Główna treść strony
Protokół Nr XLVI
Sesji Rady Powiatu Grójeckiego w dniu 30 października 2014 r.
Sesja odbyła się w świetlicy Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Armii Krajowej Obwodu „Głuszec” w Grójcu ul. Piotra Skargi 12. Grójec.
Przewodniczący Rady Janusz Karbowiak o godzinie 1000 otworzył Sesję wypowiadając formułę „Otwieram Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Powitał Panie i Panów Radnych Powiatu Grójeckiego, Starostę Grójeckiego Mariana Górskiego, zaproszonych gości oraz pracowników Starostwa.
Starosta Grójecki Marian Górski wraz z Wicestarostą Januszem Różyckim oraz Przewodniczącym Rady Powiatu Januszem Karbowiakiem, przekazali listy gratulacyjne dla dwóch obecnych laureatów plebiscytu „Belfer Roku 2013/2014, którego organizatorem było „Echo Dnia”. Pierwsze miejsce w powiecie grójeckim jak również I miejsce w Złotej Dziesiątce nauczycieli w regionie radomskim i tytuł „Belfer Roku” uzyskała p. Janina Górska – nauczycielka z Zespołu Szkół Specjalnych
w Grójcu filia w Nowej Wsi. Drugie miejsce w powiecie grójeckim, a IV w Złotej Dziesiątce i tytuł „Belfer Roku” uzyskał p. Zbigniew Krawczak – dyrektor Liceum Ogólnokształcącego im. Piotra Skargi w Grójcu.
Kolejnym uroczystym akcentem było na mocy Uchwały Nr XLV/264/2014 Rady Powiatu Grójeckiego z dnia 24 września 2014 r. uhonorowanie medalem „Zasłużony dla Powiatu Grójeckiego” p. Kazimierza Kochańskiego – poetę, działacza społecznego w dziedzinie kultury. Założyciela Klubów Miłośników Literatury i Sztuki. Wielokrotnego Laureata konkursów poetyckich. Autora zbiorów wierszy i fraszek oraz tekstów piosenek. Redaktora naczelnego i właściciela miesięcznika kulturalno-społecznego „Odcienie”. Medal i pamiątkowy dyplom wręczył Starosta Grójecki Marian Górski, Wicestarosta Janusz Różycki oraz Przewodniczący Rady Powiatu Janusz Karbowiak.
Po uroczystym wręczeniu list gratulacyjnych, laureaci plebiscytu „Belfer Roku 2013/2014 podziękowali za wyróżnienie i zaproszenie na Sesje Rady Powiatu.
Pan Kazimierz Kochański chcąc wyrazić podziękowanie za uhonorowanie medalem przytoczył następujące słowa:
„Szanowni Państwo,
Grójec jest moim Miastem Wybranym; dałem tego świadectwo dość dawno w wierszu
stanowiącym motto książki Remigiusza Matyjasa „Z dziejów Grójecczyzny" - Mówią Grójec jest/ i słusznie/ podobno jak w Grójcu/ nigdzie tak/ toteż/ w Grójcu i/ja.
A jeśli Grójec to i Ziemia Grójecka, moja Mała Ojczyzna; lecz pamiętam, że troska
o własne Gniazdo to za mało, jest jeszcze Drzewo-Polska, które i z tej Ziemi każdym korzeniem czerpie.
Dziękuję moim Rodzicom, za dobre wychowanie w miłości do bliźniego. Dziękuję
nauczycielom za szlifowanie moich umiejętności, mojej żonie za ciepło rodzinne
w naszym domu. Dziękuję Wam drodzy Państwo za obdarzenie mnie zaufaniem, nadając godność Zasłużonego Dla Powiatu Grójeckiego; wcześniej Grójczanie wybrali mnie na radnego (przez kolejne dwie kadencje) - mogłem się, przeto czuć Grójczaninem, a teraz już i Grójczaninem.
To wielki zaszczyt, bo nie jestem rodowitym mieszkańcem mojego miasta.
Urodziłem się w Zalesiu Górnym, niegdyś Zalesiu Wyżyny, które wszak miało ongiś
przynależność do powiatu grójeckiego.
Dziękuję Darczyńcom za pomoc w rozwijaniu mojego talentu literackiego.
To pozwoliło na pojawienie się w gronie członków Związku Literatów Polskich, także wśród członków- autorów ZAiKCS-u (Związku Autorów i Kompozytorów Scenicznych).
Specjalne podziękowanie należy się Kapitule Medalu Zasłużony Dla Powiatu Grójeckiego za pozytywne zaopiniowanie wniosku Pana Witolda Wójcika z Radia Mazowsze (radnego powiatowego) o odznaczenie mnie oraz Panu Januszowi Karbowiakowi Przewodniczącemu Rady Powiatu za przeprowadzenie procedury nadania tak ważnego wyróżnienia. Radnym Powiatu zawdzięczam pośrednictwo
w odwzajemnieniu przez tę Ziemię mojej do Niej miłości. Starałem się nigdy nie przynieść Jej wstydu, chwaliłem Ją i chwalę tak, jak najlepiej potrafię i - oby mi się starczyło - NIECH TO TRWA!.
Kochajmy mądrze, cierpliwie i dobrodusznie to piękne uczucie!”
Następnie po wyżej wypowiedzianych słowach podziękowań wszyscy zgromadzeni na posiedzeniu Rady Powiatu wsłuchali się w kilkuminutową pieśń Polonia.
Ad. 2
Przewodniczący Rady poinformował, że obecnie w Sesji uczestniczy 18 radnych,
co stanowi quorum i pozwala na podejmowanie prawomocnych decyzji.
Lista obecności stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Ad. 3
Przewodniczący Rady odczytał proponowany porządek obrad.
1. Otwarcie Sesji.
2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
3. Przyjęcie porządku obrad.
4. Przyjęcie protokołu z dnia 24 września 2014 r.
5. Informacja dot. złożonych oświadczeń majątkowych.
6. Sprawozdanie Starosty Grójeckiego z pracy Zarządu Powiatu od ostatniej Sesji Rady Powiatu Grójeckiego i informacje Starosty Grójeckiego.
7. Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych w roku szkolnym 2013/2014
w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat Grójecki.
8. Informacja z wykonania budżetu Powiatu Grójeckiego za I półrocze 2014 r.
9. Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał w sprawach:
9.1. zmieniającej Uchwałę Budżetową Powiatu Grójeckiego na rok 2014.
9.2. zmiany uchwały XXIX/225/2009 z dnia 27 października 2009 r. w sprawie sprzedaży lokali mieszkalnych.
9.3. upoważnienia Zarządu Powiatu do udzielenia poręczenia kredytu obrotowego.
10. Interpelacje i zapytania radnych.
11. Wolne wnioski i oświadczenia radnych.
12. Zamknięcie posiedzenia.
Przewodniczący Rady poddał proponowany porządek obrad pod głosowanie.
Porządek został przyjęty jednogłośnie, 18 głosów „za”.
Ad. 4
Przewodniczący Rady poinformował, że protokół Nr XLV/2014 z dnia 24 września 2014 r. był wyłożony w Biurze Rady, a odpisy przekazano Przewodniczącym Klubów Radnych.
