Główna treść strony
Rozdział IIIWładze powiatu
Statut Powiatu Grójeckiego § 9 - § 38
§ 9
1.Mieszkańcy powiatu podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym - poprzez wybory i referendum powiatowe - lub za pośrednictwem organów powiatu.
2.Organami powiatu są:
1) rada powiatu,
2) zarząd powiatu.
§ 10
1.Rada powiatu jest organem stanowiącym i kontrolnym powiatu, z zastrzeżeniem przepisów o referendum powiatowym.
2.Kadencja rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyboru.
3.Radni wybierani są w wyborach bezpośrednich. Zasady i tryb przeprowadzenia wyborów do rady powiatu określa ustawa z dnia 16 lipca 1998r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.
4. W skład Rady Powiatu Grójeckiego wchodzi 21 radnych z zastrzeżeniem § 71 Statutu.
§ 11
1. W drodze referendum mogą być rozstrzygane sprawy z zakresu właściwości powiatu a także wniosek o odwołanie rady powiatu.
2. Referendum przeprowadza się z inicjatywy rady lub na wniosek co najmniej 10% mieszkańców uprawnionych do głosowania i jego rozstrzygnięcia są ważne, jeżeli wzięło w nich udział co najmniej 30% uprawnionych do głosowania.
3. Zasady i tryb przeprowadzania referendum określa odrębna ustawa.
§ 12
Do wyłącznej kompetencji rady powiatu należy:
1) stanowienie aktów prawa miejscowego, w tym statutu powiatu,
2) wybór i odwołanie zarządu oraz ustalenie wynagrodzenia jego przewodniczącego,
3) powoływanie i odwoływanie, na wniosek starosty, sekretarza powiatu i skarbnika powiatu, będącego głównym księgowym budżetu powiatu,
4) stanowienie o kierunkach działania zarządu powiatu oraz rozpatrywanie sprawozdań z działalności zarządu, w tym z działalności finansowej,
5) uchwalanie budżetu powiatu,
6) rozpatrywanie sprawozdań z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium dla zarządu z tego tytułu,
7) podejmowanie uchwał w sprawach wysokości podatków i opłat w granicach określonych ustawami,
8) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych powiatu dotyczących:
a) zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej,
b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu,
c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez zarząd oraz maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez zarząd w roku budżetowym,
e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez radę,
f) tworzenia i przystępowania do związków, stowarzyszeń, fundacji i spółdzielni oraz ich rozwiązywania lub występowania z nich,
g) tworzenia i przystępowania do spółek, ich rozwiązywania i występowania z nich oraz określania zasad wnoszenia wkładów oraz obejmowania, nabywania i zbywania udziałów i akcji,
h) współdziałania z innymi powiatami i z gminami, jeżeli związane jest to z koniecznością wydzielenia majątku,
i) tworzenia, przekształcania i likwidacji jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,
j) podejmowanie uchwał w sprawie przejęcia zadań z zakresu administracji rządowej oraz w sprawie powierzenia prowadzenia zadań publicznych o których mowa w § 7 Statutu,
k) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych,
l) uchwalanie powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego,
m) uchwalanie powiatowego programu przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy,
n) dokonywanie oceny stanu bezpieczeństwa przeciwpożarowego i zabezpieczenia przeciwpowodziowego powiatu,
o) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,
9) określanie wysokości sumy, do której zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
10) podejmowanie uchwał w sprawach herbu powiatu i flagi powiatu,
11) podejmowanie uchwał w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady powiatu.
§ 13
Uchwały organów powiatu zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu organu w głosowaniu jawnym, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
§ 14
1. Rada powiatu wybiera ze swego grona przewodniczącego i dwóch wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.
2. Radny wchodzący w skład zarządu nie może pełnić funkcji, o których mowa w pkt 1.
3. Wyłącznym zadaniem przewodniczącego jest organizowanie pracy rady oraz prowadzenie obrad rady. W przypadku nieobecności przewodniczącego, jego zadania wykonuje upoważniony wiceprzewodniczący.
4. Odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczącego rady następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu rady, w trybie określonym w pkt 1.
5. W przypadku rezygnacji przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego, rada podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji zwykłą większością głosów, nie później niż w ciągu jednego miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.
6. Niepodjęcie uchwały o której mowa w ust. 5 w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji przez przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez radę z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.
§ 15
1. Rada powiatu obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego, w miarę potrzeby, co najmniej jednak raz na kwartał.
2. Na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu rady lub zarządu przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku.
3.Na wniosek starosty przewodniczący rady powiatu jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji rady powiatu projekt uchwały, jeżeli wnioskodawcą jest zarząd powiatu a projekt wpłynął do rady powiatu co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji rady.
4. Pierwszą sesję nowo wybranej rady zwołuje:
1) przewodniczący rady poprzedniej kadencji w terminie przypadającym w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad powiatów na obszarze całego kraju lub w wypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady powiatu,
2) po upływie terminu określonego w poprzednim podpunkcie sesję zwołuje komisarz wyborczy w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady powiatu.
5. Pierwszą sesję nowo wybranej rady, do czasu wyboru przewodniczącego rady, pro-wadzi najstarszy wiekiem radny.
§ 16
Szczegółowy tryb pracy rady powiatu oraz jej organizację wewnętrzną określa regulamin stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego statutu.
§ 17
1. Rada powiatu kontroluje działalność zarządu oraz powiatowych jednostek organizacyjnych. W tym celu powołuje komisję rewizyjną.
2. W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni w liczbie 5 do 7 radnych, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje, o których mowa w § 14.1. oraz będących członkami zarządu. Liczbę członków komisji w każdej kadencji określa rada powiatu w uchwale o powołaniu składu osobowego komisji.
3. Rada powiatu wybiera przewodniczącego komisji rewizyjnej oraz pozostałych członków zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu jawnym.
4. Komisja rewizyjna wykonuje inne zadania zlecone przez radę powiatu w zakresie kontroli. Uprawnienie to nie narusza uprawnień kontrolnych innych komisji powoływanych przez radę.
5. Komisja rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu powiatu i występuje z wnioskiem do rady powiatu w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez regionalną izbę obrachunkową.
6. Szczegółowy tryb pracy oraz organizację wewnętrzną komisji rewizyjnej określa jej regulamin stanowiący załącznik nr 2 do niniejszego statutu.
§ 18
1. Rada powiatu może powoływać ze swego grona stałe i doraźne komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot ich działania oraz skład osobowy.
2. Przewodniczących komisji wybiera rada powiatu zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady.
3. Komisje podlegają radzie powiatu w całym zakresie działalności, przedkładają jej swoje plany pracy i sprawozdanie z działalności.
4. Rada Powiatu powołuje następujące komisje stałe składające się z 5 do 7 radnych:
1) Komisja Rewizyjna,
2) Komisja Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu,
3) Komisja Oświaty, Kultury, Turystyki i Sportu.
4) Komisja Zdrowia Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych i Przeciwdziałania Bezrobociu,
5) Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska,
6) Komisja Transportu Zbiorowego i Dróg Publicznych,
7) Komisja Zagospodarowania Przestrzennego, Nadzoru Budowlanego i Geodezji.
8) Komisja Integracji Europejskiej i Promocji Powiatu.
Liczbę członków poszczególnych komisji w każdej kadencji określa rada powiatu w uchwale o powołaniu składu osobowego komisji.
5. Radny pobiera diety z tytułu członkostwa w nie więcej niż dwóch komisjach.
6. Szczegółowy tryb pracy i organizację wewnętrzną komisji określa regulamin stanowiący załącznik nr 3 do niniejszego statutu.
§ 19
1. Radni mogą tworzyć kluby radnych.
2. Klub radnych może tworzyć co najmniej 3 radnych.
3. Przynależność radnych do klubu jest dobrowolna.
§ 20
1. Utworzenie klubu radnych należy zgłosić przewodniczącemu rady powiatu w ciągu 14 dni od dnia zebrania założycielskiego.
