Główna treść strony
Protokół nr XXXIV
z sesji Rady Powiatu Grójeckiego w dniu 29 września 2006 r.
Protokół nr XXXIV/2006
z Sesji Rady Powiatu Grójeckiego
w dniu 29 września 2006 r.
Przewodniczący Rady Powiatu p. Tadeusz Majewski o godz. 1000 otworzył Sesję wypowiadając formułę: „Otwieram Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Następnie Pan Przewodniczący powitał Panie i Panów Radnych Powiatu Grójeckiego oraz Starostę Grójeckiego Pana Jerzego Kaźmierczaka.
W dalszej kolejności serdecznie powitał gości zaproszonych na Sesję:
Parlamentarzystów ziemi grójeckiej:
Posłów na Sejm RP Pana Mirosława Maliszewskiego oraz Pana Marka Suskiego,
Senatora RP Pana Stanisława Karczewskiego, którzy z uwagi na obowiązki nie mogli przybyć na dzisiejszą Sesję.
Panie i Panów Przewodniczących rad gmin i rad miejskich naszego powiatu,
Panów wójtów i burmistrzów gmin powiatu grójeckiego,
Z – cę Komendanta Powiatowego Policji w Grójcu nadkom. Marka Szewczyka,
Przewodniczącego Międzyzakładowej Komisji NSZZ „Solidarność” Pracowników Oświaty i Wychowania Pana Artura Moskala,
Prezesa Związku Nauczycielstwa Polskiego Pana Stanisława Piaseckiego,
Kierowników jednostek organizacyjnych Powiatu Grójeckiego:
- Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Grójcu
mł. bryg. Jacka Wichowskiego.
- Panie i Panów dyrektorów szkół i placówek oświatowo – wychowawczych,
- Pana i Panie dyrektorów Domów Opieki Społecznej,
- Panów dyrektorów Samodzielnych Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej,
- Panie i Panów dyrektorów:
Powiatowego Urzędu Pracy Panią Marzannę Skoczek, Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie Panią Katarzynę Średnicką, Muzeum im. K. Pułaskiego w Warce Panią Iwonę Stefaniak, Powiatowego Zarządu Dróg Pana Tadeusz Jachoskiego,
Skarbnika Powiatu Panią Jadwigę Ostrowską,
Sekretarza Powiatu Pana Mariana Górskiego,
Naczelników Wydziałów, Kierowników i pracowników Starostwa.
Przedstawicieli prasy i wszystkich uczestników dzisiejszej Sesji.
Przewodniczący Rady p. Tadeusz Majewski poinformował, że zostali wyłonieni najlepsi maturzyści 2006 roku szkół ponadgimnazjalnych dla których organem prowadzącym jest Rada Powiatu Grójeckiego. W dniu dzisiejszym wyróżnieni maturzyści zostaną uhonorowani dyplomami oraz nagrodą pieniężną. Następnie Pan Przewodniczący oddał głos Staroście Grójeckiemu.
Starosta Grójecki p. Jerzy Kaźmierczak złożył gratulacje oraz wręczył nagrody dla najlepszych maturzystów naszego powiatu.
Wyróżnienia otrzymali:
p. Katarzyna Wydra – ZSP w Grójcu
p. Katarzyna Cąderek – ZSP w Jasieńcu
p. Piotr Gowin – ZSP w Warce
p. Elwira Bąk – LO w Warce
p. Łukasz Chałupka – LO w Nowym Mieście
p. Tomasz Krawczak – LO w Grójcu
p. Karolina Czekaj – LO w Grójcu
p. Beata Wanda Sudecka – ZSP w Nowej Wsi
Prezydium Rady w imieniu wszystkich radnych oraz Zarząd Powiatu złożyli wszystkim nagrodzonym serdeczne gratulacje oraz życzyli dalszych sukcesów.
Ad. 2
Przewodniczący Rady poinformował, że obecnie w Sesji uczestniczy 20 radnych, co pozwala na podejmowanie prawomocnych decyzji. Lista obecności stanowi załącznik nr 1 niniejszego protokołu.
Swoją nieobecność usprawiedliwili: radna Aleksandra Skarżyńska przebywa na zwolnieniu lekarskim, radny Tadeusz Zakrzewski zgłosił spóźnienie.
Ad. 3
Przewodniczący Rady zaproponował następujący porządek obrad:
1. Otwarcie sesji.
2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
3. Przyjęcie porządku obrad.
4. Przyjęcie protokołu z sesji Rady Powiatu odbytej w dniu 28 czerwca 2006 r.
5. Sprawozdanie Starosty Grójeckiego z pracy Zarządu Powiatu od ostatniej sesji Rady Powiatu Grójeckiego i informacje Starosty Grójeckiego.
6. Informacje Przewodniczącego Rady Powiatu Grójeckiego i ewentualne informacje Przewodniczących Komisji Rady Powiatu.
7. Przyjęcie Programu „BEZPIECZNE GRÓJECKIE” przewidzianego do realizacji w latach: 2006-2010 i podjęcie uchwały w tej sprawie.
8. Ocena stanu oświaty w Powiecie Grójeckim w latach 2005– 2006.
9. Omówienie Raportu z wykonania „Programu Ochrony Środowiska dla Powiatu Grójeckiego na lata 2004 – 2014”
10. Sprawozdanie z działalności GCS Sp. z o.o. z siedzibą w Nowej Wsi.
11. Informacja o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Grójeckiego za I pół.2006 r.
12. Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał w sprawach:
12.1. nadania imienia Zespołowi Szkół w Grójcu,
12.2. sprzedaży lokali mieszkalnych i udziałów w gruncie na nieruchomościach zabudowanych stanowiących własność Powiatu Grójeckiego repatriantom,
12.3.zmiany Uchwały Nr XXII/197/2005 Rady Powiatu Grójeckiego z dnia 15 marca 2005 r. w sprawie zasad sprzedaży lokali mieszkalnych i udziałów w gruncie na nieruchomościach zabudowanych stanowiących własność Powiatu Grójeckiego,
12.4.w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu do ustanowienia służebności gruntowej,
12.5.powołania Powiatowego Rzecznika Konsumentów.
12.6.wprowadzenia zmian w dochodach i wydatkach budżetu Powiatu Grójeckiego w 2006 roku.
12.7. zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej w Warszawie z przeznaczeniem na zmianę systemu wytwarzania energii cieplnej z węglowego na gazowy w budynkach ZSP
i PCKUiP w Nowej Wsi,
12.8.przyznania medalu „Zasłużony Dla Powiatu Grójeckiego” dla Ochotniczej Straży Pożarnej w Grójcu,
12.9.przyznania medalu „Zasłużony Dla Powiatu Grójeckiego” dla dh Henryka Jaworskiego.
13.Interpelacje i zapytania radnych.
14.Wolne wnioski i oświadczenia radnych.
15.Zamknięcie posiedzenia.
Przewodniczący Rady poprosił radnych o zgłaszanie uwag do porządku obrad.
Uwag nie zgłoszono. Głosowało 20 radnych.
Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie – 20 głosów „za”.
Ad. 4
Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z Sesji Rady Powiatu
w dniu 29 grudnia 2005 r. był wyłożony do wglądu w Biurze Rady, a jego odpis przekazany zostały Przewodniczącym Klubów Radnych.
Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie uwag do protokołu. Uwag nie zgłoszono.
Głosowało 20 radnych.
Protokół został przyjęty jednogłośnie – 20 głosów „za”.
Ad. 5
Sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu od ostatniej Sesji Rady Powiatu Grójeckiego oraz informacje Starosty Grójeckiego przedstawił Starosta p. Jerzy Kaźmierczak – załącznik nr 2.
Dodatkowo Pan Starosta poinformował, że 21 września 2006 r. odbyło się spotkanie z Wojewodą Mazowieckim na którym omówiono kwestie dotyczące budowy Komendy Powiatowej Policji w Grójcu. Obecnie został rozstrzygnięty przetarg i podpisana umowa. Główna realizacja zadania nastąpi na przełomie 2007 i 2008 r., natomiast do końca tego roku zostaną zalane fundamenty. Ponadto Pan Starosta poinformował, że w dniach 13 – 15 sierpnia br. odbyła się konferencja dotycząca zagadnień związanych z zagospodarowania terenów wzdłuż rz. Pilicy.
Przewodniczący Rady podziękował Panu Staroście i poprosił radnych o pytania
w sprawach wynikających ze sprawozdania.
Radny Wiesław Czerwiński zaznaczył, że na str. 10 w pkt 11 wkradł się błąd w przedstawionej dacie – spotkanie prawdopodobnie odbyło się w sierpniu. Ponadto w odniesieniu do pkt 24 sprawozdania dotyczącego dofinansowania remontu w DPS w Nowym Mieście radny zwrócił się z zapytaniem – czy odwlekanie decyzji do momentu przeanalizowania budżetu a tym samym przerwanie remontu na obecnym etapie nie doprowadzi do poważniejszych konsekwencji, a mianowicie czy nie zostaną zaprzepaszczone dotychczasowe prace poprzez brak zabezpieczenia przed opadami atmosferycznymi w okresie jesienno – zimowym.
Starosta Grójecki p. Jerzy Kaźmierczak wyjaśnił, że w budżecie powiatu na ten cel były zagwarantowane środki według kosztorysu w wysokości 27 tys. zł.
Po zmianie kosztorysu ogólny koszt remontu wynosi ok. 78 tys. zł. Z uwagi na brak możliwości przekazania brakującej kwoty z budżetu powiatu Dyrektor DPS
w Nowym Mieście zwróciła się z prośba o dofinansowanie w kwocie ok. 30 tys. zł do Urzędu Wojewódzkiego. Z chwilą ich otrzymania powiat uzupełni te środki
o kwotę ok. 5 tys. zł, aby prace modernizacyjne mogły być kontynuowane.
Radna Celina Gulina wyjaśniła, że zmiana kosztorysu nastąpiła z uwagi na konieczność zastosowania innego rodzaju płyt budowlanych, których koszt zakupu jest znacząco wyższy od wstępnych założeń inwestycyjnych.
Ad. 6
Przewodniczący Rady p. Tadeusz Majewski poinformował, że:
1. W dniu 29 czerwca 2006 r. do Przewodniczącego Rady Powiatu wpłynęło pismo p. Macieja Kosowskiego Pełnomocnika Powiatowego PiS w Grójcu
z prośbą o udostępnienie dokumentów (uchwały i protokoły) z pracy Rady Powiatu i jej Komisji w zakresie zadłużenia szpitala w Grójcu, przekazania pałacu w Kobylinie, zaciągania kredytów przez Starostwo, budowy i remonty dróg powiatowych i stanowiska Komisji Rewizyjnej w sprawie szpitala. Dokumenty przekazane zostały pismem z dnia 5 lipca br.
2. W dniu 12 lipca 2006 r. do Przewodniczącego Rady Powiatu wpłynęło pismo Marszałka Województwa Mazowieckiego w załączeniu którego przesłał Uchwałę Nr 139/06 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 10 lipca br. w sprawie podziału okręgów wyborczych.
3. W dniu 18 lipca 2006 r. do Przewodniczącego Rady Powiatu wpłynęło pismo radnego p. Wiesława Czerwińskiego w sprawie spowodowania zwołania posiedzenia Komisji Rewizyjnej rady Powiatu w celu szczegółowego przeanalizowania sytuacji i podjęcia stosownych działań w zakresie zagospodarowania nieruchomości w Kobylinie przez Fundację im. Stanisława Konarskiego. Odpowiedź została udzielona pismem z dnia 19 lipca br.
4. Stanowisko Rady Powiatu przyjęte na Sesji Rady Powiatu w dniu 28 czerwca 2006 r. w sprawie sytuacji w zakładach opieki zdrowotnej podległych powiatowi grójeckiemu przesłane zostało do Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej, Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia, Dyrektorów SP ZOZ w Grójcu i Nowym Mieście oraz Związków zawodowych działających na terenie obu szpitali.
5. W dniu 28 lipca 2006 r. do Rady Powiatu wpłynął apel Rady Miejskiej w Radomiu z dnia 24 lipca 2006 r. w sprawie zaprotestowania przeciwko zmniejszeniu przedstawicielstwa „Ziemi Radomskiej” w Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
6. W dniu 2 sierpnia 2006 r. do wiadomości Rady Powiatu wpłynęło pismo Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Lekarzy Oddział terenowy w Grójcu adresowane do Dyrekcji SP ZOZ w Grójcu w sprawie wstrzymania kart statystycznych pacjentów szpitala.
7. Wpłynęło pismo Związku Żołnierzy Ludowego Wojska Polskiego Powiatowy Oddział w Grójcu z dnia 10 lipca 2006 r. wraz z wnioskiem o nadanie medalu „Zasłużony Dla Powiatu Grójeckiego”.
8. W dniu 22 sierpnia 2006 r. do Przewodniczącego Rady Powiatu wpłynęło pismo Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Zdrowia p. Anny Gręziak, które jest odpowiedzią na Stanowisko Rady Powiatu Grójeckiego w sprawie sytuacji w zakładach opieki zdrowotnej podległych powiatowi grójeckiemu. Radni otrzymali kserokopię pisma.
9. Wpłynęła Uchwała Nr 313/2006/9 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie z dnia 14 września 2006 r. wyrażająca opinię o o przedłożonej przez Zarząd Powiatu Grójeckiego informacji o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Grójeckiego za I półrocza 2006 r. Uchwała została odczytana w czasie realizacji pkt 11 porządku obrad.
10. Wpłynęło pismo p. Haliny Urzędowskiej w sprawie podjęcia interwencji
o zatrudnienie jej w Zespole Szkół w Grójcu. Odpowiedź na pismo została przesłana w dniu 22 września 2006 r.
11. Wpłynęło pismo od Dyrektora SP ZOZ w Grójcu w sprawie umorzenia kwoty 431.758 zł stanowiącej zobowiązanie z tytułu spłaty pożyczki zaciągniętej
w WFOŚiGW w Warszawie. Pismo zostało przekazane do Zarządu Powiatu
z prośbą o wypracowanie stanowiska w tej sprawie.