Spytał o uwagi. Uwag nie zgłoszono.
Protokół Nr XLV/2014 został przyjęty jednogłośnie, 18 głosów „za”.
Ad. 5
Informację dot. złożonych oświadczeń majątkowych – przedstawiał Przewodniczący Rady Powiatu Janusz Karbowiak oraz Starosta Marian Górski.
Rada Powiatu przyjęła informację do wiadomości.
Ad. 6
Sprawozdanie Starosty Grójeckiego z pracy Zarządu Powiatu od ostatniej sesji Rady Powiatu Grójeckiego i informacje Starosty Grójeckiego.
Radny p. Adolf Maciak zapytał o spotkanie Pana Starosty z Wicewojewodą Mazowieckim celem, którego było omówienie przyczyny przerwania prac na drodze woj. Grójec - Belsk Duży.
Starosta Marian Górski poinformował, że wstrzymanie prac wynikało z decyzji Wojewódzkiego Inspektor Budowy. Przyczyną była skarga, która wpłynęła do Wojewódzkiego Inspektora Budowy, informująca o tym, że budowa nie odbywa się zgodnie z dokumentami zatwierdzonymi decyzją przez Wojewodę. W związku z tym dokonano kontroli na w/w drodze, gdzie mimo zakazu prowadzenia dalszych prac wydanego przez projektanta, stwierdzono, że prace są prowadzone i do czasu wyjaśnienia, kazano przerwać owe prace. Poinformował także o odbywającym się konflikcie między byłym projektantem generalnym drogi, a obecnym gdzie projekt został trochę zmieniony na odcinku drogi Belsk Duży - Grójec. Wynikało to ze zmian do projektu, które podpisał inny projektant. Firma na podstawie tych zmian kontynuowała prace, ale macierzysty autor podważał tą sprawę. Termin wyznaczony był do dokonania inwentaryzacji i po inwentaryzacji miała zapaść decyzja o tym czy zmiany wprowadzone przez nowego projektanta są zgodne z przepisami. Okazało się jednak, że m.in. Urząd Wojewódzki uwzględnił te zmiany i firma przystąpiła do wykonania dalszych działań. Poinformował także, że inwestorem w/w inwestycji jest samorząd, w tym wypadku Marszałek i że temat zostanie uszczegółowiony przy kolejnej wizycie z p. Wicewojewodą Mazowieckim.
Radny p. Adolf Maciak ponownie nawiązał do sprawy prac na drodze wojewódzkiej,
a mianowicie poruszył temat braku harmonogramu prac. Nawiązał do tego, że prace te powinna być uzgadniane z sołtysami. Podkreślił, że wielu sadowników nie ma jak przejeżdżać maszynami rolniczymi do własnych pól i że w okresie zimowym
w przypadku nie wyrównania powierzchni nie będzie możliwości przejazdu. Podkreślił, że nie wolno dopuścić do tego, aby powierzchnia nie została wyrównana.
Starosta Marian Górski poinformował, że nie ma wpływu na harmonogram prac
z racji tego, że za inwestycję odpowiedzialny jest Samorząd Województwa, Marszałek i w tym przypadku to on dokonywał przetargu, w którym wyłoniono wykonawcę i w jego kompetencji należy realizacja tej inwestycji. Starosta oznajmił, że ze względu na obecny brak spraw konfliktowych z naszej strony nie uczestniczy
w naradach w tej sprawie. Wystąpił tylko jeden konflikt w sprawie szerokości zjazdów. W trzech miejscach zostało to już poprawione, poprzez poszerzenie zjazdów Przyznał, że jest utrudnienie wjazdu, ale występujące nasypy umożliwiają rolnikom wjazd na swoje posesje. Podkreślił, że z racji tego, że to nie podlega pod inwestycję Starostwa, nie zna harmonogramu prac, natomiast harmonogram ten może znajdować się w posiadaniu Wójta gm. Belsk Duży.
Radny pan Maciej Dobrzyński poprosił o przybliżenie sprawy dot. samochodu Renault Trafic zakupionego dla potrzeb Stowarzyszenia Tęcza w Warce.
Starosta Marian Górski poinformował o sprowadzeniu i zakupieniu samochodu, który został formalnie przekazany dla Stowarzyszenia Tęcza w Warce. Przy odbiorze kierowca Stowarzyszenia Tęcza w Warce sprawdził sprawność windy i samochód został przez Stowarzyszenie zabrany. W trakcie korzystania z samochodu dostrzeżono pewne niedociągnięcia techniczne szczególnie związane z windą, która obcierała tylny zderzak i gdzie okazało się, że wykonawca nie wziął pod uwagę gabarytów osób niepełnosprawnych Stowarzyszenia. Dalsza sprawa była związana
z tym, że aby wjechać trzema wózkami należałoby wyjąć kanapę z samochodu. Pokazano, że kanapa powinna być dzielona, a była pełna, w związku, z czym wyłożenie i wyciągnięcie tej kanapy jest dla samego kierowcy wielkim utrudnieniem. Nie było także odpowiedniej długości szyny oraz prawidłowo zaprojektowanego mocowania pasów. Zawiadomił, że firma dostarczająca pojazd uważa, że zlecenie zostało wykonane prawidłowo. W związku z powyższym poinformował o powołaniu biegłego, który opisał stan wyposażenie samochodu. Na podstawie opinii biegłego Starostwo wystąpiło do firmy o zajęcie stanowiska w tej sprawie.
O dokładniejsze przybliżenie sprawy Starosta Marian Górski poprosił p. Annę Matyjas – Sekretarz Powiatu.
Sekretarz Powiatu Pani Anna Matyjas dodała, że sprawa samochodu Renault Trafic została przekazana do rzeczoznawcy, który wystawił opinię w owej sprawie. Zakomunikowała również o złożonej reklamacji wraz z opinią do firmy, od której został zakupiony samochód. Podkreśliła, że albo nastąpi zwrot części kosztów
w związku z nie odpowiednim przystosowaniem pojazdu do użytkowania od firmy za zakupiony samochód, albo sprawa będzie kontynuowana na drodze Sądowej.
Starosta Marian Górski podkreślił fakt, że sprawa związana z wadami samochodu wyniknęła podczas eksploatacji pojazdu. W chwili obecnej Starostwo czeka na odpowiedz od firmy i ze względów bezpieczeństwa, kierownictwo Stowarzyszenia Tęcza w Warce zostało poproszone o nie używanie nowo zakupionego samochodu.
Radny Pan Maciej Dobrzyński spytał o propozycje dla Stowarzyszenia Tęcza
w Warce w przypadku wystąpienia z firmą na drogę sądową. Jakie decyzje zostaną podjęte.
Starosta Marian Górski poinformował, że rozważany jest temat związany
z dokonaniem zwrotu nakładów przy zabezpieczeniu dla Stowarzyszenia Tęcza
w Warce z racji tego, że udział finansowy Stowarzyszenia również miał miejsce. Samochód ten zostałby przekazany innym jednostkom, które występowały również
z potrzebą zakupu nowego samochodu, a do budżetu zostałoby wpisane zadanie pod kątem zakupów na 2015 rok.
