Główna treść strony
Protokół Nr XXXIV
z sesji Rady Powiatu Grójeckiego odbytej w dniu 30 października 2013 r. Sesja odbyła się w Sali Konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Grójcu.
Przewodniczący Rady Witold Wójcik o godzinie 10ºº otworzył Sesję wypowiadając formułę „Otwieram Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”. Następnie powitał Panie i Panów Radnych Powiatu Grójeckiego oraz Starostę Grójeckiego Pana Mariana Górskiego. Ponadto powitał zaproszonych gości oraz pracowników Starostwa.
Starosta Grójecki Marian Górski wraz z Przewodniczącym Rady Powiatu Witoldem Wójcikiem przekazali listy gratulacyjne dla nauczycieli odznaczonych medalami Prezydenta Rzeczpospolitej Polski za długoletnią służbę oraz nagrodami Ministra Edukacji Narodowej i medalem Komisji Edukacji Narodowej. Pani Ewa Mąkosa dyrektor Zespołu Szkół Specjalnych w Grójcu została odznaczona nagrodą Ministra Edukacji Narodowej. Pani Katarzyna Pobocha wicedyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Jurkach oraz pani Beata Furmańska nauczyciel Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Jurkach zostały odznaczone srebrnym medalem za długoletnią służbę przyznanym przez Prezydenta Rzeczpospolitej Polski. Pan Tomasz Szewczenko nauczyciel Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Jurkach otrzymał medal Komisji Edukacji Narodowej.
Ad. 2
Przewodniczący Rady poinformował, że obecnie w Sesji uczestniczy 18 radnych, co pozwala na podejmowanie prawomocnych decyzji. Lista obecności stanowi (zał. nr 1) do niniejszego protokołu.
Ad. 3
Następnie Przewodniczący Rady zaproponował następujący porządek obrad.
1. Otwarcie sesji.
2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
3. Przyjęcie porządku obrad.
4. Przyjęcie protokołu z dnia 24 września 2013 r.
5. Informacja dot. złożonych oświadczeń majątkowych.
6. Sprawozdanie Starosty Grójeckiego z pracy Zarządu Powiatu od ostatniej sesji Rady Powiatu Grójeckiego i informacje Starosty Grójeckiego.
7. Sprawozdanie za III kwartał Grupy Terenowej Społecznej Straży Rybackiej Koło 99 Kopana.
8. Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych za rok szkolny 2012/2013.
9. Informacja z wykonania budżetu Powiatu Grójeckiego za I półrocze 2013 r.
10. Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał w sprawach:
10.1. uchwalenia zmiany planu finansowego podziału środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych dla Powiatu Grójeckiego na 2013 r.
10.2. wyrażenia zgody na realizację projektu finansowanego z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VII Promocja Integracji Społecznej, Działania 7.1 Rozwój i upowszechnienie aktywnej integracji, Poddziałanie 7.1.2 Rozwój i upowszechnienie aktywnej integracji przez Powiatowe centra pomocy rodzinie oraz wniesienia wkładu własnego.
10.3. uchwalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli oraz dodatków do wynagrodzenia,
10.4. zmiany treści załącznika nr 3 do uchwały Nr XXXII/190/2013 Rady Powiatu Grójeckiego z dnia 21 sierpnia 2013 r,
10.5. upoważnienia Zarządu Powiatu do udzielenia poręczenia kredytu,
10.6. określenia przystanków komunikacyjnych na terenie Powiatu Grójeckiego, których właścicielem lub zarządzającym jest Powiat Grójecki oraz ustalenia warunków i zasad korzystania z tych przystanków,
10.7. rozpatrzenia skargi na Starostę Grójeckiego,
10.8. rozpatrzenia skargi Laboratorium Medycznego Dr n. med. Teresa Fryda na Dyrektora Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Nowym Mieście n. Pilicą,
10.9. rozpatrzenia skargi pacjentów SP ZOZ Nowe Miasto na Dyrektora Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Nowym Mieście
n. Pilicą,
11. Interpelacje i zapytania radnych.
12. Wolne wnioski i oświadczenia radnych.
13. Zamknięcie posiedzenia.
Przewodniczący przedstawił wnioski Zarządu Powiatu w sprawie zdjęcia z porządku obrad pkt. 10.8. dot. rozpatrzenia skargi Laboratorium Medycznego Dr n. med. Teresa Fryda na Dyrektora Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Nowym Mieście n. Pilicą, /załącznik nr 2 /
Radny Maciej Dobrzyński zabierając głos poinformował, że sprawą skargi Laboratorium Medycznego Dr n. med. Teresa Fryda powinnyśmy się na dzisiejszym posiedzeniu zająć i wypracować stanowisko. Jeśli ten punkt odłożymy to na następną sesję będzie wiele niejasności powinniśmy ten temat dziś przedyskutować.
Starosta Marian Górski poinformował, że w/w sprawę należy przełożyć na następne posiedzenie do czasu wyjaśnienia sprawy. W dniu dzisiejszym Zarząd Powiatu otrzymał dodatkowe pisma ze strony Laboratorium Medycznego. Wcześniej Zarząd Powiatu zlecił Dyrektorowi SP ZOZ Nowe Miasto aby ogłosił konkurs na pominięte badanie czyli „morfologia krwi”. Jednak po otrzymaniu kolejnych pism wynika, że Dyrektor powinien unieważnić cały konkurs i ogłosić go ponownie.
Następnie przystąpiono do głosowania nad porządkiem obrad. Głosowało
18 radnych. Porządek obrad z poprawką został przyjęty 11 głosów „za” przy 6 głosach „przeciw” i 1 głosie „wstrzymującym się”.
Ad. 4
Przewodniczący Rady wyjaśnił, że protokół z Sesji Rady Powiatu z dnia
24 września br. był wyłożony do wglądu w Biurze Rady, a jego odpis przekazano Przewodniczącym Klubów. Przewodniczący poddał protokół pod głosowanie.
Protokół został przyjęty 18 głosów „za”.
Ad. 5
Informacja dot. złożonych oświadczeń majątkowych – przedstawiał Przewodniczący Rady Witold Wójcik oraz Starosta Marian Górski /załącznik nr 3 i 4/
Rada Powiatu przyjęła informację do wiadomości.
Ad. 6
Sprawozdanie Starosty Grójeckiego z pracy Zarządu Powiatu od ostatniej sesji Rady Powiatu Grójeckiego i informacje Starosty Grójeckiego. /załącznik nr 5/
Radny Stanisław Sitarek poruszył sprawę inwestycji drogowej w ramach tzw. „schetynówki” – jaki jest stan na dzień dzisiejszy.
Starosta Marian Górski poinformował, że dwa tygodnie temu spotkał się
z właścicielem firmy. Firma jest wyposażona w odpowiedni sprzęt ale ma kłopoty finansowe. Prezes zaproponował abyśmy mu zapłacili część środków za wykonane wcześniej prace. My możemy zapłacić ale tylko wtedy kiedy firma wejdzie na drogę ze sprzętem i masą bitumiczną. Poprosił o czas ale do wyznaczonego terminu firma się nie odezwała. Wysłaliśmy pismo dot. rozwiązania umowy. Została wykonana inwentaryzacja wykonanych prac na drodze. Dnia 29 października br. został ogłoszony przetarg na dokończenie inwestycji drogowej. Termin składania ofert to 12 listopada 2013 r.
Ad. 7
Sprawozdanie za III kwartał Grupy Terenowej Społecznej Straży Rybackiej Koło 99 Kopana – przedstawił Przewodniczący Rady Witold Wójcik /załącznik nr 6 /
Rada Powiatu przyjęła sprawozdanie do wiadomości.
