Główna treść strony
Protokół Nr XLII
Sesji Rady Powiatu Grójeckiego w dniu 28 maja 2014 r.
Sesja odbyła się w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Grójcu.
Przewodniczący Rady Janusz Karbowiak o godzinie 10ºº otworzył Sesję wypowiadając formułę „Otwieram Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Powitał Panie i Panów Radnych Powiatu Grójeckiego, Starostę Grójeckiego Mariana Górskiego, zaproszonych gości oraz pracowników Starostwa.
Ad. 2
Przewodniczący Rady poinformował, że obecnie w Sesji uczestniczy 17 radnych,
co stanowi quorum i pozwala na podejmowanie prawomocnych decyzji. Lista obecności stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Ad. 3
Przewodniczący rady odczytał proponowany porządek obrad:
1. Otwarcie Sesji.
2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
3. Przyjęcie porządku obrad.
4. Przyjęcie protokołu z dnia 26 marca 2014 r. i 6 maja 2014 r.
5. Sprawozdanie Starosty Grójeckiego z pracy Zarządu Powiatu od ostatniej sesji Rady Powiatu Grójeckiego i informacje Starosty Grójeckiego.
6. Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał w sprawach:
6.1 likwidacji Szkolnego Schroniska Młodzieżowego przy Ognisku Pracy Pozaszkolnej w Nowym Mieście n. Pilicą.
6.2 Likwidacji Ogniska Pracy Pozaszkolnej w Nowym Mieście n. Pilicą.
6.3 Uchwalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli oraz dodatków do wynagradzania.
6.4 Pozbawienia kategorii drogi powiatowej nr 6606W stanowiącej ulicę Mszczonowską w Grójcu.
7. Interpelacje i zapytania radnych.
8. Wolne wnioski i oświadczenia radnych.
9. Zamknięcie posiedzenia.
Przewodniczący Rady spytał o uwagi. Uwag nie zgłoszono. Porządek został przyjęty jednogłośnie, 17 głosów „za”.
Ad. 4
Przewodniczący Rady poinformował, że protokół Nr XL/2014 z dnia 26 marca 2014 r. oraz Nr XLI/2014 z dnia 6 maja 2014 były wyłożone w Biurze Rady, a odpisy przekazano Przewodniczącym Klubów Radnych. Spytał o uwagi. Uwag nie zgłoszono.
Protokół Nr XL/2014 został przyjęty jednogłośnie, 17 głosów „za”.
Protokół Nr XLI/2014 został przyjęty jednogłośnie, 17 głosów „za”.
Wiceprzewodniczący Arkadiusz Stępniewski przybył na Sesję. Obecnych18 radnych.
Ad.5
Sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu od ostatniej Sesji Rady Powiatu Grójeckiego przedstawił Starosta Grójecki Marian Górski (załącznik).
Radny Maciej Dobrzyński zwrócił uwagę, że Zarząd zapoznał się ze sprawozdaniami PCM w Grójcu oraz SPZOZ w Nowym Mieście. Radni jeszcze ich nie otrzymali,
w ubiegłym roku nastąpiło to w kwietniu.
Wicestarosta Janusz Różycki wyjaśnił, że sprawozdanie SPZOZ w Nowym Mieście zostanie włączone do programu następnej Sesji. Wcześniej będzie analizowane na posiedzeniu Komisji Zdrowia.
Radny Maciej Dobrzyński spytał z czego wynikają obecne opóźnienia.
Wicestarosta Janusz Różycki wyjaśnił, że zawsze terminem obowiązującym jest koniec czerwca.
Radny Maciej Dobrzyński spytał czy rozpoczęły się prace w CEM w Warce.
Wicestarosta Janusz Różycki wyjaśnił, że w ubiegłym tygodniu wykonawca został wprowadzony na plac budowy.
Radny Maciej Dobrzyński spytał o harmonogram prac.
Wicestarosta Janusz Różycki wyjaśnił, że harmonogram jest dołączony do dokumentacji przetargowej.
Radny Maciej Dobrzyński wrócił do sprawy mostu w Podgórzycach.
W odpowiedzi Starosta Marian Górski odczytał pismo Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Warszawie, Oddział w Radomiu.
Radny Maciej Dobrzyński zauważył, że według tych wyjaśnień most pozostaje pod zarządem powiatu.