Informacje Przewodniczących Komisji Stałych Rady Powiatu:
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej p. Celina Gulina odczytała wnioski
Komisji Rewizyjnej i Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu przyjęte na wspólnym posiedzeniu w dniu 22 sierpnia br. jak również wniosek Komisji Rewizyjnej przyjęty na posiedzeniu w dniu 27 września br. w sprawie odwołania darowizny Zespołu Pałacowo – Parkowego w Kobylinie – załącznik nr 3.
Ad. 7
Przewodniczący Rady wyjaśnił, że w tym punkcie porządku zostanie omówiony program „Bezpieczne Grójeckie” mający na celu poprawę stanu porządku
i bezpieczeństwa publicznego na terenie powiatu grójeckiego, który radni otrzymali w materiałach na dzisiejszą Sesję.
Główne zagadnienia programu w krótkim wystąpieniu przedstawił Z – ca Komendanta Powiatowego Policji nadkom. Andrzej Szewczyk– załącznik nr 4.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radna Celina Gulina zwróciła uwagę, że nie zawsze policjanci reagują na interwencje i zgłoszenia ze strony mieszkańców. Radna podała przykład z Nowego Miasta, gdzie do kilku mieszkańców zgłosili się panowie w celu dokonania pomiarów geodezyjnych, chodzili po posesjach, obmierzali a tak naprawdę nie wiadomo było kto to jest i czy takie prace powinny być prowadzone. Zgłoszono sprawę na policję i mimo interwencji mieszkańców nie zostało to sprawdzone i dokładnie wyjaśnione.
Radny Ryszard Lewandowski zauważył, że w zaprezentowanym programie znajduje się rozdział zatytułowany „ochrona rodziny” w zakresie którego jako jedno z zadań został wyeksponowany problem alkoholizmu i narkomanii. Niestety w przedmiocie zwalczania i zapobiegania narkomanii jest jedynie sygnalizowany. Zaproponowane działania prewencyjne, oświatowe i wychowawcze na pewno są potrzebne i w żadnej merze nie można ich zaniechać czy lekceważyć, ale z całą stanowczością można stwierdzić, że przedstawiony zakres przy obecnych potrzebach społecznych może okazać się zbyt wąski. Może należałoby zastosować terapię szokową czyli element wychowawczy polegający na prezentowaniu młodzieży drastycznych skutków zażywania narkotyków
w postaci realnych fotografii, filmów, a nie tylko teoretycznych prelekcji. Ponadto problem narkomanii należy wyeksponować nie tylko jako zjawisko wychowawcze, ale głównie jako zjawisko kryminalne. Należy nasilić działania prewencyjne związane ze zwalczaniem dystrybucji środków odurzających.
Radny Wiesław Czerwiński zwrócił uwagę, że na str. 7 programu jest zapis mówiący, że na szczeblu jednostki administracyjnej odpowiedzialność za realizację założeń zawartych w programie będzie spoczywało na Staroście Grójeckim pełniącym jednocześnie funkcję Przewodniczącego Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego oraz burmistrzach miast i wójtach gmin. Radny stwierdził, że od dwóch lat Komisja Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego nie złożyła sprawozdania z wykonanych zadań, dlatego wnioskuje o przedstawienie radnym takiego sprawozdania. Na str. 13 w poz. 41 wystąpił błąd – od ponad roku funkcję dyrektora Szkoły Podstawowej w Konarach pełni p. Grzegorek Lidia. Na str. 35 wystąpił błąd – od początku obecnej kadencji taki organ jak Zarząd Miasta i Gminy Grójec nie funkcjonuje.
W odpowiedzi Z – ca Komendanta Powiatowego Policji nadkom. Andrzej Szewczyk stwierdził, że cieszy fakt, że już na etapie przyjmowania programu jest tak duże zainteresowanie ze strony Rady Powiatu i pozostałych osób. Daje to nadzieję, że program będzie niezmiernie pomocny w realizacji projektu dotyczącego przywrócenia bezpieczeństwa na terenie powiatu grójeckiego. Jeśli chodzi o uwagi radnej Celina Guliny wyjaśni sprawę i w najbliższym czasie udzieli odpowiedzi.
Przewodniczący Rady p. Tadeusz Majewski odczytał projekt uchwały nr XXXIV/314/2006 w sprawie przyjęcia programu „Bezpieczne Grójeckie” poddając projekt pod głosowanie. Głosowało 18 radnych.
Uchwała w sprawie przyjęcia programu „Bezpieczne Grójeckie” została przyjęta jednogłośnie – 18 głosów „za”.
Przewodniczący Rady ogłosił 5 minutową przerwę w celu przygotowania prezentacji multimedialnej.
Wznawiając obrady Pan Przewodniczący przeszedł do realizacji kolejnego punktu porządku obrad.
Ad. 8
Raport o stanie oświaty w powiecie grójeckim w latach 2005 – 2006 szeroko omówiła p.o. Naczelnika Wydziału Edukacji, Zdrowia i Pomocy Społecznej p. Małgorzata Czerwińska – załącznik nr 5.
Podinspektor Wydziału Edukacji, Zdrowia i Pomocy Społecznej p. Barbara Sygitowicz przedstawiła informację na temat zakresu prac i przebiegu szkoleń dotyczących wprowadzania w podległych szkołach i placówkach oświatowych elektronicznego, jednolitego arkusza organizacyjnego – załącznik nr 6.
Następnie przedstawiciel Firmy Wulkan p. Marian Kaczorek w celu zaprezentowania zalet elektronicznego arkusza organizacyjnego przedstawił krótką multimedialną prezentację zawierającą wybrane zagadnienia z zakresu oświaty na terenie powiatu grójeckiego.
Przewodniczący Rady p. Tadeusz Majewski w kilku słowach podziękował Panu Kaczorkowi za współpracę i przygotowanie prezentacji i otworzył dyskusję.
Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Turystyki i Sportu p. Mariusz Wojno w kilku słowach wyjaśnił, że Komisja niejednokrotnie na swoich posiedzeniach wyrażała akceptację dla wszelkich działań podjętych w ostatnim czasie w zakresie oświaty. Jednocześnie Pan Przewodniczący poinformował o pozytywnej opinii Komisji w sprawie raportu o stanie oświaty w latach 2005 – 2006.
Radna Celina Gulina zwróciła uwagę, że w raporcie brakuje wyczerpującej informacji na temat funkcjonowania PCKUiP w Nowej Wsi.
Wiceprzewodniczący Rady p. Bogusław Grzanka stwierdził, że to co się dzieje w oświacie w powiecie grójeckim jest symptomem, że przechodzimy do faktycznego tworzenia dobrych warunków edukacyjnych w naszym powiecie. Należy podkreślić, że obecna kadencja kończy się sukcesem jaki odniósł powiat w kształtowaniu oświaty i wyrabianiu dobrej opinii o naszych szkołach.
Pan Wiceprzewodniczący wyraził podziękowanie dla tych wszystkich, którzy się do tego przyczynili. Podkreślił dużą zasługę kadry nauczycieli i dyrektorów szkół w wychowywaniu młodzieży w duchu patriotyzmu. Ponadto zaznaczył, że należy optymalnie wykorzystywać środki przeznaczone na oświatę, aby wciąż podnosić obecny poziom nauczania. Na zakończenie Pan Wiceprzewodniczący podziękował wszystkim radnym, Zarządowi Powiatu, Prezesowi ZNP p. Stanisławowi Piaseckiemu, pracownikom Wydziału Edukacji oraz wszystkim, którzy włożyli trud w budowę dobrego obrazu oświaty w powiecie grójeckim.
