Główna treść strony
Protokół Nr XL
Sesji Rady Powiatu Grójeckiego odbyła się w dniu 26 marca 2014 r.
Przewodniczący Rady Janusz Karbowiak o godzinie 10ºº otworzył Sesję wypowiadając formułę „Otwieram Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Powitał Panie i Panów Radnych Powiatu Grójeckiego, Starostę Grójeckiego Mariana Górskiego, zaproszonych gości oraz pracowników Starostwa.
Przewodniczący Rady, Starosta Grójecki i Wicestarosta Grójecki wręczyli dyplom i pamiątkowy album Pani Iwonie Stefaniak Dyrektor Muzeum im. Kazimierza Pułaskiego w Warce z okazji otrzymania Brązowego Krzyża Zasługi, nadanego na mocy Postanowienia Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego.
Pani Iwona Stefaniak w kilku słowach podziękowała za wyróżnienie.
Ad. 2
Przewodniczący Rady poinformował, że obecnie w Sesji uczestniczy 18 radnych,
co stanowi quorum i pozwala na podejmowanie prawomocnych decyzji. Lista obecności stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Ad. 3
Przewodniczący Rady Janusz Karbowiak odczytał pismo Przewodniczącego Zarządu Powiatu w sprawie uzupełnienia porządku obrad o pkt 12.7 dot. podjęcia uchwały w sprawie sprzedaży nieruchomości gruntowej oraz pkt 5.1 a sprawozdania z pracy Komisji Bezpieczeństwa i Porządku za 2013 r.
Przewodniczący Klubu PiS Maciej Dobrzyński w związku z tym, że radni chcą wziąć udział w pogrzebie zgłosił wniosek formalny o wprowadzenie przerwy w obradach w godz. 11.50- 14.00
Przewodniczący Rady Janusz Karbowiak zaproponował przegłosowanie wniosku po przyjęciu porządku obrad.
Radni nie wnieśli uwag.
Pan Przewodniczący poinformował, że Dyrektor PCPR Katarzyna Średnicka zwróciła się z prośbą o możliwość zaprezentowania projektów uchwał po przedstawieniu sprawozdania. Głosowanie odbyłoby się zgodnie z przyjętym porządkiem obrad.
Radni nie wnieśli uwag.
Przewodniczący Rady odczytał proponowany porządek obrad:
1. Otwarcie sesji.
2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
3. Przyjęcie porządku obrad.
4. Sprawozdanie z działalności PCPR w Grójcu za 2013 r.
5. Sprawozdanie z działalności PUP w Grójcu za 2013 r.
5.1 a Sprawozdanie z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Powiatu Grójeckiego za 2013 r.
6. Sprawozdanie z realizacji zaplanowanych do wykonania zadań dla Komendy Powiatowej Policji w Grójcu za 2013 r.
7. Stan ochrony przeciwpożarowej Powiatu Grójeckiego w 2013 r.
8. Stan sanitarno-higieniczny Powiatu Grójeckiego w 2013 r.
9. Bezpieczeństwo weterynaryjne Powiatu Grójeckiego za 2013 r.
10. Sprawozdanie z działalności Społecznej Straży Rybackiej w Powiecie Grójeckim za 2013 r.
11. Sprawozdania z działalności Komisji Stałych Rady Powiatu za 2013 r.
12. Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał w sprawach:
12.1. zmieniająca Uchwałę Budżetową Powiatu Grójeckiego na 2014 r.
12.2. przyjęcia powiatowego programu działań na rzecz osób niepełnosprawnych
w powiecie grójeckim na lata 2014-2020,
12.3. uchwalenia planu finansowego podziału środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych dla Powiatu Grójeckiego na 2014 r.
12.4. upoważnienia Zarządu Powiatu Grójeckiego do przyjęcia darowizny nieruchomości,
12.5. ustalenia składu Komisji Oświaty, Kultury, Turystyki i Sportu
12.6. zatwierdzenia planów pracy Komisji Stałych Rady Powiatu,
12.7. sprzedaży nieruchomości gruntowej.
13. Sprawozdanie Starosty Grójeckiego z pracy Zarządu Powiatu od ostatniej sesji Rady Powiatu Grójeckiego i informacje Starosty Grójeckiego.
14. Interpelacje i zapytania radnych.
15. Wolne wnioski i oświadczenia radnych.
16. Zamknięcie posiedzenia.
Przewodniczący Rady poddał proponowany porządek obrad pod głosowanie.
Porządek został przyjęty jednogłośnie, 18 głosów „za”.
Następnie powrócił do wniosku Pana Macieja Dobrzyńskiego w sprawie ogłoszenia przerwy w obradach.
Przed głosowaniem Starosta Marian Górski zaapelował, aby mimo tak smutnej uroczystości nie robić wyjątków. Niedawno odbył się pogrzeb syna jednego z pracowników, w rodzinie Pan Przewodniczącego też zdarzyła się śmierć i nikt niczego nie zmieniał. Sesja powinna być realizowana bez zmian. Osoby, które miały życzenie po prostu się zwolniły. W dniu dzisiejszym może być podobnie. Udział w pogrzebie to indywidualna potrzeba, nie można organizować zbiorowego wyjścia i na tych którzy nie znali osoby wymuszać uczestniczenia.
Przewodniczący Rady wyjaśnił, że program Sesji jest bardzo napięty. Pozostali radni oraz zaproszeni goście musieliby czekać. Dodał, że na czas udziału w pogrzebie przekaże prowadzenie obrad Wiceprzewodniczącemu Rady.
Radny Stanisław Sitarek nie zgodził się z argumentami Pana Starosty. Tamte smutne wydarzenia nie odbywały się podczas Sesji Rady Powiatu. Nie można nikogo zmuszać, żeby w takich okolicznościach postępował wbrew sobie.
Radny Witold Wójcik zwrócił uwagę, że Pan Maciej Dobrzyński zgłosił wniosek formalny, który powinien być bezzwłocznie przegłosowany.
Przewodniczący Rady poddał wniosek pod głosowanie. Wniosek większością głosów został odrzucony, 4 głosy „za” przy 9 „przeciw” i 5 „wstrzymujących się”,
Ad.4
Sprawozdanie z Działalności PCPR w Grójcu przedstawiła Dyrektor Katarzyna Średnicka (załącznik).
Przewodniczący Rady Janusz Karbowiak spytał o uwagi.
Radny Radosław Kreczmański spytał czym różnią się domy dziecka od rodzinnych domów dziecka.
Pani Dyrektor wyjaśniła, że w rodzinnym domu dziecka maksymalnie może być
8 dzieci, w instytucjonalnym do 14 dzieci, ale są placówki, w których do 2020 r. może być nawet 30 dzieci. W zeszłym roku w placówkach opiekuńczo – wychowawczych przebywało 40 dzieci, przy średniej kwocie utrzymania dziecka 3.600 zł. Na terenie powiatu funkcjonują już dwa rodzinne domy dziecka, w Barcicach z 5 dzieci i w Sułkowicach z 4 dzieci oraz pogotowie rodzinne w Otalęży.
Sprawozdanie zostało przyjęte.
Dyrektor Katarzyna Średnicka omówiła projekt uchwały w sprawie uchwalenia planu finansowego podziału środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych dla Powiatu Grójeckiego na 2014 r. (załącznik)
Przewodniczący Rady spytał o uwagi.
Radny Radosław Kreczmański spytał w jaki sposób można ubiegać się o dofinasowanie.
Pani Dyrektor wyjaśniła, że należy złożyć do PCPR wypełniony przez lekarza wniosek oraz dołączyć aktualne orzeczenie. Decyduje kolejność złożenia.
Następnie przedstawiła projekt uchwały w sprawie przyjęcia powiatowego programu działań na rzecz osób niepełnosprawnych w powiecie grójeckim na lata 2014-2020 (załącznik)
Przewodniczący Rady spytał o uwagi. Uwag nie zgłoszono.
Ad.5
Sprawozdanie z działalności PUP w Grójcu w postaci prezentacji multimedialnej przedstawiła Dyrektor Marzanna Skoczek (załącznik)
Przewodniczący Rady Janusz Karbowiak spytał o uwagi.
Radny Radosław Kreczmański spytał o aktywne formy działania bezrobociu. Czy prowadzony jest monitoring trwałości działalności gospodarczej, która powstaje w wyniku przyznania środków z PUP. Ponadto spytał czy Ministerstwo Pracy przygotowuje nowe formy wspomagania osób bezrobotnych.
Pani Dyrektor wyjaśniła, że monitorowanie środków na podjęcie działalności trwa rok, alej później jest możliwe poprzez wgląd do Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej. Urząd Pracy zaprasza te osoby do dalszej współpracy i ok. 70% kontynuuje działalność. Składają następne wnioski o tworzenie miejsc pracy i staże. Wpływ ma też zasada, że przez kolejne 24 m-ce mają obniżoną składkę ZUS a w przypadku rezygnacji przy kolejnym rejestrowaniu się nie mają prawa do zasiłku. Zainteresowanie tą formą jest duże, niemniej część wniosków zostało odrzuconych, gdyż są osoby, którym chodzi tylko i wyłącznie o pozyskanie środków finansowych.
