Główna treść strony
Regulamin Pracy Rady Powiatu Grójeckiego
Statut Powiatu Grójeckiego - Załącznik Nr 1.
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin określa tryb działania oraz sposób obradowania na sesjach i podejmowanie uchwał przez Radę Powiatu w Grójcu, zwaną dalej "Radą".
§ 2
Rada działa na sesjach, a także za pośrednictwem komisji i radnych oraz zarządu jako organu wykonawczego.
2. Organy Rady działają pod jej kontrolą i składają sprawozdania ze swojej działalności.
3. Rada rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie powiatowym oraz w innych ustawach i przepisach wydanych na podstawie ustaw.
Rozdział II
Sesje Rady
§ 3
1. Rada obraduje na sesjach zwyczajnych i nadzwyczajnych.
2. Sesje zwyczajne zwoływane są przez Przewodniczącego Rady lub w uzasadnionych wypadkach Wiceprzewodniczącego, w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
3. Sesje nadzwyczajne obowiązany jest zwołać Przewodniczący na wniosek:
- co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady,
- zarządu lub
- organu nadzoru,
- komisji rewizyjnej
w ciągu 7 dni od złożenia wniosku.
4. Wniosek powinien zawierać proponowany porządek obrad i projekty uchwał.
Rozdział III
Przygotowanie sesji
§ 4
1. Sesje przygotowuje i zwołuje Przewodniczący Rady lub, w razie niemożności pełnienia przez niego funkcji, upoważniony Wiceprzewodniczący, ustalając projekt porządku obrad, miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji.
1a. W wypadku braku upoważnienia czynności o których mowa w ust. 1 wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.
2. Przy podejmowaniu czynności, o których mowa w pkt 1, Przewodniczący zasięga opinii Wiceprzewodniczących.
3. Zawiadomienia o sesjach zwyczajnych lub uroczystych, wraz z porządkiem obrad, projektem uchwał, uzasadnieniem uchwał i innymi materiałami, radni otrzymują najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad, za pomocą listów poleconych lub w inny skuteczny sposób.
4. W razie uchybienia terminowi o którym mowa w pkt 3, Rada może podjąć uchwałę o przerwaniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek w tej sprawie może być zgłoszony przez radnego tylko przed przyjęciem porządku obrad.
§ 5
Przed każdą sesja Przewodniczący Rady w uzgodnieniu z Wiceprzewodniczącymi oraz ze starostą ustala szczegółową listę osób zapraszanych na sesję. Powiadomienie jest równoznaczne z zaproszeniem do udziału w sesji.
§ 6
Obsługę techniczną i organizacyjną działalności Rady i jej organów zapewnia starosta przez powołanie odpowiedniej komórki organizacyjnej w strukturze starostwa.
Rozdział IV
Przebieg sesji
§ 7
1. Sesje są jawne. O ich terminie, miejscu i przedmiocie obrad Przewodniczący powiadamia społeczeństwo zamieszkujące na obszarze działania powiatu co najmniej na 3 dni przed jej odbyciem, w sposób zwyczajowo przyjęty.
2. Jawność sesji oznacza, że podczas obrad na sali może być obecna publiczność, zajmująca wyznaczone w tym celu miejsce.
§ 8
1. W sesjach Rady uczestniczą z głosem doradczym sekretarz i skarbnik powiatu.
2. Do udziału w sesjach Rady mogą zostać zobowiązani kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży oraz innych jednostek organizacyjnych powiatu.
§ 9
1. Porządek obrad sesji Rady powinien zostać wyczerpany w zasadzie na jednym posiedzeniu. Na wniosek Przewodniczącego Rady lub radnego, Rada może postanowić o przerwaniu obrad i ich kontynuowaniu w innym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.
2. O przerwaniu obrad zgodnie z pkt 1, Rada może postanowić w szczególności ze względu na niemożność wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę dostarczenia dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody uniemożliwiające Radzie podejmowanie uchwał.
3. Przewodniczący może postanowić o przerwaniu obrad w przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie obrad, wyznaczając nowy bądź przewidywany termin zwołania posiedzenia. Fakt przerwania obrad oraz nazwiska radnych, którzy z przyczyn nieusprawiedliwionych opuścili obrady, odnotowuje się w protokole. Uchwały podjęte do tego momentu zachowują swoją moc.