2. Zgłoszenie utworzenia klubu radnych powinno zawierać:
1) nazwę klubu - jeżeli klub ją posiada,
2) listę członków klubu z określeniem funkcji wykonywanych w klubie,
3) imię i nazwisko przewodniczącego klubu.
3. Kluby radnych działają zgodnie z uchwalonymi przez siebie regulaminami, które nie mogą być sprzeczne ze statutem powiatu.
4. Przewodniczący klubów radnych są obowiązani przedłożyć przewodniczącemu rady regulaminy klubów w terminie 14 dni od ich uchwalenia.
5. Przedstawiciele klubów mogą przedstawiać stanowiska klubów we wszystkich sprawach będących przedmiotem obrad rady.
§ 21
1. Radny przed objęciem mandatu składa ślubowanie. Rotę ślubowania określa ustawa regulująca ustrój samorządu powiatowego.
2. Odmowa złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu przez radnego.
3. Radny nieobecny na pierwszej sesji rady powiatu oraz radny, który uzyskał mandat w czasie trwania kadencji, składa ślubowanie na pierwszej sesji na której jest obecny.
§ 22
1. Radny nie jest związany instrukcjami wyborców, natomiast jest obowiązany do przyjmowania zgłaszanych przez mieszkańców powiatu postulatów i przedstawiania ich organom powiatu do rozpatrzenia. Radny jest obowiązany kierować się dobrem powiatowej wspólnoty samorządowej.
2. Radny obowiązany jest brać udział w pracach organów powiatu oraz powiatowych jednostek organizacyjnych, do których został wybrany lub desygnowany.
3. W związku z wykonywaniem mandatu radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
4.Na zasadach ustalonych przez radę powiatu, radnym przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych. Rada Powiatu przy ustaleniu wysokości diet bierze pod uwagę funkcje pełnione przez radnego. Dieta nie przysługuje radnemu pełniącemu odpłatnie funkcje członka zarządu w powiecie w którym uzyskał mandat.
4a. Maksymalną wysokość diet przysługujących radnym określa Rada Ministrów w drodze rozporządzenia.
4b. Minister właściwy do spraw administracji publicznej określa sposób ustalania należności z tytułu zwrotu kosztów podróży służbowych radnych.
5. Radny nie może brać udziału w głosowaniu, jeżeli dotyczy to jego interesu prawnego.
§ 23
1. Radni nie mogą podejmować dodatkowych zajęć ani otrzymywać darowizn mogących podważyć zaufanie wyborców do wykonywania przez niego mandatu.
2. Radni nie mogą powoływać się na swój mandat w związku z podjętymi dodatkowymi zajęciami bądź działalnością gospodarczą prowadzoną na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami.
§ 24
1. Radni nie mogą prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia powiatu grójeckiego, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności.
2. Radni nie mogą być członkami władz zarządzających lub kontrolnych i rewizyjnych ani pełnomocnikami handlowymi spółek prawa handlowego z udziałem powiatowych osób prawnych lub podmiotów gospodarczych, w których uczestniczą takie osoby.
3. Radni nie mogą posiadać pakietu większego niż 10% udziałów lub akcji w spółkach prawa handlowego z udziałem powiatowych osób prawnych lub podmiotów gospodarczych, w których uczestniczą takie osoby.
§ 25
Naruszenie przez radnego zakazu określonego w § 23 i 24 powoduje utratę w danym roku prawa do diet.
§ 26
1. Radni są obowiązani złożyć oświadczenie majątkowe w/g wzoru określonego w drodze rozporządzenia przez Prezesa Rady Ministrów.
2. Oświadczenie radni składają przewodniczącemu rady powiatu w terminie 30 dni od dnia objęcia mandatu. Kolejne oświadczenia radni składają co roku, do dnia 31 marca w/g stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego oraz na dwa miesiące przed datą wyborów do rad powiatów.
