Główna treść strony
Protokół nr X
z sesji Rady Powiatu Grójeckiego w dniu 29 listopada 2007 r.
Protokół nr X / 2007
z Nadzwyczajnej Sesji Rady Powiatu Grójeckiego
w dniu 29 listopada 2007 r.
Przewodniczący Rady Jerzy Kaźmierczak o godzinie 10.00 otworzył Nadzwyczajną Sesję wypowiadając formułę „Otwieram Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”. Następnie poinformował, że Sesja została zwołana na wniosek Zarządu Powiatu Grójeckiego z dnia 22 listopada 2007 r. w sprawie zwołania w dniu 29 listopada 2007 r. nadzwyczajnej sesji Rady Powiatu oraz zgodnie z Regulaminem Pracy Rady Powiatu rozdz. 2 pkt 3.
Pan Przewodniczący powitał Panie i Panów Radnych Powiatu Grójeckiego, Starostę Grójeckiego Pana Janusza Różyckiego, Skarbnik Powiatu Jadwigę Ostrowską, Sekretarz Powiatu Annę Matyjas, Dyrektora PZD w Grójcu Tadeusza Jachoskiego, Regionalistę i poetę Kazimierza Kochańskiego.
Pan Kazimierz Kochański podziękował Radzie Powiatu za dofinansowanie wydania płyty p. Mariusza Klimka śpiewaka operowego pochodzącego z naszego regionu oraz za wsparcie finansowe wydania nowego tomiku poezji autorstwa K. Kochańskiego.
Ad. 2
Przewodniczący Rady na podstawie listy obecności stwierdził, że w posiedzeniu uczestniczy 16 radnych, co pozwala na podejmowanie prawomocnych decyzji. Lista stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu. Radni Marian Górski oraz Andrzej Gut usprawiedliwili swoją nieobecność.
Ad. 3
Porządek obrad przedstawia się następująco:
1. Otwarcie sesji.
2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
3. Przyjęcie porządku obrad.
4. Rozpatrzenie projektu i podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w dochodach i wydatkach budżetu powiatu grójeckiego w 2007 roku,
5. Interpelacje i zapytania radnych.
6. Wolne wnioski i oświadczenia radnych.
7. Zamknięcie posiedzenia.
Przewodniczący Rady spytał czy są uwagi do porządku obrad. Uwag nie zgłoszono. Głosowało 16 radnych. Porządek został przyjęty jednogłośnie – 16 głosów „za”.
Starosta Janusz Różycki wyjaśnił, że powodem zwołania nadzwyczajnej sesji Rady Powiatu była pilna potrzeba wprowadzenia zmian w budżecie, w tym najistotniejszej dot. środków pozyskanych na zakup dwóch karetek dla SP ZOZ w Grójcu oraz jednej dla SP ZOZ w Nowym Mieście.
Radny Grzegorz Rejer przybył na salę obrad. Obecnych 17 radnych.
Ad. 4
Projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w dochodach i wydatkach budżetu powiatu grójeckiego w 2007 roku przedstawiła Skarbnik Powiatu Jadwiga Ostrowska – załącznik nr 2.
Przewodniczący Rady spytał czy są uwagi do projektu uchwały.
Radna Agata Zgutczyńska zwróciła się z pytaniami. Czy termomodernizacja Zespołu Szkół w Grójcu została zakończona i pozostały środki, czy jednak w tym roku nie ma możliwości jej dokończenia. Drugie pytanie poniekąd wiąże się z pierwszym z uwagi na przeniesienie tej samej kwoty na zakup usług remontowych na drogach powiatowych. Czy na drogach są jeszcze planowane remonty, biorąc pod uwagę, że już jest koniec listopada.
Skarbnik Powiatu Jadwiga Ostrowska wyjaśniła, że termomodernizacja Zespołu Szkół w Grójcu jest na ukończeniu i zostanie zakończona jeszcze w tym roku. Środki planowane na to zadanie z budżetu powiatu stanowiły tylko część, ponieważ część pochodziła z kredytu z premią termomodernizacyjną. Kwota 100 tys. zł została uregulowana z Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska dzięki czemu środki w tej wysokości pozostały w budżecie powiatu. Podejmując przedmiotową uchwałę Rada może je przeznaczyć na uregulowanie płatności za dodatkowe zadania realizowane przez PZD w tym roku. Tym samym środki na odśnieżanie pozostaną w niezmienionej wysokości.
Radna Agata Zgutczyńska spytała czy należy rozumieć, że przesunięte środki będą przeznaczone na utrzymanie przejezdności dróg powiatowych w okresie zimowym.