Radny Pan Maciej Dobrzyński spytał czy ktoś z personelu Stowarzyszenie Tęcza •
w Warce był poinformowany i uczestniczył w odbiorze samochodu.
Sekretarz Pani Anna Matyjas poinformowała, że Stowarzyszenia Tęcza w Warce zajmowało się przygotowaniem opisu zamówienia, który został wysłany w zapytaniu ofertowym. Opis był przygotowany, oferta została złożona pod podany opis,
a w rezultacie sprzęt po dostarczeniu okazał się inny, nie zgodny z zamówieniem.
Radny Pan Adolf Maciak spytał o sprawę związaną z przebiegiem rozmów z bankami w sprawie zabezpieczenia kredytu w celu współfinansowania realizacji projektu PLO13.
Starosta Marian Górski o głos poprosił Pana Wicestarostę Janusz Różyckiego, który uczestniczył w w/w rozmowach.
Pan Wicestarosta Janusz Różycki poinformował o realizowanym projekcie inwestycyjnym o wartości około 3 mln zł, z tego udział własny wynosi nieco ponad
1 mln zł. Powiadomił, że początkowo pomysłem było, aby udział własny był pokryty przez kredyt udzielony szpitalowi i poręczenie miałoby dot. jednej z działek szpitalnych. Podobny przykład nastąpił w przypadku, SP ZOZ w Nowym Mieście. Po rozmowach z kilkoma bankami okazało się, że banki nie godzą się na ten typ zabezpieczenia. Oprócz tego żądają jeszcze poręczenia ze strony powiatu.
W związku z powyższym została podjęta decyzja o zrezygnowaniu z tej formy kredytu. Następnie Wicestarosta Janusz Różycki oznajmił, że temat ten zostanie kontynuowany i przedstawiony z innym rozwiązaniem w dalszej części posiedzenia sesji.
Radny Maciej Dobrzyński zwrócił się z zapytaniem związanym z zagrożeniem
w finansowaniu Muzeum im. K. Pułaskiego w Warce.
Starosta Marian Górski poinformował, o poproszeniu p. Dyrektor Muzeum w Warce
o przygotowanie zestawienia (obejmującego poszczególne miesiące październik-grudzień) tych pozycji, u których widzi zagrożenie płatności, czyli tych pozycji, które są niezbędne do zapłaty, jak również tej grupy płatności, która może być uregulowana w terminie późniejszym.
Będąc przy głosie Starosta Marian Górski odniósł się do wcześniejszego zapytania Radnych dotyczącego decyzji w sprawie przedłużenia etatu dla Pani Dyrektor Muzeum w Warce. Poinformował, że decyzja miała zapaść do końca października
i w związku z powyższym na posiedzeniu Zarządu Powiatu dnia
30 października br. została podjęta decyzja o przedłużeniu etatu Pani Iwonie Stefaniak - Dyrektor Muzeum w Warce na okres trzech lat. Powiadomił, że decyzja
o okresie czasu przedłużenia etatu wynika z faktu upływu kadencji i nie zamykaniu furtki nowo wybranemu Zarządowi. Decyzja Zarządu wynika z chęci uczestnictwa Pani Dyrektor przy rozpoczętych inwestycjach jak również możliwości funkcjonowania po zakończeniu inwestycji.
Radna Małgorzata Woźniak odniosła się do decyzji Zarząd w sprawie przedłużenia umowy na okres 3 lat Pani Dyrektor Muzeum w Warce. Oznajmiła, że według niej należy przedłużyć Pani Dyrektor umowę na tyle ile się przedłuża innym dyrektorom np. placówek oświatowych, na co najmniej 4-5 lat.
Radny Adolf Maciak spytał o sprawę pszczelej pasieki usytuowanej na terenie Parku w Warce.
Wicestarosta Janusz Różycki poinformował, że pszczoły nie stwarzają zagrożenia dla zwiedzających na terenie Parku w Warce.
Radny Witold Wójcik zapytał o możliwość złożeniu wniosku formalnego do przegłosowania dot. przedłużenia umowy Pani Dyrektor Stefaniak na okres 5 lat.
Przewodniczący Rady Janusz Karbowiak poinformował, że złożenie wniosku formalnego będzie możliwe w sprawach różnych.
Przewodniczący Rady Janusz Karbowiak spytał czy są jeszcze jakieś zapytania
i uwagi do informacji Starosty Grójeckiego. Uwag nie zgłoszono.
Po przedstawionym sprawozdaniu Starosty Grójeckiego z pracy Zarządu Powiatu od ostatniej sesji Rady Powiatu Grójeckiego i informacji Starosty Grójeckiego, zgromadzeni na posiedzeniu Radni udali się na oględziny wyremontowanych trzech sal dydaktycznych przystosowanych do zajęć informatycznych oraz mechanicznych.
Ad. 7
Informację o stanie realizacji zadań oświatowych w roku szkolnym 2013/2014
w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat Grójecki – przedstawiła Naczelnik Wydz. EiZ Barbara Orłowska.
Załącznik w postaci płyty CD zawierającej szczegółowe dane liczbowe w postaci tabel i wykresów stanowi podstawowe źródło danych uzupełniających do informacji
o stanie realizacji zadań oświatowych w roku szkolnym 2013/2014 w szkołach
i placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat Grójecki.
Naczelnik Wydziału Edukacji i Zdrowia p. Barbara Orłowska powiadomiła także zebranych na posiedzeniu Radych o prowadzonej przez Wydział Edukacji i Zdrowia platformie „Vedukacja”, po czym dokonała jej prezentacji wizualnej.
Radny Stanisław Binkiewicz opuścił salę obrad. Obecnych 17 radnych.
Radny Maciej Dobrzyński odnosząc się do przedstawionej informacji złożył podziękowania osobom zajmującym się młodzieżą, a w szczególności Pani Wiesławie Zielonce - Dyrektor Liceum Ogólnokształcącego w Warce. Podkreślił, że podziękowanie należy się przede wszystkim za to, że szkoła jest prowadzona
w dobrym kierunku i za widoczne zainteresowanie szkołą ze strony Pani Dyrektor. Podziękował za otwartość na różnego rodzaju środki, metody oraz wysoki poziom szkolnictwa.
Odniósł się całościowo do niezbyt zadowalającego poziomu matur, podkreślając fakt, że trzeba cały czas pracować, aby ten poziom podnosić.
Nawiązał także do szkolnictwa zawodowego i realizowanego projektu „Wybieram lepsza przyszłość”. Podkreślił, że zawsze był za stanowiskiem zwiększenie atrakcyjności szkolnictwa zawodowego i że przy każdej możliwej okazji nawoływał do tego, aby do takich projektów przystępować. Natomiast zanim jeszcze ruszył ten projekt i zostały podjęte działania kilkukrotnie prosił, aby podejść do tego projektu
z odpowiednią należytością i starannością.