3. Przewodniczący rady powiatu składa oświadczenie przewodniczącemu Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
4. W przypadku naruszenia terminu określonym w pkt 2, radnemu nie przysługuje dieta do czasu złożenia oświadczenia.
5. Podanie nieprawdy w oświadczeniu o stanie majątkowym powoduje odpowiedzialność na podstawie art. 233 § 6 Kodeksu karnego.
§ 27
1. Pracodawca zobowiązany jest zwolnić radnego od pracy zawodowej w celu umożliwienia mu brania udziału w pracach organów powiatu.
2. Z radnym nie może być nawiązany stosunek pracy w starostwie powiatowym.
3. Przepis pkt 2 dotyczy również kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych i ich zastępców.
4. Przepis pkt 2 nie dotyczy radnych wybranych do zarządu, z którymi stosunek pracy nawiązany jest na podstawie wyboru.
5. Nawiązanie przez radnego stosunku pracy, o którym mowa w pkt 2 i 3, jest równoznaczne ze zrzeczeniem się mandatu.
6. Radny, przed uzyskaniem mandatu wykonywał pracę w ramach stosunku pracy w starostwie powiatowym lub pełnił funkcję kierownika jednostki organizacyjnej powiatu, obowiązany jest złożyć wniosek o urlop bezpłatny w terminie 7 dni od ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy, przed złożeniem ślubowania.
7. Nie złożenie przez radnego wniosku, o którym mowa w pkt 6, jest równoznaczne ze zrzeczeniem się mandatu.
8. Mandatu radnego nie można łączyć z:
a) mandatem posła lub senatora,
b) wykonywaniem funkcji wojewody lub wicewojewody,
c) członkostwem w organie innej jednostki samorządu terytorialnego.
§ 28
1. Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu.
2. W skład zarządu powiatu wchodzą starosta, jako przewodniczący, wicestarosta i pozostali członkowie w liczbie 3 osób.
§ 29
1. Rada powiatu wybiera Starostę bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady w głosowaniu tajnym.
1a. Rada powiatu na wniosek starosty, wybiera zarząd, w tym wicestarostę, zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.
2. Członkowie zarządu powiatu mogą być wybrani spoza składu rady.
3. Z radnymi członkami zarządu może być na-wiązany stosunek pracy, natomiast z członkami zarządu spoza składu rady, nawiązuje się stosunek pracy.
4. Nawiązanie stosunku pracy ze starostą stwierdza przewodniczący rady powiatu, natomiast z pozostałymi członkami zarządu stosunek pracy zawiera starosta.
5. (skreślony).
§ 30
1. Zarząd powiatu wykonuje uchwały rady powiatu i zadania powiatu określone przepisami prawa.
2. Do zadań zarządu powiatu należy w szczególności:
1) przygotowywanie projektów uchwał rady,
2) wykonywanie uchwał rady,
3) gospodarowanie mieniem powiatu,
4) wykonywanie budżetu powiatu,
5) zatrudnianie i zwalnianie kierowników jednostek organizacyjnych powiatu z zastrzeżeniem § 40 pkt 3.
3. W realizacji zadań zarząd powiatu podlega wyłącznie radzie powiatu.
4. Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego, kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych powiatu, które wspólnie tworzą powiatową administrację zespoloną.
5. Organizację wewnętrzną oraz tryb pracy zarządu określa regulamin pracy zarządu, stanowiący załącznik nr 4 do niniejszego statutu.
6. Zarząd powiatu działa do dnia wyboru nowego zarządu z zastrzeżeniem art. 29 ust. 5 ustawy o samorządzie powiatowym.
§ 30a
1. Uchwała rady powiatu w sprawie nieudzielania zarządowi absolutorium jest równoznaczna ze złożeniem wniosku o odwołanie zarządu, chyba że po zakończeniu roku budżetowego zarząd powiatu został odwołany z innej przyczyny.