Radny Radosław Kreczmański zaznaczył, że skoro jest to skuteczne i prawie 70% osób działalność kontynuuje może warto taką formę aktywizacji rozwijać. Dobrym rozwiązaniem byłoby zwiększenie środków finansowych na tego typu pomoc.
Dyrektor Marzanna Skoczek wyjaśniła, że powyższa forma ponosi wysokie koszty aktywizacji bezrobotnego. Staramy się przyznawać maksymalną kwotę, ale w chwili wnioskowania o środki z rezerwy ministerstwo wnosi uwagę, że efektywność powinna wynosić 70% przy efektywności kosztowej 10 tys. zł. Stąd konieczność wpisywania staży, szkoleń tj. form mniej kosztowych. Na koniec roku wszystko jest dokładnie rozpisane i wysokie koszty działalności danego urzędu sprawiają, że w rankingu spada on na bardzo odległe miejsce w tabeli. Jednocześnie z badań wynika, że nasi klienci mają bardzo wysokie wymagania jeśli chodzi o rynek pracy. W sprawie propozycji ministerstwa Pani Dyrektor wyjaśniła, że niedługo wejdzie w życie nowa ustawa dot. dodatkowych form aktywizacji bezrobotnych. Będzie ich bardzo dużo. Jedną z nich będą tzw. bony, które osoba bezrobotna będzie mogła spożytkować np. na zasiedlenie, odbycie stażu lub sfinansowanie szkolenia. Bezrobotny będzie miał możliwość określenia na co spożytkuje przyznane środki. Poza tym będą udzielane pożyczki przez BGK na bardzo korzystnych warunkach, m.in. pracodawcom na zakup wyposażenia czy studentom w ostatnim roku studiów. Urzędy Pracy powoli będą wyciszać programy i wycofywać dotacje dla pracodawców i osób bezrobotnych.
Radny Krzysztof Fiks podziękował Dyrektor Marzannie Skoczek oraz pracownikom PUP w Grójcu. Podkreślił, że jednostka może być wzorem doskonałej organizacji pracy i umiejętności pozyskiwania środków finansowych z projektów oraz prawidłowy sposób ich rozliczania, jak wykazała kontrola. Jest to jeden z najlepiej funkcjonujących urzędów na Mazowszu, jeśli nie w Polsce.
Ad. 5a
Sprawozdanie z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku przestawił Starosta Marian Górski (załącznik)
Sprawozdanie zostało przyjęte bez uwag.
Ad. 6
Sprawozdanie z działalności KPP w Grójcu w postaci prezentacji multimedialnej przedstawił Komendant Michał Toporkiewicz (załącznik)
Przewodniczący Rady spytał o uwagi. Jednocześnie przekazał prowadzenie obrad Wiceprzewodniczącemu Rady Krzysztofowi Ambroziakowi.
Radny Adolf Maciak spytał czy wystarczająco zabezpieczane są miejsca wypadków drogowych, zwłaszcza na E7 gdzie prędkość pojazdów jest bardzo duża. Sprawa jest niezmiernie ważna, zwłaszcza w warunkach zimowych, gdy jest ślisko lub w przypadku wystąpienia opadów czy mgły.
Komendant Michał Toporkiewicz wyjaśnił, że każdy radiowóz dysponuje tzw. „zestawem zapora” składającym się z znaków drogowych ograniczających prędkość, znaku z napisem „uwaga wypadek”, lamp błyskowych emitujących pomarańczowe, pulsacyjne światło oraz flar. Głównie jest on stosowany na trasie E7, czasami na drodze nr 50 oraz przy większych zdarzeniach typu wypadek pod Nowym Miastem. Flary są jednorazowe, a na uzupełnianie nie ma wystarczających środków. Dlatego z uwagi na koszty podstawowym sposobem oznaczenia wypadku jest ustawienie radiowozu z włączonym sygnałem świetlnym i wyznaczenie policjanta do kierowania ruchem. Należy nadmienić, że prawidłowego zabezpieczania miejsc wypadków policjanci uczą się w szkołach ruchu drogowego.
Radny Adolf Maciak poruszył sprawę przypadków nie do końca poprawnej postawy policjantów w trakcie prowadzenia czynności służbowych, szczególnie podczas przeprowadzania kontroli drogowych. Przywołał przykład jednego z takich bardzo nieprzyjemnych zdarzeń. Jednocześnie spytał o skargi jakie wpłynęły.
Komendant Michał Toporkiewicz wyjaśnił, że policjant rozpoczynający służbę podlega 30 minutowej odprawie. W tym czasie zapoznaje się z zadaniami, sprawdzany jest jego wygląd i wyposażenie. Poza tym ogląda film szkoleniowy, jeden z wielu przedstawiający różne zagadnienia, od przypadków użycia broni poprzez prowadzenie kontroli czy konwojowanie zatrzymanych itp. Ponadto cyklicznie są prowadzone tematyczne szkolenia. Konieczność zachowania określonej postawy podczas pełnienia służby jest obowiązkiem i nie budzi żadnych wątpliwości. Natomiast sprawy są różne, jak też różne są charaktery ludzkie zarówno wśród policjantów jak i kierowców. Dochodzą do głosu emocje, wywiązuje się dyskusja a przestaje funkcjonować zdrowy rozsądek. Niemniej żadna tego typu sytuacja nie pozostaje bez echa i jest analizowana w trakcie odpraw, są rozmowy dyscyplinujące.
Pan Komendant wyjaśnił, że wpłynęło 30 skarg, kilka się potwierdziło. Jest to szczegółowo opisane w sprawozdaniu. Przypadków jazdy bądź przebywania w służbie pod wpływem alkoholu nie stwierdzono. Ponadto system kontrolowania policjantów od tego roku jest dużo szczelniejszy. Dziennie wykonywanych jest 30 badań trzeźwości aparatem alcoblow, w tym wszystkich pobierających radiowozy.
Radny Jan Traczyk poruszył sprawę licznych włamań na przełomie 2012/2013 roku na terenie Warki. Jednocześnie spytał czy zamontowanie monitoringu, który jest rozbudowany jest pomocne w wykonywaniu zadań.
Komendant Michał Toporkiewicz wyjaśnił, że tego typu zdarzenia ustały i do chwili obecnej włamania się nie powtórzyły. Po debacie w Warce, zostały na najbardziej zagrożony teren skierowane znaczące siły. Z każdego oddziału prewencji, które przyjeżdżały do służby w Grójcu, jeden lub dwa patrole od razu kierowano do Warki. Łączono też służby z patrolami żandarmerii wojskowej. Żadnego z tych przestępstw nie udało się wykryć, ale co jakiś czas w kraju jest aresztowana grupa przestępcza
i w trakcie oceny sposobu działania i odzyskanych przedmiotach analizuje się czy nie ma powiązania z serią włamań w Warce. Ostatnio na naszym terenie została zatrzymana grupa dokonująca włamań do piwnic, głównie kradzieży drogich rowerów. Monitoring w Warce jest dobrze rozmieszczony, jest dużym źródłem wiedzy, gdyż w wielu przypadkach można prześledzić przebieg zdarzenia lub przemieszczanie się sprawców. Sama obecność kamer działa prewencyjnie i poprawia poziom bezpieczeństwa. Dynamika przestępczości spadła, widać, że przynosi to dobre efekty.
Radny Jan Traczyk spytał czy nie ma możliwości likwidacji nielegalnych punktów sprzedaży, bardzo często osoby przechodzące są nagabywane.
Komendant Michał Toporkiewicz wyjaśnił, że co jakiś czas odbywają się akcje policji z udziałem kontroli skarbowej i urzędu celnego mające na celu likwidację tego typu punktów. Niestety duża różnica cen sprawia, że trudno całkowicie zjawisko wyeliminować, ale powyższe działania skutecznie je ograniczają.
Radny Maciej Dobrzyński spytał jak Pan Komendant ocenia możliwości techniczne i operacyjne jednostki.
Komendant Michał Toporkiewicz wyjaśnił, że warunki poprzez nową komendę bardzo się zmieniły. Wyposażenie i możliwości techniczne jest na odpowiednim poziomie. Jednostka może korzystać z różnych form którymi sama dysponuje ale i tymi jakie zapewnia Komenda Wojewódzka. W obecnej chwili dostępne są wszystkie możliwości operacyjne, które pozwalają na właściwe wykonywanie pracy. Wyniki tego roku wyraźnie to pokazują. Pozostawała tzw. „sprawa giełdowa”. W tym roku postępowania się pokończyły, policjanci zostali uniewinnieni, co pozwoliło na zniesienie ograniczeń dostępu do wyższych form pracy operacyjnej. Wielu powróciło na dawne stanowiska, których nie mogli zajmować, gdyż mieli ograniczony dostępu do informacji niejawnych, szczególnie z pionu kryminalnego.