Dyrektor p. Wiesława Cąderek w obszernym wystąpieniu szczegółowo omówiła zakres spraw dotyczących funkcjonowania PCKUiP oraz Bursy Międzyszkolnej w Nowej Wsi. Informacja stanowi załącznik nr 7 niniejszego protokołu.
Prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego w Grójcu p. Stanisław Piasecki w kilku słowach podsumował stan oświaty na terenie powiatu grójeckiego. Jednocześnie podziękował Radzie Powiatu, Zarządowi Powiatu oraz Członkom Komisji Oświaty, Kultury, Turystyki i Sportu za tak duże zaangażowanie
w sprawy oświaty. Dodał, że szczególne podziękowania za bardzo dobrą współpracę składa pracownikom Wydziału Edukacji, Zdrowia i Pomocy Społecznej, a szczególnie p.o. Naczelnik p. Małgorzacie Czerwińskiej.
Skarbnik Powiatu p. Jadwiga Ostrowska przedstawiła krótką informację dotyczącą bieżących remontów w placówkach oświatowych ze szczególnym uwzględnieniem danych dotyczących remontu na terenie Powiatowego Centrum Kształcenia Ustawicznego i Praktycznego w Nowej Wsi.
Radny Ryszard Lewandowski poinformował, że w trakcie obrad Komisja Oświaty zwróciła szczególną uwagę na aspekty organizacyjne poszczególnych placówek oraz na wyniki tegorocznych matur.
Radny Wiesław Czerwiński zaznaczył, że w raporcie zabrakło podsumowania – jaka jest ocena stanu oświaty na dzień dzisiejszy. Zabrakło również określenia założeń i działań jakie należy podjąć w latach przyszłych dla dalszego pozytywnego rozwoju i stabilizacji sytuacji w oświacie na terenie powiatu grójeckiego.
Naczelnik Wydziału Edukacji, Zdrowia i Pomocy Społecznej p. Małgorzata Czerwińska w kilku słowach podziękowała za współpracę Przewodniczącemu Rady Powiatu oraz Radzie Powiatu, Staroście Grójeckiemu oraz Członkom Zarządu Powiatu, Prezesowi Związku Nauczycielstwa Polskiego, Dyrektorom Placówek Oświatowych oraz wszystkim osobom, które przyczyniły się do poprawy sytuacji w oświacie na terenie powiatu grójeckiego.
W podsumowaniu dyskusji Przewodniczący Rady podkreślił, że obecny obraz znacząco różni się od stanu oświaty w roku poprzednim, podjęte działania przyniosły zauważalne efekty, dlatego zostały one zaakceptowane i pozytywnie ocenione. Na zakończenie Pan Przewodniczący podziękował wszystkim za ogromne zaangażowanie w pracy nad sprawami oświatowymi.
Ad. 9
Raport z wykonania „Programu Ochrony Środowiska dla Powiatu Grójeckiego na lata 2004 – 2014” za lata 2004 – 2005 przedstawiła Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska p. Teresa Ostatek – załącznik nr 8.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska p. Tadeusz Mantorski poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała przedstawiony raport.
Radny Wiesław Czerwiński zwrócił się z zapytaniem jakie są faktyczne koszty zlecenia tego zadania firmie i kto pokrył koszty. Następnie stwierdził, że zdziwiła go pozytywna opinia Komisji Rolnictwa oraz Zarządu Powiatu, ponieważ raport zawiera wiele błędów lub dane nie do końca zgadzające się ze stanem faktycznym. Przykładem może być informacja z gminy Warka gdzie np. na str.24 raportu znajduje się informacja dot. rozbudowy kanalizacji sanitarnej na terenie miejscowości Magierowa Wola, Przylot, Dębnowola gdzie taka instalacja wcale nie istnieje, ponadto dokonano modernizacji kanalizacji deszczowej w miejscowości Izabelin gm. Warka choć takiej miejscowości w tej gminie nie ma.
Ponadto na str. 29 poinformowano, że w trakcie remontów dróg prowadzone są nasadzenia zieleni, co zapewne ma jedynie posłużyć poprawie samopoczucia autorom raportu i tym co go zlecili. W związku z powyższym nasuwa się pytanie czy w pozostałych gminach nie przedstawiono podobnych nieprawidłowości, oczekuje wyjaśnień. Rady podkreślił, że być może zaprezentowany materiał ma jedynie służyć jako tzw. propaganda sukcesu. Podsumowując radny stwierdził, że nie może być inna ocena jedynie ocena negatywna.
Radny Mariusz Wojno stwierdził, że raport jest aż tak mądry, że aż tak głupi, szkoda było pieniędzy na jego sporządzenie. Można było te pieniądze przeznaczyć na umowę o dzieło a pracownicy Wydziału Edukacji zrobiliby to dużo lepiej.
W odpowiedzi Naczelnik p. Teresa Ostatek wyjaśniła, że zadanie zostało zlecone decyzją Zarządu Powiatu. Powiat pokrył tylko tą cześć kosztów, która związana była z opracowaniem danych dotyczących powiatu czyli na kwotę 5 tys. zł. Pozostałe koszty pokryły poszczególne gminy oraz firmy. Należy zauważyć, że zaangażowana firma jedynie przetwarzała i opracowywała otrzymane dane, które być może już w pierwotnej formie zawierały błędy lub co gorsza nie były dostarczane na czas, a firma nie miała żadnych możliwości ich wyegzekwowania. Na te fakty powiat jako jeden z wielu zleceniodawców nie do końca miał wpływ. Ponadto raport odzwierciedla treści i zagadnienia zawarte w samym programie.
Podsumowując dyskusję Przewodniczący Rady znaczył, że w przyszłości należy położyć większy nacisk na weryfikację danych pod kątem prawidłowego i czytelnego sporządzenia raportu.
Raport z wykonania „Programu Ochrony Środowiska dla Powiatu Grójeckiego na lata 2004 – 2014 został przez Radę Powiatu przyjęty.
Następnie Pan Przewodniczący ogłosił 10 minutową przerwę.
Po przerwie Przewodniczący Rady wznowił obrady i przeszedł do realizacji kolejnego punktu porządku obrad.
Ad.10
Sprawozdanie z działalności GCS Sp. z o.o. z siedzibą w Nowej Wsi przedstawił Prezes Spółki p. Zbigniew Marek – załącznik nr 9.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Wiesław Czerwiński w informacji podano, że jako środki obrotowe występuje 157 ton jabłek, natomiast w podsumowaniu sprzedaży tonaż wynosi w zaokrągleniu ok. 163 ton, z czego wynika zaistniała różnica.
