiZ Jan Traczyk wyjaśnił, że uczniowie mają wiele osiągnięć na różnych płaszczyznach, natomiast sprawozdanie zawiera te najistotniejsze czyli dane dot. laureatów konkursów na szczeblu centralnym. Jeśli chodzi o analizę wyników matur zostanie ona w najbliższym czasie opracowana i przekazana radnym.
Radny Norbert Prokura zwrócił się z prośbą do Pana Naczelnika o przekazywanie informacji Komisji Oświaty o terminie wręczania nagród np. maturzystów, ponieważ
o powyższym fakcie nikt z komisji nie został powiadomiony.
Prezes ZNP Oddział Grójec Teresa Świątek podkreśliła, że podnoszenie wyników nauczania zależy od wielu czynników. Wiele zależy od samych uczniów,
w naszych szkołach jest dużo dzieci uzdolnionych, ale ich osiągnięcia to również ciężka praca nauczycieli. Pani Prezes zaapelowała o podjęcie działań ze strony samorządu zmierzających do zachęcenia nauczycieli do większej aktywności
i zmotywowanie ich, również finansowe, do dodatkowej pracy z młodzieżą. Należy docenić ich poświęcenie i wysiłek. Wiele było obietnic dot. podniesienia uposażeń pedagogów, ale w praktyce różnie to wygląda. Nauczyciele chcąc utrzymać rodzinę niejednokrotnie muszą szukać innej pracy, dlatego nie do końca angażują się w przygotowanie młodzieży do olimpiad i konkursów. Samorząd jako organ prowadzący ma ogromny wpływ na zmianę tej sytuacji i zwiększenie motywacji. Nauczyciele chcą pracować, ale niech ta praca oprócz satysfakcji pozwoli żyć na określonym poziomie. Pani Prezes zaznaczyła, że od września stawki nauczycieli miały się lekko podnosić, tak było ustalone w regulaminach. Zwraca się z prośbą, że jeśli to nie nastąpiło niech uregulowanie należności nastąpi do końca roku, aby przy ustalaniu nowego regulaminu można było powiedzieć, że zapisy poprzedniego zostały zrealizowane.
Radny Maciej Dobrzyński zgodził się z przedmówczynią, motywacja jest niezbędna, ale należy zmienić zasady. Radny przypomniał, że było to poruszone w trakcie dyskusji nad regulaminem, niestety był w mniejszości, która stała na stanowisku, że obecne zasady motywowania nauczycieli czyli ustalenie dziesięciu różnych kryteriów gdzie wymagane są trzy czy cztery są niejasne. Należy doceniać za pracę, ale w sposób godny czyli nie ułamki procenta tylko nagrody na godnym poziomie. Byłby to dość prosty mechanizm. Obecnie regulaminy to takie worki do których zostało wrzucone wszystko i jest pełna dowolność w przydzielaniu.
Pani Małgorzata Czerwińska podkreśliła, że w myśl zapisu ustawy regulamin został pozytywnie zaopiniowany i zaakceptowany przez wszystkie zainteresowane podmioty. Następnie w kilku słowach przybliżyła zasady wyliczania płacy zasadniczej i dodatków dla nauczycieli. Podkreśliła, że oświata w powiecie to również szkolnictwo specjalne i działalność poradni, gdzie zaangażowanie i wkład pracy pedagogów musi być dużo wyższy niż w pozostałych placówkach. Przyznawanie dodatków odbywa się na podstawie określonych zasad i głębokiej analizy wkładu pracy nauczycieli. Ponadto dyrektorzy są ograniczani wysokością przyznanych środków finansowych.
Radny Maciej Dobrzyński podkreślił, że w swoich wypowiedziach jedynie apeluje
o uzdrowienie sytuacji i wprowadzenie zasad, które by pomogły wyróżnić i docenić nauczycieli dobrze przygotowanych do zawodu i zaangażowanych w pracę.
Radna Aleksandra Skarżyńska zaprosiła radnego dyskusji na posiedzenie Komisji Oświaty, może to pozwoli wyjaśnić wątpliwości dot. przyznawania dodatków. Ponadto przybliży kryteria jakimi kierują się dyrektorzy w określaniu wysokości nagród dla nauczycieli. Liczba laureatów z naszych szkół w odniesieniu do ogólnych wyników województwa nie jest zła. Należy uwzględnić, że w powiecie jest dużo szkolnictwa zawodowego i szkolnictwa specjalnego, gdzie wkład i zaangażowanie nauczycieli jest większe niż przy pracy z młodzieżą uzdolnioną.
