Główna treść strony
Protokół
PROTOKÓŁ KONTROLI
Starostwa Powiatowego w Grójcu, kod pocztowy 05-600 Grójec ul. J.Piłsudskiego 59, Numer Regon 670 222 820, zwanego dalej „Starostwem".
Starostą Grójeckim jest pan Mirosław Maliszewski, wybrany na stanowisko Starosty Uchwałą Nr XIII/92/2004 Rady Powiatu Grójeckiego z dnia 22 marca 2004r., w sprawie wyboru Starosty Grójeckiego, w głosowaniu tajnym na sesji Rady Powiatu w dniu 22 marca 2004r.
(Dowód : akta kontroli str. 3).
Przedmiotem kontroli było stanowienie aktów prawa miejscowego przez gminy i powiaty w latach 2002 - 2003.
Kontrolę w okresie od 23 czerwca 2004r. do 23 lipca 2004r. przeprowadziła Anna Rycombel, główny specjalista kontroli państwowej z Delegatury Najwyższej Izby Kontroli w Warszawie, na podstawie upoważnienia do kontroli Nr 044996 z dnia 18 czerwca 2004r.
(Dowód : akta kontroli str. l). W toku kontroli ustalono, co następuje :
Poprzednio Starostą Grójeckim był pan Władysław Piątkowski, wybrany na pierwszą kadencję w dniu 10 listopada 1998r. Uchwałą Nr 1/7/98 Rady Powiatu Grójeckiego z dnia 10 listopada 1998r., a następnie na okres drugiej kadencji Uchwałą Nr 1/4/2002 z dnia 19 listopada 2002r. Z dniem 22 marca 2004r. Uchwałą Nr XIII/91/2004 Rady Powiatu Grójeckiego z dnia 22 marca 2004r. pan Władysław Piątkowski został odwołany ze stanowiska Starosty większością 3/5 głosów ustawowego składu Rady Powiatu, w głosowaniu tajnym na skutek wniosku 14 radnych, zaopiniowanego pozytywnie przez Komisję Rewizyjną w dniu 11 marca 2004r.
(Dowód : akta kontroli str. 5-9).
Uchwałą Nr XIV/96/2004 Rady Powiatu Grójeckiego z dnia 26 marca 2004r. w sprawie wyboru Wicestarosty i pozostałych członków Zarządu Powiatu Grójeckiego, na wniosek Starosty, w wyniku tajnego głosowania do Zarządu Powiatu Grójeckiego wybrani zostali : pan Jacek Adamskijako Wicestarosta oraz pani Aleksandra Skarżyńska, pan Tadeusz Kulawik i pan Wojciech Kłosińskijako członkowie Zarządu.
Przewodniczącym Rady Powiatu Grójeckiego jest pan Tadeusz Majewski, wybrany w dniu 26 marca 2004r. Uchwałą Nr XIV/95/2004 Rady Powiatu Grójeckiego z dnia 26 marca 2004r. w sprawie wyboru Przewodniczącego Rady Powiatu Grójeckiego.
Sekretarzem Powiatu Grójeckiego jest pan Marian Górski, powołany w dniu 26 marca 2004r. Uchwałą Nr XIV/99/2004 Rady Powiatu Grójeckiego z dnia 26 marca 2004r. w sprawie powołania Sekretarza Powiatu Grójeckiego.
(Dowód : akta kontroli str. 11-15).
l. Organizacja komórek, którym powierzono przygotowywanie projektów aktów prawa miejscowego oraz ich usytuowanie w strukturze Starostwa Powiatowego
1.1. Uwarunkowania ogólne wynikające ze statutu Starostwa
Statut Powiatu Grójeckiego został przyjęty Uchwałą Nr IX/69/99 Rady Powiatu Grójeckiego z dnia 15 grudnia 1999r., a następnie ogłoszony w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego z 2000r. Nr 7 póz. 38. Kolejne zmiany do treści statutu z 20 września
2000r.; Nr XXIII/156/2001 z 31 sierpnia 2001r.; Nr XXIX/191/2002 z 29 kwietnia 2002r.; Nr II/15/2002 z 11 grudnia 2002r.; Nr DC/81/2003 z 4 grudnia 2003r.). Z treści statutu wynikały między innymi następujące postanowienia :
• W § 6 statutu określone zostały zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, wykonywane przez powiat, w tym m.in. zadania w zakresie edukacji publicznej, promocji i ochrony zdrowia, pomocy społecznej, transportu zbiorowego i dróg publicznych, kultury i ochrony zabytków, kultury fizycznej, geodezji i gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska, rolnictwa i leśnictwa, porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,
• Organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu (§ 9 ust.2),
• W § 12 statutu określone zostały zadania do wyłącznej kompetencji rady powiatu, w tym zadanie stanowienia aktów prawa miejscowego,
• Uchwały organów powiatu zapadają większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu organu, w głosowaniu jawnym, o ile przepisy nie stanowią inaczej (§ 13),
• Rada powiatu wybiera ze swego grona przewodniczącego rady i dwóch wiceprzewodniczących, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym (§ 14 ust.l),
• Rada powiatu obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego rady w miarę potrzeby, z tym że co najmniej raz na kwartał (§15 ust.l),
• Rada powiatu wybiera starostę bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady w głosowaniu tajnym, a następnie na wniosek starosty wybiera zarząd, w tym wicestarostę zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym (§ 29 ust.l i la),
• W § 30 statutu określone zostały zadania zarządu powiatu, w tym m.in. przygotowywanie projektów uchwał rady i wykonywanie uchwał podjętych przez radę,
• Zgodnie z treścią § 31 statutu, starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu i reprezentuje powiat na zewnątrz,
• Organizacja i zasady funkcjonowania starostwa określone zostały w regulaminie organizacyjnym, uchwalonym przez radę powiatu na wniosek zarządu (§ 32 ust.2),
• Sekretarz i skarbnik powiatu powoływany i odwoływany jest przez radę powiatu na wniosek starosty (§ 33 ust.l),
• Zgodnie z treścią § 36 statutu, starosta został zobowiązany do przedkładania wojewodzie uchwał rady w ciągu 7 dni od ich podjęcia, a uchwał w sprawie wydawania przepisów porządkowych - niezwłocznie,
• Zgodnie z zapisem w § 38 statutu - sekretarz powiatu sprawuje nadzór nad wykonywaniem bieżących zadań przez komórki organizacyjne starostwa,
W rozdziale VII statutu (§ 58-§ 63), omówiona została problematyka aktów prawa miejscowego, stanowionych przez radę powiatu na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawach i obowiązujących na obszarze powiatu. Akty prawa miejscowego stanowione są w szczególności w sprawach :
• Wymagających uregulowania w statucie,
• Wydawanych w formie przepisów porządkowych w szczególnie uzasadnionych przypadkach, w celu ochrony życia, zdrowia, mienia i bezpieczeństwa mieszkańców powiatu, ochrony środowiska naturalnego, zapewnienia porządku, o ile przyczyny te występuj ą na obszarze więcej niż jednej gminy,
• Szczególnego zarządzania mieniem powiatu,
• Zasad i trybu korzystania z powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.
