Główna treść strony
Protokół Nr XLV
Sesji Rady Powiatu Grójeckiego w dniu 24 września 2014 r.
Sesja odbyła się w świetlicy LO w Grójcu ul. Poświętna 17.
Przewodniczący Rady Janusz Karbowiak o godzinie 10ºº otworzył Sesję wypowiadając formułę „Otwieram Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Powitał Panie i Panów Radnych Powiatu Grójeckiego, Starostę Grójeckiego Mariana Górskiego, zaproszonych gości oraz pracowników Starostwa.
Ad. 2
Przewodniczący Rady poinformował, że obecnie w Sesji uczestniczy 1 radnych,
co stanowi quorum i pozwala na podejmowanie prawomocnych decyzji. Lista obecności stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Ad. 3
Przewodniczący Rady odczytał wniosek Zarządu Powiatu w sprawie zgłoszenia autopoprawki do projektu uchwały przewidzianej w pkt 7.3 porządku obrad oraz uzupełnienia porządku o punkt 7.3 a dotyczący podjęcia uchwały w sprawie intencji przystąpienia Powiatu Grójeckiego do realizacji zadania Przebudowa drogi powiatowej nr 1675W Wola Chynowska – Konary – Podgórzyce (załącznik).
Radny Stanisław Woźniak i radny Stanisław Binkiewicz przybyli na Sesję. Obecnych 17 radnych.
Przewodniczący Rady poddał wniosek Zarząd Powiatu pod głosowanie. Wniosek został przyjęty jednogłośnie, 17 głosów „za”.
Przewodniczący Komisji Integracji Europejskiej i Promocji Powiatu Małgorzata Woźniak poinformowała, że w trakcie posiedzenia Komisja jednogłośnie przyjęła wniosek dot. nie rozpatrywania tej sprawy na dzisiejszej Sesji. Komisja zwróciła uwagę na brak informacji na temat obu organizacji, stąd propozycja zaproszenia na najbliższe posiedzenie Panów Prezesów w celu wyjaśnienia kilku istotnych kwestii. Komisja nie widzi przeszkód, jedynie ma zbyt mało informacji do podjęcia decyzji.
Starosta Marian Górski wyjaśnił, że rozłam nastąpił ok. 3 lata temu, ze związku żołnierzy LWP wydzieliła się grupa osób i powstały dwie organizacje. Ubiegająca się organizacja funkcjonuje pod nazwą Powiatowy Związek Weteranów i Rezerwistów Wojska Polskiego i zrzesza byłych wojskowych oraz sympatyków po czasie rozpadu LWP, ale nie tylko bo również osoby, które chcą kultywować i upowszechniać wiedzę historyczną i wojskową.
Radny Mariusz Wojno jako członek tego związku w kilku słowach przedstawił genezę powstania. Ponadto przybliżył obecny zakres działania, aktualne wydarzenia i uroczystości w jakim członkowie związku wzięli udział. Dodał, że propozycja umieszczenia herbu powiatu była podyktowana chęcią przyczynienia się do promowania naszego regionu zarówno w kraju jak i poza jego granicami.
Przewodnicząca Komisji po raz kolejny zapewniła, że Komisja nie widzi przeszkód, jedyną pobudką przyjęcia wniosku był całkowity brak informacji na temat tej organizacji. Komisja wnioskuje o ponowne rozpatrzenie tej sprawy.
Radca Marian Seweryn podkreślił, że wniosek Komisji zmierza do zdjęcia z porządku obrad punktu 7.5. Wniosek należy przegłosować.
Przewodniczący Rady zaznaczył, że punkt może być wprowadzony na kolejnej Sesji. Poddał wniosek Komisji pod głosowanie. Obecnych 17 radnych. Głosowało 16 radnych. Punkt 7.5 został większością głosów zdjęty z porządku obrad, 6 głosów „za” przy 4 „przeciw” i 6 „wstrzymujących się”.
Radny Radosław Kreczmański przybył na Sesję. Obecnych 18 radnych.
Przewodniczący Rady odczytał porządek obrad z wprowadzonymi zmianami:
1. Otwarcie Sesji.
2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
3. Przyjęcie porządku obrad.
4. Przyjęcie protokołu z dnia 25 czerwca 2014 r. oraz 18 lipca 2014 r.
5. Sprawozdanie Starosty Grójeckiego z pracy Zarządu Powiatu od ostatniej Sesji Rady Powiatu Grójeckiego i informacje Starosty Grójeckiego.
6. Analiza koncepcji utworzenia na terenie Powiatu Grójeckiego placówki opiekuńczo – wychowawczej typu socjalizacyjnego.
7. Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał w sprawach:
7.1. zmieniającej Uchwałę Budżetową Powiatu Grójeckiego na 2014 r.
7.2. uchwalenia zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Grójeckiego na lata 2014 – 2027,
7.3. wyrażenia intencji przystąpienia Powiatu Grójeckiego do ,,Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych ETAP II BEZPIECZEŃSTWO- DOSTĘPNOŚĆ-ROZWÓJ” w zakresie dofinansowania zadania Przebudowa ulicy Długiej oraz odcinków ulicy Cmentarnej i Wysockiego w Warce.
7.3 a wyrażenia intencji przystąpienia Powiatu Grójeckiego do ,,Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych ETAP II BEZPIECZEŃSTWO - DOSTĘPNOŚĆ - ROZWÓJ” w zakresie dofinansowania zadania Przebudowa drogi powiatowej nr 1675W Wola Chynowska – Konary – Podgórzyce.
7.4. przyznania medalu „Zasłużony Dla Powiatu Grójeckiego”,
8. Interpelacje i zapytania radnych.
9. Wolne wnioski i oświadczenia radnych.
10. Zamknięcie posiedzenia.
Przewodniczący Rady poddał porządek obrad po zmianach pod głosowanie. Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie, 18 głosów „za”.
Ad. 4
Przewodniczący Rady poinformował, że protokoły Nr XLIII/2014 z dnia 25 czerwca 2014 r. oraz Nr XLIV z dnia 18 lipca 2014 r. były wyłożone w Biurze Rady,
a odpisy przekazane Przewodniczącym Klubów Radnych. Spytał o uwagi. Uwag nie zgłoszono.
Protokół Nr XLIII/2014 został przyjęty jednogłośnie, 18 głosów „za”.
Protokół Nr XLIV/2014 został przyjęty jednogłośnie, 18 głosów „za”.
Ad. 5
Sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu od ostatniej Sesji Rady Powiatu Grójeckiego przedstawił Starosta Grójecki Marian Górski (załącznik).
Radny Maciej Dobrzyński poprosił o przybliżenie sytuacji na inwestycji w Warce, szczególnie w zakresie budowy CEM. Jednocześnie poruszył sprawę pisma Dyrektora Muzeum w Warce w sprawie kończącego się stosunku pracy.
Starosta Marian Górski wyjaśnił, że sprawa dotyczy braku spójności wykonywanych prac. Temat przybliży Z – ca Naczelnika Wydz. Finansowego Pan Józef Zawiślak.
Radny Maciej Dobrzyński podkreślił, że chodzi o poznanie stanowiska Pana Starosty, jak ocenia stan zaawansowania prac i czy nie ma zagrożenia dla terminu wykonania.
Starosta Marian Górski wyjaśnił, że pod koniec lipca Zarząd wystosował pismo pod adresem firmy wykonawczej wyrażając zaniepokojenie stanem robót, ponieważ nie zostały wykonane roboty budowlane, które były przewidziane na ten okres w harmonogramie rzeczowo – finansowym. Położenie elementów dachu na części administracyjnej budynku pozwoliłoby na wykonywanie prac wewnętrznych. Powyższe opóźnienia muszą być uzgodnione z biurem projektowym, jeśli zostaną zatwierdzone nastąpi dostosowanie do aktualnego harmonogramu. Na jutro zostało wyznaczone spotkanie w tej sprawie. Zagrożenie wystąpi, jeśli warunki pogodowe nie pozwolą na wykonanie dachu i nie będą mogły być prowadzone prace polegające na postawieniu ścian działowych, wstawieniu okien i świetlików dachowych, wykonaniu parapetów wewnętrznych , wykonaniu klap dymnych oraz fasady.