Radny Maciej Dobrzyński stwierdził, że z prasy lokalnej radni uzyskują niepokojące informacje. Chodzi o przypadek, gdy kierowca kilkakrotnie użył klaksonu na stający na skrzyżowaniu radiowóz. Okazało się, że sprawa została skierowana do sądu a ta osoba ukarania. Drugi przypadek dot. powiadomienia policji o akcji akwizytorskiej w okolicy Belska Dużego. Zgłaszający miał zapewne powód takiego postepowania, ale ku jego zaskoczeniu to właśnie przeciwko niemu został skierowany wniosek do sadu, został ukarany i dopiero po złożeniu odwołania został uniewinniony. Obie sytuacje są niebywale kuriozalne i niezbyt korzystne dla wizerunku policji.
Komendant KPP w Grójcu Michał Toporkiewicz wyjaśnił, że pierwsza sprawa dot. osoby, która od pewnego czasu prowadzi „prywatną wojnę z policją”. Jest to mieszkaniec województwa kujawsko – pomorskiego i co pewien czas przyjeżdża do Grójca w celu prowokowania sytuacji z policją. Pierwszy kontakt rozpoczął się w chwili, gdy Pan W. jadąc E7 zatrzymał się przy patrolu i przez okno zwymyślał funkcjonariuszy, po czym odjechał z dużą prędkością. W trakcie jazdy popełnił kilka wykroczeń, policjanci po zatrzymaniu wystawili mandat, którego nie przyjął więc wg procedury do sądu został skierowany wniosek. Do podobnej sytuacji doszło w msc. Głuchów, kiedy Pan W. po raz kolejny swoim działaniem specjalnie sprowokował policjantów, aby skrupulatnie całe zajście nagrać. To nie jest tak, że policja chce ukarać daną osobę, sprawa została skierowana do sądu po dokładnej analizie. Pan popełnił wszystkie zarzucane wykroczenia. Należy poczekać na sądowe rozstrzygnięcie.
Radny Maciej Dobrzyński poddał pod rozwagę czy warto tracić energię na takie sprawy. Ze zdjęć wynika, że usytuowanie radiowozu nie jest korzystne.
Komendant KPP w Grójcu Michał Toporkiewicz wyjaśnił, że radiowóz żadnym swoim elementem nie zajmuje pasa drogowego. Na drodze E7 w kierunku Radomia nie ma ani jednej zatoczki dla służb, nie ma miejsca na bezpieczne zatrzymanie pojazdu do kontroli. Dlatego wykorzystuje się każde odpowiednie miejsce, najbezpieczniej jest właśnie w Głuchowie. Podobnie jest na drodze nr 50. Na etapie projektowania kwestia była akcentowana, zwłaszcza pod kątem kontroli samochodów ciężarowych lecz pozostała bez echa. Przepisy zabraniają wykorzystywania zatoczek autobusowych. W drugiej sprawie nie można twierdzić, że policja nie miała podstaw. W drugiej sprawie interwencja Pana nie była podyktowana chęcią naprawienia świata i ochroną starszych osób przed oszustwem lecz wypływała z pewnej złośliwości i zemsty, że nie został na prezentację wpuszczony i w związku z tym nie otrzymał prezentu. Policja miała argumenty kierując wniosek o tzw. złośliwe niepokojenie. Wnioski nigdy nie są pochopnie sporządzane, materiał jest analizowany i zapada wspólna decyzja. Sąd ocenił to inaczej i Pan został w drugiej instancji uniewinniony.
Radny Maciej Dobrzyński podkreślił, że akwizytorzy często działają na krawędzi prawa i zwłaszcza osoby starsze naciągają na nierzetelne transakcje. Zdarza się, że prośba o interwencję jest traktowana odmownie. Tak było w przypadku kradzieży w Warce. Statystycznie wszystko można przedstawić, natomiast informacje jakie do radnych docierają są niepokojące. Dlatego należy o tym mówić i takie działania bezwzględnie eliminować. W tym miejscu radny omówił zdarzenie z ostatniego tygodnia, które miało miejsce w okolicy Chynowa. Rano policja wyciągnęła młodego człowieka z domu posądzając o kradzież 40 l paliwa z samochodu ciężarowego. Zaangażowanie metod i środków było bardzo duże. Przeprowadzono profesjonalne działania sprawdzające, łącznie z analizą gleby, ubrań, odcisków butów, itp. Sponiewierano tego człowieka, bez powodu i jakiejkolwiek racji, aby po kilku godzinach wypuścić na wolność. Czy można w ten sposób interweniować.
Pan Komendant stwierdził, że w tej chwili trudno mu się ustosunkować, po zbadaniu udzieli radnemu odpowiedzi w tej sprawie.
Radny Radosław Kreczmański spytał czy z statystyki zdarzeń drogowych wynika, że na terenie Gminy Warka są miejsca szczególnie niebezpieczne i można to poprawić poprzez zmianę oznakowania. Ponadto poprosił o krótką ocenę pracy nowego Komendanta w Warce. Jednocześnie wyraził zadowolenie, że monitoring miejski w Warce jest dobrze oceniany, gdyż osobiście planował rozmieszczenie kamer.
Pan Komendant wyjaśnił, że teren powiatu nie jest niebezpieczny, z 19 osób które w 2013 r. zginęły 11 to piesi, 3 rowerzyści, 2 motocykliści i 3 ofiary zderzeń pojazdów. Sposób i organizacja ruchu drogowego oraz oznakowanie na terenie powiatu są bardzo dobre. Nie występują błędy, stad nie ma dużej liczby zdarzeń. Dużą część poszkodowanych stanowią pracownicy sezonowi. Raz w roku odbywa się tzw. lustracja dróg przy udziale Naczelnika Ruchu Drogowego, który dokonuje oceny aktualnego stanu. Wszelkie uwagi w tej kwestii są uwzględniane i wnioskowane. Należy jednak pamiętać, że policja jedynie opiniuje organizację drogi, wykonanie oznakowania jest zadaniem zarządcy drogi. Jeśli chodzi o teren Warki w 2013 r. doszło do jednej kolizji drogowej w msc. Konary. Organizacja ruchu jest dobrze rozwiązana, policja nie ma uwag. Komendant podkom. Marcin Mieńkowski w policji służy od 2001 r. początkowo w oddziale prewencji w Warszawie, następnie w Goszczynie, a po roku w Grójcu w referacie walki z przestępczością samochodową, a później walki z przestępczością gospodarczą. Wdrożył się do służby. Teraz nastąpi zmiana na stanowisku zastępcy, ponieważ Komendant Jeżewski wygrał konkurs w Górze Kalwarii.
Innych uwag nie zgłoszono. Sprawozdanie zostało przyjęte.
Ad. 7
Sprawozdanie z działalności PSP w Grójcu w postaci prezentacji multimedialnej przedstawił Komendant Jacek Wichowski (załącznik)
Sprawozdanie zostało przyjęte bez uwag.
Ad. 8
Sprawozdanie z działalności PISE w Grójcu w postaci prezentacji multimedialnej przedstawiła Dyrektor Jolanta Podlińska - Matysiak (załącznik)
Przewodniczący Rady spytał o uwagi.
Radny Jan Traczyk z uwagi na region sadowniczy i w związku z tym używanie oprysków chemicznych spytał czy jest prowadzona i w jakiej formie profilaktyka zachorowalności na raka. Czy są prowadzone działania w kierunku upowszechniania zagrożeń z tym związanych.
Pani Dyrektor wyjaśniła, że jednostka nie ma instrumentów prawnych ani środków na tego typu działania, ale promocja zdrowia prowadzona jest poprzez tzw. profilaktykę oświatową w postaci prelekcje dla rolników, pogadanek w szkołach, artykułów w prasie oraz audycje medialne (radio Mazowsze). PISE współpracuje z instytucjami, które prowadzą działalność w zakresie badań profilaktycznych. Ponadto szczególnej kontroli poddawane są zakłady, których pracownicy są narażeni na działania substancji szkodliwych, co w konsekwencji może wywołać chorobę nowotworową.
Radny Waldemar Kopczyński spytał czy basen w Mogielnicy jest pod nadzorem PISE.
Pani Dyrektor wyjaśniła, że basen w Mogielnicy jako przyszkolny podlega nieco innym procedurom, ale jest pod nadzorem sanitarnym PISE w Grójcu.
Wiceprzewodniczący Krzysztof Ambroziak poruszył sprawę biogazowni.
Pani Dyrektor stwierdziła, że PISE w Grójcu wydaje jedynie opinie, nie jest decydentem w tej sprawie. Wydane zostały pozytywne opinie odnośnie biogazowni
w Błędowie. Obecnie po raz drugi odezwała się biogazownia w Głuchowie. PISE stwierdziła, że poprzednio wydana pozytywna opinia jest nadal wiążąca, ponieważ nie zmieniła się proponowana technologia, jedynie aneksem dołączono informacje dot. jeszcze szczelniejszego zabezpieczenia pofermentu.
Innych pytań nie zgłoszono. Sprawozdanie zostało przyjęte.
