Główna treść strony
Protokół nr XXXI
z sesji Rady Powiatu Grójeckiego w dniu 2 marca 2006 r.
Protokół nr XXXI / 2006
z Sesji Rady Powiatu Grójeckiego
w dniu 2 marca 2006 r.
Przewodniczący Rady Powiatu p. Tadeusz Majewski o godz. 1000 otworzył Sesję wypowiadając formułę: „Otwieram Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Następnie Przewodniczący Rady bardzo gorąco powitał Panie i Panów Radnych Powiatu Grójeckiego, a także Starostę Grójeckiego Pana Jerzego Kaźmierczaka.
Serdecznie powitał gości zaproszonych na Sesję:
Parlamentarzystów ziemi grójeckiej:
- Posłów na sejm RP
Pana Mirosława Maliszewskiego - nieobecny z uwagi na obowiązki w komisji sejmowej (Pan Przewodniczący odczytał pismo w tej sprawie – załącznik nr 2)
Pana Marka Suskiego,
- Senatora RP Pana Stanisława Karczewskiego,
Wojewodę Mazowieckiego Pana Tomasza Kozińskiego, który z uwagi na obowiązki nie przybył na dzisiejszą Sesję,
Z – cę Komendanta Wojewódzkiego Policji z siedzibą w Radomiu mł. inspektora Bogdana Sadowskiego,
Z –cę Mazowieckiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej
st. bryg. Andrzeja Ratyńskiego,
Panie i Panów Przewodniczących rad gmin i rad miejskich naszego powiatu,
Panów wójtów i burmistrzów gmin powiatu grójeckiego,
Komendanta Powiatowego Policji w Grójcu nadkom. Michała Toporkiewicza,
Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Grójcu
mł. bryg. Jacka Wichowskiego,
Pana prof. dr hab. Zdzisława Szeląga – regionalistę ziemi grójeckiej, wyróżnionego medalem „Zasłużony Dla Powiatu Grójeckiego”
Kierowników jednostek organizacyjnych Powiatu Grójeckiego:
- Panie i Panów dyrektorów szkół i placówek oświatowo – wychowawczych,
- Pana i Panie dyrektorów Domów Opieki Społecznej,
- Panów dyrektorów Samodzielnych Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej,
- Panie i Panów dyrektorów:
Powiatowego Urzędu Pracy Panią Marzannę Skoczek, Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie Panią Katarzynę Średnicką, Muzeum im. K. Pułaskiego w Warce Panią Iwonę Stefaniak, Powiatowego Zarządu Dróg Pana Tadeusz Jachoskiego,
Przedstawicieli Związków Zawodowych i Prezesa Związku Nauczycielstwa Polskiego Pana Stanisława Piaseckiego,
Skarbnika Powiatu Panią Jadwigę Ostrowską,
Sekretarza Powiatu Pana Mariana Górskiego,
Naczelników Wydziałów, Kierowników i pracowników Starostwa.
Przedstawicieli prasy i wszystkich uczestników dzisiejszej Sesji.
Ad. 2
Przewodniczący Rady poinformował, że w Sesji uczestniczy 21 radnych, co pozwala na podejmowanie prawomocnych decyzji. Lista obecności stanowi załącznik nr 1. Swoją nieobecność usprawiedliwił radny Władysław Piątkowski.
Ad. 3
Przewodniczący Rady zaproponował następujący porządek obrad:
1. Otwarcie sesji.
2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
3. Przyjęcie porządku obrad.
4. Przyjęcie protokołu z sesji Rady Powiatu odbytej w dniu 29 grudnia 2005 r.
5. Sprawozdanie Starosty Grójeckiego z pracy Zarządu Powiatu od ostatniej sesji Rady Powiatu Grójeckiego i informacje Starosty Grójeckiego.
6. Informacje Przewodniczącego Rady Powiatu Grójeckiego i ewentualne informacje Przewodniczących Komisji Rady Powiatu.
7. Stan porządku i bezpieczeństwa publicznego, ochrony przeciwpożarowej
i przeciwpowodziowej w Powiecie Grójeckim.
8. Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał w sprawach:
8.1. uchwalenia planu pracy Rady Powiatu na 2006 r.
8.2. zatwierdzenia planów pracy Komisji stałych Rady Powiatu.
8.3. uchwalenia „Rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r.
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2006”.
8.4. zasad zbywania, wydzierżawiania lub wynajmowania majątku trwałego przez Samodzielne Publiczne Zakłady Opieki Zdrowotnej utworzone przez Powiat Grójecki.
8.5. uchwalenia regulaminu określającego niektóre zasady wynagradzania za pracę oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy, nagród oraz niektóre
inne składniki wynagrodzenia, zasady wynagradzania za godziny ponadwymiarowe oraz godziny doraźnych zastępstw, a także wysokość oraz szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego.
8.6. 1.zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego,
2.zasad udzielania i rozmiaru zniżek nauczycieli, którym powierzono stanowiska kierownicze oraz przyznania zwolnień od obowiązku realiza-cji tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć dydaktycznych wycho-wawczych i opiekuńczych,
3.tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli
nie wymienionych w art. 42 ust. 3 Karty Nauczyciela oraz zasad zaliczania
do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w kształceniu zaocznym i w sys-temie kształcenia na odległość.
8.7. zmiany Statutu Powiatu Grójeckiego.
8.8. wprowadzenia zmian w dochodach i wydatkach budżetu powiatu grójeckiego
w 2006 r.
8.9. wprowadzenia zmian w uchwale XXX/269/2005 Rady Powiatu Grójeckiego
z dnia 29 grudnia 2005 roku w sprawie uchwalenia budżetu powiatu na 2006 r.
9. Interpelacje i zapytania radnych.
10. Wolne wnioski i oświadczenia radnych.
11. Zamknięcie posiedzenia.
Przewodniczący Rady poprosił radnych o zgłaszanie uwag do porządku obrad.
Uwag nie zgłoszono. Głosowało 21 radnych.
Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie – 21 głosów „za”.
Ad. 4
Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z Sesji Rady Powiatu
w dniu 29 grudnia 2005 r. był wyłożony do wglądu w Biurze Rady, a jego odpis przekazany zostały Przewodniczącym Klubów Radnych.
Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie uwago do protokołu. Uwag nie zgłoszono.
Głosowało 21 radnych.
Protokół został przyjęty jednogłośnie – 21 głosów „za”.
Ad. 5
Sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu od ostatniej Sesji Rady Powiatu Grójeckiego oraz informacje Starosty Grójeckiego przedstawił Starosta p. Jerzy Kaźmierczak – załącznik nr 3.
Ponadto Starosta Grójecki p. Jerzy Kaźmierczak poinformował, że w Warszawie odbyło się spotkanie, na którym powiat grójecki otrzymał wyróżnienie za opracowanie planu operacyjnego funkcjonowania Powiatu Grójeckiego. Pan Starosta odczytał list gratulacyjny Dyrektora Wydziału Zarządzania Kryzysowego Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego p. Zenona Solejko oraz przekazał na ręce Kierownika Referatu Zarządzania Kryzysowego p. Marzeny Mikołajczyk serdeczne gratulacje i podziękowania w imieniu Rady i Zarządu Powiatu.
Przewodniczący Rady podziękował Panu Staroście i poprosił radnych o pytania
w sprawach wynikających ze sprawozdania.
Radny Wiesław Czerwiński poinformował, że pytania zgłosi w pkt 9 porządku obrad – interpelacje i zapytania radnych.
Ad. 6
Przewodniczący Rady p. Tadeusz Majewski poinformował, że:
1. Wpłynęło pismo Polskiego Instytutu Biograficznego – Wydawnictwo Helion S.A. informujące o przygotowywanej Złotej Księdze Polskiego Samorządu 2002 – 2006 i możliwości zaprezentowania w niej dorobku najwybitniejszych przedstawicieli samorządów. W materiałach na sesję Radni otrzymali pismo
i formularz zgłoszeniowy. Wszyscy zainteresowani mogą wypełnić formularz
i przesłać na adres wydawnictwa – załącznik nr 4.
2. Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawie pismem z dn. 13 stycznia 2006 r. – załącznik nr 5, poinformowała, że w dniu 25 stycznia 2006 r. na posiedzeniu Kolegium RIO rozpatrywana będzie uchwała Nr XXX/269/2005 Rady Powiatu Grójeckiego z dnia 29 grudnia 2005 r. w sprawie uchwalenia budżetu na 2006 r. Pismem z dnia 26 stycznia 2006 r. RIO w Warszawie przekazała uchwałę
Nr 19/K/06 Kolegium RIO z dnia 25 stycznia 2006 r., z której wynika, że wszczęte zostało postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności uchwały Nr XXX/269/2005 Rady Powiatu Grójeckiego z dnia 29 grudnia 2005 r.
w sprawie uchwalenia budżetu powiatu na rok 2006, w części dotyczącej wydatków zaplanowanych w dziale 921 „Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego”. Określony został termin usunięcia nieprawidłowości do dnia
6 marca 2006 r. W przypadku zaniechania czynności naprawczych RIO podejmie rozstrzygnięcie nadzorcze. Na obecnej Sesji zostaną rozpatrzone dwa projekty uchwał, które usuwają stwierdzone nieprawidłowości.
3. W dniu 21 lutego 2006 r. wpłynęła skarga nauczyciela, doradcy metodycznego z ZSP w Grójcu, która dotyczy odmawiania przez dyrektora szkoły wystawiania nauczycielowi delegacji służbowych – załącznik nr 6.Skarga przekazana zostanie do zbadania Komisji rewizyjnej. Zgodnie z Kpa Rada Powiatu podejmie uchwałę, w której określi, czy skarga jest zasadna, czy bezzasadna.
4. Krajowe Biuro Wyborcze Delegatura w Radomiu pismem z dnia 22 lutego
2006 r. – załącznik nr 7, skierowanym do Przewodniczących Rad i Starostów, poinformowało, że liczba radnych w powiecie grójeckim ulegnie zmniejszeniu
z 23 do 21. W związku z tym, Rada Powiatu musi dokonać zmian w podziale powiatu na okręgi wyborcze. Zmian tych Rada dokonuje na wniosek Starosty, najpóźniej na trzy m – ce przed upływem kadencji, co w przypadku tej kadencji Rady oznacza do dnia 27 lipca br. Dyrektor Delegatury prosi o zakończenie tego procesu do końca maja tego roku.
5. Wpłynęło pismo z dnia 26 lutego 2006 r. mieszkańców Osiedla Krobów
w sprawie budowy chodnika i oświetlenia na drodze powiatowej nr 34164 Grójec – Miedzechów w miejscowości Krobów. Zarząd Powiatu na posiedzeniu w dniu 1 marca 2006 r. sprawę zaopiniował pozytywnie – załącznik nr 7.
6. Wpłynęło pismo Posła RP Mirosława Maliszewskiego w sprawie zgłoszenia przez posła interpelacji do Prezesa Rady Ministrów p. Kazimierza Marcinkiewicza w sprawie finansowania powiatów, oraz zapytania do Ministra Transportu i Budownictwa p. Jerzego Polaczka w sprawie przebudowy dwóch dróg krajowych Nr 7 i Nr 50 w powiecie grójeckim – załącznik nr 8.
Przewodniczący Komisji Stałych Rady Powiatu nie zgłosili informacji z prac komisji.
Ad. 7
Pan Przewodniczący wyjaśnił, że w tym punkcie zostanie omówiony stan porządku i bezpieczeństwa publicznego, ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej w powiecie grójeckim.
Sprawozdanie oraz multimedialną prezentację o stanie zagrożeń w powiecie omówił Komendant Powiatowy PSP mł. bryg. Jacek Wichowski – załącznik nr 9.
