Główna treść strony
Protokół nr VIII
z sesji Rady Powiatu Grójeckiego w dniu 24 września 2007 r.
Protokół Nr VIII/2007
z Sesji Rady Powiatu Grójeckiego
odbytej w dniu 24 września 2007 r.
Przewodniczący Rady Jerzy Kaźmierczak o godzinie 10ºº otworzył Sesję, która odbyła się w Zespole Szkół w Grójcu wypowiadając formułę „Otwieram Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Następnie powitał Panie i Panów Radnych Powiatu Grójeckiego, Starostę Grójeckiego Pana Janusza Różyckiego oraz zaproszonych gości w osobach: Wójta Gminy Belsk Duży Andrzeja Małachowskiego, dyrektorów placówek oświatowo – wychowawczych powiatu grójeckiego, a w szczególności Dyrektora ZS w Grójcu Ewę Mąkosa oraz Dyrektora PUP Marzannę Skoczek, Dyrektora PZD Tadeusza Jachoskiego, Skarbnik Powiatu Jadwigę Ostrowską, Sekretarz Powiatu Annę Matyjas, Radcę Prawnego Mariana Seweryna oraz Naczelników Wydziałów Starostwa Powiatowego w Grójcu.
Ad. 2
Przewodniczący Rady poinformował, że zgodnie z listą obecności w posiedzeniu obecnie uczestniczy 17 radnych, co pozwala na podejmowanie prawomocnych decyzji. Lista obecności stanowi (zał. nr 1) niniejszego protokołu.
Ad. 3
Przewodniczący Rady zaproponował następujący porządek obrad:
1. Otwarcie Sesji.
2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
3. Przyjęcie porządku obrad.
4. Przyjęcie protokołu z sesji Rady Powiatu odbytej w dniu 14 sierpnia 2007 r.
5. Sprawozdanie Starosty Grójeckiego z pracy Zarządu Powiatu w okresie od ostatniej sesji Rady Powiatu Grójeckiego i informacje Starosty Grójeckiego.
6. Ocena stanu oświaty i kierunki jej rozwoju w Powiecie Grójeckim.
7. Informacja o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Grójeckiego za I półrocze 2007 r.
8. Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał w sprawach:
8.1. sprzedaży nieruchomości gruntowej zabudowanej zespołem parkowo – pałacowym w Nowej Wsi gmina Warka,
8.2. zmiany uchwały Nr IV/49/2007 Rady Powiatu Grójeckiego z dnia 22 lutego 2007 r.,
8.3. upoważnienia Zarządu Powiatu do zawarcia porozumienia z Gminami z terenu Powiatu Grójeckiego dot. opracowania „Programu usuwania azbestu
i wyrobów zawierających azbest z terenu Powiatu Grójeckiego”,
8.4. w sprawie udzielania poręczenia pożyczki Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej w Nowym Mieście n/Pilicą,
8.5. uchwalenia zmiany planu finansowego podziału środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych dla Powiatu Grójeckiego na 2007 r.,
8.6. wprowadzenia zmian w dochodach i wydatkach budżetu powiatu grójeckiego w 2007 r.,
8.7. zmiany uchwały Nr XXVII /99 Rady Powiatu w Grójcu z dnia 14 maja 1999 r. w sprawie powołania Powiatowej Komisji Inwentaryzacyjnej,
8.8. rozpatrzenia skargi Bolesława Małachowskiego na bezczynność Starosty Grójeckiego.
9. Interpelacje i zapytania radnych.
10. Wolne wnioski i oświadczenia radnych.
11. Zamknięcie posiedzenia.
Przewodniczący Rady wyjaśnił, że wpłynął wniosek Starosty Grójeckiego (zał. nr 2) dot. uzupełnienia porządku obrad o rozpatrzenie i przyjęcie uchwały w sprawie powołania Środowiskowego Domy Samopomocy w Łychowskiej Woli. Zaproponował poszerzenie porządku o pkt 8.9 i poprosił o zgłaszanie uwag. Uwag nie wniesiono. Wobec powyższego poddał uzupełniony porządek obrad pod głosowanie. Głosowało 17 radnych. Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie – 17 głosów „za”.
Ad. 4
Przewodniczący Rady wyjaśnił, że protokół z Sesji z dnia 14 sierpnia 2007 r. był wyłożony do wglądu w Biurze Rady, a jego odpis przekazano Przewodniczącym Klubów Radnych. Następnie poprosił o zgłaszanie uwag. Uwag nie zgłoszono. Głosowało 17 radnych. Protokół został przyjęty jednogłośnie – 17 głosów „za”.
Na salę obrad przybyli radni Adolf Maciak, Arkadiusz Stępniewski, Witold Wójcik oraz Stanisław Binkiewicz. Obecnych 21 radnych.
Ad. 5
Sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu od ostatniej Sesji Rady Powiatu Grójeckiego przedstawił Starosta Grójecki Janusz Różycki (zał. nr 3). Ponadto omówił wnioski z wizytacji Zarządu Powiatu i Przewodniczącego Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu w nieruchomości Parkowo – Pałacowej w Kobylinie.
Następnie Pan Starosta poinformował o spotkaniach:
1. W Starostwie dwukrotnie odbyły się spotkania dot. zmiany organizacji ruchu na głównych ulicach w Grójcu.
2. Starosta Grójecki uczestniczył w Dożynkach w Mogielnicy i w Nowym Mieście.
3. W trakcie pikniku zorganizowanego przez „Radio dla ciebie” Starosta Grójecki przedstawił na antenie główne problemy powiatu.
4. Starosta Grójecki, Wicestarosta Grójecki oraz Przewodniczący Rady Powiatu wzięli udział w spotkaniu dot. organizacji Światowych Mistrzostw w Powożeniu Zaprzęgami Parokonnymi w Warce oraz uczestniczyli w rozpoczęciu i zakończeniu mistrzostw.