Pan Józef Zawiślak poinformował, że zafakturowane są prace wykonane zgodnie z harmonogramem za czerwiec i lipiec br. czyli wykonanie stanowi kwotę brutto
477 tys. zł. Ponadto są zafakturowane prace na kwotę ok. 126 tys. zł , ale nie podpisane przez inspektora nadzoru. Opóźnienie w wykonaniu i fakturowaniu wynosi ok. 2 m – cy. Zakończenie musi nastąpić do 15 maja przyszłego roku, natomiast rozliczenie z Jednostką Wdrażania do końca czerwca.
Radny Maciej Dobrzyński zauważył, że umowa jest podstawą do podjęcia działań. Skoro wykonawca się nie wywiązuje jakie powiat ma możliwości wpływu na zmianę tej sytuacji.
Radca Marian Seweryn poinformował, że po przesłaniu dwóch ponagleń można wypowiedzieć umowę.
Pan Józef Zawiślak dodał, że obecnie zostało wystosowane jedno ponaglenie.
Starosta Marian Górski stwierdził, że powiat nie może sobie pozwolić na kolejne odstąpienie od umowy. Terminy są napięte i każda zwłoka stanowi poważne zagrożenie dla wypłacenia środków. Jeśli nie zostaną podjęte określone działania wypełnienie harmonogramu rzeczowo – finansowego o czasie będzie bardzo trudne.
Radny Maciej Dobrzyński podkreślił, że należy podjąć radykalne kroki. Nie może być żadnych wypłat dopóki wykonawca nie wywiąże się z założeń zawartych w umowie.
Kontynuując radny ponowił zapytanie dot. zatrudnienia Pani Iwony Stefaniak.
Starosta Marian Górski zwrócił uwagę, że Zarząd na podjęcie decyzji w sprawie Pani Dyrektor Muzeum w Warce ma czas do końca grudnia br.
Radny Witold Wójcik poruszył temat związany z pkt 13,14,45 sprawozdania czyli sprawy związane z przekazaniem sprzętu będącego dotychczas w zasobach OPP
w Nowym Mieście. Ponadto radny spytał o pkt 18 dotyczący opóźnień w realizacji przebudowy linii kolejowej nr 8 oraz pkt 16 związany z pismem firmy Poleksbud Trade Sp. z o.o. w sprawie podwykonawcy budowy CEM przy Muzeum w Warce.
Starosta Marian Górski wyjaśnił, że na zapytanie dot. linii kolejowej udzieli odpowiedzi w dalszej części Sesji. Na pytanie dot. sprzętu wyjaśnił, że przy wstępnych negocjacjach Pani Burmistrz podkreśliła, że nie jest zainteresowana przejęciem sprzętu pływającego będącego dotychczas w zasobach OPP.
Co do samochodu na zapytanie skierowane do DPS w Lesznowoli Dyrektor odpowiedział, że obecny samochód, którym jednostka dysponuje jest w podobnym stanie technicznym, zmiana nie byłaby zasadna. Dyrektor OPP wystosował pismo pod adresem Zarządu w sprawie nieodpłatnego przekazania jachtów na rzecz UKS „ZEW” Nowe Miasto, który dotychczas funkcjonował przy OPP, ale należało wyjaśnić czy Statut uczniowskiego klubu pozwala na realizację zadania związanego z żeglarstwem. Podczas prac inwentaryzacyjnych Pani Burmistrz zmieniła zdanie i również wystąpiła o nieodpłatne przekazanie i sprzęt, w tym jachty został przekazany Gminie Nowe Miasto. Jeśli chodzi o firmę Poleksbud Trade Sp. z o.o. sytuacja wyglądała tak, że na początku lipca br. wystąpiła z propozycją podpisania umowy i zlecenia części robót budowlanych przy budowie CEM podwykonawcy firmie Remontowo – Budowlanej Dariusza Kapciaka z Radomia. Niestety powyższa firma nie podjęła współpracy. W związku z tym Poleksbud Trade Sp. z o.o. ponownie wystąpił do Zarządu o umożliwienie podpisania umowy z podwykonanwcą PPUH „GREM” Glonek Spółka Jawna z Lublina. Pismem z dnia 24 lipca 2014 r. Zarząd wyraził zgodę na podjęcie współpracy w zakresie robót budowlanych i dachowych.
Radny Witold Wójcik poprosił o przekazanie spisu przekazanego sprzętu.
Starosta Marian Górski wyjaśnił, że pismem z dnia 23 lipca 2014 r. Dyrektor OPP przekazał wykaz sprzętu pływającego będącego w zasobach OPP w Nowy Mieście. Informacja zostanie radnemu udostępniona.
Następnie radny Witold Wójcik spytał o sprawę poruszoną w piśmie firmy „Powiernictwo Kordek”. Jednocześnie poprosił o przedstawienie informacji o sytuacji finansowej SPZOZ w Nowym Mieście oraz PCM w Grójcu.
Starosta Marian Górski wyjaśnił, że firma „Powiernictwo Kordek” w piśmie z czerwca br. w związku z likwidacją biura terenowego w Tczewie i przeniesieniu do Gdyni poprosiła o zniesienia pełnomocnictwa Panu A.Pustkowskiemu i ustanowienie go dla Pana P. Jurgo. Ponadto w związku z upływem 30 lipca br. terminu ponownie wystąpiła o zawarcie aneksu celem przedłużenia umowy dot. pełnienia nadzoru inwestorskiego terenów zieleni zabytkowej w parku w Warce – Winiarach do dnia 31 października 2014 r.
Z – ca Naczelnika Wydz. Finansowego Pan Józef Zawiślak dodał, że z uwagi na przedłużenie prac renowacyjnych parku zachodzi potrzeba przedłużenia umowy.
W tym samym piśmie firma wystąpiła o zwiększenie wynagrodzenia o kwotę 25.830 zł brutto, na co Zarząd Powiatu nie wyraził zgody.
Z – ca Naczelnika Wydz. EiZ Stanisław Walczak przedstawił informację za okres
7 m- cy 2014 r. W SPZOZ w Nowym Mieście przychody ze sprzedaży netto wyniosły 11.031.362 zł, w tym z NFZ 10.962.691 zł. Koszty działalności operacyjnej wynoszą 11.807.167 zł. Wobec powyższego strata ze sprzedaży wyniosła - 775.806 zł Strata z działalności operacyjnej wyniosła - 392.852 zł. Strata ogółem z działalności gospodarczej wyniosła - 792.714 zł. Zobowiązania ogółem wyniosły 9.347.785 zł, w tym wymagalne 1.991.462 zł a należności wyniosły 3.973.662 zł. W PCM w Grójcu przychody ze sprzedaży netto wyniosły 21.386.585 zł. Koszty działalności operacyjnej to kwota 22.967.651 zł. Wobec powyższego strata ze sprzedaży wyniosła – 1.581.066 zł. Strata z działalności operacyjnej wyniosła – 926.991 zł. Strata ogółem z działalności gospodarczej wyniosła – 1.158.517 zł. Zobowiązania ogółem wyniosły 7.896.342 zł, w tym wymagalne 3.242.692 zł a należności wyniosły 7.659.726 zł.
Radny Maciej Dobrzyński poprosił o przekazanie powyższej informacji na piśmie.