4. Radni stwierdzają swą obecność na posiedzeniu podpisem na liście obecności z chwilą przybycia na salę obrad. W przypadku opuszczenia sali obrad i powrotu w trakcie posiedzenia radny odnotowuje na liście obecności godzinę opuszczenia i powrotu na salę obrad. W przypadku braku quorum radni potwierdzają swą obecność także po przerwaniu obrad oraz bezpośrednio przed ich wznowieniem.
5. W razie wątpliwości, quorum ustala się na podstawie liczby radnych obecnych na sali obrad.
§ 10
1. Rada rozpoczyna obrady w obecności quorum tj. co najmniej połowy ustawowego składu Rady.
2. W przypadku, gdy liczba radnych obecnych na sesji zmniejszy się poniżej połowy ustawowego składu Rady, Przewodniczący może nie przerywać obrad, niemożliwe jest jednak wówczas podejmowanie uchwał.
3. Przewodniczący Rady otwiera, prowadzi i zamyka sesje Rady.
4. Otwarcie sesji Rady następuje wraz z wypowiedzeniem przez Przewodniczącego formuły "Otwieram sesję Rady Powiatu Grójeckiego".
5. Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady:
a) stwierdza na podstawie listy obecność prawomocności obrad,
b) przedstawia projekt porządku obrad, z wnioskiem o uzupełnienie lub zmianę projektu porządku obrad może wystąpić radny, komisja, klub radnych, starosta lub jego zastępca,
c) poddaje pod głosowanie porządek obrad oraz wnioski, o których mowa w pkt b).
6. Rada może uchwalić w trakcie obrad uzupełnienie lub zmianę ustalonego porządku obrad wyłącznie z ważnych powodów, na wniosek Przewodniczącego Rady, komisji lub zarządu. Uchwała w przedmiocie zmiany porządku obrad zapada bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.
7. Porządek obrad każdej sesji powinien obejmować w szczególności:
a) przyjęcie protokołu poprzedniej sesji,
b) sprawozdanie starosty z działalności zarządu i wykonania uchwał Rady w okresie między sesjami,
c) rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał,
d) interpelacje i zapytania radnych,
e) wolne wnioski i oświadczenia radnych.
§ 11
1. Radny ma prawo do zgłaszania interpelacji dotyczących spraw lub problemów związanych z realizacją zadań Rady i jej organów.
2. Interpelacje i zapytania radnych kieruje się odpowiednio do zarządu, starosty albo komisji Rady.
3. Interpelacje mogą być zgłaszane pisemnie na ręce Przewodniczącego przed sesją lub ustnie podczas obrad.
4. Adresat interpelacji lub zapytania odpowiada ustnie na sesji lub pisemnie, nie później niż w ciągu 14 dni od ich otrzymania.
5. Zapytania składa się w sprawach dotyczących bieżących problemów powiatu, w szczególności w celu uzyskania informacji o określonym stanie faktycznym.
§ 12
1. Przewodniczący Rady prowadzi obrady według uchwalonego porządku, przy czym w uzasadnionych przypadkach może dokonywać, za zgodą radnych, zmian w realizacji kolejności poszczególnych jej punktów.
2. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń, jednak w uzasadnionych przypadkach może udzielić głosu poza kolejnością.
3. Przewodniczący może przyjąć do protokołu pisemne wystąpienie nie wygłoszone na posiedzeniu, informując o tym Radę.
4. Przewodniczący może zabierać głos w każdej chwili obrad.
§ 13
1. Podczas całych obrad Przewodniczący udziela poza kolejnością głosu w celu zgłoszenia wniosku formalnego, którego przedmiotem mogą być w szczególności sprawy:
a) stwierdzenia quorum i przeliczenia głosów,
b) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwał,
c) zamknięcia listy mówców lub kandydatów,
d) ograniczenia wystąpień do opinii komisji,
e) przestrzegania porządku obrad,
f) ograniczenia czasu wystąpienia mówców,
g) zarządzenia przerwy,
h) odesłania projektu uchwały do komisji,
i) zmiany porządku obrad.
2. Przewodniczący niezwłocznie poddaje wniosek formalny pod głosowanie. Rada decyduje w tych sprawach zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym.
