Główna treść strony
Protokół nr XXVI
z sesji Rady Powiatu Grójeckiego w dniu 26 lipca 2005 r.
Przewodniczący Rady Powiatu Tadeusz Majewski o godz. 1000 otworzył sesję wypowiadając formułę: „Otwieram sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Serdecznie powitał Panie i Panów Radnych Powiatu Grójeckiego oraz Starostę Grójeckiego Pana Mirosława Maliszewskiego.
Ponadto poinformował, że ze względu na wiodący temat Sesji na posiedzenie zostali zaproszeni parlamentarzyści ziemi radomskiej w osobach – Pana Tadeusza Balcerowskiego, Pani Marii Dziuby, Pani Danuty Grabowskiej, Pani Ewy Kopacz, Pana Jana Łopuszańskiego, Pani Wandy Łyżwińskiej, Pana Tomasza Nałęcza, Pana Marka Suskiego, Pana Marka Wikińskiego. Z uwagi na obrady Sejmu RP posłowie nie będą uczestniczyć w posiedzeniu.
Następnie Pan Przewodniczący serdecznie powitał:
Radnego Sejmiku Województwa Mazowieckiego Stanisława Karczewskiego,
Panie i Panów Przewodniczących rad gmin i rad miejskich powiatu grójeckiego. Panów Wójtów i Burmistrzów gmin naszego powiatu.
Dyrektorów jednostek organizacyjnych: Samodzielnych Zakładów Opieki Zdrowotnej w Grójcu i w Nowym Mieście, Liceum Ogólnokształcącego w Grójcu, Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Grójcu, Powiatowego Zarządu Dróg.
Sekretarza Powiatu Marian Górskiego, Skarbnika Powiatu Jadwigę Ostrowską oraz pracowników Starostwa.
Przedstawicieli prasy i wszystkich uczestników dzisiejszej Sesji.
Ad. 2
Przewodniczący Rady poinformował, że obecnie w posiedzeniu uczestniczy 22 radnych, co pozwala na podejmowanie prawomocnych decyzji. Lista obecności stanowi załącznik nr 1 niniejszego protokołu.
Ad. 3
Następnie Przewodniczący Rady odczytał porządek obrad.
1. Otwarcie sesji.
2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
3. Przyjęcie porządku obrad.
4. Przyjęcie dwóch protokołów z poprzednich sesji Rady Powiatu odbytych w dniach 06.06.2005 i 30.06.2005 r.
5. Sprawozdanie Starosty Grójeckiego z pracy Zarządu Powiatu od sesji Rady Powiatu Grójeckiego odbytej w dniu 06.06.2005 r i informacje Starosty Grójeckiego.
6. Informacje Przewodniczącego Rady Powiatu Grójeckiego i ewentualne informacje Przewodniczących Komisji Rady Powiatu.
7. Sytuacja ekonomiczno – finansowa w SP ZOZ w Grójcu i SP ZOZ w Nowym Mieście na podstawie projektów programów restrukturyzacyjnych w tych Zakładach i podjęcie uchwał w sprawach:
7.1. opinii do projektu programu restrukturyzacyjnego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Grójcu,
7.2. opinii do projektu programu restrukturyzacyjnego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Nowym Mieście.
8. Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał w sprawach:
8.1. upoważnienia Zarządu Powiatu Grójeckiego do przyjęcia darowizny nieruchomości,
8.2. najniższego wynagrodzenia w pierwszej kategorii zaszeregowania określonego w tabeli miesięcznych stawek wynagradzania zasadniczego i określenia wartości jednego punktu w złotych w punktowym systemie wynagradzania dla Powiatowego Zarządu Dróg w Grójcu,
8.3. sprzedaży lokali mieszkalnych i udziałów w gruncie na nieruchomościach zabudowanych stanowiących własność Powiatu Grójeckiego repatriantom,
8.4. zaciągnięcia kredytu na wykonanie zadania pt: „Termomodernizacja budynku Liceum Ogólnokształcącego w Grójcu – docieplenie ścian i stropów”,
8.5. zaciągnięcia kredytu na termomodernizację budynku Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Grójcu,
8.6. wprowadzenia zmian w Uchwale Nr XXI/188/2004 Rady Powiatu Grójeckiego z dnia 30 grudnia 2004 r. w sprawie uchwalenia budżetu powiatu na 2005 r.,
8.7. wprowadzenia zmian w dochodach i wydatkach budżetu Powiatu Grójeckiego
w 2005 r.