Pani Skarbnik wyjaśniła, że nie ma różnicy czy pieniądze zostaną przesunięte na zimowe utrzymanie czy na bieżące remonty, ponieważ p. Dyrektor nie mogąc uregulować należności za remonty będzie zmuszony w ramach własnego budżetu dokonać przesunięć z pozostałych paragrafów, w tym z środków na zimowe utrzymanie. Skoro jednak jest możliwość uregulowania tych płatności z powstałych oszczędności to można to zrobić, aby zimowe utrzymanie było spokojnie realizowane w planowanej wysokości.
Radna Agata Zgutczyńska stwierdziła, że z powyższych wyjaśnień wynika, że remonty zostały już przeprowadzone, zabrakło pieniędzy i z budżetu powiatu są przesuwane środki na zapłacenia zaległych faktur.
Skarbnik Powiatu wyjaśniła, że nie są to płatności zaległe, remonty na drogach jeszcze trwają, a więc są to środki na zadania będące w trakcie realizacji.
Dyrektor PZD w Grójcu Tadeusz Jachoski wyjaśnił, że ogólna długość dróg powiatowych wynosi 600 km, w wielu przypadkach ich stan jest bardzo zły. Środki zabezpieczone w budżecie w obecnej wysokości są niewystarczające. Jest wiele dróg, które nie nadają się do naprawy w ramach remontów cząstkowych, są naprawiane inną technologią, ale to zwiększa koszty. Jest coraz więcej zdarzeniach drogowych związanych ze złym stanem technicznym nawierzchni. Są to sytuacje nieprzewidywalne, zwiększające zakres planowanych remontów a co za tym idzie zwiększające płatności. Dużo pieniędzy wydatkowano na zakup materiałów tj. emulsji asfaltowej i grysów niezbędnych do wykonywania powierzchniowego utrwalania. Znaczące środki wydatkowano na zakup kosztownych mas bitumicznych (cena za 1 m² wynosi 70 zł) koniecznych do remontów wykonywanych przez brygady PZD w ramach bieżących interwencji. Najczęściej naprawy dot. dużych ubytków - ok. 4 cm. Ponadto w tym roku zostało zlecone wykonanie dwóch dokumentacji technicznych, na remont mostu w Tomczycach na kwotę 35 tys. zł oraz na przebudowę mostu w m. Główczyn na kwotę 32 tys. zł. Poza tym było szereg przypadków, gdzie przy wykonywaniu zaplanowanej inwestycji konieczne było wykonanie dodatkowych remontów. Przykładem może być remont na drodze Jasieniec – Olszany gdzie dodatkowo wyremontowano skrzyżowanie w obrębie drogi Grójec – Miedzechów na kwotę 14 tys. zł. Inny przykład to remont drogi Nowa Wieś – Lechanice, gdzie dodatkowo dokonano niezbędnej przebudowy kilku przepustów na kwotę 45 tys. zł.
Podsumowując p. Dyrektor stwierdził, że często konieczne staje się przeprowadzenie rozszerzonego zakresu remontów czego na początku roku budżetowego w żaden sposób nie można przewidzieć.
Przewodniczący Komisji Marek Ścisłowski poinformował, że Komisja Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu na posiedzeniu w dniu 29 listopada 2007 r. jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt uchwały.
Dalszych uwag nie zgłoszono. Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 17 radnych. Uchwała Nr X/89/2007 została przyjęta jednogłośnie – 17 głosów „za”.
Ad. 5
Interpelacje i zapytania radnych.
Radny Maciej Dobrzyński zaznaczył, że w związku z remontem odcinka drogi wojewódzkiej część ul. Gośniewskiej w Warce na odcinku od skrzyżowania z drogą powiatową do ul. Obwodowej została mocno rozjeżdżona. Czy zostały podjęte kroki, aby w ramach obecnie prowadzonych prac remontowych powyższy odcinek został również wyremontowany.
Dyrektor PZD w Grójcu Tadeusz Jachoski zaproponował, aby przy odbiorze robót prowadzonych w obrębie skrzyżowania, co nastąpi w najbliższych dniach, sporządzić notatkę służbową, która będzie podstawą do wystąpienia z oficjalnym pismem pod adresem Zarządu Dróg Wojewódzkich.
Członek Zarządu Stefania Fetraś spytała w jakim stopniu PZD w Grójcu jest przygotowane do akcji zimowej.
Dyrektor PZD w Grójcu Tadeusz Jachoski poinformował, że sprzęt jakim dysponuje PZD jest już przygotowany. Ponadto zostały już podpisane wszystkie umowy. Akcja będzie prowadzona z trzech baz. Główna to obwód drogowy w Odrzywołu, druga będzie na terenie gminy Mogielnica w m. Stamierowice, trzecia będzie na terenie miasta Warka. Już teraz od godziny 19ºº zostały wprowadzone dyżury. Wszyscy zaangażowaniu w akcję zimową posiadają telefony komórkowe a obsługujący sprzęt posiadają są zaopatrzeni w radiotelefony. Została zakupiona masa solankowa w ilości 2,5 tony co jest ilością wystarczającą.