Akty prawa miejscowego stanowione są przez radę powiatu w formie uchwały, o ile ustawa upoważniająca do ich wydania nie stanowi inaczej, przy czym powiatowe przepisy porządkowe w przypadkach nie cierpiących zwłoki, może wydawać zarząd powiatu. Przepisy porządkowe wydane przez zarząd wymagają zatwierdzenia na najbliższej sesji rady, pod rygorem utraty mocy obowiązującej. Starosta powinien przesłać przepisy porządkowe zarządom gmin z obszaru powiatu i starostom sąsiednich powiatów, następnego dnia po ich uchwaleniu (zapis dotyczący przekazywania przepisów porządkowych został wprowadzony Uchwałą Nr II/l 5/2002 Rady Powiatu z dnia 11 grudnia 2002r. w sprawie zmiany statutu).
Akty prawa miejscowego podpisane przez przewodniczącego rady powiatu niezwłocznie po ich uchwaleniu, powinny być kierowane do publikacji. Akty prawa miejscowego ogłaszane są w wojewódzkim dzienniku urzędowym, natomiast przepisy porządkowe publikowane są w środkach masowego przekazu oraz w drodze obwieszczenia (zapis dotyczący publikacji przepisów porządkowych został wprowadzony Uchwałą Nr II/l 5/2002 Rady Powiatu z dnia 11 grudnia 2002r. w sprawie zmiany statutu). Powyższa Uchwała wprowadziła również do treści § 61 ustęp 3, który stanowił : Zasady i tryb ogłaszania aktów prawa miejscowego oraz wydawania wojewódzkiego dziennika urzędowego określone zostały w ustawie z dnia 20 lipca 2000r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych.
§ 63 statutu stanowi: „Starostwo powiatowe gromadzi i udostępnia zbiór aktów prawa miejscowego ustanowionych przez powiat".
(Dowód : akta kontroli str. 39-53).
W Rozdziale V Regulaminu pracy Rady Powiatu w Grójcu, stanowiącego Załącznik Nr l do statutu przedstawiony został tryb podejmowania uchwał przez radę powiatu. Zgodnie z treścią § 17 ust. l regulaminu z inicjatywą podjęcia uchwały może wystąpić :
• co najmniej 5-ciu radnych,
• Przewodniczący Rady,
• klub radnych,
• komisja rady,
• zarząd powiatu
Projekty uchwał powinny być zaopiniowane przez właściwe komisje rady. Projekt uchwały, zgodnie z treścią § 18 ust. l regulaminu, powinien zawierać : tytuł uchwały, podstawę prawną, przepisy regulujące sprawy będące przedmiotem uchwały, wskazanie organu lub osoby odpowiedzialnej za wykonanie uchwały oraz określenie terminu wejścia w życie uchwały. Do projektu uchwały powinno być dołączone uzasadnienie, zawierające w szczególności : wskazanie potrzeby podjęcia uchwały, oczekiwane skutki społeczne oraz finansowe podjęcia uchwały, a także źródła ich pokrycia.
Uchwały powinny być podpisane przez Przewodniczącego Rady lub w przypadku jego nieobecności, przez Wiceprzewodniczącego Rady.
Podjęte uchwały powinny być opatrzone numeracją zawierającą : numer sesji rady (oznaczony cyfrą rzymską), numer kolejny uchwały (oznaczony cyfrą arabską) i rok podjęcia uchwały. Uchwały rady powinny być ewidencjonowane w rejestrze uchwał i przechowywane razem z protokołami sesji rady.
Z każdej sesji rady Biuro Rady powinno sporządzić protokół, który następnie powinien być podpisany przez Przewodniczącego i protokolanta.
(Dowód : akta kontroli str. 57-60).
1.2. Uwarunkowania wynikające z treści regulaminu organizacyjnego
W regulaminie organizacyjnym Starostwa przyjętym Uchwałą Nr IY/7/99 Rady Powiatu w Grójcu z dnia 27 stycznia 1999r., zmienionym Uchwałą Nr XIX/135/2001 z 27 lutego 2001 r., określone zostały organizacja i zasady działania Starostwa oraz zakres spraw załatwianych przez wewnętrzne komórki organizacyjne w Starostwie. Kierownikiem Starostwa i równocześnie zwierzchnikiem służbowym pracowników Starostwa był Starosta, który swoje zadania wykonywał przy pomocy Wicestarosty oraz Sekretarza i Skarbnika.
Wewnętrznymi komórkami organizacyjnymi Starostwa były wydziały i równorzędne komórki organizacyjne, z których każdy, w zakresie określonym w regulaminie, podejmowały działania i prowadziły sprawy związane z realizacją zadań powiatu.
Zgodnie ze schematem organizacyjnym Urzędu Starostwa, Staroście bezpośrednio podporządkowane były następujące komórki organizacyjne :
• Sekretarz Starostwa, któremu podlegał Wydział Organizacyjny,
• Skarbnik, któremu podlegał Wydział Finansowy,
• Zespół Radców Prawnych,
• Wydział Komunikacji, Wydział Edukacji, Kultury i Sportu, Wydział Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska, Wydział Promocji i Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi,
• Powiatowy Rzecznik Konsumentów, Rzecznik Prasowy,
• Zespół Kontroli Wewnętrznej, Zespół ds. Współpracy z Zespołami Służbami, Strażami i
Inspekcjami.
Wicestaroście podlegały wydziały : Wydział Ochrony Zdrowia i Pomocy Społecznej, Wydział Geodezji i Budownictwa, Wydział Spraw Obywatelskich.
(Dowód : akta kontroli str. 69-73).
Do wspólnych zadań realizowanych przez wszystkie wydziały Starostwa, określonych w § 15 regulaminu należało między innymi:
• przygotowywanie projektów uchwał rady i zarządu, decyzji i zarządzeń Starosty,
• realizacja zadań wynikających z uchwał rady i zarządu, decyzji i zarządzeń Starosty,
• współpraca z komisjami rady w zakresie zadań realizowanych przez wydziały,
• przygotowywanie materiałów problemowych dla potrzeb rady i zarządu,
• zapewnienie właściwej i terminowej realizacji powierzonych zadań.
Do zadań Sekretarza Powiatu określonych w § 13 regulaminu między innymi należało :
• czuwanie nad tokiem i terminowością zadań wykonywanych przez Starostwo,
• koordynowanie prac związanych z opracowywaniem projektów aktów regulujących struktury i zasady działania Starostwa i jego komórek wewnętrznych,
• koordynowanie prac dotyczących przygotowywania i wnoszenia pod obrady Rady Powiatu projektów uchwał i innych materiałów przedstawianych przez Zarząd,
• Zapewnienie warunków materialno-technicznych dla działalności Starostwa.
W § 17 regulaminu określone zostały zadania Wydziału Organizacyjnego, w skład wydziału wchodziło Biuro Rady, którego zadaniem była obsługa administracyjna Rady Powiatu. Funkcję kierownika wydziału sprawował Sekretarz Powiatu, przy pomocy Zastępcy Kierownika Wydziału. Do zadań Wydziału Organizacyjnego należało między innymi:
• opracowywanie projektu Statutu Powiatu i jego nowelizacji,
• opracowywanie projektów regulaminu organizacyjnego i regulaminu pracy Starostwa oraz kontrola ich realizacji,
• opracowywanie i uzgadnianie projektów aktów prawnych Rady, Zarządu i Starosty, nmninwaniR ich nod względem redakcvinvm i prawnym, f\
1.3. Przygotowanie i kwalifikacje osób biorących udział w przygotowywaniu projektów aktów prawa miejscowego
Na podstawie przedstawionych powyżej dokumentów Starostwa - statutu i regulaminu organizacyjnego ustalono, że w przygotowaniu aktów prawa miejscowego brały udział następujące komórki organizacyjne Starostwa :
• Zarząd Starostwa,
• Biuro Rady wchodzące w skład Wydziału Organizacyjnego, pracownicy Biura przygotowywali projekty uchwał pod względem organizacyjnym,
• Sekretarz Powiatu, który koordynował przygotowywanie aktów prawnych,
• Kierownicy poszczególnych wydziałów Starostwa brali udział w przygotowywaniu projektów uchwał pod względem merytorycznym,
• Radca Prawny, który przygotowywał projekty uchwał pod względem legislacyjnym.