Rady Witold Wójcik pokreślił, że jeśli mamy kogokolwiek wyróżniać to także Licea, których rzeczywiście poziom jest zbliżony do tych najwyższych w naszym województwie mazowieckim. Do takich LO zaliczamy Liceum Ogólnokształcące
w Grójcu i Liceum Ogólnokształcące w Nowym Mieście nad Pilicą, cechujące się bardzo dobrym poziomem jak na takie nieduże Liceum. Nawiązał do tego, że pozwolił sobie na to wyróżnienie, aby pewne licea nie były potraktowane krzywdząco ze względu na wyróżnienia tylko jednej szkoły.
Wicestarosta Janusz Różycki nawiązując do prowadzonej rozmowy, nie ujmując nikomu podkreślił, że mamy wielu świetnych dyrektorów szkół i zachęcał Radnych, żeby zainteresowanie objęli całym powiatem. Wtedy będą mogli bardziej obiektywnie oceniać. Podkreślił, że warto zapoznać się z osiągnięciami wszystkich szkół
w powiecie grójeckim, ze względu na to, że naprawdę te osiągnięcia są duże i warto pochwalić wszystkich tych, którzy na to zasługują. Jeśli chodzi o krytykę, z którą Pan Radny Maciej Dobrzyński wystąpił odnośnie realizowanego programu,
to Wicestarosta Janusz Różycki uznał, że w przeciwieństwie do Pana Radnego, nie zna się na wszystkim oraz to, że na szkolnictwie zawodowym też za bardzo się nie zna. Aczkolwiek stara się słuchać innych, którzy mają trochę wiedzy i wiele mogą powiedzieć na ten temat. Podkreślił, że na pewno w realizacji każdego projektu można znaleźć sporo rzeczy, które udałoby się zrobić lepiej.
Przewodniczący Rady Janusz Karbowiak wyszedł z zapytaniem odnośnie tego, czy któryś z dyrektorów szkół chciałby zabrać głos. W szczególności nawoływał do tych dyrektorów szkół, w których był realizowany projekt „Wybieram lepszą przyszłość”.
Dyrektor Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Grójcu Pani Dorota Skalińska zabierając głos w sprawie projektu zakomunikowała, że prowadzenie projektu nałożyło określone trudności, ale w konsekwencji przyniosło wiele pozytywnych korzyści. Projekt pozwolił m.in. na kupno tablicy multimedialnej do sali matematycznej oraz na utworzenie nowych sal dydaktycznych, dzięki którym zostają stworzone dogodniejsze warunki do nauki. Nawiązując do projektu zwróciła uwagę na to, że nie można patrzeć tylko w kategoriach finansowych (wyposażenie, sprzęt), ale pod kątem drugiej równie ważnej części tego projektu, która pozwoli młodzieży ukierunkować się zawodowo.
Kolejno głos w sprawie realizowanego projektu zabrała Dyrektor Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Warce Pani Dorota Kreczmańska. Zaakcentowała duże znaczenie projektu, dzięki któremu wyposażono pracownie w potrzeby im sprzęt. Szczególnie odniosła się do zajęć z hotelarstwa, gastronomii, przedsiębiorczości. Podkreśliła nie tylko bardzo dobry poziom wyników maturalnych w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Warce, ale także zaznaczyła wysoki poziom zdawalności egzaminów zawodowych, który od dwóch kształtuje się powyżej średniej krajowej.
Dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego w Nowym Mieście Pani Elżbieta Falek nawiązując do projektu przede wszystkim położyła nacisk na to, że młodzież uczestnicząca w projekcie miała o wiele większe możliwości dot. praktyk zawodowych, z których bardzo dużo wyniosła. Projekt pozwolił także doposażyć sale lekcyjne w ich Ośrodku oraz był bardzo pomocnym zastrzykiem dla młodzieży, która wkracza w dorosłe życie.
Dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego w Jurkach Pani Monika Mikołajczyk poinformowała zebranych, że projekt pozwolił na doposażenie sal lekcyjnych odpowiednio przystosowanych do potrzeb nauczania, lepszą organizacje praktyk młodzieżowych, a przede wszystkim dał możliwość kształcenia uczniów na znacznie wyższym poziomie.
Radny Mariusz Wojno zabierając głos w tej sprawie podkreślił racje ze strony praktyków jak i teoretyków. Nawiązał do tego, że problem polega też na tym, że Ministerstwo Edukacji Narodowej nie słucha praktyków. Zatrudnieni nam teoretycy tworzą przepisy, które potem dyrektorzy szkół muszą realizować. Zwrócił uwagę na to, że w dużej mierze środki finansowe są przekazywane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i które są w znacznej mierze na terenie powiatu wydatkowane. „Czyli jednym słowem w jakiś sposób ta nasza oświata dochód przynosi, pomimo tego, że Starostwo z własnego budżetu dodatkowo jakieś środki musi dołożyć”. Odniósł się do tego jak ważna jest oświata i że warto w nią inwestować. Zaakcentował, że standard nauczania musi się cały czas podnosić i że warto podebatować nad tym jak zrobić żeby to, co jest już w tej chwili dobre, było jeszcze lepsze. Poinformował, że na Komisji Oświaty dnia 27 października br. apelował o współpracy Dyrektorów Szkół Ponadgimnazjalnych z Dyrektorami Gimnazjów. Przyczyną takiego apelu jest fakt, że część młodzieży z powiatu grójeckiego kończących szkołę gimnazjalną wybiera szkoły ponadgimnazjalne poza powiatem grójeckim. Z racji tego, że nieznane są przyczyny takich wyborów warto zainteresować się tym tematem. Być może inna oferta pomoże zachęcić młodzież z innych powiatów do nauczania w szkołach powiatu grójeckiego.
Radny Jan Traczyk złożył podziękowanie Naczelnikowi Wydziału Edukacji i Zdrowia za przygotowanie materiałów związanych ze stanem realizacji zadań oświatowych
w roku szkolnym 2013/2014 w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat Grójecki. Po przeanalizowaniu informacji podkreślił, że cieszy go fakt, że szkoły w powiecie grójeckim nie produkują bezrobotnych, czyli że dopasowanie zawodów w naszych szkołach jest całkiem przyzwoite. W tym przypadku ukłon skierował do nauczycieli placówek oświatowych, którzy starają się otwierać nowe kierunki.
Podkreślił także znaczenie niepokojących bardzo wysokich kosztów utrzymania dzieci w niektórych szkołach, jak również o malej ilości rozpowszechnionych informacji o stypendiach. Wyróżnił, że bardzo istotną rzeczą również jest to, że prawie sto procent kadry pedagogicznej w podległych szkołach cechuje się wyższym poziomem wykształcenia z przygotowaniem pedagogicznym oraz to, że środki przyznane dla kształcenie nauczycieli można przeznaczyć w innym kierunku m.in. na szkolenie Rad Pedagogicznych w bardzo specyficznych kierunkach. Jeśli chodzi
o wyniki nauczania to podkreślił ich wysoki poziom. Według niego bardziej istotne jest to, w jakim stopniu matura została zdana, niż to, aby zdawalność matur wynosiła sto procent jak również to, że jest to kwestia pracy szkoły. Nawiązał do znikomego żalu do dyrektorów szkół odnośnie braku rozpowszechniania informacji
o stypendiach. Po raz kolejny apelował, aby informacje te w środowisku nagłaśniać, po to, aby uczniów najzdolniejszych do szkół powiatu grójeckiego przyciągać.
