Główna treść strony
Protokół nr VII
z sesji Rady Powiatu Grójeckiego w dniu 14 sierpnia 2007 r.
Protokół nr VII / 2007
z Sesji Rady Powiatu Grójeckiego
w dniu 14 sierpnia 2007 r.
Przewodniczący Rady Jerzy Kaźmierczak o godzinie 11.40 otworzył Sesję wypowiadając formułę „Otwieram Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Następnie powitał Panie i Panów Radnych Powiatu Grójeckiego, Starostę Grójeckiego Pana Janusza Różyckiego oraz pracowników Starostwa.
Ad. 2
Przewodniczący Rady Jerzy Kaźmierczak poinformował, że w posiedzeniu uczestniczy 18 radnych, co pozwala na podejmowanie prawomocnych decyzji.
Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu.
Ad. 3
Porządek obrad przedstawia się następująco:
1. Otwarcie sesji.
2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
3. Przyjęcie porządku obrad.
4. Przyjęcie protokołu z sesji Rady Powiatu odbytej w dniu 27 czerwca 2007 r.
5. Sprawozdanie Starosty Grójeckiego z pracy Zarządu Powiatu od ostatniej sesji Rady Powiatu Grójeckiego i informacje Starosty Grójeckiego.
6. Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał w sprawach:
6.1. projektów, które Powiat Grójecki złoży do realizacji w ramach programów operacyjnych o których mowa w art. 206 ust. 3 ustawy z dnia 30 czerwca
2006 r. o finansach publicznych,
6.2. zaciągnięcia pożyczki w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej w Warszawie.
6.3. wprowadzenia zmian w dochodach i wydatkach budżetu powiatu grójeckiego w 2007 roku,
6.4. określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu powiatu grójeckiego oraz informacji o przebiegu wykonania planu finansowego jednostek zaliczanych do podsektora samorządowego.
7. Interpelacje i zapytania radnych.
8. Wolne wnioski i oświadczenia radnych.
9. Zamknięcie posiedzenia.
Przewodniczący Rady spytał czy są uwagi do zaproponowanego porządku obrad. Uwag nie zgłoszono. Głosowało 18 radnych. Porządek został przyjęty jednogłośnie – 18 głosów „za”.
Ad. 4
Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z dnia 27 czerwca 2007 r. był wyłożony do wglądu w Biurze Rady, a jego odpis przekazano Przewodniczącym Klubów Radnych oraz niektórym radnym drogą mailową. Poprosił o zgłaszanie uwag. Uwag nie zgłoszono. Protokół został przyjęty jednogłośnie – 18 głosów „za”.
Ad. 5
Sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu od ostatniej Sesji Rady Powiatu Grójeckiego przedstawił Starosta Grójecki Janusz Różycki – załącznik nr 2.
Ponadto Pan Starosta poinformował o spotkaniach:
1. Spotkaniu przedstawicieli Rady i Zarządu z Członkiem Zarządu Województwa Mazowieckiego Piotrem Szprendałowiczem przy udziale Posła Mirosława Maliszewskiego oraz Dyrektora Mazowieckiego Zarządu Dróg Teresy Materek w sprawie inwestycji na drogach wojewódzkich na terenie powiatu oraz pomocy Urzędu Marszałkowskiego w realizacji zadań na drogach powiatowych i gminnych
2. Starosta Grójeckiego w dniach 12–13 lipca 2007 r. uczestniczył w Konwencie Starostów Województwa Mazowieckiego, którego przewodnim tematem była trudna sytuacja finansowa w szpitalach powiatowych.
3. Członkowie Zarządu uczestniczyli w Walnym Zgromadzeniu Wspólników
GCS Spółka z o.o. w Nowej Wsi, na którym m.in. powołano nową Radę Nadzorczą.
4. Starosta Grójecki uczestniczył w spotkaniu dot. pomocy organizacyjnej przy przygotowaniu Mistrzostw Świata w Powożeniu Zaprzęgami Parokonnymi
w Warce.
5. Spotkaniu Starosty Grójeckiego z Burmistrzem Warki dot. przekazania niektórych dróg powiatowych znajdujących się na terenie miasta Warki.