Radny Maciej Dobrzyński zaznaczył, że z zaproszenia skorzysta, niemniej uważa, że liczba laureatów w stosunku do liczby uczniów uczęszczających do naszych szkół jest nie najlepsza.
Przewodniczący Rady ogłosił 20 minutową przerwę.
Po przerwie na salę obrad powróciło 19 radnych. Przewodniczący Rady przystąpił do realizacji kolejnych punktów porządku obrad.
Ad. 8
Informacja o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Grójeckiego za I półrocze 2008 r. przedstawiła Skarbnik Powiatu Jadwiga Ostrowska – zał. nr 6.
Starosta Janusz Różycki przedstawił opinię RIO w Warszawie w sprawie wykonaniu budżetu powiatu za I półrocze 2008 r.
Przewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Marek Ścisłowski poinformował, że Komisja na posiedzeniu w dniu 20 października 2008 r. zapoznała się z informacją.
Przewodniczący Rady spytał czy radni mają uwagi do przedstawionej informacji. Uwag nie zgłoszono. Informacja została przyjęta.
Ad. 9
Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał w sprawach:
Ad. 9.1
Projekt uchwały w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu Grójeckiego do przyjęcia darowizny nieruchomości przedstawił Z – ca Naczelnika Wydz. Finansowego Józef Zawiślak – zał. nr 7.
Przewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Marek Ścisłowski poinformował, że Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady spytał czy są uwagi do przedstawionego projektu uchwały. Uwag nie zgłoszono. Obecnych 19 radnych. Uchwała Nr XVIII/147/2008 została przyjęta jednogłośnie – 19 głosów „za”.
Ad. 9.2
Projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XIII/113/2008 Rady Powiatu Grójeckiego z dnia 6 marca 2008 r. w sprawie emisji obligacji komunalnych oraz zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przedstawił Józef Zawiślak – zał. nr 8.
Przewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Marek Ścisłowski poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady spytał czy są uwagi do przedstawionego projektu uchwały.
Radna Agata Zgutczyńska zwróciła się z zapytaniem jaka kwota z określonych
w uchwale 3 mln zł zostanie przeznaczona na modernizację dróg powiatowych a jaka na remont budynku przy ul. Laskowej. Ponadto z 4 mln zł w przyszłym roku
jakie inwestycje są planowane i jaka wysokość na poszczególne cele. Jakie będzie zadłużenie powiatu na koniec tego roku, z uwzględnieniem emisji obligacji.
Pan Starosta przypomniał, że zmieniane są jedynie pewne elementy uchwały, która została uchwalona kilka miesięcy temu. Wtedy zostało dokładnie określone na jakie cele środki z obligacji zostaną przeznaczone oraz jakie będzie zadłużenie.
Skarbnik Powiatu Jadwiga Ostrowska wyjaśniła, że obecna uchwała zmienia tylko terminy emisji obligacji, ponieważ my w tej chwili mamy pieniądze na koncie i nie zachodzi potrzeba, aby w październiku były emitowane i żeby powiat płacił dodatkowe odsetki. Przeznaczenie kwot będzie zgodne z zapisem pierwotnej uchwały, kwota 3 mln zł zostanie przeznaczona na cele w niej określone. Jeśli chodzi o 4 mln zł w przyszłym roku to Rada zdecyduje jak rozdysponować te środki, czy na modernizację dróg powiatowych we współfinansowaniu z gminami czy na inne zadania. W najbliższym czasie rozpoczną się prace nad projektem budżetu, są już zebrane projekty budżetów od jednostek. Pani Skarbnik zaprosiła radnych do współpracy w tym zakresie. Dodała, że trudno obecnie określić na jakie cele zostaną przeznaczone środki, gdyż należy pamiętać, że są rozpoczęte inwestycje, które trzeba w przyszłym roku dokończyć np. DPS w Lesznowoli, budynek na ul. Laskowej. Następnie p. Skarbnik w kilku słowach przybliżyła mechanizm planowania wydatków. W sprawie zadłużenia poinformowała, że na koniec czerwca br. wynosiło 22,4%. Zostało to zapisane w opinii RIO w stanie zobowiązań wg tytułów dłużnych na koniec okresu sprawozdawczego wynosił 15.549.213 zł, w tym z tytułu zaciągnięcia kredytów i pożyczek 6.549.213 zł i emisja obligacji komunalnych 9 mln zł. Stanowi to 22,59% planowanych dochodów, czyli jest dużo niższy niż przy planowaniu. Podyktowane to jest zwiększeniem dochodów oraz spłatami pożyczek.