Ad. 8
Informację o stanie realizacji zadań oświatowych za rok szkolny 2012/2013. – przedstawiła Naczelnik Wydz. EiZ Barbara Orłowska. Poinformowała, że prowadzenie szkół ponadgimnazjalnych oraz szkół i placówek dla uczniów
o specjalnych potrzebach edukacyjnych jest najważniejszym zadaniem oświatowym dla powiatu. Powiat Grójecki jest organem prowadzącym dla: LO w Grójcu, LO w Nowym Miście n. Pilicą, LO w Warce, ZSP w Grójcu, ZSP w Jasieńcu, ZSP w Nowej Wsi (od 1.09.2013r. przekształcono w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Nowej Wsi), ZSP w Warce, ZSS w Grójcu, SOSW w Jurkach, SOSW– w Nowym Mieście n. Pilicą, PP–P w Grójcu, PP–P w Warce, OPP w Nowym Mieście n. Pilicą, PCKUiP w Grójcu z siedzibą w Nowej Wsi (od 1.09.2013r. przekształcono w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Nowej Wsi). Powiat Grójecki dotuje również szkoły niepubliczne posiadające uprawnienia szkół publicznych.
W roku szkolnym 2012/2013 w szkołach i placówkach publicznych i niepublicznych pobierało naukę 3624 osób wg stanu na 31 marca 2013. W bieżącym roku szkolnym 2013/2014 3489 osób wg stanu na 30 września 2013 r. W liceach dla młodzieży prowadzonych przez Powiat Grójecki pobierało naukę 1020 uczniów w 41 oddziałach. Przeciętna ilość uczniów w oddziale klasowym wynosiła 24 osoby. W technikach uczyło się 975 uczniów w 42 oddziałach. Przeciętna ilość uczniów w tych oddziałach 23 osoby. W zasadniczych szkołach zawodowych kształciło się 412 uczniów w 17 oddziałach - średnia ilość uczniów w oddziałach 24 osoby. W bieżącym roku obserwujemy spadek w naborze do liceów w porównaniu z rokiem ubiegłym
o 41 uczniów, spadek o 20 uczniów w zasadniczych szkołach zawodowych oraz znaczny spadek w naborze do techników o 7 uczniów.
Nauczyciele dyplomowani stanowią 39%, nauczyciele mianowani 30%, kontraktowi 25%, stażyści 4,87%.
Zdawalność egzaminów maturalnych w roku 2012 w Polsce wynosiła 88%, w szkołach prowadzonych przez Powiat Grójecki 90,9%.
Licea ogólnokształcące - średni wynik krajowy w tych szkołach to 94%,
w województwie mazowieckim 94%. Najwyższe wyniki w powiecie grójeckim – 100% zdawalności osiągnęli uczniowie LO w Grójcu.
Technika - w technikach zdawalność w Polsce 81%, w województwie mazowieckim 79,49%. W Powiecie Grójeckim do egzaminu przystąpiło 184 uczniów – średnia zdawalność 78,80%.
Zdawalność egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w roku 2012/2013
w technikach jest zadawalająca. W zawodach: technik logistyk, technik architektury krajobrazu, technik ogrodnik, technik żywienia i gospodarstwa domowego, technik hotelarstwa - wyniki egzaminu są wyższe od średnich wyników w Polsce.
W szkołach prowadzonych przez Powiat Grójecki w roku szkolnym 2012/2013 było 59 uczniów ze średnią powyżej 4,75. Nastąpił wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim o 15 uczniów.
Szczegółowe dane zawiera załącznik nr 7 do niniejszego protokołu.
Radny Stanisław Woźniak odnosząc się do przedstawionej informacji poinformował, że brak jest oceny społecznej dot. występowania narkotyków oraz przemocny między uczniowskiej w szkołach.
Rada Powiatu przyjęła informację do wiadomości.
Ad. 9
Informację z wykonania budżetu Powiatu Grójeckiego za I półrocze 2013 r. – przedstawiła Skarbnik Powiatu Jadwiga Ostrowska /załącznik nr 8 /
Rada Powiatu przyjęła informację do wiadomości.
Ad. 10
Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał w sprawach:
Ad. 10.1.
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego w sprawie uchwalenia zmiany planu finansowego podziału środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych dla Powiatu Grójeckiego na 2013 r. – przedstawiła Dyrektor PCPR w Grójcu Katarzyna Średnicka /załącznik nr 9/
Przewodniczący Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych
i Przeciwdziałania Bezrobociu poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt uchwały.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało
17 radnych. Uchwała Nr XXXIV/199/2013 została przyjęta jednogłośnie 17 głosów „za”.
Ad. 10.2.
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego w sprawie wyrażenia zgody na realizację projektu finansowanego z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VII Promocja Integracji Społecznej, Działania 7.1 Rozwój i upowszechnienie aktywnej integracji, Poddziałanie 7.1.2 Rozwój i upowszechnienie aktywnej integracji przez Powiatowe centra pomocy rodzinie oraz wniesienia wkładu własnego. – przedstawiła Dyrektor PCPR w Grójcu Katarzyna Średnicka /załącznik nr 10/
Przewodniczący Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych
i Przeciwdziałania Bezrobociu poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt uchwały.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało
17 radnych. Uchwała Nr XXXIV/200/2013 została przyjęta jednogłośnie 17 głosów „za”.
Ad. 10.3.
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego w sprawie uchwalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli oraz dodatków do wynagrodzenia, – przedstawiła Naczelnik Wydz. EiZ Barbara Orłowska /załącznik nr 11/
Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Turystyki i Sportu poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt uchwały.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało
17 radnych. Uchwała Nr XXXIV/201/2013 została przyjęta jednogłośnie 17 głosów „za”.
Ad. 10.4.
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego w sprawie zmiany treści załącznika nr 3 do uchwały Nr XXXII/190/2013 Rady Powiatu Grójeckiego z dnia 21 sierpnia 2013 r, – przedstawiła Naczelnik Wydz. EiZ Barbara Orłowska /załącznik nr 12/
Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Turystyki i Sportu poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt uchwały.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało
17 radnych. Uchwała Nr XXXIV/202/2013 została przyjęta jednogłośnie 17 głosów „za”.
Ad. 10.5.
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu do udzielenia poręczenia kredytu, – przedstawiła Naczelnik Wydz. EiZ Barbara Orłowska /załącznik nr 13/
Radny Maciej Dobrzyński poprosił o przybliżenie kosztów obsługi kredytu dla PCM Grójec.
Przewodniczący Rady Witold Wójcik poinformował, że pytanie przekaże Dyrekcji szpitala w Grójcu i odpowiedź na w/w temat zostanie przestawiona radnemu.
Przewodniczący Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych
i Przeciwdziałania Bezrobociu poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt uchwały.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało
17 radnych. Uchwała Nr XXXIV/203/2013 została przyjęta jednogłośnie 17 głosów „za”.
Ad. 10.6.
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych na terenie Powiatu Grójeckiego, których właścicielem lub zarządzającym jest Powiat Grójecki oraz ustalenia warunków i zasad korzystania z tych przystanków, – przedstawiła Starosta Marian Gorski /załącznik nr 14/
Przewodniczący Komisji Transportu Zbiorowego i Dróg Publicznych poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt uchwały.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało
17 radnych. Uchwała Nr XXXIV/204/2013 została przyjęta jednogłośnie 17 głosów „za”.
Ad. 10.7.
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego w sprawie rozpatrzenia skargi na Starostę Grójeckiego, - przedstawiał Przewodniczący Rady Witold Wójcik poinformował, że skarga Radnych i Sołtysów Gminy Belsk Duzy została przesłana do Wojewody Mazowieckiego. Wojewoda przesłał skargę do rozpatrzenia przez Radę Powiatu. /załącznik nr 15/.
Przewodniczący Rady Gminy w Belsku Dużym Andrzej Adamczyk zabierając głos poinformował, że naszą intencją jest współpraca z powiatem w celu realizowania zadań, które nas obowiązują dotyczy to przede wszystkim dróg.