9. Interpelacje i zapytania radnych.
10. Wolne wnioski i oświadczenia radnych.
11. Zamknięcie posiedzenia.
Pan Przewodniczący przedstawił wniosek Starosty Grójeckiego /zał. nr 2/
o uzupełnienie porządku o podjęcie uchwały w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu Grójeckiego do zawarcia porozumienia z Gminą Grójec w sprawie wspólnej realizacji budowy ronda na skrzyżowaniu ulic: Mogielnica, Polna i Targowa oraz
z Gminą Goszczyn na realizację modernizacji drogi powiatowej Kozietuły – Goszczyn,
a także wprowadzenia autopoprawek do projektu w sprawie wprowadzenia zmian
w uchwale Nr XXI/188/2004 Rady Powiatu w Grójcu z dnia 30 grudnia 2004 r. w sprawie uchwalenia budżetu powiatu na 2005 r. oraz do projektu w sprawie wprowadzenia zmian w dochodach i wydatkach budżetu powiatu grójeckiego w 2005 r.
Wobec braku uwag poddał wniosek Starosty pod głosowanie. Głosowało 22 radnych. Wniosek został przyjęty większością głosów – 21 głosów „za” przy 1 „przeciw”.
Następnie poddał pod głosowanie poszerzony porządek obrad. Głosowało 22 radnych. Porządek obrad został przyjęty większością głosów – 21 głosów „za” przy
1 „wstrzymującym się”.
Ad. 4
Przewodniczący Rady poinformował, że protokoły z sesji Rady Powiatu z dnia
06.06.2005 i 30.06.2005 r. były wyłożone do wglądu w Biurze Rady, a ich odpisy przekazane zostały Przewodniczącym Klubów Radnych. Poprosił o zgłaszanie uwag. Uwag nie zgłoszono. Protokoły zostały przyjęte jednogłośnie – 22 głosy „za”.
Ad. 5
Starosta Grójecki Mirosław Maliszewski przedstawił sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu Grójeckiego od ostatniej sesji Rady Powiatu Grójeckiego oraz informacje
z pracy Starosty Grójeckiego /zał. nr 3./
Przewodniczący Rady podziękował Panu Staroście i poprosił radnych o pytania
w sprawach wynikających z informacji i sprawozdania.
Radny Wiesław Czerwiński spytał jakie działania podjął Zarząd w związku
z wnioskiem Komisji Budżetowej (nr 3), oraz jakie są efekty starań Zarządu
w odniesieniu do wniosku Komisji Transportu (nr 7).
Starosta Mirosław Maliszewski wyjaśnił, że do wniosku Komisji Budżetowej ustosunkuje się z chwilą otrzymania zaleceń pokontrolnych RIO, prawdopodobnie zostanie on zrealizowany. Do wniosku Komisji Transportu p. Starosta wyjaśnił, że gminy bardziej zainteresowane są gruntownymi modernizacjami dróg niż remontami cząstkowymi, niemniej wspólne zadania w zakresie remontów są realizowane.
Natomiast nie słyszał, aby ktoś z zewnątrz chciał wesprzeć powiat w remontach cząstkowych.
Dalszych informacji o wykonanych remontach cząstkowych na drogach powiatowych udzielił Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg Tadeusz Jachoski /zał. nr 4./
Radny Stanisław Woźniak w nawiązaniu do wniosku Komisji Transportu (nr 8) spytał czy został ustalony termin rozmów z PRID – em.
Starosta Mirosław Maliszewski wyjaśnił, że termin rozmów został ustalony na przyszły tydzień.
Pozostając przy głosie Pan Starosta przedstawił dyrektorów placówek oświatowych wyłonionych w drodze konkursów: LO w Nowym Mieście p. Marcin Mijal, SOSW w Jurkach p. Monika Mikołajczyk, ZSP w Jasieńcu p. Krzysztof Cąderek, OPP w Nowym Mieście nikt nie przystąpił do konkursu, dyrektor zostanie powołany z obecnych kadr.
Ad. 6
Przewodniczący Rady Tadeusz Majewski poinformował, że:
- wpłynęło pismo Dyrektora S.P. ZOZ w Nowym Mieście z podziękowaniem dla Rady Powiatu za wsparcie programu ZPORR o pozyskanie środków z Unii Europejskiej.
Z pozyskanych środków zakupiono laparoskop, respirator i kardiometry.
W następnym etapie zostanie zakupiony aparat cyfrowy Rtg oraz wysokiej klasy aparat USG /zał. nr 5/.
- wpłynęło pismo Komendanta Powiatowego Policji mł. insp. dr Zenona Romanka
z dnia 14.06. b.r. z podziękowaniem za dotychczasową współpracę w związku
z zakończeniem służby w Grójcu /zał. nr 6/.