Ad. 9
Sprawozdanie z bezpieczeństwa weterynaryjnego Powiatu Grójeckiego w 2013 r. przedstawiła Inspektor Weterynarii PIW w Grójcu (załącznik).
Jednocześnie z uwagi na liczne zapytania szerzej omówiła zagadnienia dot. afrykańskiego pomoru świń. Wyjaśniła, że jest to nieuleczalna, wysoce zakaźna, wirusowa choroba świń domowych wszystkich ras oraz dzików. Na terenie powiatu nie wystąpiły przypadki zakażeń. Dodała, że pozostałe gatunki zwierząt a także człowiek są na wirus ASF niewrażliwi.
Przewodniczący Rady spytał o uwagi.
Starosta Marian Górski spytał czy PIW sprawuje nadzór nad hodowlami psów, czy ma instrumenty prawne do zakazu ich tworzenia w pobliżu domów mieszkalnych. Wiadomo, że takiej hodowli towarzyszy fetor oraz hałas, zwłaszcza w porze nocnej.
Pani Inspektor wyjaśniła, że pozwolenia na rozpoczęcie takiej działalności wydają urzędy gminne na terenie których hodowla będzie funkcjonowała. Nie ma szczególnych przepisów dot. uciążliwości z uwagi na hałas czy zapach. PIW może jedynie kontrolować czy wszystkie znajdujące się tam zwierzęta zostały poddane szczepieniom, gdyż sprawuje wyłącznie weterynaryjny nadzór nad schroniskami.
Ad. 10
Wiceprzewodniczący Rady Krzysztof Ambroziak poinformował, że sprawozdania
z działalności poszczególnych Komisji Stałych Rady Powiatu radni otrzymali
w materiałach (załączniki).
Sprawozdania zostały przyjęte bez uwag.
Ad. 11
Wiceprzewodniczący Rady Krzysztof Ambroziak poinformował, że na terenie powiatu działają dwie straże rybackie w związku z tym w materiałach radni otrzymali sprawozdanie Komendanta Zbigniewa Wawszczyka Społecznej Straży Rybackiej PZW Grójec (załącznik) oraz sprawozdanie Dowódcy Leszka Doliny Grupy Terenowej Społecznej Straży Rybackiej (załącznik).
Sprawozdania zostały przyjęte bez uwag.
Wiceprzewodniczący Rady ogłosił 15 minutową przerwę. Po przerwie wznowił obrady. Obecnych 14 radnych.
Ad. 12
Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał w sprawach:
Ad. 12.1
Projekt uchwały zmieniającej Uchwałę Budżetową Powiatu Grójeckiego na 2014 r.
z uzasadnieniem przedstawiła Skarbnik Powiatu Jadwiga Ostrowska (załącznik).
Wiceprzewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Stanisław Binkiewicz poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt.
Wiceprzewodniczący Rady spytał o uwagi. Uwag nie zgłoszono. Wobec tego oczytał projekt i poddał pod głosowanie. Obecnych 14 radnych. Uchwała Nr XL/238/2014 została przyjęta jednogłośnie, 14 głosów „za”.
Przewodniczący Rady Janusz Karbowiak powrócił na salę. Obecnych 15 radnych.
Ad. 12.2
Wiceprzewodniczący Rady przypomniał, że Dyrektor Katarzyna Średnicka omówiła projekt uchwały, niemniej spytał o uwagi. Uwag nie zgłoszono.
Wiceprzewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Stanisław Binkiewicz poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt.
Wiceprzewodnicząca Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych i Przeciwdziałania Bezrobociu Małgorzata Woźniak poinformowała, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Wiceprzewodniczący Rady oczytał projekt i poddał go pod głosowanie. Obecnych 15 radnych. Uchwała Nr XL/239/2014 została przyjęta jednogłośnie, 15 głosów „za”.
Ad. 12.3
Wiceprzewodniczący Rady przypomniał, że Dyrektor Katarzyna Średnicka omówiła projekt uchwały, niemniej spytał o uwagi. Uwag nie zgłoszono.
Wiceprzewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Stanisław Binkiewicz poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt.
Wiceprzewodnicząca Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych i Przeciwdziałania Bezrobociu Małgorzata Woźniak poinformowała, że Komisja jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały.
Wiceprzewodniczący Rady oczytał projekt i poddał go pod głosowanie. Obecnych 15 radnych. Uchwała Nr XL/240/2014 została przyjęta jednogłośnie, 15 głosów „za”.
Starosta Marian Górski i radny Stanisław Sitarek powrócili na salę. Obecnych 17 radnych.
Ad. 12.4
Projekt uchwały w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu Grójeckiego do przyjęcia darowizny nieruchomości przedstawił Z- ca Naczelnika Wydz. Finansowego Józef Zawiślak (załącznik)
Wiceprzewodniczący Rady spytał o uwagi.
Radny Stanisław Sitarek stwierdził, że pas drogowy od dawna był nieformalnie poszerzony o grunt Państwa Banasiewiczów, którzy za tą część ponosili opłatę podatkową. Dobrze, że sprawa zostanie uregulowana według stanu faktycznego.
Wiceprzewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Stanisław Binkiewicz poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Wobec braku dalszych uwag Wiceprzewodniczący Rady odczytał projekt i poddał go pod głosowanie. Uchwała Nr XL/241/2014 została przyjęta jednogłośnie, 17 głosów „za”.
Ad. 12.5
Projekt uchwały w sprawie ustalenia składu Komisji Oświaty, Kultury, Turystyki
i Sportu przedstawił Wiceprzewodniczący Rady Krzysztof Ambroziak (załącznik).
Pan Wiceprzewodniczący wyjaśnił, że na posiedzeniu Rady Powiatu w dniu 27 lutego 2013 r. Pan Janusz Różycki zrezygnował z pracy w Komisji Oświaty, Kultury, Turystyki i Sportu. Jednocześnie Pan Witold Wójcik wyraził zgodę na prace w Komisji.
Wiceprzewodniczący Rady odczytał projekt i poddał pod głosowanie. Obecnych 17 radnych. Uchwała nr XL/242/2014 została przyjęta jednogłośnie, 17 głosów „za”.
Ad. 12.6
Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planów pracy Komisji Stałych Rady Powiatu przedstawił Wiceprzewodniczący Rady Krzysztof Ambroziak (załącznik)
Wiceprzewodniczący Rady spytał o uwagi. Uwag nie zgłoszono
Wobec powyższego odczytał projekt i poddał pod głosowanie. Obecnych 17 radnych. Uchwała nr XL/243/2014 została przyjęta jednogłośnie, 17 głosów „za”.
Wiceprzewodniczący Rady ogłosił 15 minutową przerwę. Przewodniczący Rady wznowił obrady. Obecnych 16 radnych.
Ad. 12.7
Projekt uchwały w sprawie sprzedaży nieruchomości gruntowej przedstawił Z- ca Naczelnika Wydz. Finansowego Józef Zawiślak (załącznik)
Wiceprzewodniczący Rady spytał o uwagi.
Radny Maciej Dobrzyński zwrócił uwagę, że na Komisji Rolnictwa, Leśnictwa Ochrony Środowiska i Geodezji została ustalona cena minimalna, natomiast w projekcie jest zapis, że podstawą będzie wycena rzeczoznawcy.
Pan Józef Zawiślak wyjaśnił, że podstawą jest wycena. Zarząd w pierwszym przetargu nie może obniżyć wartości działki poniżej wyceny, nie oznacza to, że nie może jej podnieść.
Starosta Marian Górski stwierdził, że wycena to podstawowy dokument do rozpoczęcie działań. Zaproponował, aby po jej wykonaniu doszło do spotkania Zarządu, Komisji Rolnictwa oraz radnych Klubu PiS w celu ustalenia warunków przetargu. Pozyskane środki zostaną przeznaczone na kupno sprzętu dla PZD
w Grójcu. Pan Starosta dodał, że wbrew opiniom nie jest łatwo aktualnie sprzedać działkę. Ma nadzieję, że sytuacja będzie lepsza niż w przypadku niezrealizowanej od dwóch lat sprzedaży nieruchomości na ul. POW w Grójcu. Cena wywoławcza wynosiła 960 tys. zł i z uwagi na brak zainteresowania była sukcesywnie obniżana.
W ubiegłym roku wynosiła 480 tys. zł i nadal nie było nabywcy a przecież działka jest w bardzo atrakcyjnym miejscu. Obecnie wojewoda zezwolił na wprowadzenie rokowań, konieczne jest ponowne ogłoszenie przetargu.
Radny Maciej Dobrzyński zaznaczył, że w pierwszej kolejności należy dokonać wyceny a następnie podjąć uchwałę. Konieczne jest ustalenie minimalnej ceny i w dalszej kolejności podjęcie decyzji o sprzedaży. Przy tak atrakcyjnej, usytuowanej przy drodze działce cena za 1 ha nie powinna być niższa niż 100 tys. zł.
Radna Stefania Fetraś spytała czy kwota do przetargu będzie brana z uchwały czy z wyceny.
