Główna treść strony
Protokół nr XXX
z sesji Rady Powiatu Grójeckiego w dniu 29 grudnia 2005 r.
Przewodniczący Rady Powiatu Tadeusz Majewski o godz. 10.00 otworzył sesję wypowiadając formułę: „Otwieram Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Serdecznie powitał Panie i Panów Radnych Powiatu Grójeckiego oraz Starostę Grójeckiego Jerzego Kaźmierczaka. Następnie powitał zaproszonych gości: parlamentarzystów (nieobecni ze względu na prace sejmu), czcigodnych Proboszczów grójeckich parafii: ks. Prałata Stanisława Laskowskiego Dziekana Dekanatu Grójeckiego i Proboszcza parafii św. Mikołaja oraz ks. Prałata Stefana Kazulaka, proboszcza parafii p.w. Miłosierdzia Bożego oraz przybyłych przewodniczących rad gmin i rad miejskich z naszego powiatu a także wójtów
i burmistrzów gmin powiatu grójeckiego. Ponadto powitał Komendanta Powiatowego Policji Pana nadkom. Michała Toporkiewicza, Pana prof. dr hab. Zdzisława Szeląga-regionalistę ziemi grójeckiej, kierowników jednostek organizacyjnych powiatu oraz Sekretarza Powiatu Pana Mariana Górskiego, Skarbnika Powiatu Panią Jadwigę Ostrowską oraz pracowników Starostwa
i wszystkich uczestników dzisiejszej Sesji.
Pan Przewodniczący Tadeusz Majewski poprosił o minutę ciszy w celu uczczenia pamięci zmarłego 20 grudnia 2005 r. Tadeusza Pawlikowskiego, radnego
I kadencji Rady Powiatu Grójeckiego, członka Zarządu.
Następnie, w związku z okresem Bożonarodzeniowym i kończącym się rokiem 2005, poprosił obecnych Kapłanów o poświęcenie opłatka i poprowadzenie
tej bożonarodzeniowej tradycji.
Przewodniczący Rady Powiatu Tadeusz Majewski złożył wszystkim najlepsze życzenia noworoczne i przekazał głos Staroście Grójeckiemu Jerzemu Kaźmierczakowi.
Pan Starosta przyłączył się do życzeń, a wszyscy uczestnicy podzielili się opłatkiem i złożyli sobie życzenia.
Po zakończeniu uroczystej części posiedzenia Pan Przewodniczący przystąpił
do realizacji porządku obrad.
Ad. 2
Przewodniczący Rady poinformował, że obecnie w posiedzeniu uczestniczy
22 radnych, co pozwala na podejmowanie prawomocnych decyzji. Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu.
Ad. 3
Przewodniczący Rady Tadeusz Majewski odczytał porządek obrad:
1. Otwarcie sesji.
2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
3. Przyjęcie porządku obrad.
4. Przyjęcie protokołu z sesji Rady Powiatu odbytej w dniu 18.11.2005 r.
5. Sprawozdanie Starosty Grójeckiego z pracy Zarządu Powiatu od ostatniej sesji Rady Powiatu Grójeckiego i informacje Starosty Grójeckiego.
6. Informacje Przewodniczącego Rady Powiatu Grójeckiego i ewentualne informacje Przewodniczących Komisji Stałych Rady Powiatu.
7. Informacja Zarządu Powiatu w sprawie pozyskiwania środków pozabudżetowych w 2005 r.
8. Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał w sprawach:
8.1. Uchwalenia budżetu powiatu na 2006 r.:
a) odczytanie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem,
b) odczytanie opinii Komisji Stałych Rady Powiatu, Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu oraz wniosków Radnych Powiatu
i Kierowników jednostek organizacyjnych,
c) odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie,
d) dyskusja nad wniesionymi poprawkami i ich przegłosowanie,
e) głosowanie nad projektem uchwały budżetowej.
8.2. Wprowadzenie zmian w dochodach i wydatkach budżetu powiatu grójeckiego w 2005 r.
8.3. Ograniczenia działalności Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Grójcu poprzez wyodrębnienie ze struktur zakładu świadczeń zdrowotnych w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej.
8.4. Zatwierdzenia zmian w Statucie Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Nowym Mieście n/Pilicą.
8.5. Upoważnienia Zarządu Powiatu Grójeckiego do przyjęcia darowizny nieruchomości.
8.6. Zmiany uchwały Nr XXII/197/2005 Rady Powiatu Grójeckiego z dnia 15 marca 2005 r. w sprawie zasad sprzedaży lokali mieszkalnych i udziałów w gruncie na nieruchomościach zabudowanych stanowiących własność Powiatu Grójeckiego i utraty mocy obowiązującej uchwały Nr XXXII/212/2002 Rady Powiatu Grójeckiego z dnia 10 października 2002 r. w sprawie sprzedaży lokali mieszkalnych i udziałów w gruncie w budynkach przy ul. Drogowców 2 i 5 stanowiących własność Powiatu Grójeckiego.