- wpłynęło pismo Towarzystwa Miłośników miasta Warki im. K. Pułaskiego
z dnia 6. 06. br. w sprawie rozważenia możliwości wznowienia zakupu miesięcznika „Nowe Echo Warki”. Pismo zostało przekazane do Zarządu Powiatu /zał.. nr 7/.
- w związku z widniejącym na tzw. liście Wildsteina swoim imieniem i nazwiskiem Pan Przewodniczący zgodnie z oświadczeniem złożonym na Sesji w dniu 15 marca b.r. wystąpił o udzielenie informacji czy jego teczka znajduje się w zasobach IPN.
W odpowiedzi otrzymał zaświadczenie z dnia 21 .06.b.r., z którego wynika, że jego dane nie są tożsame z danymi osobowymi, które znajdują się w katalogu funkcjonariuszy, współpracowników, kandydatów na współpracowników organów bezpieczeństwa państwa udostępnionym w IPN od 26.11.2004 r./zał. nr 8/.
- wpłynęło pismo Dyrektora Muzeum im. K Pułaskiego w Warce z dnia 29.06.2005 r.
w sprawie zwiększenia najniższego wynagrodzenia pracowników muzeum
i ustalenia wartości jednego punktu /zał. nr 9/. Przewodniczący poinformował, że sprawa jest w kompetencji Zarządu z uwagi na szczegółowy przepis Ministra.
- wpłynęło pismo Dyrektora PZD z dnia 12.07.2005 r. w sprawie wprowadzenia podwyżki inflacyjnej dla pracowników od dnia 1 lipca b.r. i ustalenia wartości jednego punktu /zał. nr 10/. Pan Przewodniczący poinformował, że sprawa jest w projekcie uchwały na dzisiejszą Sesję.
- w dniu 13.07.2005 r. Pan Przewodniczący przekazał do Urzędu Skarbowego oświadczenia majątkowe radnych.
Ad. 7
Sytuację ekonomiczno – finansową w S.P. ZOZ w Grójcu i w Nowym Mieście na podstawie programów restrukturyzacyjnych przedstawił Z- ca Naczelnika Wydziału
EiZ Stanisław Walczak /zał. nr 11/.
Następnie odczytał dwa projekty uchwał:
Ad. 7.1
Projekt uchwały w sprawie opinii do projektu programu restrukturyzacyjnego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Grójcu /zał. nr 12/ .
Ad. 7.2
Projekt uchwały w sprawie opinii do projektu programu restrukturyzacyjnego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Nowym Mieście /zał. nr 13/
Przewodniczący Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych
i Przeciwdziałania Bezrobociu Andrzej Wąsikowski wyjaśnił, że na posiedzeniu odbytym wspólnie z dyrektorami oraz Panem Starostą Komisja zapoznała się z analizą finansową szpitali ze szczególnym uwzględnieniem stanu zadłużenia, w tym zobowiązań cywilno–publiczno–prawnych oraz zobowiązań wobec pracowników,
a także z projektami programów restrukturyzacyjnych. W trosce o przyszłość obu zakładów, mimo wielu wątpliwości i obaw Komisja sześcioma głosami „za” pozytywnie zaopiniowała programy oraz projekty uchwał. Przedstawione zamierzenia rokują, że
w najbliższej przyszłości budżety szpitali zostaną zbilansowane. Opinia organu założycielskiego to pierwszy etap procesu restrukturyzacyjnego, należy mieć nadzieję, że programy uzyskają akceptację Wojewody oraz Banku Gospodarstwa Krajowego.
Przewodniczący Rady poinformował, że w materiałach na Sesję radni otrzymali programy restrukturyzacyjne oraz analizę finansową szpitali za 5 m-cy bieżącego roku. Podziękował za dotychczasowe wyjaśnienia i otworzył dyskusję.