5. Starosta Grójecki uczestniczył w negocjacjach z lekarzami szpitala w Grójcu dot. płac i zakończenia protestu.
6. Starosta Grójecki uczestniczył w obchodach 60 rocznicy PTTK w Warce.
7. Starosta Grójecki wręczył nagrody laureatom Kynologicznych Mistrzostw Polski w Sułkowicach oraz laureatom Zawodów Strażackich w Grójcu.
8. Starosta Grójecki uczestniczył w spotkaniu z radnymi Gminy Grójec dot. problematyki z terenu powiatu i gminy, głównie dot. szpitala grójeckiego.
9. Starosta Grójecki spotkał się z Dyrektorem Wydz. Polityki Społecznej Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie Mateuszem Minichem w sprawie rozbudowy DPS w Lesznowoli.
10. W Muzeum im. K. Pułaskiego w Warce odbyło się spotkanie z Wicemarszałkiem Województwa Mazowieckiego Piotrem Szprendałowiczem dot. możliwości rozwoju Mazowsza z wykorzystaniem środków unijnych, eksperci finansowi zaprezentowali programy na lata 2008 – 13.
Przewodniczący Rady podziękował Panu Staroście i spytał czy są pytania do przedstawionego sprawozdania.
Radny Maciej Dobrzyński spytał o plany dot. terenu przy ul. Ks. Piotra Skargi należącego do SP ZOZ w Grójcu.
Starosta Janusz Różycki wyjaśnił, że na wspomnianej działce znajduje się stary, parterowy budynek. Dyrektor SP ZOZ w Grójcu podjął decyzję o wydzierżawieniu powyższego terenu pod aptekę. Zostanie ogłoszony przetarg z następującymi uwarunkowaniami: dzierżawa na okres 6 lat, cena wywoławcza za m² gruntu 30 zł, przy czym dzierżawca będzie zobowiązany wyburzyć stary budynek i w ramach umowy wybudować nowy, dostosowany do potrzeb apteki.
Ad. 6
Naczelnik Wydziału Edukacji i Zdrowia Jan Traczyk poruszył kwestię organizacji Sesji w Zespole Szkół w Grójcu, szkole wobec której rozważano decyzję o likwidacji, a która dzięki zaangażowaniu dyrektora i rady pedagogicznej może być przykładem dla pozostałych placówek. Ponadto podziękował Zarządowi za przychylenie się do wniosku, aby sesje poświęcone oświacie odbywały się w październiku każdego roku.
Następnie szczegółowo omówił informację jaką radni otrzymali dot. oceny stanu oświaty i kierunków jej rozwoju w Powiecie Grójeckim (zał. nr 4).
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Wojciech Kot poprosił o przedstawienie informacji o średnich wynikach punktowych tegorocznej matury w naszych szkołach ponadgimnazjalnych. Ponadto radny spytał o sprawę modernizacji wyjścia ewakuacyjnego z auli LO w Grójcu.
Dyrektor ZSP w Jasieńcu Krzysztof Cąderek wyjaśnił, że dyrektorzy nie zostali uprzedzeni o konieczności przygotowania szerszej informacji o wynikach matur.
Z – ca Nacz. Wydz. EiZ Małgorzata Czerwińska wyjaśniła, że ogólną informację sporządza Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie i udostępnia na swojej stronie internetowej. Jeśli chodzi o wyniki punktowe należy stwierdzić, że najniższe są w liceach profilowanych. Są to szkoły traktowane jako zawodowe, ze zmniejszoną ilością godzin j. polskiego i matematyki na rzecz przedmiotów zawodowych, natomiast egzamin maturalny jest taki sam jak w liceach ogólnokształcących.
Naczelnik Wydz. EiZ Jan Traczyk dodał, że wynik procentowy uczniów, którzy zdali maturę kształtuje się następująco: LO w Grójcu – 100%, LO w Warce – 100%, LO w Nowym Mieście – 95%, ZSP w Grójcu – 91,7%. Natomiast dane dla województwa wynoszą: licea ogólnokształcące – 96%, licea profilowane – 83%, technika – 81%.
Radny Wojciech Kot podkreślił, że poruszając powyższy temat pragnął zwrócić uwagę na ogromny wpływ średniej ilości punktów na możliwość dostania się na wybrany kierunek studiów.
Naczelnik Wydz. EiZ Jan Traczyk poinformował, że wydział w najbliższym czasie przekaże radnym dodatkową informację na powyższy temat.
W sprawie budowy wyjścia ewakuacyjnego w LO w Grójcu Skarbnik Jadwiga Ostrowska wyjaśniła, że na realizację zadania są w budżecie zabezpieczone środki w kwocie 120 tys. zł i ich wysokość powinna być wystarczająca.
Starosta Janusz Różycki poinformował, że trwają rozmowy z wykonawcą, który prawdopodobnie podejmie się realizacji zadania w ramach powyższych środków.
W oparciu o zaprezentowaną informację radna Agata Zgutczyńska zwróciła się
z zapytaniem, w których placówkach pojawiło się niepokojące zjawisko typu narkotyki
i czy zostały podjęte działania zapobiegające dalszemu występowaniu takich spraw.
Z – ca Naczelnika Wydz. EiZ Małgorzata Czerwińska wyjaśniła, że w okresie od stycznia do końca maja br. odbywały się wizyty tzw. „ministerialnych trójek” na terenie szkół podległych powiatowi. Pierwszym etapem działań były spotkania
z rodzicami, którzy informowali o pewnych zjawiskach istniejących w szkole. Kolejnym elementem były rozmowy z uczniami, a następnie z członkami Rady Pedagogicznej, którzy dzielili się własnymi spostrzeżeniami dot. funkcjonowania szkoły. Podstawą do sporządzenia informacji dla radnych były protokoły z tych spotkań. Pani Naczelnik podkreśliła, że w każdej szkole w mniejszym lub większym stopniu był sygnalizowany problem narkotyków. Jednak największym problemem stanowi spożywanie przez uczniów napojów alkoholowych i palenie papierosów. W celu poprawienia tej sytuacji podjęto działania zmierzające do zwiększenia ilości zajęć pozalekcyjnych, ponadto w szkołach najbardziej zagrożonych rozważana jest możliwość zainstalowania monitoringu.