8.7. Zatwierdzenia planu kontroli Komisji Rewizyjnej w 2006 r.
8.8. Wyboru Przewodniczącego Komisji Transportu Zbiorowego i Dróg Publicznych.
8.9. Przyjęcia rezygnacji Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu.
8.10. Wyboru Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu.
9. Interpelacje i zapytania radnych.
10. Wolne wnioski i oświadczenia radnych.
11. Zamknięcie posiedzenia.
Przewodniczący Rady Tadeusz Majewski przedstawił wniosek Zarządu Powiatu
z dnia 29 grudnia 2005 r. – załącznik nr 2 o uzupełnienie porządku obrad sesji Rady Powiatu o następujące punkty:
1. Podjęcie uchwały o zmianie uchwały Nr XXIX/ 267/2005 w sprawie emisji obligacji komunalnych oraz zasad ich zbywania, nabywania i wykupu.
2. Podjęcie uchwały o zmianie uchwały Nr XXI/188/2005 Rady Powiatu Grójeckiego w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Grójeckiego na 2005 r.
Rozpatrzenie projektów nastąpi w pkt 8.11 i 8.2-b porządku obrad.
W związku z brakiem nowych uwag i wniosków do proponowanego porządku obrad Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie.
Głosowało 22 radnych. Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie – 22 głosy „za”.
Ad. 4
Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z sesji Rady Powiatu z dnia
18 listopada 2005 r. był wyłożony do wglądu w Biurze Rady, a jego odpis przekazany został Przewodniczącym Klubów Radnych. Następnie poprosił
o zgłaszanie uwag do protokołu. Uwag nie zgłoszono.
Wobec powyższego Przewodniczący Rady poddał protokół pod głosowanie.
Głosowało 22 radnych. Protokół został przyjęty większością głosów - 21 głosów „za" przy 1 „wstrzymującym się”.
Ad. 5
Sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu Grójeckiego od ostatniej sesji Rady
Powiatu Grójeckiego oraz informacje Starosty przedstawił Starosta Grójecki
Jerzy Kaźmierczak – załącznik nr 3.
Pan Starosta poinformował zebranych, że wpłynęło pismo z Wojewódzkiego Urzędu Pracy informujące o tym, że Powiatowy Urząd Pracy w Grójcu znalazł się wśród
6 najbardziej aktywnych instytucji publicznych służb zatrudnienia województwa mazowieckiego pod względem wykorzystania środków z Europejskiego Funduszu Społecznego w roku 2005. Zamieszczone w piśmie gratulacje dotyczą profesjonalnej kadry PUP, która przygotowując wnioski wyróżniła się nowatorskim podejściem do problemu bezrobocia. Mogą one być przykładem dobrych praktyk na Mazowszu w zakresie wykorzystania funduszów unijnych.
Pan Starosta przekazał na ręce p. Marzanny Skoczek kierownika PUP w Grójcu serdeczne gratulacje i podziękowania w imieniu całego Zarządu Powiatu. Radni uhonorowali Panią kierownik oklaskami.
Ponadto Starosta poinformował, że 10.12.2005 r. w Grójcu odbyły się VI Europejskie Spotkania Chóralne pod patronatem Starosty i przy współpracy z księdzem Dziekanem. Następnie odczytał list od Wojewody Mazowieckiego z podziękowaniami za uczestnictwo w tej imprezie kulturalnej oraz życzeniami świątecznymi
i noworocznymi.
Dodatkowo poinformował zebranych, że w dniu 13 grudnia Prezydium Rady Powiatu, Zarząd Powiatu, Komisja Zdrowia i Pomocy Społecznej, Rada społeczna SP ZOZ w Grójcu oraz delegaci lekarzy i pielęgniarek odbyli spotkanie w Warszawie w Centralnym Szpitalu Klinicznym na ul. Wołoskiej z dyrektorem Durlikiem. Po spotkaniu stworzono zespół negocjacyjny, którego zadaniem jest wypracować nasze stanowisko i wspólne stanowisko ze szpitalem na Wołoskiej dotyczące współpracy medycznej obu szpitali. Jedno spotkanie tego zespołu już się odbyło i jeżeli ktoś ma pytania, to członek zespołu Wicestarosta Jacek Adamski udzieli bliższych informacji.
W dniu 22 grudnia odbyło się w Starostwie spotkanie opłatkowo-noworoczne z wójtami
i burmistrzami naszego powiatu, szefami służb mundurowych i proboszczami z Grójca.
Pan starosta dodał, że w dniu wczorajszym wybrano na okres dwuletni dyrektorów SP ZOZ w Grójcu p. Andrzeja Bartosiaka i SP ZOZ w Nowym Mieście p. Tomasza Skurę.
Przewodniczący Rady podziękował Panu Staroście i poprosił radnych o pytania
w sprawach wynikających z informacji i sprawozdania.
Radny Wiesław Czerwiński poprosił o wyjaśnienie na jakim etapie są negocjacje dotyczące szpitala grójeckiego oraz poprosił o uszczegółowienie pkt 5 informacji Starosty dot. przydziału lokalu mieszkalnego oraz pkt 30 dot. odpłatnego zakwaterowania w internacie w Nowej Wsi policjantów, którzy będą pracować na giełdzie w Słomczynie.