Poniżej przedstawiono informacje dotyczące kwalifikacji posiadanych przez osoby biorące udział w przygotowywaniu projektów aktów prawnych. W Zarządzie Powiatu I kadencji, pełniącym funkcję w okresie do wyborów samorządowych ti. do dnia 19 listopada 2002 :
• Starosta p. Władysław Piątkowski - wykształcenie wyższe rolnicze,
• Wicestarosta p. Bogusław Grzanka - Wydział Prawa i Administracji oraz Wydział Organizacji i Zarządzania na UW,
• Członkowie Zarządu - p. Jerzy Kaźmierczak (wykształcenie wyższe rolnicze), p. Wojciech Kłosiński (Szkoła Oficerów Pożarnictwa), p. Tadeusz Pawlikowski (średnie techniczne - Szkoła Oficerska), p. Wiesław Czerwiński (średnie),
• Sekretarz Powiatu - p. Gabriela Dudek wykształcenie wyższe rolnicze i studia
podyplomowe z zakresu Prawa i Administracji na UW, W Zarządzie Powiatu II kadencji, pełniącym funkcje w okresie od 19 listopada 2002 do odwołania Zarządu tj. do dnia 22 marca 2004r. :
• Starosta p. Władysław Piątkowski - wykształcenie wyższe rolnicze,
• Wicestarosta, p. Marian Górski - wykształcenie wyższe pedagogiczne, ukończone studia podyplomowe na Studium Prawno-Samorządowym PAN, kurs kwalifikacyjny -zarządzanie oświatą,
• Członkowie Zarządu - p. Leszek Kumorek (wykształcenie wyższe rolnicze), p. Wojciech Kłosiński (Szkoła Oficerów Pożarnictwa), p. Celina Gulina (wykształcenie wyższe Politechnika Warszawska),
• Sekretarz Powiatu - p. Gabriela Dudek wykształcenie wyższe rolnicze i studia
podyplomowe z zakresu Prawa i Administracji na UW, W Zarządzie II kadencji powołanym w marcu 2004r. pełniącym funkcję do dnia kontroli :
• Starosta p. Mirosław Maliszewski - wykształcenie wyższe rolnicze,
• Wicestarosta p. Jacek Adamski - wyższe Akademia Teologii Katolickiej i studia podyplomowe z zakresu religioznawstwa na UW,
• Członkowie Zarządu - p. Wojciech Kłosiński (Szkoła Oficerów Pożarnictwa), p. Tadeusz Kulawik - (studium policealne), p. Aleksandra Skarżyńska - (wyższe rolnicze i studia podyplomowe na UW - Polityka i Zarządzanie Oświatą oraz Metody i Treści Edukacji Ekologicznej),
• Sekretarz Powiatu, p. Marian Górski - wykształcenie wyższe pedagogiczne, ukończone
studia podyplomowe na Studium Prawno-Samorządowym PAN, kurs kwalifikacyjny -
zarządzanie oświatą, W Wydziale Organizacyjnym w latach 2002-2003 i obecnie :
• Kierownik Wydziału, równocześnie Sekretarz Powiatu -jak wyżej, »
Ali.
• Zastępca Kierownika Wydziału - p. Zenon Klim - wykształcenie wyższe (Wydział Prawa
i Administracji na UW),
• Pracownicy Biura Rady - p. Anna Matyjas (wykształcenie wyższe Wydział Organizacji i Zarządzania na UW), p. Ponceleusz - Kornafel Palmira (średnie ogólnokształcące), p. Ineza Banach (wyższe - Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie Przedsiębiorstwem na politechnice Radomskiej).
Radca Prawny - p. Seweryn Marian - wykształcenie wyższe Wydział Prawa i Administracji
na Uniwersytecie Łódzkim. Posiadał wpis (nr 209) na listę Radców Prawnych w Okręgowej
Izbie Radców Prawnych w Kielcach.
Spośród siedmiu kierowników wydziałów merytorycznych, sześciu posiadało
wykształcenie wyższe, z czego czterech o kierunku związanym z wykonywaną pracą, p.
Stanisław Walczak - Kierownik Wydziału Ochrony Zdrowia i Pomocy Społecznej
wykształcenie średnie (Liceum Pedagogiczne).
(Dowód : akta kontroli str. 95-103).
1.4. Wyposażenie jednostek organizacyjnych Starostwa, biorących udział w przygotowywaniu projektów aktów prawa miejscowego w zakresie sprzętu komputerowego
W Wydziale Organizacyjnym Starostwa zatrudnionych było 19 osób, z których cztery prowadziły obsługę Biura Rady, a tym samym brały bezpośredni udział w organizacyjnym przygotowywaniu uchwał Rady, w tym również aktów prawa miejscowego.
Dla ww. pracowników utworzone zostały 3 odrębne stanowiska komputerowe połączone ze sobą w sieć wewnętrzną, a dodatkowo z Wydziałem Promocji i Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi Starostwa oraz z komputerem Starosty.
W pokoju Nr 4 wyposażonym w 2 stanowiska komputerowe, (jeden z komputerów zakupiony był w 1999r., drugi w 2003r., obydwa podłączone były do drukarek HP LJ 1100 i 1015. Zainstalowane oprogramowanie to Microsoft Word i Microsoft Office, Interenet Explorer, antywirusowy, Abby FineReader, Ahead Nero, Verlag Deshofer, DPM Player), pracowały 2 osoby, w tym :
• p. Anna Matyjas na stanowisku inspektora, zgodnie ze swoim zakresem obowiązków prowadziła obsługę Biura Rady, Biuletyn Informacji Publicznej, sprawy zamówień publicznych oraz sprawy kadrowe kierowników jednostek organizacyjnych Starostwa,
• pani Ponceleusz-Komafel Palmira na stanowisku podinspektora prowadziła obsługę Biura Rady i sprawy socjalne pracowników.
W pokoju Nr 8 znajdowało się l stanowisko komputerowe (komputer CZ.4/256/H60/GF440/CDRW/FM/WIN i drukarkę HP 3650. Zainstalowane oprogramowanie to : Windows XP, Office 97, Nero Buming Rom, Norton Antivirus 2004). W pokoju pracowały 2 osoby, w tym na stanowisku Zastępcy Kierownika Wydziału Organizacyjnego p. Zenon Klim i na stanowisku podinspektora p. Ineza Banach.
Starostwo nie posiadało bezpośredniego dostępu do Intemetu, powyżej opisane stanowiska komputerowe posiadały dostęp do Intemetu jedynie poprzez modem.
Stanowisko Radcy Prawnego wyposażone było w komputer CPU CELERON, (monitor NĘĆ, CD ROOM) zakupiony w czerwcu 2003r., podłączony do drukarki laserowej, z dostępem do Intemetu poprzez modem. Zainstalowane oprogramowanie to LEX Polonica Maxima, udostępnione od maja 2004r. przez Wydawnictwo Prawnicze Lexis Nexis Spółka z o.o. w wyniku przekazania klucza licencyjnego, (poprzednio wykorzystywany był program LEX OMEGA), ponadto na komputerze zainstalowane zostało oprogramowanie WINDOWS, WORD i program antywirusowy. Z komputera korzystały 2 osoby : Radca Prawny i Powiatowy Rzecznik Konsumentów. K
Na podstawie ustnej informacji udzielonej przez Radcę Prawnego p. Seweryna Mariana ustalono, że program LEX Polonica zawierał m. in.: Prawo europejskie w wersji angielskiej, dzienniki urzędowe ministerstw i wojewody oraz orzecznictwo. Radca Prawny Starostwa otrzymywał ponadto Gazetę Prawną oraz Dzienniki Ustaw i Monitor Polski.
