Główna treść strony
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego
w sprawie: szczegółowego sposobu konsultowania z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji.
Na podstawie art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst
jednolity Dz.U. z 2001r. nr 142 poz.1592 ze zm.), na podstawie art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 24
kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z dnia 29 maja
2003 r., nr 96, poz. 873 ze zm.), w związku z art. 1 pkt. 5 ustawy z dnia 22 stycznia 2010r. o
zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz niektórych innych
ustaw (Dz.U. z dnia 25 lutego 2010r. nr 28, poz. 146),
Rada Powiatu Grójeckiego
uchwala, co następuje:
§ 1
Określa się szczegółowy sposób konsultowania z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Szczegółowy sposób konsultowania z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie stanowi załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 3
Wykonanie uchwały powierza się Staroście Grójeckiemu.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym
Województwa Mazowieckiego.
Załącznik nr 1
Szczegółowy sposób konsultowania z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego
i o wolontariacie projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji
Przepisy ogólne
§ 1
1. Konsultacje przeprowadza się z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, tj.:
1) osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;
2) stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego;
3) spółdzielnie socjalne;
4) spółki akcyjne i spółki z ograniczoną działalnością;
5) kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 226, poz. 1675, z późn. zm.),
2. Konsultacje przeprowadza się z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, wymienionymi w ust. 1, które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich członków, udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.
3. W konsultacjach mogą brać udział: organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w ust. 1 działające na terenie powiatu grójeckiego i prowadzące działalność pożytku publicznego w zakresie odpowiadającym zadaniom powiatu grójeckiego.
4. Konsultacje z organizacjami pozarządowymi oraz z podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji przeprowadza się w oparciu o zasady:
1) Pomocniczości;
2) Partnerstwa;
3) Suwerenności;
4) Efektywności;
5) Uczciwej konkurencji;
6) Jawności.
§ 2
Konsultacje przeprowadza się w sprawach projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji oraz projektów rocznych programów współpracy z tymi organizacjami.
Wnioskodawcy i osoby odpowiedzialne za prowadzenie konsultacji
§ 3
1. Decyzje w sprawie przeprowadzenia konsultacji podejmuje Starosta Grójecki w formie zarządzenia.
2. Konsultacje mogą być prowadzone przez Pełnomocnika Starosty ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi przy udziale pracowników odpowiedniego wydziału merytorycznego.
§ 4
1. Informację o przeprowadzeniu konsultacji powinny określać:
1) przedmiot konsultacji, w tym projekt uchwały Rady Powiatu lub Zarządu;
2) propozycję terminu konsultacji;
3) propozycję formy konsultacji,
4) uzasadnienie.
2. Informacja, o której mowa w ust. 1 powinna zawierać także wskazanie osoby upoważnionej do kontaktu oraz wydziału merytorycznego Starostwa Powiatowego w Grójcu wraz z danymi kontaktowymi.
Formy przeprowadzania konsultacji społecznych
§ 5
1. Konsultacje mogą być prowadzone co najmniej w jednej z podanych form:
1) bezpośrednich spotkań z których sporządza się protokół;
2) konsultacje pisemne, według załączonego wzoru, formularza stanowiącego załącznik do niniejszej uchwały;
3) ankiet;
2. O wyborze danej formy konsultacji decyduje Starosta Grójecki.
3. Za termin otrzymania opinii i informacji w sprawie konsultowanych projektów aktu prawa miejscowego lub projektów programu współpracy, o których mowa w § 2 uznaje się datę wpływu informacji do Starostwa Powiatowego w Grójcu.
§ 6
1. Na stronie internetowej Powiatu Grójeckiego www.grojec.pl publikowana jest informacja o rozpoczęciu konsultacji, w której wskazany jest: przedmiot konsultacji, termin i zakres, forma i tryb konsultacji.
2. Publikacja na stronach internetowych nie wyklucza innych trybów informowania o konsultacjach.
Wyniki konsultacji
§ 7
1. Informację o wynikach konsultacji podaje się do publicznej wiadomości na stronach internetowych Powiatu Grójeckiego nie później niż w ciągu 14 dni od zakończenia konsultacji.
2. Wyniki konsultacji zawierają zestawienie zgłoszonych opinii wraz ze stanowiskiem Starosty Grójeckiego w danej sprawie.
3. Wyniki konsultacji nie są wiążące dla władz Powiatu Grójeckiego, lecz mają cechy opinii do projektów aktów prawa miejscowego.
§ 8
Konsultacje uznaje się za ważne bez względu na liczbę osób i podmiotów biorących udział w
konsultacjach, jeżeli zostały przeprowadzone w sposób przedstawiony w niniejszym Regulaminie.
Załącznik nr 2
FORMULARZ KONSULTACJI
Przedmiot konsultacji
………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………..
Punkt/paragraf/pozycja dokumentu, do którego zgłaszana jest uwaga
………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………..
Proponowane brzmienie paragrafu/punktu, pozycji
………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………..
Uzasadnienie zmiany
………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………...
Podmiot zgłaszający uwagi
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
Uzasadnienie
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego, która weszła w życie 12 marca 2010 roku, wprowadza nowe upoważnienia do wydawania uchwał przez samorządy.
W art.5 ust.5 ustawy zostało dodane nowe upoważnienie do wydawania aktów wykonawczych. Na jego mocy organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego jest zobowiązany do wydania uchwały określającej szczegółowy sposób konsultowania projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej organizacji pozarządowych. Konieczność uregulowania sposobu przeprowadzania konsultacji wynika z faktu, iż jest to jedna z form współpracy organów administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi.
Podjęcie uchwały jest więc uzasadnione.
Informacje o stronie
Podmiot publikujący: |
Starostwo Powiatowe w Grójcu |
Odpowiada za treść: |
Brak danych |
Wprowadził: |
Nieznany, data: 15.01.2014 r., godz. 11.19 |
Ostatnia aktualizacja: |
Nieznany, data: 15.01.2014 r., godz. 11.19 |
Czas |
Administrator |
Opis zmiany |
15.01.2014 r., godz. 11.19 |
Nieznany |
Dodanie strony |