Radny Maciej Dobrzyński zauważył, że obecny zapis uchwały upoważnia Zarząd do decydowania o sprzedaży, bez żadnego zobowiązania co do minimalnej kwoty.
Starosta Marian Górski ponownie podkreślił, że Zarząd nie podejmie decyzji
o sprzedaży bez ponownej konsultacji już po dokonanej wycenie. Uchwała będzie podstawą do podjęcia działań, łącznie ze zleceniem wyceny.
Przewodniczący Klubu Radnych „Wspólny powiat” Krzysztof Ambroziak zaproponował wprowadzenie do protokołu Sesji zapisu, że Zarząd zobowiązuje się do przedstawienia radnym wyceny i na jej podstawie przeprowadzenie konsultacji w sprawie ustalenia ceny do przetargu. Jednocześnie stwierdził, że osobiście również skłania się do propozycji nie niższej niż 100 tys. zł za hektar.
Radny Waldemar Kopczyński zauważył, że Rada Powiatu jest organem stanowiącym, nawet po wycenie w każdej chwili może zmienić uchwałę i wstrzymać procedurę sprzedaży. W tej kwestii nie ma najmniejszego zagrożenia.
Radny Adolf Maciak zaproponował zakończenie dyskusji i przejście do głosowania. Radni w drodze głosowania podejmą decyzje w tej sprawie.
Radny Stanisław Sitarek zwrócił się z zapytaniem jaka cena satysfakcjonowałaby Zarząd. Gruntu do sprzedaży jest coraz mniej, w tej kadencji to prawdopodobnie ostatnia działka na którą być może znajdzie się kupiec. Wprawdzie Pan Zawiślak wspomniał, że jest kilku chętnych, ale najczęściej tylko do momentu poznania ceny. Nie można zapominać, że to ostatnie kawałki gruntu do wolnej sprzedaży. Cena 50 tys. zł/ha jest znacząco zaniżona. Minimalna cena nie musi być wyszczególniona w preambule uchwały, wystarczy zapis w protokole w brzmieniu „ Rada upoważnia Zarząd do wyceny przedmiotowej działki a następnie sprzedaży za cenę nie mniejszą niż (w tym miejscu radny poprosił Zarząd o uzupełnienie zapisu).
Starosta Marian Górski stwierdził, że działkę przecina kanalizacja, która co jakiś czas musi być udrażniana i innego rodzaju sieci przesyłowe do których musi być dostęp. Takie uwarunkowania rzutują obniżając cenę. Trudno określić jaka będzie opinia rzeczoznawcy. Zarząd zainteresowany jest jak najwyższą stawką, ale bez oceny fachowca, opartej na analizie wg określonych przepisów nie może tego określić.
Radny Maciej Dobrzyński spytał czy skoro jak przypomniał Pan Starosta jest tam infrastruktura podziemna powiat powinien się tego terenu wyzbywać.
Starosta Marian Górski wyjaśnił, że w obrębie już sprzedanych gruntów znajduje się stacja uzdatniania wody oraz oczyszczalnia ścieków i nie ma żadnych problemów.
W razie potrzeby są drogi w użyczeniu, w omawianym przypadku byłoby podobnie.
Radny Witold Wójcik spytał czy jeśli nie uda się wynegocjować kwoty 100 tys. zł/ha sprzedaż będzie kontynuowana za niższą cenę.
Starosta Marian Górski wyjaśnił, że po ustaleniu w trakcie spotkania ceny wywoławczej zostanie przeprowadzony przetarg, jeśli wynik będzie ujemny konieczne będzie ponowne przeanalizowanie i podjęcie decyzji czy cena ulega obniżeniu czy następuje rezygnacja ze sprzedaży.
Radny Adolf Maciak zaznaczył, że skoro pozyskane środki mogą być niezbyt duże a przez przedmiotową działkę przechodzi infrastruktura połączona z oczyszczalnią to może rozpocząć rozmowy z Burmistrzem Warki, który kupiłby w trybie bezprzetargowym.
Starosta Marian Górski wyjaśnił, że Burmistrz Warki nie jest zainteresowany, ponieważ gmina do powiatowej oczyszczalni ścieków odprowadza jedynie ścieki ze szkoły podstawowej. Kilka lat temu Urząd Miejski w Warce wyszedł z propozycją przejęcia, ale całości terenu a nie fragmentu.
Radny Maciej Dobrzyński zwrócił uwagę, że jeśli nabywca wykonana jakieś inwestycje może nie zgodzić się na wjazd cięższego sprzętu do obsługi oczyszczalni.
Przewodniczący Rady Janusz Karbowiak zwrócił uwagę, że wszelkie uwarunkowania będą zawarte w akcie notarialnym, łącznie z prawem służebności.
Radny Stanisław Sitarek przywołał przykład z terenu Gminy Błędów dot. położenia studni gminnej na działce należącej do GS, która następnie została odsprzedana prywatnemu nabywcy i do aktu notarialnego zostały wprowadzone stosowne zapisy nt służebności w przypadku awarii. Niestety ta osoba zbankrutowała i syndyk sprzedał kolejnej, tyle że zapomniał o służebności gruntu. Obecny właściciel zabezpieczył teren, postawił bramy, sprawa ciągną się w sądzie.
Radny Waldemar Kopczyński przypomniał, że środki ze sprzedaży działki zostaną przeznaczone na zakup sprzętu dla PZD. Wszyscy radni zgodnie wyrazili taką opinię dostrzegając pilną potrzebę takich działań. Radny zgłosił formalny wniosek o zamknięcie dyskusji i przejście do głosowania.
Radny Stanisław Sitarek stwierdził, że nie jest przeciwny sprzedaży i nabyciu sprzętu dla PZD. Chodzi jedynie o uzyskanie informacji Zarządu dot. ceny.. Nie może być sytuacji, że działka zostanie sprzedana za tyle ile da kupiec i nadal będzie potrzeba wyasygnowania środków lub pozostanie kupienie nieco starszego sprzetu np. 2002 r.
Radny Witold Wójcik zauważył, że Pan Przewodniczący powinien poddać pod głosowanie wniosek formalny radnego Kopczyńskiego.
Przewodniczący Rady poddał wniosek pod głosowanie. Wniosek został przyjęty większością głosów, 12 głosów „za” przy 2 „przeciw” i 2 „wstrzymujących się”.
Radny Arkadiusz Stępniewski powrócił na salę. Obecnych 17 radnych.
Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Leśnictwa, Ochrony Środowiska i Geodezji Radosław Kreczmański poinformował, że komisja negatywnie zaopiniowała projekt uchwały – 2 głosy „przeciw” przy 3 „wstrzymujących się”.
Wiceprzewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Stanisław Binkiewicz poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały, niemniej zgłosiła zastrzeżenie dot. nie wyrażenia zgody na zbyt niską cenę.
Przewodniczący Rady odczytał projekt i poddał go pod głosowanie. Obecnych 17 radnych. Uchwała nr XL/244/2014 została przyjęta większością głosów, 13 „za” przy 4 „przeciw”.
Ad.13
Sprawozdanie Starosty Grójeckiego z pracy Zarządu Powiatu od ostatniej sesji Rady Powiatu Grójeckiego i informacje Starosty Grójeckiego (załącznik).
Radny Adolf Maciak spytał o spotkanie dot. projektu „Internet dla Mazowsza”, na jakiej głębokości będą prowadzone wykopy, czy nie spowoduje to zniszczenia dróg
i poboczy. Ponadto radny spytał o spotkanie z przedstawicielami firmy STRABAG
w sprawie modernizacji drogi wojewódzkiej Nr 728.
Starosta Marian Górski w odniesieniu do sprawy „Internet dla Mazowsza”„ wyjaśnił, że było to spotkanie robocze na które desygnował Dyrektora PZD w Grójcu. Uczestniczyła również osoba odpowiedzialna za drogi oraz przedstawiciel Wydz. BiA Chodziło o zapoznanie się z mapami oraz przeprowadzenie rekonesansu w terenie. W trakcie objazdu przedstawiciele firmy rozważyli w jaki sposób wykonać, niemniej już wiadomo, że nie ma możliwości naruszenia nawierzchni, gdyż prace prowadzone są najnowszą technologią a nie tradycyjnie poprzez tworzenie głębokich wykopów.
Radny Krzysztof Fiks wyjaśnił, że Gminę Nowe Miasto wybrano jako pilotażowa,
w dniu dzisiejszym odbędzie się spotkanie z Panią Burmistrz. Zaprasza radnych, którzy chcą bliżej zapoznać się z aspektami i uwarunkowaniami technicznymi.
Radny Adolf Maciak spytał czy umowa będzie podpisana ze Starostwem.
Starosta Marian Górski wyjaśnił, że umowa jest podpisana pomiędzy Marszałkiem Województwa Mazowieckiego a firmą wykonawczą. Do nas zwrócono się z prośbą o wsparcie działań jak najszybszego dotarcia do mieszkańców. Natomiast uzgodnienia techniczne będą prowadzone w trakcie prac na poszczególnych odcinkach.
