Główna treść strony
Protokół Nr II
Sesji Rady Powiatu Grójeckiego w dniu 15 grudnia 2014 r.
Sesja odbyła się w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Grójcu,
ul. J. Piłsudskiego 59.
Przewodniczący Rady Władysław Kumorek o godzinie 13ºº otworzył Sesję wypowiadając formułę „Otwieram Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Następnie powitał Panie i Panów Radnych Powiatu Grójeckiego, Posła RP Marka Suskiego, Wójta Gminy Jasieniec Marka Pietrzaka, Skarbnik Powiatu Jadwigę Ostrowską, Sekretarz Powiatu Annę Matyjas, pozostałych gości, przedstawicieli mediów
oraz pracowników Starostwa.
Ad. 2
Przewodniczący Rady poinformował, że zgodnie z listą obecności obecnie w Sesji uczestniczy 19 radnych, co stanowi quorum i pozwala na podejmowanie prawomocnych decyzji. Lista obecności stanowi załącznik do protokołu.
Ad. 3
Przewodniczący Rady zaproponował zmianę Regulaminu wyboru Zarządu Powiatu Grójeckiego.
Radny Piotr Bączek zauważył, że w pierwszej kolejności powinno nastąpić zaprzysiężenie nowych radnych, aby nabyli prawa do pełnego uczestnictwa w posiedzeniu Rady.
Radca Prawny Marian Seweryn wyjaśnił, że w sprawie zmiany Regulaminu został przygotowany projekt uchwały, który należy wprowadzić do porządku obrad.
Radny Marek Ścisłowski zgłosił wniosek o wprowadzenie powyższego projektu jako pkt 6.1, pozostałe punkty porządku ulegną przesunięciu.
Radny Piotr Bączek zgłosił wniosek uzupełnienia porządku obrad o punkt interpelacji i zapytań radnych.
Przewodniczący Rady poddał wnioski pod głosowanie.
Wniosek radnego Piotra Bączka dot. poszerzenia porządku został przyjęty większością głosów, 16 głosów „za” przy 3 „wstrzymujących się”.
Wniosek radnego Marka Ścisłowskiego dot. wprowadzenia projektu w pkt 6.1 został przyjęty jednogłośnie, 19 głosów „za”.
Przewodniczący Rady odczytał porządek po zmianach i poddał go pod głosowanie.
1. Otwarcie Sesji.
2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
3. Przyjęcie porządku obrad.
4. Wręczenie zaświadczeń.
5. Złożenie ślubowania przez radnych.
6. Rozpatrzenie projektów uchwał i podjęcie uchwał w sprawach:
6.1 zmiany Regulaminu wyboru Zarządu Powiatu Grójeckiego.
6.2 wyboru Starosty Grójeckiego.
6.3 wyboru Wicestarosty i pozostałych członków Zarządu Powiatu.
6.4 wyboru składów osobowych komisji stałych Rady Powiatu.
6.5 zmieniająca Uchwałę Budżetową Powiatu Grójeckiego na rok 2014.
6.6 ustalenia wysokości opłat obowiązujących w 2015 r. za usuwanie pojazdów
z drogi, wysokości kosztów powstałych w razie odstąpienia od usunięcia pojazdu i przechowywanie pojazdu usuniętego z drogi.
7. Interpelacje i zapytania radnych.
8. Zamknięcie posiedzenia.
Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie, 19 głosów „za”.
Ad. 4
Przewodniczący Rady Władysław Kumorek poinformował, że Komisarz Wyborczy
w Radomiu przesłał postanowienia w sprawie obsadzenia mandatów radnych Powiatu Grójeckiego. Nowo powołanymi radnymi są Barbara Helena Kowalska oraz Zygmunt Merski (załącznik).
Ad. 5
Przewodniczący Rady Władysław Kumorek odczytał rotę ślubowania. Pani Barbara Kowalska i Pan Zygmunt Merski złożyli ślubowanie wypowiadając słowa „Ślubuję, tak mi dopomóż Bóg”.
Radni nabyli prawo do pełnego uczestnictwa w obradach. Obecnych 21 radnych.
Ad. 6
Rozpatrzenie projektów uchwał i podjęcie uchwał w sprawach.
Ad. 6.1
Projekt chwały w sprawie zmiany Regulaminu wyboru Zarządu Powiatu Grójeckiego przedstawił Przewodniczący Rady Władysław Kumorek (załącznik). Nowy Regulamin wprowadza zmiany zapisu:
- § 6 w brzmieniu:
1. Głosowanie odbywa się łącznie nad wszystkimi zgłoszonymi przez Starostę kandydatami.
2. Głos uznaje się za oddany na wszystkich zgłoszonych kandydatów, jeżeli głosujący postawi krzyżyk w kratce z napisem „głosuję na kandydatów do Zarządu Powiatu zgłoszonych przez Starostę”.