Radny Witold Wójcik poprosił o przybliżenie obecnej sytuacji związanej
z przystąpieniem Powiatu Grójeckiego do Regionalnego Instrumentu Terytorialnego.
Starosta Marian Górski poinformował, że po otrzymaniu pisemnego wyjaśnienia z Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy w sprawie braku możliwości włączenia nas do realizacji instrumentu ZIT Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego z uwagi na nie spełnianie kryteriów podstawowych Starostwo zwróciło się do Marszałka Województwa Mazowieckiego o wyrażenie zgody na włączenie Powiatu Grójeckiego do instrumentu RIT Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Radomia. Doszło do spotkania w Urzędzie Marszałkowskim, na którym otrzymaliśmy decyzję o włączeniu naszego powiatu do grupy projektowej „obszaru radomskiego” w zakresie ochrony zdrowia. W tym czasie na łamach gazety lokalnej „Echo Dnia” niektórzy radni jednego z ugrupowań bardzo negatywnie ustosunkowali się do naszego powiatu. W związku z tym wystosował pismo pod adresem Prezydenta Radomia z propozycją spotkania. Na spotkaniu z udziałem Pana Dyrektora każda ze stron miała możliwość przedstawienia swoich spostrzeżeń, propozycji i obaw, niemniej powiat nie otrzymał jednoznacznej odpowiedzi. Chodzi o to, aby Urząd Marszałkowski ponownie zaktualizuje program. Pan Prezydent wyraźnie zastrzegł, że co chwila zmieniają się kwoty oraz warunku i dopóki nie otrzyma ostatecznej wersji nie udzieli wiążącej informacji. Jednocześnie Pan Starosta dodał, że wpłynęło pismo od Burmistrza Kozienic w sprawie zorganizowania spotkania z udziałem wszystkich powiatów, ale Prezydent Radomia nie widzi możliwość zanim nie otrzyma decyzji dot. ostatecznego zakresu i wysokości sumy. Jest gospodarzem przedsięwzięcia i nie możemy niczego mu w tej kwestii narzucić.
Z – ca Naczelnika Wydz. EiZ Stanisław Walczak dodał, że Pana Starosta przedstawił wyczerpującą informację, od tamtej pory nic się nie zmieniło.
Radny Witold Wójcik zauważył, że radni PiS politycznie podchodzą do tej sprawy. Wyraził zdziwienie dla postawy Posła RP Marka Suskiego, który jako mieszkaniec naszego powiatu powinien przykładać większą wagę do dbałości o potrzeby tego regionu. Radny wyraził zadowolenie, że Zarząd wykazał inicjatywę i w końcu podjął działania zmierzające do pozyskania dodatkowych środków. Jednocześnie podkreślił, że ostatnie słowo w tej sprawie i tak będzie należało do Zarządu Województwa Mazowieckiego.
Starosta Marian Górski zauważył, że SPZOZ w Nowym Mieście nieco opornie podchodzi do tego zagadnienia, niemniej Zarząd zobowiązał Dyrekcję, aby szpital wziął udział w tym przedsięwzięciu.
Radny Witold Wójcik stwierdził, że zaskakuje postawa Dyrektora SPZOZ w Nowym Mieście, zwłaszcza w kontekście wciąż bardzo dużych potrzeb szpitala w zakresie zakupu nowego sprzętu diagnostycznego.
Radny Stanisław Sitarek wniósł o uściślenie informacji dot. przekazania wyposażenia po likwidacji OPP w Nowym Mieście. Zarząd podjął w tej sprawie uchwałę. Radny zwrócił uwagę, że powinien być sporządzony spis z natury z określeniem szacunkowej wartości. Radni powinni być poinformowani jakiej wielkości są to środki i podjąć w tej sprawie decyzję.
Starosta Marian Górski zapewnił, że zostanie przygotowana i przekazana radnym szczegółowa informacja w sprawie przekazanego sprzętu.
Radny Stanisław Sitarek poprosił o przybliżenie informacji w sprawie wynajmu pokoi hotelowych w budynku przy ul. Mogielnickiej w Grójcu. Rada Powiatu podjęła decyzję o podjęciu działań zmierzających do przekształcenia pomieszczeń pod kątem ewentualnego wykupu zajmowanych lokali przez dotychczasowych najemców. Należy stwierdzić, że w tej materii nic nowego się nie dzieje. Ponadto radny spytał
o protokół z kontroli budynku ZSP w Grójcu a także o pismo Centrum Kształcenia i Usług w Oświęcimiu.
Starosta Marian Górski wyjaśnił, że w odpowiedzi na pismo CKiU w Oświęcimiu Zarząd nie wyraził zgody na posługiwanie się w publikacjach herbem Powiatu Grójeckiego. W sprawie pokoi Pan Starosta wyjaśnił, że po sprawdzeniu aktualności opłat okazało się, że są zaległości i tym osobom zostały wysłane na piśmie wypowiedzenia umów. Pan Zawiślak uszczegółowi tą sprawę..
Pan Józef Zawiślak poinformował, że chodziło o te umowy, gdzie zaległości w opłatach były wyższe niż za dwa miesiące. W przypadku jednej z lokatorek kwota długu na koniec lipca br. wynosi 10. 247,13 zł. W ubiegłym roku odbyła się rozprawa, doszło do ugody, ale osoba nadal nie płaci mimo propozycji Starostwa rozłożenia zadłużenia na raty. Od tamtego czasu wpłaciła jedynie 150 zł. W przypadku przedłużania się tego stanu prawdopodobnie będzie konieczna eksmisja.
Radca Prawny Marian Seweryn uzupełnił, że sprawa tej Pani toczy się od dłuższego czasu, obecnie została skierowana do Komornika przy Sadzie Rejonowym w Grójcu.
Kontynuując Pan Zawiślak wyjaśnił, że w dniu 17 lipca br. kilku lokatorom przesłano wypowiedzenia najmu, w jednym przypadku powodem było nie podpisanie umowy,
w pozostałych zaległości w opłatach. Część tych osób zaczęła sukcesywnie spłacać zaległości. Jedna osoba zrezygnowała i na dzień 31 lipca 2014 r. zdała pokój zwracając klucze a z jedną podpisano umowę do końca lipca br. Jednocześnie Pan Zawiślak poinformował, że konieczne będzie rozwiązanie umów z częścią mieszkańców, gdyż wg planowanych założeń na piętrze ma docelowo być jedenaście mieszkań o pow. ok. 30 m². Chodziło będzie o osoby najbardziej zalegające z opłatami oraz najkrócej zamieszkujące. Obecnie dwie osoby otrzymały propozycje zamiany zajmowanych lokali z terminem zdania kluczy do 31 lipca br. Natomiast kwestia przedłużania się wypływa z konieczności wykonania modernizacji instalacji elektrycznej, podłączania indywidualnych liczników, jeśli tylko będą na to środki zostanie ogłoszony przetarg. Nastąpi połączenie lokali i będzie można dokonać ponownej wyceny, wcześniej przedstawione dane były wyceną wstępną, chodziło
o 2 tys. zł za m².
Starosta Marian Górski wyjaśnił, ze Zarząd zlecił kontrolę pokrycia dachu oraz stanu technicznego obróbek blacharskich dachu i muru ogniowego budynku ZSP w Grójcu po wykonanym remoncie. Kontrola objęła również zbadanie stanu technicznego ścian po zalaniu wodą deszczową przed remontem dachu. W trakcie wykonywanych czynności firma stwierdziła szczelność pokrycia dachowego i obróbek blacharskich, niemniej w dwóch salach ściany szczytowe wymagały remontu z uwagi na to, że tynk częściowo zmurszał, powstały zarysowania i wykwity. Zarząd przeznaczył dodatkowe środki finansowe na wykonanie remontu polegającego na usunięciu grzyba i pleśni, oczyszczeniu, zabezpieczeniu preparatami oraz ponownym pomalowaniu.