Radny Adolf Maciak spytał na jakiej głębokości będą wykonywane wykopy.
Dyrektor PZD w Grójcu Tadeusz Jachoski wyjaśnił, że na spotkaniu w Starostwie została podjęta decyzja, że powiat nie wyrazi zgody przed uzyskaniem opinii władz gminnych. Projekty dwa razy były już weryfikowane. Zaprosił radnego w dniu jutrzejszym do siedziby PZD w celu zapoznania się z dokumentacją.
Radny Stanisław Woźniak również poruszył sprawę drogi wojewódzkiej nr 728. Okazuje się, że odcinek drogi 10 m przed i 10 m za torami nie został uwzględniony, jest przerwa w dokumentacji. Inwestor nie doszedł do porozumienia z władzami kolei. W przypadku przywrócenia ruchu kolejowego może dochodzić do wypadków.
W kwestii spotkania Pan Starosta wyjaśnił, że było ono sygnalizacyjne i miało na celu omówienie sprawy dowozu materiałów na budowę. Poprzednie doświadczenia nie były dobre, sposób działania przy modernizacji E7 czy 50 budził zastrzeżenia. STRABAG podpisał umowy z dostawcami żwiru, nie interesując się którędy będą dowozić. W efekcie kierowcy stosowali samowolę, co doprowadziło do uszkodzenia pewnych odcinków. Stąd nasze naciski, żeby takie zasady określić. Kolejne spotkanie odbędzie się po wyłonieniu firm, łącznie z fotograficznym udokumentowaniem stanu dróg wylotowych. Jeśli chodzi o rondo w Belsku Dużym sprawa nadal jest niejasna.
W zatwierdzonej dokumentacji wyjazdy z dróg powiatowych nadal są usytuowane
w tym samym miejscu. Żadne nowe rozwiązania nie są uwzględnione.
Radny Adolf Maciak stwierdził, że podnosił sprawę na Sesji Rady Gminy w Belsku Dużym. Obecna propozycja jest błędna. W tej sytuacji budowa mija się z celem, ponieważ do ronda powinno dochodzić więcej dróg a nie tylko dwie, gdy pozostałe nadal będą tylko dojazdowe. Kwestia wyjazdu od strony Lewiczyna, tak neuralgiczna, pozostanie nierozwiązana. W sprawie korzystania samochodów wielkogabarytowych z naszych dróg należy podpisać umowę, która określi odcinki i zobowiąże firmę do ich wyremontowania. Po fakcie nie łatwo udowodnić, że do uszkodzeń nawierzchni doszło podczas dowożenia materiałów.
Starosta Marian Górski wyjaśnił, że powiat prowadzi rozmowy z inwestorem gdyż firmy transportowe nie zostały jeszcze wyłonione. Faktycznie przystąpienie do nowej formy ronda wiąże się z koniecznością zburzenia przez Gminę dwóch starych budynków oraz geodezyjnego wydzielenia i przekazania działki pod drogę powiatową.
Radny Stanisław Woźniak wyjaśnił, że inwestor tłumaczy się tym, że w 2008 r. uzyskał zgodę Gminy na rondo w zakresie jak w obecnej dokumentacji. Dwukrotnie był z Wójtem u Dyrektora Kozery, który stwierdził, że na tym etapie konieczne jest wprowadzenie zmian projektowych. Radny dodał, że rondo tylko wtedy ma sens jeśli wszystkie drogi dochodzą. W innym przypadku wyjeżdżający od strony Lewiczyna nie będą mieli szans skręcić w kierunku Mogielnicy. Kilkakrotnie monitował na Sesji o potrzebie zabezpieczenia w budżecie powiatu środków na wybudowanie ok. 200 mb drogi od ronda w stronę Lewiczyna. Niektórzy bagatelizują, a sprawa jest poważna. Faktycznie zadaniem Wójta byłoby wyburzenie znajdujących się tam budynków.
Uzupełniając radny Adolf Maciak dodał, że na Sesji Gminy padło stwierdzenie, że skoro droga jest powiatowa to powiat powinien partycypować w kosztach. Niemniej jeśli zaplanowana jest budowa ronda to powinny być uwzględnione rozjazdy. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby to przeprojektować. Przy inwestycji za 65 mln zł nie byłby to koszt odczuwalny, a w sposób znaczący poprawi funkcjonalność tego przejazdu.
Radny Stanisław Sitarek spytał o informację dot. średniego wynagrodzenia w Domach Pomocy Społecznej, czy na podobnych stanowiskach wynagrodzenia są różne czy na podobnym poziomie. Być może należałoby pokusić się o unifikację.
Starosta Marian Górski wyjaśnił, że wynagrodzenie są nieznacznie ale zróżnicowane. Najlepsza średnia jest w Nowym Mieście, potem w Tomczycach i Lesznowoli.
Radny Stanisław Sitarek poprosił o przygotowanie informacji nt jakiej wielkości to rozbieżność. Sprawa jest nieco niepokojąca. Podobne zakłady, statuty i praca jednakowo ciężka. Może należy podjąć działania pozwalające na ich zrównanie.
Radny Stanisław Woźniak stwierdził, że nie można tak podchodzić do sprawy.
W DPS w Nowym Mieście wiek pensjonariuszy jest bardzo zróżnicowany. Nie tylko są dorośli niepełnosprawni ruchowo i intelektualnie, ale też bardzo małe dzieci.
Radny Stanisław Sitarek spytał o pkt 8 dot. przetargu ustnego nieograniczonego na sprzedaż nieruchomości gruntowej niezabudowanej w Nowej Wsi.
Starosta Marian Górski wyjaśnił, że chodzi o sprzedaż działek byłych pracowników Instytutu Sadowniczego w Nowej Wsi. Osoby są zainteresowane wykupem, ale część nie jest zadowolona z ceny wyjściowej. Założenie było takie, że jeśli obecny użytkownik nie będzie zainteresowany po prostu nie przystąpi do przetargu, natomiast za działki nieużytkowane Starostwo chce uzyskać określoną kwotę.
Radny Stanisław Sitarek poruszył sprawę spotkania z Kierownikiem Regionalnego Pomorskiego Parku Naukowo – Technologicznego. Chodzi o odnawialne źródła energii, bardzo ciekawy i przyszłościowy temat.
Pan Starosta wyjaśnił, że z uwagi na nieobecność Pani Sekretarz spotkanie zostało przesunięte. Na pewno będzie przeanalizowane, które jednostki organizacyjne zostaną uwzględnione. Chodzi o wykorzystanie gazu, wody i innych źródeł energii.
Radny Stanisław Sitarek spytał o spotkanie z Z – cą Dyrektora Mazowieckiego Zarządu Dróg w sprawie inwestycji drogowej oraz zjazdów gospodarstwa sadowniczego w Nowej Wsi.
Starosta Marian Górski wyjaśnił, że w odniesieniu do inwestycji drogowej chodziło
o informację nt organizacji ruchu w trakcie modernizacji drogi wojewódzkiej nr 728. Nie planowane są objazdy tylko na 8-9 odcinkach zostanie wprowadzony ruch wahadłowy przy pomocy tymczasowej sygnalizacji świetlnej. W sprawie Nowej Wsi Pan Starosta wyjaśnił, że na końcu naszej 35 ha działki przy ogrodzeniu z sąsiednią posesją wzdłuż całego sadu znajduje się wydzielony wąski pas ziemi. W przyszłości planowane jest wykonanie przepustu, jest to droga wojewódzka więc chłodziło o uzyskanie informacji nt warunków.
Radny Stanisław Woźniak poruszył sprawę przyszłości kolejki wąskotorowej, ponieważ jej tory kilkakrotnie przecinają drogi na terenie powiatu.
Przewodniczący Rady zwrócił uwagę, że temat nie dot. sprawozdania z pracy Zarządu. Radny może wnieść takie zapytanie w następnym punkcie porządku obrad.
Ad. 14
Radny Witold Wójcik spytał czy znane są Zarządowi i Panu Staroście regionalne instrumenty terytorialne, które obecnie się tworzą. Czy na tych spotkaniach Zarząd jest reprezentowany.
Starosta Marian Górski wyjaśnił, że powiat grójecki został przesunięty z województwa radomskiego do Warszawy Zach., a tam nie są zainteresowani naszym powiatem, stworzyli swój plan do 40 km od Warszawy. Na spotkaniu odwoławczym, w którym uczestniczył Pan Marszałek nie zatwierdził umowy pomiędzy Prezydentem Radomia a Starostą Radomskim, gdyż pomijała pozostałych starostów województwa radomskiego. Na kolejne spotkania nie został zaproszony.