Radny Maciej Dobrzyński spytał jaka kwota została dotychczas wydana na remonty
i modernizacje w szkołach.
W odpowiedzi Skarbnik Jadwiga Ostrowska poinformowała, że do chwili obecnej na remonty i inwestycje w szkołach i placówkach oświatowych wydatkowano
w zaokrągleniu kwotę 1,316 mln zł. Szczegółowe dane w rozbiciu na poszczególne szkoły zawiera sprawozdanie z wykonania budżetu za I półrocze 2007 r.
Radny Maciej Dobrzyński zaznaczył, że z obecnych rozważań należy rozumieć, że do końca tego roku pozostało do wydatkowania ok. 2 mln zł subwencji oświatowej.
Skarbnik Jadwiga Ostrowska wyjaśniła, że interpretacja jest błędna, środki na oświatę corocznie są niewystarczające. W ostatnich latach Starostwo dopłacało do oświaty, w tym roku również tak będzie, ale kwota będzie niewielka. Pani Skarbnik dodała, że pisemną informację na temat remontów przekaże do Biura Rady.
Na wstępie Radny Tadeusz Kulawik podziękował Wydziałowi EiZ za przygotowanie rzetelnej i wyczerpującej informacji. Następnie przypomniał kierunki nakreślane w ostatnich latach w oświacie, która w chwili powstania powiatów była w bardzo złym stanie, dyrektorzy placówek borykali się z wieloma finansowymi problemami. Chcąc poprawić stan rzeczy poprzednia Rada i Zarząd Powiatu podjęli szereg różnorodnych działań. Radny podał kilka przykładów m.in. podział ZSP w Nowej Wsi poprzez wyodrębnienie i utworzenie PCKUiP z Bursą Międzyszkolną oraz reorganizację SOSW w Nowym Mieście. Działania przyniosły oczekiwane, pozytywne rezultaty. Wiele doświadczenia i energii w ten proces włożyła radna Aleksandra Skarżyńska i pozostali członkowie Zarządu. Dalsza kontynuacja nakreślonych zamierzeń pozwoliła na opanowanie sytuacji finansowej. Zadłużenie powiatu w tej chwili wynosi ok. 25 % i w większość są to środki wykorzystane na kapitalne remonty obiektów oświatowych. Niemal wszystkie szkoły zostały poddane kapitalnym remontom, jedynie LO w Nowym Mieście oczekuje na remont. Przy czym należy zauważyć, że 83% środków to płace i pochodne, a tylko 17% to wydatki rzeczowe. Następnie radny poruszył niepokojącą sprawę wyboru przez absolwentów gimnazjów szkół spoza naszego powiatu. Należy dokonać analizy przyczyn oraz uwzględnić ten problem w programie rozwoju oświaty na najbliższe lata. Ponadto należy zwiększyć zakres działań zachęcających do nauki w naszych szkołach, stworzyć system informacji o powiatowej ofercie edukacyjnej oraz polepszyć bazę dydaktyczną. Należy jak najszybciej opracować terminarz przedsięwzięć w poszczególnych szkołach oraz opracować program podniesienia warunków praktycznej nauki zawodu.
Radny Norbert Proskura zaznaczył, że planowane zamierzenia są dobre, ale nie zostały nakreślone w sposób uporządkowany. W głównej mierze należy jak najszybciej opracować strategię działania. Radny spytał czy została powołana komisja lub zespół do jej opracowania.
Naczelnik Wydz. EiZ Jan Traczyk wyjaśnił, że strategię należy opracować przy współpracy z dyrektorami szkół, którzy najlepiej orientują się w potrzebach placówek. Proponuje, aby w tej sprawie odbyło się odrębne spotkanie mające na celu ustalenie dalszych kierunków działania.
Radny Tadeusz Zakrzewski poruszył sprawę propozycji przeniesienia prowadzenia księgowości do szkół. Spytał czy w ten sposób nie wzrosną koszty wydatków i nie powtórzy się sytuacja z poprzednich lat, kiedy były kłopoty finansowe w oświacie.
Pan Jan Traczyk wyjaśnił, że to działania prowadzone w ramach budżetów szkół, odpowiedzialni są dyrektorzy, nie wpłynie to na podnoszenia ogólnych kosztów.
Radny Maciej Dobrzyński zaznaczył, że narastający problem rezygnacji z nauki w naszych placówkach być może związany jest z jakością kształcenia. Radny poprosił o przygotowanie danych na temat wyposażenia pracowni specjalistycznych w naszych szkołach oraz technicznych możliwościach praktycznej nauki zawodu.
Naczelnik Wydz. EiZ Jan Traczyk wyjaśnił, że kwestia wyposażenia nie jest problemem, ważniejsze jest czy nauczyciel przekazując wiedzę będzie z niego na bieżąco korzystać. Duży wpływ na zmianę takiej postawy ma dyrektor szkoły, który powinien to kontrolować. Powinien również, w miarę możliwości przeznaczać środki na doposażenie pracowni, aby spełniały one prawidłowe standardy, choć to kosztowne zakupy. Ministerstwo przeznacza na ten cel niewielkie środki w stosunku do potrzeb, dlatego wiele zależy od zapobiegliwości i inicjatywy dyrektora. Starostwo jako organ prowadzący stara się pomagać w pozyskiwaniu dodatkowych środków.
Radny Maciej Dobrzyński stwierdził, że może dobrym rozwiązaniem byłoby stworzenie mechanizmu, który by kontrolował czy poczynione działania są wystarczające dla podniesienia standardów. Jednocześnie może należy jak najszybciej podjąć inicjatywę wprowadzenia współzawodnictwa i różnej formy rywalizacji między szkołami w postaci np: konkursów lub międzyszkolnych olimpiad.