3. Nie można udzielać głosu w sprawach formalnych w trakcie głosowania.
§ 14
1. Nad sprawnym przebiegiem obrad czuwa Przewodniczący Rady.
2. W przypadku stwierdzenia, że radny w swoim wystąpieniu wyraźnie odbiega od przedmiotu obrad lub znacznie przekracza wyznaczony czas, Przewodniczący może przywołać go "do rzeczy", a po dwukrotnym przywołaniu, odebrać mu głos.
3. Jeżeli forma lub treść wystąpienia zakłóca porządek obrad lub uchybia powadze Rady, Przewodniczący przywołuje radnego "do porządku", a gdy nie odniesie to skutku może odebrać mu głos. Fakt ten odnotowuje się w protokole posiedzenia.
4. Przepisy pkt 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób uczestniczących w sesji Rady.
5. Przewodniczący może czynić osobom zabierającym głos uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania wystąpienia.
6. Przewodniczący, po uprzednim zwróceniu uwagi, może nakazać opuszczenie sali obrad Rady osobom będącym publicznością, które swoim zachowaniem zakłócają porządek obrad lub naruszają powagę sesji.
§ 15
1. Przewodniczący może udzielać głosu osobom spoza składu Rady, po uprzednim zgłoszeniu się ich do zabrania głosu.
2. W wypadku odmowy udzielenia głosu osobom spoza składu Rady, Przewodniczący poddaje zgłoszenie pod głosowanie.
§ 16
1. Przewodniczący zamyka dyskusje po wyczerpaniu listy mówców. W razie potrzeby Przewodniczący może zarządzić przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub zarządowi powiatu, zajęcie stanowiska wobec zgłoszonych wniosków albo przygotowania poprawek w rozpatrywanym projekcie uchwały lub innym dokumencie.
2. Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący rozpoczyna procedurę głosowania. Przed zarządzeniem głosowania można zabrać głos tylko w celu zgłoszenia i uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.
Rozdział V
Uchwały Rady Powiatu
§ 17
1. Z inicjatywą podjęcia określonej uchwały może wystąpić:
a) co najmniej 5 radnych,
b) Przewodniczący Rady,
c) Klub radnych,
d) komisja Rady,
e) Zarząd powiatu.
2. Projekty uchwał powinny być zaopiniowane przez właściwe komisje Rady.
3. Przewodniczący Rady przekazuje projekty uchwał właściwym komisjom i zarządowi powiatu.
4. W uzasadnionych przypadkach Zarząd Powiatu może przedstawić Przewodniczącemu Rady projekt uchwały bezpośrednio przed sesją Rady Powiatu, bez zaopiniowania przez właściwą komisję Rady. Projekt takiej uchwały powinien zawierać obok elementów określonych w § 18 Regulaminu Obrad Rady Powiatu uzasadnienie pilnej potrzeby uchwalenia uchwały.
§ 18
1. Projekt uchwały powinien zawierać:
a) tytuł uchwały,
b) podstawę prawną,
c) przepisy regulujące sprawy będące przedmiotem uchwały,
d) wskazanie organu lub osoby odpowiedzialnej za wykonanie uchwały,
e) określenie terminu wejścia w życie uchwały.
2. Do projektu uchwały dołącza się uzasadnienie zawierające w szczególności: wskazanie potrzeby podjęcia uchwały, oczekiwane skutki społeczne oraz skutki finansowe uchwały i źródła jej pokrycia.
3. Przewodniczący może zwrócić wnioskodawcy projekt uchwały do uzupełnienia, jeżeli zawiera błędy formalne.
§ 19
1. Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący Rady.
2. W przypadku nieobecności Przewodniczącego, uchwały podpisuje Wiceprzewodniczący prowadzący sesję.
§ 20
1. Podjętym uchwałom nadaje się kolejne numery podając cyframi rzymskimi numer sesji, a cyframi arabskimi numer uchwały oraz rok podjęcia uchwały. Uchwałę opatruje się datą posiedzenia, na którym została podjęta.
2. Uchwały Rady ewidencjonuje się w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji Rady. Rejestr uchwał prowadzi starosta.