3. Głos uznaje się za oddany przeciwko wszystkim zgłoszonym kandydatom, jeżeli głosujący postawi krzyżyk w kratce z napisem „jestem przeciwko kandydatom do Zarządu Powiatu zgłoszonym przez Starostę”.
- § 7 w brzmieniu:
Głos jest nieważny w wypadku nie postawienia krzyżyka w żadnej kratce, postawienia krzyżyka w obu kratkach.
Ponadto wykreśleniu w całości § 8.
Przewodniczący Rady spytał o uwagi. Uwag nie zgłoszono. Wobec powyższego poddał projekt uchwały pod głosowanie. Uchwała II/3/2014 została przyjęta jednogłośnie, 21 głosów „za”.
Ad. 6.2
Projekt uchwały w sprawie wyboru Starosty Grójeckiego przedstawił Przewodniczący Rady Władysław Kumorek (załącznik).
Następnie Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie osób do pracy w Komisji Skrutacyjnej.
Radny Dariusz Piątkowski zgłosił radnego Andrzeja Zarębę, który nie wyraził zgody.
Radny Krzysztof Ambroziak zgłosił radnego Krzysztofa Kaźmierczaka, który wyraził zgodę.
Radna Teresa Bednarska zgłosiła radną Annę Steczkowską, radnego Piotra Bączka i radnego Michała Prusia, którzy wyrazili zgodę.
Radny Janusz Karbowiak zgłosił propozycję wycofania jednej z trzech zgłoszonych przez radną Teresę Bednarską osób. Podkreślił, że dobrym zwyczajem jest, żeby do pracy w Komisji Skrutacyjnej weszli przedstawiciele wszystkich ugrupowań. Ponadto skład Komisji byłby wyłoniony bez konieczności dodatkowego głosowania.
Radna Teresa Bednarska wycofała kandydaturę radnej Anny Steczkowskiej.
Przewodniczący Rady spytał czy są uwagi do zaproponowanego składu Komisji Skrutacyjnej. Uwag nie zgłoszono. Wobec powyższego poprosił radnych o głosowanie. Głosowało 21 radnych.
Skład Komisji Skrutacyjnej został przyjęty jednogłośnie, 21 głosów „za”.
Komisja Skrutacyjna ukonstytuowała się w następujący sposób:
Piotr Bączek – przewodniczący komisji
Krzysztof Kaźmierczak – członek
Michał Pruś - członek
Przewodniczący Rady Władysław Kumorek poprosił o zgłaszanie kandydatów na stanowisko Starosty Grójeckiego.
Radna Teresa Bednarska w imieniu Komitetu PiS oraz koalicjantów z Komitetu Nasze Czasy i Komitetu Razem Dla Powiatu zgłosiła kandydaturę radnego Marka Konstantego Ścisłowskiego, który wyraził zgodę.
Innych kandydatur nie zgłoszono.
Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej Piotr Bączek zapoznał radnych z aktualnie obowiązującym regulaminem wyboru Starosty Grójeckiego (załącznik).
Radny Krzysztof Ambroziak zgłosił wniosek, aby kandydat Pan Marek Ścisłowski zaprezentował swoją osobę, ponieważ są radni, którzy nie znają jego dokonań.
Radny Marek Ścisłowski powiedział kilka słów o sobie oraz przedstawił dotychczasowy przebieg kariery zawodowej, w tym wieloletnie doświadczenie pracy w samorządzie.
Przewodniczący Rady Władysław Kumorek ogłosił przerwę, w trakcie której Komisja Skrutacyjna przygotowała karty do głosowania.
Po przerwie Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej Piotr Bączek ponownie omówił zasady głosowania. Jednocześnie zaproponował zmianę polegającą na rozdaniu radnym kart do głosowania a następnie przeprowadzenie głosowania.
Radny Krzysztof Ambroziak zgłosił protest. Zaproponowany przez Przewodniczącego sposób jest nie do przyjęcia, ponieważ łamie dotychczas obowiązujące zasady.
Radny Marek Ścisłowski stwierdził, że głosowanie przeprowadza Komisja Skrutacyjna i do niej należy decyzja.
Radny Krzysztof Ambroziak zwrócił uwagę, że nie można rozdawać kart do głosowania, tym bardziej głosować przy stołach. Nie będzie to głosowanie tajne.
Radca Prawny Marian Seweryn wyjaśnił, że radni nie powinni nawzajem znać swoich wyników głosowania.
Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej Piotr Bączek stwierdził, że skoro radny Ambroziak zgłasza uwagi niech przedstawi zasady tajności.
Radca Prawny Marian Seweryn podkreślił, że w przypadku wyboru Starosty zapis Statutu wyraźnie mówi, że wymagane jest głosowanie tajne polegające na oddaniu głosu w sposób, który wykluczy możliwość unieważnienie głosowania. Dlatego proponowana jest forma oddania głosu poprzez skorzystanie z parawanu.