Na pierwszą część pytania odpowiedzi udzielił Wicestarosta Pan Jacek Adamski. Poinformował, że został powołany zespół negocjacyjny, w skład którego wchodzą przedstawiciele organu założycielskiego, pracownicy składający się
z przedstawicieli ordynatorów, lekarzy, dyrekcji, personelu pielęgniarskiego
i związków zawodowych działających w szpitalu. Wyjaśnił, że celem jest wypracowanie listu intencyjnego, który ma obrazować wszystkie obszary
do współpracy medycznej w zakresie powstania takiego świadczenia usług medycznych, które podnosiłyby prestiż szpitala grójeckiego. Powtórzył główne tezy, które zostały przedstawione przez dr. dc hab. Marka Durlika:
-nie jest celem Centralnego Szpitala Klinicznego fuzja czy przejęcie szpitala grójeckiego czy kontraktów. Powołując się na wypowiedź dyr. Durlika celem jest stworzenie szpitala dla powiatu grójeckiego i piaseczyńskiego, przywrócenie płynności finansowej (w ramach programu restrukturyzacyjnego szpital otrzymał pierwszą i drugą transzę i oczekujemy na trzecią, która będzie wypłacona w pierwszych dniach stycznia), opracowanie programu zagospodarowania i zarządzania długiem (17 mln.zł) oraz dalsza realizacja programu restrukturyzacyjnego a także poszukiwanie takiego partnera, który pozwoli na podniesienie standardu usług medycznych .
Oferta szpitala klinicznego obejmuje nie tylko doposażenie diagnostyki oraz wyposażenie szpitala, ale również objęcie patronatem klinicznym ordynatorów i oddziałów szpitala grójeckiego, podnoszenie kwalifikacji poprzez uczestnictwo w bezpłatnych szkoleniach prowadzonych przez szpital na Wołoskiej.
W odpowiedzi na dalsze pytania radnego Wiesława Czerwińskiego Pan Starosta poinformował, że szczegółowa informacja o przydziale lokalu mieszkalnego jest w pkt. 32 przedłożonej informacji. Wpłynęło pismo od Komendanta Policji
p. Toporkiewicza czy istnieje możliwość zakwaterowania grupy policjantów wspomagających pracę policji na giełdzie samochodowej w Słomczynie. Sprawa zaś wynajęcia pomieszczeń internatu dla Policji jest wstępną propozycją, którą Zarząd rozważa we współpracy z gminą Grójec.
Radny Czerwiński podziękował za złożone wyjaśnienia i poprosił w miarę możliwości
o przybliżenie przez Komendanta Policji sytuacji związanej z utrzymaniem bezpieczeństwa na giełdzie w Słomczynie.
Pan Przewodniczący w związku z pilnymi obowiązkami Komendanta udzielił mu głosu w tym punkcie.
Nadkomisarz Michał Toporkiewicz wyjaśnił, że obecnie ma ok. 20 wakatów i w związku z tym Komenda Wojewódzka zgodziła się na czasowe oddelegowanie plutonu oddziału prewencji, ostatecznie 12-15 osób, do stałego pełnienia służby na terenie powiatu grójeckiego z jednoczesnym wykorzystaniem na terenie giełdy samochodowej w Słomczynie. Dla tej grupy policjantów ważne jest sfinansowanie kosztów pobytu na miejscu, gdyż koszt delegacji i dojazdów z Radomia byłby zbyt wysoki i skróciłby czas efektywnej pracy. Komendant podkreślił również, że dąży do wprowadzenia monitoringu na naszej giełdzie,
co powinno poprawić bezpieczeństwo kupujących i sprzedających.
Radny Czerwiński zapytał czy są przewidywane jakieś akcje policji polegające
na sprawdzaniu legalności handlu .
Pan Komendant dodał, że akcje takie są prowadzone przy współpracy z Radomiem ostatnio udział w niej wzięło ok. 45 policjantów. Należy podkreślić, że policjanci nie pracujący na giełdzie nie znają jej specyfiki, są mało efektywni. Dużo skuteczniejsze są patrole mniejsze np. 20 osobowe z Grójca gdyż oni wiedzą gdzie kontrolować, kogo szukać, na co zwrócić uwagę. Dorywczo policjanci
z zewnątrz nie są w stanie zbyt dużo zdziałać. Dlatego ważne jest aby jak najszybciej uruchomić monitoring co zmniejszy anonimowość.
Pan Przewodniczący Tadeusz Majewski podziękował Komendantowi za udział w sesji i za informacje, których udzielił.
Ad. 6
Przewodniczący Rady p. Tadeusz Majewski poinformował, że:
– W dniu 22 listopada 2005 r. wpłynęło pismo z Zespołu Szkół w Grójcu o udzielenie informacji dotyczącej dalszego funkcjonowania szkoły. Odpowiedź w tej sprawie została przesłana na piśmie do szkoły z informacją, że wszelkie zmiany w sieci szkół wypracowuje Zarząd a Rada te zmiany zatwierdza i na dzień dzisiejszy Zarząd Powiatu nie wypracował jeszcze żadnej decyzji dotyczącej organizacji sieci szkół co by się wiązało z likwidacją jakiejś placówki oświatowo-wychowawczej na terenie powiatu grójeckiego– załącznik nr 4.
– W dniu 6 grudnia 2005 wpłynęła pisemna rezygnacja radnego Ryszarda Lewandowskiego z funkcji Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej– załącznik nr 5.
– W dniu 4 listopada 2005 r wpłynęło pismo od Towarzystwa Miłośników Warki w sprawie prenumeraty Nowego Echa Warki 100 egzemplarzy od 2006 roku– załącznik nr 6.