Są drogi powiatowe na terenie gminy i musimy o nie wspólnie dbać. Współpraca układa się różnie raz lepiej raz gorzej. Były w ostatnim czasie zawirowania i część radnych była zmuszona do interwencji ponieważ współpraca nie układa się po naszej myśli. Były zastrzeżenia co do pracy PZD w Grójcu oraz do jakości wykonywanych remontów i inwestycji. Moja rola polega na pomaganiu radnym. Część radnych
i sołtysów o tych sprawach mówiła już o dłuższego czasu a ja muszę reagować. Skarga w tej sprawie była ostatecznością dla naszego działania i jako Przewodniczący ją popieram.
Radny Gminy Belsk Duży Ireneusz Bałut zabierając głos poinformował, że my nie działamy aby komuś zaszkodzić. My ubiegamy się o swoje zadania i inwestycje wykonywane przez PZD w Grójcu. Następnie odnosząc się do inwestycji drogowej na terenie Gminy Belsk Duży poinformował, że ta inwestycja nie została dokończona. Dwa przepusty nie zostały wykonane. Takie działania nie powinny mieć miejsca. Pan Jachoski te przepusty powinien zamontować. Nawet jeśli te przepusty są gdzieś indziej zamontowane to niech kupi za własne środki i je zainstaluje. Następnie poruszył sprawę wjazdu na posesję p. Wójcik gdzie jest zawyżenie i ta sprawa też powinna być załatwiona. Następna sprawa to bardzo zły stan drogi relacji Wilczogóra – Rożce.
Zwracaliśmy się do Komisji Rewizyjnej aby zapoznała się ze sprawą wydawanych zezwoleń na ogrodzenia posesji oraz pozwoleń na wjazdy do posesji. Wjazd do posesji p. Stankiewicza jest wykonany niezgodnie z regułą prawa. Jest wykonany blisko i nie będzie gdzie zrobić odwodnienia drogi. Wjazd do p. Woźniaka jest zasypany w drugim miejscu i nikt na to nie zwraca uwagi. Nie można naszych potrzeb lekceważyć.
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Krzysztof Ambroziak poinformował, że pismo było dwa razy rozpatrywane na posiedzeniu Komisji Transportu. Rozmawiałem
z radnymi Gminy Belsk Duży i nasuwa się pytanie do Przewodniczącego Rady Gminy czy to pismo było głównie podpisane przez Przewodniczącego a dopiero później przez czterech radnych, czy ta sprawa była dyskutowana przez państwa na Komisji Drogowej lub innych komisjach. Czy to była decyzja całej radny o podpisaniu pisma czy Przewodniczący Rady Gminy podpisał to pismo jako radny. Czy otrzymał Pan upoważnienie całej radny do podpisania pisma.
Przewodniczący Rady Gminy w Belsku Dużym Andrzej Adamczyk poinformował, że w pierwszej kolejności pismo zostało podpisane przez radnych później przez moją osobę. To jest stanowisko całej radny nikt nie był przeciwny. Temat dróg w naszej gminie jest rozpatrywany na wielu posiedzeniach komisji czy sesji. Wszyscy radni znają ten temat i wiedzą o co chodzi.
Przewodniczący Rady Witold Wójcik odnosząc się do trwającej dyskusji poinformował, że zarzuty w większości są zasadne ale nie jest to wina tylko Starosty
i nie powinien on za wszystko odpowiadać. Wojewoda przesłał nam tę skargę i my musimy zając stanowisko.
Radny Gminy Belsk Duży Ireneusz Bałut poinformował, że Starosta jest pracodawcą Dyrektora PZD w Grójcu i powinien zwrócić większą uwagę na jego pracę. Jeśli na tym stanowisku byłaby inna osoba to te drogi powiatowe wyglądałyby lepiej. Następnie odniósł się do drogi powiatowej w msc. Grotów przy przystanku PKS gdzie jest duży wybój, który należy zlikwidować my interweniujemy ale Dyrektor PZD nigdy nie ma czasu.
Radny Stanisław Wożniak poinformował, że odnosi wrażenie, że jest to stanowisko mieszkańców gminy Belsk Duży jadąc w kierunku Mogielnicy po prawej stronie. Natomiast zapominamy o pracach jakie były wykonane po lewej stronie. Należy brać pod uwagę całość gminy a nie tylko część. Następnie zapoznał zebranych ze stanowiskiem Komisji Transportu Zbiorowego i Dróg Publicznych w sprawie skargi złożonej przez pięciu Radnych i sześciu Sołtysów Gminy Belsk Duży do Wojewody Mazowieckiego z dnia 9 września 2013 r. na współpracę na szczeblu Starostwo – Gmina. Szczegółowe dane zawiera załącznik nr 16 do protokołu.
Starosta Marian Górski zabierając głos poinformował, że Wojewoda Mazowiecki przekazał tę skargę do rozpatrzenia przez Radę Powiatu ponieważ Wojewoda nie decyduje które drogi i w jakiej kolejności mają być modernizowane na drogach powiatowych. Następnie Starosta odniósł się do zarzutów w skardze informując, że są one nieprawdziwe. Osoby podpisały skargę nie zapoznając się ze wszystkimi dokumentami i informacjami. Sprawa dróg na terenie Gminy Belsk Duży jest już trzeci raz na Sesji. Jeśli będziemy wszystkie problemy drogowe rozpatrywać na Sesjach to Sesje będą dot. tylko dróg. Nie mamy wystarczająco dużo środków finansowych aby wszystkie potrzeby zabezpieczyć. Wykonujemy prace drogowe w ramach swoich możliwości. Następnie odniósł się do remontu chodnika na terenie Gminy Belsk Duży gdzie Powiat przeznaczył na ten cel 10 tys. zł. a mieszkańcy uważają, że to zbyt mała kwota. Ta kwota została ustalona z Wójtem Gminy Belsk Duży. Są gminy gdzie w tym roku nie były przekazane żadne środki na drogi.
W skardze jest poruszona sprawa zatrudnienia syna Dyrektora PZD w Grójcu – na sesji nie było żadnej mowy na ten temat mówiliśmy tylko o funkcji Z-cy Dyrektora. Osoby podpisują się pod czymś o czym nie było mowy. Tematyka drogowa może być dyskutowana ale nie na tym forum są inne posiedzenia aby takie problemy rozwiązywać. Nie wykonamy większej liczby remontów do póki nie będzie więcej środków finansowych. My nie wtrącamy się w budżetu gminy i inwestycji więc mamy prośbę aby Państwo nie dyktowali nam gdzie i co mamy wykonywać. Są gminy na naszym terenie gdzie w tym roku nie została zrobiona żadna inwestycja. Gmina Belsk Duży jeśli chodzi o inwestycje drogowe jest w czołówce. Następnie Starosta odniósł się do sprawy wykonania dokumentacji. Poinformował, że na żadnym spotkaniu nie było mowy, że Gmina Belsk Duzy ma wyłożyć środki w wysokości
40 tys. zł. na dokumentację wykonania skrzyżowania. Były ustalenia, że firma wchodzi w dokumentację, wspólnie wykonujemy dokumentację i dzielimy się kosztami. Po wykonaniu dokumentacji będziemy mogli przystąpić do remontu. Dostaliśmy od Wójta Gminy wykaz firm, które graniczą z drogą. Będziemy rozmawiać z firmami ale dopiero po otrzymaniu konkretnych kwot. Trzecia sesja i jedna gmina
z problemami a gdzie pozostałe gminy. Są inne fora aby tam rozwiązać problemy.
Pani Bożena Korzenko poruszyła sprawę przepływu wody na posesji p. Dudka. Pan Dudek nie pozwala na przepływ wody. Woda niszczy drogę i zalewa nas wszystkich mieszkańców. Sprawa trwa już bardzo długo i do tej pory nie jest uregulowana.
