Główna treść strony
Protokół nr IV
z sesji Rady Powiatu Grójeckiego w dniu 22 lutego 2007 r.
Protokół Nr IV/2007
z sesji Rady Powiatu Grójeckiego
odbytej w dniu 22 lutego 2007 r.
Przewodniczący Rady Jerzy Kaźmierczak o godzinie 10ºº otworzył Sesję wypowiadając formułę „Otwieram Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Następnie powitał Panie i Panów Radnych Powiatu Grójeckiego oraz Starostę Grójeckiego Pana Janusza Różyckiego. Ponadto powitał wszystkich zaproszonych gości oraz pracowników Starostwa.
Ad. 2
Przewodniczący Rady poinformował, że obecnie w Sesji uczestniczy 17 radnych, co pozwala na podejmowanie prawomocnych decyzji. Lista obecności stanowi (zał. nr 1) niniejszego protokołu.
Ad. 3
Przewodniczący Rady zaproponował następujący porządek obrad:
Otwarcie sesji.
2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
3. Przyjęcie porządku obrad.
4. Przyjęcie protokołu z sesji Rady Powiatu odbytej w dniu 29.12.2006 r.
5. Złożenie ślubowania przez Radną Aleksandrę Skarżyńską i podjęcie uchwały
w sprawie objęcia mandatu radnego w okręgu wyborczym nr 2.
6. Sprawozdanie Starosty Grójeckiego z pracy Zarządu Powiatu w okresie od ostatniej sesji Rady Powiatu Grójeckiego i informacje Starosty Grójeckiego.
7. Sprawozdanie Starosty Grójeckiego z działalności Powiatowej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku za 2006 r.
8. Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał w sprawach:
8.1. uchwalenia planu pracy Rady Powiatu na 2007 r.,
8.2. zatwierdzenia planów pracy Komisji Stałych Rady Powiatu,
8.3. zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2007 r.,
8.4. zmian w składzie Komisji Stałych Rady Powiatu,
8.5. wyboru Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu,
8.6. delegowania radnego do składu Powiatowej Komisji Bezpieczeństwa
i Porządku,
8.7. wprowadzenia zmian w dochodach i wydatkach budżetu powiatu grójeckiego w 2007 r.
8.8. emisji obligacji komunalnych oraz zasad ich zbywania, nabywania i wykupu,
8.9. udzielenia poręczenia pożyczki Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej w Grójcu,
8.10. zatwierdzenia zmian w statucie Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Grójcu,
8.11. zatwierdzenia zmian w statucie Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Nowym Mieście n/Pilicą,
8.12. uchwalenia „Rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2007”,
8.13. uchwalenia regulaminu określającego niektóre zasady wynagradzania za pracę oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy, nagród oraz niektóre inne składniki wynagrodzenia, zasady wynagradzania za godziny ponadwymiarowe oraz godziny doraźnych zastępstw a także wysokość oraz szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego,
8.14. 1) zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego,
2) zasad udzielania i rozmiaru zniżek nauczycieli którym powierzono stanowiska kierownicze oraz przyznania zwolnień od obowiązku realizacji tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć dydaktycznych wychowawczych i opiekuńczych,
3) tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli nie wymienionych w art. 42 ust. 3 Karty Nauczyciela oraz zasad zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w kształceniu zaocznym i systemie kształcenia na odległość,
8.15. zmian w Regulaminie Organizacyjnym Starostwa Powiatowego w Grójcu.
9. Interpelacje i zapytania radnych.
10. Wolne wnioski i oświadczenia radnych.
11. Zamknięcie posiedzenia.
Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie uwag. Uwag nie zgłoszono. Pan Przewodniczący wyjaśnił, że radna Aleksandra Skarżyńska do chwili złożenia ślubowania nie uczestniczy w głosowaniu.
Głosowało 16 radnych. Porządek został przyjęty jednogłośnie – 16 głosów „za”.
Ad. 4
Przewodniczący Rady wyjaśnił, że protokół z Sesji z dnia 29 grudnia 2006 r. był wyłożony do wglądu w Biurze Rady, a jego odpis przekazano Przewodniczącym Klubów Radnych. Ponadto wyjaśnił, że zgodnie z § 31 pkt 5 Regulaminu Pracy Rady uwagi można zgłaszać przed Sesją, co pozwoli na uzupełnienie protokołu. W trakcie posiedzenia również można wnosić zmiany, ale najlepiej robić to na piśmie. Dodał, że istnieje możliwość przesyłania protokołu na adres mailowy.