Radny Janusz Karbowiak spytał czemu nie można przeprowadzić głosowania jak na poprzedniej Sesji w trakcie wyborów na funkcję Przewodniczącego Rady Powiatu. Niezasadne jest wprowadzanie nowych reguł.
Radny Dariusz Piątkowski zwrócił uwagę, że żaden radny nie powinien znać wyniku głosowania radnego siedzącego obok. Takie głosowanie nie będzie głosowaniem tajnym. W takim kształcie będzie głosowaniem nieważnym.
Radny Krzysztof Ambroziak dodał, że każdy radny powinien potwierdzić na liście odbiór karty i dopiero po tym przystąpić do głosowania.
Radca Prawny zwrócił się z prośbą do radnych o zachowanie zasady korzystania z parawanu, w innym razie uchwała może być uznana za nieważną.
Komisja Skrutacyjna przeprowadziła głosowanie.
Członek Komisji Skrutacyjnej Michał Pruś kolejno odczytał z listy nazwiska radnych, którzy kwitowali pobranie karty do głosowania, dokonywali wyboru za parawanem a następnie wrzucali kartę do urny.
Po zakończeniu głosowania Komisja Skrutacyjna podliczyła głosy. Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej Piotr Bączek przedstawił wyniki głosowania:
Radny Marek Ścisłowski został wybrany na funkcję Starosty Grójeckiego uzyskując 11 głosów „za przy 10 głosach „przeciw”, głosów nieważnych nie stwierdzono.
Przewodniczący Rady ogłosił krótką przerwę w celu sporządzenia protokołu.
Po wznowieniu obrad Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej Piotr Bączek odczytał protokół Komisji Skrutacyjnej wraz z wynikiem wyboru (załącznik).
Przewodniczący Rady Władysław Kumorek odczytał Uchwałę Nr II/4/2014 w sprawie wyboru Starosty Grójeckiego.
Pan Marian Górski pogratulował nowo wybranemu Staroście Markowi Ścisłowskiemu oraz życzył owocnej i konstruktywnej pracy na rzecz rozwoju Powiatu Grójeckiego.
Starosta Marek Ścisłowski podziękował Panu Marianowi Górskiemu oraz Radzie ubiegłej kadencji za pracę na rzecz samorządu powiatowego. Następnie w kilku słowach podziękował radnym za wynik głosowania i okazane zaufanie. Jednocześnie zapewnił, że dołoży starań aby współpraca na wszystkich płaszczyznach działania powiatu układała się dobrze, ponad podziałami a podejmowane inicjatywy i decyzje prowadziły do rozwoju i prawidłowego funkcjonowania samorządu. Pan Starosta podkreślił, że zamyka się okres dyskusji politycznej, teraz należy przystąpić do bardzo trudnej, ciężkiej i odpowiedzialnej pracy na rzecz społeczności powiatu.
Ad. 6.3
Projekt uchwały w sprawie wyboru Wicestarosty i pozostałych członków Zarządu Powiatu Grójeckiego przedstawił Starosta Marek Ścisłowski (załącznik).
Starosta Marek Ścisłowski zgłosił następujące kandydatury:
Wicestarosta – radny Maciej Dobrzyński, który wyraził zgodę.
Członek Zarządu – Ireneusz Szymczak, który wyraził zgodę.
Członek Zarządu – Wojciech Wojtczak, który wyraził zgodę.
Członek Zarządu – Paweł Siennicki, który wyraził zgodę.
Przewodniczący Rady Władysław Kumorek zaproponował, aby powołana w dniu dzisiejszym Komisja Skrutacyjna pełniła nadal swoje obowiązki.
Radny Michał Pruś z uwagi na stan zdrowia zrezygnował z pracy w Komisji..
Wobec powyższego Przewodniczący Rady poprosił o zgłoszenie kandydatów w celu uzupełnienia składu Komisji Skrutacyjnej.
Radna Teresa Bednarska zgłosiła radną Annę Steczkowską, która wyraziła zgodę.
Innych kandydatur nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady spytał czy są uwagi do zaproponowanego składu Komisji Skrutacyjnej. Uwag nie zgłoszono. Wobec powyższego poprosił radnych o głosowanie. Głosowało 21 radnych.
Skład Komisji Skrutacyjnej został przyjęty jednogłośnie, 21 głosów „za”.
Komisja Skrutacyjna ukonstytuowała się w następujący sposób:
Piotr Bączek – przewodniczący komisji
Krzysztof Kaźmierczak – członek
Anna Steczkowska - członek
Przewodniczący Rady Władysław Kumorek ogłosił przerwę, w trakcie której Komisja Skrutacyjna przygotowała karty do głosowania.