Radna Agata Zgutczyńska zaznaczyła, że w marcu zwróciła się z podobnym zapytaniem i Zarząd mimo wielu próśb nie udzielił wyczerpującej odpowiedzi,
nie została przedstawiona rzetelna informacja co do kwot. Skoro planuje się remonty to również planuje się określone pieniądze. Zapytanie nie kwestionuje czy środki
są wydawane rzetelnie czy nie, tylko na jakie remonty w jakiej wysokości zostały zaplanowane środki. Skoro planujemy emisję obligacji w wysokości 4 mln zł
na dokończenie inwestycji to wielkość tej sumy została na jakiejś podstawie wyliczona, zapytanie dotyczy skąd się ta kwota wzięła. Niestety z dotychczasowych wyjaśnień widać, że chyba ani Zarząd Powiatu nie wie, ani Pani Skarbnik.
Starosta Janusz Różycki stwierdził, że nie mogą być znane dokładne liczby, to Rada uchwali budżet na przyszły rok, są to jedynie pewne przewidywania oparte na tym ile musi być wydane na dokończenie inwestycji w Lesznowoli, na ul. Laskowej w Grójcu oraz ile radni uchwalą na inwestycje drogowe, z założeniem, że w przyszłym roku zostanie wykonana podobna jak w tym roku liczba remontów na drogach. Pod uwagę brana jest także wysokość spłat zadłużenia z tytułu kredytów i pożyczek.
Radna Agata Zgutczyńska stwierdziła, że zrozumiałe jest że Zarząd nie ma pełnej informacji, są tylko przewidywania, ale pytanie dotyczy właśnie tych przewidywań, czyli ile przewiduje się na inwestycję na ul. Laskowej a ile na remont w Lesznowoli.
Pan Starosta wyjaśnił, że w przypadku tych inwestycji nie są to przewidywania,
gdyż zostały rozstrzygnięte przetargi i kwoty są określone co do złotówki.
Skarbnik Powiatu dodała, że szczegółowa informacja jest zawarta w załączniku do projektu uchwały w spr. zmian w budżecie dot. wieloletniego planu inwestycyjnego.
Radny Tadeusz Zakrzewski zgłosił wniosek o ograniczenie ilości pytań zadanych przez jednego radnego.
Uzupełniając p. Skarbnik Powiatu odczytała treść zapisu zał. nr 3 do projektu uchwały w części dot. limitów wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne
w latach 2008 – 2010 i po zmianach. Zaznaczyła, że z przedstawionych w tabelkach informacji wynika, że wieloletnich inwestycji jest dosyć dużo.
Radna Agata Zgutczyńska podkreśliła, że Zarząd jest zorientowany, co nikogo
nie dziwi, które środki własne to środki z obligacji a które z innych źródeł. Natomiast w załączniku nie zostało wyszczególnione czy są to środki z obligacji, widnieje jedynie zapis, że są to środki własne.
Przewodniczący Rady podkreślił, że dalsza dyskusja nie wniesie dodatkowych informacji, proponuje jej zakończenie. Projekt wprowadza jedynie zmianę do tego co zostało uchwalone wcześniej czyli przesunięcie terminu emisji obligacji.
Pan Przewodniczący poddał projekt pod głosowanie. Obecnych 19 radnych. Uchwała Nr XVIII/148/2008 została przyjęta większością głosów – 18 „za” przy
1 „wstrzymującym się”.
Ad. 9.3
Projekt uchwały w sprawie udzielenia poręczenia pożyczki Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej w Nowym Mieście przedstawił Z – ca Naczelnika Wydz. Finansowego Józef Zawiślak – zał. nr 9.
Dyrektor SPZOZ w Nowym Mieście Tomasz Skura w krótkim wystąpieniu uzasadnił konieczność pozyskania środków z pożyczki oraz zaapelował do radnych
o pozytywne przyjęcie projektu uchwały.