2. Uchwałę w sprawie absolutorium rada powiatu podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady powiatu.
3. Rada powiatu rozpoznaje sprawę odwołania zarządu z przyczyny, o której mowa w ust. 1, na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od podjęcia uchwały w sprawie nieudzielenia zarządowi absolutorium. Po zapoznaniu się z opiniami, o których mowa w art. 16 ust. 3, oraz z uchwałą regionalnej izby obrachunkowej w sprawie uchwały rady powiatu o nieudzieleniu zarządowi absolutorium, rada powiatu może odwołać zarząd większością co najmniej 3/5 głosów ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.
§ 30b
1. Rada Powiatu może odwołać starostę z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium jedynie na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu rady.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, wymaga formy pisemnej i uzasadnienia przyczyny odwołania oraz podlega zaopiniowaniu przez komisję rewizyjną.
3. Odwołanie starosty następuje większością co najmniej 3/5 głosów ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym. Głosowanie w sprawie odwołania rada powiatu przeprowadza po zapoznaniu się z opinią komisji rewizyjnej na następnej sesji po tej, na której zgłoszono wniosek o odwołanie, nie wcześniej jednak niż po upływie 1 miesiąca od dnia zgłoszenia wniosku Jeżeli wniosek o odwołanie starosty nie uzyskał wymaganej większości głosów, kolejny wniosek o odwołanie może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od poprzedniego głosowania.
4. Odwołanie starosty albo złożenie przez niego rezygnacji jest, odpowiednio, równoznaczne z odwołaniem całego zarządu powiatu albo złożeniem rezygnacji przez cały zarząd powiatu.
5. Rada powiatu może na uzasadniony wniosek starosty odwołać poszczególnych członków zarządu zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.
§ 30c
1. W przypadku złożenia rezygnacji przez starostę jej przyjęcie następuje zwykłą większością głosów.
2. W przypadku rezygnacji starosty rada powiatu na najbliższej sesji podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji całego zarządu.
3. Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 2, jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym odbyła się sesja rady powiatu, o której mowa w ust. 2.
§ 30d
1. W przypadku odwołania albo rezygnacji całego zarządu rada powiatu dokonuje wyboru nowego zarządu w trybie, o którym mowa w art. 27, odpowiednio, w ciągu 3 miesięcy od dnia odwołania albo od dnia przyjęcia rezygnacji. W przypadku niedokonania wyboru nowego zarządu w terminie 3 miesięcy od dnia odwołania albo od przyjęcia rezygnacji, przepisy art. 29 stosuje się odpowiednio.
2. W przypadku odwołania członka zarządu niebędącego jego przewodniczącym, rada powiatu dokonuje wyboru nowego członka zarządu w terminie 1 miesiąca od dnia odwołania.
3. Odwołany zarząd powiatu lub jego poszczególni członkowie pełnią dotychczasowe obowiązki do czasu wyboru nowego zarządu lub poszczególnych jego członków. Rada powiatu może zwolnić członka zarządu z tego obowiązku.
4. Przepis ust. 3 zdanie pierwsze stosuje się odpowiednio w przypadku złożenia rezygnacji przez cały zarząd.
§ 30e
1. W przypadku złożenia rezygnacji z członkostwa w zarządzie przez członka nie będącego jego przewodniczącym, rada powiatu podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji i zwolnieniu z pełnienia obowiązków członka zarządu zwykłą większością głosów nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.
2. Niepodjęcie przez radę powiatu uchwały w terminie, o którym mowa w ust. 1, jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.
3. W przypadku złożenia rezygnacji przez członka zarządu niebędącego jego przewodniczącym, starosta obowiązany jest, najpóźniej w ciągu 1 miesiąca od dnia przyjęcia rezygnacji lub upływu okresu, o którym mowa w ust. 2, przedstawić radzie powiatu nową kandydaturę na członka zarządu.
§ 31
1. Starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz.
2. W sprawach nie cierpiących zwłoki, związanych z zagrożeniem interesu publicznego, zagrażających bezpośrednio zdrowiu i życiu oraz w sprawach mogących spowodować znaczne straty materialne, starosta podejmuje niezbędne czynności należące do właściwości zarządu powiatu. Nie dotyczy to wydawania przepisów porządkowych.