Po przerwie Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej Piotr Bączek odczytał listę kandydatów oraz omówił zasady głosowania. Następnie przeprowadziła głosowanie.
Członek Komisji Skrutacyjnej Anna Steczkowska kolejno odczytała nazwiska radnych, którzy kwitowali pobranie karty do głosowania, dokonywali wyboru za parawanem a następnie wrzucali kartę do urny.
Po zakończeniu głosowania Komisja Skrutacyjna podliczyła głosy. Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej Piotr Bączek przedstawił wyniki głosowania:
Radny Maciej Dobrzyński został wybrany na funkcję Wicestarostę Grójeckiego oraz radni Paweł Siennicki, Ireneusz Szymczak, Wojciech Wojtczak zostali wybrani na Członków Zarządu Powiatu Grójeckiego większością głosów, 15 głosów „za przy 3 głosach „przeciw” i 3 głosach nieważnych.
Przewodniczący Rady ogłosił krótką przerwę w celu sporządzenia protokołu.
Po wznowieniu obrad Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej Piotr Bączek odczytał protokół Komisji Skrutacyjnej wraz z wynikiem wyboru (załącznik).
Przewodniczący Rady Władysław Kumorek odczytał Uchwałę Nr II/5/2014 w sprawie wyboru Wicestarosty i pozostałych członków Zarządu Powiatu Grójeckiego.
Radny Janusz Gaweł w imieniu radnych poprosił członków Zarządu Powiatu o krótką informację o sobie.
Wicestarosta Maciej Dobrzyński podziękował za poparcie. Następnie przedstawił informację o sobie i przebiegu pracy zawodowej. Ponadto nakreślił najistotniejsze aspekty jakimi będzie się kierował w pracy na rzecz rozwoju regionu. Zapewnił, że dołoży starań w dążeniu do poprawy funkcjonowania powiatu. Podkreślił, że jest otwarty na szerszą współpracę, nie tylko w ramach koalicji.
Członkowie Zarządu Powiatu Grójeckiego Ireneusz Szymczak, Wojciech Wojtczak oraz Paweł Siennicki kolejno w krótkich wystąpieniach przedstawili informacje
o sobie, pracy zawodowej i działalności społecznej. Jednocześnie zapewnili, że wykorzystując swoją wiedzę i doświadczenie będą działać na rzecz powiatu i dążyć do polepszenia sytuacji finansowej.
W dalszej części posiedzenia Radny Krzysztof Ambroziak poinformował o powołaniu Klubu Radnych „Powiat Sprawny i Przyjazny” w następującym składzie:
Krzysztof Ambroziak – Przewodniczący
Członkowie:
Krzysztof Fiks
Janusz Gaweł
Marian Górski
Janusz Karbowiak
Krzysztof Kaźmierczak
Zygmunt Merski
Dariusz Piątkowski
Przewodniczący Rady ogłosił 30 minutową przerwę.
Po wznowieniu obrad Przewodniczący Rady Władysław Kumorek przeszedł do kolejnego punktu porządku obrad.
Ad. 6.4
Przewodniczący Rady Władysław Kumorek poinformował, że wybór składów osobowych Komisji Stałych nastąpi w głosowaniu jawnym.
Następnie poprosił o zgłaszanie osób do pracy w Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu.
Przewodniczący Klubu Krzysztof Ambroziak zgłosił radnego Zygmunta Merskiego.
Przewodniczący Rady Władysław Kumorek zgłosił radnych: Michała Prusia, Macieja Dobrzyńskiego, Ireneusza Szymczaka, Annę Steczkowską, Barbarę Kowalską.
Innych kandydatur nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady odczytał skład Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu: Dobrzyński Maciej, Kowalska Barbara, Merski Zygmunt, Pruś Michał, Steczkowska Anna, Szymczak Ireneusz.
Komisja liczy 6 osób.
Przewodniczący Rady Władysław Kumorek poprosił o zgłaszanie osób do pracy w Komisji Oświaty, Kultury, Turystyki i Sportu.
Przewodniczący Klubu Krzysztof Ambroziak zgłosił radnych: Krzysztofa Kaźmierczaka, Mariana Górskiego.
Przewodniczący Rady Władysław Kumorek zgłosił radnych: Barbarę Kowalską, Andrzeja Zarębę, Piotra Bączka, Marka Ścisłowskiego i Teresę Bednarską.
Innych kandydatur nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady odczytał skład Komisji Oświaty, Kultury, Turystyki i Sportu:
Bączek Piotr, Bednarska Teresa, Górski Marian, Kaźmierczak Krzysztof, Kowalska Barbara, Ścisłowski Marek, Zaręba Andrzej.
Komisja liczy 7 osób.
Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie osób do pracy w Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych i Przeciwdziałania Bezrobociu.