– Do Rady Powiatu wpłynęło pismo z dnia 14.12.2005 r. napisane przez radę Rodziców i grono pedagogiczne Zespołu Szkół w Grójcu zatytułowane „Apel o pomoc” i w dniu 22.12.2005 wpłynęło pismo z SOSW w Jurkach odnoszące się do Apelu o pomoc – pismo przekazano radnym –załącznik nr 7.
– Przewodniczący przekazał życzenia świąteczne jakie wpływają na jego ręce
od parlamentarzystów, instytucji, gmin, urzędów, jednostek organizacyjnych, gazet lokalnych.
Przewodniczący Komisji Rolnictwa Tadeusz Mantorski poinformował,
że opracowano wnioski z sesji w dniu 18.11.2005r.:
1. W związku z pogłębiającym się deficytem wody na terenie Powiatu Grójeckiego wystąpić z apelem do Wójtów i Burmistrzów w celu podjęcia przez nich działań zachęcających swoich mieszkańców do oszczędnego gospodarowania wodą, piętrzenia wody, budowy obiektów małej retencji (stawów, oczek wodnych) na ciekach wodnych.
2. Wystąpić z pismem do parlamentarzystów z naszego terenu aby podjęli konieczne inicjatywy i działania w sprawie ustawowego uregulowania zatrudnienia pracowników sezonowych w rolnictwie z możliwością bezimiennego ubezpieczenia tych pracowników.
3. Wystąpić z pismem do Ministra Sprawiedliwości o przyspieszenie terminów rozpatrywania przez Sądy Powszechne spraw o zapłatę za dostarczone płody rolne przeciwko odbiorcom nie płacącym za odebrany towar. Kopiami pisma poinformować parlamentarzystów z naszego terenu.
4. Wystąpić z wnioskiem do Ministra Rolnictwa aby podjął inicjatywę w sprawie zmiany przez Sejm ustawy o dopłatach do ubezpieczeń upraw rolnych i zwierząt gospodarskich zakładającej dofinansowanie ze środków budżetu państwa upraw sadowniczych i warzywniczych, które dotychczas dopłatami nie są objęte.
Kopią pisma powiadomić parlamentarzystów z naszego terenu.
Przewodniczący Komisji poinformował również, że opracowano tekst umowy spółki
z o.o. w Nowej Wsi.
Przewodnicząca Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Stefania Fetraś poformowała o pracach komisji nad opiniowaniem materiałów będących przedmiotem obrad oraz przedstawionych propozycjach do aktu założycielskiego spółki w Nowej Wsi.
Pan Przewodniczący poprosił radnych o wypowiedź w sprawie prenumeraty pisma Nowe Echo Warki.
Głos zabrał radny Wiesław Czerwiński, który podkreślił, że bez względu na tytuł i wydawcę jest to lokalna działalność prasowa, którą trzeba popierać. Na tej płaszczyźnie tworzą się nowe kontakty i dobra atmosfera. Może dobrze byłoby przeznaczyć jedną stronę dotyczącą dziejów powiatu, co na pewno nie będzie droższe niż w Nad Wisłą czy innej gazecie lokalnej.
Ad. 7
Informacja dotycząca działań Zarządu powiatu jakie podjęto w celu pozyskania dodatkowych środków pozabudżetowych w 2005 r. – załącznik nr 8.
Radny Władysław Piątkowski zapytał jakie konkretnie działania musiał podjąć Zarząd w celu pozyskania tych środków, czy zrobił to Zarząd czy dyrektorzy placówek.
W odpowiedzi Wicestarosta Jacek Adamski wyjaśnił, że środki pozyskane przez Zarząd pochodzą z różnych źródeł i pozyskane są w różny sposób. Wystosowywane są przez Zarząd wnioski do Wojewody, do Marszałka i zabiegane jest o te środki. Kwota, którą udało się pozyskać to ponad 7 mln zł, są to środki które zostały pozyskane poza przyjętym budżetem na rok 2005. Ponadto jest kwota 3 mln, którą udało się pozyskać dzięki staraniom Powiatowego Urzędu Pracy. W sumie daje to ponad 10 mln zł przy 45 mln budżecie. Więc jest to duża skala pozyskanych środków.
Przewodniczący Rady Powiatu Tadeusz Majewski przeszedł do kolejnego punktu porządku obrad.
Ad. 8
8.1
a. Projekt uchwały nr XXX/269/2005 w sprawie uchwalenia budżetu powiatu na 2006 rok przedstawiła Skarbnik Powiatu p. Jadwiga Ostrowska. Zaznaczyła, że projekt ten jest opracowany na podstawie prowizorium budżetowego bo nie ma jeszcze ustawy budżetowej i dopiero po uchwaleniu jej przez sejm mogą być ewentualne zmiany do dotacji i subwencji, pozostałe składniki są dochodami własnymi, które nie ulegną zmianie -załącznik nr 9.
b. Przewodnicząca Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Stefania Fetraś poinformowała, że Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała przedstawiony projekt uchwały oraz odczytała pozytywne opinie wszystkich Komisji Stałych Rady Powiatu. Wniosków Radnych Powiatu i Kierowników jednostek organizacyjnych nie było.
c. Opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie – uchwała nr 391/2005/P -odczytał Wicestarosta Pan Jacek Adamski.
d. W związku z tym iż nie w niesiono żadnych poprawek i wniosków podpunkt jest nieaktualny.
e. Głosowanie nad projektem uchwały budżetowej:
W głosowaniu jawnym udział wzięło 22 radnych. Uchwała została przyjęta jednogłośnie – 22 głosy „za”.