Wicestarosta Marian Górski stwierdził, że w dotychczasowej dyskusji pojawiła się jednokierunkowa tendencja, że młodzież odchodzi „na zewnątrz”, a sprawa wygląda nieco inaczej. Na podstawie danych ze sprawozdania widać, że w ciągu ostatnich kilku lat nastąpił niż demograficzny. Ponadto młodzież częściej niż w latach ubiegłych korzysta z oferty edukacyjnej szkół niepublicznych z terenu naszego powiatu, prawdopodobnie głównie z uwagi na nieco niższe wymagania w ciągu lat nauki, a ten sam efekt końcowy czyli uzyskanie świadectwa maturalnego.
W odniesieniu do wypowiedzi przedmówcy radny Wojciech Kot zaznaczył, że z jednej strony rzeczywiście jest część młodzieży, która korzysta z takiej oferty edukacyjnej, a więc zalicza minimalne 30 punktów na maturze i dostaje się na płatne studia, za które stać rodziców zapłacić. Ale jest i druga strona. Część bardzo zdolnej młodzieży kończąc gimnazjum w poszukiwaniu nowych perspektyw i możliwości wychodzi poza powiat do renomowanych szkół ponadgimnazjalnych, przeważnie do Warszawy, ponieważ zwiększa to szanse na dostanie się później na wybrany kierunek studiów. Najczęściej niestety ta najzdolniejsza młodzież nie wraca na nasz teren. Jeśli chodzi o ogólny wynik matur jest on zadawalający w odniesieniu do danej szkoły, wszyscy przystępujący zdali. Nie odzwierciedla to jednak indywidualnych punktów otrzymanych z wybranych przedmiotów, w więc nie daje obrazu jak zaplanować dodatkowe zajęcia oraz na jakie aspekty położyć nacisk, aby dobrze przygotować młodzież do matury, która poprzez uzyskanie wysokich wyników punktowych będzie miała możliwość startu na dobrą uczelnię. Radny podkreślił, że należy pomyśleć o uczniach najzdolniejszych.
Dyrektor ZSP w Jasieńcu Krzysztof Cąderek zaprosił Radę Powiatu, aby w ramach prac komisji zwiedzili poszczególne placówki oświatowe. Ponadto stwierdził, że nie można generalizować i twierdzić, że uczniowie szkół zawodowych nie umieją, może tylko niektórzy nie potrafią. Rzeczywiście, aby uczeń był dobrym fachowcem w swoim zawodzie potrzebna jest dobra baza dydaktyczna, dlatego dziękuje Radzie Powiatu poprzedniej kadencji za wycofanie się z pomysłu likwidacji warsztatów szkolnych przy ZSP w Jasieńcu. Dzięki temu absolwenci tej szkoły są dobrze przygotowani do pracy w wybranym przez siebie zawodzie czyli jako operatorzy maszyn rolniczych lub mechanicy samochodowi. Na egzaminach z przedmiotów zawodowych osiągają bardzo dobre wyniki. Pan Dyrektor podkreślił, że stworzenie dobrej bazy dydaktycznej jest jednym z podstawowych i niezbędnych zadań. Nie należy jednak zapominać, że są to sprawy niezwykle kosztowne, stworzenie jednej pracowni tematycznej to kwota co najmniej 300 tys. zł. Dlatego nie będą się odbywały zajęcia w pracowni chemicznej czy biologicznej w pełnym zakresie, bo nas na to po prostu nie stać. Inaczej wygląda sprawa nauki w warsztatach szkolnych prowadzonych przez nauczyciela, która pozwala na zdobycie przez uczniów doświadczenia praktycznego. Na zakończenie Pan Dyrektor zaapelował do radnych o popieranie szkolnictwa zawodowego. Trzeba pamiętać, że uczniowie technikum kończąc szkołę muszą oprócz przedmiotów ogólnokształcących zdać cały plik przedmiotów zawodowych. Dlatego porównywanie wyników końcowych absolwentów szkół o innym profilu jest niezasadne.
Radny Maciej Dobrzyński zauważył, że nikt nie twierdzi, że uczniowie szkół zawodowych są źle przygotowani. Niemniej wypowiedź p. Dyrektora potwierdza, że praktyczne wykonywanie zawodu w procesie nauczania jest niezwykle istotne. Kontynuując przedmówca twierdzi, że przygotowanie tematycznych pracowni to olbrzymie nakłady, to prawda, ale ich realizacja nie musi następować w krótkim czasie, może być sukcesywnie wdrażana. Jest to kierunek, jaki powinien być wyznaczany. Nie będzie możliwości kształcenia na wysokim poziomie i zatrzymania młodzieży w naszych palcówkach bez tego typu działań. Analizując dalszą wypowiedź należy stwierdzić, że zaangażowanie nauczycieli jest bardzo ważne, ale nie można na tym bazować. Powiat jako organ nadrzędny, a więc niejako kontrolujący powinien mieć możliwość porównywania, dlatego konieczne jest stworzenie mechanizmu oceniającego.
Dyrektor LO w Grójcu Zbigniew Krawczak zaznaczył, że wielu uczniów w ciągu pierwszego semestru powraca z warszawskich czy radomskich szkół. Świadczy to, że odchodzenie uczniów nie do końca związane jest z jakością kształcenia. Niejednokrotnie mimo nieco skromniejszej bazy dydaktycznej poziom nauczania
w naszych szkołach jest wysoki. Bardzo wielu absolwentów dostaje się na renomowane uczelnie. W ostatnim czasie nastąpiła znacząca poprawa w kwestii wyposażenia placówek w pomoce dydaktyczne. Niemniej podjęcie dodatkowych działania w kierunku poprawy istniejącej bazy poprzez doposażenie obecnych pracowni oraz zwiększenie zajęć pozalekcyjnych jest bardzo potrzebne.
Radna Aleksandra Skarżyńska stwierdziła, że na przestrzeni ostatnich lat nastąpiła ogromna poprawa zaplecza dydaktycznego. We wszystkich szkołach zostały przeprowadzone znaczące remonty, zakupiono nowe wyposażenia m.in. utworzono bądź doposażono pracownie komputerowe. Powstały nowe pracownie tematyczne. Ponadto podniesiono poziom nauczania, nauka w naszych szkołach jest dobrą podwaliną do dalszej edukacji. Kadra nauczycielska jest na wysokim poziomie, doskonale wykształcona i przygotowana.