Przewodniczący Klubu Krzysztof Ambroziak zgłosił radnych: Krzysztofa Kaźmierczaka, Dariusza Piątkowskiego, Janusza Karbowiaka.
Przewodniczący Rady Władysław Kumorek zgłosił radnych: Annę Steczkowską, Stanisława Sitarka, Macieja Dobrzyńskiego, Pawła Siennickiego.
Innych kandydatur nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady odczytał skład Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych i Przeciwdziałania Bezrobociu: Dobrzyński Maciej, Karbowiak Janusz, Kaźmierczak Krzysztof, Piątkowski Dariusz, Siennicki Paweł, Sitarek Stanisław, Steczkowska Anna.
Komisja liczy 7 osób.
Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie osób do pracy w Komisji Rolnictwa, Leśnictwa, Ochrony Środowiska i Geodezji.
Przewodniczący Klubu Krzysztof Ambroziak zgłosił radnych: Krzysztofa Fiksa, Janusza Gawła, Krzysztofa Ambroziaka.
Przewodniczący Rady Władysław Kumorek zgłosił radnych: Michała Prusia, Władysława Kumorka, Wojciecha Wojtczaka, Pawła Siennickiego.
Innych kandydatur nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady odczytał skład Komisji Rolnictwa, Leśnictwa, Ochrony Środowiska i Geodezji: Ambroziak Krzysztof, Fiks Krzysztof, Gaweł Janusz, Kumorek Władysław, Pruś Michał, Siennicki Paweł, Wojtczak Wojciech.
Komisja liczy 7 osób.
Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie osób do pracy w Komisji Transportu Zbiorowego i Dróg Publicznych.
Przewodniczący Klubu Krzysztof Ambroziak zgłosił radnych: Krzysztofa Ambroziaka, Zygmunta Merskiego, Mariana Górskiego, Janusza Karbowiaka.
Przewodniczący Rady Władysław Kumorek zgłosił radnych: Stanisława Sitarka, Ireneusza Szymczaka, Piotra Bączka, Władysława Kumorka.
Innych kandydatur nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady Władysław Kumorek stwierdził, że liczba kandydatów do pracy w Komisji Transportu Zbiorowego i Dróg Publicznych jest wyższa niż liczba miejsc. Spytał czy kandydaci podtrzymują swoje decyzje. Rezygnacji nie zgłoszono
Radny Dariusz Piątkowski zwrócił uwagę, że do składu komisji została zgłoszona kandydatura Władysława Kumorka, który pełniąc obowiązki Przewodniczącego Rady byłby zbyt obciążony udziałem w posiedzeniach dwóch komisji. Dlatego zwraca się z apelem o rozważenie ewentualnej rezygnacji z pracy w Komisji Transportu.
Przewodniczący Rady Władysław Kumorek podziękował radnemu za troskę, ale funkcja jaką pełni nie będzie przeszkodą dla pracy w obu komisjach.
Następnie stwierdził, że z uwagi na zaistniałą sytuację konieczne jest głosowanie poszczególnych kandydatur według kolejności zgłoszenia.
W trakcie głosowania kandydaci uzyskali następującą liczbę głosów:
Radny Krzysztof Ambroziak uzyskał 8 głosów.
Radny Zygmunt Merski uzyskał 9 głosów.
Radny Marian Górski uzyskał 17 głosów.
Radny Janusz Karbowiak uzyskał 16 głosów.
Radny Stanisław Sitarek uzyskał 17 głosów.
Radny Piotr Bączek uzyskał 15 głosów.
Radny Władysław Kumorek uzyskał 15 głosów.
Przewodniczący Rady Władysław Kumorek poinformował, że radny Krzysztof Ambroziak uzyskał najniższą liczbę głosów i zostaje wykreślony z listy kandydatów do pracy w Komisji Transportu Zbiorowego i Dróg Publicznych.
Następnie odczytał skład Komisji Transportu Zbiorowego i Dróg Publicznych: Bączek Piotr, Górski Marian, Karbowiak Janusz, Kumorek Władysław, Merski Zygmunt, Sitarek Stanisław, Szymczak Ireneusz.
Komisja liczy 7 osób.
Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie osób do pracy w Komisji Integracji Europejskiej i Promocji Powiatu.
Przewodniczący Klubu Krzysztof Ambroziak zgłosił radnych: Krzysztofa Fiksa, Janusza Gawła.
Przewodniczący Rady Władysław Kumorek zgłosił radnych: Piotra Bączka, Teresę Bednarską, Andrzeja Zarębę.
Innych kandydatur nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady odczytał skład Komisji Integracji Europejskiej i Promocji Powiatu: Bączek Piotr, Bednarska Teresa, Fiks Krzysztof, Gaweł Janusz, Zaręba Andrzej.
Komisja liczy 5 osób.