Radny Ryszard Lewandowski zauważył, że program restrukturyzacyjny szpitala
w Grójcu ukazuje szpital jako bankruta. Program jest mocno niedopracowany, część stanowiąca podstawę oceny dla organu orzekającego zawiera znaczące luki. Miedzy innymi nie przedstawia wszystkich uwarunkowań, które wpłynęły na obecną sytuację finansową zakładu. Ponadto analiza przyczyn nie koresponduje ze wskazaniami zamierzonych działań, jako przyczyny podano jedynie dwa zjawiska: nie uregulowanie przez NFZ należności za ponadlimitowe usługi oraz wypłatę roszczeń z tytułu „ustawy 203”, natomiast w zamierzeniach wskazuje się rozwiązania nie mające z przyczynami nic wspólnego. Przykładem może być propozycja rozwiązania obecnie podpisanego kontraktu z Meditransem i powrotu do własnego transportu medycznego. Trudno zrozumieć skąd w programie założenia osiągnięcia oszczędności skoro szpital musiałby zakupić cztery samochody, ponieść koszty amortyzacji, a także z uwzględnieniem kodeksu pracy zapewnić cztery etaty na obsługę jednej karetki. W dalszym wystąpieniu radny zaznaczył, że w przyczynach nie została również ujęta tak istotna kwestia przerostu zatrudnienia, natomiast w planowanych zamierzeniach wskazano oszczędności etatowe. Propozycją jest zmniejszenie zatrudnienia w jednakowym stopniu we wszystkich działach, a przecież z danych uzyskanych przez Komisję Rewizyjną wynika, że proporcje etatowe między personelem „białym” a technicznym i administracyjnym są zatrważające. W związku z tym nasuwają się watpliwości czy dalsze zmniejszanie personelu medycznego nie pogorszy opieki nad pacjentem i czy program na etapie tworzenia był konsultowany z ordynatorami.
W programie wskazano również taki element jak zlecenie wyżywienia firmie zewnętrznej. Radny wyraził wątpliwość czy znajdzie się firma, która podejmie się tego zadania, przy tak niskiej stawce dziennej. W podsumowaniu radny podkreślił, że zasygnalizował te sprawy nie z myślą robienia dyrektorowi wyrzutów. Jedynym zarzutem może być to, że w ocenie sytuacji ekonomicznej nie uwypuklił problemu zatrudnienia. Gorzkie słowa wynikają bardziej z faktu, że generalnie wszyscy mają pretensje do tego jak parlamentarzyści i rząd zorganizowali funkcjonowanie służby zdrowia. Nasuwa się refleksja, że Rada jako organ założycielski niewiele może szpitalowi pomóc ponieważ ma bardzo ograniczony wpływ na decyzje dotyczące zmian w służbie zdrowia. Na zakończenie radny podkreślił, że program jest niedopracowany, nie ukazuje najistotniejszych zagadnień, a zwłaszcza nie pokazuje przecięcia nitki wzrastającego zadłużenia, które jak wynika z danych w raporcie corocznie wzrastało. W obecnym kształcie program nie do końca nadaje się do pozytywnego zaopiniowania, natomiast pozostaje kwestia czy przy negatywnej opinii Rady Powiatu program nie zostanie uznany za niewiarygodny. Dlatego w obliczu konieczności pozytywnego zaopiniowania trzeba zagłosować „za” przyjęciem, chociaż wbrew własnemu przekonaniu.
Na pytania i uwagi radnego wyjaśnień udzielił Dyrektor S.P. ZOZ w Grójcu Wiktor Kozestański. Stwierdził, że program jest jednym z elementów restrukturyzacji, która jest procesem ciągłym, od pewnego czasu już trwa i dalej będzie kontynuowana. Do tego procesu szpital przygotowywał się od dawna, m. in. poprzez modernizacje i remonty poszczególnych oddziałów. Zaproponowane w programie rozwiązania mają na celu przedstawienie wstępnego zarysu działań jakie szpital podejmie w najbliższym czasie. Jeśli chodzi o sprawę zatrudnienia to ewentualna redukcja etatów była omawiana z ordynatorami poszczególnych oddziałów oraz ze związkami zawodowymi. Następnie p. dyrektor w kilku słowach przedstawił zasadność propozycji wprowadzenia własnego taboru medycznego. Ponadto stwierdził, że sytuacja finansowa od wielu lat jest bardzo trudna. Zobowiązania finansowe szpitala są bardzo duże. Kredyt jest korzystny w tym sensie, że stwarza możliwość rozłożenia wartości zadłużenia na wiele lat.
Radny Stanisław Woźniak stwierdził, że program powinien być tworzony przez zarząd firmy oraz pracowników szkieletowych, czyli tych którzy przynoszą dochody dla firmy. Ten zespół powinien na początku odpowiedzieć sobie na pytanie - czy chcemy za rok jeszcze pracować czy już nie. Jeżeli tak to należy stworzyć program, który będzie do zaakceptowania przynajmniej przez tą grupę ludzi. Nie będzie wtedy problemu, że zwalnia się pracowników personelu medycznego. Zespół najlepiej będzie wiedział kto i jak pracuje w szpitalu i gdzie szukać oszczędności. Drugą istotną sprawą jest, że oprócz kredytu nie zaproponowano innego sposobu pozyskania środków, a przecież kredyt komercyjny jest formą niekorzystną dla szpitala. W związku z tym nasuwa się pytanie czy prawo polskie zezwala na inne źródła pozyskiwania środków. Radny dodał, że może należy czerpać przykład z zakładów, które w tych samych warunkach jednak wychodzą z zadłużenia. Radny dodał, że jak zostało już powiedziane konieczne jest przyjęcie programów w obecnej formie z jednoczesnym kontynuowaniem prac nad restrukturyzacją. Musi to być proces ciągły. Należy przy tym wykorzystywać wszystkie środki i formy zarabiania pieniędzy jakich nie zakazuje polskie prawo. Bo w innym przypadku nie widać możliwości wyjścia z tego marazmu.