Radny Wojciech Kot spytał czy oprócz docieplenia ścian nastąpi wymiana okien, jeśli tak to ile metrów. Ponadto skąd wzięła się przedstawiona kwota oraz czemu tak jak w poprzednim kredycie, co już wtedy budziło zdziwienie, szpital ponownie nie wystąpił o poręczenie do banku. Radny poprosił o informację dot. obecnej sytuacji finansowej szpitala, jak są spłacane odsetki i raty od poprzednio zaciągniętych kredytów i jaka jest wysokość zadłużenia.
Dyrektor Tomasz Skura wyjaśnił, że kwota kredytu jest wynikiem przetargu, który został przeprowadzony, ponieważ jednym z wymogów pozwalającym na ubieganie się o dofinansowanie było określenie dokładnych kosztów inwestycji. W ramach remontu zostaną wymienione okna oraz nastąpi docieplenie ścian głównego budynku szpitala, hydroforni i pogotowia. Kwota poprzedniego kredytu była znacznie niższa, natomiast konieczność poręczenia wymagała szybkiej decyzji stąd udział banku. Informacja dot. kondycji finansowej szpitala, możliwości spłat kredytów jest szczegółowo przedstawiona w załączniku do wniosku.
W uzupełnieniu Z – ca Naczelnika Wydz. Finansowego Józef Zawiślak dodał, że po połowie okresu spłaty tej pożyczki jej znaczna część z uwagi na ekologiczny charakter będzie umarzalna.
Przewodniczący Komisji Budżetowej Marek Ścisłowski poinformował, że Komisja większością głosów pozytywnie zaopiniowała projekt, niemniej zwróciła uwagę na niezachowanie procedur, w powyższej sprawie został przeprowadzony przetarg.
Przewodniczący Komisji Zdrowia, Pomocy Społ.,Spraw Socjalnych i Przeciwdziałania Bezrobociu Grzegorz Rejer poinformował, że Komisja zaopiniowała projekt
2 głosami „za” przy 1 „przeciw” i 2 „wstrzymujących się”.
Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Obecnych 19 radnych. Uchwała Nr XVIII/149/2008 została przyjęta większością głosów – 15 „za” przy
4 „wstrzymujących się”.
Ad. 9.4
Projekt uchwały w sprawie udzielenia poręczenia kredytu Grójeckiemu Centrum Sadowniczemu GCS Spółka z o.o. w Nowej Wsi przedstawił Starosta Grójecki Janusz Różycki – zał. nr 10. Następnie odczytał pismo Prezesa Spółki
o udzielenia poręczenia kredytu.
Radny Wojciech Kłosiński zaznaczył, że jest za udzieleniem kredytu, ponieważ jak najszybciej należy uregulować należności, aby nie ponosić dalszych konsekwencji. Dzisiejsza decyzja nie jest związana z wycofanym projektem o sprzedaży, ta kwestia zostanie rozważona później a terminy płatności są już teraz wymagalne.
Starosta Janusz Różycki wyjaśnił, że jednym z argumentów przemawiającym za rozważeniem ewentualnego rozwiązania Spółki jest kwestia pogłębiającego się
z każdym rokiem zadłużenia.
Radny Wojciech Kot stwierdził, że faktyczne zobowiązania wynoszą 301 tys. zł,
a powiat poręcza kwotę 350 tys. zł chcąc zapewnić dalsze funkcjonowanie, ale widać co się dzieje, od początku działalności Spółki cały czas generowana jest strata.
Pół roku temu była dyskusja nad już wówczas trudną sytuacją i od tamtej pory nic się nie zmieniło, teraz też mimo kredytu do końca roku może powstać nowa strata.
Jest za udzieleniem poręczenia na kwotę 300 tys. zł., spłaceniem wszystkich należności i natychmiastowym zaprzestaniem działalności Spółki, która cały czas przynosi straty a my to tolerujemy. Radny zwrócił uwagę na nieobecności na Sesji Prezesa Spółki mimo, że są podejmowane dla jego zakładu bardzo ważne decyzje. Na zakończenie radny skrytykował sposób zarządzania Spółką, w zakresie decyzji inwestycyjne w tym założenie plantacji kapusty pekińskiej oraz gospodarowanie posiadanymi środkami np. na zakup dużej liczby skrzyniopalet.