3. Starosta zobowiązany jest do przedłożenia wojewodzie uchwał Rady w ciągu 7 dni od dnia ich podjęcia. Uchwała organu powiatu w sprawie wydania przepisów porządkowych podlega przekazaniu niezwłocznie.
4. Starosta przedkłada Regionalnej Izbie Obrachunkowej na zasadach określonych w pkt 3:
a) uchwałę budżetową,
b) uchwałę w sprawie absolutorium dla zarządu,
c) inne uchwały objęte zakresem działania izby.
§ 21
1. Powiatowe przepisy porządkowe ogłasza się przez ich publikację w środkach masowego przekazu oraz w drodze obwieszczeń. Przepisy te wchodzą w życie z dniem takiego ogłoszenia.
2. Powiatowe przepisy porządkowe podlegają także ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.
§ 22
Debata nad projektem uchwały bądź wnioskiem podczas sesji Rady obejmuje:
a) wystąpienie wnioskodawcy,
b) wystąpienie przedstawiciela komisji prezentujące stanowisko komisji w danej sprawie,
c) dyskusje obejmującą stawianie pytań wnioskodawcy, zarządowi powiatu oraz komisji a także wnoszenie poprawek do projektu uchwały bądź wniosku. Poprawki do projektu mogą być wnoszone tylko w formie pisemnej,
d) zamknięcie dyskusji i wystąpienia końcowe, które przysługują jedynie wnioskodawcy, staroście oraz przedstawicielom komisji, opiniującym projekt bądź wniosek.
§ 22a
Przedmiotem uchwały może być także: apel, opinia czy stanowisko zajęte przez radę w ważnej dla powiatu sprawie.
Rozdział VI
Zasady głosowania
§ 23
1. Głosowanie odbywa się zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu jawnym chyba, że przepisy ustawy stanowią inaczej.
2. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przyjęty zostaje wniosek lub kandydat, który uzyskał największą ilość głosów. Głosów nieważnych lub wstrzymujących się nie dolicza się do żadnej z grup głosujących.
3. (skreślony).
4. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przyjęty zostaje wniosek lub kandydat, który uzyskał co najmniej o jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów tzn. przeciwnych i wstrzymujących się. W razie parzystej liczby ważnie oddanych głosów, bezwzględną większość stanowi 50% plus jeden ważnie oddany głos. W razie nieparzystej liczby ważnie oddanych głosów, bezwzględną większość głosów stanowi pierwsza liczba całkowita przewyższająca połowę ważnie oddanych głosów.
§ 24
1. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki. Za głosy ważne uznaje się te, które oddano "za", "przeciw" oraz "wstrzymujące się".
2. W głosowaniu tajnym radni głosują na kartkach opatrzonych pieczęcią Rady Powiatu w sposób zgodny z każdorazowo przyjętymi zasadami. Wypełnianie kart do głosowania odbywa się za kotarą.
3. W głosowaniu imiennym radni głosują na kartach z wydrukowanym nazwiskiem głosującego. Wynik głosowania imiennego dołącza się do protokołu posiedzenia
§ 25
1. Głosowanie jawne przeprowadza Przewodniczący Rady przy pomocy Wiceprzewodniczących i pracowników Biura Rady Starostwa Powiatowego w Grójcu.
2. Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący bezpośrednio po obliczeniu głosów.
3. Wyniki głosowania odnotowuje się w protokole sesji.
§ 26
1. W przypadku gdy wynik głosowania jawnego budzi uzasadnione wątpliwości, radni mogą dokonać ponownego głosowania - reasumpcji.
2. O przeprowadzeniu ponownego głosowania radni decydują w formie uchwały, na wniosek co najmniej 1/3 ustawowego składu Rady.
3. Wniosek o reasumpcji może być zgłoszony tylko na tej sesji, na której odbyło się głosowanie.
§ 27
1. Głosowanie tajne lub imienne przeprowadza powołana przez radnych komisja skrutacyjna w liczbie 3-5 radnych, wyczytując kolejno radnych z listy obecności. Radni potwierdzają podpisami odbiór karty do głosowania.
2. Komisja skrutacyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego, który po przeliczeniu głosów przez komisję, odczytuje protokół podając wynik głosowania.