Następnie Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie uwag. Uwag nie zgłoszono. Głosowało 16 radnych. Protokół został przyjęty jednogłośnie – 16 głosów „za”.
Radni Adolf Maciak i Witold Wójcik przybyli na Sesję. Obecnych 19 radnych.
Ad. 5
Pani Aleksandra Skarżyńska złożyła ślubowanie.
Przewodniczący Rady zapoznał radnych z projektem uchwały w sprawie objęcia mandatu w okręgu wyborczym nr 2 (zał. nr 2) i poddał go pod głosowanie. Głosowało 19 radnych. Uchwała Nr IV/36/2007 została przyjęta jednogłośnie – 19 „za”.
Ad. 6
Sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu od ostatniej Sesji Rady Powiatu Grójeckiego przedstawił Starosta Grójecki Janusz Różycki (zał. nr 3).
W trakcie omawiania Pan Starosta poinformował o zmianie na stanowisku Dyrektora SP ZOZ w Grójcu, która wynika m.in. z faktu, że dotychczasowy dyrektor uległ wypadkowi samochodowemu i przedłuża się okres nieobecności w pracy. Pan Starosta w imieniu Zarządu Powiatu wyraził uznanie dla p. Andrzeja Bartosiaka za dotychczasową pracę na tym stanowisku. W czasie pełnienia obowiązków dokonał wielu potrzebnych zmian w szpitalu, dzięki którym znacznie poprawiła się sytuacja ekonomiczna szpitala. Tempo przyrostu długu spadło kilkakrotnie, np. w 2003 r. przyrost wynosił ok. 3 mln zł natomiast w 2006 r. już tylko poniżej 1 mln zł. Wiele
z tych działań było słusznych i należy podziękować p. Bartosiakowi, niemniej zaistniał również inny aspekt rozwiązania umowy a mianowicie, że podejmując w większości słuszne decyzje p. Dyrektor niestety przyczynił się do powstania pewnych napięć pomiędzy dyrekcją a związkami zawodowymi i pracownikami. Nowym dyrektorem został p. Włodzimierz Wieteska.
W dalszej części wystąpienia Pan Starosta poinformował o spotkaniach:
1. Odbyły się spotkania dot. możliwości pozyskania dodatkowych środków finansowych na zakończenie budowy Komendy PSP w Grójcu. Starosta i Komendant PSP spotkali się z Komendantem Wojewódzkim, a Wicestarosta i Komendant uczestniczyli w spotkaniu w Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie.
2. Wicestarosta uczestniczył w spotkaniu w Białobrzegach podsumowującym działalność straży pożarnej w ostatnim okresie.
3. W Ministerstwie Edukacji odbyło się spotkanie z p. Czesławą Kunkiewicz - Waligórą na temat możliwości pozyskania dodatkowych środków finansowych na remonty placówek oświatowych powiatu grójeckiego.
4. Starosta uczestniczył w spotkaniu z wykonawcami robót obwodnicy miasta Grójca. Sprawa dot. modernizacji dróg powiatowych na które podczas remontu zostanie skierowany ruch samochodowy.
5. Przedstawiciele Starostwa uczestniczyli w spotkaniach w Białobrzegach i w Grójcu w związku z programem „Turystyka wspólna sprawa”.
6. Starosta oraz Przewodniczący Rady uczestniczyli w Wołominie w spotkaniu pod patronatem Urzędu Marszałkowskiego dot. inwestycji planowanych na 2007 r. – głównie drogowych.
7. Starosta uczestniczył w spotkaniu z Wojewodą Mazowieckim dot. możliwości przekazania całości spraw paszportowych do powiatu.
8. Starosta uczestniczył w Konwencie Starostów w Płocku z udziałem Marszałka Województwa Mazowieckiego dot. możliwości pozyskiwania w najbliższych latach środków europejskich. Omawiano również sytuację finansową szpitali. Powołano Zespół ds. negocjacji z NFZ, do którego wszedł Starosta Grójecki.
9. W Starostwie oraz w szpitalu w Grójcu odbyły się spotkania z Dyrektorem Mazowieckiego Oddziału NFZ p. Jacyną w sprawie podpisania kontraktu na oddział rehabilitacji, gdzie trwają ostatnie prace wykończeniowe.
10. Starosta uczestniczył w kilku spotkaniach ze specjalistami od zarządzania, struktury szpitali i od spraw finansowych.