Radny Stanisław Sitarek spytał o powód rozwiązania umowy z Panem Tadeuszem Jachoskim i powierzenie tych obowiązków Panu Adrianowi Jachoskiemu. Ponadto spytał o spotkanie z Kierownictwem Ferrero Polska Sp. z o.o. dot. pomocy przy przygotowywaniu nowych inwestycji, a także czy zostały wyjaśnione wszystkie wątpliwości związane ze sprawą „schetynówki”.
Starosta Marian Górski wyjaśnił, że Pan Tadeusz Jachoski złożył podanie o rozwiązanie umowy za porozumieniem stron z przyczyn zdrowotnych. Zarząd przychylił się i podjął w tej sprawie uchwałę. W celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania PZD na okres przejściowy, do czasu rozstrzygnięcia konkursu Zarząd powołał Pana Adriana Jachoskiego, ale z zastrzeżeniem, że nie może podejmować żadnych decyzji dot. spraw kadrowych i inwestycyjnych. W dniu dzisiejszym Zarząd określił warunki do konkursu.
Radny Stanisław Sitarek zauważył, że o kłopotach zdrowotnych Pana Dyrektora wiedziano od jakiegoś czasu. Czemu przy zmianie Statutu Zarząd nie pochylił się nad kadrowym wzmocnieniem PZD a tym samym bezbolesnym wprowadzeniem zmiany. Pan Tadeusz Jachoski był dyrektorem przez ostatnie 14 lat więc dziwi fakt tworzenia dynastii. Gdyby Pan Adrian Jachoski był dotychczas zastępcą, sytuacja byłaby jasna, a tak pojawia się wiele pytań ze strony mieszkańców.
Starosta Marian Górski stwierdził, że podjął decyzję na podstawie złożonego podania, spraw wykraczających poza to nie będzie komentował. Ze względu na pokrewieństwo rodzinne Pan Adrian Jachoski nie mógł być podległy służbowo i pełnić funkcji zastępcy. Należy poczekać do rozstrzygnięcia konkursowego. Zastał już powołany skład komisji.
Sekretarz Anna Matyjas wyjaśniła, że w dniu dzisiejszym zostanie ogłoszony konkurs, oferty można składać do dnia 9 czerwca 2014 r.
Radny Radosław Kreczmański zauważył, że warto do warunków konkursu wpisać konieczność zaprezentowania przez kandydatów koncepcji dalszego funkcjonowania PZD.
Starosta Marian Górski omówił sprawę „schetynówki”. Podpisana została umowa z Urzędem Wojewódzkim. Natomiast została kwestia przesunięcia kwoty 28.763 zł, co zostało uczynione, nie uwzględnionej w projekcie. Po rozmowie z Wójtem Belska Dużego koszty związane z nadzorem inwestorskim będą pokryte po połowie. Pozostało wykonanie oświetlenia przystanków, co trzeba było dopiąć dokumentacyjnie. Powiat zapłaci za instalację jednej lampy, gmina drugiej. Burmistrz Grójca wyraził zgodę na opłatę za energię na pierwszym przystanku, Wójt Gminy Belsk Duży na drugim. Obecnie czekamy na wpisanie sprawy oświetlenia do projektu, w opisie to było ale nie w kosztorysie. Ponadto została uszczegółowiona sprawa minimalnej szerokości pasa. Po zakończeniu tych ustaleń zostanie ogłoszony przetarg.
Radny Adolf Maciak spytał czy Zarząd przeprowadzał już rozmowy z mieszkańcami w sprawie wykupienia gruntu pod pas drogowy.
Starosta Marian Górski ponownie wyjaśnił, że obecnie jest tylko podpisana umowa z Urzędem Wojewódzkim na realizację. Natomiast po przedłożeniu dokumentacji uściślającej będzie można podjąć takie rozmowy.
Radny Stanisław Sitarek ponownie spytał o spotkanie z Dyrekcją Ferrero Polska.
Pan Starosta wyjaśnił, że na spotkaniu była omawiana sprawa rozbudowy. Chodzi o dwie duże inwestycje do jakich przymierza się zakład, tj. budowę dużej hali produkcyjnej oraz hali składowej. Z uwagi na duży nacisk ze strony Niemców, że w przypadku nie zachowania terminów będą chcieli przejąć Ferrero zwróciło się o umożliwienie współdziałania z wydziałami Starostwa: Wydz. Geodezji, Budownictwa i Ochrony Środowiska w celu konsultacji dot. kolejności procedur. Kontynuując Pan Starosta poinformował, że zostały zawieszone działania dot. budowy wiatraka.