Starosta Marian Górski zwrócił się z zapytaniem dlaczego Państwo jako Radni
i Sołtysi nie mają wpływu na tę osobę aby zezwoliła na te prace. My nie możemy wejść na grunt prywatny.
Odpowiadając p. Bożena Korzenko zwróciła się z zapytaniem a kto wydał pozwolenia aby p. Dudek mógł podnieść sobie teren przecież nie ja tylko Starosty pracownik. Ja nie będę z nim walczyć a od czego państwo są. Następnie poinformowała, że nikt nie pilnuje jak prace na drogach są wykonywane. Dopiero po naszym piśmie, interwencji droga została poprawiona. Powinien być jakiś nadzór. Przepusty były kupione przez Gminę i nie zostały położone.
Wiceprzewodniczący Rady Krzysztof Ambroziak zabierając głos poinformował, że zakłócanie stosunków wodnych i ich uregulowaniem zajmuje się Wójt Gminy a nie PZD w Grójcu. To Wójt Gminy wszczyna postępowanie administracyjne. Może wspierać się pracownikami Starosty.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało
16. Uchwała Nr XXXIV/205/2013 została przegłosowana – 14 głosów „przeciw” przy 2 głosach „wstrzymujących się”. Skarga została uznana za bezzasadną. radnych
Ad. 10.8.
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego w sprawie rozpatrzenia skargi pacjentów SP ZOZ Nowe Miasto na Dyrektora Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Nowym Mieście n. Pilicą, - przedstawiał Przewodniczący Rady Witold Wójcik /załącznik nr 17/
Wicestarosta Janusz Różycki zabierając głos zwrócił się z zapytaniem czy ta sprawa powinna być rozpatrywana w tym punkcje porządku obrad. Aby rozpatrywać skargę to ta skarga powinna być i powinien być skarżący. Może Przewodniczący Rady nie przedstawił nam wszystkich dokumentów ponieważ to co posiadamy to jest prośba o podjęcie interwencji. Zarząd zapoznał się z tą prośbą. Skarga jest niepodpisana jak również załączone pismo do Dyrekcji szpitala. Jest natomiast załącznik, który nazywa się lista pacjentów. Po pobieżnym przejrzeniu listy widać, że w części nazwisk nie są to podpisy. Gdyby przyjąć to jako lista pacjentów to byłaby to sprawa bardzo poważana i nieprzyjemna. Każdy lekarz podstawowej opieki tworzy listę pacjentów, która musi być zarejestrowana ponieważ obowiązują rygory ustawy
o ochronie danych osobowych. Mam nadzieję, że to nie jest lista pacjentów ponieważ udostępnienie listy pacjentów może być nieprzyjemne w skutkach.
Składam wniosek aby Przewodniczący Rady udostępnił dokument, który jest podpisaną skargą albo przeniesienie tego punktu do wolnych wniosków i interpelacji.
Radny Stanisław Sitarek poinformował, że jeśli Wicestarosta uważa, że to nie jest skarga to dlaczego Zarząd Powiatu na swoim posiedzeniu rozpatrywał tę skargę. Albo rozmawiamy o sprawie bo to jest odpowiedni czas i miejsce na takie dyskusje albo wszystko zamiatajmy pod „dywan” tak jak do tej pory.
Wicestarosta Janusz Różycki odpowiadając poinformował, że Zarząd Powiatu zajmował się prośbą udostępnioną przez Przewodniczącego Rady a nie skargą. Dokument jest prośbą dot. interwencji w sprawie zwolnienia p. Zaraś z pracy. Zarząd Powiatu na swoim posiedzeniu zwrócił się do Dyrektora szpitala o wyjaśnienie
i ponowne rozpatrzenie sprawy. Ze swoją propozycją nie wystąpiłem na początku sesji ponieważ sądziłem, że Przewodniczący Rady ma inne dokumenty czyli skargę bo to co my to nie jest skarga.
Przewodniczący Rady Witold Wójcik poinformował, że każde pismo które ma znamiona skargi powinno być przedstawione na Radzie Powiatu.
Następnie glos zabrała p. Elżbieta Zaraś poinformowała, że dzwonili do niej pacjenci aby wróciła do pracy. Pacjenci potrzebowali napisać pismo w tej sprawie. Nie wiem jakie jest to pismo bo go nie widziałam. Podpisy były zbierane w różnych instytucjach. Nie jest to lista moich pacjentów ponieważ ja mam dużo więcej pacjentów. Wiele osób chodziło bezpośrednio do dyrekcji szpitala w sprawie mojego zatrudnienia. Otrzymywali odpowiedź, że ja nie chce pracować a to jest nieprawda. Jestem dziś na sesji aby te sprawy wyjaśnić. Jestem przedstawicielem nie tylko swojej sprawy ale także kolegów ze szpitala. To jest miejsce i czas aby powiedzieć co się dzieje w naszym szpitalu.
Radny Maciej Dobrzyński zabierając głos poinformował, że jesteśmy do tego aby zająć się tą sprawą. Nie widzę tu żadnego naruszenia prawa. Jest to normalna prośba, zażalenie i tę sprawę trzeba przeanalizować.
Po dyskusji i wymianie uwag Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wniosek Wicestarosty Janusza Różyckiego aby ten pkt. przeniesień do pkt. wolne wnioski.
Wniosek został przyjęty 11 głosów „za” przy 2 głosach „przeciw” i 1 głosie „wstrzymującym się”.
Ad. 12
Wolne wnioski i oświadczenia radnych.