Radny Witold Wójcik zaapelował o podjęcie działań, ponieważ patrząc na wyniki wykorzystania środków unijnych, gdyby nie brać pod uwagę Mogielnicy, która pozyskała znaczące środki, powiat grójecki jaki i kozienicki jest na ostatnim miejscu. Radny wyjaśnił, że regionalny instrument terytorialny pozwala na wspólną inicjatywę polegająca na wspieraniu obszarów w ramach RPO 2014 - 2020 w porozumieniu
z innymi samorządami. Umożliwia to w przypadku inwestycji o szerszym zakresie zaproszenie do współpracy innego samorządu, aby wspólnie inicjatywę promować i zgłosić projekt. W Radomiu odbyło się kolejne spotkanie i nie ma przeszkód, aby powiat grójecki zgłosił uczestnictwo. Każdy może wyjść z propozycją dla mieszkańców naszego powiatu. W tym przypadku chodzi o brak sieci gazowej w Nowym Mieście. W porozumieniu z samorządem Mogielnicy, bo tam kończy się linia przesyłowa za środki unijne można byłoby utworzyć przepompownię i doprowadzić gaz do Nowego Miasta. Jeśli w 2014 r. nie zostanie to zgłoszone będzie za późno.
W uzupełnieniu radny Radosław Kreczmański dodał, że projekty zgłoszone w ramach regionalnego instrumentu terytorialnego są dofinansowane z środków unijnych w trybie pozakonkursowym. Projekt jeżeli znajdzie się na liście działań wspólnoty, która zostanie powołana po prostu otrzyma pieniądze.
Starosta Marian Górski wyjaśnił, że w przypadku wodociągu czy gazociągu głównym inwestorem na pewno nie będzie powiat, nie są to nasze zadania. Niemniej rzeczywiście, tak jak powiedział radny Wójcik chodzi o mobilizację. Na spotkaniu w Urzędzie Marszałkowskim pozostałe powiaty przynajmniej w jednej kwestii były zgodne, że chodzi o wspólne zadania i uzyskanie środków przed innymi. Podjęto decyzję, żeby powiaty weszły w projekt na doposażenie szpitali. Radom nie był przychylny tej inicjatywie, prawdopodobnie ma inną koncepcję.
Radny Stanisław Sitarek podkreślił, że niestety w rzeczywistości jest tak, że powiat sobie gminy sobie. Nie ma wypracowanego żadnego, wspólnego działania. Poszczególni burmistrzowie czy wójtowie są uważani jak potencjalni konkurenci.
Tak było od początku i nadal taka tendencja się utrzymuje. Radny podał przykład dobrej współpracy niektórych powiatów, których działanie ponad podziałami pozwoliło na wykonanie na ich obszarze bardzo dużej ilości inwestycji strukturalnych. Konieczne jest wyjście z inicjatywą, w sprawie gazu można nawiązać współpracę z powiatem rawskim, gdzie w kierunku Rzeczycy nie wszystkie wsie są zgazyfikowane.
Następnie radny spytał jak to się stało, że mimo sprzeciwu przydzielono nasz powiat do zachodnio – warszawskiego, mamy przecież statutowe przedstawicielstwo w Sejmiku Województwa. Następnie radny wyraził zdziwienie dla postawy Przewodniczącego Komisji Transportu, mieszkańca Gminy Belsk Duży Pana Stanisława Woźniaka wobec sprawy ronda w Belsku Dużym, jak również kolegi partyjnego Adolfa Maciaka. W tej kwestii niewiele zrobili do tej pory. Nie sztuką jest zrzucić odpowiedzialność na kogoś innego, tym bardziej, że Pan Małachowski w obecnej chwili nie może się bronić. Skoro poprzedni Wójt popełnił błędy należało je naprawić, a nie stosować zasadę tzw. spychologii. Po zakończeniu tej kadencji Rady następni radni też będą wystawiać nam ocenę, podobnie jak obecnemu Wójtowi Piątkowskiemu. Należy przerwać zaklęty krąg i wziąć odpowiedzialność za podejmowane działania.
Radny Witold Wójcik stwierdził, że nic w sprawie pozyskiwania środków unijnych nie jest przesądzone. Jak powiedział Pan Kreczmański jest to poza konkursem, potrzebna jest tylko inwencja Rady i dobre projekty i można te pieniądze uzyskać. Należy jak najszybciej podjąć działania. Nie muszą to być propozycje jak stwierdził Pan Starosta wyłącznie samorządów gminnych. Radny podał przykład Starosty Przysuskiego, który wystarał się o Internet łącznie z całym osprzętem i szkoleniami dla 2400 rodzin z terenu tego powiatu. Kontynuując wypowiedź radny ponownie poruszył sprawę braku gazu w Nowym Mieście. Dodał, że takie czarne okręgi, gdzie nie ma gazu nie powinny na terenie powiatu mieć miejsca.
Radny Krzysztof Fiks wyjaśnił, że jest możliwość pociągnięcia gazociągu od strony Białej Rawskiej lub Opoczna z uwagi na wystarczający przekrój rur. Po analizie i wstępnych obliczeniach zapotrzebowania okazało się, że niewiele brakuje np. zużycia małego zakładu, który by powstał w Nowym Mieście, aby ze względu na wielkość zużycia został gaz doprowadzony zupełnie za darmo. Inną propozycją firm, które na tym terenie chcą inwestować jest zainstalowanie stałych, dużych zbiorników z gazem. Dodał, że projekty o których radny Wójcik mówi są słuszne, ale muszą być tworzone ponad podziałami.
Radny Adolf Maciak zauważył, że w materiałach radni otrzymali postanowienie o umorzeniu śledztwa, Stwierdził, że nie wniesienie przez Przewodniczącego Rady zażalenia jest zaniechaniem. Jednocześnie jako Wiceprzewodniczący Rady Społecznej SPZOZ w Nowym Mieście poruszył sprawę śledztwa w sprawie doniesienia złożonego do Prokuratury przez Dyrektora SPZOZ w Nowym Mieście dot. podpisów pacjentów. W przeciwieństwie do wcześniej wspomnianego jest bardzo mocno prowadzone. Pacjenci po 2-3 godziny są przez policję przesłuchiwani, co niezmiernie dziwi, zwłaszcza że chodzi rzekomo tylko o sfałszowanie podpisów. Poprosił Pana Starostę o zainteresowanie się tą kwestią. Należy przerwać złą atmosferę wokół szpitala w Nowym Mieście, tym bardzie, że te osoby działały dla dobra szpitala.
Starosta Marian Górski stwierdził, że pismo w sprawie umorzenia było skierowane pod adresem Przewodniczącego Rady, dlatego na posiedzeniu Rady Społecznej bardzo pobieżnie o tym poinformował. Jeśli chodzi o drugie śledztwo niestety nie zna szczegółów.
Radny Waldemar Kopczyński poinformował, że Pan Starosta nie uzyska informacji w Prokuraturze, ponieważ nie jest w tej sprawie stroną. Nie można więc wymagać odpowiedzi na jakim etapie jest postępowanie.
Radny Stanisław Sitarek spytał kiedy rozpoczną się remonty cząstkowe dróg powiatowych. Pan Dyrektor twierdzi, że 15 maja, jak się zrobi ciepło. Ile jeszcze ma różnego rodzaju nieszczęść się zdarzyć z powodu złego stanu nawierzchni. Mieszkańcy są już bardzo zniecierpliwieni, czy rzeczywiście muszą przyjechać tu większą grupą, sołtysi już chcieli to zrobić. Warunki na drogach są bardzo złe.
Wypłata odszkodowań będzie bardzo dużym obciążeniem finansowym dla powiatu.
Starosta Marian Górski poinformował, że teren powiatu został podzielony na dwie strefy, dlatego do remontów cząstkowych zostały w drodze przetargu wyłonione dwie firmy. W momencie przeprowadzania przetargu nie były jeszcze uruchomione wytwórnie mas bitumicznych. Uzupełnianie grysem jest skuteczne, ale przy braku opadów. Po deszczu niestety jest szybko wypłukiwany. W kwestii odszkodowań Pan Starosta wyjaśnił, że wszystkie tego typu sprawy są kierowane do ubezpieczyciela, po uzyskaniu potwierdzenia o zdarzeniu przez policję.
Dyrektor PZD w Grójcu Tadeusz Jachoski potwierdził, że zostały przeprowadzone przetargi na wszystkie zadania inwestycyjne oraz na remonty cząstkowe, zakup emulsji asfaltowej i usługi sprzętowe, zakup materiałów kamiennych. Terminy podane w specyfikacji mówią o zakończeniu robót do końca czerwca. Każda firma ma obowiązek wystawienia trzech remonterów, Firma z Przysuchy będzie obsługiwać obszar Gminy Nowe Miasto, Mogielnica, Goszczyn, Błędów, Belsk Duży. Firma z Dębnowoli będzie obsługiwać Gminy Warka, Jasieniec, Chynów, Grójec, Pniewy.
W tym roku tak jak w poprzednim remonter będący w zasobach PZD również będzie pracował na dwóch zmianach. Podobnie skrapiarka będzie zaangażowana przy remontach cząstkowych.
Pan Starosta zauważył, że było konkretne zapytanie kiedy firmy rozpoczną prace.