Radny Adolf Maciak jako Przewodniczący Rady Nadzorczej GCS Sp. z o.o.
w Nowej Wsi w krótkim wystąpieniu nakreślił główne aspekty obecnej sytuacji i działalności gospodarstwa.
Radna Aleksandra Skarżyńska zauważyła, że przez wiele lat gdy sad był własnością szkoły bilans był zerowy lub przynosił niewielkie dochody. Spółka została utworzona w celu poprawy tej sytuacji. Od kilku lat w zasadzie od chwili objęcia stanowiska przez obecnego prezesa nic się w tej sprawie nie robi. Trudno nie odnieść wrażenia, że z przyzwoleniem powiatu doprowadza się do upadłości, być może z zamysłem ewentualnej sprzedaży. Cały czas dyskutuje się, winą za złe gospodarowanie obarcza się prezesa, ale tak naprawdę oprócz mówienia o złej kondycji finansowej nic w tej kwestii nie zostało zrobione.
Starosta Janusz Różycki wyjaśnił, że nie wszyscy uważają że wina leży po stronie prezesa, tak jest najprościej, niektórzy uważają, że winny jest sam sposób rozwiązań systemowych. Gospodarstwo prowadzone w formie Spółki zawsze będzie niekonkurencyjne wobec gospodarstwa rodzinnego pod względem zatrudnienia, godzin pracy, prowadzeniem księgowości itp. W sytuacji gdy sadownictwo jest opłacalne w minimalnym stopniu i niestety nie w każdym roku, każda forma gospodarowania mająca większe obciążenia płatnicze może przynosić straty. Zarząd Powiatu jednogłośnie jest za sprzedażą gospodarstwa, natomiast odroczenie sprawy do kolejnej Sesji podyktowane jest koniecznością głębszej analizy tej decyzji.
Radny Wojciech Kot zaapelował do Zarządu o natychmiastowe zatrzymanie działalności Spółki, pozostawienie jedynie osoby czuwającej nad majątkiem do chwili podjęcia racjonalnych, ostatecznych decyzji. Więcej pożytku będzie z odstąpienia od zbiorów i kosztów z tym związanych, likwidacja plantacji i pobieranie dopłat bezpośrednich z areału.
Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Obecnych 19 radnych. Uchwała Nr XVIII/150/2008 została przyjęta większością głosów – 15 „za” przy
1 „przeciw” i 3 „wstrzymujących się”.
Ad. 9.5
Projekt uchwały w sprawie zmiany planu finansowego podziału środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych dla Powiatu Grójeckiego na 2008r. przedstawiła Dyrektor PCPR Katarzyna Średnicka–zał.nr 11.
W trakcie omawiania projektu radny Wojciech Kłosiński opuścił salę obrad.
Przewodniczący Komisji Zdrowia, Pomocy Społ.,Spraw Socjalnych i Przeciwdziałania Bezrobociu Grzegorz Rejer poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała przedłożony projekt uchwały.
Pan Przewodniczący spytał o uwagi. Uwag nie zgłoszono. Obecnych 18 radnych. Uchwała Nr XVIII/151/2008 została przyjęta jednogłośnie – 18 głosów „za”.
Ad. 9.6
Projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w dochodach i wydatkach budżetu powiatu grójeckiego na 2008r. przedstawiła Skarbnik Jadwiga Ostrowska–zał.nr 12.
W trakcie omawiania projektu radny Grzegorz Rejer opuścił salę obrad.
Przewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Marek Ścisłowski poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Radna Aleksandra Skarżyńska spytała o zmniejszenie o kwotę 200 tys. zł w dziale 80130 szkoły zawodowe, § 4010 wynagrodzenia osobowego pracowników.
W odpowiedzi Skarbnik Powiatu Jadwiga Ostrowska wyjaśniła, że w ZSP w Warce
i ZSP w Nowej Wsi po obliczeniach systemem Sigma powstały pewne oszczędności, które w tym roku można przeznaczyć na remonty dróg, a w roku przyszłym środki zostaną zwrócone do tych dwóch jednostek.
Dalszych uwag nie zgłoszono. Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Obecnych 17 radnych. Uchwała Nr XVIII/152/2008 została przyjęta jednogłośnie – 17 głosów „za”.