11. W Starostwie odbyło się spotkanie dot. promocji zdrowia. Obecni byli przedstawiciele NFZ, Centrum Zdrowia Publicznego w Warszawie oraz dyrektorzy publicznych i niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej z naszego terenu. Przedstawiono programy profilaktyczne, które będą realizowane w br.
12. Przed Sesją w szpitalu w Grójcu odbyło się spotkanie Starosty z dyrekcją, ordynatorami i związkami zawodowymi, na którym omówiono zasadność zaciągnięcia kredytu długoterminowego.
13. W Piasecznie odbyło się spotkanie dotyczące opieki medycznej na naszym terenie oraz współpracy z CSK MSWiA w Warszawie. Ponadto członkowie Zarządu spotkali się z Dyr. Markiem Durlikiem.
Radna Agata Zgutczyńska zaznaczyła, że często p. Starosta odbywa spotkania dotyczące służby zdrowia. Wobec powyższego można więc wnioskować, że są szanse na ratowanie szpitali poprzez pozyskanie funduszy z ministerstwa lub innych źródeł zewnętrznych.
Pan Starosta wyjaśnił, że szanse nie są łatwe, ale są. W pkt 8.9 przybliży ten temat.
Radny Wojciech Kot spytał kto został wyznaczony na przedstawiciela powiatu do Rady Nadzorczej Spółki PKS w Grójcu.
Pan Starosta poinformował, że Zarząd Powiatu wyznaczył jego osobę.
Ad. 7
Sprawozdanie z działalności Powiatowej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku za
2006 r. przedstawił Wicestarosta Grójecki Marian Górski (zał. nr 4).
Radna Agata Zgutczyńska zaznaczyła, że nie wszyscy radni otrzymali sprawozdanie.
Pan Wicestarosta przeprosił i dodał, że zostanie przekazane w trakcie przerwy.
Ad. 8
Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał w sprawach:
Ad. 8.1
Projekt uchwały w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Powiatu na 2007 r. przedstawił Przewodniczący Rady Jerzy Kaźmierczak (zał. nr 5).
Radni nie wnieśli uwag. Głosowało 19 radnych. Uchwała Nr IV/37/2007 została przyjęta jednogłośnie – 19 głosów „za”.
Ad. 8.2
Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planów pracy Komisji Stałych Rady Powiatu przedstawił Przewodniczący Rady Jerzy Kaźmierczak (zał. nr 6).
Radni nie wnieśli uwag. Głosowało 19 radnych. Uchwała Nr IV/38/2007 została przyjęta jednogłośnie – 19 głosów „za”.
Ad. 8.3
Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2007 r.
przedstawił Przewodniczący Rady Jerzy Kaźmierczak (zał. nr 7).
Radni nie wnieśli uwag. Głosowało 19 radnych. Uchwała Nr IV/39/2007 została przyjęta jednogłośnie – 19 głosów „za”.
Ad. 8.4
Projekt uchwały w sprawie zmian w składzie Komisji Stałych Rady Powiatu przedstawił Przewodniczący Rady Jerzy Kaźmierczak (zał. nr 8).
Radni nie wnieśli uwag. Głosowało 19 radnych. Uchwała Nr IV/40/2007 została przyjęta większością głosów – 16 głosów „za” przy 3 „wstrzymujących się”.
Ad. 8.5
W trakcie krótkiej przerwy członkowie Komisji Rewizyjnej w drodze głosowania wyłonili kandydata na przewodniczącego. Większością głosów – 3 głosy „za” przy
1 „wstrzymującym się” zaproponowano radną Aleksandrę Skarżyńską.
Projekt uchwały w sprawie wyboru Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu przedstawił Przewodniczący Rady Jerzy Kaźmierczak (zał. nr 9).
Przystąpiono do głosowania. Głosowało 19 radnych. Uchwała Nr IV/41/2007 została przyjęta większością głosów – 15 głosów „za” przy 4 „wstrzymujących się”.
Przewodniczący Rady Zarządu i Prezydium Rady złożył gratulacje nowo wybranej Przewodniczącej Komisji Rewizyjnej.
Ad. 8.6
Projekt uchwały w sprawie delegowania radnego do składu Powiatowej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku przedstawił Przewodniczący Rady Jerzy Kaźmierczak (zał. nr 10).
Starosta Janusz Różycki zaproponował osobę Wicestarosty Mariana Górskiego.
Radni nie wnieśli uwag. Głosowało 19 radnych. Uchwała Nr IV/42/2007 została przyjęta jednogłośnie – 19 głosów „za”.