Dyrektor Tadeusz Jachoski wyjaśnił, że jest to uzależnione od warunków pogodowych. Emulsja asfaltowa ma w swoim składzie wodę, więc każda temperatura koło 0⁰C
w nocy powoduje rozwarstwienie się materiału. Nie ma żadnego procesu technologicznego, który później można zastosować aby takie uszkodzenia naprawić
i przywrócić do pierwotnego stanu. Koszt zakupu emulsji jest bardzo wysoki i żadna
z firm nie może pozwolić sobie na jej zmarnowanie. Poza tym nawet najdokładniej wykonany remont, ale w złych warunkach atmosferycznych jest mniej trwały.
Po pewnym czasie konieczna jest kolejna naprawa. Najczęściej na początku maja wszystkie brygady wchodzą na drogi, PZD również planuje wejść w tym czasie
w zakresie technologii powierzchniowego utrwalenia emulsją asfaltową i grysami.
Radny Krzysztof Fiks spytał jak w przetargu została rozpisana technologia uzupełniania ubytków, czy przewidziana jest zasada wycinania.
Dyrektor Tadeusz Jachoski wyjaśnił, że technologia powierzchniowego utrwalenia emulsją asfaltową i grysami nie przewiduje wycinania ubytków. To są uwarunkowania ogólnie stosowane również na wszystkich drogach wojewódzkich i krajowych. Natomiast przy remontach masą bitumiczną będą takie ubytki wycinane.
Radny Stanisław Sitarek spytał co w przypadku wystąpienia przymrozków w połowie maja, czy termin zostanie przesunięty do 15 czerwca. Niech Pan Dyrektor poda wreszcie konkretny termin rozpoczęcia remontów, a nie tylko krąży wokół tematu. Skoro tego nie czuje powinien zmienić stanowisko pracy.
Dyrektor Tadeusz Jachoski wyjaśnił, że nie rozumie zarzutów. Nie ma jeszcze końca marca a PZD jest już po wszystkich przetargach. Natomiast dalsze działania uzależnione są warunkami atmosferycznymi.
Radny Stanisław Sitarek stwierdził, że w zeszłym tygodniu temperatura wynosiła +23⁰C, średnia dobowa wynosiła +8⁰C, więc według wszelkich zasad remonty można było śmiało rozpocząć. Tylko trzeba chcieć. Co w takim razie będzie jak przyjdą w maju „zimni ogrodnicy”, nadal remonty nie będą wykonywane. Radny spytał czy w tym gronie nikomu na poprawie warunków na drogach nie zależy.
Dyrektor Tadeusz Jachoski wyjaśnił, że jeśli tylko wytwórnie rozpoczną produkcję mieszanek na gorąco ruszają remonty. Nastąpi to przy sprzyjających warunkach czyli
pogoda ustabilizowana, bez opadów z temperaturą co najmniej +15⁰C. Natomiast każdego dnia brygada pracuje w terenie, zostało wbudowanych 300 ton mieszanki mineralno- asfaltowej na zimno, destruktu oraz kruszywa kamiennego, to nie można mówić, że na drogach nic do tej pory nie zostało zrobione.
Ad.15
Radny Maciej Dobrzyński poruszył sprawę bardzo złego stanu technicznego mostu w Podgórzycach. Obecny na dzisiejszym posiedzeniu sołtys tej miejscowości chciałby w kilku słowach przedstawić aspekty tej sprawy.
Przewodniczący Rady udzielił głosu Panu Jackowi Szlęzakowi
Pan Jacek Szlęzak sołtys wsi Podgórzyce w kilku słowach zobrazował stan techniczny omawianego mostu. Ponadto stwierdził, że wielokrotnie monitował problem z jakim zmagają się mieszkańcy, którzy korzystają z tej przeprawy. Stan techniczny od dawna jest zły i z każdym rokiem się pogarsza. Strach jest samochodem czy maszynami rolniczymi przejeżdżać. Most stanowi poważne zagrożenia dla zdrowia i życia. Jednocześnie w razie powodzi jest to jedyna dostępna droga dojazdu. Koszt naprawy nie jest tak wysoki jak oszacowano w kosztorysie sporządzonym przez PZD w Grójcu.
Dyrektor PZD w Grójcu wyjaśnił, że według dokumentacji drogowo – mostowej przejętej z Dyrekcji Okręgowej Dróg Publicznych w Kielcach powyższego mostu PZD w Grójcu w swojej ewidencji nie posiada. Mimo to został przygotowany wstępny kosztorys przez fachową firmę, ta samą, co która przygotowywała dokumentację na przebudowę mostu w Tomczycach i według jej opinii wartość modernizacji wynosi ok. 1 mln zł. Natomiast w przetargu oferty mogą być różne, być może niższe niż to oszacowanie.
Pan Jacek Szlęzak stwierdził, że od dłuższego czasu sygnalizuje sytuację w PZD
w Grójcu, ale bez jakiegokolwiek zainteresowania ze strony Pana Dyrektora. W końcu dojdzie do nieszczęścia.
Dyrektor Tadeusz Jachoski wyjaśnił, że według dokumentacji most nie figuruje w zasobach PZD w Grójcu. Nigdy się tym obiektem nie zajmował. Niemniej w dniu jutrzejszym jest umówiony z Panem Ignatowskim w celu wyjaśnienia do kogo obiekt należy. Według jego oceny prawdopodobnie do Skarbu Państwa.
Radny Maciej Dobrzyński zauważył, że bez względu czyja to jest własność należy zareagować i zadbać o bezpieczeństwo okolicznych mieszkańców. Nie można dopuścić do jakiegoś nieszczęścia. Trzeba obiekt jak najszybciej wyremontować.
Radny Adolf Maciak podkreślił, że należy ustalić do kogo most należy. Jeśli do powiatu to bezwzględnie taki remont trzeba wpisać do zadań inwestycyjnych. Jeśli nie to nie może dziwić że PZD nie chce tego remontować, są to niemałe koszty. Niemniej po ustaleniu właściciela trzeba monitować, żeby remont został wykonany.
Starosta Marian Górski wyjaśnił, że do pewnego momentu mostek był pod opieką Gminy Warka. Pod koniec kadencji Pana Pałczyńskiego przekazano informację, że jednak należy do powiatu. Została wykonana dokumentacja przez firmę z Rzeszowa, ale do wykonania remontu trzeba mieć akt własności, nie można inwestować na nie swój obiekt. Obecnie Dyrektor PZD otrzymał polecenie skontaktowania się z Zarządem Melioracji oraz z geodetą, który na podstawie map geodezyjnych określi, jeśli okaże się że mostek należy do Skarbu Państwa to tematem trzeba będzie się zająć
Radny Stanisław Sitarek stwierdził, że w przekazanej informacji nie otrzymał danych dot. rady Nadzorczej PCM w Grójcu.
Starosta Marian Górski wyjaśnił, że w faktycznie informacja nie zawiera wszystkich danych ponieważ nie wszystkie osoby wyraziły zgodę na imienne wyszczególnienie.
Radny Stanisław Sitarek stwierdził, że nie chodzi o wynagrodzenie konkretnej osoby. Nie ma prawnych przeciwskazań do przekazania informacji nt ogólnych kosztów jakie szpital ponosi w związku z funkcjonowaniem Rady Nadzorczej PCM w Grójcu. Jednocześnie radny zwrócił się z prośbą o ponowne zaproszenie Komendanta Policji w Grójcu, gdyż okoliczności sprawiły, że nie miał możliwości dyskusji i zadania pytań do sprawozdania dot. bezpieczeństwa na terenie powiatu.
Radny Waldemar Kopczyński udzielił odpowiedzi w imieniu Komendanta Policji Michała Toporkiewicza na zapytanie Pana Macieja Dobrzyńskiego. Omawiane zdarzenie miało miejsce, aktualnie prowadzone jest postępowanie, doszło do rutynowego przeszukania, zabezpieczono buty, ubrania, próbki paliwa. Posesja została wskazana przez osobę trzecią.
Radny Maciej Dobrzyński zaznaczył, że policja oczywiście musi prowadzić określone czynności, ale chyba powinna działać w oparciu o pewniki.
Radny Waldemar Kopczyński dodał, że ta osoba została wskazana przez pokrzywdzonego.
Ad. 16
Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek dzisiejszej Sesji został wyczerpany. Podziękował wszystkim za udział i o godzinie 16.20 zamknął posiedzenie wypowiadając formułę „Zamykam Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Informacje o stronie
Podmiot publikujący: |
Starostwo Powiatowe w Grójcu |
Odpowiada za treść: |
Rada Powiatu Grójeckiego |
Wprowadził: |
Nieznany, data: 09.06.2014 r., godz. 11.36 |
Ostatnia aktualizacja: |
Nieznany, data: 30.06.2014 r., godz. 13.11 |
Czas |
Administrator |
Opis zmiany |
30.06.2014 r., godz. 13.11 |
Nieznany |
Edycja strony |
09.06.2014 r., godz. 11.36 |
Nieznany |
Edycja strony |
09.06.2014 r., godz. 11.36 |
Nieznany |
Dodanie strony |