Główna treść strony
Załącznik nr 1 do Zarządzenia
INSTRUKCJA
Postępowania dot. przepadku pojazdu na rzecz powiatu
I. Wytyczne
1. Wyznaczona przez Starostę jednostka do prowadzenia parkingu strzeżonego informuje o upływie 3 miesięcznego okresu przechowywania pojazdu usuniętego z drogi w trybie art. 130 a ustawy Prawo o ruchu drogowym.. Do informacji dołącza dyspozycję usunięcia pojazdu wydaną przez właściwy podmiot oraz ewentualne inne dokumenty dotyczące usuniętego pojazdu umożliwiające ustalenie właściwości miejscowej bądź rzeczowej. O nie odebraniu pojazdu z parkingu w terminie 3 miesięcy od dnia jego usunięcia jednostka również powiadamia podmiot, który wydał dyspozycję usunięcia pojazdu.
2. Wydział Komunikacji i Transportu sprawdza kompletność wniosku, w razie niekompletności wniosku wzywa jednostkę do uzupełnienia wyznaczając 7 dniowy termin.
Sprawdza właściwość miejscową i rzeczową (Starosta Grójecki jest właściwy jeśli usunięcie pojazdu nastąpiło na terenie Powiatu Grójeckiego). W razie stwierdzenia, że Starosta Grójecki nie jest właściwym organem do załatwienia sprawy, przesyła do organu właściwego. Jeśli Starosta Grójecki zostanie ustalony jako właściwy, Wydział Komunikacji i Transportu występuje do podmiotu, który wydał dyspozycję usunięcia pojazdu, o przesłanie do Starosty kopii powiadomienia właściciela pojazdu o skutkach nieodebrania pojazdu oraz potwierdzenie jego doręczenia. Następnie w oparciu o posiadane informacje, tj. numer rejestracyjny, markę pojazdu, nr VIN ustala się z właściwym Wydziałem Komunikacji, czy pojazd figuruje jako zarejestrowany w bazie pojazdów. Po zgromadzeniu przez Wydział Komunikacji i Transportu dokumentów, osoba będąca właścicielem pojazdu w dniu wydania dyspozycji jego usunięcia zostaje powiadomiona przez Starostę Grójeckiego o zamiarze wniesienia do sądu wniosku o orzeczenie przepadku pojazdu na rzecz powiatu.
Jeżeli pojazd nie został zarejestrowany w żadnym z państw UE, dokumentację przesyła się do Urzędu Celnego we Wrocławiu. W takim przypadku postępowanie kończy się.
Zgromadzony materiał w sprawie zostaje przekazany pełnomocnikowi procesowemu Starosty, tj. Radcy Prawnemu
3. Radca Prawny przygotowuje i kieruje, nie wcześniej niż przed upływem 30 dni od dnia powiadomienia, wniosek do Sądu o orzeczenie przepadku pojazdu na rzecz powiatu, zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania cywilnego.
4. W przypadku orzeczenia Sądu odmawiającego przepadku na rzecz powiatu, akta sprawy przekazuje się organowi, który wydał dyspozycję usunięcia pojazdu. W takim przypadku postępowanie kończy się.
5. W przypadku orzeczenia przez Sąd przepadku pojazdu na rzecz powiatu, przekazuje się dokumentację sprawy do Wydziału Finansowego celem przejęcia pojazdu na stan majątku powiatu.. Wydział Finansowy, zgodnie z art. 130 a ust 10 f ustawy Prawo o ruchu drogowym wykonuje orzeczenie sądu w trybie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 17.06.1996r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Wydział Finansowy zwraca się do biegłego skarbowego o oszacowanie wartości pojazdu. W zależności od wartości pojazdu i jego stanu technicznego Wydział Finansowy proponuje sprzedaż lub złomowanie – kasację pojazdu. W przypadku podjęcia decyzji o sprzedaży, Wydział Finansowy prowadzi procedurę sprzedaży określoną w Oddziale 2 Rozdziału 6 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, tj. kolejno: sprzedaż w drodze licytacji, sprzedaż w drodze przetargu ofert, sprzedaż z wolnej ręki.
6. W przypadku decyzji Starosty o złomowaniu pojazdu oddaje się pojazd do stacji demontażu uprawnionej przez Wojewodę. Procedurę złomowania stosuje się również w przypadku bezskutecznej próby sprzedaży pojazdu. Zaświadczenia o demontażu pojazdów Wydział Finansowy przekazuje do Wydziału Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
7. Do końca I kwartału kolejnego roku Wydział Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska sporządza wykaz złomowanych – skasowanych pojazdów w roku poprzednim i kieruje wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dofinansowanie powiatu w zakresie zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji nabytych w drodze przepadku. Wysokość dofinansowania określa rozporządzenie Ministra Środowiska. Kopię wniosku kieruję się do Wydziału Finansowego.
8. Wydział Finansowy wydaje decyzję uwzględniającą wszystkie koszty związane z usuwaniem, przechowaniem, oszacowaniem, sprzedażą lub zniszczeniem pojazdu powstałe od momentu wydania dyspozycji o jego usunięciu do zakończenia postępowania. Koszty te ponosi osoba będąca właścicielem pojazdu w dniu wydania dyspozycji usunięcia pojazdu. Jeżeli w chwili usunięcia pojazd znajdował się we władaniu osoby dysponującej nim na podstawie innego niż własność tytułu prawnego, osoba ta jest zobowiązana solidarnie do pokrycia tych kosztów. Termin płatności wynosi 30 dni od daty, kiedy decyzja stała się ostateczna. Należności z tytułu nieuiszczenia płatności podlegają egzekucji w trybie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 17.06.1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji
II POWIĄZANIA Z AKTAMI PRAWNYMI
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 108 poz.908 ze zm.)
Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. Nr 43, poz. 296 ze zm.)
Ustawa z dnia 17 czerwca 1996 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tj Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954 ze zm.)
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (tj. Dz. U. z 2008 r. Nr 25 poz. 150 ze zm.)
Informacje o stronie
Podmiot publikujący: |
Brak danych |
Odpowiada za treść: |
Brak danych |
Wprowadził: |
Adam Podemski, data: 15.12.2015 r., godz. 11.50 |
Ostatnia aktualizacja: |
Adam Podemski, data: 15.12.2015 r., godz. 11.55 |
Czas |
Administrator |
Opis zmiany |
15.12.2015 r., godz. 11.55 |
Adam Podemski |
Edycja strony |
15.12.2015 r., godz. 11.53 |
Adam Podemski |
Edycja strony |
15.12.2015 r., godz. 11.50 |
Adam Podemski |
Dodanie strony |