Radny Witold Wójcik przybył na Sesję. Obecnych 19 radnych.
Radny Stanisław Sitarek spytał czy w związku z modernizacją drogi wojewódzkiej Ferrero wystąpiło do inwestora o zainstalowanie świateł przy wyjeździe.
Starosta Marian Górski wyjaśnił, że nie zna szczegółów tej sprawy. Pojutrze odbędzie się narada techniczna z udziałem wykonawcy, na którą została oddelegowana Pani Anna Bednarska Inspektor Wydziału Komunikacji i Transportu. Chodzi o wykonanie fotografii naszych dróg w celu udokumentowania ich obecnego stanu technicznego. Ponadto Starostwo wystąpiło do Komendanta Policji o oddelegowanie przedstawicieli Wydz. Ruchu Drogowego w celu zwiększenie kontroli, ponieważ w niedługim czasie firma rozpocznie dowóz materiałów tj. grysu i żwiru na teren budowy. Następnie Pan Starosta w kilku słowach przybliżył sprawę zastosowania przez wykonawcę na niektórych odcinkach sygnalizatorów w celu zachowania przejezdności.
Radny Witold Wójcik zauważył, że budowa CEM w Warce jest dla powiatu bardzo poważną inwestycją. Jak poinformował Pan Wicestarosta na plac budowy został wprowadzony nowy wykonawca. Niejednokrotnie Rada była informowana o braku środków finansowych. W związku z tym, jeśli jest to możliwe wnosi o zaproszenie na Sesję szefa firmy, która wygrała przetarg w celu pozyskania informacji u źródła czy harmonogram prac jest do spełnienia i jakie są ewentualne zagrożenia.
Wicestarosta Janusz Różycki wyjaśnił, że odbył się przetarg, w którym firma złożyła ofertę wyrażając zgodę na zaproponowane terminy, przedstawiła harmonogram. Nigdy nie było praktykowane wzywanie wykonawcy w celu potwierdzenia na Sesji tego co przedłożył w przetargu. Jeśli Rada uzna, że jest to prawidłowy sposób postępowania poprosimy wykonawcę o udział, nie możemy mu tego nakazać.
Radny Witold Wójcik zaznaczył, że wszyscy pamiętają jak zakończyła się współpraca z poprzednim wykonawcą. Dlaczego zaproszenie obecnego jest niezasadne skoro są takie doświadczenia, czy stanowi to problem.
Radny Adolf Maciak powrócił do sprawy zastosowania przez firmę wykonawczą sygnalizacji na modernizowanej drodze wojewódzkiej. W dwóch miejscach światła są niezbyt fortunnie rozmieszczone. Dla bezpieczeństwa kierowców powinny być ustawione przy wyjeździe z Ferrero a także przy wyjeździe z Osiedla Południe.
W końcu dojdzie do jakiegoś nieszczęścia. Pan Starosta powinien interweniować.
Pan Starosta podkreślił, że inwestorem jest Zarząd Dróg Wojewódzkich i uwagi powinny być tam kierowane, niemniej przekaże poruszoną przez radnego kwestię Pani Bednarskiej, aby zasygnalizowała ten problem na spotkaniu.
Radny Adolf Maciak podkreślił, że z Firmy Ferrero wyjeżdżają samochody ciężarowe nie mając widoczności na światła ani od strony Belska Dużego ani od strony Mogielnicy, stanowi to bardzo poważne zagrożenie.
Radny Waldemar Kopczyński poinformował, że samochody ciężarowe już zaczęły dowozić kruszywo, m.in. przez Goszczyn. Policjanci codziennie na tych drogach są obecni, ale większy skutek odniosłoby zaproszenie do współpracy funkcjonariuszy Inspekcji Transportu Drogowego, którzy mają większe możliwości i instrumenty prawne egzekwowania od właścicieli firmy i kierowców respektowania oznakowania.
Radny Stanisław Woźniak poinformował, że w OSP w Belsku Dużym funkcjonuje biuro Dyrekcji Firmy STRABAG. W dniu jutrzejszym zgłosi postulat radnego Maciaka, a także to aby przy organizowaniu kolejnych zwężeń w miarę możliwości skrócić odcinki.