Dyrektor Krzysztof Cąderek zauważył, że w szkołach profilowanych w odróżnieniu od liceów jest tzw. drugi nabór czyli są przyjmowani absolwenci z uzyskaną minimalną liczbą 60 punktów.
Radny Maciej Dobrzyński zaznaczył, że ewentualne porównanie poziomu nauczania dotyczyłoby szkół o podobnym profilu nauczania.
Skarbnik Jadwiga Ostrowska wyjaśniła, że w ubiegłym roku na doposażenie i remonty szkół dyrektorzy złożyli wnioski do MEN na kwotę ok. 1.300 tys. zł. Dzięki działaniom Wydziału EiZ i dyrektorom ta kwota z rezerwy budżetowej dotarła do powiatu, trafiła do szkół i została wydatkowana na powyższy cel. W tym roku subwencja została zwiększona, ponieważ MEN przy obliczeniach uwzględnił wielkość wydatków na remonty z roku ubiegłego. Pani Skarbnik dodała, że do chwili obecnej trzy szkoły otrzymały środki, gdyż wnioski były złożone do końca kwietnia. W najbliższym czasie zostaną przekazane kolejne m.in. na tworzenie małych sal gimnastycznych oraz pracowni tematycznych. Przewiduje się, że pozostałe szkoły również otrzymają dofinansowane.
W podsumowaniu Przewodniczący Rady podkreślił, że obecny stan oświaty
w powiecie jest zadawalający. Wiele zrobiono w kierunku polepszenia kondycji oświaty, należy dalej kontynuować podjęte działania. Kwestia poprawy warunków nauczania nie została do końca zamknięta. Dalsza dyskusja będzie kontynuowana na posiedzeniach Komisji Oświaty oraz na spotkaniach przedstawicieli samorządu
z dyrektorami szkół.
Na zakończenie Przewodniczący Rady podziękował wszystkim za zaangażowanie
w sprawy oświatowe i udział w dzisiejszej debacie.
Ad. 7
Informację o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Grójeckiego za I półrocze 2007 r. przedstawiła Skarbnik Powiatu Jadwiga Ostrowska (zał. nr 5)
Starosta Janusz Różycki odczytał Uchwałę Nr 248/2007/P Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie z dnia 14 września 2007 r. wyrażającej pozytywną opinię o przedłożonej informacji o wykonaniu budżetu za I półrocze 2007 r.
Skarbnik Jadwiga Ostrowska wyjaśniła, że opinia została wydana z uwagą, która dotyczyła nie przekazania przez niektóre jednostki do dnia 31 maja 2007 r. środków finansowych na fundusz świadczeń socjalnych.
Uwag nie zgłoszono. Rada przyjęła wykonanie budżetu za I półrocze 2007 r.
Dyrektor Zespołu Szkół w Grójcu Ewa Mąkosa opowiedziała o szkole i zaprosiła do jej zwiedzenia. Ponadto zaprosiła zebranych do obejrzenia części artystycznej przygotowanej przez młodzież.
Przewodniczący Rady ogłosił 30 minutową przerwę, w trakcie której radni i zaproszeni goście obejrzeli występ przygotowany przez uczniów oraz zjedli lunch.
Przewodniczący Rady wznowił obrady. Po przerwie na salę powróciło 20 radnych.
Ad. 8
Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał w sprawach:
Ad. 8.1
Projekt uchwały w sprawie sprzedaży nieruchomości gruntowej zabudowanej zespołem parkowo – pałacowym w Nowej Wsi Gm. Warka przedstawił Z – ca Naczelnika Wydz. Finansowego Józef Zawiślak (zał. nr 6).
Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie uwag do projektu uchwały.
Radna Aleksandra Skarżyńska wniosła poprawkę do projektu uchwały. W § 3 pkt 2 należy dopisać słowa „oraz gruntu”.
Przewodniczący Rady poddał poprawkę pod głosowanie. Głosowało 20 radnych. Poprawka została przyjęta jednogłośnie – 20 głosów „za”.
Przewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Marek Ścisłowski poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały z uwzględnieniem wprowadzonej poprawki.
Przewodniczący Rady poddał uzupełniony projekt pod głosowanie. Głosowało 20 radnych.Uchwała Nr VIII/74/2007 została przyjęta jednogłośnie – 20 głosów„za”.
Pani Maria Daszewska – Sajnóg podziękowała za pozytywnie przyjęcie uchwały.
Ad. 8.2
Projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr IV/49/2007 Rady Powiatu Grójeckiego z dnia 22 lutego 2007 r. przedstawił Naczelnik Wydz. EiZ Jan Traczyk (zał. nr 7).
Radca Prawny Marian Seweryn wyjaśnił, że zmiana polega na skreśleniu trzech punktów dot. dodatku motywacyjnego w myśl zapisu orzeczenia Sądu Najwyższego, które mówi, że administracyjne pozbawianie dodatku jest niedopuszczalne.
Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Turystyki i Sportu Andrzej Gut poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Radni nie wnieśli uwag. Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Obecnych 19 radnych. Głosowało 19 radnych. Uchwała Nr VIII/75/2007 została przyjęta jednogłośnie – 19 głosów „za”.
Ad. 8.3
Projekt uchwały w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu do zawarcia porozumienia z Gminami z terenu Powiatu Grójeckiego dot. opracowania „Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Powiatu Grójeckiego” przedstawiła Naczelnik Wydz. RLiOŚ Teresa Ostatek (zał. nr 8). Pani Naczelnik poprosiła o wprowadzenie zmiany poprzez dopisanie słowa „Gmin” w tytule programu. Pełna nazwa otrzyma brzmienie: „Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Gmin Powiatu Grójeckiego” .
