Główna treść strony
Rozdział IIZakres działania i zadania powiatu
Statut Powiatu Grójeckiego § 6 - § 8 a
.
§ 6
1. Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie:
1) edukacji publicznej,
2) promocji i ochrony zdrowia,
3) pomocy społecznej,
4) polityki prorodzinnej,
5) wspierania osób niepełnosprawnych,
6) Transportu zbiorowego i dróg publicznych,
7) kultury i ochrony dóbr kultury,
8) kultury fizycznej i turystyki,
9) geodezji, kartografii i katastru,
10) gospodarki nieruchomościami,
11) Administracji architektoniczno - budowlanej,
12) gospodarki wodnej,
13) ochrony środowiska i przyrody,
14) rolnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego,
15) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,
16) Ochrony przeciwpożarowej w tym wyposażenia i utrzymania powiatowego magazynu przeciwpowodziowego, przeciwpożarowego i zapobieganiu innym nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia ludzi oraz środowiska,
17) przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy,
18) ochrony praw konsumenta,
19) utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
20) obronności,
21) promocji powiatu,
22) współpracy z organizacjami pozarządowymi.
2.Do zadań publicznych powiatu należy zapewnienie wykonywania określonych w ustawach zadań i kompetencji kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży.
3.Powiat może wykonywać inne zadania a także zadania z zakresu administracji rządowej, jeżeli tak określają to inne ustawy.
4.Powiat na uzasadniony wniosek zainteresowanej gminy przekazuje jej zadania z zakresu swojej właściwości na warunkach ustalonych w porozumieniu.
§ 7
1.Powiat może zawierać z organami administracji rządowej porozumienia w sprawie wykonywania zadań publicznych i ich zakresu działania.
2.Powiat może zawierać porozumienia w sprawie powierzenia prowadzenia zadań publicznych z jednostkami lokalnego samorządu terytorialnego a także z województwem, na którego obszarze się znajduje jego terytorium.
§ 8
1.W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.
2.Powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.
3.Tworzenie jednostek organizacyjnych, o których mowa w pkt 1, ich znoszenie, likwidacja oraz reorganizacja następuje w drodze uchwały rady powiatu.
§ 8a
1.Działalność organów powiatu jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać jedynie z ustaw.
2.Wyłączenie jawności sesji Rady Powiatu lub posiedzenia komisji Rady jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w przepisach powszechnie obowiązującego prawa. Wyłączenie jawności następuje uchwałą rady lub komisji na umotywowany wniosek Przewodniczącego Rady lub Komisji oraz Zarządu Powiatu.
3.Jawność działania organów powiatu obejmuje:
a) prawo obywateli do uzyskiwania informacji z zakresu działania tych organów od upoważnionych do ich udzielania przedstawicieli organów powiatu i Starostwa Powiatowego;
b) prawo wstępu na sesje Rady Powiatu i posiedzenia komisji;
c) prawo dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań powiatu a w szczególności protokołów posiedzeń organów powiatu i komisji Rady Powiatu w zakresie skonkretyzowanym przez wnioskujących.
4.Każdy obywatel ma prawo do przeglądania oraz sporządzania odpisów i wyciągów z dokumentów związanych z wykonywaniem zadań powiatu wyłącznie w obecności pracownika Biura Rady Powiatu w godzinach pracy Starostwa Powiatowego.
5.Dokumenty publiczne są jawne z wyłączeniem tych, co do których wyłączenie jawności wynika z ustawy o ochronie danych osobowych i ustawy o ochronie informacji niejawnych oraz z przepisów kodeksu cywilnego w zakresie ochrony dóbr osobistych osób fizycznych lub prawnych.
6.Dostęp do dokumentów w sprawach dotyczących interesu stron w postępowaniu administracyjnym regulują odrębne przepisy.
7.Dysponentem dokumentów publicznych jest Przewodniczący Rady Powiatu oraz Starosta lub osoby upoważnione przez Starostę.
8.Informacji o dokumentach publicznych udziela pracownik wskazany przez osoby będące dysponentami.
9.Zainteresowany, chcący zapoznać się z dokumentami winien złożyć w Sekretariacie Starostwa pisemny wniosek, zawierający wykaz dokumentów, z którymi chciałby się zapoznać. Zainteresowani otrzymaniem kopii wnioskowanych dokumentów winni zaznaczyć to we wniosku.
10.W terminie 7 dni od daty złożenia wniosku pracownicy Biura Rady Powiatu przygotują wskazaną dokumentację oraz poinformują zainteresowanego o terminie, w jakim będzie ona dostępna do wglądu.
11.Za sporządzenie kopii dokumentów, bądź uwierzytelnienie dokumentu wnioskujący uiszcza opłatę, której wysokość zostanie określona przez Radę Powiatu w stosownej uchwale.
12.Dysponent dokumentu lub wyznaczony przez niego pracownik dokonuje na wniosek uwierzytelnienia kopii.
13.Biuro Rady Powiatu prowadzi ewidencję wniosków i sporządzonych kopii dokumentów.
14.Odmowa udostępnienia dokumentu następuje na piśmie z uzasadnieniem. W przypadku nie udostępnienia dokumentów z tytułu wyłączenia jawności niektórych informacji podaje się podstawę i zakres wyłączenia oraz wskazuje organ i osobę dokonująca wyłączenia. Na odmowę przysługuje skarga do Rady Powiatu.
Informacje o stronie
Podmiot publikujący: |
Brak danych |
Odpowiada za treść: |
Brak danych |
Wprowadził: |
Nieznany, data: 10.06.2003 r., godz. 14.01 |
Ostatnia aktualizacja: |
Adam Podemski, data: 09.08.2016 r., godz. 15.40 |
Czas |
Administrator |
Opis zmiany |
09.08.2016 r., godz. 15.40 |
Adam Podemski |
Zmiana przynależności strony |
10.06.2003 r., godz. 14.01 |
Nieznany |
Dodanie strony do BIP. |