Wiceprzewodniczący Rady Bogusław Grzanka nawiązał do wypowiedzi radnego Lewandowskiego. Wierzy, że wypowiedziane słowa wypływają nie ze złej woli, ale
z wniosków jakie nasunęły się po pracy Komisji Rewizyjnej na terenie szpitala. Zgadza się ze stwierdzeniem radnego Woźniaka, że program powinien być opracowany w oparciu o kadrę, ale z obserwacji można stwierdzić, że niestety nie ma zaangażowania niektórych pracowników białego personelu, i nie tylko, w dążeniu do poprawy sytuacji ekonomicznej zakładu. Są natomiast częste deklaracje odejścia z pracy ze względu na niskie zarobki, m.in. ordynatorzy w rozmowach stwierdzają, że dla nich najistotniejszą sprawą są zarobki i to jest przerażające. Nie jest to dobra atmosfera do dalszego rozwoju szpitala. Jednocześnie p. Wiceprzewodniczący z całą stanowczością podkreślił, że proces restrukturyzacji to nie zwalnianie ludzi z pracy. Ponadto deprecjonowanie tego co do chwili obecnej zostało w szpitalu zrobione nie jest dobre i skoro jest szansa, żeby szpital wszedł na dobrą ścieżkę należy to wykorzystać. Rada mimo kilku uzasadnionych zastrzeżeń powinna programy przyjąć zwłaszcza, że muszą zostać zachowane terminy. Sytuacja w jakiej znaleźli się obaj dyrektorzy jest bardzo trudna. Obecny stan finansowy szpitali nie wypływa z ich złej pracy i złego zarządzania, ale ze źle ustanowionych przepisów prawa oraz zasad gospodarowania środkami finansowymi przez NFZ. Pan Wiceprzewodniczący podkreślił, że Rada jako organ założycielki powinna szpitalom pomóc dla dobra pacjentów naszego regionu. Należy podejść do zagadnienia bardzo rozsądnie. Apeluje do radnych o pozytywne głosowanie zaproponowanych projektów uchwał.
Ryszard Lewandowski stwierdził, że słowa wypowiedziane pod adresem szpitala w Grójcu wynikają z danych przedstawionych na str. 4 i 7 programu, a mianowicie skoro skumulowana wartość zadłużenia to kwota 22.500.000 zł, to przy obecnej wartości majątku jaki posiada szpital to z punktu widzenia bankowego jest on bankrutem. Wykazany zysk nie uwzględnia kosztów amortyzacji co prowadzi do deprecjacji majątku trwałego. Jednocześnie działania sygnowane w programie nie doprowadzą do trwałej poprawy sytuacji finansowej. Poparł propozycję radnego Woźniaka, pozyskiwania przez szpital nowych, zewnętrznych źródeł zarobkowania.
Radny Wiesław Czerwiński spytał o ile zmniejszyłoby się zadłużenie gdyby szpitale otrzymały zapłatę za ponadlimitowe usługi oraz spłatę zobowiązań z tytułu „ustawy 203”. Jednocześnie radny podkreślił, że przedstawienie programów znacznie wcześniej dałoby możliwość głębszej analizy. Niemniej zgadza się z przedmówcami, że trzeba szukać innych sposobów dalszego funkcjonowania. W odniesieniu do słowa bankrut, które padło pod adresem szpitala, radny stwierdził, że podobnych słów używają samorządowcy w terenie w odniesieniu do powiatu. Dlatego mimo różnicy zdań należy dołożyć starań i stworzyć szpitalom dobrą atmosferę do dalszej owocnej pracy. Na zakończenie radny poruszył kwestię oburzenia pacjentów na ewentualne wprowadzenie opłat za usługi i badania medyczne wykonywane w szpitalu, gdzie ci sami pacjenci akceptują formę przekazywania określonych kwot wprost do kieszeni wykonawcy usługi. To trudny problem, dlatego trzeba go głośno piętnować, aby jego skala była mniejsza.