Prezes Spółki p. Zbigniew Marek wyjaśnił, że zbiory owoców będą wyższe niż w pierwotnych założeniach. Niestety jest nieco trudności z pozyskiwaniem pracowników, ale obecnie poczynione kroki prawdopodobnie pozwolą na to, że prace zostaną ukończone w zaplanowanych terminach. Jeśli chodzi o dochody to należy stwierdzić, że nieco zaskoczyła nas cena wiśni, ale dobrze, że jej zbiory nie są głównym źródłem dochodu firmy. Ponadto wielkość owoców wpłynęła znacząco na obniżenie wielkości uzyskanych zbiorów, niemniej udało się sprzedać 43 tony, co w ogólnym podsumowaniu dało efekt zadawalający.
W przyszłości w celu poprawy wielkości zbiorów należy podnieść nakłady na system nawadniający. Jeśli chodzi o ilość jabłek należy zauważyć, że Spółka przejęła określoną ich ilość, przy czym przy przekazywaniu nastąpiło określone niedoszacowanie na magazynie. Poza tym część zasobów niestety była zgniła, ale mimo to udało się sprzedać( na faktury) o 5 ton więcej niż zamierzano.
W trakcie dalszego wystąpienia Pan Prezes podziękował Dyrektorowi ZSP
p. Jackowi Domańskiemu oraz Dyr. PCKUiP p. Wiesławie Cąderek za współpracę i pomoc w początkowym okresie działania Spółki.
Radny Wiesław Czerwiński zwrócił się z pytaniem z czego wynikają różnice cenowe uwidocznione w sprawozdaniu dotyczące dostaw i sprzedaży jabłka przemysłowego w miesiącu lutym br. W jednej z pozycji cena jest
nieco wyższa a tym samym sugeruje, że były to jednak jabłka konsumpcyjne. Ponadto w jednej z pozycji nie została określona nazwa sprzedawanych jabłek.
Pan Prezes wyjaśnił, że w dniu 13 lutego sprzedano jabłka na swie faktury. Jednemu odbiorcy sprzedano przemysł zwykły w cenie 35 groszy za kilogram, natomiast drugiemu sprzedano ponad 10 ton po 55 groszy – były to jabłka zbyt małe na jabłko konsumpcyjne, ale nadające się na obieranie czyli tzw. przemysł szlachetniejszy. Brak określenia gatunku jabłek na fakturze jest związany z dostosowaniem się do indywidualnych potrzeb danego odbiorcy.
Radny Wiesław Woźniak zaznaczył, że nie można podchodzić do spraw gospodarki sprzedaży w sposób tak drobiazgowy. Rada Powiatu po to powołała Spółkę, aby w pełni zajęła się sprawami gospodarstwa. Skoro sprzedaż jest prowadzona na bieżąco i na faktury, a sprawy finansowe rozwiązywane są poprawnie to nie ma powodu do podważania zasadności decyzji Pana Prezesa.
Radny Wiesław Czerwiński poprosił o wyjaśnienie czy dobrym rozwiązaniem pod względem ekonomicznym jest trzymanie od 5 kwietnia do 1 czerwca w chłodni 2.800 kg jabłek.
Pan Prezes wyjaśnił, że sprawa dotyczy tylko jednej odmiany jabłek i chłodnia w powyższym okresie była już wyłączona. Czerwcowa data na odcinku kp określa jedynie dzień wpłaty pieniędzy przez odbiorcę. Jabłka były odbierane partiami co kilka dni, natomiast Spółka wystawiła fakturę zbiorczą z chwilą zakończenia transakcji.
Radny Wiesław Czerwiński zwrócił się z zapytaniem czy firma której Spółka sprzedała część towaru jest powiązana rodzinnie z kimś znajdującym się obecnie na sali obrad.
Pan Prezes zaznaczył, że nic mu w tej sprawie nie wiadomo.
Wiceprzewodniczący Rady p. Tadeusz Mantorski jako Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska zwrócił uwagę, że Komisja skrupulatnie przyglądała się bieżącemu funkcjonowaniu Spółki jak również pracy pana Prezesa i działaniom przez niego podjętym. Członkowie Komisji niejednokrotnie byli na miejscu w celu oceny majątku powiatu a także służąc radą i pomocą w rozwiązywaniu problemów. Również Rada Nadzorcza starała się ukierunkowywać i wspierać pana Prezesa w podjętych działaniach,
które jak widzimy przyniosły określony rezultaty. Należy jednak pamiętać, że nadal przed Spółką rysują się poważne problemy, choćby trudności związane z pozyskiwaniem do pracy wystarczającej liczby pracowników jak również brakiem takiej ilości środków finansowych, które pozwoliłyby na rozwój gospodarstwa.
Pan Prezes podkreślił, że rzeczywiście jednym z podstawowych problemów jest brak odpowiedniej ilości pracowników co zapewne bezpośrednio związane jest z dużymi trudnościami w ich zakwaterowaniu.
Radny Wiesław Nasiłowski podkreślił, że w skład majątku przekazanego Spółce do gospodarowania wszedł obiekt pałacowy. Stan dachu na tym obiekcie jest bardzo zły, stąd pytanie czy pan Prezes jako dobry gospodarz poczynił jakiekolwiek starania mające na celu zabezpieczenie tego budynku przed dalszą dewastacją.
Pan Prezes wyjaśnił, że wspomniany obiekt jest zabytkiem i jakiekolwiek prace muszą być uzgadnianie z konserwatorem zabytków , który nie wyrazi zgody na modernizację bez przygotowanego projektu. Obecnie Spółka nie posiada odpowiednich środków na realizację powyższego zadania. Następnie pan Prezes w kilku słowach przedstawił zakres inwestycji jakie w następnych latach działalności chciałaby poczynić Spółka.
Radny Adolf Maciak podkreślił, że koniecznie jest wzmożenie działań Spółki
w pozyskiwaniu pracowników, ponieważ w październiku może być za późno na dokończenie zbiorów. Do sprawy ewentualnych inwestycji należy podchodzić bardzo ostrożnie, ponieważ już teraz stan zadłużenia kredytowego wynosi 170
tys. zł. Natomiast stan sadu jest nienajlepszy, część odmian jabłek jest nieco przestarzała.
Radny Wiesław Nasiłowski po raz kolejny poruszył sprawę złego stanu zadaszenia
na obiekcie pałacowym, należy poczynić starania, aby zatrzymać dalszą dewastację obiektu.
Radny Wiesław Czerwiński poprosił o informację w jakim okresie nastąpi realizacja zadania inwestycyjnego przedstawionego w sprawozdaniu czyli budowa prawdopodobnie przy udziale inwestora zewnętrznego nowoczesnej przechowalni i sortowni.
Pan Prezes wyjaśnił, że przedstawiona kwota 3 mln zł jest podana dla celów porównawczych, bo taki jest przybliżony koszt budowy tego typu obiektów. Budowa zostanie rozpoczęta z chwilą pozyskania inwestora zewnętrznego, ponieważ tylko przy jego udziale taka budowa jest możliwa.
Sprawozdanie Spółki GCS w Nowej Wsi zostało przez Radę Powiatu przyjęte.
Ad.11
Informację o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Grójeckiego za I półrocze 2006 r. przedstawiła Skarbnik Powiatu p. Jadwiga Ostrowska – załącznik nr 10.
Wicestarosta Grójecki p. Jacek Adamski odczytał pozytywna opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie wykonania budżetu Powiatu Grójeckiego
w I półroczu 2006 r.