(Dowód : akta kontroli str. 89-93, 105-107).
2. Gromadzenie i udostępnianie zbioru aktów prawa miejscowego
2.1. Gromadzenie zbioru aktów prawa miejscowego
Z treści art. 27 ust.3 i 4 oraz art. 28 ust. l i 3 ustawy z dnia 20 lipca 2000r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz.U.00.62.718) wynikało, że Starostwo Powiatowe powinno gromadzić i udostępniać zbiór aktów prawa miejscowego ustanowionych przez powiat, zbiór ten powinien być wyłożony do nieodpłatnego, powszechnego wglądu w siedzibie Starostwa, w godzinach pracy Starostwa w miejscu do tego przeznaczonym i powszechnie dostępnym.
Starostwo Powiatowe w Grójcu nie posiadało wyodrębnionego zbioru aktów prawa miejscowego ustanowionych przez powiat, akty te przechowywane były w Wydziale Organizacyjnym Starostwa, łącznie z pozostałymi uchwałami ustanowionymi przez Radę Powiatu, począwszy od 1998 roku, bez wyodrębnienia aktów prawa miejscowego.
Wszystkie uchwały Rady przechowywane były w segregatorach w metalowej zamykanej szafie, według kolejności ustanowienia, łącznie z protokółem z sesji rady, na której zostały uchwalone. Segregatory oznakowane były w sposób umożliwiający szybkie odszukanie uchwały, mianowicie grzbiety segregatorów opatrzone były numerami kolejnych sesji i numerami uchwał. Dodatkowo każdy segregator zawierał wykaz uchwał, które się w nim znajdowały. W wykazie wpisany był numer uchwały, data jej ustanowienia oraz informacja czego dana uchwała dotyczyła.
Pan Mirosław Maliszewski, Starosta Grójecki wyjaśnił, że „Akty prawa miejscowego gromadzone są w ogólnym zbiorze uchwał podejmowanych przez Radą Powiatu. Ich udostępnianie osobom zainteresowanym odbywa się na bieżąco. Akty te udostępnione są w ramach Biuletynu Informacji Publicznej jak również w formie oryginałów uchwał w Biurze rady Powiatu. Należy także zwrócić uwagę, że instrukcja kancelaryjna dla organów powiatu (Dz.U. Nr 102, póz. 1187 z 1998r.) nie przewiduje osobnego rejestru dla aktów prawa miejscowego (§ 49 instrukcji kancelaryjnej). Nadto ustawa z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U.Nr 142, póz. 1592 - tekst jedn. z 2001 r. z późn.zm.) w art. 40 ust.2 w sposób mało precyzyjny określa pojęcie aktów prawa miejscowego, co utrudnia kwalifikowanie aktów do tej kategorii ".
(Dowód : akta kontroli str. 105-107, 129, 131).
W dokumencie „Wykaz aktów prawa miejscowego obowiązującego na terenie Powiatu Grójeckiego w latach 2002-2003", sporządzonym dla potrzeb kontroli, nie zostały ujęte następujące uchwały podjęte przez Radę Powiatu Grójeckiego w latach 2002-2003 :
• w roku 2002 - uchwały Nr XXVII/177/2002 i XXVII/178/2002 z 26 marca 2002r.;
XXX/195/2002, XXX/199/2002, XXX/200/2002 z 10 lipca 2002r.
• w roku 2003 - uchwały nr IY/32/2003, IY/33/2003 z 3 marca 2003r.; V/37/2003 z 25 kwietnia 2003r.; VI/45/2003,VI/46/2003 z 13 czerwca 2003r.; 1X772/2003 z 4 grudnia 2003r.; X/86/2003, X/87/2003 z 30 grudnia 2003r.
W ww. wykazie zostały ujęte uchwały : Uchwała Nr XXX/204/2002 z 24 września 2002r. w sprawie zawarcia porozumienia o współpracy ze społecznością lokalną rejonu Jaworiwskiego na Ukrainie i Uchwała Nr IX/82/2003 z 4 grudnia 2003r. w sprawie zasad korzystania z telefonów komórkowych przez członków władz Powiatu Grójeckiego.
(Dowód : akta kontroli str. 173-175).
2.2. Udostępnianie zbioru aktów prawa miejscowego
Starostwo nie posiadało ani nie udostępniało wyodrębnionego zbioru aktów prawa miejscowego. Pracownicy Wydziału Organizacyjnego udostępniali natomiast treść wszystkich uchwał podjętych przez Radę Powiatu, na życzenie zainteresowanych osób.
Począwszy od czerwca 2003 roku, treść wszystkich uchwał publikowana była na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej, z możliwością ich wydrukowania na życzenie osób zainteresowanych. Na podstawie statystyki stron Biuletynu Informacji Publicznej ustalono np., że od początku prowadzenia strony internetowej, strona główna Biuletynu odwiedzana była przez 5457 osób, a strona na której publikowane były uchwały Rady, odwiedzana była przez 934 osoby. Uchwały Rady Powiatu przechowywane były ponadto w sejfie, na płycie CD RW. Ponadto przy wejściu do budynku Starostwa, znajdowała się Tablica Informacyjna Rady Powiatowej, na której przed każdą sesją rady zamieszczane było zawiadomienie dotyczące terminu i miejsca mającej się odbyć sesji oraz porządku obrad Rady. Po zakończeniu posiedzenia Rady Powiatu na tablicy zamieszczane były teksty uchwał Rady, dotyczących spraw ważnych dla mieszkańców powiatu.
(Dowód : akta kontroli str. 105-107).
2.3. Prowadzenie ewidencji wszystkich wydanych przepisów miejscowych
W Wydziale Organizacyjnym nie była prowadzona wyodrębniona ewidencja wszystkich wydanych przepisów miejscowych. Na podstawie § 17 ust.2, pkt.13 regulaminu organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Grójcu, prowadzony był natomiast wykaz wszystkich uchwał ustanowionych przez Radę Powiatu, w okresie od 10 listopada 1998r. (I sesja Rady Powiatu) do dnia kontroli. Wykaz ten sporządzony został odręcznie, w specjalnym zeszycie według następujących rubryk : numer kolejny, numer uchwały, data przyjęcia uchwały, sprawa której uchwała dotyczy.
Według wykazu w 1998 roku odbyły się 3 sesje Rady, podjętych zostało 17 uchwał, w roku 1999 odbyło się 7 sesji Rady, podjętych zostało 80 uchwał, w roku 2000 odbyło się 7 sesji Rady, ustanowionych zostało 51 uchwał, w roku 2001 odbyło się 8 sesji Rady, podjętych zostało 45 uchwał, w roku 2002 odbyło się 9 sesji Rady, z czego 3 sesje po wyborach w drugiej kadencji Rady, uchwalone zostały 63 uchwały, w roku 2003 odbyło się 7 sesji, w ramach których ustanowiono 61 uchwał Rady Powiatu.
(Dowód : akta kontroli str. 81, 105-107).