Dyrektor S.P. ZOZ w Nowym Mieście Stanisław Karczewski ustosunkował się do spostrzeżeń zgłoszonych przez radnych. Podkreślił, że trudna sytuacja trwa od wielu lat, niemniej jednak z chwilą rozpoczęcia reformy służby zdrowia trudności nasiliły się. Zastosowano 7% a nie 12 % odpis co stało się głównym źródłem bankructwa całej służby zdrowia. Szpitale mają bardzo ograniczone możliwości pozyskiwania środków. Mogą jedynie liczyć na zwiększenie wysokości kontraktów. Być może po wyborach formy finansowania zostaną zmienione. W nawiązaniu do wypowiedzi radnego Woźniaka pan dyrektor podkreślił, że szpitale, którym udało się wyjść z impasu nie są powiatowe i najczęściej były wspierane przez dotacje budżetowe oraz różnego rodzaju fundacje. Natomiast obecnie świadczenie usług medycznych odpłatnie np. poprzez tworzenie fundacji jest niedozwolone. Szpitale te pozyskują również dodatkowe środki od organów założycielskich. Odpowiadając radnemu Czerwińskiemu pan dyrektor wyjaśnił, że szpital w Nowym Mieście wypłacił z tytułu „ustawy 203” kwotę 3.700 tys.zł, za nadwykonania nie otrzymał 1.200 tys.zł, gdyby to zostało uregulowane sytuacja szpitala byłaby bardzo dobra. Szpital wystąpił do sądu, niestety szansa na odzyskanie tych środków jest niewielka. Na zakończenie pan dyrektor podkreślił, że sytuacja szpitali uległaby poprawie gdyby środki przeznaczane były jedynie na bieżące funkcjonowanie a nie na remonty, adaptacje i zakupy sprzętu medycznego. Zaproponowana restrukturyzacja daje możliwości szpitalom na poprawę sytuacji.
Dyrektor S.P.ZOZ w Grójcu Wiktor Kozestański zwrócił uwagę, że
w zaproponowanym programie szpital przedstawił pełne koszty, również zostały ujęte koszty amortyzacji. Natomiast kwota przytoczona przez radnego Lewandowskiego nie jest zadłużeniem lecz skumulowaną stratą szpitala. Jeśli chodzi o sprawę poruszoną przez radnego Woźniaka należy zwrócić uwagę, że nawet bardzo obszerne programy są realizowane w minimalnym stopniu. Nie można zakładać w programie restrukturyzacyjnym, że szpital pozyska środki z Unii Europejskiej czy z innych programów czy źródeł, natomiast jeśli takie środki otrzyma na pewno je wykorzysta na konkretne cele. Należy jednak pamiętać, że poprawa w usprzętowieniu zakładu wcale nie prowadzi do zmniejszenia kosztów. Pan dyrektor podkreślił, że nawet po restrukturyzacji nasze szpitale nie będą w stanie konkurować ze szpitalami, które prowadzą w szerokim zakresie badania diagnostyczne. Dodał, że szpital w Grójcu będzie czynił starania o pozyskanie jak największych dodatkowych przychodów, ale jest to traktowane jak pewnego rodzaju rezerwa. Gdyby szpital na bieżąco uzyskał zwrot na wydatki związane z „ustawą 203” oraz coroczny zwrot środków za nadwykonania, a także na przestrzeni ostatnich czterech lat nie prowadziłby remontów i modernizacji z własnych środków to obecna sytuacja finansowa byłaby dużo lepsza.
Przewodniczący Rady zaznaczył, że ochrona zdrowia jest jednym z ważnych zadań powiatu. Dzisiejsza dyskusja świadczy o dużej trosce radnych aby ochrona zdrowia była jak najlepiej wypełniana dla dobra mieszkańców powiatu grójeckiego. Jednocześnie dyskusja wykazała, że zaprezentowane programy nie są doskonałe, nie do końca uwzględniają rozwiązania zaproponowane przez radnych, a także niektóre zagadnienia zostały potraktowane zbyt powierzchownie. Podkreślano również to, że restrukturyzacja powinna być procesem ciągłym. Powinna uwzględniać nie tylko założenia zaproponowane w programach, ale także rozwiązania dyktowane przez życie uwzględniające możliwości jakie zostaną stworzone przez państwo w stosunku do zakładów opieki zdrowotnej oraz rozwiązania, które w toku swojej działalności szpitale dostrzegą i będą je wprowadzać. Rada i Zarząd Powiatu mają możliwość stałej oceny stopnia realizacji programów i oceny działań w zakresie ochrony zdrowia. Ponadto Zarząd ma możliwość wprowadzania tego tematu częściej niż raz w roku,
a przedstawione projekty programów będą stanowiły podstawę do dokonania oceny ich realizacji. Pan Przewodniczący podkreślił, że programy trzeba zaopiniować pozytywnie, a tym samym dać szpitalom szansę przystąpienia do procesu restrukturyzacji.