Ad. 9.7
Projekt uchwały w sprawie podjęcia współpracy ze społecznością lokalną Rejonu Berdyczowskiego na Ukrainie przedstawił Wicestarosta Marian Górski – zał. nr 13.
W trakcie omawiania radny Wojciech Kłosiński powrócił na salę obrad.
Przewodniczący Rady zaproponował wpisanie do § 2 następujących przedstawicieli powiatu: Starostę Grójeckiego Janusza Różyckiego, Wicestarostę Grójeckiego Mariana Górskiego, członka Zarządu Powiatu Tadeusza Kulawika.
Radny Tadeusz Zakrzewski zaproponował poszerzenie składu o osobę Przewodniczącego Rady Powiatu Jerzego Kaźmierczaka.
Radny Norbert Prokura zaproponował kandydaturę Krzysztofa Fiksa.
Przewodniczący Rady podkreślił, że nie zachodzi konieczność poszerzenia liczby przedstawicieli o kolejne osoby. Ponadto organem uprawnionym do podpisywania umowy jest Zarząd Powiatu więc kandydatury Starosty, Wicestarosty i Członka Zarządu jest w pełni zasadna.
Radni nie wnieśli uwag. Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Obecnych 18 radnych. Uchwała Nr XVIII/153/2008 została przyjęta jednogłośnie – 18 głosów „za”.
Ad. 9.8
Projekt uchwały w sprawie zmian w Regulaminie Organizacyjnym Starostwa przedstawiła Sekretarz Powiatu Anna Matyjas – zał. nr 14.
Przewodniczący Rady spytał czy są uwagi do przedstawionego projektu uchwały. Uwag nie zgłoszono. Obecnych 18 radnych. Uchwała Nr XVIII/154/2008 została przyjęta jednogłośnie – 18 głosów „za”.
Ad. 10
Interpelacje i zapytania radnych.
Radny Maciej Dobrzyński spytał w jakim stadium przygotowania są projekty
o dotacje unijne oraz ile do tej pory te przygotowania kosztowały.
Starosta Janusz Różycki poinformował, że obecnie złożonych jest kilka wniosków dot. szpitali, trzy wnioski z SPZOZ w Grójcu i jeden z SPZOZ w Nowym Mieście. Ponadto złożony jest wniosek dot. Muzeum im. K. Pułaskiego
w Warce. Nie ma jeszcze terminu na składanie wniosków dot. domów pomocy społecznej, chodzi o DPS w Lesznowoli. W przygotowaniu są dwa wnioski oświatowe, jeden w sprawie powstania schroniska młodzieżowego w Nowym Mieście w miejscu Ogniska Pracy Pozaszkolnej. Drugi wniosek dotyczy ewentualnej rozbudowy ZSP w Warce w celu przeniesienia LO w Warce.
Radny Maciej Dobrzyński spytał o wniosek dot. Traktu Królewskiego.
Starosta Janusz Różycki poinformował, że w powyższej sprawie wystąpiły pewne komplikacje. Oficjalny termin składania minął i nie udało się tego wniosku złożyć. Bezpośrednią przyczyną było to, że przez tydzień nie można było przesłać wniosku drogą elektroniczną. Procedura składania przewiduje w pierwszej kolejności wygenerowanie wniosku i przesłanie on-line a dopiero wydrukowanie, podpisanie i dostarczenie. Nie udało się tego zrobić. Został złożony protest, ponieważ uważamy, iż jest to przynajmniej po części wina techniczna. Domagamy się umożliwienia złożenia tego wniosku. Należy jednak przyznać, że nieco za późno było to przygotowane. Można w Starostwie wskazać bezpośrednio winnego, ale wobec Rady to Starosta jest odpowiedzialny, więc całą odpowiedzialność bierze na siebie.
Radny Maciej Dobrzyński spytał czy firma, która przygotowywała te wnioski otrzymała pieniądze.
Starosta Janusz Różycki wyjaśnił, że firma przygotowywała jedynie studium wykonalności, złożenie wniosku należało do Starostwa. Firma miała nas jedynie w tej kwestii wspomóc. Była to ta sama firma, która uczestniczyła w procedurze przygotowanie wniosku dot. muzeum w Warce, gdzie w tamtej kwestii firma nam pomogła i wniosek fatycznie został pomyślnie złożony. W przypadku traktu zwróciliśmy się do niej niestety nieco za późno.