Pani Elżbieta Zaraś zabierając głos poinformowała, że 11 lat pracowała w SP ZOZ Nowe Miasto a wcześniej 20 lat w szpitalu Warszawie przy ul. Szaserów. Pismo, które zostało podpisane przez pacjentów to oczywiście nie są wszyscy pacjenci ponieważ ich jest bardzo dużo. Listę podpisały osoby, które zaprotestowały przeciwko sytuacji jaka panuje w szpitalu. Odnosząc się do sprawy odejścia ze szpitala poinformowała, że to nie jest prawda że ja nie chciałam pracować. Zdecydowałam się przejść na emeryturę na starych zasadach. W kwietniu br. złożyłam pismo do Dyrektora w sprawie przygotowania dokumentów do ZUS. Po 4-5 tygodniach na moje stanowisko zatrudniono nowe osoby więc to był dla mnie oczywisty sygnał. Chciałam rozmawiać ale nie było Dyrektora a p. Wicedyrektor nie miała czasu. Dnia 25 sierpnia br. złożyłam pismo dot. odejścia z pracy. Dnia 26 sierpnia 2013 r. odbierając świadectwo pracy dyrekcja nawet mi nie podziękowała za pracę. Sytuacja szpitala jest dla mnie bardzo ważna. Atmosfera pracy w szpitalu jest bardzo zła. Atmosfera pracy zmieniła się 3-4 lata temu od kiedy p. Kwietniewska rządzi w szpitalu z dużym udziałem radnego p. Fiksa jak to go p. Dyrektor nazywa „ojcem zbawiciela, sponsorem”. Wprowadzono politykę do ZOZ-u o czym świadczą awanse osób oraz możliwość uzyskania pracy gdzie nie bierze się pod uwagę względy merytoryczne. Większość z nas korzystała z usług służby zdrowia. Fundamentem pacjentów jest zaufanie do pracowników służby zdrowia. Zespoły terapeutyczne w szpitalu muszą ze sobą współpracować a dyrekcja szpitala robi wszystko aby zamiast współpracy była podejrzliwość i walka o wszystko
np. o względy p. Kwietniewskiej. Zwracam się z zapytaniem czy to jest bezpieczne dla pacjentów i pracowników. Obecna p. Dyrektor uważa, że w szpitalu wszyscy kradną, spiskują. Stworzony jest system donosicielstwa na niebotyczną skalę. Ludzie
w szpitalu boją się ze sobą rozmawiać, boją się mówić o nieprawidłowościach bo boją się utraty pracy. Ludzie są zestresowani a ten fakt potęguje p. Dyrektor która mówi, że ma układy i nikt jej nie ruszy. Sama też byłam wzywana na rozmowę do Dyrektora gdzie pouczono mnie o czym mogę rozmawiać a o czym nie mogę rozmawiać z pacjentami. Takie działania są niedopuszczalne. To są metody działania pewnych urzędów z dawnych czasów. Wielu pracowników pracuje w szpitalu na środkach uspakajających i antydepresyjnych. W szpitalu prawie wszyscy może oprócz rodzin Dyrekcji są niekompetentni i nie nadają się na swoje stanowiska. W szpitalu cały czas są roszady, przenoszenia do innych pomieszczeń czy na inne stanowiska takie działania dezorientują pracę. Takim przykładem może być izba przyjęć gdzie chyba p. Fiks zażyczył sobie że tam mają pracować „laski”. Zadałabym to pytanie ale p. Fiks jest nieobecny. Stało się tak, że doświadczone pielęgniarki zostały przeniesione na inne oddziały. Mogę zadać pytanie czy jakby ktoś z Państwa trafił do izby przyjęć to chciałby aby obsługiwała go doświadczona pielęgniarka czy młoda „laska”. Następny przykład to lokum pań księgowych, które obecnie siedzą
w pokoju kadrowca. To nie jest pokój tylko nora gdzie nie ma okien. Siedzą dlatego tam bo pan kadrowiec to jest swój człowiek, który wszystko powie kto z kim i o czym rozmawia. Powinna tu interweniować pani od bhp ale to jest najbardziej gnębiony pracownik w szpitalu. To co się dzieje w szpitalu to są rzeczy absolutnie niedopuszczalne. Niebywałe dla mnie i pracowników jest to, że ocenę pracy dokonuje osoba która nigdy nie kierowała żadnym zespołem ludzkim, która nie zna zagadnień z zakresu ochrony zdrowia nie ma pojęcia na czym ta praca polega. Pani Kwietniewska gdzieś pracowała na stanowisku jako urzędnik ale krótko. Braki
w szpitalu możemy także zaobserwować w sprzęcie medycznym np. niesprawny gastroskop, jak i inne urządzenia które powinny ratować życie i zdrowie pacjentów. Jeśli któryś z kierowników poruszy sprawę sprzętu to staje się największym wrogiem. Chcemy aby nad celowością wydatków pieczę pełniła osoba kompetentna. Przykładem niegospodarności może być zakup trzech telewizorów do przychodni
a można byłoby za te środki kupić jakiś sprzęt medyczny np. aparat holtera. Praca na niesprawnym sprzęcie jest zagrożeniem dla pacjentów jak i lekarzy. Od trzech lat trwa walka o uszczelnienie okien w przychodni gdzie w takich warunkach trzeba przyjąć chorego pacjenta. Praca w takich warunkach nie jest korzysta dla zdrowia przyjmowanych pacjentów jak również lekarzy. Na zakończenie swojej wypowiedzi
p. Zaraś poprosiła aby w przyszłości zorganizować sesję w późniejszych godzinach wtedy więcej pracowników ze szpitala będzie mogło przyjść i powiedzieć co się dzieje w szpitalu. Ludzie się boją ale tak dalej nie może być. W szpitalu pracują wspaniali ludzie, którzy kochają swój zawód i chcą go wykonywać.
Dyrektor SP ZOZ Nowe Miasto Tomasz Skura zabierając głos poinformował, że takie spotkanie można zorganizować w szpitalu gdzie będzie większa liczba pracowników. Odbywają się spotkania Rady Społecznej, które są otwarte i można na te posiedzenia przyjść. Zarzuty, które p. Doktor przedstawia dot. mojej osoby
i p. Kwietniewskiej były przedstawione przez kilku pracowników w Prokuraturze były to zarzuty między innymi o mobing. Sprawę o mobing jedną wygraliśmy a druga sprawa została umorzona. Wobec tych pracowników nie zostały wyciągnięte żadne konsekwencje. Nie ma tu nic do ukrycia można jak najbardziej zorganizować sesję wyjazdową do szpitala. W szpitalu jest wiele rzeczy zrobionych ale oczywiście też jest wiele rzeczy do zrobienia. Na wszystkie potrzeby nie ma środków finansowych. Staramy się aby w miarę swoich możliwości wyposażać szpital w sprzęt medyczny. Został zakupiony między innymi gastroskop cyfrowy jak i wiele innych sprzętów medycznych. Jest mi przykro, że nie widzi Pani co było kiedyś w szpitalu
a co jest zrobione teraz. Ja chętnie wysłucham wszystkich uwag z personelu i będę na nie reagował. Nie zakładam złej woli jeśli chodzi o działalność szpitala czy stan techniczny budynków przeciwnie robie wszystko aby było lepiej. Jeśli chodzi
o p. Doktor Zaraś to moja odpowiedź była pozytywna, jeśli ktoś mówi, że chce pracować to składa podanie o pracę. Wtedy rozmawiamy i uzgadniamy warunki.
Pani Elżbieta Zaraś zabierając głos poinformowała, że w szpitalu należy zwrócić uwagę na panującą atmosferę. Tu nie chodzi o pieniądze czy intencje tu chodzi
o zwykłe, ludzkie poszanowanie pracowników za to co robią. Jak się nie lubi pielęgniarki z chirurgii to przerzuca się ją na internę gdzie ona tej pracy nie zna i nie lubi a na chirurgii pracuje 20 lat. Takie rzeczy nie powinny mieć miejsca. Dobra atmosfera nic nie kosztuje potrzeba tylko dobrej woli. Osoba, która nie prowadziła żadnego zespołu ludzkiego to nie powinna w takim przypadku rządzić. Ludzie się boją ale coraz mniej i zaczną o tym mówić.
Radna Stefania Fetraś odnosząc się do dyskusji powiedziała, że p. Doktor wylała chyba całą czarę goryczy jak to jest źle w szpitalu. Cyklicznie odbywają się posiedzenia Rady Społecznej w których uczestniczą przedstawiciele Zarządu Powiatu, Związków Zawodowych, przedstawiciele pracowników i nikt nigdy takich złych rzeczy nie mówił a wręcz przeciwnie padały słowa pochwały za organizację pracy i osiągnięcia. Nie usłyszeliśmy ani jednego dobrego słowa co się dzieje
w szpitalu. Taka wypowiedź jest stronnicza jest miejsce aby pracownicy zgłaszali swoje uwagi a do tej pory tego nie było. Można te słowa goryczy są z tego powodu, że p. Dyrektor chce tę swobodę ukrócić między innymi poprzez rozliczanie leków
i inne niewygodne dla pracowników działania.