Ad. 8.7
Projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w dochodach i wydatkach budżetu powiatu grójeckiego w 2007 r. przedstawiła Skarbnik Powiatu Jadwiga Ostrowska
(zał. nr 11).
Przewodniczący Marek Ścisłowski poinformował, że Komisja Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Radny Tadeusz Zakrzewski spytał czy trzeci etap prac remontu parkingu przy budynku Starostwa przewiduje poprawę stanu technicznego łącznika pomiędzy
ul. J. Piłsudskiego a ul. Laskową, który pozwala petentom na przejście do Wydz. Architektury i Budownictwa oraz PINB znajdujących się w budynku PKS.
Wicestarosta Marian Górski wyjaśnił, że remont nie jest przewidziany ponieważ powiat nie jest właścicielem gruntu. Starostwo mogłoby partycypować w kosztach, ale dopiero po podpisaniu trójstronnego porozumienia pomiędzy gminą, powiatem
a właścicielami znajdujących się tam garaży.
Odnosząc się do projektu uchwały Radny Maciej Dobrzyński zwrócił uwagę, że
w pierwszej kolejności należałoby podjąć uchwałę dotyczącą obligacji.
Skarbnik Powiatu wyjaśniła, że przed wprowadzeniem obligacji należy do budżetu powiatu wprowadzić deficyt.
Radni nie wnieśli dalszych uwag. Głosowało 19 radnych. Uchwała Nr IV/43/2007 została przyjęta większością głosów – 18 „za” przy 1 „wstrzymującym się”.
Ad. 8. 8
Projekt uchwały w sprawie emisji obligacji komunalnych oraz zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przedstawiła Skarbnik Powiatu Jadwiga Ostrowska
(zał. nr 12).
Przewodniczący Marek Ścisłowski poinformował, że Komisja Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Wobec braku uwag Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Głosowało 19 radnych. Uchwała Nr IV/44/2007 została przyjęta większością głosów – 17 „za” przy 1 „przeciw” i 1 „wstrzymującym się”.
Ad. 8. 9
Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem w sprawie udzielenia poręczenia pożyczki Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej w Grójcu przedstawił Starosta Grójecki Janusz Różycki (zał. nr 13). Pan Starosta w kilku słowach szczegółowo omówił zasadność zaciągnięcia kredytu, który pozwoli na odzyskanie przez szpital części płynności finansowej. Jednocześnie wyjaśnił, że z uwagi na fakt, że szpital nie posiada w obecnej chwili zdolności kredytowych niezbędne jest poręczenie organu założycielskiego. Zwrócił się więc do radnych o przychylenie ustosunkowanie się do projektu uchwały.
Przewodniczący Marek Ścisłowski poinformował, że w tej sprawie odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu i Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych i Przeciwdziałania Bezrobociu. Po głębokiej analizie członkowie obu komisji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali przedmiotowy projekt uchwały.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Maciej Dobrzyński spytał czy podjęta w dniu dzisiejszym decyzja pozwoli na uzyskanie gwarancji, że w kolejnych latach szpital ponownie nie utraci płynności finansowej.
Starosta Janusz Różycki zaznaczył, że przy ogólnej sytuacji jaka jest w służbie zdrowia pełnej gwarancji mieć nie można.
Dyrektor SP ZOZ w Grójcu Włodzimierz Wieteska w krótkim wystąpieniu przedstawił obecną sytuację finansową szpitala oraz podał dane dotyczące spłaty zadłużenia oraz spraw związanych z aktualnym stopniem realizacji restrukturyzacji szpitala. Informacja stanowi zał. nr 14 do protokołu.
Radny Maciej Dobrzyński stwierdził, że przed podjęciem decyzji należy oszacować czy wielkość bieżących zobowiązań oraz konieczność spłaty rat kredytu nie przekroczy możliwości finansowych szpitala w 2008 r. i kolejnych latach.
Dyrektor SP ZOZ w Grójcu Włodzimierz Wieteska wyjaśnił, że szpital będzie w stanie w 2008 r. obsłużyć zadłużenie z tytułu spłaty zaciągniętego kredytu.
Radny Maciej Dobrzyński wyraził obawy, ponieważ szpital ma już zobowiązania finansowe związane z realizacją programu restrukturyzacji.
Dyrektor SP ZOZ w Grójcu Włodzimierz Wieteska wyjaśnił, że na mocy decyzji
o warunkach restrukturyzacji SP ZOZ w Grójcu zaciągnął w BGK w Warszawie pożyczkę w wysokości 4.782. 484,17 zł, której spłata stanie się wymagalna jedynie w przypadku nie wywiązywania się szpitala z warunków restrukturyzacyjnych.