Następnie Radny Jan Traczyk z racji kończącej się kadencji podziękował wszystkim dyrektorom, nauczycielom za współpracę, życząc jak najlepszych wyników w ich nauczaniu.
Inspektor Wydziału Edukacji i Zdrowia Pani Małgorzata Czerwińska nawiązując do wypowiedzi Radnego Jana Traczyka zabrała głos w sprawie rozpowszechniania informacji o stypendiach w podległych szkołach. Podkreśliła fakt bardzo dobrego rozpowszechniania informacji ze względu na stały kontakt z dyrektorami oraz nauczycielami szkół. Informacje o tym, jakie są stypendia i w jakiej kwocie, przekazywane są im na bieżąco. Efektem tego jest to, że 13 uczniów uzyskało bardzo wysokie średnie. W przypadku natomiast stypendiów Prezesa Rady Ministrów informacja nie była rozpowszechniania z tego względu, że taka informacja nie została dostarczona do Urzędu. Co było zapewne spowodowane zmianami na stanowisku premiera.
Radny Maciej Dobrzyński powrócił do sprawy wcześniej poruszanej dot. projektu
i reakcji dyrektorów na jego słowa. Zastanawiał się nad źródłem tych różnic między teoretykami, a praktykami i stwierdził, że dyrektorzy nie mają pełnego obrazu, jakie są w tej chwili wymogi naszego rynku pracy i jakie wymogi są później stawiane
w stosunku do ludzi młodych, którzy idą do pracy po tym 3-4 letnim okresie nauczania. Radny Maciej Dobrzyński poprzez wypowiedź „Słuchając Panią Dyrektor z Liceum Ogólnokształcącego z Nowego Miasta, która chwaliła się dobrze wyposażonym warsztatem, stwierdzając jednocześnie, że do tej pory to nie miała nic”, stwierdził, że tak naprawdę chyba to jest odpowiedź na prowadzoną dyskusję. Podkreślił, że rzeczywiście Pani Dyrektor Nowego Miasta ma prawo być zadowolona, bo dostała do ręki kilka narzędzi, ustawiając je w niezbyt odpowiednim miejscu, bo takiego miejsca Pani Dyrektor nie posiada, ale nie jest to powód do zadowolenia
w tym momencie. Stwierdził, że prawdę mówiąc dzisiejsze czasy mają już wyższe wymogi. Za kwotę, na którą rzeczywiście opiewał ten projekt powinniśmy zrobić znacznie więcej. Oznajmił, że ma pretensje do dyrektorów, że nie zadali sobie trudu porozmawiania z ludźmi, którzy prowadzą praktyki zawodowe, na co dzień i którzy od lat szkolą uczniów pod kątem praktycznej nauki zawodu. Nawiązał do tego, że nikt nie prowadził rozmów i konsultacji z nim, ani z jego kolegami (odnosząc się do wareckiego rynku pracy) o tym jak to powinno wyglądać oraz jakie są wymagania
w stosunku do uczniów, którzy trafiają do pracy lub na praktyczną naukę zawodu. Zaznaczył, że w tym właśnie tkwi kwintesencja sporu i różnicy w ocenie tego projektu. Oznajmił, że 900 tys. zł to jest za mało, a 2 mln 100 tys. zł uznał, że zostało nie produktywnie wykorzystane. Podkreślił, że tak naprawdę nie jest zadowolony
z projektu oraz owoców tego projektu.
Wicestarosta Janusz Różycki nawiązał do słów Pana Radnego Macieja Dobrzyńskiego, odnośnie tego, że 2 mln 100 tys. zł były pieniędzmi zmarnowanymi.
Podkreślił, że przez kogoś ten program był realizowany i był to program głownie edukacyjny. Zasady programu były takie, jakie ktoś wymyślił i nie był to tylko program poświęcony wyłącznie doposażenia szkół, ale przede wszystkim był to program
o charakterze edukacyjnym. Zaznaczył, że jest to sesja oświatowa, a program ten, który jest tematem dodatkowym i stanowi mały procent tego, co zostało wydane na oświatę w roku bieżącym, stanowi główny temat dyskusji. Rozumie, więc przez to, że cała reszta dotycząca oświaty wszystkim z obecnych radnych się podoba skoro nie ma innych uwag, problemów. Jednakże osobiście chciał zwrócił również uwagę na aspekty związane z sytuacją subwencji oświatowej, która przestaje wystarczać na utrzymanie szkół, co z roku na rok się to pogłębia i jest widoczne. W tym roku jednak uległo to poprawie w porównaniu do roku poprzedniego, chociaż czynniki, które to powodują nie ustały. W dalszym ciągu, jeśli subwencja rośnie to ona pokrywa wyłącznie urzędowe podwyżki i płace nauczycieli, natomiast nie pokrywa innych kosztów utrzymania szkoły. Mimo to dzięki pewnym posunięciom udało się zahamować ten wzrost, a nawet zmniejszyć. Pewne działania, które zostały wykonane w kwestii oszczędności, będą skutkować dopiero w przyszłym roku. Natomiast i tak to jest niewystarczające i w związku z powyższym apelował do Radnych, aby te działania kontynuować w naszej oświacie.
Następnie Przedstawiciel Związków Zawodowych Pani Teresa Świątek podziękowała za zaproszenie na posiedzenie Sesji Rady Powiatu oraz zwróciła się z prośbą
o możliwość wygospodarowania środków finansowych na podwyżki dla pracowników obsługi w placówkach oświatowych.
Starosta Marian Górski podkreślił, że każdy głos zabrany na posiedzeniu, wszystkie wskazówki oraz doświadczenie związane z realizacją tego projektu pozwolą
w przyszłości lepiej wykorzystać uzyskane środki pod każdym względem. Zwrócił uwagę na to, że programy narzucają pewne widełki, których trzeba się trzymać. Podziękował dyrektorom za zrealizowanie projektu i ma nadzieje, że po wysłuchaniu owej dyskusji będą w przyszłości współpracować (w przypadku nauczycieli zawodu) z miejscami gdzie odbywają się staże oraz praktyki.
Będąc przy głosie Starosta Marian Górski podkreślając istotę ostatniego spotkania
w tej kadencji, jeśli chodzi o sesję oświatową, podziękował wszystkim dyrektorom za owocną współpracę z Zarządem w tym okresie i za wysiłek włożony w coraz lepsze doskonalenie swoich placówek.
Ad. 8
Informację z wykonania budżetu Powiatu Grójeckiego za I półrocze 2014 r. – przedstawiła Skarbnik Powiatu Jadwiga Ostrowska.
Rada Powiatu przyjęła informację do wiadomości.
Ad. 9
Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał w sprawach:
Ad. 9.1.