Sprawozdanie o stanie bezpieczeństwa i porządku przedstawił Komendant Powiatowy Policji nadkom. Michał Toporkiewicz– załącznik nr 10.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Z – ca Mazowieckiego Komendanta Wojewódzkiego PSP st. bryg. Andrzej Ratyński przedstawił informacje dot. zdarzeń w skali całego Mazowsza. W roku ubiegłym zaistniało ok. 66 tys. pożarów i zagrożeń miejscowych. W porównaniu do 2004 r. ich liczba zwiększyła się o ok. 30%. W tym roku jest już ok. 6 tys. zdarzeń co w porównaniu do roku ubiegłego daje tendencję zwyżkową, przy czym głównie dotyczy to zagrożeń miejscowych, w tym wypadków komunikacyjnych. Straż bierze również udział w innych zdarzeniach jak zawalenia obiektów, katastrofy lub awarie. Ponadto w związku z dużymi opadami śniegu przeprowadzono wspólnie z powiatowymi inspektorami nadzoru budowlanego, policją bądź strażą miejską ok. 2 tys. kontroli. W 370 przypadkach wydano decyzje natychmiastowego usunięcia śniegu, w kilku przypadkach obiekty zostały czasowo zamknięte. W sprawach finansowych należy wspomnieć, że żadna z komend powiatowych oraz komenda wojewódzka z własnych środków nie są w stanie zrealizować zakupu sprzętu i wyposażenia normatywnego. Dlatego podejmowanych jest szereg działań zmierzających do pozyskania dodatkowych środków, również od samorządów gminnych i powiatowych. Z tych funduszy w roku ubiegłym zakupiono 22 samochody, w tym roku zaplanowano zakup kolejnych 20. Środki uruchomione przez wojewodę posłużą na dokończenie inwestycji, m.in. zostanie dofinansowana inwestycja w Grójcu, aby w przyszłym roku nastąpiło jej zakończenie. Ponadto zaplanowano zakup podnośnika, który z punktu widzenia operacyjnego powiatu jest bardzo istotnym elementem ratownictwa. W dalszej części p. Komendant zaznaczył jak duże znaczenie w działalności ratowniczej mają ochotnicze straże pożarne. Krajowy system ratowniczo–gaśniczy na terenie województwa obejmuje ponad 400 jednostek, które też nie są w wystarczającym zakresie doposażone. Podsumowując p. Komendant poruszył sprawę zatrudnienia i dodał, że Grójec w tym roku otrzymał 4 dodatkowe etaty i jest obietnica, że w przyszłym roku będą dodatkowe etaty do obsady nowej strażnicy.
Z – ca Komendanta Wojewódzkiego Policji mł. insp. Bogdan Sadowski w kilku słowach przybliżył perspektywy budowy Komendy Powiatowej Policji w Grójcu. Proces budowy rozpoczął się od przyznania w 2003 r. przez Burmistrza Grójca działki pod inwestycję. Jednakże cykl inwestycyjny polega na tym, że dopóki zadanie nie zostanie wprowadzone do planu nie ma możliwości rozpoczęcia jakichkolwiek działań. Dlatego opracowano program funkcjonalno – użytkowy, który Komenda Główna zatwierdziła i zadanie w roku 2004 wprowadzono do planu inwestycyjnego, co z kolei pozwoliło na zlecenie wykonania dokumentacji technicznej. We wrześniu tego samego roku wykonano projekt i wystąpiono o pozwolenie na budowę, które otrzymano w lipcu 2005 r. W tym też roku zaplanowano na pierwszy etap budowy ok. 900 tys. zł. Następnie zorganizowano przetarg, ale złożone oferty były na tyle niekompletne, że trzeba go było unieważnić. Sprawa znacząco się opóźniła, zabrakło czasu na ponowne przeprowadzenie procedury przetargowej, ponieważ nastąpił koniec roku budżetowego. W tym czasie poinformowano komendy wojewódzkie, że środki inwestycyjne na lata następne, w tym na ten rok zostaną ograniczone, prawdopodobnie do połowy dotychczas przyznawanych. Obecnie Komenda Wojewódzka prowadzi będące na ukończeniu dwie inwestycje, budowę komendy w Płońsku i w Łosicach. Istnieje również konieczność dofinansowana rozpoczętej budowy komendy w Makowie. Po zbilansowaniu pozostałych środków Komenda Wojewódzka będzie dążyła do rozpoczęcia realizacji zadania w Grójcu, aby pod koniec roku zakończyć budowę na etapie stanu zerowego, niestety trudno przewidzieć czy posiadane środki finansowe na to pozwolą, są czynione starania o pozyskanie dodatkowych. Całość zadania zgodnie z projektem jest szacowana na 12 mln zł, dlatego dalsze założenia ściśle wiążą się z wysokością środków na lata następne, niemniej corocznie na tą inwestycję będzie przeznaczana kwota ok. 2 mln zł. Niestety nastąpi znaczne przesunięcie inwestycji w czasie, dlatego ważne jest aby samorządy lokalne oraz inne instytucje tego regionu włączyły się do realizacji tego ważnego dla powiatu zadania.
Przewodniczący Rady p. Tadeusz Majewski spytał czy Komenda Wojewódzka udzieli wsparcia kadrowego Komendzie Powiatowej w Grójcu, w przypadku wystąpienia niedoboru w zatrudnieniu w związku z toczącymi się postępowaniami prokuratorskimi oraz czy zostanie utrzymania w mocy decyzja poprzedniego komendanta o skierowaniu 12 dodatkowych funkcjonariuszy prewencji do zabezpieczenia giełdy samochodowej w Słomczynie.
Z – ca Komendanta Wojewódzkiego Policji mł. insp. Bogdan Sadowski wyjaśnił, że jeżeli w Grójcu wystąpi takie osłabienie komendant wojewódzki podejmie decyzję o wsparciu kadrowym tej jednostki. W sprawie dodatkowych sił policyjnych na giełdzie będą kontynuowane działania podjęte przez poprzednika, wsparcie zapewne nastąpi, tym bardziej, że są zaplanowane przyjęcia do policji.