Pan Starosta Jerzy Kaźmierczak podziękował Radnym za jednogłośne przyjęcie budżetu na rok 2006.
Pan Przewodniczący Rady ogłosił 10 minutową przerwę.
8.2
a) Projekt uchwały nr XXX/270/2005 w sprawie wprowadzenia zmian w dochodach i wydatkach budżetu powiatu grójeckiego w 2005 r. wraz z uzasadnieniem przedstawiła Skarbnik Powiatu p. Jadwiga Ostrowska - załącznik nr 10.
Przewodnicząca Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Stefania Fetraś poinformowała, że Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała przedstawiony projekt uchwały.
Do projektu uchwały Radni nie zgłosili uwag i Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie.
Głosowało 21 radnych. Uchwała została przyjęta jednogłośnie – 21 głosów „za”.
b) Projekt uchwały nr XXX/271/2005 w sprawie wprowadzenia zmian w Uchwale Nr XXI/188/2005 Rady Powiatu Grójeckiego w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Grójeckiego na 2005 r. wraz z uzasadnieniem przedstawiła Skarbnik Powiatu p. Jadwiga Ostrowska - załącznik nr 11.
Przewodnicząca Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Stefania Fetraś poinformowała, że Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała przedstawiony projekt uchwały.
Do projektu uchwały Radni nie zgłosili uwag i Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie.
Głosowało 21 radnych. Uchwała została przyjęta jednogłośnie – 21 głosów „za”.
8.3
Projekt uchwały nr XXX/272/2005 w sprawie ograniczenia działalności Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Grójcu poprzez wyodrębnienie ze struktur zakładu świadczeń zdrowotnych w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej wraz z uzasadnieniem przedstawił z-ca Naczelnika Wydziału Edukacji, Zdrowia i Pomocy Społecznej Stanisław Walczak- załącznik nr 12.
Przewodniczący Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych
i Przeciwdziałania Bezrobociu Andrzej Wąsikowski poinformował, że Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała przedstawiony projekt uchwały.
Do projektu uchwały Radni nie zgłosili uwag i Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie.
Głosowało 21 radnych. Uchwała została przyjęta jednogłośnie – 21 głosów „za”.
8.4
Projekt uchwały nr XXX/273/2005 w sprawie zatwierdzenia zmian w Statucie Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Nowym Mieście n/Pilicą wraz z uzasadnieniem przedstawił z-ca Naczelnika Wydziału Edukacji, Zdrowia i Pomocy Społecznej Stanisław Walczak - załącznik nr 13.
Przewodniczący Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych
i Przeciwdziałania Bezrobociu Andrzej Wąsikowski poinformował, że Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała przedstawiony projekt uchwały.
Radna Celina Gulina zapytała czy Statut wymaga wprowadzenia dodatkowego stanowiska pracy i czy zostanie przyjęta nowa osoba. Czy to nie będzie znowu rozrost administracji.
Naczelnik Stanisław Walczak wyjaśnił, że będą to przesunięcia w ramach pracowników i będzie to osoba, która dotychczas pomagała przy przygotowywaniu projektów SPORR.
Do projektu uchwały Radni nie zgłosili uwag i Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie.
Głosowało 21 radnych. Uchwała została przyjęta jednogłośnie – 21 głosów „za”.
8.5
Projekt uchwały nr XXX/274/2005 w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu Grójeckiego do przyjęcia darowizny nieruchomości wraz z uzasadnieniem przedstawił Zastępca Naczelnika Wydziału Finansowego Józef Zawiślak - załącznik nr 14.
Przewodnicząca Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Stefania Fetraś poinformowała, że Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała przedstawiony projekt uchwały.
Do projektu uchwały Radni nie zgłosili uwag i Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie.
Głosowało 21 radnych. Uchwała została przyjęta jednogłośnie – 21 głosów „za”.
8.6
Projekt uchwały nr XXX/275/2005 w sprawie zmiany uchwały Nr XXII/197/2005 Rady Powiatu Grójeckiego z dnia 15 marca 2005 r. w sprawie zasad sprzedaży lokali mieszkalnych i udziałów w gruncie na nieruchomościach zabudowanych stanowiących własność Powiatu Grójeckiego i utraty mocy obowiązującej uchwały Nr XXXII/212/2002 Rady Powiatu Grójeckiego z dnia 10 października 2002 r. w sprawie sprzedaży lokali mieszkalnych i udziałów w gruncie w budynkach przy ul. Drogowców 2 i 5 stanowiących własność Powiatu Grójeckiego wraz z uzasadnieniem przedstawił Zastępca Naczelnika Wydziału Finansowego Józef Zawiślak - załącznik nr 15. Poinformował o uzupełnieniu w § 1 pkt. 4 .
Przewodnicząca Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Stefania Fetraś poinformowała, że Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała przedstawiony projekt uchwały.
Do projektu uchwały Radni zgłosili następujące uwagi:
Radna Celina Gulina czy tracą moc paragrafy dotyczące wyceny lokali, zbywalności lokalu , gdyż nie ma w nowej uchwale odniesienia do tych spraw.
Z-ca Naczelnika Józef Zawiślak wyjaśnił, że wyceny muszą odbywać się zgodnie z ustawą o wycenie nieruchomości i te zostaną zachowane.