W obecnej chwili część programu została wykonana, w tym najważniejszy redukcja zatrudnienia.
Radna Agata Zgutczyńska zaznaczyła, że zapis uchwały mówi o kwocie 10 mln zł, natomiast z otrzymanych materiałów wynika, że po zsumowaniu zobowiązań konieczna jest kwota ok. 8,5 mln zł, na jaki cel zostanie przeznaczona różnica.
Dyrektor SP ZOZ w Grójcu Włodzimierz Wieteska wyjaśnił, że środki finansowe pozyskane z kredytu nie zostaną od razu wykorzystane w całości.
Uzupełniając Skarbnik Powiatu Jadwiga Ostrowska zauważyła, że dane dotyczą stanu na koniec grudnia 2006 r. Z każdym dniem zobowiązania ulegają zwiększeniu.
Radna Agata Zgutczyńska podkreśliła, że w 2005 r. została podpisana ugoda, czy zaległości z tego tytułu zostały do końca uregulowane. Radna poprosiła o przedstawienie szerszej informacji dot. obecnych zobowiązań wymagalnych.
Główna Księgowa SP ZOZ w Grójcu Barbara Jaskulska poinformowała, że stan zobowiązań ogółem na koniec 2006 r. wynosi 18.109.996,85 zł z czego ponad 8 mln zł to zobowiązania wymagalne. Jeśli chodzi o najpilniejsze zobowiązania z tytułu dostaw i usług kwota zadłużenia na dzień 31 grudnia 2006 r. wynosi 4.645.985,39 zł, sądowe nakazy zapłaty 800.199,98 zł oraz egzekucje komornicze 129.902,83 Jeśli chodzi o wierzytelności pracownicze łączna kwota wynosi 3.674.438,36 zł w tym m.in. wartość zaległych wynagrodzeń to kwota 523.542,57 zł, świadczenia z ZFŚS to kwota 1.720.211,00, oraz zobowiązania cywilno – prawne po odjęciu kwoty przewidzianej do umorzenia zgodnie z ustawą o restrukturyzacji to kwota 1.312.158,48. Szczegółowa informacja stanowi zał. nr 15 do protokołu.
Radny Wojciech Kot zaznaczył, że proces restrukturyzacji rozpoczął się w grudniu 2005 r. Od tego momentu została wszczęta procedura i miał być w połowie 2006 r. zaciągnięty kredyt, dlaczego tak się nie stało. Jednocześnie radny poprosił
o wyjaśnienie czy p. Dyrektor widzi możliwość wprowadzania dalszych oszczędności oraz jak zostanie rozwiązany problem utrzymania obecnej obsady personalnej zwłaszcza w zakresie pionu pielęgniarskiego.
W odpowiedzi Dyrektor SP ZOZ w Grójcu Włodzimierz Wieteska stwierdził,
że w połowie 2006 r. z uwagi na ujemny kapitał własny szpital nie miał możliwości kredytowych, decyzja o kredycie podobnie jak dziś zależała od podjęcia
przez ówczesną Radę uchwały, trudno jednoznacznie wyjaśnić dlaczego tak się
nie stało. W sprawie podjęcia kolejnych działań p. Dyrektor wyjaśnił, że
jest uruchomiony program, który prowadzi do określonych oszczędności, można również poczynić dalsze m.in można np. sprzątanie przekazać firmie zewnętrznej. Jeśli chodzi o personel pielęgniarski p. Dyrektor podkreślił, że w zakresie dyrekcji szpitala nie jest ustalanie wysokości wynagrodzeń, w tej kwestii potrzebne
są ustalenia systemowe.
Radna Agata Zgutczyńska spytała czy w 2006 r. szpital wystąpił z wnioskiem o poręczenie kredytu. Ponadto radna spytała kiedy pozostałe zobowiązania finansowe staną się wymagalne oraz czy szpital wystąpił do sądu z tytułu roszczeń dot. „ustawy 203”, wiele szpitali w Polsce podjęło takie działania i jak wiemy kilka z nich wygrało.
Dyrektor SP ZOZ w Grójcu Włodzimierz Wieteska zauważył, że złożenie takiego wniosku zwykle poprzedzone jest rozmowami, trudno obecnie ocenić ich wynik, niemniej faktem jest, że wniosek nie został złożony. W sprawie wystąpień sądowych p. Dyrektor wyjaśnił, że wnioski sądowe są bardzo skomplikowane i do tego
niejednoznaczne, dlatego najczęściej były podpisywane ugody przesądowe z NFZ.