Radny Adolf Maciak stwierdził, że objazdy powinny być wyraźniej oznaczone. Wielu kierowców kluczy, a mogłoby skorzystać. Należy przy tym wyraźne zaznaczyć, że dotyczy to wyłącznie samochodów osobowych.
Radny Waldemar Kopczyński wyjaśnił, że zmianę organizacji ruchu przygotowuje się dużo wcześniej, wiąże się z tym cała procedura i obecnie jest po prostu za późno na wprowadzanie objazdów. Poza tym nie należy się łudzić. Po drogach wyznaczonych do objazdów pojedzie wszystko, nie tylko samochody z ograniczeniem do 3,5 tony.
Radny Stanisław Sitarek zauważył, że Inspekcja Transportu Drogowego owszem jest, ale raczej do dbania o drogi krajowe. Następnie radny opowiedział o sytuacji z dnia wczorajszego, gdy wracał z posiedzenia Komisji Oświaty. Został wylegitymowany i zwrócono mu uwagę tylko dlatego, że spytał policjantów czemu nie reagują na zachowanie, które stanowi zagrożenie dla zdrowia dzieci, czy też dewastowanie nawierzchni dróg. Chodziło o przypadek matki, która po odebraniu dzieci z przedszkola przewoziła je zresztą nie po raz pierwszy bez zapiętych pasów czy kierowców czterech ciężarówek po brzegi wypełnionych kruszywem, którzy nie zamierzali respektować znaku ograniczenia tonażu. Tak nie może być. W działaniach policji nie powinno liczyć się wykonanie planu mandatów lecz szersze spojrzenie na zagadnienia bezpieczeństwa. Szkoda, że w trakcie omawiania sprawozdania nt bezpieczeństwa nie miał możliwości zadania pytań Panu Komendantowi. W sprawie usytuowania świateł w Starej Wsi należy stwierdzić, ze zabrakło komuś wyobraźni. Nic dziwnego skoro takie sprawy uzgodnienia się zza biurka. Konsekwencje ponoszą użytkownicy dróg. Kierowca samochodu ciężarowego, obciążonego ładunkiem musi dobrze manewrować, żeby nic się nie stało. Remonty są potrzebne, wszyscy chcą po dobrych drogach jeździć, tylko ich organizacja musi być bardziej przemyślana. Dobrze, że Pan Starosta uwagi przekaże, ale wszyscy musimy o te sprawy dbać.
Radny Waldemar Kopczyński zaproponował, aby Pan Sitarek zapoznał się z uprawnieniami i zadaniami ITD. Poza tym został źle zrozumiany. Nie chodziło o szczucie Inspekcją mieszkańców powiatu, rolników czy właścicieli firm transportowych. Tylko o fakt, że po zakończeniu zadania w 2015 r. Starosta będzie rozliczany, czemu nic nie zrobił, aby drogi powiatowe nie były niszczone przy modernizacji drogi nr 728.
W odniesieniu do słów przedmówcy Radny Adolf Maciak stwierdził, że społeczeństwo należy wychowywać a nie karać.
Przewodniczący Rady ogłosił 10 minut przerwy. Po przerwie na salę powróciło 17 radnych.
Ad. 6
Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał w sprawach:
Ad. 6.1
Projekt uchwały w sprawie likwidacji Szkolnego Schroniska Młodzieżowego przy Ognisku Pracy Pozaszkolnej w Nowym Mieście n. Pilicą przedstawiła Naczelnik Wydz. EiZ Barbara Orłowska (załącznik).
Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Turystyki i Sportu Mariusz Wojno poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt uchwały.
Przewodniczący Rady spytał o uwagi.
Radny Witold Wójcik spytał czy Starostwo ma zapewnienie Pani Burmistrz, że dzieci które uczęszczały na zajęcia w OPP będą mogły we wrześniu możliwość kontynuować zainteresowania.
Wicestarosta Janusz Różycki wyjaśnił, że według tekstu uchwały Rady Miejskiej przewidziane jest objęcie od dnia 1 września opieką w podobnym zakresie jak w OPP młodzieży z Gminy Nowe Miasto.