Projekt Uchwały Rady Powiatu zmieniającej Uchwałę Budżetową Powiatu Grójeckiego na rok 2014 przedstawiła Skarbnik Powiatu Jadwiga Ostrowska (załącznik).
Przewodniczący Rady spytał o uwagi.
Radny Stanisław Woźniak spytał o zwiększenie się planu dochodów.
Skarbnik Powiatu Jadwiga Ostrowska potwierdziła fakt zwiększania się planu dochodów, z racji tego, że nie podjęta została jeszcze decyzja w związku z Uchwałą
z gm. Błędów i że nieporuszana była sprawa dotycząca drogi w tamtych terenach.
Przewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Jerzy Bińkiewicz poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Głosowało 15 radnych. Uchwała Nr XLVI/265/2014 została przyjęta jednogłośnie, 15 głosów „za”.
Ad. 9.2.
Projekt Uchwały Rady Powiatu w sprawie zmiany uchwały XXIX/225/2009 z dnia 27 października 2009 r. w sprawie sprzedaży lokali mieszkalnych przedstawił Z-ca Naczelnika Wydziału Finansowego Józef Zawiślak (załącznik).
Przewodniczący Rady spytał o uwagi. Uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Jerzy Bińkiewicz poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Głosowało 15 radnych. Uchwała Nr XLVI/266/2014 została przyjęta jednogłośnie, 15 głosów „za”.
Radny Arkadiusz Stępniewski opuścił salę obrad. Obecnych 14 radnych.
Ad. 9.3.
Projekt Uchwały Rady Powiatu w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu do udzielenia poręczenia kredytu obrotowego przedstawił Wicestarosta Janusz Różycki (załącznik).
Przewodniczący Rady spytał o uwagi.
Radny Stanisław Woźniak zapytał o opinie banków w sprawie uzyskania kredytu.
Wicestarosta Janusz Różycki wyjaśnił, że ze strony Banku Biała Rawska, z którym były prowadzone rozmowy, zostanie podjęta decyzja w przypadku zatwierdzenia Uchwały przez Rade Powiatu.
Radna Małgorzata Woźniak spytała czy decyzja w sprawie udzielenia poręczenia kredytu musi zostać podjęta przez obecny Zarząd.
Wicestarosta Janusz Różycki wyjaśnił, że umowa musi zostać podpisana zanim powstanie przyszły Zarząd.
Przewodniczący Rady Janusz Karbowiak powitał przybyłego na posiedzenie Prezesa PCM Sp. z o.o. w Grójcu Pana Marka Lejka.
Radny Adolf Maciak wystąpił z prośbą o uzasadnienie zasadności Uchwały
w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu do udzielenia poręczenia kredytu obrotowego pozostałym Członkom Rady, którzy nie uczestniczyli w spotkaniu
w Komisji.
Prezes PCM Sp. z o.o. w Grójcu p. Marek Lejk zaprezentował informacje na temat projektu PL013. Opisał dwa bardzo potrzebne programy, które są finansowane
w większości ze środków norweskich opiewających na kwotę 5 mln zł oraz na dopłatę ze strony powiatu w granicach 1 mln zł. Podkreślił, że zapadalność na wiele chorób jest największa w województwie mazowieckim, podkreślając fakt, że zainteresowanie starzejącym się społeczeństwem w powiecie grójeckim jest znikome oraz to, że szpital chce wyjść naprzeciw pladze, którą są udary mózgu oraz zawały mięśnia sercowego. Do tego celu służyć będzie program, nazywany PL013, który
w całości jest dedykowany przez Norwegów dla mieszkańców powiatu grójeckiego. Poinformował, że drugim elementem środków jest poprawa zdrowotności ludzi starszych cierpiących m.in. na choroby narządów ruchu, zniedołężnienia ludzi starszych. Podkreślając o osobach w dość młodym wielu cierpiących już na bardzo zaawansowane choroby, dość niespotykane nawet w Warszawie. Oznacza to, że system opieki zdrowotnej nie przesiewa w sposób właściwy tych ludzi. Oba projekty mają w swoim zasięgu przesiać ok. 15 tys. osób z powiatu grójeckiego. Co nigdy do tej pory nie miało miejsca. Dlatego też oznajmił, że jako szpital podejmują się tego zadania i wszystkie działania mają zapięte na ostatni guzik. Nie mają tylko możliwości dopłaty Norwegom. Zaakcentował, że być może będzie to przełom.
Z tego też względu zwraca się z prośbą o troskliwe pochylenie się nad tym projektem i danie szansy mieszkańcom Grójca.
Radny Waldemar Kopczyński powrócił na salę obrad. Obecnych 15 radnych.
Radny Witold Wójcik po przedstawionej informacji dotyczącej w/w projektu podziękował Prezesowi PCM Sp. z o.o. w Grójcu za przybycie na posiedzenie Rady Powiatu i wytłumaczenie celu tego projektu. Podkreślił, że stoimy przed możliwością polepszenia tych warunków i zwiększenia możliwości dostępu do takich świadczeń, które czekają nas wszystkich. W związku z powyższym uważa, że ten temat nie powinien podlegać dyskusji i poparcie w/w projektu powinno być głośne.
Radny Radosław Kreczmański spytał, czy projekt będzie obejmował tylko mieszkańców Grójcu, czy całego powiatu grójeckiego.
Prezes Marek Lejk poinformował, że projekt ten jest adresowany do mieszkańców Grójca, do populacji 100 tys. oraz o tym, że badaniom podlegać będzie 15 tys. osób. Pierwszy program jest programem kardiologiczno-udarowym, w drugim natomiast prowadzone będą badana narządu ruchu.
Przewodniczący Rady spytał o uwagi. Więcej uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Jerzy Bińkiewicz poinformował, że Komisja po wnikliwej analizie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały, jednak nie jednogłośnie.
Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Głosowało 15 radnych. Uchwała Nr XLVI/267/2014 została przyjęta jednogłośnie, 15 głosów „za”.
Radna Stefania Fetraś opuściła salę obrad. Obecnych 14 radnych.
Ad. 10
Interpelacje i zapytania radnych.
Radny Maciej Dobrzyński wystąpił z zapytaniem odnośnie tego jak wygląda sytuacja finansowa Muzeum im. K. Pułaskiego w Warce oraz placówek oświatowych do końca 2014 roku.
Skarbnik Powiatu Jadwiga Ostrowska poinformowała, że jeśli chodzi o jednostki oświatowe to wpłynęło i było rozpatrywane kilka wniosków, które dotyczyły brakujących środków w budżecie placówek oświatowych m.in. na płace (ze względu na duża ilość urlopów zdrowotnych), zwiększenie się ilości stypendiów czy remonty (awaria kanalizacji). Pozostałe wnioski opiewają natomiast na niewielkie kwoty.
W przypadku Muzeum im. K. Pułaskiego w Warce to brakująca kwota wynosi ok. 54 tys. zł, z czego 40 tys. zł należy uregulować w br., a pozostała część możne zostać uregulowana na początku stycznia 2015 roku.
Radny Mariusz Wojno poprosił o wyjaśnienie sytuacji związanej z dość ostatnio głośnym tematem dotyczącym sortowni śmieci w Grójcu.
