Główna treść strony
Protokół Nr XXXIII
z sesji, która odbyła się w dniu 24 września 2013 r.
Przewodniczący Rady Witold Wójcik o godzinie 10ºº otworzył Sesję wypowiadając formułę „Otwieram Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Powitał Panie i Panów Radnych Powiatu Grójeckiego, Starostę Grójeckiego Mariana Górskiego, zaproszonych gości oraz pracowników Starostwa.
Ad. 2
Przewodniczący Rady poinformował, że obecnie w Sesji uczestniczy 20 radnych,
co stanowi quorum i pozwala na podejmowanie prawomocnych decyzji. Lista obecności stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Ad. 3
Przewodniczący Rady odczytał pismo Zarządu Powiatu dot. autopoprawki do uchwał znajdujących się w porządku w pkt 6.1 i 6.2 oraz propozycji zdjęcia z porządku projektu uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu i wprowadzenie w to miejsce projektu uchwały w sprawie emisji obligacji komunalnych (załącznik).
Radny Maciej Dobrzyński zaznaczył, że w porządku nie został uwzględniony wniosek Pana Starosty z poprzedniej Sesji o przeniesienie punktu dot. omówienia wniosków pokontrolnych Komisji Rewizyjnej. Ponadto zwracając się do Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej zauważył, że obowiązujące terminy zostały naruszone.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Waldemar Kopczyński wyjaśnił, że wnioskował
do Przewodniczącego Rady o wprowadzenie tej sprawy pod obrady i w porządku poprzedniej Sesji było to uwzględnione. Nie może ustosunkować się do uwag, ponieważ nie był obecny na ubiegłej Sesji nie zna więc rozstrzygnięć jakie zapadły w trakcie obrad.
Starosta Marian Górski zwrócił uwagę, że w dniu dzisiejszym przekazano radnym pismo z odpowiedziami na pytania Komisji Rewizyjnej.
Radny Maciej Dobrzyński nalegał na omówienie sprawy kontroli na forum Rady,
w związku z tym zaproponował wprowadzenie do porządku dodatkowego punktu.
Przewodniczący Rady przychylając się do wniosku stwierdził, że powyższa kwestia zostanie omówiona w pkt 7, pozostałe punkty ulegną przesunięciu.
Porządek po zmianach:
1. Otwarcie Sesji.
2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
3. Przyjęcie porządku obrad.
4. Przyjęcie protokołu z dnia 16 lipca 2013 r. oraz 21 sierpnia 2013 r.
5. Sprawozdanie Starosty Grójeckiego z pracy Zarządu Powiatu od ostatniej sesji Rady Powiatu Grójeckiego i informacje Starosty Grójeckiego.
6. Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał w sprawach:
6.1. zmieniająca Uchwałę Budżetową Powiatu Grójeckiego na 2013 r.
6.2. uchwalenia zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Grójeckiego na lata 2013 – 2027.
6.3. emisji obligacji komunalnych oraz zasad nich zbywania, nabywania i wykupu,
6.4. uchwalenia zmian w Statucie Środowiskowego Domu Samopomocy
w Łychowskiej Woli.
6.5. wyrażenia intencji przystąpienia Powiatu Grójeckiego do „Narodowego Programu Przebudowy Dróg – Lokalnych – Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój” w zakresie dofinansowania zadania pn. „Przebudowa drogi powiatowej Nr 1626W Skurów – Wilczogóra”.
7. Omówienie sprawy wniosków pokontrolnych Komisji Rewizyjnej z kontroli realizacji rewitalizacji zespołu pałacowo – parkowego w Warce.
8. Interpelacje i zapytania radnych.
9. Wolne wnioski i oświadczenia radnych.
10. Zamknięcie posiedzenia.
Przewodniczący Rady poddał porządek ze zmianami pod głosowanie. Głosowało 20 radnych. Porządek został przyjęty jednogłośnie, 20 głosów „za”.
Ad. 4
Przewodniczący Rady wyjaśnił, że protokoły Nr XXXI/2013 z dnia 16 lipca 2013 r. oraz Nr XXXII/2013 z dnia 21 sierpnia 2013 r. były wyłożone w Biurze Rady, a odpisy przekazano Przewodniczącym Klubów Radnych. Uwag nie zgłoszono. Głosowało 20 radnych. Protokoły zostały przyjęte jednogłośnie, 20 głosów „za”.
Ad. 5
Sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu od ostatniej Sesji Rady Powiatu Grójeckiego przedstawił Starosta Grójecki Marian Górski (załącznik).
Radny Stanisław Sitarek poruszył sprawę wydzierżawienie pomieszczeń PCM w Grójcu, czy usługi nie będą konkurencyjne dla szpitala.