6. Spotkaniu Starosty Grójeckiego z Burmistrzem Grójca w sprawie partycypacji gminy w kosztach likwidacji mogilnika w Grójcu oraz sprawie inwestycji na drogach powiatowych na terenie miasta.
7. Spotkaniu z przedstawicielami Kancelarii Prawnej specjalizującej się
w doradztwie dot. przekształceń własnościowych szpitali powiatowych.
8. Przedstawiciele Rady i Zarządu Powiatu wzięli udział w uroczystościach obchodów 50 – lecia Jednostki Wojskowej w Ogrodzienicach.
Przewodniczący Rady spytał czy są pytania do Pana Starosty w zakresie przedstawionego sprawozdania.
Radny Wojciech Kot poruszył sprawę Grójeckiego Centrum Sadowniczego Spółka z o.o. w Nowej Wsi. Ośrodkowi Doradztwa Rolniczego zlecono analizę finansową, kiedy zastaną sprecyzowane wnioski i jak obecnie wygląda sytuacja finansowa spółki.
Starosta Janusz Różycki wyjaśnił, że sytuacja finansowa Spółki nie jest najlepsza. Bieżący rok dla większości sadowników nie jest dobry. Kłopoty również nie ominęły spółki, urodzaj jest bardzo niski i w zależności od gatunku kształtuje się w granicach 5 – 20 % ubiegłorocznego zbioru. Spółka zaczyna mieć kłopoty finansowe, już teraz brakuje środków na wynagrodzenia. Wobec powyższego istnieje pilna potrzeba podjęcia racjonalnej decyzji na przyszłość, dlatego zlecono ODR przygotowanie analizy, która będzie podstawą do podjęcia przez Zarząd dalszych postanowień.
Radna Aleksandra Skarżyńska zaznaczyła, że Komisja Rewizyjna na posiedzeniu w dniu 15 czerwca br. wystosowała pod adresem Zarządu Powiatu wniosek w sprawie modernizacji budynku przy ul. Laskowej.
W odpowiedzi Starosta Janusz Różycki wyjaśnił, że Zarząd Powiatu rozpatrzył wniosek i powtórnie stwierdził, że powiat nie posiada wystarczających możliwości finansowych remontu obiektu według projektu zakładającego rozbudowę. Aktualnie obowiązujące ceny w budownictwie wymagałyby zaangażowania środków w wysokości ok. 5 mln zł, a jest to kwota jaką powiat może przeznaczyć na wszystkie inwestycje. Nie istnieją również żadne możliwości pozyskania na to zadanie dodatkowych środków z zewnątrz. Wobec powyższego Zarząd zlecił wykonanie do końca tego roku nowego projektu, który uwzględni jedynie modernizację budynku.
Radna Agata Zgutczyńska spytała dlaczego niektóre wnioski trafiają na sesję a inne nie, m.in. wniosek Komisji Rewizyjnej w sprawie budynku przy ul. Laskowej. Radna podkreśliła, że w tej kwestii powinna wypowiedzieć się cała Rada, ponieważ na poprzednich sesjach wielokrotnie padało stwierdzenie, że istnieje możliwość pozyskania niezbędnych środków poprzez kredyt lub emisję obligacji. Tym bardziej, że w obecnej chwili powiat nie znajduje się w trudnej sytuacji finansowej.
Jednocześnie radna poprosiła o wyjaśnienie czym Zarząd kierował się powołując w ostatnim czasie kilku dyrektorów placówek oświatowych.
Starosta Janusz Różycki zauważył, że wniosek Komisji Rewizyjnej był skierowany do Zarządu, dlatego Zarząd w ramach swoich kompetencji zajął się tą sprawą.