Pani Elżbieta Zaraś poinformowała, że trudno jest aby pracownicy występowali bo oni się boją. Ja jestem między innymi na ich prośbę a ja się nie boję i nie bałam sygnalizować różne rzeczy. Pani Dyrektor we wszystkich w szpitalu widzi złodziei tylko co można ukraść w szpitalu. Obraz szpitala nie wygląda tak dobrze jak
p. Dyrektor mówi. Ja nie mam problemów z uzyskaniem pracy mam propozycje z kilku zakładów pracy. W obecnej pracy zarabiam więcej jeżdżąc raz w tygodniu niż moja pensja wcześniej przez zajmowanym stanowiskiem w SP ZOZ Nowe Miasto. Aby szpital miał podpisany kontrakt z NFZ na poradnię alergologię to lekarz musi być
w szpitalu trzy razy w tygodniu taki jest warunek. Kontrakt będzie stracony bo szpital nie znajdzie lekarza aby trzy razy w tygodniu przyjeżdżał. Pracując w Nowym Mieście dorabiałam w Rawie Mazowieckiej bo moja pensja była niska. Do emerytury zgłosiłam dziesięć lat pracy w szpitalu w Warszawie. Moja emerytura jest większa niż pensja w Nowym Mieście. Ja nie pracowałam tu dla wielkich pieniędzy. Pracuje bo tam mieszkam i lubię tę pracę. Jeśli ja bym była dyrektorem to zależało by mi na zatrudnieniu specjalisty, jak napisałam pismo dot. odejścia na emeryturę to wtedy warto byłoby podjąć rozmowy i zatrzymać pracownika. Dyrekcja nie podejmuje rozmów tylko zatrudnia lekarzy ma moje miejsce to co ja ma myśleć w takiej sytuacji nie pcham się tam gdzie mnie nie chcą.
Radny Maciej Dobrzyński zabierając głos poinformował, że ta cala sytuacja jest kuriozalna. Jeśli ktoś słucha tej rozmowy lekarza, który jest specjalistą i Dyrektora placówki, który zatrudnia innych lekarzy to nie jest normalna sytuacja. Normalnym działaniem byłoby zatrzymanie lekarza specjalisty a szczególnie jeśli chodzi
o POZety. Tam powinien pracować lekarz z powołaniem bo w prywatnych jednostkach oferta jest dużo atrakcyjniejsza. W tej sytuacji należy się dopatrywać działania na szkodę SP ZOZ.
Pan Andrzej Socha lekarz SP ZOZ Nowe Miasto poinformował, że p. Zaraś chciała prowadzić rozmazy z Dyrekcją szpitala ale ze strony Dyrekcji nie było tej woli. Musimy się zastanowić co zrobić aby poprawić sytuację szpitala. Rada Społeczna nie spełnia swojej funkcji ponieważ pracownicy nie zgłaszają problemów do Rady Społecznej tylko do nas. Spotkanie w Nowym Mieście jest jak najbardziej potrzebne.
Radny Stanisław Woźniak poinformował, że był w podobnej sytuacji co p. Zaraś jak dwa lata temu przechodził na emeryturę. Rada Nadzorcza w moim przypadku musi mieć pismo, że ja chcę dalej pracować. Techniczne to co Pani mówi jest nie do przyjęcia. Powinna Pani złożyć pismo o przyjęcie do pracy. Na podstawie jakich dokumentów Dyrektor ma Panią przyjąć do pracy.
Pani Elżbieta Zaraś powiedziała, że jakby porozmawiała z Dyrektorem to bym pismo napisała. W kwietniu br. złożyłam pismo dot. przygotowania dokumentów związanych z przejściem na emeryturę. Dyrektor, który chce zatrudnić pracownika zwróciłby się z zapytaniem do pracownika czy chce pracować. A w tym przypadku zatrudnia na moje miejsce nowe osoby.
Radny Mariusz Wojno odnosząc się do dyskusji poinformował, że my jako Rada Powiatu nie jesteśmy sądem ostatecznym. Przewodniczący Rady dopuścił do tego, że została otworzona „puszka Pandory”. Dojdzie to takiej sytuacji, że każdy pracownik który odchodzi na emeryturę i nie będzie miał przedłużonej umowy
o pracę oraz będzie niezadowolony to będzie mógł przyjść na sesję. To są kompetencje Dyrektora placówki a nie Rady Powiatu. Następnie odnosząc się do złożonych podpisów pacjentów poinformował, że są podpisy wykonane kilka razy przez jedną osobę.
Przewodniczący Rady Witold Wójcik poinformował, że takie sygnały o jakich mówi p. Zaraś dochodzą do mojej osoby już od jakiegoś czasu. Pani Zaraś nie otrzymała tytułu najlepszego lekarza tylko p. Tomczyk, który nie jest znany w gronie lekarzy. Pani Zaraś to najlepszy specjalista. Problem dla innych gmin nie istnieje to jest oczywiście problem Nowego Miasta. Takie postępowanie Dyrekcji spowoduje zmniejszenie kontraktu z NFZ.
Pani Elżbieta Zaraś odnosząc się do wypowiedzi p. Wojno poinformowała, że nie zrozumiał Pan intencji mojej wypowiedzi. Ja przybliżyłam swoją sprawę emerytalną w związku z listem pacjentów. Ja nie jestem rozżalona bo mnie nie zatrudniono. Ja jeden raz w tygodniu przyjmuję w Grójcu i zarabiam półtorej swojej pensji Nowo Miejskiej. Mi chodzi o ważniejsze sprawy niż, że mnie ktoś zwolni czy nie. Nam chodzi o sposób zarządzania w szpitalu. Ja sobie poradzę tu chodzi o pracowników szpitala, którzy są traktowani jak przedmioty.
Pan Andrzej Socha lekarz SP ZOZ Nowe Miasto zabierając głos poinformował, że p. Zaraś nie jest jedynym przykładem specjalisty, który nie został zatrudniony w szpitalu. Zostali zatrudnieni inni na czym szpital traci a korzystają inni. Zorganizowanie spotkania w szpitalu w szerszym gronie jest jak najbardziej potrzebne. Pani E. Zaraś jest prawym człowiekiem i świetnym specjalistą.
Pani Joanna Warzecha lekarz SP ZOZ Nowe Miasto odnosząc się do wypowiedzi p. Wojno poinformowała, że tu nie chodzi o interes jednostki której nie przedłużono umowy, mówimy o poradni alergologicznej finansowanej przez NFZ to nie jest kwestia jednostki tylko wola społeczeństwa czy naszego SP ZOZ. W tym momencie to my nie mamy poradni. Jeśli jest za dużo nauczycieli i Państwo ich zwalniają to jest inna sprawa. W naszym przypadku nie zatrudnienie specjalisty powoduje to, że nie mamy poradni.
Radny Mariusz Wojno zabierając głos poinformował, że odkąd sięga pamięcią Ministrem Zdrowia był lekarz. To co dziś mamy w kraju to jest dzieło lekarza. Niebyło żadnego matematyka czy fizyka Ministrem Zdrowia. Kontrakty z NFZ to chyba Dyrektor negocjuje i to on powinien tłumaczyć się przez Zarządem Powiatu dlaczego tak a nie inaczej. Polityka kadrowa to jest sprawa dyrektora szpitala.
Pan Andrzej Socha lekarz SP ZOZ Nowe Miasto odnosząc się do wypowiedzi przedmówcy poinformował, że Minister Zdrowia nie jest Ministrem lekarzy ani pracowników ochrony zdrowia ale służy pacjentom.
W następnej kolejności Radny Jan Traczyk powiedział, że p. Zaraś sama wystąpiła do Dyrektora o przygotowanie dokumentów w związku z przejściem na emeryturę.
Tu wchodzą sprawy ambicjonalne. Pani nie złożyła podania o dalsze zatrudnienie twierdząc, że Dyrektor jej nie chce przyjąć do pracy. Czy po wysłuchaniu wypowiedzi to my mamy rozstrzygnąć kto jest winien powstałego konfliktu?
Przewodniczący Rady Witold Wójcik poinformował, że to jest nasz problem ponieważ na terenie Nowego Miasta zabrakło specjalisty i pacjenci muszą do
p. Zaraś jechać dużo dalej.