Radny Stanisław Woźniak poruszył sprawę możliwości w związku z nowelizacją ustawy o zamówieniach publicznych, która pozwala w przypadku posiadania kosztorysu i dokumentacji technicznej na ogłoszenie przetargu na inwestora zastępczego. Wtedy przy szybkim wykonaniu można uzyskać dotacje
z funduszy unijnych oraz można rozłożyć terminy płatności. Jest to niezmiernie korzystne, gdyż ani komenda wojewódzka ani samorząd powiatowy nie są
w stanie ponieść tak wysokich kosztów w ciągu dwóch, trzech lat. W dalszej części radny zwrócił się do obecnych na posiedzeniu parlamentarzystów.
Ze sprawozdania wynika, że następuje wzrost liczby zabójstw. Wiąże się to prawdopodobnie ze zbyt niską karalnością za tego typu przestępstwa, co może zostać uregulowane jedynie przez ustawy. Są to sprawy niezwykle istotne, dotyczące nas wszystkich, ponieważ niejednokrotnie zdarzania toczą się blisko nas. Może dobrze byłoby przywrócić na pewien okres karę śmierci za przestępstwa bardzo groźne, dokonane ze szczególnym okrucieństwem. Dlaczego więc nie przeprowadzić referendum na ten temat. Większość społeczeństwa opowiedziałaby się za przywróceniem tego typu kary. Na zakończenie radny poruszył sprawę wzmożenia nadzoru nad działaniami policjantów na terenie giełdy samochodowej w Słomczynie, ponieważ toczące się postępowania są prawdopodobnie wynikiem braku takiego właśnie nadzoru.
Komendant p. Michał Toporkiewicz wyjaśnił, że liczba zabójstw została podana wskaźnikiem procentowym, wygląda to groźnie, natomiast dotyczy pięciu zabójstw, których sprawcy już zostali wykryci. Są to zabójstwa tzw. rodzinne, a więc nie te najgroźniejsze będące wynikiem rabunku czy porachunków mafijnych. W celu zapobiegania takim zdarzeniom oraz innym formom patologii rodzinnej został powołany trzyosobowy zespół zajmujący się wyłącznie tego typu sprawami. Zmienił się również system pracy dzielnicowych, na pracę prawie wyłącznie w terenie. Obecnie nie ma na obszarze powiatu zagrożeń najcięższą przestępczością, niemniej takie zdarzenia mogą w każdej chwili się zdarzyć. Jeśli chodzi o nadzór nad pracą policjantów wiele się zmieniło. Funkcjonariusze wiedzą, że nie może być żadnego ukrywania przestępstw, ponieważ będzie to z całą stanowczością karane dyscyplinarnie.
Poseł RP p. Marek Suski podkreślił, że jeśli chodzi o sposoby karania a więc tego co jest podstawą działania wymiaru sprawiedliwości chodzi nie tylko o zatrzymanie na jakiś czas osoby, która popełnia przestępstwo, ale o odstraszającą rolę kary. Jeśli kara jest surowa, wymierzona szybko i adekwatnie do popełnionego czynu staje się przestrogą dla innych. Świadomość otrzymania najwyższego wymiaru kary za dokonanie zabójstwa odstraszyłaby potencjalnych przestępców od planowania i dokonania takiego czynu. Pan Poseł podał przykład innych krajów m.in. Stanów Zjednoczonych, gdzie po wprowadzeniu kary śmierci przestępstwa z użyciem broni palnej spadły. Niestety jedną z przyczyn nie zezwalających na wprowadzenie tego typu kary jest podpisanie przez Polskę moratorium w sprawie kary śmierci. Kolejna przyczyna to brak akceptacji na propozycje PiS zaostrzenia karalności w zakresie Kodeksu Karnego. Niemniej PiS będzie dążył do wprowadzenia tych zmian. Pan Poseł podkreślił, że w większości krajów świata, w których kara śmierci nie jest wykonywana referendum wypadłoby pozytywnie, ponieważ w odczuciu społeczeństwa przy obecnym wzroście przestępstw taka kara jest słuszna i sprawiedliwa. Dotychczas w Polsce była swego rodzaju zmowa tych, którzy byli za łaskawym traktowaniem przestępców, włącznie z nie udzielaniem kary więzienia za przestępstwa drobne. Były oczekiwania ówczesnych władz wystosowane w kierunku wymiaru sprawiedliwości, dlatego na pewnym etapie było przyzwolenie na nie karanie drobnej przestępczości w celu obniżania statystyk. Wytworzyła się statystyka prawdziwa i statystyka ukryta. Należy to obecnie zmienić, dlatego nawet drobną przestępczość, niezwykle uciążliwą dla społeczeństwa należy karać. W związku z tym niezbędna jest zmiana Kodeksu Karnego oraz wzmocnienie uprawnień dla policji, a także zmiana nadzoru nad urzędnikami. Konieczne jest również wprowadzenie ostrych kar za korupcję. W przygotowaniu jest projekt powołania biura antykorupcyjnego, którego zadaniem będzie nadzorowanie służb państwowych. Do niedawna była tendencja łagodnego traktowania niektórych przestępstw. Podnoszono, że przestępców trzeba wychowywać, analizować aspekty środowiska w jakim się wychowali, kradzieże tłumaczyć brakiem zatrudnienia. Z takim rozumowaniem należy jak najszybciej skończyć i wprowadzić daleko idące zmiany. W myśl tego PiS przygotował projekty i podjął działania zmierzające do poprawy obecnej sytuacji, niestety spotyka się to z ogromnym atakiem medialnym. Niemniej znamy będą wprowadzane, aby w Polsce było bezpieczniej.