Radny Maciej Dobrzyński poprosił o przybliżenie kosztów jakie Starostwo poniosło.
Starosta Janusz Różycki wyjaśnił, że w obecnej chwili trudno tak dokładnie określić wysokość kosztów, ponieważ poszczególne tematy kosztowały od kilkunastu do ok. 30 tys. zł. Jest to bardzo zróżnicowane, np. w przypadku szpitala w Grójcu nawet nieco mniej, ponieważ były składane trzy tematy, które w sumie kosztowały kilkadziesiąt tysięcy. W tym momencie jednak nie dysponuje dokładnymi danymi.
Radny Maciej Dobrzyński zwrócił się o przygotowanie pisemnej informacji
w tej sprawie.
Radny Wojciech Kot poruszył sprawę inwestycji jaka ostatnio została wykonana na terenie urzędu czyli modernizacji centralnego ogrzewania. Radny zwrócił uwagę na sposób wykonania tej instalacji. Jako przykład podał salę konferencyjną, gdzie na ciemnej, zabytkowej boazerii wykonano sieć nieestetycznych białych pająków.
A przecież można było wykonać to nieco inaczej, są dziś dostępne grzejniki z dolnym dojściem, gdzie rurki miedziane umieszcza się na dole w specjalnych maskownicach. Następna sprawa to sposób wykorzystania ciepła. Patrząc na budynek Starostwa nie trudno zauważyć, że w każdym pomieszczeniu są otwarte okna a przecież płacimy za to ciepło. Dlaczego na grzejnikach nie zamontowano głowic termostatycznych. Kolejna kwestia to wielkość zamontowanych grzejników. W biurze poselskim pana Maliszewskiego na powierzchnię pokoju ok. 30 m² znajduje się trzynaście „żeberek”, natomiast w maleńkim pokoju Biura Promocji o wielkości 2 na 3 metry jest ich aż osiem. Kto to rozliczał. Nie może być tak, że tak są rozrzucane publiczne pieniądze. Jednocześnie radny stwierdził, że już szczytem było ułożenie na parterze budynku Starostwa podłogi z błyszczącego gresu, gdzie w obiektach użyteczności publicznej takich rzeczy się nie robi. Wracając do sprawy ogrzewania radny podkreślił, że nie jest z wykształcenia hydraulikiem, ale patrząc na sieć rurek i odpowietrzników na zabytkowej boazerii można stwierdzić, że jest to prawdopodobnie instalacja garażowa. Sala konferencyjna to wizytówka urzędu, dlatego rodzi się pytanie kto pozwolił na wykonanie tego w ten sposób. Tu nic się nie zmieniło, grzejniki wprawdzie były inne (ale to jedynie kwestia oddawania ciepła) po co było to ruszać skoro stara instalacja wyglądała dużo estetyczniej niż obecna.
Starosta Janusz Różycki stwierdził, że trudno mu wypowiadać się na tematy techniczne, dlatego nie jest w stanie podać szczegółów. W tej sprawie powinien wypowiedzieć się p. Bogumił Tul, który odpowiada za inwestycje. Na to zadanie był wykonany projekt, który opierał się na określonych wyliczeniach. Jeśli chodzi o estetykę, zdania zawsze są podzielone.
Radny Wojciech Kot stwierdził, że na miejscu Pana Starosty osobie, która za to formalnie odpowiada należałoby pokazać, że jest to źle zrobione i postawić ją do odpowiedzialności. Jest to wyrzucanie naszych publicznych pieniędzy. Wszyscy się z tego śmieją. W dalszej wypowiedzi radny zauważył, że zapewne nie jest pierwszą osobą, która zwróciła Panu Staroście na to uwagę, ale jest pierwszą która robi to oficjalnie. Zapewne wiele osób zwracało uwagę, że jest to zrobione tak a nie inaczej.
Starosta Janusz Różycki zapewnił, że takie uwagi słyszy po raz pierwszy.