Radny Wiesław Czerwiński poprosił o informację na piśmie, kto dokonuje przeglądu gaśnic w Starostwie.
Przewodniczący Rady stwierdził, że informacja została przygotowana w sposób czytelny i wyczerpujący.
Informacja o przebiegu wykonania budżetu Powiatu grójeckiego za I półrocze 2006 r. została przez radę Powiatu przyjęta.
Ad. 12
Rozpatrzenie projektów uchwał i podjęcie uchwał.
Ad. 12.1
Projekt uchwały Nr XXXIV/315/2006 w sprawie nadania imienia Zespołowi Szkół
w Grójcu przedstawiła p.o. Naczelnika Wydziału Edukacji, Zdrowia i Pomocy Społecznej p. Małgorzata Czerwińska – załącznik nr 11.
Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Turystyki i Sportu p. Mariusz Wojno poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Wobec braku uwag Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 20 radnych.
Uchwała została przyjęta jednogłośnie – 20 głosów „za”.
Ad. 12.2
Projekt uchwały Nr XXXIV/316/2006 w sprawie lokali mieszkalnych i udziałów w gruncie na nieruchomościach zabudowanych stanowiących własność Powiatu Grójeckiego repatriantom przedstawił Z – ca Naczelnika Wydziału Finansowego p. Józef Zawiślak – załącznik nr 12.
Wiceprzewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu
p. Stanisław Woźniak poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Wobec braku uwag Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 19 radnych.
Uchwała została przyjęta jednogłośnie – 19 głosów „za”.
Ad. 12.3
Projekt uchwały Nr XXXI/317/2006 w sprawie zmiany Uchwały Nr XXII/197/2005 Rady Powiatu Grójeckiego z dnia 15 marca 2005 r. w sprawie zasad sprzedaży lokali mieszkalnych i udziałów w gruncie na nieruchomościach zabudowanych stanowiących własność Powiatu Grójeckiego przedstawił Z – ca Naczelnika Wydziału Finansowego p. Józef Zawiślak – załącznik nr 13.
Wiceprzewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu
p. Stanisław Woźniak poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Wobec braku uwag Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 19 radnych.
Uchwała została przyjęta jednogłośnie – 19 głosów „za”.
Ad.12.4
Projekt uchwały Nr XXXIV/318/2006 w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu do ustanowienia służebności gruntowej przedstawił Z – ca Naczelnika Wydziału Finansowego p. Józef Zawiślak – załącznik nr 14.
Wiceprzewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu
p. Stanisław Woźniak poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Wobec braku dalszych uwag Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 19 radnych.
Uchwała została przyjęta jednogłośnie – 19 głosów „za”.
Ad. 12.5
Projekt uchwały Nr XXXI/319/2006 w sprawie powołania Powiatowego Rzecznika Konsumentów przedstawił Przewodniczący Rady Powiatu p. Tadeusz Majewski
– załącznik nr 15.
Pan Przewodniczący poinformował, że na posiedzeniu Prezydium Rady Powiatu Wiceprzewodniczący p. Bogusław Grzanka wystąpił z wnioskiem znamy zapisu § 2 projektu uchwały poprzez wykreślenie słów „na czas określony od dnia 1 grudnia 2006 r. do dnia 30 listopada 2008 r.” i wprowadzenie słów „ na czas nieokreślony”. Zaproponowana zmiana została przyjęta pozytywnie, dlatego Prezydium Rady stawia wniosek o zmianę zapisu § 2 projektu uchwały.
Radny Wiesław Czerwiński zgłosił formalny wniosek o nie podejmowanie uchwały w dniu dzisiejszym i pozostawić decyzję nowej Radzie.
Radny Mariusz Wojno przypomniał, że pan Sebastian Dulemba zostając Powiatowym Rzecznikiem Praw Konsumenta utracił umowę o pracę, która była z nim jako kierownikiem biura zawarta na czas nieokreślony. Zbiegiem różnych okoliczności został powołany jako rzecznik na czas określony co było dla niego poniekąd krzywdzące. Skoro wtedy radni nie do końca postąpili dobrze wobec tego człowieka to mogą obecnie tę sprawę wyprostować.. Natomiast jeśli następnej Radzie nie spodoba się praca pana Sebastiana do go odwoła.
Radny zaproponował przyjęcie uchwały w brzmieniu zaproponowanym przez Prezydium Rady.
Wiceprzewodniczący Rady p. Bogusław Grzanka stwierdził, że zapis ustawy wyraźnie mówi, że decyzję dotyczącą rzecznika podejmuje Rada Powiatu a nie Zarząd Powiatu.Zgłoszony wniosek jest w pełni uzasadniony, ponieważ błędem jest powoływanie rzecznika na dwa lata. Natomiast określenie czasu powołania jako nieokreślony absolutnie nie zamyka drogi nowej Razie do podejmowania decyzji w sprawie rzecznika.
Radny Ryszard Lewandowski spytał czy cytowana przez Wiceprzewodniczącego Rady ustawa w sposób nie budzący wątpliwości określa na jaki czas można takiego rzecznika powołać, czy mówi wyraźnie, że w tym przypadku istnieje kadencyjność, bo jeśli nie ma takiego zapisu to wniosek Prezydium Rady jest zasadny.
Przewodniczący Rady p. Tadeusz Majewski podkreślił, że ustawa nie określa takiego czasu. Rada Powiatu jest organem, który decyduje o powołaniu Powiatowego Rzecznika Konsumentów i w każdej chwili może go z tej funkcji odwołać.
Starosta Grójecki p. Jerzy Kaźmierczak wyjaśnił, że Zarząd Powiatu złożył jedynie propozycję w postaci projektu uchwały.
Radny Wiesław Czerwiński wycofał swój wniosek.
Wobec braku dalszych uwag Przewodniczący Rady poddał wniosek Prezydium Rady pod głosowanie. Głosowało 15 radnych.
Wniosek został przyjęty większością głosów – 10 głosów „za” przy 5 głosach „wstrzymujących się”
Następnie Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały wraz ze zmianą zapisu § 2 pod głosowanie. Głosowało 15 radnych.
Uchwała została przyjęta jednogłośnie – 15 głosów „za”.
Ad. 12. 6
Projekt uchwały Nr XXXIV/320/2006 w sprawie wprowadzenia zmian w dochodach i wydatkach budżetu Powiatu Grójeckiego w 2006 roku przedstawiła Skarbnik Powiatu p. Jadwiga Ostrowska – załącznik nr 16.
Wiceprzewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu
p. Stanisław Woźniak poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Wobec braku uwag Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 17 radnych.
Uchwała została przyjęta jednogłośnie – 17 głosów „za”.
Ad. 12. 7
Projekt uchwały Nr XXXIV/321/2006 w sprawie zaciągnięcia pożyczki
z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie
z przeznaczeniem na zmianę systemu wytwarzania energii cieplnej z węglowego na gazowy w budynkach Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych i Powiatowego Centrum Kształcenia Ustawicznego i Praktycznego w Nowej Wsi przedstawił Inspektor
ds. inwestycji p. Bogumił Tul – załącznik nr 17.
Wiceprzewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu
p. Stanisław Woźniak poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Wobec braku uwag Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 17 radnych.