Przewodniczący Rady Władysław Kumorek poddał projekt uchwały pod głosowanie. Uchwała nr II/6/2014 została przyjęta większością głosów, 20 głosów „za” przy 1 „wstrzymującym się”.
Kontynuując obrady Przewodniczący Rady Władysław Kumorek stwierdził, że skład radnych jest wystarczający do podejmowania prawomocnych decyzji. W związku z tym nic nie stoi na przeszkodzie, aby Komisje Stałe w dniu dzisiejszym się ukonstytuowały. Zwrócił się w tej sprawie do Radcy Prawnego z zapytaniem w jakim trybie powinno to nastąpić.
Radca Prawny Marian Seweryn wyjaśnił, że wyboru przewodniczących poszczególnych Komisji Stałych można dokonać poprzez podjęcie przez Radę uchwał w tej sprawie. Zgodnie ze Statutem Rada w trakcie obrad może w drodze głosowania uzupełnić porządek.
W związku z uzyskaną informacją Przewodniczący Rady zaproponował poszerzenie pkt 6 o następujące podpunkty:
6.5 wyboru Przewodniczącego Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu.
6.6 wyboru Przewodniczącego Komisji Oświaty, Kultury, Turystyki i Sportu.
6.7 wyboru Przewodniczącego Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych i Przeciwdziałania Bezrobociu.
6.8 wyboru Przewodniczącego Komisji Rolnictwa, Leśnictwa, Ochrony Środowiska i Geodezji.
6.9 wyboru Przewodniczącego Komisji Transportu Zbiorowego i Dróg Publicznych.
6.10 wyboru Przewodniczącego Komisji Integracji Europejskiej i Promocji Powiatu.
Jednocześnie poinformował, że pozostałe punkty porządku ulegną przesunięciu i poddał propozycję pod głosowanie. Głosowało 21 radnych. Porządek obrad został uzupełniony, 21 głosów „za”.
Ad. 6.5
Członkowie Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu zaproponowali radnego Michała Prusia na funkcję Przewodniczącego Komisji. Radny wyraził zgodę.
Członkowie Komisji zaproponowali kandydaturę radnego Michała Prusia, który wyraził zgodę. Uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie wyboru Przewodniczącego Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu poddał pod głosowanie. Uchwała nr II/7/2014 została przyjęta jednogłośnie.
Ad. 6.6
Projekt uchwały w sprawie wyboru Przewodniczącego Komisji Oświaty, Kultury, Turystyki i Sportu przedstawił Przewodniczący Rady Władysław Kumorek (załącznik).
Członkowie Komisji zaproponowali kandydaturę radnej Barbary Kowalskiej, która wyraziła zgodę. Uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał propozycję pod głosowanie. Uchwała nr II/8/2014 została przyjęta jednogłośnie.
Ad. 6.7
Projekt uchwały w sprawie wyboru Przewodniczącego Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych i Przeciwdziałania Bezrobociu przedstawił Przewodniczący Rady Władysław Kumorek (załącznik).
Członkowie Komisji zaproponowali kandydaturę radnej Anny Steczkowskiej, która wyraziła zgodę. Uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał propozycję pod głosowanie. Uchwała nr II/9/2014 została przyjęta jednogłośnie.
Ad. 6.8
Projekt uchwały w sprawie wyboru Przewodniczącego Komisji Rolnictwa, Leśnictwa, Ochrony Środowiska i Geodezji przedstawił Przewodniczący Rady Władysław Kumorek (załącznik).
Członkowie Komisji zaproponowali kandydaturę radnego Michała Prusia, który wyraził zgodę. Uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący rady poddał propozycję pod głosowanie. Uchwała nr II/10/2014 została przyjęta jednogłośnie.
Ad. 6.9
Projekt uchwały w sprawie wyboru Przewodniczącego Komisji Transportu Zbiorowego i Dróg Publicznych przedstawił Przewodniczący Rady Władysław Kumorek (załącznik).
Członkowie Komisji zaproponowali kandydaturę radnego Stanisława Sitarka, który wyraził zgodę. Uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał propozycję pod głosowanie. Uchwała nr II/11/2014 została przyjęta jednogłośnie.
Ad. 6.10
Projekt uchwały w sprawie wyboru Przewodniczącego Komisji Integracji Europejskiej
i Promocji Powiatu przedstawił Przewodniczący Rady Władysław Kumorek (załącznik).
Członkowie Komisji zaproponowali kandydaturę radnego Piotra Bączka, który wyraził zgodę. Uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał propozycję pod głosowanie. Uchwała nr II/12/2014 została przyjęta jednogłośnie.
Ad. 6.11
Projekt uchwały zmieniającej Uchwałę Budżetową Powiatu Grójeckiego na rok 2014 przedstawiła Skarbnik Powiatu Jadwiga Ostrowska (załącznik).