Następnie Dyrektor SP ZOZ Nowe Miasto Tomasz Skura poinformował, że Rady Społeczne są organizowane i otwarte. Przewodniczący Rady jest bardzo zainteresowany sytuacją w Nowym Mieście tylko wtedy kiedy my się spotykamy na posiedzeniach Rady Społecznej to Przewodniczącego nie ma. Jeśli Przewodniczący jest wstanie ściągnąć lekarzy na sesję, którzy mają pretensje to tym bardziej można przyjechać do Nowego Miasta. Błędów należy wysłuchać bo to jest konstruktywne
i można swoje postępowanie korygować. Nie można także mówić, że na miejsce
p. Zaraś ja zatrudniłem nowe osoby. Ja bez względu ma to czy p. Zaraś by pracowała muszę zatrudniać nowe osoby ponieważ mamy w szpitalu braki kadrowe. Od pracowników słyszałem, że p. Zaraś nie chce pracować więc zacząłem szukać lekarza epidemiologa.
Radny Maciej Dobrzyński zwrócił się z zapytaniem do Dyrektora SP ZOZ – czy ma w tej chwili alergologa.
Dyrektor odpowiedział, że nie ma alergologa.
W dalszej części Radny Maciej Dobrzyński poinformował, że szpital nie ma alergologa a Dyrektor tak po prostu nie robi nic aby zatrzymać specjalistę wysokiej klasy a obydwie strony są chętne do współpracy ta sytuacja jest niezrozumiała.
Dyrektor SP ZOZ Nowe Miasto Tomasz Skura poinformował, że nie ma przeszkód aby nasza współpraca trwała. Trzeba złożyć pismo i wtedy będziemy rozmawiać. Następnie Dyrektor odnosząc się do sprawy przenoszenia pielęgniarek na inne oddziały poinformował, że wynika to tylko wyłącznie z braków kadrowych. Ja wszystkie pielęgniarki cenię za pracę a nowo przyjęte pielęgniarki są wykształcone. Były uwagi pacjentów co to pracy na izbie przyjęć. Przeniesienia miały na celu poprawić atmosferę w pracy. Pielęgniarki mają to samo wynagrodzenie a zakres ich obowiązków nie został zwiększony. Na posiedzeniu Rady Społecznej nie słyszałem
o takich problemach. Związki Zawodowe są silne i o takich problemach też nie mówią.
Radna Małgorzata Woźniak zabierając głos przypomniała, że na posiedzeniu Komisji Zdrowia była rozpatrywana ta skarga. Komisja przebiegała w przyjaznej atmosferze i rozmawialiśmy na ten temat. Zwróciła się do Dyrektora czy zwrócił się do p. Zaraś z zapytaniem czy chce pracować. Wystarczyłoby jedno zdanie, które rozwiązałoby ten problem i nie wymagałoby tyle czasu co dziś poświęcamy.
Przewodniczący Rady Witold Wójcik poinformował, że na posiedzeniu zarządu powiatu Starosta poprosił Dyrektora SP ZOZ o przeprowadzenie takiej rozmowy
z p. Zaraś.
Z-ca Dyrektora SP ZOZ Nowe Miasto Dorota Kwietniewska zabierając głos poinformowała, że jest jej bardzo przykro za słowa które usłyszała od p. Zaraś. Jednakże nie ma takiej osoby aby wszystkim dogodziła. Sześć lat temu zaczęłam pracować na tym stanowisku w szpitalu. Zastałam wynik finansowy minus 1,5 mln zł. Na obecną chwilę za 2012 r. wynik finansowy jest zupełnie inny plusowy. Dokonaliśmy dużo zmian w zarządzaniu. Jak wszyscy rządzą to znaczy, że nikt nie rządzi i to my zmieniliśmy. Na początku mojej pracy pewna grupa osób przychodziła
z dokumentami i prosiła aby wszystko podpisywać. To znaczy, że nic nie możemy powiedzieć tylko podpisywać. Ja od początku byłam w tej grupie niemile widziana ponieważ jestem z innego środowiska nie medycznego. Koncepcję pracy jaką przedstawiłam na konkursie od samego początku zaczęłam wdrażać. Nie zrobiliśmy nikomu krzywdy, nikogo nie zwolniliśmy były tylko przesunięcia a dlatego, że pracownicy się zasiedzieli i były jakieś niedomówienia. Przenoszenie to rozwój dla pracownika i zdobycie doświadczenia oraz podniesienie kwalifikacji. Przyjmuje słowa krytyki p. Zaraś. Ja uważam, że p. Zaraś jest wspaniałą i wykwalifikowaną osobą tylko pozwoliła się wciągnąć w jakieś manipulacje. Od kiedy to ja jestem taka zła od momentu kiedy p. Zaraś współpracownica straciła lokum po kontroli Nadzoru Farmaceutycznego i została przeniesiona do innego gabinetu. Dała się Pani podpuścić, dziwię się temu bo inni pracują a Pani odeszła. My czekamy nigdy nie mówimy nie. Gdy Pani o coś prosiła my zawsze reagowaliśmy i problemy były likwidowane. Nadwykonań mamy ok. 1,6 mln zł. Od strony ekonomicznej
i administracyjnej sytuacja szpitala jest dobra. Jest grupa osób w szpitalu, która zaczyna pracę od innych zajęć niż potrzeba. Pan Socha został zastępcą ordynatora a stanowisko objął za czasów tej ekipy rządzącej.
Pan Andrzej Socha lekarz SP ZOZ poinformował, że do objęcia tego stanowiska zmusiła go sytuacja kadrowa bo i tak bez objęcia tego stanowiska wykonywałby te obowiązki a dodatkowe środki finansowe są do życia potrzebne.
Pani Elżbieta Zaraś poinformowała, że przeniesienie o którym mówiła p. Dyrektor miało polegać na tym, że pracownica będzie podlegać po główną pielęgniarkę, która jest prawą ręką Pani Dyrektor. Pielęgniarka powinna podlegać bezpośrednio tylko pod Dyrektora. Pielęgniarka miała pracować tak jak nakazują przepisy a nie inaczej. Dla Pani Dyrektor są ważne pieniądze i awanse. Pani niszczy ludzi psychicznie. Jestem tu bo jest mi żal tych ludzi. Pani nie ma pojęcia o pracy w zespołach.
Radny Maciej Dobrzyński poinformował, że to co dziś obserwujemy musi nas niepokoić. Dyrektor nie stara się aby zatrzymać specjalistę. My musimy zareagować
i podjąć decyzję. Trzeba sprawę wyjaśnić i apelują o to do radnych.
Radny Adolf Maciak jest także zdania, że sprawę należy przeanalizować i wyjaśnić. Są zarzuty i trzeba je sprawdzić.
Na zakończenie Starosta Marian Górski poinformował, że na posiedzeniu Zarządu Powiatu prosiliśmy Dyrektora o przeprowadzenie rozmazy z p. Zaraś w sprawie dalszej pracy ale chyba do tych rozmów nie doszło.