Wicestarosta Janusz Różycki wyjaśnił, że chodzi o rozszerzenie oferty PCM poprzez wprowadzenie nowych kierunków leczenia. Prowadzić będą podmioty zewnętrzne stąd konieczność wydzierżawienia, na wniosek Prezesa PCM. Chodzi o usługi medyczne w zakresie ortopedii, pacjenci na miejscu będą korzystać z konsultacji w tym zakresie. Szpital takich świadczeń nie udziela nie można więc mówić o konkurencyjności.
Radny Stanisław Sitarek wyraził nadzieję, że nie są to działania zmierzające do wydzierżawiania kawałek po kawału całego zakładu. Następnie radny spytał
o sprawę pisma MUW w Warszawie dot. kontroli w środowiskowych domach samopomocy. Ponadto poprosił o przybliżenie sprawy wystąpienia pokontrolnego NFZ, sprawy skargi na lekarzy SPZOZ w Nowym Mieście oraz skargi na Wydział BiA.
Wicestarosta Janusz Różycki wyjaśnił, że skarga na lekarzy dot. incydentu na oddziale położniczo – ginekologicznym. Trudno zająć stanowisko bez poznania szczegółów, dlatego Zarząd zwrócił się do Dyrektora SPZOZ w Nowym Mieście
o wyjaśnienie sprawy. W sprawie ŚDS w Łychowskiej Woli uwagi dot. przemienności w dowożeniu podopiecznych. Placówka dysponuje jednym samochodem i dowozi 30 uczestników z bardzo szerokiego terenu, dlatego czasem nie jest w stanie codziennie wszystkich dowieźć i uznano to za pewną nieprawidłowość.
Starosta Marian Górski wyjaśnił, że MUW w Warszawie w piśmie poinformował o kontrolach w różnych domach pomocy społecznej i przedstawił swoje uwagi. Kontrola nie obejmowała naszych placówek, niemniej przesłaliśmy pismo dyrektorom pod kątem zwrócenia szczególnej uwagi na ewentualne mankamenty jeśli występują. Następnie Pan Starosta odczytał pismo Dyrektora SPZOZ w Nowym Mieście będące odpowiedzią na wystąpienie pokontrolne NFZ w Warszawie.
Przewodniczący Rady Witold Wójcik dodał, że kontrola dot. oddziału pediatrycznego, który oceniono bardzo dobrze oraz oddziału chirurgii, do którego było kilka zastrzeżeń.
Radny Stanisław Sitarek stwierdził, że z pisma wynika że według opinii NFZ najlepiej zwolnić dwóch lekarzy i zatrudnić dwóch dobrze piszących biurokratów. Kontynuując radny wskazał na brak zasadności zakupu systemu kolejkowego dla Wydz. KiT, osobiście uważa, że wystarczy dobrze zorganizować pracę wydziału. Następnie poruszył sprawę organizacji spotkania dot. nieruchomości w Nowej Wsi, Burmistrz Warki skrytykował formułę zaproszenia a Pan Starosta mimo, że był stroną zapraszającą był nieobecny.
Starosta Marian Górski wyraził zdziwienie uwagami Pana Burmistrza. Wszystkie terminy, łącznie z ustaleniem miejsca spotkania, były telefonicznie kilkakrotnie potwierdzone. Nie uczestniczył, ponieważ w tym czasie brał udział w spotkaniu w Warszawie. Dodał, że jego obecność nic by nie wniosła gdyż głównym aspektem było przekazanie propozycji powiatu przez radnych dla potwierdzenia, że nie jest to wyłącznie stanowisko Zarządu.
Radny Stanisław Sitarek zaznaczył, że ze strony gminy w negocjacjach uczestniczyli Burmistrz i Skarbnik Gminy czyli osoby decyzyjne w kwestii finansów. Ze strony powiatu zabrakło osób reprezentatywnych, dlatego podejście uznano za bardzo niepoważnie. Jednocześnie skoro spotkanie miało przynieść końcową konkluzję zaproszenia winny być na piśmie a z przebiegu rozmów sporządzony protokół.
Radny Maciej Dobrzyński spytał o ustalenia Pana Wicestarosty z Prezesem Firmy EKO – THERM, przybliżenie co to za usterki i jakie wyznaczono terminy wyeliminowania.
Wicestarosta Janusz Różycki wyjaśnił, że podstawową usterką było pojawianie się wody pod klima konwektorami, okazało się, że mają one wadę konstrukcyjną. Prezes EKO – THERM zaproponował zastosowanie pewnego rozwiązania, które teraz jest w trakcie montażu. Poza tym rozmowa dot. kwestii dokończenia naprawy innych usterek, m.in. pęknięć i zacieków wewnątrz i na zewnątrz pałacu. Został ustalony termin spotkania osób kompetentnych w tych sprawach ale już bezpośrednio na budowie. Spotkanie się odbyło i na nim określono szczegółowe terminy i według nich trwają prace.