Przewodniczący Rady poddał zaproponowaną zmianę pod głosowanie. Głosowało 19 radnych. Zmiana została przyjęta jednogłośnie – 19 głosów „za”.
Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska Adolf Maciak poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt uchwały.
Radni nie wnieśli uwag. Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Głosowało 19 radnych. Uchwała Nr VIII/76/2007 została przyjęta jednogłośnie – 19 głosów „za”.
Ad. 8.4
Projekt uchwały w sprawie udzielenia poręczenia pożyczki Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej w Nowym Mieście n/Pilicą przedstawił
Z – ca Naczelnika Wydz. Edukacji i Zdrowia Stanisław Walczak (zał. nr 9).
Przewodniczący Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych
i Przeciwdziałania Bezrobociu Grzegorz Rejer poinformował, że komisja w trakcie dyskusji wprowadziła zmianę w § 1 projektu poprzez zmniejszenie kwoty kredytu do 2 mln zł. Projekt ze zmianą został większością głosów zaopiniowany pozytywnie.
Przewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Marek Ścisłowski poinformował, że komisja poparła stanowisko Komisji Zdrowia
i większością głosów pozytywnie zaopiniowała projekt ze zmianą.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radna Agata Zgutczyńska spytała jaka jest kwota należności wymagalnych oraz czy poręczony kredyt spowoduje bilansowanie się przychodów z kosztami.
Dyrektor SP ZOZ w Nowym Mieście Tomasz Skura wyjaśnił, że zobowiązania wymagalne na koniec sierpnia br. wynosi 1.339 tys. zł. Dodatkowo kwota zobowiązań w przypadku nie spłacania rośnie w ciągu miesiąca o dalsze ok. 72 tys. zł czyli w zaokrągleniu kwartalnie o ok. 250 tys. zł. Prawdopodobnie na koniec tego roku wszystkie zobowiązania szpitala będą wynosiły ok. 2.100 tys. zł.
Radna Agata Zgutczyńska ponowiła pytanie czy kredyt zmieni tą sytuację.
Dyrektor Tomasz Skura wyjaśnił,że zobowiązania zostaną zamienione na kredyt. Od chwili uzyskania kredytu w ciągu pół roku część wydatków zostanie zbilansowana, poprzez niepłacenie znacznych odsetek od nieuregulowanych zobowiązań.
Radna Agata Zgutczyńska spytała czy kwota 1.339 tys. zł na dzień 31 lipca br. była zobowiązaniami wymagalnymi czy po prostu szpital nie spłacił zobowiązań w terminie i dlatego w dniu dzisiejszym stały się one wymagalne. Ponadto radna zwróciła uwagę, że wniosek opiewa na kwotę 2.500 tys. zł co w odniesieniu do wysokości 1.339 tys. zł zobowiązań daje poważną różnicę.
Dyrektor SP ZOZ w Nowym Mieście Tomasz Skura wyjaśnił, że wniosek uwzględnia fakt, że do końca roku wartość zobowiązań ulegnie zwiększeniu.
Starosta Janusz Różycki wyjaśnił, że oprócz zobowiązań wymagalnych są zobowiązania wobec pracowników co daje łączną kwotę 1.800 tys. zł.
Radna Agata Zgutczyńska zaznaczyła, że w informacji dot. przeznaczenia kwoty kredytu są dane, że zobowiązania wymagalne w wysokości 1339 tys. zł po dodaniu innych zobowiązań (wobec pracowników, odsetki) daje kwotę 1.800 tys. zł a dalej jest informacja, że są zobowiązania wobec banków. Czy istnieje więc groźba, że zostaną one uznane za wymagalne.
Dyrektor SP ZOZ w Nowym Mieście Tomasz Skura wyjaśnił, że nie istnieje tego typu zagrożenie, ponieważ zobowiązania wobec banków są regularnie spłacane.
Dalszych uwag nie wniesiono. Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie zmianę zaproponowaną przez Komisję Zdrowia dot. zmniejszenia kredytu do wysokości
2 mln zł. Obecnych 20 radnych. Głosowało 20 radnych. Poprawka została przyjęta jednogłośnie – 20 głosów „za”.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 20 radnych. Uchwała Nr VIII/77/2007 została przyjęta jednogłośnie– 20 głosów„za”.
Ad. 8.5
Projekt uchwały w sprawie uchwalenia zmiany planu finansowego podziału środków z Państwowego Funduszu Osób Niepełnosprawnych dla Powiatu Grójeckiego na 2007 r. przedstawiła Dyrektor PCPR w Grójcu Katarzyna Średnicka (zał. nr 10).
Przewodniczący Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych i Przeciwdziałania Bezrobociu Grzegorz Rejer poinformował, że Komisja większością głosów pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt uchwały.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Maciej Dobrzyński zwrócił się z zapytaniem czy w ramach przyznanych środków jest przewidziane dofinansowywane miejsca pracy dla niepełnosprawnych.
Dyrektor PCPR w Grójcu Katarzyna Średnicka wyjaśniła, że Wojewoda Mazowiecki przyznał środki jedynie na cel określony w projekcie uchwały.
Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Głosowało 20 radnych. Uchwała Nr VIII/78/2007 została przyjęta jednogłośnie – 20 głosów „za”.
Ad. 8.6
Projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w dochodach i wydatkach budżetu powiatu grójeckiego w 2007 r. przedstawiła Skarbnik Powiatu Jadwiga Ostrowska (zał. nr 11). Pani Skarbnik dodała, że konieczna jest zmiana zapisu projektu uchwały poprzez wprowadzenie paragrafu i zał. nr 6 mówiącego o wprowadzenia do budżetu dotacji celowej przekazanej przez Wojewodę Mazowieckiego na utworzenie Środowiskowego Domu Samopomocy w Łychowskiej Woli. Zapis zostaje wprowadzony w § 8 i otrzymuje brzmienie: „Zmienia się wysokość dotacji celowych na zadania własne powiatu realizowane przez podmioty nienależące do sektora finansów publicznych w 2007 roku zgodnie z załącznikiem nr 6 niniejszej uchwały”. Wobec powyższego § 8 i § 9 ulegają przesunięciu i otrzymują nr 9 i 10.
Przewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Marek Ścisłowski poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały ze zmianami.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radna Aleksandra Skarżyńska spytała czy w pierwszej kolejności nie należy podjąć uchwały w sprawie powołania Powiatowego Domu Samopomocy w Łychowskiej Woli.
Skarbnik Jadwiga Ostrowska wyjaśniła, że wojewoda przyznał środki, które należy przyjąć do budżetu bez względu na to czy Rada utworzy placówkę czy nie. Jeśli uchwała nie zostanie podjęta kwotę dotacji należy zwrócić.
Radni nie wnieśli dalszych uwag. Głosowało 20 radnych. Uchwała Nr VIII/79/2007 została przyjęta jednogłośnie – 20 głosów „za”.
Ad. 8.7
Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXVII/99 Rady Powiatu w Grójcu
z dnia 14 maja 1999 r. w sprawie powołania Powiatowej Komisji Inwentaryzacyjnej przedstawił Z – ca Naczelnika Wydz. Finansowego Józef Zawiślak (zał. nr 12).
Przewodniczący Marek Ścisłowski poinformował, że Komisja Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie uwag.
Uwag nie wniesiono. Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 20 radnych. Uchwała Nr VIII/80/2007 została przyjęta większością głosów – 20 głosów „za”.
Ad. 8. 8
Projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi Bolesława Małachowskiego na bezczynność Starosty Grójeckiego – Janusza Różyckiego przedstawił Przewodniczący Rady Jerzy Kaźmierczak (zał. nr 13). Następnie Pan Przewodniczący zapoznał radnych z pismami: skargą Bolesława Małachowskiego skierowaną do Wojewody Mazowieckiego na bezczynność Starosty Grójeckiego, pismem Wojewody Mazowieckiego skierowanym do Przewodniczącego Rady Powiatu Grójeckiego o podjęcie działań wyjaśniających.
Dyrektor PZD w Grójcu Tadeusz Jachoski odczytał pismo wyjaśniające jakie skierował do Pana Małachowskiego z powiadomieniem Starosty Grójeckiego.
Pan Bolesław Małachowski stwierdził, że jego posesja w czasie ulewnych deszczy jest notorycznie zalewana z powodu źle wykonanego przez PZD remontu drogi.
Przewodniczący Rady odczytał pismo z dnia 24 września br. Klubu Radnych „Razem” i Klubu Radnych „Liga Polskich Rodzin” w sprawie wprowadzenia poprawki do projektu uchwały, polegającej na zmianie zapisu § 1, który otrzymałby brzmienie: „Uznaje się skargę Bolesława Małachowskiego na bezczynność Starosty Grójeckiego – Janusza Różyckiego za bezzasadną”. Ponadto proponuje się wykreślenie § 2 i 3 .
W imieniu obu Klubów Wiceprzewodniczący Rady Wojciech Kłosiński przedstawił uzasadnienie do zaproponowanej zmiany (zał. nr 14).
Dyrektor PZD Tadeusz Jachoski odczytał notatkę służbową z wizytacji posesji Pana Bolesława Małachowskiego.
Radna Agata Zgutczyńska zwróciła się z zapytaniem czy z punktu widzenia KPA Pan Małachowski nie powinien na piśmie otrzymać decyzji o podjęciu działań oraz czy notatka z terenu posesji nie powinna być sporządzona w formie protokołu
z którym zostałby zapoznany Pan Bolesław Małachowski.
Radca Prawny Marian Seweryn wyjaśnił, że zapis art. 14 pkt 2 KPA dopuszcza udzielenie odpowiedzi w formie ustnej, w przypadku gdy przemawia za tym interes strony, a przepis prawa nie stoi temu na przeszkodzie.
Radna Agata Zgutczyńska zwróciła uwagę, że zapis cytowanego artykułu nie ma zastosowania. KPA wyraźnie zobowiązuje Pana Starostę, jako przedstawiciela organu administracji publicznej do udzielenia odpowiedzi na piśmie.
Radca Prawny Marian Seweryn stwierdził, że do radnych należy ocena czy wskazana byłaby forma pisemna.
Radna Agata Zgutczyńska spytała czy w związku z sąsiedztwem zalewanej posesji z ciekiem kanalizacyjnym a tym samym zagrożeniem środowiska sprawa została zgłoszona do Wydziału Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska.
Dyrektor Tadeusz Jachoski wyjaśnił, że obecny przepust jest bardzo stary, propozycja poprawy stanu technicznego została przedstawiona p. Małachowskiemu, który nie wniósł uwag. Niestety PZD nie może bez pisemnej zgody właściciela wprowadzić na posesję pracowników, a taka zgoda do chwili obecnej nie wpłynęła. Po otrzymaniu oświadczenia PZD wprowadzi ekipę i w ciągu 14 dni w ramach własnych środków dokona niezbędnego remontu przepustu.
Radna Stefania Fetraś zaznaczyła, że obecna dyskusja toczy się nad dwoma odrębnymi sprawami. Pierwsza to rozpatrzenie kwestii zawartej w projekcie uchwały a więc czy w powyższej sprawie nastąpiła bezczynność Starosty. Natomiast drugie zagadnienie porusza sprawę niezbędnych remontów jakie być może należy wykonać aby obecny stan poprawić. Radna podkreśliła, że przedstawione wyjaśnienia świadczą, że skarga powinna zostać oddalona, ponieważ Starosta po zapoznaniu się ze sprawą przekazał ją podległym służbom, Dyrektor PZD udał się do gospodarstwa,
ocenił stan na miejscu, rozmawiał z zainteresowanym o zakresie remontu, co wyszczególnił w notatce służbowej. A więc problem był na bieżąco rozstrzygany.