W odpowiedzi na zapytanie radnego W. Wójcika Pan Starosta odczytał pismo Burmistrzów i Wójtów Powiatu Grójeckiego skierowane pod adresem Marszałka Województwa Mazowieckiego Adama Struzika, w którym wyrazili zaniepokojenie opóźnieniami w realizacji przez PKP PLK inwestycji przebudowy linii kolejowej
nr 8 Warszawa – Warka – Radom. Pismo stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Wiceprzewodniczący Krzysztof Ambroziak w krótkim wystąpieniu szczegółowo przybliżył powyższy temat. Samorządy wystąpiły z inicjatywą nie tylko pod adresem Pana Marszałka Adama Struzika, ale również interweniowały u Wicepremiera
RP Janusza Piechocińskiego. Wprawdzie oficjalnego stanowiska w tej sprawie nie ma, ale zaniepokoiła informacja od koordynatorów, że pierwszy etap będzie kontynuowany, następny etap Czachówek – Warka termin, który był określony na koniec 2015 r. prawdopodobnie zostanie przesunięty na 2017 r. gdyż ten projekt został wykluczony.
Radny Witold Wójcik powrócił do słów Pana Zawiślaka nt ewentualnej eksmisji tej lokatorki. Stwierdził, że przed podjęciem ostatecznej decyzji należy zapoznać się
z materialną sytuacją tej Pani, czy ma dokąd się wyprowadzić.
Radca Prawny Marian Seweryn zaznaczył, że w toku działań sądowych zalecona została ugoda, z naszej strony postanowienie było przestrzegane z drugiej strony niestety nie. Powiat nie ma wpływu na zmianę sytuację życiową tej Pani. Z uwagi na przedstawienie dokumentacji potwierdzającej zły stan zdrowia eksmisja na razie nie została zasądzona. Nie wiadomo jakie będą dalsze rozstrzygnięcia.
Radna Małgorzata Woźniak stwierdziła, że sprawy mieszkaniowe czy też socjalna ocena sytuacji życiowej i ubóstwa należą do zadań Gminy. To kwestia rozstrzygnięć kompetencyjnych. Za powyższy lokal powinna zapłacić opieka społeczna.
Radny Stanisław Sitarek poruszył sprawę zmiany organizacji ruchu dla drogi nr 1647W w pobliżu galerii handlowej „Dekada”. Przypomniał, że w momencie wydawania warunkowego pozwolenia na użytkowanie przestrzegał o możliwości wystąpienia takiej właśnie sytuacji. Jakie koszty poniesie powiat.
Starosta Marian Górski wyjaśnił, że GDDKiA ma duże zastrzeżenia do terenu, który w określony sposób wchodzi w zakres oddziaływania drogi krajowej. Chodzi
o wykonanie projektu zmian dla istniejącej stałej organizacji ruchu dla odcinka drogi tuż za skrzyżowaniem z drogą nr 50 do połowy wjazdu do pasażu. W korespondencji z GDDKiA powiat powołał się na opinię KPP w Grójcu, która istniejące rozwiązanie uznała za wystarczające, gdyż nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa ruchu i pomaga poprawić sytuację w zakresie nie tworzenia się zatoru. Największy użytkownik jakim jest producent kostki brukowej „Jadar” też nie wnosi żadnych zastrzeżeń. Niemniej po rozmowach z GDDKiA Starostwo zobowiązało się przedstawić koncepcję innego rozwiązania, w tym zakresie poniesie koszty związane z przygotowaniem dokumentacji przez firmę MS Projekt z Warszawy. Chodzi o wprowadzenie najmniej kosztownych zmian, głownie zmiany oznakowania poziomego.
Radny Stanisław Woźniak stwierdził, że wszystkie dotychczas proponowane rozwiązania stanowią tylko półśrodki. W tym miejscu powinien powstać wiadukt. GDDKiA w pierwszej kolejności powinna rozważyć taka koncepcje. Inne rozwiązania zawsze będą stwarzały problemy na tak ruchliwej trasie jaką jest droga krajowa nr 50.
Starosta Marian Górski zauważył, że proponowane przez radnego rozwiązanie byłoby najlepsze, ale GDDKiA narzuca bardzo twarde warunki, ponieważ sama
nie jest zainteresowana i nie będzie partycypować w kosztach. Zawsze szuka innych inwestorów w danym rejonie. Podobnie było z budowanym Centrum Logistycznym, a gdy pojawił się problem związany z wyjazdem na drogę nr 50. Sprawa ciągnęła się prawie 3 lata. GDDKiA zgadzała się na bezpośredni wyjazd tylko pod warunkiem wybudowania przez inwestora estakady tzw. „ślimaka”.
Radna Małgorzata Woźniak poruszyła sprawę drogi Drwalew – Kukały, chodzi o rozwiązanie kwestii związanych z przeprowadzenia modernizacji w zakresie odprowadzenia wody. Na jednej z Sesji obecni byli mieszkańcy i apelowali
o uwzględnienia tego zadania w przyszłorocznym budżecie.
Starosta Marian Górski stwierdził, że rzeczywiście ta sprawa była już poruszana i ciągnie się od kilku lat. Rozważana była propozycja dot. wykonania na określonym odcinku rowu krytego, tyle tylko, że jedna ze stron nie wyrażała zgody. Sprawie towarzyszył bardzo poważny konflikt, ponieważ doszło tam do zatargu między właścicielami przylegających gruntów. Dyrektor PZD w Grójcu wystąpił z pismem pod adresem Zarządu w sprawie zabezpieczenia środków i uwzględnienia tego zadania w budżecie na 2015 r. Jednocześnie Pan Starosta podkreślił, że sprawa nie do końca jest tak pilna i są duże wątpliwości co do celowości, ale w trakcie rozpatrywania wniosków pod kątem tworzenia przyszłorocznego budżetu sprawa zostanie ponownie wnikliwie przeanalizowana.
Wiceprzewodniczący Krzysztof Ambroziak zwrócił się pod adresem Dyrektora PZD w Grójcu z pytaniem jak obecnie wygląda sytuacja w zakresie dokumentacji.
Pan Adrian Jachoski p.o. Dyrektora PZD w Grójcu wyjaśnił, że cała dokumentacja został już przygotowana, ale brak jest środków finansowych na realizację zadania
Wiceprzewodniczący Krzysztof Ambroziak poprosił o możliwość wglądu do projektu.
Radny Stanisław Sitarek stwierdził, że od początku przy wydawaniu warunków zabudowy nie powinno być zgody na takie usytuowanie inwestycji. Jest w powiecie tyle wolnych gruntów. Na środku tak ważnych dróg usytuowany został wjazd. Cały koszt zmian jest po naszej stronie, inwestor nie poczuwa się do poniesienia jakichkolwiek kosztów. Następnie radny spytał o pismo Dyrektora PUP w Grójcu w sprawie dodatkowych etatów oraz przyznania dodatkowego pomieszczenia. Radny podkreślił, że PUP jest jednym z niewielu urzędów, który pracuje bardzo dobrze.
Starosta Marian Górski podziękował za słowa uznania dla PUP. Jednocześnie wyjaśnił, że Pani Dyrektor wystąpiła o przydzielenie 3 dodatkowych etatów z uwagi na zwiększenie zadań związanych z nowelizacją ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Zarząd pozytywnie zaopiniował wniosek w części dot. zwiększenia etatów co pozwoli na sprawną i terminową realizację nowych zadań, ale przy założeniu, że środki na ten cel zostaną pokryte z własnego funduszu PUP w Grójcu. Ponadto Pani Dyrektor zwróciła się z prośbą o zwiększenie o jeden pokój liczby pomieszczeń. Zarząd odrzucił wniosek przyznania dodatkowego pomieszczenia, gdyż brak jest wolnych pomieszczeń w części zajmowanej przez PCPR.