Wobec braku dalszych pytań Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 17 radnych. Uchwała Nr XLII/247/2014 została przyjęta jednogłośnie, 17 głosów „za”
Ad. 6.2
Projekt uchwały w sprawie likwidacji Ogniska Pracy Pozaszkolnej w Nowym Mieście n. Pilicą przedstawiła Naczelnik Wydz. EiZ Barbara Orłowska (załącznik).
Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Turystyki i Sportu Mariusz Wojno poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt uchwały.
Przewodniczący Rady spytał o uwagi. Uwag nie zgłoszono.
Wobec powyższego poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 17 radnych. Uchwała Nr XLII/248/2014 została przyjęta większością głosów, 12 głosów „za” przy 4 „przeciw” i 1 „wstrzymującym się”
Ad. 6.3
Projekt uchwały w sprawie uchwalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli oraz dodatków do wynagradzania przedstawiła Naczelnik Wydz. EiZ Barbara Orłowska (załącznik).
Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Turystyki i Sportu Mariusz Wojno poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt uchwały.
Przewodniczący Rady spytał o uwagi. Uwag nie zgłoszono.
Wobec powyższego poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 17 radnych.
Uchwała Nr XLII/249/2014 została przyjęta jednogłośnie, 17 głosów „za”
Radny Mariusz Wojno w imieniu swoim i radnego Jerzego Bińkiewicza poprosił o zwolnienie z dalszej części obrad w związku z udziałem w spotkaniu z wykonawcą projektu „Radosna Szkoła” realizowanego od dnia 1 lipca br. na terenie należącym do Szkoły Podstawowej nr 2 a część na terenie GOS w Grójcu.
Przewodniczący Rady przychylił się do prośby. Obecnych 15 radnych.
Ad. 6.4
Projekt uchwały w sprawie pozbawienia kategorii drogi powiatowej nr 6606W stanowiącej ulicę Mszczonowską w Grójcu przedstawiła Inspektor Wydz. KiT Anna Bednarska (załącznik).
Przewodniczący Komisji Transportu Zbiorowego i Dróg Publicznych poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt uchwały.
Przewodniczący Rady spytał o uwagi. Uwag nie zgłoszono.
Wobec powyższego poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 15 radnych.
Uchwała Nr XLII/250/2014 została przyjęta jednogłośnie, 15 głosów „za”.
Ad. 7
Radny Witold Wójcik zwrócił się z zapytaniem pod adresem Pana Wicestarosty kiedy zakończy się termin ukończenia i rozliczenia inwestycji unijnej w SPZOZ w Nowym Mieście pn. Rozbudowa Izby Przyjęć.
Wicestarosta Janusz Różycki wyjaśnił, że nie zna aktualnego terminu.
Radny Witold Wójcik zauważył, że Pan Wicestarosta jest odpowiedzialny za szpitale. Inwestycja w Warce i w Nowym Mieście to dwa najważniejsze zadania powiatu. Czy jak w przypadku Warki również musi wystąpić na piśmie, aby uzyskać informację jaki jest termin oddania do użytku wyznaczony przez Mazowiecką Jednostkę Wdrażania Projektów Unijnych. Odpowiedź Pana Wicestarosty dziwi, bo jako osoba odpowiedzialna za te sprawy powinien wiedzieć. W Mazowieckiej Jednostce twierdzą, że termin przypada na 30 maja br. Z otrzymanego pisma wynika, że z uwagi na projekt zamienny termin ustalono na 15 czerwca br. Prosi o wyjaśnienie tej kwestii na piśmie.
Wicestarosta Janusz Różycki poinformował, że Starostwo zwróci się do szpitala
o informacje, który termin ukończenia inwestycji jest aktualny. Otrzymana odpowiedź zostanie radnemu przekazana.