Przewodniczący Rady Janusz Karbowiak o głos w tej sprawie poprosił Naczelnika Wydziału Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska p. Teresę Ostatek.
Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska p. Teresa Ostatek wyjaśniła, że Wydział nie wydawał decyzji na funkcjonowanie „sortowni odpadów” na terenie miasta Grójec przy ul. Laskowej, ponieważ nie ma takich uprawnień. „Sortownia” jest przedsięwzięciem funkcjonującym w ramach regionalnych zakładów gospodarki odpadami komunalnymi i nie podlega kompetencjom Starostwa.
Poinformowała, że firma „Ino-Recykling” otrzymała decyzje wyłącznie na zbieranie odpadów tzw. opakowaniowych (opakowań z papieru i tektury, szkła, metali, tworzyw sztucznych, zmieszane odpady opakowaniowe), które są odbierane selektywnie. Firma nie posiada także zezwoleń na recykling odpadów na w/w terenie, a zbieranie od innych podmiotów odpady może przekazywać wyłącznie uprawnionym podmiotom do dalszego zagospodarowania. Działalność tej firmy w powyższym zakresie może być prowadzona (na terenie byłego FSO) wyłącznie w jednej hali (użytkowanej na podstawie umowy dzierżawy).
Radny Mariusz Wojno spytał uczestniczącego w posiedzeniu Radnego Waldemara Kopczyńskiego o to czy jeżeli policjant podejrzewa, że na danym terenie może być dokonywane przestępstwo to czy możne bez nakazu wejść i to sprawdzić. Czy pracownicy Starostwa mogliby bez wcześniejszego zawiadamiania tych firm wejść
i tą sytuację sprawdzić.
Radny Waldemar Kopczyński w związku z zadanym pytaniem, o udzielenie odpowiedzi poprosił Naczelnika Wydziału Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska p. Teresa Ostatek ze względu na funkcjonowanie w oparciu o zupełnie inne przepisy niż policja.
Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska p. Teresa Ostatek
poinformowała, że jeśli chodzi o kontrole to Wydział też obejmują przepisy i należy taka firmę zawiadomić 7 dni przed planowaną kontrolą. W tym wypadku kontrola planowana jest na 3 listopada br. Jeśli natomiast chodzi o kontrole interwencyjne
w przypadku zagrożenia życia i zdrowia poinformowała, że można tego dokonać na imienne upoważnienie. Naczelnik zawiadomiła o prowadzonych rozmowach z WIOŚ, na temat tego, że sprawa zostanie do nich przekazania ze względu na podejrzewanie sprawy o stronniczość. Natomiast w przypadku gdyby przyjechała kontrola z WIOŚ na ten teren i nie zostałby stwierdzony stan naruszenia obowiązującej decyzji, to Wydział mógłby zostać oskarżony o to, że działa niezgodnie z prawem, ponieważ swoje działania przekazuje na inny organ. Dlatego została podjęta decyzja, że Wydział sam przeprowadzi kontrole sortowni odpadów. Zawiadomiła, że została jeszcze do wyjaśnienia kwestia planu zagospodarowania przestrzennego, po czym ewentualnie sprawa zostanie skierowana do WIOŚ
z ustaleniami z kontroli.
Przewodniczący Rady Janusz Karbowiak wystąpił z prośbą do Naczelnika Wydziału Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska o to, aby sprawę tą Wydział wyjaśnił na łamach lokalnej prasy ze względu na dużą ilość domniemywań ze strony mieszkańców.
Radny Maciej Dobrzyński odniósł się do sprawy spisu z natury OPP w Nowym Mieście nad Pilicą.
Wicestarosta Janusz Różycki podkreślił, że informacja, którą posiada Pan Rady jest według stanu zakupu, co się ma nijak do wartości obecnej. Poinformował, że uczestniczył w spotkaniu Rady w Nowym Mieście gdzie poruszana była sprawa OPP i ewentualnego przekazania na rzecz gminy znajdującego się tam wyposażenia,
w zamian za kupno sprzętu myjącego do SPZOZ w Nowym Mieście. Poinformował Panią Burmistrz, że sam nie może decydować o takich sprawach, ponieważ taki temat nie był poruszany na posiedzeniu Zarządu, aczkolwiek można rozpatrywać taką możliwość. Podkreślił, że nadal podtrzymuje, że była to słuszna decyzja
z punktu widzenia rozpatrywania tego pod kątem sprzedaży, ze względu na całą procedurę związaną z ogłoszeniem przetargu czy wyceną, gdzie okazałoby się, że koszty sprzedaży przewyższyły wartość wyposażenia. Natomiast przyznaje, że zbyt mało uwagi poświęcono zbadaniu sprawy dot. przydatności wyposażenia zlikwidowanego OPP w podległych nam jednostkach. Przyznał, że niedopatrzenie tego tematu było, natomiast stan faktyczny na dzień dzisiejszy jest taki, że gmina, która przejęła wyposażenie nie rozdaje tego chyba osobom prywatnym tylko przekazuje sprzęt podległym im jednostkom, więc dalej to służy tym, którym służyło wcześniej, czyli dzieciom z Gminy Nowe Miasto. Powiadomił także, że gmina
w zamian za przekazane wyposażenie kupiła sprzęt (urządzenie sprzątające) do SPZOZ w Nowym Mieście, przez co wywiązała się ze złożonej obietnicy.
Radny Maciej Dobrzyński przypomniał o piśmie do Pani Burmistrz Barbary Gąsiorowskiej dot. zobligowania do 1 października br. do uruchomienia działalności podobnej do działalności wcześniej funkcjonującej po zlikwidowanym OPP w Nowym Mieście.
Starosta Marian Górski w związku z powyższym przybliżył pismo adresowane do Pani Barbary Gąsiorowskiej Burmistrza Gminy i Miasta Nowe Miasto jak również odpowiedź Pani Burmistrz w w/w sprawie.
Ad. 11
Wolne wnioski o oświadczenia radnych.
Radny Witold Wójcik powrócił do sprawy zatrudnienia p.Dyrektor Muzeum w Warce na okres 5 lat, uzasadniając to poprawą komfortu pracy, stworzeniem bezpieczeństwa osobie, która bardzo dużo zrobiła dla tej placówki oraz która merytorycznie jest do tego dobrze przygotowana. W związku z tym złożył wniosek
o przegłosowanie do Zarządu Powiatu o zgodzenie się na 5 lat podpisania umowy dla Pani Dyrektor Muzeum w Warce.
Wiceprzewodniczący Rady Krzysztof Ambroziak w nawiązaniu do wniosku Pana Radnego Witolda Wójcika poinformował, że rozwiazywanie spraw związanych
z zatrudnianiem, kogo i na ile należy do kompetencji Zarządu Powiatu. Jako Radni nie powinni wnikać konkretnie, kto i na ile. Z tego, co wie na takie stanowisko powołuje się konkursem i dopiero drugim elementem jest dobrowolność Zarządu do przedłużenia czasu stanowiska pracy. To, na jaki okres jest przedłużana umowa jest decyzją typowo dla Zarządu. Oni, jako radni mogą podpowiadać Zarządowi, kierować, a nie od razu składać wnioski formalne.