W następnej kolejności głos zabrał Pełnomocnik Spółki Dr n. med. Teresa Fryda
z siedzibą w Katowicach p. Seweryn Galos. Poinformował, że jednym z pkt. dzisiejszej sesji miała być sprawa skargi na Dyrektora SP ZOZ Nowe Miasto dot. udzielenia zamówienia na wykonanie badań laboratoryjnych. To dobrze, że ten pkt. został zdjęty z dzisiejszego porządku obrad ponieważ dziś mogliśmy wysłuchać wcześniejszych wystąpień dot. sytuacji finansowej szpitala. Szpital w Nowym Mieście boryka się z brakiem środków finansowych jak większość szpitali na terenie kraju. Istnieje możliwość, że od początku roku stracił ok. 300 tys. zł. W listopadzie odbył się konkurs na wykonanie badań z zakresu diagnostyki laboratoryjnej. W konkursie nie zostało ujęte podstawowe badanie czyli „morfologia krwi”. Szpital nie może funkcjonować bez tego podstawowego badania. Mimo zgłaszanych przez naszą firmę uwag do postępowania konkursowego postanowienia konkursu nie zostały zmienione. Ostatecznie została wybrana oferta pewnego podmiotu. Ceny zaproponowane przez podmiot na badania były bardzo niskie czyli poniżej cen rynkowych. W odwołaniu do zamawiającego wskazaliśmy, że to badanie czyli „morfologia krwi” zostało pominięte. Przed podpisaniem umowy z podmiotem zwracaliśmy na to uwagę, że nie będzie można rozszerzyć umowy o takie badanie diagnostyczne. Jeśli szpital będzie chciał rozszerzyć zakres badań w formie aneksu do umowy będzie to posuniecie niedopuszczalne. Także przeprowadzenie oddzielnego postępowania konkursowego na to badanie czyli „morfologia krwi” spowoduje, że nie uzyska się cen jakie można byłoby uzyskać w postępowaniu konkursowym. Nasze odwołanie zostało oddalone i konkurs został rozstrzygnięty. Takie okoliczności mogą świadczyć o tym, że doszło do zmowy na podstawie której szpital uzyska niskie ceny na badania ale zostanie zawarty aneks, który jest niedozwolony prawnie na badania morfologiczne gdzie oferent, który wygrał przetarg odbije sobie te ceny. Szpital 31.12.12 r. po miesiącu od zawarcia umowy zawarł aneks nr 1 do umowy w której cena jednego badania wynosi 14 zł. w warunkach kompleksowego świadczenia usług cena jednego badania wynosi od 1,50 zł do 5 zł. W wyniku naszych wniosków gdzie zarządzaliśmy dostępu do informacji publicznej dnia 02.04.13 r. został podpisany kolejny aneks nr 2 do umowy gdzie cena jednego badania wynosi 9,50 zł. Ta cena jest również nie rynkowa jaką można uzyskać w postępowaniu konkursowym. W wyniku naszej skargi Starosta pismem z dnia 14.10.13 r. uznał, że aneksy do umowy są nieprawidłowe i niezgodne z prawem. Starosta zaleca Dyrektorowi SP ZOZ ogłoszenie konkursu tylko na to badanie. Nasza odpowiedź była taka, że tych aneksów nie ma bo zostały zawarte poza ustawowo i są nieważne. Zwróciliśmy także uwagę, że przeprowadzenie konkursu tylko na to badanie spowoduje, że szpital nie uzyska takich cen jakie mógłby uzyskać przy zamówieniu kompleksowym. Ten podmiot, który wykonuje obecne badania będzie podmiotem uprzywilejowanym. Moja dzisiejsza obecność na sesji ma na celu zwrócenie uwagi na ten problem. Szpital w trybie dostępu do informacji udzielił nam informacji, że od stycznia do czerwca br. zlecił ok. 47 tys. zł. na morfologię krwi. Jeśli przyjmiemy stawkę niższą czyli te 9, 5 zł. za badanie a badania mogłyby być tańsze np. 5 zł to ta różnica czyli 4,5 zł to jest duża kwota czyli 211 tys. zł. którą można było zaoszczędzić. Od miesiąca czerwca minęły już kolejne 4 miesiące więc to jest kolejna kwota ok. 140 tys. zł. razem daje nam to dość wysoką kwotę ok. 340 tys. zł.
Następnie poinformował, że nasza firma występowała do szpitala o wyjaśnienia. Dyrekcja nie udzieliła odpowiedzi. Złożyliśmy skargę na bezczynność organu do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Szpital przesłał do nas aneks nr 1 do zawartej z podmiotem umowy nie przesyłając aneksu nr 2. Został nam później dosłany aneks nr 2 oraz umowa gdzie Dyrektor tłumaczy, że przez omyłkę aneks nie został dołączony do dokumentów. Dyrektor szpitala wnioskował do Sądu
o umorzenie sprawy. Wojewódzki Sąd Administracyjny nie umorzył sprawy. Stwierdził, że ma do czynienia z bezczynnością organu. Stwierdził także, że Dyrektor SP ZOZ nie jest prawnikiem i mógł nie wiedzieć pewnych rzeczy. Chociaż z informacji jakie posiadamy wynika, że korzysta z profesjonalnej obsługi prawnej. Sąd nie uznał, że to jest bezczynność z naruszeniem prawa. My wystąpiliśmy do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ze skargą o uchylenie tego wyroku. Obecnie sprawa jest w toku.
Następnie poinformował, że należy się temu postępowaniu konkursowemu przyjrzeć. Konkurs powinien być ogłoszony jeszcze raz w całości na wszystkie badania.
Wicestarosta Janusz Różycki zabierając głos poinformował, że na dzisiejszym posiedzeniu Zarząd Powiatu zapoznał się z pismem Laboratorium Medyczne i zlecił Dyrekcji szpitala przeprowadzenie całego postępowania konkursowego od początku. Następnie zwrócił się z zapytaniem kiedy firma Laboratorium Medyczne zauważyła brak badania „morfologia krwi” w specyfikacji przed terminem składania ofert czy po tym terminie. Następne pytanie to czy Pan wie ile szpital zaoszczędził na tych tańszych badaniach.
Pełnomocnik Spółki p. Seweryn Galos poinformował, że w tej chwili nie jest
w stanie dokładnie powiedzieć kiedy to było. Nasza firma informowała o tych sprawach w odwołaniu, które było złożone jeszcze przed podpisaniem umowy. Przed rozstrzygnięciem konkursu dyrekcja szpitala miała takie informacje. Jeśli chodzi
o inne badania to nie mam takich wyliczeń.
Dyrektor SP ZOZ Tomasz Skura odnosząc się do wypowiedz przedmowcy zwrócił się z zapytaniem na jakiej podstawie twierdzi Pan, że szpital od stycznia do czerwca wykonał 47 tys. badań. Proszę o pokazanie takiego pisma oraz na jakiej podstawie twierdzi Pani, że szpital stracił 300 tys. zł. Proszę także pokazać takie pisma
z których Pan te straty wylicza. Oczywiście nie znajdzie Pan takich dokumentów bo ich nie ma. W miesiącu najwięcej wykonujemy ok.1500 badań co na cały ten okres daje ok. 9.478 tys. badań.
W czasie rozstrzygnięcia konkursu żadna firma nie zareagowała. W innym szpitalu była podoba sytuacja i umowa też została aneksowana. Jeśli Państwo zarzucają mojej osobie złe intencje to ja to samo mogę powiedzieć o Państwa firmie, która nie zgłosiła braku badania „morfologia krwi” wcześniej. Nie pozwolę na takie insynuacje.
Pełnomocnik Spółki p. Seweryn Galos poinformował, że otrzymaliśmy pismo ile zostało wykonanych badań. Po dokładnym przeanalizowaniu Pełnomocnik Spółki poinformował, że źle oczytał kwoty.
Na zakończenie Starosta Marian Górski przypomniał, że pkt. został zdjęty
z dzisiejszego porządku obrad. Po przeanalizowaniu stosowanych dokumentów sprawa będzie jeszcze raz rozpatrywana na kolejnej sesji rady powiatu.
Ad. 11
Interpelacje i zapytania radnych.
W tym punkcje porządku obrad nikt nie zabrał głosu.
Ad. 13
Zamknięcie posiedzenia.
Z uwagi na wyczerpanie porządku obrad Przewodniczący Rady Powiatu Witold Wójcik o godz. 1600 zamknął posiedzenie wypowiadając formułę „Zamykam Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Informacje o stronie
Podmiot publikujący: |
Starostwo Powiatowe w Grójcu |
Odpowiada za treść: |
Rada Powiatu Grójeckiego |
Wprowadził: |
Nieznany, data: 11.03.2014 r., godz. 09.16 |
Ostatnia aktualizacja: |
Nieznany, data: 11.03.2014 r., godz. 09.16 |
Czas |
Administrator |
Opis zmiany |
11.03.2014 r., godz. 09.16 |
Nieznany |
Dodanie strony |