Wicestarosta Marian Górski wyjaśnił, że umieszczenie rur na zewnątrz było spowodowane faktem, że przez trzy kolejne lata, nie było roku, aby w starej instalacji nie nastąpił wyciek wody w ścianach. Ponadto włożenie rur w ściany wiązałoby się z koniecznością kucia ścian, dlatego zastosowano technologię tzw. zewnętrzną. Stare grzejniki zostały odcięte, rurki pozostały w ścianach a nowe poprowadzono na zewnątrz. Jest to technologia dużo tańsza i nie wiąże się z potrzebą rujnowania całego budynku. Był sporządzony projekt, który został zatwierdzony przez inspektora nadzoru. Jedyną kwestią do ewentualnego wyjaśnienia pozostaje proporcja ilości grzejników na metr kwadratowy.
Odnosząc się do wypowiedzi przedmówcy radny Norbert Prokura spytał gdzie są
w takim razie stare grzejniki, ponieważ w niektórych pokojach były dwuletnie, nowe grzejniki, identyczne jak nowozainstalowane. Ponadto przy instalacji zostało narobionych mnóstwo dziur w ścianach np. w Wydziale Edukacji i Zdrowia przez powstałe otwory powychodziły gryzonie. Kolejną sprawą jest wygląd łazienki na parterze, gdzie umieszczono rurka na rurce, natomiast w miejscu przeznaczonym na grzejnik pozostawiono puste miejsce, który został zawieszony koło sedesu.
Starosta Janusz Różycki zobowiązał Panią Sekretarz Powiatu do wyjaśnienia sprawy odinstalowanych grzejników.
Skarbnik Powiatu Jadwiga zaznaczyła, że grzejnik, który został zdjęty w jej pokoju został ponownie zainstalowany.
Zwracając się do Wicestarosty radny Wojciech Kot stwierdził, że w obecnym czasie nawet w nowych budynkach instalacja centralnego ogrzewania jest prowadzona na zewnątrz, ale rury są umieszczane na dole przy cokole zamaskowane, bądź estetycznie prowadzone dwoma linijkami a nie w formie licznych „pająków” po ścianach. Być może miedź jest nieco droższa, ale mimo to można było to zrobić nieco inaczej a nie w formie instalacji garażowej.
Radny Wojciech Kłosiński poprosił o przygotowanie do końca bieżącego tygodnia wykazu sprzętu ruchomego w GCS Spółka z o.o. W Nowej Wsi w celu analizy ewentualnej możliwości sprzedaży części wyposażenia.
Jednocześnie radny poprosił o pozostanie na sali po zakończeniu obrad członków Klubu Radnych „Razem”.
Starosta Janusz Różycki zaznaczył, że Spółka jest oddzielnym podmiotem i nie może być tak, że poszczególne elementy będą sprzedawane, ponieważ
w tym przypadku procedury są zupełnie inne. Propozycja Zarządu dot. sprzedaży całej Spółki. Oczywiście są dostępne inne rozwiązania m.in. likwidacja spółki
z możliwością wyprzedaży oddzielnie ziemi, nieruchomości i wyposażenia, ale w obecnym stanie prawnym nie jest to możliwe.
Ad. 11
Wolne wnioski i oświadczenia radnych.
Wicestarosta Marian Górski przedstawił propozycje gmin w ramach porozumień w sprawie wspólnego finansowania modernizacji dróg powiatowych w 2009 r:
Belsk Duży 350 tys. zł
Nowe Miasto 300 tys. zł
Goszczyn 200 tys. zł
Błędów 250 tys. zł
Mogielnica 800 tys. zł
Chynów 500 tys. zł
Jasieniec 400 tys. zł
Pniewy 300 tys. zł
Grójec 1.500 tys. zł
Gmina Warka do dnia dzisiejszego nie przedstawiła propozycji.
Ad. 12
Przewodniczący Rady podziękował wszystkim za udział w obradach. Z uwagi na wyczerpanie porządku obrad o godzinie 15¹º zamknął posiedzenie wypowiadając formułę „Zamykam Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Przewodniczył
Jerzy Kaźmierczak
Informacje o stronie
Podmiot publikujący: |
Brak danych |
Odpowiada za treść: |
Brak danych |
Wprowadził: |
Nieznany, data: 08.01.2009 r., godz. 11.32 |
Ostatnia aktualizacja: |
Nieznany, data: 08.01.2009 r., godz. 11.32 |
Czas |
Administrator |
Opis zmiany |
08.01.2009 r., godz. 11.32 |
Nieznany |
Dodanie strony do BIP. |