Ad. 8
Radny Maciej Dobrzyński poruszył sprawę realizacji projektu, którego celem powinno być zwiększenie atrakcyjności szkolnictwa zawodowego. Zakupiono sprzęt dla szkół i rozpoczęto zajęcia teoretyczne i praktyczne. Niestety odbywa się to w bardzo złym stylu. Zero atrakcyjności, innowacyjności, zero czegokolwiek co można nazwać zwiększeniem atrakcyjności tego szkolnictwa. Zajęcia praktyczne prowadzone są na zasadzie lekcji, bez wykorzystania przyrządów specjalistycznych a więc elementów, które powinny towarzyszyć praktycznej nauce zawodu. Taką informację uzyskał od uczniów biorących udział w tych zajęciach. Szczególnie źle to ocenia na podstawie swojej dziedziny tj. mechaniki pojazdowej. Kolejnym elementem było zwrócenie się do przedsiębiorców z propozycją podpisania umowy o przyjęcie uczestników projektu na tzw. miesięczne staże wakacyjne. Kolejne rozwiązanie, które absolutnie nic nie wnosi. Wygląda to tak, że uczniowie przychodzą do pracy do warsztatu, pracują z mechanikami i to wszystko. Radny podkreślił, że będzie drążyć ten temat i jeśli Pan Starosta i Zarząd nie zajmą się sprawą, będzie interweniował w Mazowieckiej Jednostce Wdrażania, a w przypadku braku reakcji powiadomi Prokuraturę. Taką drogę podejmie, jeśli nie zmieni się podejście do tego zagadnienia. Nie ma ani jednego elementu, który by świadczył o zwiększeniu atrakcyjności tego szkolnictwa. Koszt projektu to 2,5 mln zł. Radni nie powinni pozwolić na zamydlenie sobie oczu faktem zakupu kilku komputerów czy noży i tasaków do pracowni gastronomicznej. Nie może tak wyglądać realizacja projektu unijnego, który ma zadanie zwiększenia atrakcyjności szkolnictwa zawodowego, zainteresować i zmotywować młodych ludzi do podejmowania takich kierunków wykształcenia. Czy może zainteresować zwykła codzienność nauczania przedmiotu zawodowego. Nie ma żadnej propozycji, która kwalifikowałaby się do tego zakresu działań. Bardzo prosi o interwencję w tej sprawie, w innym przypadku będzie zmuszony poczynić wspomniane powyżej kroki.
Wicestarosta Janusz Różycki stwierdził, że radny wygłasza własne opinie w sposób jakby stanowiły absolutną prawdę. Osobiście na ten sam temat słyszał inne opinie. Bardziej właściwe byłoby wygłaszanie opinii w obecności gremium zdolnego dyskutować na ten temat. Zaproponował zwołanie posiedzenia Komisji Oświaty z zaproszeniem osób realizujących projekt, dyrektorów szkół, nauczycieli prowadzących zajęcia, uczniów. Wtedy można dyskutować. Obecnie usłyszeliśmy opinię jednej osoby a nie fakty świadczące o złej realizacji.
Radny Maciej Dobrzyński zgodził się z tym, że jest to jego opinia, ale oparta na wieloletnim doświadczeniu w tej dziedzinie. Należy ja traktować jako prośbą do Zarządu o podjęcie działań wyjaśniających i porządkujących ten temat. Jednocześnie radny stwierdził, że propozycja zorganizowania spotkania w szerszym gronie, z udziałem osób zaangażowanych w realizację projektu jest krokiem we właściwym kierunku.
Przewodniczący Rady stwierdził, że Przewodniczący Komisji Oświaty zorganizuje takie posiedzenie.
Radny Stanisław Sitarek poruszył temat działalności Oddziału Okulistycznego PCM w Grójcu, który przeprowadza operacje usunięcia zaćmy. Na 15 maja br. zaplanowano 27 zabiegów, w tym 14 odpłatnych i 13 z NFZ, na które długo się czeka. Przeprowadzono te odpłatne. Natomiast trzynastu pacjentom zaproponowano wykonanie operacji za parę dni w Chrzanowie woj. Śląskie lub w Pińczowie woj. Staropolskie tłumacząc, że skończyły się środki z kontraktu. Jedna z tych osób, w starszym wieku z uwagi na stan zaawansowania choroby zdecydowała się i pojechała. Zaleceniem po zabiegu było zmierzenie po dwóch dniach ciśnienia dna oka, zgłosiła się do PCM. Nie było lekarza więc polecono wizytę w Warszawie. Takie podejście do pacjentów jest karygodne. Wnosi o zainteresowanie się tym przez Radę Nadzorczą, która według otrzymanej informacji pobiera wynagrodzenie w wysokości ok. 1,5 tys. zł miesięcznie czyli na poziomie uposażenia pielęgniarki z 7 letnim stażem. Czy o taką Polskę walczyliśmy.