2.4-Zlecanie opracowania projektów aktów prawa miejscowego
Na podstawie informacji udzielonej przez Starostę Grójeckiego ustalono, że w okresie objętym kontrolą, nie było przypadków odpłatnego zlecania przez Starostwo Powiatowe przygotowywania uchwał Rady Powiatu, w tym również aktów prawa miejscowego.
(Dowód : akta kontroli str. 129, 131).
3. Liczba i rodzaj wydanych przez powiat aktów prawa miejscowego (przepisów powiatowych) w latach 2002-2003
3.1. Liczba i rodzaj wydanych przepisów miejscowych
W wyniku analizy rejestru uchwał podjętych przez Radę Powiatu Grójeckiego ustalono, że w latach 2002-2003 w Starostwie Powiatowym w Grójcu ustanowionych zostało łącznie 19 aktów prawa miejscowego, z czego w roku 2002 wydano 9 przepisów miejscowych, w roku 2003 10 przepisów.
W roku 2002 Rada Powiatu Grójeckiego podjęła 2 uchwały będące aktami prawa miejscowego o charakterze strukturalno-organizacyjnym i 7 uchwał o charakterze wykonawczym, powiat nie wydawał aktów o charakterze przepisów porządkowych.
W roku 2003 podjęto l uchwałę będącą przepisem miejscowym o charakterze strukturalno-organizacyjnym i 9 uchwał będących przepisami miejscowymi o charakterze wykonawczym, nie wydano aktów o charakterze przepisów porządkowych.
Dane dotyczące liczby i rodzaju przepisów miejscowych wydanych przez Powiat w okresie objętym kontrolą przedstawiono w poniższej tabeli:
Wyszczególnienie
Rok 2002
Rok 2003
Razem
przepisy miejscowe ogółem, w tym :
9
10
19
o charakterze wykonawczym
7
9
16
strukturalno-organizacyjnym
2
1
3
przepisy porządkowe
-
-
-
(Dowód : akta kontroli str. 109-111,119-127).
3.2. Podstawowe dziedziny, których dotyczyły regulacje zawarte w przepisach miejscowych
A) Przepisy o charakterze strukturalno-organizacyjnym dotyczące wewnętrznego ustroju powiatu oraz jego jednostek organizacyjnych, szczególnego trybu zarządzania mieniem powiatu, a także zasad i trybu korzystania z powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.
Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego z tego zakresu ustanowione w latach 2002-2003 dotyczyły zmian w treści Statutu Powiatu Grójeckiego, były następujące :
Uchwała Nr XXIX/191/2002 z 29 kwietnia 2002r., Uchwała Nr II/l 5/2002 z 11 grudnia 2002r., Uchwała Nr IX/81/2003 z 4 grudnia 2003r.
B) Przepisy o charakterze wykonawczym wydawane na podstawie upoważnień ustawowych, o zróżnicowanym charakterze, zależnym od treści upoważnienia.
Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego z tego zakresu, ustanowione w latach 2002-2003 dotyczyły :
• Przekształcania szkół dla których Powiat Grójecki był organem prowadzącym - uchwała Nr XXVII/177/2002 z 26 marca 2002r.
• Zasad wynagradzania nauczycieli oraz ustalenia regulaminu przyznawania nauczycielom dodatków (uchwała Nr IY/34/2003 z 3 marca 2003r.),
• Ograniczenia działalności SP ZOZ (2 uchwały, w tym : uchwała Nr XXVII/178/2002 z 26 marca 2002r. i uchwała Nr Y/37/2003 z 25 kwietnia 2003r.),
• Zatwierdzenia zmian w statucie SP ZOZ (8 uchwał, w tym : uchwała Nr XXX/199/2002 z 10 lipca 2002r.; uchwała Nr XXX/200/2002 z 10 lipca 2002r; uchwała Nr IY/32/2003 z 3 marca 2003r.; uchwała Nr IY/33/2003 z 3 marca 2003r.; uchwała Nr YI/45/2003 z 13 czerwca 2003r.; uchwała Nr YI/46/2003 z 13 czerwca 2003r.; uchwała Nr X/86/2003 z 30 grudnia 2003r.; uchwała Nr X/87/2003 z 30 grudnia 2003r.
• Innych zagadnień np. ustalenia okręgów wyborczych, ustalania zasad i trybu umarzania, odraczania i rozkładania na raty należności powiatu, ustalenia wysokości opłat za usunięcie i parkowanie pojazdów, ustalenia zasad wynajmu lokali mieszkalnych stanowiących własność powiatu (4 uchwały, w tym : uchwała Nr XXX/193/2002 z 10 lipca 2002r.; uchwala Nr XXX/195/2002 z 10 lipca 2002r.; Nr XXXII/211/2002 z 10 października 2002r.; DC/72/2003 z 4 grudnia 2003r.)
10
Dane dotyczące dziedzin, których dotyczyły akty prawa miejscowego o charakterze wykonawczym, to jest wydanych na postawie upoważnień ustawowych, stanowione przez Powiat w latach 2002-2003 przedstawiono w poniższej tabeli :
Wyszczególnienie
Rok 2002
Rok 2003
Razem
Ochrona środowiska
-
-
-
Ceny, opłaty
l
-
l
Oświata
l
l
2
Drogi
-
-
-
Transport zbiorowy
-
-
-
Służba zdrowia 1)
3
7
10
Inne
2^)
1^
3
Razem
7
9
16
Gdzie :
1) uchwały Rady Powiatu wydane na podstawie przepisów ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (t.j. Dz.U. z 1991 r., Nr 91, poz.408 ze zm.), określonych w art. 36 i 43 (Uchwała Nr XXVII/178/2002 z 26.03.2002r.), art. 39 (Uchwały Nr XXX/199/2002 i Nr XXX/200/2002 z 10.07.2002r.).
2) uchwała Nr XXX/193/2002 Rady Powiatu z dnia 10 lipca 2002r., wydana na podstawie art. 136 ust. l, 2 ustawy z dnia 16 lipca 1998r. Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz.U. z 1998r., Nr 95, poz.602 ze zm.); uchwała Nr XXX/195/2002 Rady Powiatu z 10.07.2002r. na podstawie art. 34a ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (Dz.U. z 1998r., Nr 155, poz.1014 ze zm.)
3) Uchwała Nr DC/72/2003 z 4 grudnia 2003r. wydana na podstawie art. 12 ust.8a ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001 r.. Nr 142, póz. 1592 ze zm.).
W okresie objętym kontrolą Powiat Grójecki nie stanowił aktów prawa miejscowego o charakterze przepisów porządkowych.
(Dowód : akta kontroli str. 109-111, 119-127).
4. Podstawa prawna aktów prawa miejscowego stanowionych przez radę powiatu
w latach 2002-2003 4.1. Podstawa prawna przepisów miejscowych
Spośród 19-tu aktów prawa miejscowego ustanowionych przez powiat w latach 2002-2003, analizą kontrolną dotyczącą stosowania podstawy prawnej, objęto 16 aktów prawa miejscowego o charakterze wykonawczym, tj. wszystkie wydane przez powiat w okresie objętym kontrolą. Ustalono, że w uchwałach wprowadzających przepisy miejscowe, każdorazowo zamieszczane było upoważnienie ustawowe do podjęcia uchwały. W Uchwale Nr XXVII/177/2002 Rady Powiatu z dnia 26 marca 2002r. zapisano, że :
• uchwała dotyczyła „przekształcenia szkół ponadpodstawowych, dla których organem prowadzącym była Rada Powiatu Grójeckiego", podczas gdy zgodnie z treścią art.5 ust.5a ustawy z dnia 7 września 1991r. (Dz.U. 1996r., Nr 67, poz.329 ze zm.), organem prowadzącym dla tych szkół był powiat,
• „uchwała wydana została na podstawie art. 12, pkt.l l ustawy o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 1998r., Nr 91, poz.578)", wówczas opublikowany był już nowy tekst jednolity tej ustawy (Dz.U. z 2001r., Nr 142, poz.1592),
• „uchwała wydana została na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty (Dz.U. z 1998r., Nr 67, poz.329)", podczas gdy jednolity tekst ww. ustawy został opublikowany w 1996r. (Dz.U. z 1996r., Nr 67, poz.329).