Radny Adolf Maciak spytał o pismo Dyrektora Muzeum w Warce w sprawie zwiększenia dotacji na rok 2014.
Starosta Marian Górski wyjaśnił, że w dzisiejszej uchwale zmieniającej budżet na 2014 r. jest propozycja zwiększenie planu wydatków o kwotę 70.000 zł na zadania bieżące Muzeum oraz o kwotę 70.000 zł na realizację projektu pn. Stworzenie stałej wystawy muzealnej pt. „Warka miasto dotknięte historią”.
Radny Adolf Maciak spytał o sprawę dot. „GEOMAP” Kielce.
Radca Prawny Marian Seweryn wyjaśnił, że sprawa związana z Przedsiębiorstwem Geodezyjno-Kartograficznym „GEOMAP” w Kielcach dot. zapłaty kwoty 52.644 zł. Zarząd Powiatu podjął decyzję o wniesieniu odwołania od nakazu zapłaty wydanego przez Sąd Gospodarczy w Radomiu. W tej sprawie chodziło o celowe opóźnianie złożenia faktury za należność, powiat będzie kwestionował zasadność takiego działania.
Radny Adolf Maciak spytał o jaką decyzję Dyrektora PZD w Grójcu chodzi, której nieważność stwierdziło SKO w Radomiu.
Starosta Marian Górski odczytał decyzję SKO w Radomiu w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji Dyrektora PZD w Grójcu z dnia 9 października 2013 r. zezwalającej Firmie „SKAR” na przejazd pojazdów przekraczających dopuszczalna masę całkowitą 10 t po drogach i ulicach na terenie powiatu grójeckiego, na których wprowadzono ograniczenie tonażowe ruchu pojazdów o masie całkowitej 10 ton. Decyzja stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Radny Stanisław Sitarek poruszył sprawę Regulaminu Rady Społecznej SPZOZ w Nowym Mieście. Przypomniał, że, gdy był jeszcze członkiem tej Rady w trakcie dyskusji nad Regulaminem Pan Walczak upierał się przy pewnych zapisach. Spytał czy potrzeba obecnej zmiany tego właśnie dotyczy.
Pan Stanisław Walczak wyjaśnił, że Zarząd po zapoznaniu się z Regulaminem stwierdził, że wystąpiły pewne nieścisłości prawne. Sprawa dotyczy zapisu dot. zatwierdzenia uchwały przez Zarząd Powiatu. Zarząd doszedł do wniosku, że powinna zatwierdzić Rada Powiatu.
Ad. 6
Informację o ponoszonych przez powiat kosztach związanych z przebywaniem dzieci w instytucjonalnej pieczy zastępczej, w rodzinnej pieczy zastępczej oraz kosztach związanych z prowadzeniem placówki opiekuńczo – wychowawczej przedstawiła Dyrektor PCPR w Grójcu Katarzyna Średnicka (załącznik).
Radny Maciej Dobrzyński stwierdził, że bardzo ważnym a właściwie decydującym czynnikiem jest aspekt ekonomiczny. Radny zwrócił uwagę, że środki jakie są wydatkowane na dzieci z naszego powiatu przebywające w placówkach na terenie innych powiatów są bardzo wysokie.
Pani Dyrektor wyjaśniła, że koncepcja utworzenia na terenie powiatu takiej placówki powstała w celu analizy i oszacowania możliwości utworzenia jej w budynku wchodzącym w skład kompleksu DPS w Tomczycach.
Radna Małgorzata Woźniak spytała dlaczego placówka miałaby być utworzona tylko dla 14 dzieci.
Pani Dyrektor wyjaśniła, że tak mówi zapis ustawy. Utworzenie domu o takim charakterze wiąże się z koniecznością zapewnienia określonych warunków lokalowych i bytowych. Pokoje muszą spełniać odpowiednie standardy tj. jeden pokój przeznaczony dla 2 – 3 wychowanków i wyposażony w pełny węzeł sanitarny. Poza tym musi być pokój do cichej nauki oraz pokój spełniający rolę świetlicy. Konieczne też jest zatrudnienie odpowiedniej liczby kadry oraz zabezpieczenie pomieszczeń pod potrzeby medyczne, kuchni czy spiżarni oraz gospodarcze typu pralnia.
Radna Małgorzata Woźniak zwróciła uwagę, że połączenie domu dziecka z DPS czyli placówek o tak różnym charakterze socjalnym jest nienajlepszym rozwiązaniem.
Radny Maciej Dobrzyński zauważył, że powiat jest zobowiązany zapewnić pobyt w placówce dzieciom, wobec którym zostało wydane orzeczenie sądu. Środki przeznaczane na ten cel są niemałe, może propozycja utworzenia takiej placówki na naszym terenie pozwoliłaby na zmniejszenie tych kosztów.
Radna Małgorzata Woźniak spytała czy jest pewność, że ministerstwo wyrazi zgodę.
Pani Katarzyna Średnicka Dyrektor PCPR w Grójcu wyjaśniła, że informacja przekazana radnym jest wstępną kalkulacją do dalszej analizy, która sygnalizuje temat. Chodzi
o odpowiedź czy Rada Powiatu wyraża zgodę na podjęcie działań w tym kierunku.
Radny Waldemar Kopczyński stwierdził, że najważniejsza jest odpowiedź na pytanie czy ktoś przekalkulował koszty. Ponadto nie wiemy jakiej wielkości środki byłby potrzebne na modernizację i przystosowanie budynku. Ponadto radny zwrócił uwagę, że obecnie jest tendencja zmiany w zakresie sprawowania opieki nad małymi dziećmi i odchodzenie od dotychczasowej formy.
Pani Dyrektor poinformowała, że koszty zewnętrzne są bardzo wysokie i w niedługim czasie będą znacząco wzrastać z uwagi na zmianę przepisów, w myśl których sukcesywnie będą wygaszane Domy Dziecka, w których dopuszczana jest liczba
40 przebywających tam dzieci. Obecny koszt pobytu jednego dziecka to przeciętnie kwota ok. 4 tys. zł/m –c, choć są placówki, że koszt przekracza ta kwotę np.
w Piasecznie wynosi 4.600 zł.
Radny Jan Traczyk zwrócił uwagę, że w tej sprawie jest kilka ważnych aspektów.
Na terenie kompleksu należącego do DPS znajdują się dwa niewykorzystane budynki. Nie ma do tej chwili pomysłu co z tym zrobić, jak te zasoby zagospodarować. Utworzenie takiego domu pozwoliłoby umieścić 28 dzieci. Dlatego
Radny Waldemar Kopczyński stwierdził, że propozycja jest początkiem nie do końca przemyślanej koncepcji. Należy zadać sobie podstawowe pytanie czy analizując sprawę powinna być brana pod uwagę tylko strona finansowa. Nie można w ocenie tej koncepcji zapominać o ogólnej tendencji sukcesywnego odchodzenia od formy sprawowania opieki jaką są domy dziecka, często potocznie zwane „bidulami”. Jest wyraźne dążenie do tworzenia innych form, bardziej przyjaznych dzieciom czyli rodzinnych domów dziecka czy rodzin zastępczych.
Pani Dyrektor przyznała, że faktycznie jest dążenie do tego, aby dzieci nie przebywała w takich placówkach. Na terenie naszego powiatu obecnie jest 88 rodzin zastępczych. Ponadto powstały dwa rodzinne domy dziecka a także pogotowie opiekuńcze. To bardzo duże osiągnięcie.