Radca Marian Seweryn wyjaśnił, że w miejsce uchwały, która straci moc będą obowiązywały postanowienia uchwały ogólnej, która dotyczy całościowo wszystkich sprzedaży mieszkań. W związku z tym to stwierdzenie o niezbywalności mieszkań przez 5 lat, zachowują moc. Intencją tej uchwały jest aby wszystkie przepisy ujednolicić.
Radny Wiesław Czerwiński podzielił się swymi wątpliwościami dotyczącymi zróżnicowania wysokości bonifikaty dla różnych lokali (Grójec –95%, Nowa Wieś-80%) oraz zmniejszanie co pół roku o 5% tej bonifikaty jest argumentem bata. Radny zapytał, czy chcemy pozbyć się problemu, czy chcemy aby problem narastał w miarę upływu czasu.
Radny postawił wniosek o ujednolicenie bonifikaty dla sprzedaży wszystkich mieszkań na poziomie 95%.
Radny Mariusz Wojno podkreślił, że powinniśmy zrobić wszystko co się da aby tych mieszkań się pozbyć, gdyż urząd starostwa nie jest właściwą instytucją do tego aby administrować mieszkaniami.
Radny Ryszard Lewandowski podkreślił, że głównym zmartwieniem jest brak zainteresowania wykupem tych mieszkań. Naszym zadaniem jest pobudzenie tego zainteresowania i pokazania ludziom, że trzeba się sprawą zainteresować. Zwracając się do radnego Czerwińskiego wyjaśnił, że powinna być różnica w bonifikacie dla poszczególnych miejscowości, bo mieszkania w Grójcu są droższe i 5% wartości do zapłacenia może być wyższe niż 25% w Nowej Wsi. Należy się zastanowić czy zastosujemy metodę rozdawnictwa, bo za pół roku są wybory, czy mamy realizować jakiś program realnego rozwiązania tego zagadnienia. Skoro nie poskutkowała ulga 80% to może zagrożenie jej utraty poskutkuje. Radny zaproponował aby pozostać przy tym projekcie uchwały wypracowanym na posiedzeniu komisji i jest przeciwny wnioskowi radnego Czerwińskiego.
Radny Wiesław Czerwiński podtrzymuje swój wniosek podkreślając, że wzrost bonifikaty pomoże nam prędzej sprzedać te mieszkania a nie ciągle do nich dokładać pieniądze jak to ma miejsce obecnie.
Pan Przewodniczący Tadeusz Majewski podkreślił, że powiat chce się pozbyć tych mieszkań ale zawsze znajdą się tacy, którzy nawet za darmo nie będą ich chcieli, zna podobną sytuację z Nowego Miasta.
Pan Przewodniczący poprosił o głosowanie nad wnioskiem radnego Wiesława Czerwińskiego: głosowało 22 radnych: 9 „za” przyjęciem wniosku, 10 „przeciw” przy 3 „wstrzymujących się – wniosek nie uzyskał większości i został oddalony.
Następnie przystąpiono do głosowania nad projektem uchwały.
Głosowało 21 radnych. Uchwała została przyjęta większością głosów – 14 głosów „za” przy 1 przeciw i 6 wstrzymujących się.
8.7
Projekt uchwały nr XXX/276/2005 w sprawie zatwierdzenia planu kontroli Komisji Rewizyjnej w 2006 r. wraz z uzasadnieniem przedstawił wiceprzewodniczący Komisji rewizyjnej pan Mariusz Wojno - załącznik nr 16.
W uzupełnieniu radny Wiesław Czerwiński odczytał punkt: zapoznanie się ze stanem zaawansowania prac remontowo-budowlanych w zespole parkowo-pałacowym w Kobylinie – termin realizacji II kwartał 2006 r.
Radna Celina Gulina uzupełniła o punkt: przeprowadzenie kontroli w Muzeum im. K. Pułaskiego w Warce w zakresie prawidłowości ewidencji środków trwałych i środków trwałych w użytkowaniu – termin realizacji II półrocze.
Radny Władysław Piątkowski postawił w niosek aby dopisać do planu kontroli następujący punkt:
– zapoznanie się ze stanem zawansowania prac remontowo-budowlanych
w dworku przy ul. Długiej w Warce.
Wniosek przyjęto większością głosów: 21 „za” przy 1 „wstrzymującym się”
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały wraz z przegłosowanym wnioskiem pod głosowanie.
Głosowało 22 radnych. Uchwała została przyjęta większością głosów: 21 „za” przy 1 „wstrzymującym się”
8.8
Wiceprzewodniczący Komisji Transportu Zbiorowego i Dróg Publicznych Adolf Maciak przedstawił kandydaturę Komisji na stanowisko przewodniczącego, jest nim radny Stanisław Woźniak.
Pan Tadeusz Majewski Przewodniczący Rady Powiatu zapytał radnego czy ten wyraża zgodę.
Radny Stanisław Woźniak wyraził zgodę na kandydowanie na funkcję przewodniczącego komisji.
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały nr XXX/277/2005 w sprawie wyboru Przewodniczącego Komisji Transportu Zbiorowego i Dróg Publicznych - załącznik nr 17 i poddał go pod głosowanie.
Głosowało 22 radnych. Uchwała została przyjęta większością głosów: 20 „za” przy 2 „wstrzymujących się”.
8.9
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały nr XXX/278/2005 w sprawie przyjęcia rezygnacji Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu - załącznik nr 18.