11
W Uchwale Nr IY/34/2003 z 3 marca 2003r. w przywołaniu miejsca publikacji ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela nie został wpisany numer Dziennika Ustaw, jedynie rok wydania 1997 i póz. 357.
(Dowód : akta kontroli str. 109-111, 163).
Ustalono, że ww. uchwały wpłynęły do Wydziału Prawnego i Nadzoru Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego 3 kwietnia 2002r., wojewoda nie wydał rozstrzygnięcia nadzorczego w sprawie ww. uchwał.
(Dowód : akta kontroli str. 159,163-165).
4.2. Procedura stosowana przy podejmowaniu uchwal przez Radę Powiatu
Ustaleń dokonano na podstawie analizy dokumentacji 11-tu sesji Rady Powiatu Grójeckiego I i II kadencji (w okresie od l stycznia 2002r. do 31 grudnia 2003r.), w ramach których podejmowane były uchwały - akty prawa miejscowego, będące przedmiotem kontroli. Analizą kontrolną objęte zostały następujące dokumenty, składające się na dokumentację poszczególnych sesji Rady Powiatu :
• Protokóły z sesji Rady z załącznikami, w tym listy obecności radnych na sesji,
• Projekty uchwał i uchwały podjęte przez Radę Powiatu,
• Pisma przewodnie dotyczące przekazywania uchwał podjętych przez Radę Powiatu do konkretnych podmiotów w celu ich opublikowania oraz sprawowania nadzoru przez uprawnione do tego organy
• Potwierdzenia przekazywania radnym powiatu korespondencji dotyczącej organizowanych sesji
Zgodnie z przepisami określonymi w art.15 ust. l ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz.U.z 2001r., Nr 142, póz.1592) oraz z zapisem w § 15 ust. l statutu Powiatu Grójeckiego, sesje Rady Powiatu powinny być zwoływane przez przewodniczącego, co najmniej raz w kwartale. Do zawiadomienia wysyłanego najpóźniej 7 dni przed terminem planowanej sesji powinny być załączane : porządek obrad, projekty uchwał, ewentualnie inne materiały (§ 4 ust.3 Regulaminu pracy Rady Powiatu - załącznik nr 1 do statutu).
Ustalono, że sesje Rady Powiatu I kadencji każdorazowo zwoływane były przez Przewodniczącego Rady Powiatu p. Marię Dziuba, sesje Rady II kadencji przez Przewodniczącego Rady Powiatu p. Mirosława Maliszewskiego. Zawiadomienia o mającej się odbyć sesji przekazywane były radnym najpóźniej 7 dni przed terminem sesji, (zawiadomienia doręczał kierowca Starostwa za zwrotnym potwierdzeniem odbioru przez radnych) - potwierdzenia odbioru zawiadomień przechowywane były w dokumentacji Biura Rady. Zawiadomienie zawierało informację dotyczącą porządku obrad, ponadto do zawiadomienia dołączone były projekty uchwał, które miały zostać podjęte na sesji Rady.
Po zakończeniu sesji Rady Powiatu każdorazowo sporządzany był protokół z jej przebiegu, który podpisywał Przewodniczący rady i protokolant (zgodnie z § 19 Regulaminu pracy Rady Powiatu). W większości przypadków sesje przebiegały według następującego porządku obrad :
• Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,
• Przyjęcie porządku obrad,
• Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji rady,
• Sprawozdanie Starosty z pracy Zarządu Powiatu w okresie od poprzedniej sesji,
• Podjęcie uchwał,
• Interpelacje radnych, wolne wnioski i zamknięcie posiedzenia. j\
Zgodnie z treścią art. 13 ust. l ww. ustawy o samorządzie powiatowym oraz z treścią § 13 statutu Powiatu, uchwały Rady Powiatu zapadały zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.
Stwierdzono, że w sesjach Rady I kadencji brało udział od 28-38 radnych, co wobec ustawowego składu - 40 radnych, stanowiło quorum do podejmowania prawomocnych decyzji, w skład Rady II kadencji ustawowo wchodziło 22-23 radnych, a w sesjach brało udział od 20 do 22 radnych. Załącznikiem do protokółu z sesji rady każdorazowo była lista obecności radnych.
W wyniku analizy uchwał podjętych przez Radę Powiatu w okresie objętym kontrolą, ustalono że uchwały podejmowane były zgodnie z postanowieniami, określonymi w Rozdziale V (§17-§20) Regulaminu pracy Rady Powiatu Grójeckiego, stanowiącego Załącznik Nr l do statutu, w którym przedstawiony został tryb podejmowania uchwał przez Radę Powiatu. Ustalono, że analizowane uchwały spełniały kryteria określone w ww. regulaminie, projekty uchwał były opiniowane przez właściwe komisje rady, uchwały zawierały : tytuł uchwały, określenie podstawy prawnej, przepisów regulujących zagadnienia będące przedmiotem uchwały, wskazanie organu lub osoby odpowiedzialnej za wykonanie uchwały oraz określenie terminu wejścia w życie uchwały. Do projektów uchwał dołączone były uzasadnienia, zawierające w szczególności : wskazanie potrzeby podjęcia uchwały, oczekiwane skutki społeczne oraz finansowe podjęcia uchwały, a także źródła ich pokrycia.
Uchwały każdorazowo podpisane były przez Przewodniczącego Rady i opatrzone numeracją zawierającą : numer sesji rady (oznaczony cyfrą rzymską), numer kolejny uchwały (oznaczony cyfrą arabską) i rok podjęcia uchwały.
(Dowód : akta kontroli str. 55, 57-58, 133-145).
Udział Radcy Prawnego w przygotowaniu aktów prawa miejscowego, jak również innych uchwał podejmowanych przez Radę Powiatu, pod względem legislacyjnym zapewniony był poprzez wymóg parafowania projektów uchwał przed przedstawieniem ich radnym celem uchwalenia.
(Dowód : akta kontroli str. 129, 131). 4.3. Inicjatywa uchwalodawcza
Zgodnie z treścią § 17 ust. l Regulaminu pracy Rady Powiatu, stanowiącego Załącznik Nr l do statutu Powiatu - z inicjatywą podjęcia uchwały może wystąpić :
• co najmniej 5-ciu radnych,
• Przewodniczący Rady,
• klub radnych,
• komisja rady,
• zarząd powiatu.