W uzupełnieniu wystąpienia przedmówcy Senator RP p. Stanisław Karczewski dodał, że planowane jest powołanie sądów 24 - godzinnych, które wpłyną na szybsze egzekwowanie kar. Będzie to istotny czynnik prewencyjny przed popełnieniem kolejnych przestępstw. W nawiązaniu do przedstawionych sprawozdań Pan Senator stwierdził, że zabrakło w nich informacji o propozycji utworzenia centrum powiadamiania kryzysowego czyli jak będą działały służby po zakończeniu prac nad projektami ustaw o ratownictwie medycznym i
o stanach kryzysowych. Zmieni się organizacja prac szpitali jak również wszystkich służb ratowniczych, dlatego konieczne jest wypracowanie wspólnej koncepcji realizacji zapisów tych ustaw. W dalszym wystąpieniu Pan Senator zapewnił o pełnym poparciu ze strony parlamentarzystów z ziemi grójeckiej dla realizacji budowy Komendy Policji w Grójcu. Na zakończenie Pan Senator nawiązał do konieczności wsparcia kadrowego ze strony komendy wojewódzkiej nie tylko działań związanych z zabezpieczaniem giełdy, ale również bieżącego funkcjonowania Komendy Powiatowej Policji w Grójcu.
Radny Tadeusz Zakrzewski podkreślił, że należy pogratulować Panu Komendantowi, że w tak trudnych warunkach lokalowych i kadrowych komenda powiatowa prawidłowo funkcjonuje. Następnie radny stwierdził, że nikt nie zdaje sobie sprawy co znaczy największa giełda samochodowa w Europie, która była, jest i będzie środowiskiem niezwykle kryminogennym. Życzyłby każdej komendzie powiatowej, żeby się tym problemem zajęła i nie obawia się stwierdzenia, że byłoby jeszcze gorzej. Następnie radny przypomniał, że w pierwszej kadencji Rady były przeprowadzane symulacje stanu zagrożenia, które już wtedy uwidoczniły problem braku dostatecznej liczby funkcjonariuszy. Dlatego nawiązując do wypowiedzi Przewodniczącego Rady stwierdził, że konieczne jest zwiększenie obsady kadrowej na terenie giełdy. Na zakończenie radny zwrócił się z prośbą do Komendanta Toporkiewicza, aby w okresie zwiększonych prac polowych nie karać, a jedynie pouczać rolników za wykroczenia.
Wiceprzewodniczący Rady p. Bogusław Grzanka podkreślił, że wszyscy z wielką satysfakcją obejrzeliby w dniu dzisiejszym nie tylko realizację budowy Komendy Powiatowej PSP, ale również Komendy Powiatowej Policji. Niestety tak się nie stało. Główna przyczyna to brak determinacji i dużego poświęcenia ze strony komendy wojewódzkiej. Na spotkaniach w sprawie budowy zadawano wciąż to samo pytanie, ile samorząd powiatowy wyasygnuje środków. W latach 2002-2003 powiat złożył propozycję budowy domu sprawiedliwości społecznej czyli wspólnego kompleksu komendy policji, prokuratury i sądu przy ul. Zastacyjnej. Propozycja nie znalazła akceptacji, kolejne propozycje również. Problem stał się naglący, temat podjął następny Zarząd Powiatu, ale nadal nie było z województwem ścisłej współpracy. Starania radnych były bardzo duże, na kolejnych sesjach sprawa inwestycji była niejednokrotnie rozważana. Obecnie stworzenie policjantom nowych warunków pracy i rozpoczęcie tej inwestycji jest sprawą niezwykle pilną. Następnie p. Wiceprzewodniczący ustosunkował się do przedłożonych sprawozdań. Stwierdził, że są one opracowane szczegółowo i czytelnie, dlatego będzie wnioskował za ich przyjęciem. Na marginesie poruszył sprawę zgłoszoną w trakcie dyżuru w Starostwie. Dotyczy to nieuzasadnionego wyprowadzenia przez policjantów z terenu zakładu osoby, która zgłosiła się do pracodawcy z prawomocnym wyrokiem Sądu RP nakazującym przywrócenie jej do pracy. Należy zadać pytanie czy do tego służy policja, czy w takich właśnie przypadkach nie zostaje podważany jej autorytet, należy dobrze to rozważyć. Podsumowując p. Wiceprzewodniczący zaznaczył, że należy zrobić wszystko, aby jak najszybciej w znaczący sposób poprawić warunki pracy policjantów.
Komendant p. Michał Toporkiewicz poprosił Pana Wiceprzewodniczącego
o pisemną informację dot. szczegółów poruszonej sprawy, co pozwoli na jej szybkie wyjaśnienie.
Poseł RP p. Marek Suski sprostował wypowiedź Wiceprzewodniczącego Rady, że propozycje dotyczyły budowy pałacu sprawiedliwości, a nie domu sprawiedliwości społecznej.