3. Protokół komisji skrutacyjnej stanowi załącznik do protokołu sesji. Karty z głosami zabezpieczone w zaklejonej kopercie przechowuje się wraz z protokołem.
4. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.
§ 28
1. Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza zebranym proponowaną treść w taki sposób, aby jej redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.
2. W przypadku istnienia kilku wniosków w tej samej sprawie, Przewodniczący poddaje pod głosowanie w pierwszej kolejności wniosek najdalej idący, który może wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami.
3. W przypadku głosowania w sprawach wyborów osób, Przewodniczący przed zamknięciem listy kandydatów, zapytuje każdego z nich, czy zgadza się kandydować i dopiero po otrzymaniu twierdzącej odpowiedzi poddaje pod głosowanie zamknięcie listy i zarządza wybory.
§ 29
1. Wyboru na funkcję Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących Rady, starostę i członków komisji rewizyjnej dokonuje się spośród dowolnej liczby kandydatów zgłoszonych przez radnych uczestniczących w obradach.
2. Wyboru na funkcję przewodniczącego komisji Rady Powiatu, Rada dokonuje spośród kandydatów zgłoszonych przez odpowiednie komisje.
3. W przypadku gdy I tura głosowania nie dokona wyboru, przeprowadza się II turę, ograniczając ją do kandydatów, którzy uzyskali w I turze największą liczbę głosów. Rada każdorazowo określa zasady uczestnictwa w II turze (ewentualnie w następnych) przestrzegając, o ile to możliwe zasady, aby liczba kandydatów była o jeden większa od liczby nieobsadzonych funkcji.
4. Dokonanie wyboru, o którym mowa w pkt 1 i 2, jak również wyboru wicestarosty i pozostałych członków zarządu powiatu oraz dokonania powołania sekretarza i skarbnika powiatu, oznacza podjęcie uchwały stwierdzającej wybór lub powołanie. Uchwała ta nie jest dodatkowo głosowana.
Rozdział VII
Zakończenie sesji
§ 30
1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący kończy posiedzenie wypowiadając formułę "Zamykam sesję Rady Powiatu Grójeckiego".
2. Czas od otwarcia do zakończenia uznaje się za czas trwania sesji.
§ 31
1. Biuro Rady sporządza protokół z każdej sesji. Protokół podpisuje Przewodniczący obrad i protokolant. Po przyjęciu na następnej sesji protokół stanowi urzędowy zapis przebiegu obrad i podejmowanych rozstrzygnięć.
2. Protokół z sesji Rady powinien w szczególności zawierać:
a) określenie numeru, daty i miejsca odbywania sesji, godziny jej rozpoczęcia i zakończenia, imiona i nazwiska Przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół,
b) stwierdzenia prawomocności obrad,
c) odnotowania przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,
d) uchwalony porządek obrad,
e) przebieg obrad, a w szczególności treść i streszczenie wystąpień, teksty zgłoszonych i uchwalonych wniosków, odnotowanie zgłoszenia pisemnych wystąpień i wniosków,
f) przebieg głosowań i ich wyniki,
g) podpis przewodniczącego obrad i protokolanta.
3. Do protokołu dołącza się: listę obecności radnych, listę zaproszonych gości, teksty uchwał przyjętych przez Radę, protokoły głosowań tajnych, zgłoszone na piśmie wystąpienia radnych nie wygłoszone na sesji, usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego.
4. Protokół wykłada się do wglądu w Biurze Rady, co najmniej w 5 egzemplarzach, nie później niż w 21 dni od zakończenia sesji.
5. Radni mogą zgłaszać pisemne poprawki i uzupełnienia do protokołu na ręce Przewodniczącego Rady, który podejmuje decyzję o ich uwzględnieniu. Radni, których wnioski nie zostały uwzględnione, mogą przedkładać je na sesji.
§ 32
1. Odpis protokołu sesji przekazuje się zarządowi powiatu oraz przewodniczącym klubów radnych.
2. Wyciągi z protokołu zarząd powiatu przekazuje zainteresowanym jednostkom organizacyjnym.
3. Protokoły sesji wraz z załącznikami oraz pełny zapis dźwiękowy sesji, przechowuje się w Biurze Rady.
§ 33
1. Obsługę sesji (protokołowanie, wysyłanie zawiadomień, wyciągów z protokołów, materiałów na sesję itp.) sprawują wyznaczeni przez Starostę pracownicy starostwa, stanowiący Biuro Rady, podlegający pod względem merytorycznym bezpośrednio Przewodniczącemu Rady.