W uzupełnieniu Barbara Jaskulska poinformowała, że po uwzględnieniu zobowiązań podlegających umorzeniu na koniec 2006 r. zobowiązania wymagalne wobec ZUS wynoszą 1.312.158,48 zł, wobec PFRON 461.844,13. zł oraz podatek od nieruchomości z III kwartał 2006 r. 22.834,71 zł.
Radny Adolf Maciak stwierdził, że podjęcie decyzji w sprawie poręczenia jest niezbędne, jest to szansa dla szpitala. Należy jednak pamiętać, że obsługa tego kredytu będzie kosztowała, do 2032 r. wyniesie ok. 17,5 mln zł, dlatego należy pewne sprawy w szpitalu zmienić. W dalszym wystąpieniu radny podkreślił, że sprawa pielęgniarek jest niezwykle ważna, dyrekcja powinna poczynić starania zmierzające do zwiększenia uposażenia tej grupy zawodowej.
Starosta Janusz Różycki zaznaczył, że ogólny rachunek ekonomiczny jest pozytywny, ponieważ obsługa tego kredytu jest rozłożona na wiele lat.
Dyrektor SP ZOZ w Grójcu Włodzimierz Wieteska poinformował, że pielęgniarki
w ostatnim okresie otrzymały niewielkie podwyżki uposażenia, niestety takie są realne możliwości finansowe szpitala.
Radny Tadeusz Zakrzewski podkreślił, że wszystkim obecnym zależy na dalszym prawidłowym funkcjonowaniu grójeckiego szpitala. Dodał, że konieczne jest podjęcie zdecydowanych działań, ponadto nadal należy utrzymać żelazną dyscyplinę finansową. Jednocześnie radny poruszył kwestię braku tomografu komputerowego, jak ta sprawa zostanie w najbliższym czasie rozwiązana.
Dyrektor SP ZOZ w Grójcu Włodzimierz Wieteska zauważył, że sprawa tomografu jest niezwykle istotna dla poprawy jakości obsługi pacjentów czyli dla procesu leczenia, ale również jest ważna z uwagi na korzystniejsze warunki kontraktu z NFZ.
Starosta Janusz Różycki zaznaczył, że sprawa tomografu była przedmiotem dyskusji Zarządu Powiatu. Najkorzystniejszą formą byłoby zakupienie takiego urządzenia dla potrzeb szpitala, jeśli jednak nie będzie to możliwe zostanie rozważona możliwość leasingu lub zostanie podpisana umowa z firmą zewnętrzną. Sprawa musi być uregulowana jak najszybciej czyli jeszcze w tym roku.
Radny Wojciech Kot zauważył, że bardzo istotną sprawą jest stworzenie planu pozyskiwania dodatkowych środków finansowych poprzez podejmowanie działań pozamedycznych. Jednocześnie radny spytał jak wygląd sprawa budynku w którym mieści się pogotowie, a które w niedługim czasie zostanie przeniesione oraz czy dyrekcja szpitala rozważała możliwość wzięcia karetek w leasing, czy na obecny rok została już podpisana umowa z „Meditransem”.
Dyrektor SP ZOZ w Grójcu Włodzimierz Wieteska podkreślił, że jeśli chodzi o karetki forma leasingu jest wyjątkowo dla szpitala niekorzystna. Umowa z Rodomską Kolumną Transportu Sanitarnego „Meditrans” na bieżący rok została zawarta.
W sprawie remontu budynku decyzja leży po stronie organu założycielskiego, niemniej należy zaznaczyć, że sprawa nie jest prosta, ponieważ budynek jest zabytkiem do tego w bardzo złym stanie technicznym. W kwestii „sztucznej nerki” szpital podejmował rozmowy i działania zmierzające do zorganizowania stacji dializ, niestety na chwilę obecną w oparciu o warunki lokalowe jakimi dysponuje szpital nie ma firmy, która podjęła by się tego zadania.
Starosta Janusz Różycki poinformował, że Zarząd podjął pewne działania związane
z pozyskaniem dodatkowych środków finansowych na karetki, ale rozmowy nie zostały zakończone. W sprawie budynku w którym mieści się pogotowie p. Starosta wyjaśnił, że stanowi on własność parafii Św. Mikołaja w Grójcu, były już prowadzone wstępne rozmowy.
