Manipulowanie przez Volkswagena pomiarem spalin z silników dieslowskich wywołało reakcję organizacji konsumenckich na całym świecie. W dniu dzisiejszym BEUC – Europejska Organizacja Konsumencka, w imieniu swoich członków, w tym i Federacji Konsumentów, wystosował pismo do kierownictwa Grupy VW z pytaniem, jak koncern zamierza odbudować utracone zaufanie konsumentów i jakie podejmie kroki w celu zrekompensowania strat poniesionych przez użytkowników aut z wadliwy oprogramowaniem.
W swoim liście BEUC wezwał Volkswagena do:
- natychmiastowego zaprzestania sprzedaży na terenie Europy samochodów z wadliwym oprogramowaniem;
- ujawnienia liczby pojazdów, w których zainstalowano wadliwe oprogramowanie, a które jeżdżą po drogach Europy;
- zapewnienia, że wszystkie informacje o wadliwych samochodach będą podawane w sposób przejrzysty, właściciele otrzymają szczegółowe wyjaśnienia na podstawie analizy technicznej, a zmiany, które zostaną wprowadzone, będą zgodne z wymaganiami norm i bezpieczeństwa;
- zapewnienia, że właściciele aut, które zostaną poddane poprawkom technicznym, nie poniosą żadnych związanych z tym kosztów, otrzymają auta zastępcze na czas naprawy, a w przypadku, gdy prace techniczne miałyby negatywny wpływ na np. wielkość zużycia paliwa, otrzymają stosowną rekompensatę, gdyż nie zostaną spełnione obietnice zawarte w materiałach reklamowych w momencie zakupu samochodu;
- zaoferowania finansowej rekompensaty za wszelkie uszkodzenia spowodowane lub związane z wadliwym oprogramowaniem zainstalowanym w samochodach nabytych przez konsumentów, łącznie z obniżeniem wartości wadliwych samochodów;
- zapewnienia, że w efekcie wszelkich zmian lub napraw przeprowadzonych w wadliwych samochodach emisja spalin będzie na rzeczywistym poziomie, dostosowanym do standardów UE lub niższym;
- zapewnienia spełnienia innych żądań konsumentów wynikających z prawa sprzedaży, włącznie z anulowaniem i zwrotem ceny zakupu lub obniżenia proporcjonalnie do uszkodzeń i strat.
Jest to wstępna lista oczekiwań, która nie wyklucza dalszych roszczeń wobec Volkswagena jak również działań prawnych zbiorowych, jak i indywidualnych w imieniu konsumentów. Przypadek Volkswagena powinien przyspieszyć wprowadzenie nowego systemu pomiaru zużycia paliwa i emisji CO2 w samochodach w Europie. Również Consumers International (Światowa Organizacja Konsumencka, której członkiem jest Federacja Konsumentów) podjął kroki wyjaśniające praktyki stosowane przez VW.
Pełne stanowiska BEUC znajduje się na stronie. http://www.beuc.eu/publications/european-consumer-groups-demand-action-volkswagen/html
Sebastian Dulemba
PRK Grójec