2. Warunki niezbędne dla prawidłowej pracy Rady na sesjach oraz w okresie między sesjami zapewnia starosta.
Rozdział VIII
Radni
§ 34
1. Radni mają prawo i obowiązek czynnie uczestniczyć w sesjach rady i pracach jej organów oraz powiatowych jednostek organizacyjnych do których zostali wybrani w zakresie nie objętym zakazem określonym w § 23 i 24 Statutu.
2. Radny ma obowiązek utrzymać stałą więź z mieszkańcami powiatu oraz ich organizacjami, w szczególności w okręgu z którego został wybrany. W tym celu, w porozumieniu z właściwym terytorialnie wójtem lub burmistrzem, może zorganizować stały punkt przyjęć interesantów.
3. Radny może domagać się wniesienia pod obrady Rady, a także wnosić na posiedzenia komisji sprawy, które są przedmiotem postulatów i skarg wyborców.
4. Radni mają prawo podejmowania działań oraz składania wniosków w organach, jednostkach i instytucjach na terenie działania Rady, a w razie potrzeby korzystają z poparcia i pomocy Rady i Zarządu Powiatu.
§ 35
1. Radni stwierdzają podpisem na liście swoją obecność na sesjach Rady i posiedzeniach komisji.
2. W razie niemożności uczestniczenia w sesji lub posiedzeniach komisji, radny winien przed ich terminem lub nie później niż w ciągu 7 dni od daty ich odbycia usprawiedliwić swoją nieobecność.
§ 36
1. Radni ponoszą odpowiedzialność przed Radą za udział i aktywność w jej pracach oraz za wykonywanie obowiązków radnego i stosowanie się do zasad określonych w niniejszym regulaminie.
2. Rada dokonuje corocznie ocen aktywności radnych, zwłaszcza udziału w sesjach, posiedzeniach i pracach komisji. W uzasadnionych przypadkach Przewodniczący Rady zwraca radnym uwagę za niedociągnięcia lub uchybienia w formie "regulaminowego ostrzeżenia" na posiedzeniu Rady.
3. Radnemu, który opuszcza sale obrad Rady lub komisji bez zgody Przewodniczącego przed zakończeniem posiedzenia, nie przysługuje za nie dieta, a dieta w formie ryczałtu podlega obniżeniu o 1/5 stawki.
4. Radnemu, który z innych przyczyn nie uczestniczy w obradach Rady lub komisji nie przysługuje za nie dieta lub ryczałt podlega obniżeniu o 1/5 stawki najniższej diety radnego za każdą nieobecność.
Rozdział IX
Organy Rady
§ 37
1. Na pierwszej sesji po wyborach, Rada wybiera Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących Rady.
2. Na drugiej sesji po wyborach Rada ustala skład komisji stałych Rady oraz dokonuje wyboru ich przewodniczących.
§ 38
1. Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących Rady oraz przewodniczących komisji stałych, Rada wybiera odrębnie.
2. Rada może dokonywać w toku kadencji, każdej zmiany na stanowiskach, o których mowa w pkt 1, w trybie właściwym dla wyboru. Z wnioskiem w tych sprawach za wyjątkiem odwołania Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących Rady mogą występować komisje oraz grupy radnych w liczbie co najmniej 5 osób.
3. W przypadku rezygnacji przez radnego z zajmowanego stanowiska w organach Rady i po jego przyjęciu, Rada dokonuje wyboru na stanowisko innego radnego.
Rozdział X
Komisje Rady
§ 39
1. Rada powiatu powołuje następujące stałe komisje:
1) Komisja Rewizyjna
2) Komisja Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu
3) Komisja Oświaty, Kultury, Turystyki i Sportu.
4) Komisja Zdrowia, Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych i Przeciwdziałania Bezrobociu
5) Komisja Transportu Zbiorowego i Dróg Publicznych
6) Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
7) Komisja Zagospodarowania Przestrzennego, Nadzoru Budowlanego i Geodezji.
8) Komisja Integracji Europejskiej i Promocji Powiatu.