Członek Rady Społecznej przy Mazowieckim Oddziale Wojewódzkim NFZ Wiesław Czarnecki podkreślił, że najistotniejszą sprawą jest dostosowanie grójeckiego szpitala do wymogów, które pozwolą na umieszczenie go w sieci szpitali. Dlatego tak ważna jest sprawa tomografu. Brak dobrego sprzętu, a tym samym konieczność dowożenia pacjentów na badania w znacznym stopniu zwiększa koszty leczenia jak również sprzyja odchodzeniu wykwalifikowanego personelu do innych placówek. Ponadto forma płatności z NFZ jest dużo korzystniejsza w przypadku posiadania przez szpital takiego sprzętu. Dlatego sprawa tomografu winna być traktowana priorytetowo.
Radna Agata Zgutczyńska stwierdziła, że Zarząd zapewne dokonał analizy związanego z tym ryzyka, prosi więc o udostępnienie na piśmie wyników tych analiz.
W odpowiedzi Pan Starosta zapewnił, że sprawa kredytu była przedmiotem wnikliwej analizy Zarządu, rozważono wszystkie aspekty tej sprawy. Wynikiem tych rozważań jest akceptacja rozwiązania zaproponowanego w projekcie uchwały.
Wobec braku dalszych uwag Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 19 radnych. Uchwała Nr IV/45/2007 została podjęta większością głosów – 18 „za” przy 1 „wstrzymującym się”.
Przewodniczący Rady ogłosił 25 minutową przerwę.
Po przerwie Pan Przewodniczący wznowił obrady przechodząc do kolejnego punktu porządku obrad. Radny Arkadiusz Stępniewski nie powrócił na salę, obecnych 18 radnych.
Ad. 8. 10
Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia zmian w statucie Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Grójcu przedstawił Z – ca Nacz. Wydziału Edukacji, Zdrowia i Pomocy Społecznej Stanisław Walczak (zał. nr 16).
Radni nie wnieśli uwag. Głosowało 18 radnych. Uchwała Nr IV/46/2007 została przyjęta jednogłośnie – 18 głosów „za”.
Ad. 8. 11
Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia zmian w statucie Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Nowym Mieście n/Pilicą przedstawił
Z – ca Nacz. Wydz. Edukacji, Zdrowia i Pomocy Społecznej Stanisław Walczak
(zał. nr 17).
Radni nie wnieśli uwag. Obecnych 18 radnych. Głosowało 18 radnych. Uchwała Nr IV/47/2007 została przyjęta jednogłośnie – 18 głosów „za”.
Ad. 8. 12
Projekt uchwały w sprawie uchwalenia „Rocznego programu współpracy
z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2007” przedstawiła Naczelnik Wydziału Edukacji, Zdrowia i Pomocy Społecznej Małgorzata Czerwińska – zał. nr 18.
Radni nie wnieśli uwag. Głosowało 18 radnych. Uchwała Nr IV/48/2007 została przyjęta jednogłośnie – 18 głosów „za”.
Ad. 8. 13
Projekt uchwały w sprawie uchwalenia regulaminu określającego niektóre zasady wynagradzania za pracę oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy, nagród oraz niektóre inne składniki wynagrodzenia, zasady wynagradzania za godziny ponadwymiarowe oraz godziny doraźnych zastępstw a także wysokość oraz szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego przedstawiła Naczelnik Wydziału Edukacji, Zdrowia i Pomocy Społecznej Małgorzata Czerwińska – zał. nr 19.
Radni nie wnieśli uwag. Głosowało 18 radnych. Uchwała Nr IV/49/2007 została przyjęta jednogłośnie – 18 głosów „za”.
Ad. 8. 14
Projekt uchwały w sprawie:
1) zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego,
2) zasad udzielania i rozmiaru zniżek nauczycieli którym powierzono stanowiska kierownicze oraz przyznania zwolnień od obowiązku realizacji tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć dydaktycznych wychowawczych i opiekuńczych,
3) tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli nie wymienionych w art. 42 ust. 3 Karty Nauczyciela oraz zasad zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w kształceniu zaocznym i systemie kształcenia na odległość
przedstawiła Naczelnik Wydziału Edukacji, Zdrowia i Pomocy Społecznej Małgorzata Czerwińska – zał. nr 20.
Wiceprzewodniczący Norbert Proskura poinformował, że Komisja Oświaty, Kultury, Turystyki i Sportu pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie uwag.
Radny Wojciech Kot spytał czy związki zawodowe nauczycieli wyraziły zgodę.
Pani Małgorzata Czerwińska wyjaśniła, że zgodnie z Kartą Nauczyciela nie istnieje konieczność uzgadniania ze związkami, niemniej nie wniosły one zastrzeżeń.