Radna Małgorzata Woźniak nawiązując do wypowiedzi Wiceprzewodniczącego Rady Krzysztofa Ambroziaka oznajmiła, że dziwi ją to, że postawił taką tezę o to, że Radni nie powinni wnioskować o takie rzeczy. Poinformowała, że Radny oprócz możliwości wnioskowania ma jeszcze funkcje kontrolną i jak najbardziej każdy wniosek każdego Radnego powinien być rozpatrywany.
Wicestarosta Janusz Różycki wyjaśnił przyczynę podjęcia przez Zarząd Powiatu decyzji przedłużenia Pani Dyrektor Muzeum w Warce umowy na okres 3 lat. Wicestarosta dla jasności podkreślił fakt, że bardzo wysoko ocenia pracę Pani Dyrektor Muzeum w Warce. Poinformował, że podjęcie decyzji o przedłużenie umowy na okres 3 lat wynikało z tego, że nowy Zarząd, zakładając, że będzie się składał z nowych osób, nie będzie miał odpowiedniego czasu by poznać Panią Dyrektor i uzyskać opinię, co do jej pracy. Podkreślił, że rok lub dwa lata to jednak za mało. Jeśli umowa zostałaby przedłużona na okres 4 lat to kolejny Zarząd stanąłby przed tym samym problemem, co obecny w danej chwili ze względu na koniec kadencji. Jeśli decyzja podjęta by była na okres 5 lat, to odcięliby kolejny Zarząd od decyzyjności. Dlatego też uznano, że trzy lata jest logicznym okresem, który z jednej strony daje Pani Dyrektor stabilność, a z drugiej możliwość nowemu Zarządowi na szanse podjęcia decyzji już po wnikliwym zapoznaniu się z pracą Pani Dyrektor. Ostatecznie uważa, że okres, na który została podjęta decyzja jest okresem prawidłowym.
Odniósł się także do dyskusji na temat tego, co Radni powinni, a czego nie powinni. Oznajmił, że ustawodawca wyraźnie wskazał stanowiska pracy w Starostwie, które są w kompetencji Rady, Zarządu oraz Starosty. Osobiście nigdy nie pozwolił sobie, żeby ingerować w decyzje, np. dyrektorów innych jednostek odnośnie zatrudniania.
Z racji tego, że uważa, że narusza to kompetencje Zarządu, nie będzie brał udziału
w głosowaniu.
Radny Witold Wójcik odniósł się do wypowiedzi Wicestarosty Janusza Różyckiego
i do tego, co powinna Rada, a czego nie powinna. Powrócił do kwestii związanej
z tak późnym podjęciem decyzji w sprawie przedłużenia umowy Pani Dyrektor Muzeum w Warce. Kolejno odniósł się do kompetencji Zarządu i Rady Powiatu. Nawiązał do głosowania w sprawie projektu budowy Muzeum w Warce i do tego, że „tylko kompetencje Zarządu spowodowały to, że brnęliśmy w to dalej i teraz mamy to, co mamy. Czy ktoś się wtedy nas pytał o to, co powinniśmy, a czego nie powinniśmy”. Oznajmił, że dziś ma do siebie wielkie zarzuty, bo powinien reagować wtedy na to, co się dzieje. Następnie odniósł się do Radnego Krzysztofa Ambroziaka zadając mu pytanie czy wie, na czym polega rola Radnego i do czego zobowiązuje. Przypomniał sprawę pozbawienia go stanowiska przewodniczącego z powodu tego, że nie potrzebnie dopuścił ludzi do głosu i że radni nie powinni słuchać ludzi przybyłych na posiedzenie. Teraz ponownie powróciła kwestia tego, że radni nie powinni zabierać głosu i głosować w tak ważnej sprawie.
Przewodniczący Janusz Karbowiak przypomniał, że Zarząd w obecnej kadencji już kilkukrotnie podejmował decyzję związane z zatrudnianiem i przedłużaniem umów różnym dyrektorom i nikt nie ingerował w tych sprawach. Po raz kolejny przypomniał, że sprawy przedłużenia umowy należą do kompetencji Zarządu Powiatu.
Radny Krzysztof Ambroziak odniósł się do wypowiedzi Radnego Witolda Wójcika
i zaznaczył, że dokładnie powiedział, że jego zdaniem podjęcie decyzji w tego typu sprawach należy w kompetencjach Zarządu i nie powinni głosować wnioskiem formalnym. Jako Rada mogą rozmawiać, sugerować Zarządowi poszczególne decyzje, a nie podejmować wnioskiem formalnym.
Radny Radosław Kreczmański przypomniał zebranym radnym, że są reprezentantami swoich mieszkańców. Podkreślił, fakt złych opinii i zaniepokojenia ze strony mieszkańców Warki na pracę Pani Dyrektor Muzeum w Warce. Zaznaczył, że powinni jako radni słuchać i brać pod uwagę także opinię mieszkańców w takich sprawach.
Radny Krzysztof Ambroziak uzupełniając swoją wcześniejszą wypowiedź dodał, że uznaje, że przedłużenie przez Zarząd umowy jest uhonorowaniem oraz docenieniem dotychczasowej pracy Pani Dyrektor. Oznajmił także że cieszy się z faktu przedłużenia umowy Pani Dyrektor Muzeum w Warce.
Radny Waldemar Kopczyński poprosił o konkretne sformułowanie wniosku przez Pana Radnego Witolda Wójcika.
Radny Witold Wójcik sformułował wniosek w następujący sposób: Wniosek do Zarządu o zmianę decyzji z 3 na 5 lat przedłużenia Pani Dyrektor w Warce umowy.
Przewodniczący poddał wniosek pod głosowanie.
Wyniki głosowania:
7 głosów „za”, 1 „przeciw”, 2 „wstrzymujące się”
Rady Waldemar Kopczyński poinformował zebranych na posiedzeniu Radnych
o planowanej Komisji Rewizyjnej na dzień 6 listopada br.
Natomiast Przewodniczący Rady Janusz Karbowiak poinformował zebranych na posiedzeniu Radnych o planowanej Sesji Rady Powiatu na dzień 14 listopada br.
Ad. 12
Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek Sesji został wyczerpany. Podziękował wszystkim za udział i o godzinie 14.10 zamknął posiedzenie wypowiadając formułę „Zamykam Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Protokołowała Przewodniczył
Żaneta Lipińska Janusz Karbowiak
Informacje o stronie
Podmiot publikujący: |
Starostwo Powiatowe w Grójcu |
Odpowiada za treść: |
Rada Powiatu Grójeckiego |
Wprowadził: |
Nieznany, data: 27.11.2014 r., godz. 15.25 |
Ostatnia aktualizacja: |
Nieznany, data: 28.01.2015 r., godz. 10.08 |
Czas |
Administrator |
Opis zmiany |
28.01.2015 r., godz. 10.08 |
Nieznany |
Edycja strony |
27.11.2014 r., godz. 15.25 |
Nieznany |
Dodanie strony |