Wicestarosta Janusz Różycki stwierdził, że nie zna tej sprawy. W kilku słowach poinformował o działaniach okulistyki w PCM. Podpisany kontrakt był niewielki, sprawa znana jest w całym kraju. Prezes PCM uznał, że korzystniejsze z punktu widzenia przyszłego kontraktu będzie wypowiedzenie obecnego, który nie dość że był mały to jest już w przyznanym zakresie zrealizowany. W tej chwili szpital ma niezapłacone ok. 2,5 mln zł za nadwykonania z poprzednich lat. Jednocześnie Pan Starosta zauważył, że w zaleceniach pokontrolnych NIK jest zapis o lepszym nadzorze finansowym i zmniejszeniu kolejek czyli punkty sprzeczne ze sobą nawzajem. Szpital realizując nadwykonania usiłował zmniejszyć kolejki przez co ma teraz problemy finansowe.
Radny Witold Wójcik zaznaczył, że kontrakt był niewystarczający, ale należy podziękować Panu Prezesowi za czynienie starań. Gdyby nie zaangażowanie w ogóle nie byłoby możliwości przeprowadzenia tego typu operacji. Początki zawsze są trudne. Sytuacja opisana przez radnego zapewne miała miejsce, ale zna przypadki z innych miesięcy, gdy osoby zoperowane obecnie mogą cieszyć się z odzyskania zdrowia. Zawsze jest tak, że nie wszyscy są zadowoleni. Działania Pana Prezesa są zasadne. Procent niezadowolonych jest ułamkowy w stosunku do osób które skorzystały, nawet odpłatnie i są zadowolone. Gdyby nic nie robił nie byłoby oddziału, więc operacji z NFZ też by nie było. Skoro oddział nie ma już kontraktu wykonuje prywatnie, to normalne działania.
Radny Stanisław Sitarek nie zgodził się z przedmówcą. Podstawową działalnością szpitala jest świadczenie usług medycznych osobom ubezpieczonym. Przypadek z ubiegłego poniedziałku pokazuje, że wykonano wszystkie zabiegi odpłatne, a resztę pacjentów z NFZ odesłano do odległych miejscowości. To nie jest prawidłowe działanie.
Wicestarosta Janusz Różycki podkreślił, że został wyczerpany kontrakt. Każda kolejna operacja wykonana za darmo pogarsza sytuację szpitala, bo jest to traktowane jak nad wykonania, za które NFZ nie chce zapłacić.
Radny Stanisław Sitarek zauważył, że w takim razie na początku taj procedury powinno się uprzedzić pacjentów, że może zaistnieć sytuacja, że będą musieli poczekać pół roku czy rok aż wznowiony zostanie kontrakt lub zdecydowali się na odpłatny zabieg. Możliwe, że opisany przypadek jest incydentalny ale jest to realna skarga, którą trzeba uwzględnić.
Pan Wicestarosta stwierdził, że sprawę należy wyjaśnić jeśli miała przebieg jak przedstawił radny.
Radny Stanisław Sitarek poruszył sprawę nie przyjęcia przez Radę Społeczną napisanego przez pracownika Starostwa Statutu, ponieważ był utworzony pod typowo urzędnicze działania Starostwa. Spytał o termin kolejnego posiedzenia, gdyż przed analizą sytuacji finansowej szpitala konieczne jest przyjęcie Statutu.
Radny Adolf Maciak spytał na jakim etapie jest realizacja remontów cząstkowych.
Pan Adrian Jachoski p.o.Dyrektora PZD w Grójcu wyjaśnił, że termin jest do końca czerwca, ale w zależności od pogody może być dłuższy bądź krótszy. Obecnie zaawansowanie prac jest na poziomie 65 – 70%.
Ad. 9
Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek dzisiejszej Sesji został wyczerpany. Podziękował wszystkim za udział i o godzinie 11.30 zamknął posiedzenie wypowiadając formułę „Zamykam Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Protokołowała Przewodniczył
Palmira Ponceleusz - Kornafel Janusz Karbowiak
Informacje o stronie
Podmiot publikujący: |
Starostwo Powiatowe w Grójcu |
Odpowiada za treść: |
Rada Powiatu Grójeckiego |
Wprowadził: |
Nieznany, data: 30.06.2014 r., godz. 13.33 |
Ostatnia aktualizacja: |
Nieznany, data: 30.06.2014 r., godz. 13.33 |
Czas |
Administrator |
Opis zmiany |
30.06.2014 r., godz. 13.33 |
Nieznany |
Dodanie strony |