Przewodniczący Rady podał projekty uchwał pod głosowanie. Głosowało 21 radnych.
Uchwała Nr XXVI/235/2005 w sprawie opinii do projektu programu restrukturyzacji Samodzielnego Publicznego zakładu Opieki Zdrowotnej w Grójcu została przyjęta jednogłośnie – 21 głosów „za”.
Uchwała Nr XXVI/236/2005 w sprawie opinii do projektu programu restrukturyzacji Samodzielnego Publicznego zakładu Opieki Zdrowotnej w Nowym Mieście została przyjęta jednogłośnie – 21 głosów „za”.
W tym miejscu porządku obrad Przewodniczący Rady ogłosił 10 minutową przerwę.
Po przerwie na salę obrad powróciło 18 radnych.
Wznawiając obrady Pan Przewodniczący przystąpił do realizacji kolejnych punktów porządku obrad.
Ad. 8
Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał w sprawach:
Ad. 8.1
Projekt uchwały przedstawił Z-ca Naczelnika Wydziału Finansowego Józef Zawiślak – załącznik nr 14 .
Przewodnicząca Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Stefania Fetraś wyjaśniła, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały– 6 głosów „za".
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 18 radnych.
Uchwała Nr XXVI/237/2005 w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu Grójeckiego do przyjęcia darowizny nieruchomości została przyjęta jednogłośnie – 18 głosów „za” .
Ad. 8. 2
Projekt uchwały przedstawił Z-ca Naczelnika Wydziału Finansowego Józef Zawiślak – załącznik nr 15 .
Przewodnicząca Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Stefania Fetraś wyjaśniła, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały– 6 głosów „za".
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 18 radnych.
Uchwała Nr XXVI/238/2005 w sprawie najniższego wynagrodzenia w pierwszej kategorii zaszeregowania określonego w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego i określenia wartości jednego punktu w złotych
w punktowym systemie wynagradzania dla Powiatowego Zarządu Dróg w Grójcu została przyjęta jednogłośnie – 18 głosów „za” .
Ad. 8. 3
Projekt uchwały przedstawił Z-ca Naczelnika Wydziału Finansowego Józef Zawiślak – załącznik nr 16.
Przewodnicząca Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Stefania Fetraś poinformowała, że Komisja na posiedzeniu w dniu 25 lipca b.r. zaproponowała podniesienie udzielanej bonifikaty od ceny lokalu do 85 % oraz sprzedaż po uprzednim wydzieleniu działki. Projekt z poprawkami został zaopiniowany pozytywnie.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 21 radnych.
Uchwała Nr XXVI/239/2005 w sprawie sprzedaży lokali mieszkalnych i udziałów w gruncie na nieruchomościach zabudowanych stanowiących własność Powiatu Grójeckiego repatriantom została przyjęta jednogłośnie – 21 głosów „za” .
Ad. 8.4
Projekt uchwały przedstawił inspektor Bogumił Tul - załącznik nr 17 .
Przewodnicząca Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Stefania Fetraś wyjaśniła, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały– 6 głosów „za”.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 21 radnych.
Uchwała Nr XXVI/240/2005 w sprawie zaciągnięcia kredytu na wykonanie zadania
pt: „Termomodernizacja budynku Liceum Ogólnokształcącego w Grójcu – docieplenie ścian, stropów i stropodachów” została przyjęta jednogłośnie – 21 głosów „za” .
Ad. 8.5
Projekt uchwały przedstawił Bogumił Tul - załącznik nr 18 .
Przewodnicząca Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Stefania Fetraś wyjaśniła, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały– 6 głosów „za”.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 21 radnych.
Uchwała Nr XXVI/241/2005 w sprawie zaciągnięcia kredytu na termomodernizację budynku Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Grójcu została przyjęta jednogłośnie – 21 głosów „za” .
Ad. 8.6
Projekt uchwały przedstawiła Skarbnik Powiatu Jadwiga Ostrowska - załącznik nr 19.
Przewodnicząca Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu
Stefania Fetraś poinformowała, że Komisja większością głosów zaopiniowała przedłożony projekt uchwały – 3 głosy „za” przy 1 „przeciw” i 2 „wstrzymujących się”.