Starosta Marian Górski stwierdził, że wszyscy w pełni podzielamy pogląd o potrzebie szybkich zmian w zakresie opieki nad dziećmi. Każdy doskonale zdaje sobie sprawę, że opieka w formie pobytu w rodzinnym domu dziecka lub w rodzinie zastępczej tzw. spokrewnionej jest dużo korzystniejsze iż obecne formy. Problem polega na tym , że na terenie naszego powiatu nie ma zbyt wielu chętnych do tworzenia rodzin zastępczych. Osoby są zniechęcone po zapoznaniu się z obwarowaniami jakie musiałyby wypełnić chcąc stanowić rodziny zastępcze. Podobnie spraw ma się z tworzeniem rodzinnych domów dziecka.
Pani Dyrektor wyjaśniła, że zmiany w przepisach wprowadziły zaostrzenia warunków wobec osób, które chciałyby podjąć się stania się rodziną zastępczą lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka. Wymagane jest posiadanie opinii psychologa o predyspozycjach i motywacji do podjęcia się takiego zadania. Nowelizacja wprowadza też wymóg tzw. rekwalifikacji co dwa lata. Ponadto zmiana przepisów wpłynie na to, że od przyszłego roku zmniejszy się z 20 do 15 liczba rodzin objętych w tym samym czasie opieką jednego asystenta rodziny oraz podopiecznych koordynatorów rodzinnej pieczy zastępczej z 30 do 15.
Radny Stanisław Sitarek podkreślił, że jak w wielu przypadkach tak i w tym ustawodawca nakłada kolejne zadania, ale bez przekazania środków. Radny Witold Wójcik powinien wykorzystać swoje koneksje i wspomóc powiat w działaniach a nie tylko wypowiadać niepochlebne uwagi pod adresem Posła RP m. Suskiego.
Radny Mariusz Wojno zauważył, że bardzo ważnym aspektem jest czy Zarząd pochylając się nad kosztami, wziął pod uwagę możliwości szkół w Mogielnicy.
W podsumowaniu dyskusji Przewodniczący Rady stwierdził, że w dniu dzisiejszym sprawa została zasygnalizowana do dalszych przemyśleń. PCPR przygotuje kalkulację finansową i Rada powróci do tej sprawy.
Przewodniczący Rady ogłosił 15 minutową przerwę. Po przerwie na salę powróciło 18 radnych.
Ad. 7
Rozpatrzenie projektów i podjęcie uchwał w sprawach:
Ad. 7.1
Projekt uchwały zmieniającej Uchwałę Budżetową Powiatu Grójeckiego na 2014 r. przedstawiła Skarbnik Powiatu Jadwiga Ostrowska (załącznik).
Przewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Jerzy Bińkiewicz poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Transportu Zbiorowego i Dróg Publicznych Stanisław Woźniak poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w zakresie wynikającym z jej kompetencji .
Radny Stanisław Sitarek spytał czy Wójtowie i Burmistrzowie już zadeklarowali przeznaczenie środków w takiej wysokości, czy Wójt Gminy Błędów zgłosił taką deklarację.
Pan Starosta poinformował, że pisemną deklarację złożył tylko Wójt Gminy Goszczyn.
Ponadto dodał, że na remont drogi nr 1627W Łęczeszyce - Błędów przewidywana kwota wynosi 180.000 zł, w tym powiat deklaruje środki w wysokości 50.000 zł, Gmina Belsk Duży w wysokości 50.000 zł, Gmina Błędów 50.000 zł w wysokości, natomiast pozostałe 30.000 zł to środki zadeklarowane przez mieszkańców msc. Łęczeszyce. Zasadnicze pytanie jak rozdysponować środki powiatu, czy potraktować drogę jako całość czy wręcz odwrotnie podzielić uwzględniając długość odcinka na danej gminie, a może według stanu technicznego. Wójt Gminy Błędów zadeklarował w ramach współpracy wykopanie rowów na terenie swojej gminy. Problem w tym co z dalszą częścią drogi. Procedura przetargowa nie obejmuje takich rozwiązań. Jak to potem miałoby być rozliczone. Ponadto jest dodatkowy dylemat od jakiego odcinka rozpocząć prace oraz jakie uwarunkowania techniczne zastosować. Sprawa jest bardzo trudna, dlatego należy ją głęboko i rozważnie przeanalizować.
Radny Stanisław Woźniak zaznaczył, że konieczne jest zorganizowanie w Starostwie spotkania intencyjnego z udziałem Starosty Grójeckiego, Wójtów Belska Dużego
i Błędowa, Przewodniczącego Komisji Transportu oraz Dyrektora PZD w Grójcu w celu ustalenia warunków technicznych.
Radny Stanisław Sitarek wyjaśnił, że rozmawiał z Wójtem Gminy tyle tylko, że Pan Woźniak nie powiedział o uściśleniu w ramach programu tzw. „schetynówek”.
Od dawna na terenie Gminy Błędów miała być uwzględniona droga Trzylatków Mały – Błędów, której nawierzchnia jest w bardzo złym stanie technicznym. Obecnie została wytypowana inna powiatowa droga.
Starosta Marian Górski przypomniał, że wytypowanie drogi jest realizowane zgodnie z kalendarzem uchwalonym dwa lata temu. Komisja Transportu kilkakrotnie monitowała o uwzględnienie tej drogi, ale doskonale wiemy, że powiat z uwagi na szczupłość środków co roku w ramach tego programu realizuje tylko jedną drogę.
W połowie 2013 r. Komisja po wysłuchaniu argumentów mieszkańców ponownie szczegółowo sprawę przeanalizowała i uznała zasadność modernizacji.
Radny Stanisław Woźniak stwierdził, że w tamtym momencie nie mógł obiecywać, że będzie robiona „schetynówka”, ponieważ nie było jeszcze dokumentacji. Tak naprawdę na terenie Gminy Błędów konieczne byłoby wykonanie 2 ciągów drogowych w ramach tzw. „schetynówek” a mianowicie wspomnianej drogi nr 1614W Trzylatków Mały – Błędów oraz drogi nr 1619W Huta Błędowska - Błędów.
Radny Stanisław Sitarek stwierdził, że radny dotknął tematu odcinków bardzo konfliktowych. Jednocześnie podkreślił, że modernizacja dróg powiatowych jest realizowana głównie na zasadzie tzw. „krótkiej kołderki”. Nie ma dążenia do sukcesywnego modernizowania całych ciągów drogowych, powiat remontuje skokami niewielkie odcinki. Jednocześnie radny zauważył, że nie ma odzewu na temat drogi Bielany – Błędów.
Dalszych uwag nie zgłoszono. Wobec powyższego Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Uchwała Nr XLV/260/2014 została przyjęta jednogłośnie, 18 głosów „za”.
Radna Stefania Fetraś opuściła salę obrad. Obecnych 17 radnych.
Ad. 7.2
Projekt uchwały w sprawie uchwalenia zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Grójeckiego na lata 2014 – 2027 przedstawiła Skarbnik Powiatu Jadwiga Ostrowska (załącznik).
Radny Maciej Dobrzyński spytał czego dotyczą wprowadzane zmiany.
Pani Skarbnik wyjaśniła, że główne zmiany dotyczą zwiększenia wydatków związanych z funkcjonowaniem Starostwa o kwotę 80.400 zł (remont Wydz. KiT), zwiększeniu wydatków bieżących na wynagrodzenia i składki o kwotę 27.320 zł, zmniejszeniu dochodów bieżących na programy, projekty lub zadania finansowe z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz zmniejszeniu nakładów finansowych na realizację zadania w Muzeum w Warce o kwotę 600.000 zł w 2014 r. a zwiększeniu w 2015 r.
Przewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Jerzy Bińkiewicz poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady spytał o uwagi. Uwag nie zgłoszono. Wobec powyższego poddał projekt uchwały pod głosowanie. Uchwała Nr XLV/261/2014 została przyjęta jednogłośnie, 17 głosów „za”.
