Czy jest możliwy zwrot nietrafionego prezentu? Możliwy wtedy, gdy kupujemy na odległość, np. przez Internet. Kosztowny „gratis” za darmo - porównuj ceny. W gorączce świątecznych zakupów skorzystaj ze specjalnych porad udzielanych przez organizacje konsumenckie i powiatowego rzecznika konsumentów.
Czy jest możliwy zwrot nietrafionego prezentu? Możliwy wtedy, gdy kupujemy na odległość, np. przez Internet. Kosztowny „gratis” za darmo - porównuj ceny. W gorączce świątecznych zakupów skorzystaj ze specjalnych porad udzielanych przez organizacje konsumenckie i powiatowego rzecznika konsumentów.
Zwrot prezentu, który nie ma wad, a po prostu nie podoba się obdarowanemu, zależy od dobrej woli sprzedawcy. Nie reguluje tego ustawa o prawach konsumenta. Jeżeli się zgadza, ma prawo określać własne warunki, np. termin, wymagać dostarczenia paragonu, oryginalnego opakowania, metek. W zamian – może zaproponować konsumentowi m.in. zwrot gotówki, wymianę czy bon na zakupy w tej samej sieci. Zwroty są możliwe jeżeli w regulaminie sklepu lub regulaminie na stronie internetowej dany sprzedawca określił taka możliwość i termin dokonywania takich zwrotów np.; jeden sprzedawca markowej rzeczy s określił czas na taki zwrot na 100 dni!. W razie odstąpienia konsument zobowiązany jest do zwrotu towaru w stanie niezmienionym, sprzedawca zaleca, aby zwracany towar nie był używany, czysty oraz z przyczepionymi metkami, a ponadto zapakowany w sposób zapewniający brak uszkodzeń przesyłki w trakcie transportu.
Zwrot prezentu, który nie ma wad, a po prostu nie podoba się obdarowanemu, zależy od dobrej woli sprzedawcy. Nie reguluje tego ustawa o prawach konsumenta. Jeżeli się zgadza, ma prawo określać własne warunki, np. termin, wymagać dostarczenia paragonu, oryginalnego opakowania, metek. W zamian – może zaproponować konsumentowi m.in. zwrot gotówki, wymianę czy bon na zakupy w tej samej sieci. Zwroty są możliwe jeżeli w regulaminie sklepu lub regulaminie na stronie internetowej dany sprzedawca określił taka możliwość i termin dokonywania takich zwrotów np.; jeden sprzedawca markowej rzeczy s określił czas na taki zwrot na 100 dni!. W razie odstąpienia konsument zobowiązany jest do zwrotu towaru w stanie niezmienionym, sprzedawca zaleca, aby zwracany towar nie był używany, czysty oraz z przyczepionymi metkami, a ponadto zapakowany w sposób zapewniający brak uszkodzeń przesyłki w trakcie transportu.
O czym powinniśmy pamiętać, kupując prezenty?
• Tylko gdy kupujemy produkt przez Internet, możemy zrezygnować z zakupów bez podawania powodu w ciągu 14 dni od dnia jego odbioru. Formularz odstąpienia od umowy zakupu można pobrać na stronach poszczególnych sklepów internetowych lub ze strony internetowej UOKiK.
• 2 lata – tyle wynosi czas na zgłoszenie reklamacji od momentu zakupu. Reklamację składamy w sklepie, w którym zrobiliśmy zakupy. Najlepiej na piśmie. Kupując rzeczy na wyprzedaży, z ekspozycji lub z promocji – mamy tyle samo praw, co w przypadku zakupu po cenie regularnej. Czyli te rzeczy tak samo podlegają reklamacją ale nie ze względu na przyczynę przeceny lub obniżki ceny.
• W reklamacji możemy żądać: naprawy, wymiany, obniżenia ceny lub gdy wada jest istotna - zwrotu pieniędzy. Wybór należy do konsumenta.
• Dowód zakupu – jest konieczny do zgłoszenia reklamacji. Najprostszym jest paragon. Ponadto – dowodem zakupu może być potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z konta, faktura, a nawet zeznania osób, które nam towarzyszyły podczas zakupów świątecznych. Pomocny może być też zapis monitoringu w sklepie.
Zwracajmy uwagę również na sztuczki sprzedawców:
• 5,99 zł brzmi lepiej niż 6 zł - magiczne końcówki 99 groszy, odpowiednie ułożenie towarów na półce, muzyka, duże koszyki – to sztuczki sprzedawców, których nie zawsze jesteśmy świadomi, a ich celem jest zachęcenie do kupowania. Warto poznać choćby niektóre z nich.
• Inne ceny - zdarzają się różnice w cenach podanych przy towarze z cenami zakodowanymi w kasie, czytniku oraz podanymi w gazetkach reklamowych. Ważne: cena podana na półce lub na metce jest obowiązującą. W związku z tym, mamy prawo kupić produkt po tej właśnie cenie. Sprawę należy zgłosić do kierownika sklepu, działu obsługi klienta w danym sklepie lub urzędu skarbowego i Inspekcji handlowej.
• Gratisy muszą być bezpłatne, jednak czasem zdarza się, że za taki prezent albo musimy zapłacić, albo okazuje się, że zakup towaru bez upominku jest znacznie bardziej opłacalny. Zdarza się, że kupując w komplecie np. szczoteczkę i pastę do zębów, zapłacimy więcej niż wtedy, gdy te same produkty weźmiemy osobno. Pamiętajmy, że towar oznaczony jako gratis musi być bezpłatny.
• Reklamacja z pudełkiem? Oryginalne opakowanie nie jest konieczne do złożenia reklamacji, dlatego sprzedawca nie może go wymagać od klienta.
Pomoc dla konsumentów:
Jeżeli sprzedawca odrzucił twoją reklamację i nie wiesz, co zrobić, to już w grudniu szukaj bezpłatnej pomocy w centrach handlowych. Prawnicy Federacji Konsumentów będą udzielać porad w wybranych supermarketach w 11 miastach (w Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Lublinie, Poznaniu, Radomiu, Rzeszowie, Sosnowcu, Warszawie i Wrocławiu). Szukaj specjalnie oznaczonych stanowisk w weekendy i w wybrane dni tygodnia. Internauci mogą skorzystać z szybkich porad udzielanych przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich i Fundację Konsumentów.
Wystarczy wypełnić formularz dostępny na stronach internetowych partnerów. Odpowiedzi na pierwszych 100 zapytań każdego dnia będą udzielone w ciągu 24 godzin, na pozostałe pytania nie później niż w ciągu 3 dni.
Wystarczy wypełnić formularz dostępny na stronach internetowych partnerów. Odpowiedzi na pierwszych 100 zapytań każdego dnia będą udzielone w ciągu 24 godzin, na pozostałe pytania nie później niż w ciągu 3 dni.
Ponadto porad udzielają także Inspekcja Handlowa, rzecznicy konsumentów. Warto zadzwonić pod bezpłatny numer 800 889 866 lub napisać e-mail pod adres porady@dlakonsumentow.pl
Ponadto, od 1 do 15 grudnia radiu i telewizji będzie można obejrzeć spoty promujące prawo do reklamacji. Jest to druga odsłona kampanii dotyczącej ustawy o prawach konsumenta. Więcej informacji o nowych przepisach można znaleźć na stronie internetowej www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl
Sebastian Dulemba
PRK Grójec
Na podstawie materiałów UOKIK
PRK Grójec
Na podstawie materiałów UOKIK