Uchwała została przyjęta jednogłośnie – 17 głosów „za”.
Ad. 12. 8
Projekt uchwały Nr XXXIV/322/2006 w sprawie przyznania medalu „Zasłużony Dla Powiatu Grójeckiego” dla Ochotniczej Straży Pożarnej w Grójcu przedstawił Przewodniczący Rady Powiatu p. Tadeusz Majewski – załącznik nr 18.
Radny Wojciech Kłosiński w krótkim wystąpieniu przestawił zakres działalności Ochotniczej Straży Pożarnej w Grójcu.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 17 radnych.
Uchwała została przyjęta jednogłośnie – 17 głosów „za”.
Ad. 12. 9
Projekt uchwały Nr XXXIV/323/2006 w sprawie przyznania medalu „Zasłużony Dla Powiatu Grójeckiego” dla dh Henryka Jaworskiego przedstawił Przewodniczący Rady Powiatu p. Tadeusz Majewski – załącznik nr 19.
Radny Wojciech Kłosiński w kilku słowach przybliżył osobę oraz przedstawił dotychczasowe osiągnięcia zawodowe dh Henryka Jaworskiego.
Radny Ryszard Lewandowski zaznaczył, że rozumie uzasadnienie, ale należy zauważyć, że medal miał być przyznawany osobom zasłużonym dla całego
powiatu. Dla porównania przypomniał, że medal został przyznany p. prof.
Szelągowi w uznaniu jego zasług jako regionalisty całego powiatu. Przyznanie
medalu w dniu dzisiejszym obniży rangę tego odznaczenia, ponieważ
zaproponowana osoba działała tylko dla jednej jednostki.
Radny Wojciech Kłosiński wyjaśnił, że p. Jaworski pełnił funkcję kwatermistrza dla jednostek całego powiatu. Ponadto brał udział w bardzo wielu niebezpiecznych akcjach ratowniczo – gaśniczych nie tylko na terenie Grójca ale całego powiatu grójeckiego, jak również na terenie innych powiatów oraz terenie dawnego województwa radomskiego i warszawskiego. To wieloletni zasłużony strażak i
wybitny człowiek, dlatego przyznanie medalu jest w pełni uzasadnione.
Radny Wiesław Czerwiński poparł stanowisko p. Kłosińskiego. Pan Jaworski działał w tak niebezpiecznym zawodzie ponad 50 lat. Ponadto osiągnięcia zawodowe
i osobista postawa sprawiają, że je to człowiek – symbol dla młodej kadry strażaków.
Wobec braku dalszych uwag Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 17 radnych.
Uchwała została przyjęta większością głosów – 16 głosów „za” przy 1 głosie „przeciw”.
Ad. 13
W punkcie interpelacje i zapytania radnych głos zabrali:
Radna Celina Gulina poruszyła sprawę usytuowania sygnalizacji świetlnej na
ul. Mogielnickiej, dlaczego przy modernizacji skrzyżowania nie poszerzono jezdni, jest tam nadal zbyt wąsko. Ponadto dlaczego w ogóle odstąpiono od pierwotnego planu budowy ronda w tym miejscu. Jeśli obecnie środki były niewystarczające może trzeba było odłożyć realizację tego zadania na lata następne. Osobiście uważa, że sygnalizacja świetlna niewiele zmieni.
Radny Wiesław Czerwiński zwrócił się z następującymi zapytaniami:
- jak wygląda sprawa audytu w Starostwie.
- czy do końca kadencji otrzyma odpowiedź na interpelację w sprawie opracowania programu promocji produktów z naszego regionu,
- czy na zakończenie zostanie opracowane sprawozdanie podsumowujące funkcjonowanie i pracę Rady Powiatu w trakcie II kadencji.
- jakie koszty ponosi powiat w ciągu 1 bądź 2 tygodni funkcjonowania panoramy powiatu na łamach miejscowej prasy,
Na zakończenie radny przypomniał sprawę odwołania p. Anny Kornatek z funkcji Dyrektora Muzeum im. Kazimierza Pułaskiego w Warce. W ostatnim czasie
p. Anna Kornatek została odznaczona przez Ministra Kultury najwyższym resortowym odznaczeniem w podziękowaniu za działalność na rzecz kultury. Niestety od czasu odwołania z funkcji minęło sporo czasu, a ze strony powiatu nie było żadnego podziękowania za wieloletnią pracę ani żadnego słowa przepraszam. Może obecnie warto popełnione błędy naprawić. Ponadto przyznając medale dla zasłużonych na rzecz powiatu może warto taką kandydaturę rozważyć.
W odpowiedzi Wicestarosta Grójecki p. Jacek Adamski wyjaśnił, że problem budowy ronda w ciągu ostatnich dwóch lat był wielokrotnie poruszany na posiedzeniach Zarządu Powiatu. Na obecne rozwiązanie złożyło się kilka czynników, niemniej jednym z podstawowych był zbyt wysoki koszt budowy takiego ronda.
Radny Tadeusz Kulawik poinformował, że ogólny koszt zamieszczania informacji powiatowych w prasie wynosi ok. 1 – 1,2 tys. zł. miesięcznie.
Starosta Grójecki p. Jerzy Kaźmierczak wyjaśnił, że w sprawie audytu ogłoszono już trzy konkursy i nikt się nie zgłosił. Przed zakończeniem kadencji Zarządu konkurs zostanie ponownie ogłoszony. Jeśli chodzi o podsumowanie obecnej kadencji zostanie ono przedstawione na ostatniej Sesji Rady Powiatu.
Jeśli chodzi o p. Annę Kornatek ówczesny Zarząd podjął takie a nie inne decyzje i osobiście nie czuje się zobowiązany do wyjaśnienia sprawy, a tym bardziej za przeproszenia za te decyzje.
Wicestarosta Grójecki p. Jacek Adamski podkreślił, że nie zgadza się z opinią radnego Wiesława Czerwińskiego w sprawie p. Kornatek. Nie były to nieuzasadnione decyzje ówczesnego Zarządu Powiatu o czym może świadczyć ilość obecnie toczących się postępowań karnych.
Ad. 14
W punkcie wolne wnioski i oświadczenia radnych głos zabrali:
Wiceprzewodniczący Rady p. Tadeusz Mantorski poruszył sprawę problemu mieszkańców naszego regionu dotyczącą braku rąk do pracy przy pracach sezonowych w rolnictwie. Zwrócił się do Rady o wystąpienie z apelem do resortowych ministerstw o jak najszybsze zajęcie się tym problemem.
Radny Ryszard Lewandowski stwierdził, że wystąpienie z takim stanowiskiem nie powiano być robione bez zachowania formalnej drogi. Apel powinien być opracowany przez Zarząd Powiatu oraz zaopiniowany przez Komisję Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska. Dopiero wtedy Rada może go asygnować.
Wiceprzewodniczący Rady p. Tadeusz Mantorski wyjaśnił, że Komisja wielokrotnie na swoich posiedzeniach omawiała ten temat. Członkowie Komisji stoją na stanowisku, że jedyną dostępną drogą jest wystosowanie stanowczego apelu przez Radę Powiatu.