Radna Agata Zgutczyńska stwierdziła, że cieszą zapewnienia p. Dyrektora, że w tym roku zima nikogo nie zaskoczy na terenie powiatu.
Radna Małgorzata Woźniak spytała co dalej z odcinkiem dawnej drogi nr 50 pozostawionym do ruchu lokalnego po wybudowaniu nowej trasy. Czy Dyrekcja Dróg Krajowych przekaże ten odcinek pod zarządzanie powiatu i kiedy to nastąpi, aby było wiadomo kto powinien o ten odcinek dbać.
Dyrektor Tadeusz Jachoski wyjaśnił, że wyłączony z ruchu międzynarodowego odcinek dawnej drogi nr 50 do chwili obecnej nie został przekazany ani Zarządowi Dróg Wojewódzkich, ani powiatowi czy gminie. Pan Dyrektor dodał, że wystąpił do Kierownika Rejonu Dróg Krajowych Oddział w Grójcu o przyśpieszenie tej sprawy.
Radny Wojciech Kłosiński zwrócił uwagę na pogarszający się już i tak bardzo zły stan techniczny Traktu Królewskiego, którego remont od wielu lat jest odkładany.
W związku z remontem wiaduktu na drodze Mogielnica – Grójec w tym czasie wielu kierowców korzysta z tej drogi, dlatego jak najszybciej należy podjąć działania zmierzające do poprawy obecnej sytuacji.
Dyrektor PZD w Grójcu Tadeusz Jachoski wyjaśnił, że od wielu lat Trakt Królewski jest remontowany w ramach remontów cząstkowych, niestety ta technologia przy bardzo złym stanie technicznym jest niewystarczająca. Droga wymaga gruntownej naprawy, z wyprofilowaniem i uzupełnieniem podłoża, z położeniem na całej długości nowej nawierzchni.
Starosta Janusz Różycki poinformował, że droga Grójec – Goszczyn została wpisana do wieloletniego programu inwestycyjnego, jak również zostanie złożony wniosek na środki unijne na gruntową modernizację całego odcinka Grójec – Przybyszew. W związku z powyższym obecnie są wykonywane jedynie naprawy doraźne, niezbędne do utrzymania przejezdności.
Radny Adolf Maciak poparł radnego Kłosińskiego, ta droga jest bardzo ważna w rozumieniu drogi alternatywnej dla trasy E–7. W ostatnim czasie jej przejezdność została nieco poprawiona, większość ubytków jest wypełniona, ale niezrozumiałe jednak jest dlaczego przy sąsiadujących ubytkach, jeden lub dwa zostają pominięte. Apeluje do p. Dyrektora o zwiększenie nadzoru nad wykonywanymi naprawami.
Ad. 6
Wolne wnioski.
Starosta Janusz Różycki poinformował, że z środków pozyskanych od Wojewody Mazowieckiego został zakupiony samochód przystosowany do przewożenia
osób niepełnosprawnych dla potrzeb Środowiskowego Domu Samopomocy
w Łychowskiej Woli.
Przewodniczący Rady poruszył następujące sprawy:
- obowiązek złożenia przez radnych w ciągu najbliższych trzech miesięcy oświadczeń lustracyjnych.
- Sesja, na której będzie omawiany budżet na 2008 r. wstępnie jest planowana na 20 listopada 2007 r. W związku z tym jak najszybciej należy zwołać posiedzenia komisji stałych w celu zaopiniowania projektu budżetu.
- po Sesji odbędzie się spotkanie Kapituły Medalu „Zasłużony dla Powiatu Grójeckiego”.
Ad. 7
Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek obrad nadzwyczajnej Sesji Rady Powiatu został zrealizowany. Podziękował wszystkim za udział i o godzinie 10.55 zamknął posiedzenie wypowiadając formułę „Zamykam Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Protokołowała Przewodniczył
Palmira Ponceleusz – Kornafel Jerzy Kaźmierczak
Informacje o stronie
Podmiot publikujący: |
Brak danych |
Odpowiada za treść: |
Brak danych |
Wprowadził: |
Adam Podemski, data: 03.01.2008 r., godz. 11.40 |
Ostatnia aktualizacja: |
Adam Podemski, data: 03.01.2008 r., godz. 11.40 |
Czas |
Administrator |
Opis zmiany |
03.01.2008 r., godz. 11.40 |
Adam Podemski |
Dodanie strony do BIP. |