Radni nie wnieśli uwag. Obecnych 18 radnych. Głosowało 18 radnych. Uchwała Nr IV/50/2007 została przyjęta jednogłośnie – 18 głosów „za”.
Ad. 8. 15
Projekt uchwały w sprawie zmian w Regulaminie Organizacyjnym Starostwa Powiatowego w Grójcu przedstawiła Sekretarz Powiatu Anna Matyjas – zał. nr 21.
Radni nie wnieśli uwag. Obecnych 18 radnych. Głosowało 18 radnych. Uchwała Nr IV/51/2007 została przyjęta jednogłośnie – 18 głosów „za”.
Ad. 9
Interpelacje i zapytania radnych.
Radny Maciej Dobrzyński poruszył kwestię członkowstwa w Zarządzie Powiatu radnego Krzysztofa Fiksa.
Starosta Janusz Różycki odczytał pisma złożone przez Krzysztofa Fiksa w sprawie wypowiedzenia stosunku pracy oraz do dowódcy jednostki w sprawie wypowiedzenia służby.
Radca Prawny Marian Seweryn wyjaśnił, że praca w jednostce liniowej nie powinna być traktowana jak praca w administracji, ponadto skoro została wszczęta procedura znosząca zatrudnienie to sprawa stała się oczywista. Zapis ustawy nie określa terminu w jakim powinno nastąpić rozwiązanie stosunku pracy.
Radny Maciej Dobrzyński stwierdził, że takie działania nie do końca są zgodne
z literą prawa, przekroczenie dotyczy przecież kilku miesięcy. Należy również rozważyć czy uchwały Zarządu podjęte w tym okresie są prawomocne.
Starosta Janusz Różycki zaznaczył, że można tu dostrzec analogiczną sytuację do spraw związanych z zapisem ustawy dot. prowadzenia przez radnych działalności gospodarczej.
Radny Witold Wójcik poprosił o poszerzenie informacji zawartej w pkt 14 sprawozdania – sprawa dot. przebudowy i bieżącego utrzymania drogi wojewódzkiej nr 728 na odcinku Grójec – Żdżarki.
W odpowiedzi Wicestarosta Marian Górski wyjaśnił, że jutro przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego przyjmą zmodernizowany odcinek od strony Mogielnicy oraz zostaną omówione działania w sprawie dalszej modernizacji tej drogi.
Radny Wojciech Kot stwierdził, że dwa miesiące temu Gmina Grójec była zainteresowana współfinansowaniem remontów dróg do kwoty ok. 1, 5 mln zł, czy zostało to uwzględnione przy podpisywaniu porozumień.
W odpowiedzi Wicestarosta Marian Górski wyjaśnił, że obecnie Gmina Grójec przyjęła kwotę 660 tys. zł, głównie z przeznaczeniem na remonty ulic. Szczupłość środków budżetowych powiatu na modernizacje dróg ogranicza możliwość podpisania porozumień na kwoty proponowane przez gminy.
Ad. 10
Wolne wnioski i oświadczenia radnych.
Radny Tadeusz Zakrzewski ponownie poruszał sprawę przejezdności pomiędzy ul. Laskową i ul. Piłsudskiego łącznikiem wzdłuż garaży. Zgłosił wniosek o rozważenie przez Zarząd podpisania takiego trójstronnego porozumienia.
Wicestarosta Marian Górski wyjaśnił, że wykonanie większego remontu wiąże się nie tylko z koniecznością wykonania dokumentacji, ale również z zabezpieczeniem środków w budżecie powiatu na ten cel. W związku z powyższym zaproponował wykonanie niezbędnych prac w ramach PZD w Grójcu.
Ad. 11
Pan Przewodniczący przypomniał radnym o konieczności złożenia do Biura Rady zdjęć do legitymacji.
Na zakończenie Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek dzisiejszej Sesji został zrealizowany. Podziękował radnym oraz wszystkim uczestnikom za udział i o godz. 14¹º zamknął posiedzenie wypowiadając formułę „Zamykam Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Informacje o stronie
Podmiot publikujący: |
Brak danych |
Odpowiada za treść: |
Brak danych |
Wprowadził: |
Nieznany, data: 21.08.2007 r., godz. 08.32 |
Ostatnia aktualizacja: |
Nieznany, data: 21.08.2007 r., godz. 08.32 |
Czas |
Administrator |
Opis zmiany |
21.08.2007 r., godz. 08.32 |
Nieznany |
Dodanie strony do BIP. |