Radny Ryszard Lewandowski podkreślił, że należy rozważyć czy w gestii Rady Powiatu leży wystąpienie do organów takich jak ministerstwo. Jest prężnie działający Związek Sadowników, który doskonale zna ten problem.
Radny Wiesław Czerwiński poinformował, że w ostatnim wydaniu „Okolicy” w biuletynie informacyjnym Posła Mirosława Maliszewskiego była informacja
o porozumieniu Związku Sadowników RP z Minister Anną Kalatą w sprawie zatrudniania cudzoziemców do pracy w Polsce. I niewiele to pomogło, nadal są ogromne trudności. Popiera stanowisko wystosowania takiego apelu, ale należy liczyć się z tym, że może ono niewiele zmienić.
Radny Mariusz Wojno przypomniał, że na jednej z poprzednich Sesji został poruszony problem występowania suszy w okresie letnim i strat jakie ona przynosi rolnictwu i sadownictwu naszego regionu. W tej kwestii należy również zająć stanowisko.
Radny Adolf Maciak poparł stanowisko p. Mantorskiego. Jest to zbyt ważki problem dla rolników naszego powiatu, aby Rada Powiatu nie wyraziła swego poparcia.
Radny Wojciech Kłosiński zaznaczył, że ostatnia Sesja będzie uroczysta i kończąca obecną kadencję, dlatego proponuje aby radni zrobili sobie wspólne, pamiątkowe zdjęcie. Ponadto radny poddał pod rozwagę Rady propozycję przyznania medalu „Zasłużony Dla Powiatu Grójeckiego” najbardziej zaangażowanym radym obecnej kadencji.
Radny Mariusz Wojno poparł stanowisko p. Mantorskiego i p. Maciaka, należy jak najszybciej skierować pismo do resortowych ministerstw. Jeśli chodzi o przyznawanie medalu dla radnych jest stanowczo przeciwny takim praktykom.
Przewodniczący Rady p. Tadeusz Majewski stwierdził, że do opracowania apelu należy powołać zespół w skład którego wejdą następujący radni: Ryszard Lewandowski, Tadeusz Mantorski, Adolf Maciak, Wiesław Czerwiński.
Uwag nie wniesiono. Głosowało 17 radnych.
Zespół w zaproponowanym powyżej składzie został jednogłośnie powołany
– 17 głosów „za”.
Przewodniczący Rady p. Tadeusz Majewski ogłosił krótką przerwę, w trakcie której zespół opracował treść apelu.
Radny Ryszard Lewandowski odczytał apel Rady Powiatu o podjęcie energicznych działań w sprawie zmiany przepisów prawnych umożliwiających legalne zatrudnianie cudzoziemców – załącznik nr 20.
Apel przyjęto przez aklamację.
Przewodniczący Rady p. Tadeusz Majewski poinformował, że apel zostanie skierowany do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji p. Ludwika Dorna, Ministra Pracy i Polityki Socjalnej p. Anny Kalaty oraz Sekretarza Stanu p.o. Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi p. Henryka Kowalczyka.
Wiceprzewodniczący Rady p. Tadeusz Mantorski powrócił w swojej wypowiedzi do spraw Spółki. Podkreślił, że Spółka z tytułu braku rąk do pracy może nadal mieć pewne problemy, dlatego wystosowanie powyższego apelu będzie pomocne również dla niej. Rada Nadzorcza Spółki w ostatnim czasie debatowała w jaki sposób wspomóc Spółkę nie tylko w rozwiązywaniu problemów ale głównie w pozyskiwaniu dodatkowych środków finansowych W związku z tym Rada Nadzorcza skierowała pismo do Zarządu Powiatu w sprawie propozycji utworzenia Urzędu Celnego na terenie Grójeckiego Centrum Sadowniczego w Nowej Wsi. Pan Wiceprzewodniczący odczytał powyższe pismo, które mówi, że Rada Nadzorcza w dniu 27 września 2006 r. rozważyła propozycję utworzenia na terenie GCS w Nowej Wsi punktu celnego, którego funkcjonowanie pomogłoby w poprawie bilansu finansowego Spółki. Byłoby to pierwszym krokiem w kierunku utworzenia Centrum Logistycznego. Następnym krokiem byłoby otwarcie punktu skupu owoców, biura eksportowego oraz utworzenie parkingu dla TIR jak również utworzenie w przyszłości stacji paliw oraz bazy noclegowej w budynku dworku. Utworzenie punktu celnego stanie się możliwe
z chwilą utworzenia zaplecza biurowego. Najtańszym sposobem wydaje się zaadoptowanie części pakowni. Burmistrz Warki zadeklarował wszelką pomoc w tej sprawie. Rada Nadzorcza w powyższym piśmie zwróciła się do Rady Powiatu
o rozważenie możliwości sfinansowania tego przedsięwzięcia. Wiceprzewodniczący Rady podkreślił, że obecnie z dochodu uzyskanego ze sprzedaży owoców nie jest to możliwe. Jakość owoców jak stwierdzili członkowie Rady Nadzorczej jest bardzo dobra, ale sad jest przestarzały, trzydziestoletni, dlatego nie pozwoli na zgromadzenie potrzebnych środków finansowych. Na zakończenie Pan Wiceprzewodniczący poddał pod ewentualną rozwagę możliwość zbycia udziałów jakie powiat posiada w Spółce PKS w Grójcu w celu pozyskania środków dla rozwoju Spółki GCS w Nowej Wsi.
Pan Przewodniczący Rady podkreślił, że propozycja utworzenia punktu celnego przedstawiona przez Pana Wiceprzewodniczącego jest zasadna, natomiast w obecnej chwili trudna do realizacji. Działania należałoby rozpocząć od rozmów z Urzędem Celnym czy jest zainteresowany zorganizowaniem punktu celnego w GCS w Nowej Wsi.
Radny Wiesław Czerwiński postawił formalny wniosek o zakończenie Sesji w dniu dzisiejszym.
Ad. 15
Przewodniczący Rady p. Tadeusz Majewski stwierdził, że porządek Sesji został zrealizowany. Poinformował, że odbędzie się jeszcze jedna Sesja, która będzie się składała z dwóch części: części merytorycznej i części uroczystej związanej
z przekazaniem sztandaru Powiatu Grójeckiego. Następnie podziękował radnemu Robertowi Kalinowskiemu za poczęstunek w postaci pięknych i smacznych jabłek dla uczestników Sesji.
Przewodniczący Rady p. Tadeusz Majewski podziękował radnym oraz wszystkim uczestnikom za udział w dzisiejszej Sesji i o godz. 17ºº zamknął posiedzenie wypowiadając formułę „Zamykam Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Protokołowała: Przewodniczył:
Palmira Ponceleusz - Kornafel Tadeusz Majewski
Informacje o stronie
Podmiot publikujący: |
Brak danych |
Odpowiada za treść: |
Brak danych |
Wprowadził: |
Nieznany, data: 06.12.2006 r., godz. 11.17 |
Ostatnia aktualizacja: |
Nieznany, data: 06.12.2006 r., godz. 11.17 |
Czas |
Administrator |
Opis zmiany |
06.12.2006 r., godz. 11.17 |
Nieznany |
Dodanie strony do BIP. |