Radny Wiesław Czerwiński poinformował, że swoje wątpliwości co do pewnych działań i zadań inwestycyjnych proponowanych w uchwale wyraził na posiedzeniu Komisji Budżetowej. Dotyczyły one tego, że na remonty na drogach powiatowych zabrakło pieniędzy i z końcem czerwca b.r. na drogach powiatowych pozostał pan dyrektor Jachoski jedynie z własną ekipą. Na terenie Gminy Warka i innych jest jeszcze kilka dróg w bardzo złym stanie technicznym. W dniu wczorajszym według przysługującego prawa radny nie wyraził zgody w formie głosowania. Natomiast w obecnej chwili jest skłonny przychylić się do propozycji zawartych w uchwale, ale wnioskuje, aby pan Starosta określił, że do końca sierpnia wszystkie drogi zostaną wyremontowane. Skoro brakowało pieniędzy i pieniądze się znalazły prosi
o przedstawienie w sprawie remontów jasnej sytuacji.
Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg Tadeusz Jachoski wyjaśnił, że zaplanowane modernizacje i remonty cząstkowe zostaną wykonane do 15 sierpnia b.r. Po tym terminie remonty na drogach powiatowych będą prowadzone na bieżąco.
Radny Wiesław Czerwiński podkreślił, że z wypowiedzi pana dyrektora należy wnioskować, że na terenie Gminy Warka do 15 sierpnia drogi będą wyremontowane
i dalej będą trwały remonty na drogach powiatowych.
Radny Ryszard Lewandowski zauważył, że radni reprezentują cały powiat dlatego powinni dbać o poprawę stanu dróg wszystkich dróg powiatowych. Dlatego obiektywnym kryterium będzie konieczność wykonania remontu tam gdzie stan drogi stwarza niebezpieczeństwo dla ruchu pojazdów.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 21 radnych.
Uchwała Nr XXVI/242/2005 w sprawie wprowadzenia zmian w Uchwale
Nr XXI/188/2004 Rady Powiatu Grójeckiego z dnia 30 grudnia 2004 r. w sprawie uchwalenia budżetu powiatu na 2005r. została przyjęta większością głosów
– 18 głosów „za” przy 3 „wstrzymujących się”.
Ad. 8.7
Projekt uchwały przedstawiła Skarbnik Powiatu Jadwiga Ostrowska - załącznik nr 20.
Przewodnicząca Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu
Stefania Fetraś poinformowała, że Komisja pozytywnie zaopiniowała przedłożony projekt uchwały.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 19 radnych.
Uchwała Nr XXIV/243/2005 w sprawie wprowadzenia zmian w dochodach
i wydatkach budżetu powiatu grójeckiego w 2005 r. została przyjęta większością głosów – 20 głosów „za” przy 1 „wstrzymującym się”.
Ad. 8. 8
Projekt uchwały przedstawił Starosta Grójecki Mirosław Maliszewski– załącznik nr 21.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 19 radnych.
Uchwała Nr XXVI/241/2005 w sprawie zaciągnięcia kredytu na termomodernizację budynku Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Grójcu została przyjęta jednogłośnie – 19 głosów „za” .
Ad. 9
W punkcie Interpelacje i zapytania radnych nikt z radnych nie zabrał głosu.
Ad. 10
Radny Ryszard Lewandowski zgłosił wniosek o podjęcie przez Komisję Integracji Europejskiej i Promocji Powiatu prac nad opracowaniem projektu sztandaru Powiatu Grójeckiego. Z uwagi na uczestnictwo przedstawicieli powiatu w wielu świętach
i uroczystościach warto zastanowić się nad tą inicjatywą, zwłaszcza, że są już pewne doświadczenia w związku z przyjęciem medalu „Zasłużony dla Powiatu Grójeckiego”.
Ad.11
Przewodniczący Rady podziękował wszystkim za udział w obradach i poinformował, że tematem kolejnej sesji będą sprawy oświaty w powiecie grójeckim.
Następnie Przewodniczący Rady Tadeusz Majewski o godz. 13³º zamknął Sesję wypowiadając formułę „Zamykam Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Przewodniczył:
Tadeusz Majewski
Protokołowała:
Palmira Ponceleusz - Kornafel
Informacje o stronie
Podmiot publikujący: |
Brak danych |
Odpowiada za treść: |
Brak danych |
Wprowadził: |
Nieznany, data: 14.11.2005 r., godz. 10.00 |
Ostatnia aktualizacja: |
Nieznany, data: 14.11.2005 r., godz. 10.00 |
Czas |
Administrator |
Opis zmiany |
14.11.2005 r., godz. 10.00 |
Nieznany |
Dodanie strony do BIP. |