Ustalono, że w przypadku 19-tu uchwał Rady Powiatu, kwalifikowanych jako akty prawa miejscowego (objętych analizą kontrolną), z wnioskiem o ich podjęcie każdorazowo występował Zarząd Powiatu, przy czym inicjatywa uchwałodawcza podejmowana była przez Zarząd w związku z wcześniejszymi wnioskami następujących organów :
• w przypadku 4-ch uchwał o Nr XXVII/! 77/2002, XXXII/211/2002, IY/34/2003, IX/72/2003 na wniosek kierowników wydziałów Starostwa (Wydział Edukacji, Kultury i Sportu, Wydział Finansowy, Wydział Komunikacji),
• w przypadku 2-ch uchwał o Nr II/l 5/2002, IX/81/2003 na wniosek komisji Rady Powiatu (Komisja Statutowa, Komisja Rewizyjna),
• w przypadku 2-ch uchwał o Nr XXVII/! 78/2002, V/3 7/2003 na wniosek rad gmin i dyrektorów Samodzielnych Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej,
• w przypadku 8-miu uchwał o Nr XXX/199/2002, XXX/200/2002, IY/32/2003, F/33/2003, YI/45/2003, YI/46/2003, X/86/2003, X/87/2003 na wniosek dyrektorów Samodzielnych Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej,
^
Uchwała Nr iy/34/2003
Podjęcie ww. Uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XVI/119/2000 w sprawie zasad wynagradzania nauczycieli i ustalenia regulaminu określającego niektóre zasady przyznawania nauczycielom zatrudnionym w oświatowych jednostkach organizacyjnych na terenie powiatu grójeckiego dodatków do wynagrodzeń i nagród nie było uzgadniane ze związkami zawodowymi, ponieważ zmiana dotyczyła jedynie przedłużenia terminu obowiązywania regulaminu wynagradzania, nie wprowadzając zmian do treści regulaminu.
Natomiast projekt Uchwały Nr XVI/119/2000 podjętej przez Radę Powiatu na sesji 20 września 2000r. był konsultowany ze związkami zawodowymi, najpierw na posiedzeniu Zarządu Powiatu, a następnie na sesji Rady Powiatu.
(Dowód : akta kontroli str. 111, 141, 147-152).
6. Realizacja obowiązku stanowienia aktów prawa miejscowego w przypadkach określonych w ustawach
W dniu 26 marca 2002r. Rada Powiatu podjęła Uchwałę Nr XXVII/! 77/2002 w sprawie przekształcenia publicznych szkół ponadpodstawowych, dla których organem prowadzącym był Powiat Grójecki, w szkoły ponadgimnazjalne, zgodnie z dyspozycją określoną w art. 9 ust. l pkt.3 lit. a-d, art. 59 ust. l, 2, 6 i art.62 ust. l i 5 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz.U.1996.67.329 ze zm.).
Natomiast na sesji w dniu 28 grudnia 2001 r. Rada Powiatu podjęła Uchwałę Nr XXVI/170/2001 w sprawie ustalenia sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych w Powiecie Grójeckim od roku 2002/2003, zgodnie z dyspozycją określoną w art. 17 ust. 5 ww. ustawy o systemie oświaty. Treść uchwały została uzgodniona z Kuratorium Oświaty w Warszawie oraz pozytywnie zaopiniowana przez Powiatowy Urząd Pracy i Powiatową Radę Zatrudnienia. Do podjęcia ww. uchwały w terminie do 31 grudnia 2001r., po dokonaniu stosownych uzgodnień, rady powiatów były zobowiązane na podstawie zapisu w art. lOa ustawy z dnia 8 stycznia 1999r. Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego (Dz.U. z 1999r.,Nrl2,poz.96).
(Dowód : akta kontroli str. 109, 115, 171, 177-181).
Na sesji w dniu 3 marca 2003r. Rada Powiatu Grójeckiego podjęła Uchwałę Nr IY/34/2003 w sprawie zmiany Uchwały Nr XVI/119/2000, podjętej 20 września 2000r. w sprawie zasad wynagradzania nauczycieli i ustalenia regulaminu określającego niektóre zasady przyznawania nauczycielom zatrudnionym w oświatowych jednostkach organizacyjnych na terenie powiatu grójeckiego dodatków do wynagrodzeń i nagród. Do podjęcia ww. uchwał Rada Powiatu została zobowiązana zapisem określonym w treści art. 30 ust.6 oraz art. 54 ust. 3 i 7 ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2003r., Nr 118, póz. 1112 ze zm.).
(Dowód : akta kontroli str. 111,115, 141).
Starostwo Powiatowe w Grójcu nie podjęło uchwały w sprawie zaliczenia dróg do dróg powiatowych, zgodnie z dyspozycją określoną w treści art.6a ust. l i 2 ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2000r., Nr 71, póz. 838 ze zm.).
Pan Mirosław Maliszewski, Starosta Grójecki wyjaśnił, że „Starostwo Powiatowe w Grójcu nie podejmowało uchwał w sprawie zaliczenia dróg do dróg powiatowych. Drogi wojewódzkie stały się z mocy prawa drogami powiatowymi (Dz. U. art. 103 ust. 3 ustawy z dnia 13 października 1998r.) Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz.U .Nr 133, póz. 872 zpóźn. zm.)".
(Dowód : akta kontroli str. 183-185).
Starostwo Powiatowe w Grójcu nie podjęło uchwały w sprawie ustalenia przebiegu dróg powiatowych, zgodnie z dyspozycją określoną w treści art.óa ust. 3 ww. ustawy o drogach publicznych
Starosta Grójecki wyjaśnił, że „Starostwo Powiatowe w Grójcu nie podejmowało uchwał w sprawie zaliczenia dróg do dróg powiatowych, ponieważ cały czas są wątpliwości, co do przebiegu niektórych odcinków. Starosta Władysław Piątkowski pismem KD 5532/01/03 z 14.05.2003 roku upoważnił Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg w Grójcu do wystąpienia w imieniu Zarządu Powiatu do samorządów gminnych i ościennych powiatów o opinię w przedmiotowej sprawie. Mimo szerokiej korespondencji do dnia dzisiejszego nie udało się uzyskać od niektórych samorządów odpowiedzi (np. gm. Grójec), a od niektórych otrzymaliśmy negatywne stanowisko (np. z gm. Warka).
Po zmianach w Radzie oraz Zarządzie wystąpiono na spotkaniu z Burmistrzami i Wójtami ponownie z propozycją pozbawienia niektórych ulic i dróg kategorii dróg powiatowych, co pozwoli na podjecie uchwały Rady Powiatu zatwierdzającej przebieg dróg powiatowych w Powiecie Grójeckim. Należy zauważyć, że art.óa ust. 3 ustawy o drogach publicznych obowiązuje w obecnym brzmieniu od grudnia 2 003 r., a więc stosunkowo niedawno ".
(Dowód : akta kontroli str. 109-111, 113-117, 183-185).
Rada Powiatu Grójeckiego nie podjęła uchwały w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół niepublicznych z terenu powiatu, w tym dla niepublicznych szkół podstawowych specjalnych, gimnazjów specjalnych, szkół ponadgimnazjalnych o uprawnieniach szkół publicznych, w tym z oddziałami integracyjnymi, zgodnie z dyspozycją określoną w art. 90 ust.2 i 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 1996r., Nr 67, poz.329 ze zm.).
Starosta Grójecki poinformował, że „Rada Powiatu Grójeckiego nie podjęła uchwały w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół niepublicznych z terenu powiatu, ponieważ dotacja ta przekazana została do szkół na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 22 grudnia 2003r. w sprawie zasad podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jedno stek samorządu terytorialnego na 2004 rok (Dz. U. Nr 225 z 2003r., póz. 2231), gdzie w załączniku podano algorytm podziału subwencji i na tej podstawie obliczono subwencję przypadającą na każdego ucznia w danym typie szkoły.