3. Czynności, o których mowa w ust. 2 wymagają przedstawienia do zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu zarządu powiatu.
§ 32
1.Starosta jest kierownikiem starostwa powiatowego oraz zwierzchnikiem służbowym pracowników starostwa i kierowników jednostek organizacyjnych powiatu oraz zwierzchnikiem powiatowych służb, inspekcji i straży, a także Przewodniczącym Powiatowej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku.
2. Organizacje i zasady funkcjonowania starostwa powiatowego określa regulamin organizacyjny uchwalony przez radę powiatu na wniosek zarządu.
3.Zasady korzystania z telefonów komórkowych przez Starostę, Członków Zarządu, Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących Rady Powiatu określa Rada Powiatu
w drodze odrębnej uchwały.
§ 33
1. Na wniosek starosty rada powiatu powołuje i odwołuje sekretarza powiatu oraz skarbnika powiatu.
2. Sekretarz i skarbnik uczestniczą w pracach zarządu powiatu oraz w obradach rady powiatu, a nadto mogą uczestniczyć w pracach komisji rady, z głosem doradczym.
3. Powołanie i odwołanie sekretarza powiatu oraz skarbnika powiatu następuje zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu rady (w głosowaniu jawnym).
§ 34
1. W indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości powiatu decyzje wydaje starosta, chyba że przepisy szczególne przewidują wydawanie decyzji przez zarząd powiatu.
2. Starosta może upoważnić na piśmie wicestarostę, poszczególnych członków zarządu, pracowników starostwa, powiatowych służb, inspekcji i straży oraz kierowników jednostek organizacyjnych powiatu, do wydawania w jego imieniu decyzji, o których mowa w pkt 1.
§ 35
Starosta składa radzie powiatu na każdej sesji sprawozdanie z działalności zarządu w okresie od poprzedniej sesji.
§ 36
1. Starosta zobowiązany jest do przedłożenia wojewodzie uchwał rady w ciągu 7 dni od dnia ich podjęcia. Uchwały organów powiatu w sprawie wydawania przepisów porządkowych podlegają przekazaniu wojewodzie niezwłocznie.
2. Starosta przedkłada regionalnej izbie obrachunkowej, na zasadach określonych w pkt 1, uchwałę budżetową, uchwałę w sprawie absolutorium dla zarządu oraz inne uchwały objęte zakresem nadzoru izby.
§ 37
1. Skarbnik powiatu jest głównym księgowym budżetu powiatu.
2. Zadania skarbnika powiatu jako głównego księgowego budżetu, określają odrębne przepisy.
3. Skarbnik powiatu kontrasygnuje dokumenty dotyczące czynności prawnych mogących spowodować powstanie zobowiązań majątkowych.
4. Do kontrasygnaty czynności, o których mowa w pkt 3, skarbnik może upoważnić inną osobę.
5. Skarbnik powiatu, który odmówił kontrasygnaty, ma jednak obowiązek jej dokonania na pisemne polecenie starosty, przy równoczesnym powiadomieniu o tym rady powiatu i regionalnej izby obrachunkowej.
§ 38
1. Sekretarz powiatu, w imieniu starosty, sprawuje nadzór nad wykonywaniem bieżących zadań przez komórki organizacyjne starostwa, w szczególności nad terminowym i prawidłowym załatwianiu spraw, przestrzeganiem regulaminu organizacyjnego starostwa i instrukcji kancelaryjnej oraz wykonuje inne zadania w ramach upoważnień udzielanych przez zarząd i starostę.
Informacje o stronie
Podmiot publikujący: |
Brak danych |
Odpowiada za treść: |
Brak danych |
Wprowadził: |
Nieznany, data: 10.06.2003 r., godz. 14.05 |
Ostatnia aktualizacja: |
Adam Podemski, data: 09.08.2016 r., godz. 15.40 |
Czas |
Administrator |
Opis zmiany |
09.08.2016 r., godz. 15.40 |
Adam Podemski |
Zmiana przynależności strony |
10.06.2003 r., godz. 14.05 |
Nieznany |
Dodanie strony do BIP. |