Radny Piotr Bączek zwrócił się z zapytaniem dlaczego przedstawione zmiany są poddane pod głosowanie przez nową Radę Powiatu, na dwa tygodnie przed końcem roku budżetowego a nie przez poprzednią Radę. Ponadto na przyszłość poprosił
o dołączanie w załącznikach wszystkich pism źródłowych, aby radni mieli możliwość przeanalizowania całego toku procedowania. Jednocześnie radny poprosił
o szczegółowe wyjaśnienie kilku spraw. W dziale 750 nastąpiło zwiększenie wynagrodzenia osobowego pracowników o kwotę 70.000 zł. Czy to wynika ze zwiększenia etatów czy wypłaty dodatkowego wynagrodzenia. Podobne pytanie dotyczy zmiany w dziale 754, która dotyczy zmniejszenia wynagrodzenia strażaków o kwotę 1.696 zł i pozostałych należności o kwotę 16.011 zł. Analogicznie pytanie nasuwa się przy wszystkich poszczególnych punktach. Chodzi o wyjaśnienie tych wszystkich ruchów budżetowych.
Skarbnik Jadwiga Ostrowska wyjaśniła, że szczegółowe informacje zawarte są
w uzasadnieniu do projektu uchwały. Jeśli jednak jest to niejasne prosi o wskazówki, a nowy Zarząd sprawę rozpozna i zaleci w jakiej formie uzasadnienie sporządzać. Dotychczas treść uzasadnienia była wystarczająca. Jest w nim wyjaśnione dlaczego zachodzi konieczność wprowadzenia poszczególnych zmian.
Radny Piotr Bączek zaznaczył, że zwrot „zmian dokonuje się w celu prawidłowej realizacji budżetu Starostwa Powiatowego w Grójcu” nie przedstawia zasadności np. zmniejszenia planu wydatków budżetowych przeznaczonych na składki na Fundusz Pracy o kwotę 30.000 zł.
Skarbnik Jadwiga Ostrowska wyjaśniła, że środki na Fundusz Pracy po prostu zostały, ponieważ niektórzy pracownicy przebywali na zwolnieniach lekarskich.
Radny Janusz Gaweł zwrócił uwagę, że jest to pierwsza Sesja nowej Rady Powiatu, na której rozpatrywane są projekty uchwał a dopiero w dniu dzisiejszym zostały powołane komisje problemowe. W innym przypadku wszystkie wątpliwości będą szczegółowo wyjaśnione na posiedzeniach komisji.
Radny Piotr Bączek zaznaczył, że właśnie z uwagi na brak komisji nic nie stało na przeszkodzie, aby poprzedni Zarząd przygotował obszerniejsze uzasadnienie łącznie z dołączeniem pism przewodnich. Materiały źródłowe można było zeskanować i przesłać radnym drogą elektroniczną.
Skarbnik Jadwiga Ostrowska wyjaśniła, że nie było w ubiegłych latach takiej praktyki. Natomiast jeśli taka jest wola radnych materiały będą przesyłane na adresy mailowe. Jednocześnie dodała, że nie podjęcie uchwały w dniu dzisiejszym skutkuje nie wykorzystaniem do końca roku środków z dotacji celowej wojewody mazowieckiego z przeznaczeniem na realizację zadania inwestycyjnego pn. budowa boiska „Radosna Szkoła”. Pieniądze po prostu trzeba będzie zwrócić. Taka jest główna przyczyna przygotowania projektu na to posiedzenie Rady. Pozostałe wnioski, które wpłynęły od jednostek zostały przy okazji wprowadzone, ale mogły być rozpatrywane na kolejnej Sesji.
Wicestarosta Maciej Dobrzyński zapewnił, że następne projekty zmian budżetowych będą przygotowywane w czytelny sposób, nie budzący wątpliwości.
Radny Ireneusz Szymczak poddał pod rozwagę możliwość zakupienia dla radnych tabletów. Pozwoli to w znacznym stopniu ograniczyć koszty funkcjonowania Rady.
Uchwała nr II/13/2014 została przyjęta większością głosów, 20 głosów „za” przy 1 „wstrzymującym się”.
Ad. 6.12
Projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat obowiązujących w 2015 r. za usuwanie pojazdów z drogi, wysokości kosztów powstałych w razie odstąpienia od usunięcia pojazdu i przechowywanie pojazdu usuniętego z drogi przedstawił Naczelnik Wydz. KiT Tomasz Nowakowski (załącznik).
Przewodniczący Rady Władysław Kumorek poprosił o wyjaśnienie jak to się bilansuje i czy są sposoby zapobiegania ewentualnym stratom. Podkreślił, że koszty związane z koniecznością przechowywania takich pojazdów na parkingach strzeżonych są bardzo wysokie.
Radny Ireneusz Szymczak poprosił Panią Skarbnik o przedstawienie informacji jakie powiat z tego tytułu ma dochody i jakie koszty.