2. Szczegółowy tryb pracy komisji rewizyjnej oraz stałych komisji określają właściwe regulaminy, stanowiące załączniki do statutu.
§ 40
1. Zakres działania, kompetencje oraz skład osobowy komisji doraźnej określa Rada w uchwale o jej powołaniu.
2. Do komisji doraźnej stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące komisji stałej, z uwzględnieniem pkt 1.
§ 41
1. Co najmniej raz w roku, nie później jednak niż do końca maja roku następnego, w sposób ustalony z Przewodniczącym Rady, przewodniczący komisji stałej przedstawia na sesji sprawozdanie z jej działalności.
2. Zmiany w składzie komisji możliwe są w każdym czasie na wniosek zainteresowanego radnego lub przewodniczącego komisji.
3. W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności na 1/3 posiedzeń komisji w okresie 6 miesięcy, przewodniczący komisji wnioskuje do Rady o odwołanie radnego ze składu danej komisji.
§ 42
1. W posiedzeniach komisji może brać udział Przewodniczący Rady oraz inni zaproszeni Radni.
2. Komisje mogą odbywać wspólne posiedzenia. Zwołują i przewodniczą im wspólnie przewodniczący zainteresowanych komisji, z zachowaniem ustalonej między sobą procedury.
Rozdział XI
Przewodniczący Rady Organy wykonawcze Rady
§ 43
1. Przewodniczący Rady Powiatu reprezentuje Radę oraz kieruje jej pracami.
2. W przypadku, gdy Przewodniczący nie może pełnić swojej funkcji przez okres dłuższy niż jeden miesiąc, Rada wyznacza do jej pełnienia jednego z Wiceprzewodniczących.
3. Przewodniczący w zakresie swojej funkcji odpowiada przed Radą.
§ 44
1. Przewodniczący Rady w celu właściwego i spójnego reprezentowania spraw powiatu współdziała ze starostą i zarządem powiatu.
2. Przewodniczący Rady ma prawo brać udział w posiedzeniach zarządu powiatu, z głosem doradczym.
§ 45
1. Organem wykonawczym Rady jest zarząd powiatu.
2. Zarząd powiatu jest obowiązany składać na sesjach informacje z realizacji zadań wynikających z uchwał Rady, wytycznych ustalonych przez Radę bądź komisję oraz o problemach związanych z bieżącą sytuacją powiatu.
§ 46
1. Starosta, jako przewodniczący zarządu współdziała z Radą w sprawach związanych z przygotowaniem organizacyjnym i merytorycznym sesji Rady, szczególnie projektów uchwał oraz niezbędnych materiałów i informacji.
2. Starosta, w porozumieniu z Radą określa szczegółowo zasady współdziałania starostwa powiatowego z organami Rady oraz powinności pracowników starostwa na rzecz prawidłowego wykonywania mandatu przez radnych.
§ 47
1. Rada może na wniosek komisji bądź grupy co najmniej 6 radnych, podjąć uchwałę, w której określi sprawy wymagające zasięgnięcia opinii właściwych komisji Rady przed rozstrzygnięciem sprawy przez starostę, bądź podległe mu jednostki.
2. Starosta informuje Radę o zasadach organizacyjnych, jakie zostały przyjęte w celu realizacji uchwały, o której mowa w pkt 1.
Rozdział XII
Postanowienia końcowe
§ 48
1. Regulamin niniejszy stanowi integralną część Statutu Powiatu w Grójcu i wchodzi w życie jednocześnie ze statutem.
2. Zmiany regulaminu wymagają podjęcia uchwały przez Radę Powiatu w trybie jak przy zmianach statutu i podlegają ogłoszeniu oraz opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.
Informacje o stronie
Podmiot publikujący: |
Brak danych |
Odpowiada za treść: |
Brak danych |
Wprowadził: |
Nieznany, data: 10.06.2003 r., godz. 14.29 |
Ostatnia aktualizacja: |
Adam Podemski, data: 09.08.2016 r., godz. 15.41 |
Czas |
Administrator |
Opis zmiany |
09.08.2016 r., godz. 15.41 |
Adam Podemski |
Zmiana przynależności strony |
10.06.2003 r., godz. 14.29 |
Nieznany |
Dodanie strony do BIP. |