Radny Tadeusz Zakrzewski zaznaczył, że projekt uchwały dotyczy oceny zasadności skargi Pana Małachowskiego. Natomiast sprawa podtopień gospodarstwa związana z opadami od początku powinna być rozpatrywana w innej kategorii. Należy przygotować postępowanie zgodne z prawem wodnym, przesłuchać strony i wydać decyzję administracyjną. Pan Małachowski powinien zwrócić się do Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych – Inspektorat w Grójcu.
Radny Maciej Dobrzyński spytał Pana Bolesława Małachowskiego dlaczego zwrócił się do Wojewody Mazowieckiego.
Pan Bolesław Małachowski wyjaśnił, że zwrócił się do organu nadrzędnego, ponieważ przez długi czas nie otrzymał żadnej odpowiedzi na pismo skierowane do Pana Starosty. Ponadto nie zostały wszczęte jakiekolwiek działania w jego sprawie.
Radny Maciej Dobrzyński spytał czemu Pan Starosta nie od razu podjął działania,
a po podjęciu nie zapoznał pisemnie z ich tokiem Pana Małachowskiego. Zasady funkcjonowania urzędu są określone, nie wolno w ten sposób lekceważyć ludzi.
Radny Witold Wójcik stwierdził, że poruszony problem jest ważny, ale nie powstał w wyniku położenia nowej nawierzchni drogowej, musiał występować dużo wcześniej. Sprawa nie jest prosta, należy ją jak najszybciej rozwiązać, ale nie jest przedmiotem dzisiejszej debaty. Pan Małachowski otrzymał odpowiedź ustną, działania zostały podjęte. Skarga jest bezzasadna. Dwa Kluby Radnych są za jej oddaleniem.
Radna Agata Zgutczyńska spytała na jakiej podstawie odpowiedź została udzielona w obecnej formie.
Sekretarz Powiatu Anna Matyjas wyjaśniła, że pismo nie miało oznaczeń skargi, dotyczyło zalewania posesji, a więc spraw związanych z prawem wodnym.
Radna Agata Zgutczyńska zaznaczyła, że to urząd kwalifikuje czy jest to skarga.
Wobec braku dalszych uwag Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie poprawkę do projektu uchwały. Głosowało 18 radnych. Poprawka została przyjęta większością głosów – 15 głosów „za” przy 3 „wstrzymujących się”.
Następnie Przewodniczący poddał pod głosowanie zmieniony projektu uchwały. Głosowało 18 radnych. Uchwała Nr VIII/81/2007 została przyjęta większością głosów – 18 głosów „za” przy 3 głosach „przeciw”.
Ad. 8.9
Projekt uchwały w sprawie powołania Środowiskowego Domy Samopomocy
w Łychowskiej Woli przedstawiła Dyrektor PCPR w Grójcu Katarzyna Średnicka /zał. nr 15/. Pani Dyrektor dodała, że konieczna jest zmiana zapisu tytułu projektu uchwały poprzez zastąpienie słowa „powołania” słowem „utworzenia”.
Przewodniczący Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych
i Przeciwdziałania Bezrobociu Grzegorz Rejer poinformował, że komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt uchwały.
Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie uwag.
Uwag nie wniesiono. Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 20 radnych. Uchwała Nr VIII/80/2007 została przyjęta większością głosów – 20 głosów „za”.
Ad. 9
W punkcie interpelacje i zapytania radnych nikt z radnych nie zabrał głosu.
Ad. 10
Wicestarosta Marian Górski poinformował o spotkaniu z przedstawicielami gmin w sprawie dowozu ciężkich materiałów budowlanych na tereny budów, co niejednokrotnie prowadzi do znacznego zniszczenia nawierzchni dróg gminnych
i powiatowych. Starostwo wystosowało pismo do firm budowlanych oraz inwestorów prywatnych realizujących inwestycje na terenie powiatu w sprawie ewentualnej partycypacji w kosztach remontów cząstkowych.
Wiceprzewodniczący Rady Wojciech Kłosiński poruszył sprawę skrzyżowania na
ul. Mogielnickiej. W trakcie modernizacji nie zostały zlikwidowane pasy dla pieszych od strony wiaduktu, co stwarza ogromne niebezpieczeństwo. Ponadto ze względu na remonty wiaduktów ruch w stronę Warszawy został skierowany na to skrzyżowanie, które nie jest dostatecznie oznakowane przez co większość samochodów, również TIR – ów wjeżdża do centrum miasta tworząc ogromny korek. Jednocześnie pilną sprawą jest prawidłowe synchronizowani świateł na powyższym skrzyżowaniu.
Radny Maciej Dobrzyński poruszył sprawę pracy Wydziału Geodezji Starostwa Powiatowego dot. wykonywania audytu geodezyjnego. Wyjaśnił, że radni w ramach mandatu są proszeni przez wyborców do reprezentowania ich spraw w urzędzie, natomiast pracownicy powołując się na Zarządzenie Starosty odmawiają ich realizacji. Dlatego apeluje do Pana Starosty o racjonalne podejście do zagadnienia i uczulenie urzędników do pozytywnego podejścia do sprawy.
Starosta Janusz Różycki wyjaśnił, że zapozna się ze sprawą i w najbliższym czasie udzieli radnemu odpowiedzi na piśmie.
Ad. 11
Pan Przewodniczący przypomniał radnym o konieczności złożenia do Biura Rady zdjęć do legitymacji.
Na zakończenie Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek dzisiejszej Sesji został zrealizowany. Podziękował radnym oraz wszystkim uczestnikom za udział i o godz. 14.45 zamknął posiedzenie wypowiadając formułę „Zamykam Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Protokołowała: Przewodniczył:
Palmira Ponceleusz - Kornafel Jerzy Kaźmierczak
Informacje o stronie
Podmiot publikujący: |
Brak danych |
Odpowiada za treść: |
Brak danych |
Wprowadził: |
Adam Podemski, data: 03.01.2008 r., godz. 11.37 |
Ostatnia aktualizacja: |
Adam Podemski, data: 03.01.2008 r., godz. 11.37 |
Czas |
Administrator |
Opis zmiany |
03.01.2008 r., godz. 11.37 |
Adam Podemski |
Dodanie strony do BIP. |