W kwestii dyrektorów Pan Starosta wyjaśnił, że stanowiska podlegają kadencyjności. W drodze konkursów dyrektorzy najczęściej powoływani są na okres pięciu lat
i właśnie w tym roku w kilku placówkach oświatowych zakończył się ten okres. Zostały ogłoszone nowe konkursy, które wyłoniły dane osoby. W jednej ze szkół nikt nie przystąpił do konkursu, dlatego Zarząd na pół roku powierzył pełnienie obowiązków dyrektora nauczycielowi zatrudnionemu w tej placówce. Natomiast
w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Warce Zarząd powierzył stanowisko dotychczasowemu dyrektorowi. We wszystkich przypadkach Zarząd otrzymał pozytywna opinię władz oświatowych.
Ad. 6
Rozpatrzenie projektów uchwał i podjęcie uchwał w sprawach:
6.1
Przewodniczący Rady poinformował, że wprowadzenie przedmiotowego projektu uchwały pod obrady Rady w dniu dzisiejszym podyktowane jest koniecznością spełnienia wymogów proceduralnych.
W uzupełnieniu Starosta Janusz Różycki wyjaśnił, że są to wytyczne zawarte we wniosku Urzędu Marszałkowskiego, który będzie rozporządzał środkami unijnymi w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, dlatego zwrócił się do powiatu
o przedstawienie do dnia 15 sierpnia br w formie uchwały Rady Powiatu wykazu inwestycji, które powiat zamierza realizować przy dofinansowaniu z unii w latach 2007 – 2013. W § 1 projektu określono osiem inwestycji, z czego pięć było już wielokrotnie na sesji omawianych i nastąpiła ich wstępna realizacja. Natomiast pozostałe trzy są sygnałem, że powiat w następnych latach będzie prowadził kolejne inwestycje. Są to propozycje, które w każdej chwili Rada może zmienić.
Projekt uchwały w sprawie projektów, które Powiat Grójecki złoży do realizacji
w ramach programów operacyjnych, o których mowa w art. 206 ust. 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2006 roku o finansach publicznych przedstawiła Skarbnik Powiatu
Jadwiga Ostrowska – załącznik nr 3.
Przewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Marek Ścisłowski poinformował, że Komisji na posiedzeniu w dniu 14 sierpnia 2007 r. jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie uwag.
Radna Aleksandra Skarżyńska zwróciła się z pytaniem dlaczego w projekcie uchwały nie zostało uwzględnione zadanie dot. remontu budynku przy ul. Laskowej.
Starosta Janusz Różycki podkreślił, że obowiązujące przepisy nie dają żadnej możliwości ubiegania się o środki finansowe na realizację tego zadania, nie ma żadnego racjonalnego komponentu, który pozwoliłby na podjęcie działań w tym zakresie. Natomiast środki własne powiatu są na rozbudowę niewystarczające.
Skarbnik Powiatu Jadwiga Ostrowska wyjaśniła, że zapis ustawy o finansach publicznych nie daje powiatowi możliwości ubiegania się o dofinansowanie inwestycji związanych z modernizacją pomieszczeń dla potrzeb administracji samorządowej.
Radna Agata Zgutczyńska w kwestii formalnej zaznaczyła, że ustawa o finansach publicznych obowiązuje od dnia 30 czerwca 2005 r., a nie jak czasami widnieje
w materiałach od 2006 r. W kwestii hotelu „Marian” radna przyznała, że nie zna wysokości funduszy przeznaczonych dla samorządów, ale biorąc pod uwagę wszystkie założenia jakie były przyjmowane kilka lat temu zarówno przy pozyskiwaniu środków na termomodernizację czy bardzo kosztowny montaż windy trudno zgodzić się z faktem, że obecnie nie istnieją żadne możliwości pozyskania dodatkowych pieniędzy choćby na częściowy remont tego budynku.
Starosta Janusz Różycki zwrócił uwagę, że przedmiotowy projekt uchwały dotyczy wyłącznie inwestycji, które powiat będzie realizować w oparciu o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego. Oczywiście są możliwe inne źródła dofinansowania, ale uchwała tego nie dotyczy.
Radna Agata Zgutczyńska poprosiła o przedstawienie radnym szczegółowej informacji dotyczącej wszystkich zadań w ramach których powiat będzie ubiegał się
o dofinansowanie, z uwzględnieniem co będzie modernizowane, w jakiej formie i za jaką kwotę oraz na jakim odcinku czyli co za uzyskane pieniądze zostanie wykonane.