Ad. 7.3
Projekt uchwały w sprawie intencji przystąpienia Powiatu Grójeckiego wyrażenia intencji przystąpienia Powiatu Grójeckiego do ,,Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych ETAP II BEZPIECZEŃSTWO-DOSTĘPNOŚĆ-ROZWÓJ” w zakresie dofinansowania zadania Przebudowa ulicy Długiej oraz odcinków ulicy Cmentarnej
i Wysockiego w Warce przedstawił Starosta Grójecki Marian Górski (załącznik).
Przewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Jerzy Bińkiewicz poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Transportu Zbiorowego i Dróg Publicznych Stanisław Woźniak poinformował, że na posiedzeniu komisji poruszono temat realizacji zadań drogowych w okresie ostatnich lat na terenie Gminy Warka. Ponadto wywiązała się dyskusja na temat wysokości deklarowanej kwoty. Wniosek o obniżenie jej wysokości do kwoty 150.000 zł w drodze głosowania został odrzucony większością głosów.
Pan Starosta wyjaśnił, że chodzi o wsparcie gminy w możliwości złożenia wniosku i ubiegania się o dofinansowanie tego zadania.
Radny Stanisław Sitarek zwrócił się z zapytaniem w jakim ciągu drogowym znajdują się proponowane ulice, kto jest właścicielem.
Pan Starosta wyjaśnił, że są to drogi miejskie, Burmistrz Warki wystąpił do Zarządu Powiatu z propozycją współpracy na zasadzie partnerstwa w innym przypadku gmina nie ma możliwości złożenia wniosku w ramach programu tzw. „schetynówek”
Radny Adolf Maciak potwierdził, że zgłosił propozycje zmiany deklarowanej kwoty, ponieważ uważa, że mimo jej obniżenia powiat nadal pozostałby partnerem gminy
w tym przedsięwzięciu. Wysokość przeznaczonych środków nie ma żadnego wpływu. Niestety komisja wniosek odrzuciła. W tym miejscu radny zgłosił wniosek o obniżenie deklarowanej kwoty do wysokości 100.000 zł.
Pan Starosta przypomniał, że w kolejnym punkcie porządku mamy projekt uchwały dot. naszej „schetynówki”, gdzie powiat zamierza wystąpić do Burmistrza Warki
o wspólną realizację zadania dot. przebudowy drogi powiatowej Wola Chynowska – Konary – Podgórzyce przy udziale gminy w wysokości 25% kosztów. Jeśli gmina tego nie poprze konieczne będzie zwołanie sesji nadzwyczajnej w celu zmiany zapisów powyższej uchwały.
Radny Stanisław Sitarek stwierdził, że w tym momencie stawia się radnych pod ścianą. Szantaż, że konieczna będzie sesja nadzwyczajna nie jest najtrafniejszym argumentem.
Radny Witold Wójcik zwrócił uwagę, że powiat nie ma przemyślanej strategii w zakresie realizacji modernizacji dróg w ramach programu „schetynówek”. Pozwoliłoby to na realna ocenę i realizowanie tych remontów, które faktycznie są konieczne z uwagi na stan techniczny dróg a nie możliwość pozyskania partnera finansowego.
Radny Adolf Maciak stwierdził, że nie chciałby być źle zrozumiany. Uważa, że „schetynówka” jest potrzebna, ale przeznaczanie 200 tys. zł przy takim braku środków jest co najmniej nierozważne. Powiat ma inne pilne potrzeby, są gminy na terenie których w ostatnich latach niewiele prac remontowych było prowadzonych. Radny podtrzymał swój wniosek.
Przewodniczący Rady poddał wniosek radnego Maciaka pod głosowanie. Obecnych 17 radnych. Wniosek większością głosów został przyjęty, 7 głosów „za” przy 6 „przeciw” i 3 „wstrzymujących się”.
Następnie Pan Przewodniczący poddał projekt uchwały ze zmiana pod głosowanie. Obecnych 17 radnych. Uchwała nr XLV/262/2014 została przyjęta większością głosów, 14 głosów „za” przy 1 „przeciw’ i 2 „wstrzymujących się”.
Ad. 7.3a
Projekt uchwały w sprawie intencji przystąpienia Powiatu Grójeckiego wyrażenia intencji przystąpienia Powiatu Grójeckiego do ,,Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych ETAP II BEZPIECZEŃSTWO-DOSTĘPNOŚĆ-ROZWÓJ” w zakresie dofinansowania zadania Przebudowa drogi powiatowej nr 1675W Wola Chynowska – Konary - Podgórzyce przedstawił Starosta Grójecki Marian Górski (załącznik).
Przewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Jerzy Bińkiewicz poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Transportu Zbiorowego i Dróg Publicznych Stanisław Woźniak poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Radny Stanisław Sitarek stwierdził, że jeśli powiat w takim tempie będzie modernizował drogi powiatowe to potrzebować będzie 227 lat na naprawę ich stanu technicznego.
Starosta Marian Górski zauważył, że jest to ściśle uzależnione od wysokości środków jakimi w danym roku powiat dysponuje. Nigdy nie było ich tyle, aby pokryć potrzeby w tym zakresie.
Radny Stanisław Sitarek podkreślił, że powiat powinno być stać na remontowanie większych odcinków dróg i w lepszej technologii, nie polegającej jedynie na uzupełnianiu ubytków.
Następnie Pan Przewodniczący poddał projekt uchwały ze zmiana pod głosowanie. Obecnych 17 radnych. Uchwała nr XLV/263/2014 została przyjęta większością głosów, 14 głosów „za” przy 1 „przeciw’ i 2 „wstrzymujących się”.
Radny Arkadiusz Stępniewski opuścił salę obrad. Obecnych 16 radnych.
Ad. 7.4
Projekt uchwały w sprawie przyznania medalu „Zasłużonym Dla Powiatu Grójeckiego” przedstawił Przewodniczący Rady Janusz Karbowiak (załącznik).
Radny Maciej Dobrzyński zwrócił uwagę, że temat kolejny raz potraktowany bardzo pobieżnie. Kompletny brak wyczerpującej informacji na temat kandydata. Uważa, że nie po raz pierwszy uchwała jest źle przygotowana.
Pan Witold Wójcik stwierdził, że do wniosku zostało dołączone uzasadnienie szczegółowo obrazujące przebieg pracy zawodowej Pana Kazimierza Kochańskiego, działalność społeczną, uzyskane odznaczenia, wyróżnienia i odznaki a także wyczerpującą informację na temat twórczości.
Przewodniczący Rady potwierdził, że wniosek pod adresem Kapituły z dnia
25 maja br. zawierał obszerną informację na temat kandydata. Na posiedzeniu w dniu 10 lipca 2014 r. Kapituła po analizie jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała wniosek i na podstawie tej opinii został przygotowany projekt uchwały.
Radny Stanisław Sitarek zauważył, że wiele innych osób nie zostało docenionych mimo bardzo dużych zasług dla całego naszego regionu. Niestety wśród nich były osoby, które już odeszły np. Pan Wyrzykowski, który cale swoje życie poświecił promowaniu kultury fizycznej i sportu, gównie wśród dzieci i młodzieży.
Radny Mariusz Wojno wyraził dezaprobatę dla wygłaszanych uwag i postawy radnych. Nie umniejszając randze naszego medalu, ale zachowują się tak jakby co najmniej chodziło o przyznanie orderu „Orła Białego”. Pan Kochański jest osobą znaną z działalności społecznej na rzecz powiatu, cenionym regionalistą, znanym w środowisku i wielokrotnie nagradzanym literatem, który zawsze chętnie i z dużym zaangażowaniem promuje nasz region. W tym miejscu w kilku słowach przedstawił osiągnięcia, ścieżkę zawodową kandydata. Chyba właśnie o to chodzi, żeby poprzez przyznanie wyróżnienia docenić działalność społeczną. Oczywiście jest wiele innych osób, które zasługują na wyróżnienie, tyle tylko, że nikt nie podjął w ich sprawie inicjatywy.