Skarbnik Jadwiga Ostrowska wyjaśniła, że powiat nie ma dochodów z tego tytułu. Część być może będzie refundowana z funduszu ochrony środowiska w związku
z kasacją tych pojazdów. Wskazane w uchwale stawki są opłatami za holowanie
i przechowywanie dla podmiotów, które zadanie wykonują bo wygrały przetarg.
W ciągu roku jest to kwota ok. 150 tys. zł i jest kosztem Starostwa.
Radny Piotr Bączek stwierdził, że z uwagi na powyższe powinno się ustanowić niższe stawki.
Naczelnik Wydz. Komunikacji i Transportu Tomasz Nowakowski wyjaśnił, że zmienił się zapis ustawy. Obecnie Starosta nie wyznacza podmiotów, które wykonują omawiane zadania tylko są one wyłaniane w drodze przetargu. Wygrywa firma, która przedstawi najkorzystniejszą ofertę. Najczęściej stawki są niższe od tych w uchwale. Różnica pomiędzy tymi dwoma wartościami jest dochodem powiatu.
Uchwała nr II/14/2014 została przyjęta większością głosów, 18 głosów „za” przy 1 „przeciw” i 2 „wstrzymujących się”.
Ad. 7
Interpelacje i zapytania radnych.
Radny Dariusz Piątkowski poprosił Przewodniczącego Rady Władysława Kumorka
o przedstawienie informacji dot. dyżurów Prezydium Rady.
Przewodniczący Rady Władysław Kumorek wyjaśnił, że w obecnej chwili dyżury nie zostały jeszcze ustalone. Zapewnił, że wzorem poprzednich lat takie dyżury będą wyznaczone. W tym tygodniu informacja zostanie radnemu przedstawiona.
Radny Dariusz Piątkowski zwrócił się do Starosty Marka Ścisłowskiego z wnioskiem o przekazywani przez Biuro Rady telefonicznej informacji o terminie posiedzenia Zarządu Powiatu, ponieważ chciałby w nim uczestniczyć.
Starosta Marek Ścisłowski wyjaśnił, że nie ma jeszcze harmonogramu posiedzeń Zarządu, radny zostanie w tej sprawie poinformowany.
Radny Piotr Bączek na podstawie § 11 pkt 3 Regulaminu Pracy Rady Powiatu Grójeckiego zgłosił pod adresem Pana Starosty dwie interpelacje:
1. Przedstawienie informacji nt obecnej sytuacji finansowej Starostwa Powiatowego w Grójcu. Wyjaśnił, że , ukazują się różne informacje prasowe i medialne nt zadłużenia powiatu na sumę ok. 40 mln zł. Prosi również o wskazaniem źródeł i działań generujących to zadłużenie.
2. W związku z ukazaniem się w gazecie „Jabłonka” w dniu 19 listopada br. artykułu pt „CBA w Starostwie Grójeckim” prosi o informację dot. czynności funkcjonariuszy CBA w Starostwie. W artykule jest wypowiedź Starosty Mariana Górskiego, że sprawa dotyczy budowy CEM w Warce, niemniej prosi o rozszerzenie tej informacji bez zasłaniania się tajemnicą śledztwa. Przed podjęciem czynności funkcjonariusze CBA zapewne przedstawili dokumenty związane z przyczyną jego wszczęcia.
Jednocześnie radny Piotr Bączek zgłosił uwagę do Przewodniczącego Rady
o uaktualnienie danych dot. Rady Powiatu na stronie BIP Starostwa Powiatowego w Grójcu. Strona internetowa Urzędu powinna być prowadzona na bieżąco.
Radny Marian Górski wyjaśnił, że funkcjonariusze CBA nie wkroczyli do Urzędu i nie wykonywali żadnych czynności. Do Starostwa wpłynęło pismo o przekazanie dokumentów związanych z rewitalizacją budynku Muzeum oraz realizacją budowy CEM w Warce. Materiały zostały przygotowane z potwierdzeniem ich zgodności
z oryginałem i przesłane do Warszawy.
Ad. 8
Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek dzisiejszej Sesji został wyczerpany. Podziękował wszystkim za udział i o godzinie 17.40 zamknął posiedzenie wypowiadając formułę „Zamykam Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Informacje o stronie
Podmiot publikujący: |
Starostwo Powiatowe w Grójcu |
Odpowiada za treść: |
Rada Powiatu Grójeckiego |
Wprowadził: |
Nieznany, data: 28.01.2015 r., godz. 10.07 |
Ostatnia aktualizacja: |
Nieznany, data: 28.01.2015 r., godz. 10.09 |
Czas |
Administrator |
Opis zmiany |
28.01.2015 r., godz. 10.09 |
Nieznany |
Edycja strony |
28.01.2015 r., godz. 10.07 |
Nieznany |
Dodanie strony |