Przewodniczący Rady podkreślił, że z uwagi na konieczność zachowania terminu wyznaczonego przez Urząd Marszałkowski w projekcie uchwały zostały przedstawione jedynie ogólne informacje.
Starosta Janusz Różycki w krótkim wystąpieniu przedstawił informację na temat pierwszych pięciu zadań inwestycyjnych, niemniej podkreślił, że w przypadku niektórych są dopiero opracowane wstępne koncepcje. W sprawie utworzenia oddziału ratunkowego SP ZOZ w Grójcu Pana Starosta poinformował, że w obecnej chwili na ukończeniu jest koncepcja, która wskaże co faktycznie w tym szpitalu należy zmodernizować, aby taki oddział mógł powstać. Podobnie rzecz się ma
w przypadku rewitalizacji Zespołu Pałacowo – Parkowego w Warce – Winiarach, gdzie obecnie jest opracowywana inwentaryzacja. W kwestii modernizacji Traktu Królewskiego są przygotowywane dokumenty do ogłoszenia przetargu
na komunalizację pasa drogowego i po rozstrzygnięciu tego postępowania będzie można zamówić projekt. W sprawie modernizacji DPS w Lesznowoli Pan Starosta poinformował, że sprawa jest najbardziej zaawansowana, odbył się już przetarg mający na celu wyłonienie wykonawcy. Jeśli chodzi o modernizację stadionu
przy ZSP w Grójcu Pan Starosta stwierdził, że radni byli już informowani o powołaniu zespołu do opracowania koncepcji. Pozostałe trzy projekty są jedynie wstępnymi propozycjami i Rada bądź je uszczegółowi lub zmieni.
Radna Agata Zgutczyńska zauważyła, że skoro koncepcji nie ma lub jest ona niepełna to na podstawie czego obliczono wartość poszczególnych projektów.
W odpowiedzi Członek Zarządu Powiatu Tadeusz Kulawik wyjaśnił, że w przypadku zabytkowego obiektu jakim jest Zespół Parkowo – Pałacowego w Warce już została opracowana inwentaryzacja na zabytkowy park (ok. 15 ha) oraz na pałac. Pałac w którym znajduje się jedyne muzeum w powiecie grójeckim prowadzone przez samorząd powiatowy był wyremontowany w 1967 r. i od tego czasu dokonywano jedynie drobnych remontów. Po czterdziestu latach eksploatacji konieczny jest remont kapitalny. W budżecie powiatu w bieżącym roku zostały zabezpieczone środki w wysokości 160 tys. zł. Z tej kwoty została opłacona inwentaryzacja oraz zlecono opracowanie dokumentacji techniczno – kosztorysowej. Wartość całej inwestycji została określona w uzgodnieniu z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. W sprawie drogi powiatowej Wola Boglewska – Murowanka o długości 10,5 km radny wyjaśnił, że w roku ubiegłym PZD w ramach własnych pracowników opracował kosztorys, niestety ze względu na szczupłość środków finansowych nie udało się umieścić tego zadania w zeszłorocznym budżecie. Jest to droga w złym stanie technicznym, bardzo uczęszczana. Znajduje się na terenie dwóch gmin, 7,5 km na terenie gminy Jasieniec i 3 km na terenie gminy Warka. W dalszej części radny w kilku słowach poruszył sprawę hotelu „Marian” w Grójcu. Wyjaśnił, że po opracowaniu do końca br. nowej dokumentacji zakładającej jedynie modernizację obiektu nastąpi prawdopodobnie dwuletni okres remontu (zależnie od wysokości pozyskanych środków finansowych). Po zakończeniu adaptacji do obiektu zostanie przeniesiona Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Grójcu, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie oraz Powiatowy Urząd Pracy. Natomiast do pomieszczeń po PUP zostanie przeniesiony z budynku PKS Wydział Budownictwa i Architektury oraz Powiatowy Inspektorat Budowlany.