W nawiązaniu do sprawozdania Radny Wiesław Czerwiński zwrócił się z kilkoma pytaniami do Komendanta p. Michała Toporkiewicza. Poprosił o wyjaśnienie jaka ilość akcji została przeprowadzona na giełdzie przy użyciu funkcjonariuszy z zewnątrz i jakie przyniosło to efekty. Następnie zwracając się do zaproszonych gości radny wyraził nadzieję, że z uwagi na bardzo trudną sytuację budowa komendy powiatowej zostanie ujęta w planach inwestycyjnych komendy wojewódzkiej. Kolejną poruszoną kwestią jest spadek dynamiki w stosunku do roku poprzedniego pewnego rodzaju przestępstw, co niestety nie oznacza, że ich ilość spadła. Ponadto radny poruszył sprawę statystyki dotyczącej deportacji i związanej z tym konieczności konwojowania osób nielegalnie przebywających na terenie naszego kraju, zajmujących się handlem na giełdzie w Słomczynie lub zatrudnianych do prac sezonowych na giełdzie pracy w Warce. Jak wysokie są koszty takiego konwoju, ile potrzeba na to czasu i w jakim stopniu angażuje to kadrę. Następną sprawą są postanowienia sądów grodzkich dotyczących kibiców sportowych. Czy przy istniejących rozwiązaniach technicznych na stadionach możliwe jest wyodrębnienie takiej osoby, a tym samym wypełnienie postanowienia sądu, czy jest to jedynie formalność prawna, której w praktyce nie można wyegzekwować. Następnie radny poprosił o wyjaśnienie dwóch kwestii. Po pierwsze czy faktycznie policja jest zobowiązana do zwrotu kosztów podróży osobom wzywanym w celu przesłuchania oraz czy możliwe jest, aby w tym samym tygodniu w którym zostało popełnione przestępstwo nastąpiło jego umorzenie. Na zakończenie wystąpienia radny zwrócił się do parlamentarzystów z refleksją, że mówienie o trudnościach w kierunku radnych jest pewnego rodzaju odwrotnością, ponieważ parlamentarzyści po to zostali wybrani, aby wspierać samorząd w rozwiązywaniu trudnych spraw. Ponadto zwrócił się z prośbą o udostępnienie regulaminu obrad Sejmu RP, aby wyjaśnić czemu w trakcie debaty nad istotnymi zagadnieniami z zakresu rolnictwa czy oświaty na sali obrad znajduje się niewielu posłów.
W odpowiedzi Poseł RP p. Marek Suski wyjaśnił, że regulamin pracy Sejmu RP może udostępnić w każdej chwili. Ponadto w krótkim wystąpieniu wyjaśnił zasady procesu legislacyjnego oraz zasady pracy posłów w poszczególnych komisjach sejmowych. Dodał, że posłowie zobowiązani są do obecności na sali obrad podczas głosowań. Sytuację można zmienić poprzez wprowadzenie nowych zasad legislacyjnych, ale część posłów uznałaby, że frakcja rządząca ogranicza prawa parlamentarzystów do wnoszenia poprawek.
Komendant Powiatowy Policji p. Michał Toporkiewicz w pierwszej kolejności udzielił odpowiedzi na pytanie dotyczące umorzeń postępowania. Umorzenie
w ciągu pięciu dni następuje w tzw. trybie rejestrowym i jest zgodne z art. 325 kpk. Jest nacisk, aby te postępowania, które nie rokują szans wykrycia i sprawy w których nie zabezpieczono śladów, umarzać w tym trybie. W sprawie zwrotu kosztów p. Komendant wyjaśnił, że jest to zgodne z kpk i dotyczy to jedynie osób wzywanych w charakterze świadka. Jeśli chodzi o sprawy kibiców, za bezpieczeństwo i porządek na terenie stadionu odpowiada organizator imprezy, policja wkracza jedynie na wezwanie w momencie bezpośredniego zagrożenia. Sprawa konwojów dotyczy nie tylko osób deportowanych, ale w głównej mierze dowiezienia osób nietrzeźwych z terenu całego powiatu do izby wytrzeźwień
w Warce, a także konwoje z zakładu karnego do prokuratur i sądów. W dalszym wystąpieniu p. Komendant poinformował, że w sprawach akcji wykonanych na giełdzie w Słomczynie odpowie radnemu w ciągu tygodnia na piśmie.
Radny Wojciech Kłosiński poruszył sprawy dotyczące bezpieczeństwa na giełdzie. Przypomniał, że w trakcie ubiegłej kadencji radni uczestniczyli w manewrach mających na celu uwidocznienie modernizacji jakich należy dokonać, aby w znaczący sposób podnieść poziom bezpieczeństwa. Następnie radny poruszył kwestię dużego natężenia ruchu pojazdów, w tym pojazdów ciężarowych na drodze dojazdowej do giełdy. Wiążą się z tym liczne utrudnienia dla wszystkich uczestników ruchu. Stopień braku odpowiedniej przepustowości stanowi ogromny problem, który wzrasta w przypadku konieczności szybkiego dotarcia na giełdę lub tereny poza nią położone służb medycznych, jednostek straży bądź policji. Czy nie ma możliwości, aby na czas trwania giełdy zakazać przejazdu samochodom ciężarowym, zwłaszcza TIR. Kolejną sprawą jest pilna potrzeba zwiększenia obsady funkcjonariuszy, aby patrole stały się bardziej widoczne, a także większego zaangażowania w sprawy bezpieczeństwa ze strony organizatora. W podsumowaniu radny zgłosił wniosek, aby w najbliższym czasie na terenie giełdy samochodowej odbyły się ćwiczenia z udziałem radnych, pana burmistrza oraz wszystkich służb mundurowych.
Komendant Policji p. Michał Toporkiewicz poinformował, że Pan Prezes Tonderski zapewnił, że na giełdzie zostanie wprowadzony monitoring, co będzie dobrym wspomaganiem działań policji. Jeśli chodzi o przepustowość drogi dojazdowej to do chwili uruchomienia obwodnicy sytuacja raczej nie ulegnie zmianie. Jest to droga krajowa, o dużym natężeniu ruchu samochodów ciężarowych, dlatego decyzja o jej zamknięciu nie jest prosta, a przede wszystkim nie leży w gestii policji.
Radny Wiesław Czerwiński w kilku słowach podziękował Panom Komendantom Wojewódzkim PSP i Policji za wygospodarowanie czasu i udział w dzisiejszej Sesji.
Z – ca Komendanta Wojewódzkiego p. Bogdan Sadowski podziękował za zaproszenie i zadeklarował pełną współpracę w rozwiązywaniu problemów policji grójeckiej. Ponadto w imieniu własnym oraz Komendanta Wojewódzkiego zobowiązał się do sprawnego i jak najszybszego przeprowadzenia niezbędnej inwestycji jaką jest budowa siedziby Komendy Policji w Grójcu.