Zgodnie z art. 90 ust. 2a - ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz.U.nr 67, poz.329 z 1996r. - tekst jednolity z późn. zm.), szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkół publicznych, w których realizowany jest obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, otrzymały subwencję na l ucznia danego typu i rodzaju szkoły. Algorytm subwencji wyliczono na podstawie sprawozdań GUS przedłożonych w tut. Urzędzie, biorąc pod uwagę wagi przypisane odpowiednio do danej szkoły (ucznia), określone w ww. rozporządzeniu. Szkoły i placówki niepubliczne, zgodnie z algorytmem podziału subwencji, otrzymują określoną kwotę dotacji dla szkoły, po zatwierdzeniu na dany rok budżetu przez Radę Powiatu Grójeckiego. Dotację, otrzymują po podpisaniu umowy z Zarządem Powiatu Grójeckiego ".
(Dowód : akta kontroli str. 183, 187).
Starostwo Powiatowe w Grójcu nie uchwalało przepisów porządkowych w odniesieniu do powiatowego transportu zbiorowego, zgodnie z treścią art. 15 ust.6 ustawy z dnia 15 listopada 1984r. Prawo przewozowe (Dz.U. z 2000r., Nr 50, póz.601 ze zm.).
Zgodnie z wyjaśnieniem Starosty Grójeckiego - „Starostwo Powiatowe w Grójcu nie uchwalało przepisów porządkowych w odniesieniu do powiatowego transportu zbiorowego zgodnie z treścią art. 15 ust.6 ustawy z dnia 15 listopada 1984r. Prawo przewozowe (Dz. U.z 2000r., Nr 50, póz. 601 ze zm.). Powiatowy transport zbiorowy w Powiecie Grójeckim nie istnieje ".
(Dowód :akta kontroli str. 109-111, 113-117,183,187).
7. Kontrola przepisów powiatowych
Zgodnie z wymogiem określonym w art.78 ust. l ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001r., Nr 142, póz. 1592 ze zm.), Starosta jest zobowiązany do przedłożenia Wojewodzie uchwał rady powiatu w terminie 7 dni od dnia ich podjęcia.
W wyniku analizy dokumentacji sesji Rady Powiatu ustalono, że uchwały podjęte przez Radę Powiatu na sesjach Rady, każdorazowo przekazywane były do Wydziału Prawnego i Nadzoru Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego Delegatury w Radomiu, w terminie od dwóch do siedmiu dni od ich ustanowienia.
(Dowód : akta kontroli str. 133-145).
Na podstawie informacji udzielonej przez Wydział Prawny i Nadzoru Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego, ustalono, że Wojewoda nie podejmował rozstrzygnięć nadzorczych w stosunku do żadnego z przekazanych przepisów - aktów prawa miejscowego.
Również Regionalna Izba Obrachunkowa nie wnosiła zastrzeżeń w stosunku do przekazanych jej przepisów miejscowych.
(Dowód : akta kontroli str. 159-165, 167-169).
8. Ogłaszanie aktów prawa miejscowego
Na podstawie zapisu określonego w art.43 ust.2 ww. ustawy o samorządzie powiatowym, akty prawa miejscowego powinny być podpisane przez przewodniczącego rady, niezwłocznie po ich uchwaleniu i skierowane do publikacji.
Ustalono, że spośród 19-tu uchwał podjętych przez Radę Powiatu w latach 2002-2003 stanowiących akty prawa miejscowego, w 8-miu przypadkach zostały one przekazane do Redakcji Dziennika Urzędowego Wojewody Mazowieckiego Oddział w Radomiu, celem opublikowania w Dzienniku Urzędowym. Termin przekazania aktów prawa miejscowego do publikacji wynosił:
• w przypadku l uchwały - 3 dni,
• w przypadku 2-ch uchwał - 5 dni,
• w przypadku 2-ch uchwał - 6 dni,
• w przypadku 2-ch uchwał - 7 dni,
• w przypadku l uchwały - 11 dni.
Następujące uchwały Rady Powiatu Grójeckiego: Nr XXVII/! 78/2002 z 26 marca 2002r.; XXX/195/2002, XXX/199/2002, XXX/200/2002 z 10 lipca 2002r.; P/32/2003, IY/33/2003 z 3 marca 2003r.; Y/37/2003 z 25 kwietnia 2003r.; YI/45/2003, W46/2003 z 13 czerwca 2003r.; X/86/2003, X/87/2003 z 30 grudnia 2003r.), nie zostały przekazane do Wojewody Mazowieckiego, celem opublikowania ich w wojewódzkim dzienniku urzędowym, zgodnie z wymogiem określonym w art. 13 ustawy z dnia 20 lipca 2000r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz.U. z 2000r., Nr 62, poz.718 ze zm.).
17
Starosta Grójecki wyjaśnił, że „ (...) powodem ich nie opublikowania był brak jasnych kryteriów określających podjecie aktów prawa miejscowego, dotyczy to w szczególności definicji w art.. 40 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym. Również art.13 ustawy z dnia 20 lipca 2000r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych nie wyjaśnia istoty aktów prawa miejscowego. Brak również w tym przedmiocie bogatszego orzecznictwa. Dodać należy, że nigdy ze strony nadzoru prawnego Wojewody Mazowieckiego nie podnoszono kwestii nieprawidłowego kwalifikowania uchwal Rady Powiatu do prawa miejscowego ".
(Dowód : akta kontroli str. 133-145,183, 189).
Kontrolująca poinformowała pana Mirosława Maliszewskiego - Starostę Grójeckiego o przysługującym mu z mocy art. 55 ust. l i 2 ustawy z dnia 23 grudnia 1994r. o Najwyższej Izbie Kontroli (Dz.U. z 2001r., Nr 85, póz. 937 ze zm.), zwanej dalej ustawą o NIK, prawie zgłoszenia w terminie 14 dni od daty otrzymania protokółu kontroli, ale przed jego podpisaniem, to jest do dnia 6 sierpnia 2004r., umotywowanych zastrzeżeń na piśmie, co do ustaleń w nim zawartych.
Jednocześnie kontrolująca poinformowała pana Starostę o przysługującym mu z mocy art. 57 ust. l ustawy o NIK, prawie odmowy podpisania protokółu kontroli, z jednoczesnym obowiązkiem złożenia na tę okoliczność, w terminie 7 dni, tj. do dnia 30 lipca 2004r., wyjaśnień dotyczących przyczyn takiej odmowy.
W przypadku zgłoszenia zastrzeżeń, termin 7 dni - zgodnie z art. 57 ust. 2 ustawy o NIK - biegnie od dnia otrzymania ostatecznej uchwały w sprawie ich rozpatrzenia.
Starosta Grójecki został poinformowany o przysługującym mu z mocy art. 59 ust. 2 ustawy o NIK, prawie złożenia wyjaśnień co do przyczyn i okoliczności powstania nieprawidłowości opisanych w mniejszym protokóle kontroli. O przeprowadzeniu kontroli dokonano wpisu do książki ewidencji kontroli pod nr 2/2004.
Niniejszy protokół kontroli sporządzono w 2-ch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden wręczono w dniu 23 lipca 2004 roku Staroście Grójeckiemu.
(Dowód : akta kontroli str. 1911.
Informacje o stronie
Podmiot publikujący: |
Brak danych |
Odpowiada za treść: |
Brak danych |
Wprowadził: |
Nieznany, data: 17.10.2005 r., godz. 15.31 |
Ostatnia aktualizacja: |
Nieznany, data: 31.10.2012 r., godz. 15.20 |
Czas |
Administrator |
Opis zmiany |
31.10.2012 r., godz. 15.20 |
Nieznany |
Edycja strony |
17.10.2005 r., godz. 15.31 |
Nieznany |
Dodanie strony do BIP. |