Radny Waldemar Kopczyński przypomniał, że genezą ustanowienia odznaczenia jest umożliwienie Radzie uhonorowania pewnych, określonych postaw i docenienie działalności. Zwróćmy uwagę, że na przestrzeni lat odznaczenie przyznano zaledwie kilku osobom i organizacjom, w tej kadencji wyróżniono 2 osoby i jedną szkołę. Doceniajmy ludzi za ich poświęcenie, zaangażowanie, postawę, żeby nie okazało się, że jak w kilku przypadkach refleksja przyszła za późno.
Radny Maciej Dobrzyński zaznaczył, że nie chodzi o osobę kandydata, tylko o brak informacji. Radni głosując muszą być przekonani o słuszności, dlatego należy odłożyć podjęcie tej decyzji. Wobec powyższego radny zgłosił formalny wniosek
o zdjęcie tego punktu z porządku obrad dzisiejszej Sesji.
Radca Prawny podkreślił, że wprawdzie porządek obrad został przyjęty i radny nie zgłaszał wtedy uwag, ale skoro jest wniosek formalny należy go przegłosować.
Przewodniczący Rady poddał wniosek radnego Dobrzyńskiego pod głosowanie. Obecnych 16 radnych. Wniosek większością głosów został odrzucony, 3 głosy „za” przy 11 „przeciw’ i 2 „wstrzymujących się”.
Następnie Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały. Uchwała nr XLV/264/2014 została przyjęta większością głosów, 11 głosów „za” przy
3 „przeciw i 2 „wstrzymujących się”
Ad. 8
W punkcie interpelacje i zapytania radnych nikt nie zabrał głosu.
Ad. 9
Radny Witold Wójcik poruszył sprawę likwidacji OPP w Nowym Mieście. Zwrócił uwagę, że do dnia dzisiejszego nie ma żadnej alternatywy dla dzieci i młodzieży z tego terenu. Przy placówce działało wiele kółek zainteresowań skupiających młodych, zdolnych, aktywnych uczniów. Obecnie młodzież pozostawiono bez możliwości rozwoju uzdolnień.
Radny Waldemar Kopczyński podkreślił, że w innych gminach nigdy nie było takich placówek, Goszczyn nie jest dofinansowywany, a mimo to młodzież jest aktywna, ma wszechstronne zainteresowania, podejmuje wiele inicjatyw.
Radny Witold Wójcik spytał czym się różni Nowe Miasto od Warki, czy troska i zainteresowanie powinno odbywać się tylko w jednym kierunku. Skoro w najbliższej odległości nie ma żadnej innej placówki o podobnym charakterze to można śmiało stwierdzić, że dzieci zostały przez powiat skrzywdzone.
Radny Jan Traczyk przyznał, że również głosował za likwidacją, ale doskonale wszyscy pamiętają, że powiat postawił określony warunek i było konkretne zobowiązanie ze strony Gminy Nowe Miasto o kontynuowaniu oświatowego charakteru działalności. Zaapelował do Rady niech Pani Burmistrz rozliczy się ze złożonych zobowiązań w tym zakresie. Należy zwrócić się o pisemne wyjaśnienie tej sprawy.
Radny Witold Wójcik stwierdził, że radni powinni teraz zrobić wszystko, żeby zająć te dzieci, zorganizować im czas jakim dysponują po skończeniu zajęć w szkole. Proponuje wyznaczenie w tym celu dyżurów.
Radny Jan Traczyk zgłosił formalny wniosek o wystąpienie do Pani Burmistrz Nowego Miasta o pisemna informację w tej sprawie.
Przewodniczący Rady poddał wniosek radnego Traczyka pod głosowanie. Wniosek został przyjęty większością głosów, 11 głosów „za” przy 1 „wstrzymującym się”.
Radny Maciej Dobrzyński doprecyzował, że chodzi o przedstawienie programu oraz przedstawienie miejsc, gdzie młodzież miałaby możliwość uczestniczenia w stałych zajęciach. Obecna sytuacja świadczy jedynie o tym , że powiat został zlekceważony.
Przewodniczący Rady poprosił o przybliżenie sytuacji prawnej stadionu ZSP w Grójcu.
Pan Józef Zawiślak wyjaśnił, że teren o który ubiegają się spadkobiercy jest obecnie we władaniu szkoły. Teren został wydzierżawiony pod potrzeby szkoły, w latach 60 – tych wybudowano Zespół Szkół z Domami Nauczyciela oraz stadion pełniący kilka razy w roku rolę amfiteatru miejskiego. W związku z propozycją rewitalizacji
i rozbudowy amfiteatru miejskiego spadkobiercy wywłaszczonych właścicieli uznali, że cel wywłaszczenia nie został spełniony i zwrócili się do Powiatu Grójeckiego
o zwrot. Spadkobiercy po Pani Pętkowskiej już odzyskali część dawnej strzelnicy. Aktualnie toczy się postepowanie o odzyskanie działki, na której stoją Domy Nauczyciela. Oprócz tego kolejny spadkobierca Pan Żurawski złożył pismo w sprawie o odzyskanie części Amfiteatru.
Skarbnik Jadwiga Ostrowska dodała, że Wojewoda Mazowiecki przekazał ponownie do rozpatrzenia Staroście Radomskiemu.
Pan Józef Zawiślak uzupełnił, że na tym etapie powiat nie może podejmować żadnych innych przeznaczeń niż na potrzeby szkoły.
Starosta Marian Górski wyjaśnił, że konieczna byłaby zmiana nazwy projektu i zawężenie, że jest to typowa rewitalizacja w kierunku przekształcenia w amfiteatr. Nieuregulowanie tych spraw niestety skutkuje tym, że nadal trwa dewastacja a jest to wyjątkowo ładne miejsce na organizacje imprez kulturalno – oświatowych.
Radny Stanisław Sitarek wyraził ubolewanie, że posiedzenie Komisji Oświaty nie odbyło się jeszcze przed rozpoczęciem roku szkolnego, a przecież jej obowiązkiem jest sprawowanie pieczy nad sprawnym funkcjonowaniem oświaty na terenie powiatu. Każdy z radnych jest odpowiedzialny za prawidłowe działanie szkół. Należy bardzo wnikliwie analizować problemy z jakimi się dyrektorzy borykają. Kończy się kadencja i niestety kilka punktów planu pracy Komisji Oświaty nie zostało zrealizowanych. Były planowane posiedzenia wyjazdowe w szkołach, w tym w SOSW w Jurkach.
Ad. 10
Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek dzisiejszej Sesji został wyczerpany. Podziękował wszystkim za udział i o godzinie 14.50 zamknął posiedzenie wypowiadając formułę „Zamykam Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Protokołowała Przewodniczył
Palmira Ponceleusz - Kornafel Janusz Karbowiak
Informacje o stronie
Podmiot publikujący: |
Starostwo Powiatowe w Grójcu |
Odpowiada za treść: |
Rada Powiatu Grójeckiego |
Wprowadził: |
Nieznany, data: 27.11.2014 r., godz. 15.22 |
Ostatnia aktualizacja: |
Nieznany, data: 28.01.2015 r., godz. 10.08 |
Czas |
Administrator |
Opis zmiany |
28.01.2015 r., godz. 10.08 |
Nieznany |
Edycja strony |
27.11.2014 r., godz. 15.22 |
Nieznany |
Dodanie strony |