Na zakończenie radny podkreślił, że kwoty podane w projekcie uchwały są kwotami szacunkowymi.
Wobec braku dalszych pytań Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały
pod głosowanie. Głosowało 18 radnych. Uchwała nr VII/70/2007 została przyjęta jednogłośnie – 18 głosów „za”.
6.2
Projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie na likwidację mogilnika w Grójcu przedstawiła Naczelnik Wydziału RLiOŚ Teresa Ostatek – załącznik nr 4.
W uzupełnieniu Starosta Janusz Różycki poinformował, że Gmina Grójec zobowiązała się partycypować w wysokości 50% wszystkich kosztów poniesionych przez powiat, tym samym po umorzeniu i po dotacji z gminy rzeczywisty koszt ze strony powiatu wyniesie 25 % wartości inwestycji.
Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska Adolf Maciak poinformował, że Komisja na posiedzeniu w dniu 10 sierpnia 2007 r. jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały. Radny podkreślił, że sprawę mogilnika wielokrotnie poruszano na posiedzeniach komisji i na sesjach, ale bez pozytywnych efektów. Obecnie bardzo zły stan techniczny sprawił, że sprawa stała się niezwykle pilna, dlatego apeluje do radnych o pozytywnie zatwierdzenie projektu.
Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie uwag. Uwag nie zgłoszono. Głosowało 18 radnych. Uchwała nr VII/71/2007 została przyjęta jednogłośnie – 18 głosów „za”.
6.3
Projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w dochodach i wydatkach budżetu powiatu grójeckiego w 2007 roku szczegółowo omówiła Skarbnik Powiatu
Jadwiga Ostrowska – załącznik nr 5.
Przewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Marek Ścisłowski poinformował, że Komisja jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie uwag. Uwag nie zgłoszono. Głosowało 18 radnych. Uchwała nr VII/72/2007 została przyjęta jednogłośnie – 18 głosów „za”.
6.4
Projekt uchwały w sprawie określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu powiatu za pierwsze półrocze roku budżetowego oraz
informacji o przebiegu wykonania planu finansowego jednostek zaliczanych do podsektora samorządowego przedstawiła Skarbnik Powiatu Jadwiga Ostrowska – załącznik nr 6.
Przewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Marek Ścisłowski poinformował, że Komisji na posiedzeniu w dniu 14 sierpnia 2007 r. pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt uchwały.
Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie uwag. Uwag nie zgłoszono. Głosowało 18 radnych. Uchwała nr VII/73/2007 została przyjęta jednogłośnie – 18 głosów „za”.
Ad. 7
W punkcie interpelacje i zapytania radnych nikt z radnych nie zabrał głosu.
Ad. 8
Obecny na Sesji Pan Jan Madej spytał czy będzie remontowana i w jakim czasie droga powiatowa do miejscowości Lechanice na terenie Gminy Warka.
Starosta Janusz Różycki wyjaśnił, że w ostatnim czasie została przeprowadzona z wynikiem pozytywnym procedura przetargowa na wspomniany odcinek drogi.
Uzupełniając Dyrektor PZD Tadeusz Jachoski poinformował, że remont drogi na odcinku o długości ok. 3,6 km będzie zakończony do końca sierpnia br.
Radni nie zgłosili wniosków i oświadczeń.
Ad. 9
Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek dzisiejszej Sesji został wyczerpany. Podziękował wszystkim za udział i o godzinie 12.45 zamknął posiedzenie wypowiadając formułę „Zamykam Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Protokołowała Przewodniczył
Palmira Ponceleusz – Kornafel Jerzy Kaźmierczak
Informacje o stronie
Podmiot publikujący: |
Brak danych |
Odpowiada za treść: |
Brak danych |
Wprowadził: |
Adam Podemski, data: 03.01.2008 r., godz. 11.35 |
Ostatnia aktualizacja: |
Adam Podemski, data: 03.01.2008 r., godz. 11.35 |
Czas |
Administrator |
Opis zmiany |
03.01.2008 r., godz. 11.35 |
Adam Podemski |
Dodanie strony do BIP. |