Wicestarosta Grójecki p. Jacek Adamski zaznaczył, że w trakcie dzisiejszej dyskusji były poruszane metody działania przestępczości, która staje się coraz bardziej zorganizowana i wysublimowana. Wymaga to od służb zabezpieczenia bezpieczeństwa i porządku, większej sprawności oraz lepszego przygotowania zawodowego, ale jednocześnie wymaga stworzenia odpowiednich warunków pracy. Samorząd powiatowy wspólnie z parlamentarzystami będzie wspierał Pana Komendanta w podjętych działaniach i będzie lobował za budową Komendy Powiatowej Policji w Grójcu. Na dzień dzisiejszy doraźne rozwiązania powinny pójść w dwóch kierunkach, tak jak zostało to wspólnie zadeklarowane przez Zarząd Powiatu i Burmistrza p. Stolarskiego. Po pierwsze przyjęcie wzmocnienia kadrowego i zabezpieczenie pobytu policjantów na terenie powiatu, po drugie pilne przekazanie do użytkowania policji budynku przy
ul. Kościelnej, który będzie jej siedzibą do czasu zakończenia budowy.
W podsumowaniu dyskusji Przewodniczący Rady p. Tadeusz Majewski stwierdził, że w ciągu obszernej debaty zostały poruszone zagadnienia dotyczące porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz ochrony przeciwpożarowej
i przeciwpowodziowej na terenie powiatu grójeckiego. W trakcie dyskusji padło wiele argumentów, które przybliżyły sprawy związane z funkcjonowaniem ważnych dla powiatu jednostek jakimi są Komenda Powiatowa Policji oraz Komenda Państwowej Straży Pożarnej. Ponadto umocniła się tendencja ścisłej współpracy pomiędzy samorządem powiatowym, Komendami Wojewódzkimi Policji i PSP oraz parlamentarzystami na płaszczyźnie rozwiązywania nurtujących problemów a szczególnie sprawy budowy Komendy Powiatowej Policji w Grójcu. Pan Przewodniczący wyraził nadzieję, że nawiązana współpraca potrwa dalej i przyniesie jak najlepsze efekty.
Następnie Przewodniczący Rady podziękował za udział w dzisiejszej Sesji:
- Komendantom Powiatowym: Komendantowi Policji w Grójcu p. Michałowi Toporkiewiczowi oraz Komendantowi PSP w Grójcu p. Jackowi Wichowskiemu za przygotowanie szczegółowych i obszernych pisemnych sprawozdań na temat funkcjonowania i realizacji zadań przez podległe im jednostki.
- Komendantom Wojewódzkim: Z – cy Komendanta Wojewódzkiego Policji
p. Bogdanowi Sadowskiemu oraz Z –cy Mazowieckiego Komendanta Wojewódzkiego PSP p. Andrzejowi Ratyńskiemu za przyjęcie zaproszenia, przedstawienie informacji oraz zapoznanie się z potrzebami i oczekiwaniami społeczeństwa powiatu grójeckiego.
- Parlamentarzystom ziemi grójeckiej: Posłowi RP p. Markowi Suskiemu oraz Senatorowi RP p. Stanisławowi Karczewskiemu za ścisłą współpracę
z samorządem powiatu grójeckiego.
Następnie Pan Przewodniczący ogłosił 15 minutową przerwę.
Po przerwie Przewodniczący Rady wznowił obrady i przeszedł do realizacji kolejnego punktu porządku obrad.
Ad. 8
Rozpatrzenie projektów uchwał i podjęcie uchwał.
Ad. 8.1
Projekt uchwały Nr XXXI/281/2006 w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Powiatu na 2006 r. przedstawił Przewodniczący Rady p. Tadeusz Majewski – załącznik nr 11.
Wobec braku uwag Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 18 radnych.
Uchwała została przyjęta jednogłośnie – 18 głosów „za”.
Ad. 8.2
Projekt uchwały Nr XXXI/282/2006 w sprawie zatwierdzenia planów pracy Komisji stałych Rady Powiatu przedstawił Przewodniczący Rady p. Tadeusz Majewski – załącznik nr 12.
Radny Wiesław Czerwiński spytał, czy wydanie II tomu monografii nie powinno znaleźć się w planie pracy Komisji Oświaty, Kultury, Turystyki i Sportu.
Radny Tadeusz Kulawik wyjaśnił, że Komisja Integracji i Promocji Powiatu od początku zajmowała się tym tematem. Dodał, że najistotniejsze jest dokończenie tej sprawy przed upływem kadencji.
Wobec braku dalszych uwag Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 19 radnych.
Uchwała została przyjęta jednogłośnie – 19 głosów „za”.
Ad. 8.3
Projekt uchwały Nr XXXI/283/2006 w sprawie uchwalenia „Rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego
i o wolontariacie na rok 2006” przedstawił podinspektor z Zespołu Radców Prawnych p. Marcin Papierz – załącznik nr 13.
Wobec braku uwag Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 19 radnych.
Uchwała została przyjęta jednogłośnie – 19 głosów „za”.
Ad. 8.4
Projekt uchwały Nr XXXI/284/2006 w sprawie zasad zbywania, wydzierżawiania lub wynajmowania majątku trwałego przez Samodzielne Publiczne Zakłady Opieki Zdrowotnej utworzone przez Powiat Grójecki przedstawił Z – ca Naczelnika Wydziału Edukacji, Zdrowia i Pomocy Społecznej p. Stanisław Walczak – załącznik nr 14.
Przewodniczący Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych
i Przeciwdziałania Bezrobociu p. Andrzej Wąsikowski poinformował, że Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Turystyki i Sportu p. Mariusz Wojno poinformował, że Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Wobec braku uwag Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 19 radnych.
Uchwała została przyjęta jednogłośnie – 19 głosów „za”.
Ad. 8.5
Projekt uchwały Nr XXXI/285/2006 w sprawie uchwalenia regulaminu określającego niektóre zasady wynagradzania za pracę oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy, nagród oraz niektóre inne składniki wynagrodzenia, zasady wynagradzania
za godziny ponadwymiarowe oraz godziny doraźnych zastępstw, a także wysokość oraz szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego przedstawiła Naczelnik Wydziału Edukacji, Zdrowia i Pomocy Społecznej
p. Małgorzata Czerwińska – załącznik nr 15.
Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Turystyki i Sportu p. Mariusz Wojno poinformował, że Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Wobec braku uwag Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 20 radnych.
Uchwała została przyjęta jednogłośnie – 20 głosów „za”.
Ad. 8.6
Projekt uchwały Nr XXXI/286/2006 w sprawie:
1.zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego,
2.zasad udzielania i rozmiaru zniżek nauczycieli, którym powierzono stanowiska kierownicze oraz przyznania zwolnień od obowiązku realiza-cji tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć dydaktycznych wycho-wawczych i opiekuńczych,
3.tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli nie wymienionych w art. 42 ust. 3 Karty Nauczyciela oraz zasad zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w kształceniu zaocznym i w sys-temie kształcenia na odległość przedstawiła Naczelnik Wydziału Edukacji, Zdrowia i Pomocy Społecznej
p. Małgorzata Czerwińska – załącznik nr 16.
Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Turystyki i Sportu p. Mariusz Wojno poinformował, że Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Wobec braku uwag Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 20 radnych.
Uchwała została przyjęta jednogłośnie – 20 głosów „za”.
Prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego w Grójcu p. Stanisław Piasecki podziękował Radzie Powiatu za przyjęcie uchwał oraz Naczelnik Wydziału EZiPS p. Małgorzacie Czerwińskiej za dobrą dotychczasową współpracę.
Ad. 8.7
Projekt uchwały Nr XXXI/287/2006 w sprawie zmiany Statutu Powiatu Grójeckiego przedstawił Starosta Grójecki p. Jerzy Kaźmierczak – załącznik nr 17.
Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Turystyki i Sportu p. Mariusz Wojno poinformował, że Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Wobec braku uwag Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 20 radnych.
Uchwała została przyjęta jednogłośnie – 20 głosów „za”.
Ad. 8.8
Projekt uchwały Nr XXXI/288/2006 w sprawie wprowadzenia zmian w dochodach
i wydatkach budżetu powiatu grójeckiego w 2005 roku przedstawiła Skarbnik Powiatu p. Jadwiga Ostrowska – załącznik nr 18.
Przewodnicząca Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu
p. Stefania Fetraś poinformowała, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Wobec braku uwag Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 20 radnych.
Uchwała została przyjęta jednogłośnie – 20 głosów „za”.
Ad. 8.9
Projekt uchwały Nr XXXI/289/2006 w sprawie wprowadzenia zmian w uchwale XXX/269/2005 Rady Powiatu Grójeckiego z dnia 29 grudnia 2005 roku w sprawie uchwalenia budżetu powiatu na 2006 r. przedstawiła Skarbnik Powiatu p. Jadwiga Ostrowska – załącznik nr 19.
Przewodnicząca Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu
p. Stefania Fetraś poinformowała, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Wobec braku uwag Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 20 radnych.
Uchwała została przyjęta jednogłośnie – 20 głosów „za”.
Ad. 9
W punkcie interpelacje i zapytania radnych Radny Wiesław Czerwiński przypominając zapytanie jakie złożył na sesji przed rokiem na temat możliwości promowania grójeckich owoców wspólnie z samorządami gminnymi i firmami działającymi na terenie powiatu grójeckiego, spytał czy otrzyma odpowiedź w tej kadencji. W odniesieniu do odpowiedzi na interpelację z poprzedniej sesji dot. Powiatowego Programu Ochrony Środowiska mówiącego głównie
o zalesieniu radny stwierdził, że z jego realizacją powiat jest głęboko w lesie.
Ad. 10
W punkcie wolne wnioski i oświadczenia radnych Przewodniczący Rady serdecznie podziękował radnemu Wiesławowi Czerwińskiemu za wyjście naprzeciw propozycji z poprzedniej Sesji i przygotowanie w dniu dzisiejszym poczęstunku z pięknych i smacznych jabłek. Pan Przewodniczący wyraził nadzieję, że stanie się to tradycją i inni radni również poczęstują wszystkich jabłkami.
Radny Wiesław Czerwiński podkreślił, że jest to dobra tradycja, powiat grójecki słynie z pięknych jabłek, dlatego warto je promować.
Radny Wojciech Kłosiński zaznaczył, że powiat grójecki nie tylko jabłkiem słynie, są również inne znane firmy, które powinny swoje produkty promować.
Starosta Grójecki Jerzy Kaźmierczak podziękował Radzie za jednogłośne przyjęcie uchwał.
Ad. 11
Przewodniczący Rady p. Tadeusz Majewski stwierdził, że porządek Sesji został zrealizowany i przedstawił następujące informacje:
1. Następna Sesja odbędzie się w końcu kwietnia br., której tematem będzie absolutorium dla Zarządu Powiatu i przyjęcie sprawozdań Stałych Komisji Rady Powiatu z działalności w 2005 r. Sprawozdania należy opracować do 15.04. br.
2. W dniu 30.04.br. upływa termin składania oświadczeń majątkowych, które składane są wg stanu na dzień 31.12.2005 r. Prosi się radnych o ich prawidłowe i terminowe sporządzenie.
Następnie Pan Przewodniczący podziękował za udział w Sesji radnym oraz wszystkim uczestnikom i o godz. 14³º zamknął Sesję wypowiadając formułę „Zamykam Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Przewodniczył:
Tadeusz Majewski
Protokołowała: Palmira Ponceleusz - Kornafel
Informacje o stronie
Podmiot publikujący: |
Brak danych |
Odpowiada za treść: |
Brak danych |
Wprowadził: |
Nieznany, data: 29.06.2006 r., godz. 11.52 |
Ostatnia aktualizacja: |
Nieznany, data: 29.06.2006 r., godz. 11.52 |
Czas |
Administrator |
Opis zmiany |
29.06.2006 r., godz. 11.52 |
Nieznany |
Dodanie strony do BIP. |