Do projektu uchwały Radni nie zgłosili uwag i Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie.
Głosowało 22 radnych. Uchwała została przyjęta większością głosów: 20 „za” przy 2 „wstrzymujących się”.
8.10
Wiceprzewodniczący Komisji Rewizyjnej Mariusz Wojno przedstawił kandydaturę Komisji na stanowisko przewodniczącego, jest nią radna Celina Gulina.
Pan Tadeusz Majewski Przewodniczący Rady Powiatu zapytał radnej czy wyraża zgodę.
Radna Celina Gulina wyraziła zgodę na kandydowanie na funkcję przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały nr XXX/279/2005 w sprawie wyboru Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu - załącznik nr 19 i poddał go pod głosowanie.
Głosowało 22 radnych. Uchwała została przyjęta większością głosów: 21 „za” przy 1 „wstrzymującym się”
8.11
Projekt uchwały nr XXX/280/2005 w sprawie : zmiany uchwały w sprawie emisji obligacji komunalnych oraz zasad ich zbywania, nabywania i wykupu wraz z uzasadnieniem przedstawił Z – ca Naczelnika Wydziału Finansowego Józef Zawiślak - załącznik nr 20.
Przewodnicząca Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Stefania Fetraś poinformowała, że Komisja pozytywnie zaopiniowała przedstawiony projekt uchwały 5 głosów „za” przy 1 „wstrzymującym się”.
Do projektu uchwały Radni nie zgłosili uwag i Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie.
Głosowało 22 radnych. Uchwała została przyjęta większością głosów: 21 „za” przy 1 „wstrzymującym się”
Ad. 9 i Ad. 10
Radny Tadeusz Zakrzewski zapytał co z wnioskiem o możliwość powstania labolatorium przy SANEPIDzie w Grójcu i poprosił o odpowiedź na następną sesję.
Wniosek ten poparł również radny Stanisław Woźniak.
Radny Wiesław Czerwiński zapytał jak przebiega realizacja programu ochrony środowiska – prosi o sprawozdanie na następną sesję.
Radny Ryszard Lewandowski po zapoznaniu się z informacją Zarządu o pozyskaniu dodatkowych środków stwierdza iż dokument ten jest bardzo cenną informacją dla nas określającą efektywność Zarządu jednak nie najszczęśliwiej sformułowaną. Według radnego niekontrowersyjnymi punktami świadczącymi o staraniach Zarządu są punkty 4,9,10,12 i ew. 17 na kwotę ok. 5,5 mln zł a być może więcej gdyby wliczyć jeszcze jakieś drobne kwoty.
Wicestarosta Jacek Adamski wyjaśnił dodatkowo, że pkt.17 tj. kwotę 1 mln zł na budowę Komendy PSP należy postrzegać w skali województwa, na inwestycje w województwie było przeznaczone trzy miliony trzysta tys. zł, a my otrzymaliśmy aż milion.
Pani Skarbnik Jadwiga Ostrowska wyjaśniła, że często więcej zabiegów wymaga uzyskanie mniejszych kwot. Takim przykładem może być 20 tys. zł dla Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego gdzie wielokrotnie trzeba było słać pisma w tej samej sprawie i jest tu cały skoroszyt dokumentów do tego. Również jeżeli chodzi o wydatki na straż, to kwoty były otrzymane jako zwrot wkładu własnego w związku z inwestycjami, które w straży były robione przy udziale dotacji z WFOŚ. Jeśli chodzi o te dodatkowe środki to niemalże we wszystkich przypadkach bezpośrednio Zarząd musiał występować o nie do Wojewody.
Radna Stefania Fetraś w imieniu mieszkańców wsi Dobiecin podziękowała Zarządowi Powiatu i Dyrektorowi PZD za prawidłowe oznakowanie tej miejscowości.
Również do Dyrektora PZD skierowała prośbę o sprawdzenie stanu drewnianego mostu w Główczynie, który chwieje się gdy przejeżdża nim autobus dowożący dzieci do szkoły, a jest to jedyny trakt komunikacyjny z tej miejscowości więc sprawa jest pilna.
Ponadto w Kozietułach przy najeździe na tory jest olbrzymia dziura, która stwarza zagrożenie dla użytkowników drogi.
Radna Celina Gulina zapytała czy jesteśmy uwzględnieni z budową sądu
w inwestycjach krajowych, bo jak wiadomo przekazaliśmy działkę i powinniśmy pilnować tej inwestycji.
Radny Mariusz Wojno jako Przewodniczący Komisji Oświaty podziękował wszystkim radnym, Zarządowi za ogrom pracy, trudu i dobrej woli by placówki oświatowe naszego powiatu miały płynność finansową. Podziękował również dyrektorom tychże placówek którzy stanęli przed nowymi wymogami i zadaniami za ogromną wolę współpracy z Zarządem i Radą Powiatu. Efekty już widoczne wskazują, że kierunek działań restrukturyzacji placówek oświatowych jest słuszny. Ten rok jeszcze zamkniemy stratą finansową, ale w porównaniu z latami ubiegłymi o wiele mniejszą. Na pewno nigdy nie dojdziemy do takiej sytuacji kiedy powiat w ogóle nie będzie do placówek dokładał, takiej możliwości nie ma. Nasze starania zmierzają ku temu aby te dopłaty były jak najmniejsze.
Radny Władysław Piątkowski poinformował, że interpelację złoży na piśmie. Ponadto wyjaśnił, że nie było celem umniejszanie pracy Zarządu, gdyż doskonale wie ile trzeba poświęcić pracy aby wyrwać dodatkowe grosze. Wszelkie niezrozumienie wypływa być może z niewiedzy, bo kiedyś by uzyskać pieniądze z MENu na pracownie multimedialne w szkołach, cały ciężar pracy spoczywał na dyrektorach szkół. Oni sporządzali wnioski, oni zabiegali o środki, a rola Zarządu ograniczała się jedynie do podpisu – jestem za. Być może teraz procedura się zmieniła i cały ciężar przeniósł się na Starostę. Byłoby miłym akcentem gdyby w tej informacji znalazło się również zdanie, że pieniądze otrzymano z zewnątrz dzięki działaniom naszych jednostek organizacyjnych takich jak Urząd Pracy, szkoły.
Radny Stanisław Woźniak uważa, że ta informacja powinna mieć inny tytuł a nie budziłaby tyle emocji np. informacja o wysokości środków finansowych OTRZYMANYCH z zewnątrz. Ponadto podkreślił, że na sesjach rady powinniśmy promować osoby, które w ramach stanowisk pracy dążą do tego żeby te środki pozyskiwać. Przykładem tego jest Szpital w Nowym Mieście, czytając umowę widzimy, że wszystko opiera się na sprawozdaniach i przeprowadzanych kontrolach i rzeczywiście cały ciężar pozyskania środków jest na zakładzie i osobach tam pracujących. My powinniśmy widzieć tych ludzi, gdyby wszyscy się zaangażowali tak jak szpital w Nowym Mieście to być może udałoby się pozyskać o wiele więcej środków finansowych.
Radny Wiesław Czerwiński zauważył, że ten spór czy Zarząd czy kierownicy jednostek będzie zawsze istniał, ale może to nawet będzie dla nich mobilizujące. Radny chciał przede wszystkim pogratulować jednej osobie i zespołowi pracowników wokół tej osoby skupionych. W lutym ubiegłego roku rozpatrywaliśmy problem likwidacji SOSW w Nowym Mieście, podjęto dyskusję i dano szansę tym ludziom, którzy chcieli działać. Uzyskali środki dzięki stworzeniu warunków do nauki wszystkich dzieci z upośledzeniami, które chcą się adaptować i uczyć żyć w społeczeństwie. W sytuacji gdzie ściągnęli dzieci, ludzi, środki należą im się gratulacje za zaangażowanie i wyniki. Przekazał gratulacje i życzenia dalszej pomyślności dla Pani Dyrektor Agnieszki
Trytko-Ciesielskiej i całej ekipy wokół od wszystkich tu zgromadzonych.
Pani Skarbnik Jadwiga Ostrowska odczytała artykuł z ustawy o samorządzie powiatowym, który mówi, że Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy Starostwa Powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu w tym Powiatowego Urzędu Pracy. Z ustawy wynika, że odpowiada Zarząd
a wykonuje za pośrednictwem swoich pracowników.
Naczelnik Wydziału Oświaty i Zdrowia Małgorzata Czerwińska poinformowała radnych o olbrzymim zaangażowaniu p. dyrektor Trytko-Ciesielskiej, podkreśliła, że w ostatnich dniach uzyskała środki od Polonii Amerykańskiej, dzieci otrzymały przed świętami paczki, a po nowym roku zostanie zakupione dodatkowe wyposażenie m.in. w radiomagnetofony, telewizory. Wyraziła nadzieję, że wszystkich dyrektorów stać na to i zdecydowanie coraz lepiej dzieje się w naszych placówkach. Jest to ciężka praca i jako naczelnik wyraziła swe podziękowania za współpracę i złożyła w imieniu wszystkich pracowników wydziału życzenia noworoczne radnym, gościom oraz kierownikom jednostek organizacyjnych.
Pan Przewodniczący Rady Powiatu zwrócił się z prośbą do Przewodniczących Komisji Rady Powiatu o opracowanie planów pracy Komisji na 2006 r.
i przedstawienie ich na najbliższej sesji.
Ad. 11
Przewodniczący Rady Powiatu Pan Tadeusz Majewski podziękował Wiceprzewodniczącym Rady Powiatu, Radnym Rady Powiatu, Staroście Grójeckiemu, Zarządowi Powiatu, Sekretarzowi Powiatu, Skarbnikowi Powiatu, Dyrektorom PUP, PCPR, PZD i Muzeum im. K. Pułaskiego, Kierownikom jednostek organizacyjnych Powiatu za partnerską, owocną i bezkonfliktową współpracę w 2005 r.
Następnie o godz. 13³º Przewodniczący Rady Powiatu zamknął Sesję wypowiadając formułę „Zamykam Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Przewodniczył
Tadeusz Majewski
Protokołowała
Anna Matyjas
Informacje o stronie
Podmiot publikujący: |
Brak danych |
Odpowiada za treść: |
Brak danych |
Wprowadził: |
Nieznany, data: 04.07.2006 r., godz. 08.50 |
Ostatnia aktualizacja: |
Nieznany, data: 04.07.2006 r., godz. 08.50 |
Czas |
Administrator |
Opis zmiany |
04.07.2006 r., godz. 08.50 |
Nieznany |
Dodanie strony do BIP. |