Radny Maciej Dobrzyński spytał czy na tym spotkaniu był poruszony temat tarasu i sporządzony z tych usterek protokół.
Wicestarosta Janusz Różycki wyjaśnił, że kwestia usterek tarasu była analizowana na spotkaniu roboczym na terenie budowy. Uczestniczył w nim specjalista od tego typu spraw oraz inspektorzy nadzoru. Ustalono wtedy termin oraz sposób naprawy. Natomiast protokół usterek był sporządzony już 3 miesiące temu, w trakcie pierwszego spotkania z Prezesem EKO – THERM. Przy czym firma wyraziła stanowisko, że nie wszystkie usterki winna usuwać, ponieważ część mogła wyniknąć z normalnego lub niewłaściwego użytkowania. Zarząd nie podziela tego stanowiska.
Radny Maciej Dobrzyński wniósł o możliwość zapoznania się z protokołem z tych spotkań pod kątem poznania wyznaczonych terminów.
Wicestarosta Janusz Różycki wyjaśnił, że pierwotny termin był ustalony na pierwszym spotkaniu, które było protokołowane, ale nie został zrealizowany. Na drugim spotkaniu z Panem Prezesem termin nie został ustalony. Ustalono go dopiero na spotkaniu roboczym w Warce.
Radny Maciej Dobrzyński spytał o sprawę przetargu dot. parku oraz przetargu dot. CEM.
Wicestarosta Janusz Różycki poinformował, że w przetargu dot. parku wpłynęło sześć ofert, ale proponowane ceny była za wysokie. Kwota przeznaczona na realizację zadania wynosi 2.800 tys. zł, a najniższa oferta była powyżej 2.900 tys. zł, pozostałe jeszcze wyższe aż do kwoty 3.600 tys. zł. Przetarg został unieważniony i kolejny został już ogłoszony z terminem składania ofert do końca tego tygodnia. Odbył się też przetarg na inspektora nadzoru na park, wpłynęły 2 oferty, wybrano tańszą, w obecnej chwili oczekiwane jest uzupełnienie dokumentów o akceptację konserwatora zabytków. Po doręczeniu zostanie podpisana umowa. Jeśli chodzi o CEM obecnie wykonywany jest nowy przedmiar przez kosztorysantów projektanta budynku, prawdopodobnie będzie gotowy w ciągu dwóch tygodni. Wtedy zostanie ogłoszony przetarg. Koszt przedmiaru, zmian w projekcie i pozostałe wynosi ok. 30 tys. zł, kwotą zostanie obciążony wykonawca.
Radny Maciej Dobrzyński spytał kto wykonał inwentaryzację.
Pan Wicestarosta wyjaśnił, że inwentaryzację wg umowy zobowiązany był sporządzić wykonawca i to wykonał, ale inspektorzy nadzoru nanieśli poprawki. Wielokrotnie starania spotkania się z wykonawcą w celu uzgodnienia nie wyszły, ponieważ odmawiał jakiegokolwiek kontaktu. W związku z tym została powołana komisja, która po analizie zatwierdziła inwentaryzację wykonaną w oparciu o tę sporządzoną przez wykonawcę ale uwzględniającą zmiany wprowadzone przez inspektorów nadzoru.
Radny Maciej Dobrzyński czy w związku z tym powiat poniósł koszty. Kto wchodził w skład powyższej komisji.
Pan Wicestarosta wyjaśnił, że nie wiązały się z tym żadne koszty. W skład komisji obok inspektorów nadzoru weszli: specjalista od spraw budownictwa Janusz Roman, Dyrektor Muzeum Iwona Stefaniak oraz Z – ca Naczelnika Wydz. Finansowego Józef Zawiślak.
Radny Maciej Dobrzyński spytał o termin realizacji tych dwóch etapów, parku i CEM
Pan Wicestarosta wyjaśnił, że realizacja nastąpi jeszcze w tym roku.
Starosta Marian Górski odczytał pismo Burmistrza Warki prezentujące stanowisko samorządu gminnego w sprawie nabycia nieruchomości w Nowej Wsi.
Radny Adolf Maciak spytał o wyniki spotkania z rolnikami dot. zjazdów przy drodze Kozietuły – Goszczyn.
Pan Starosta wyjaśnił, że grupa rolników wystąpiła z dodatkowymi propozycjami na zjazdy do swoich posesji pod kątem zwiększenia ilości oraz zmiany ich szerokości. Nie uzyskali aprobaty na zjazdy 14 metrowe, natomiast w kilku miejscach nastąpiło poszerzenie do 9 m i 6 m. Koszt różnicy w stosunku do dokumentacji pokrywa właściciel rozliczając się bezpośrednio z wykonawcą. Z drugą grupą rolników omawiana była sprawa krzewów ozdobnych znajdujących się przed ogrodzeniem posesji, które wchodząc w pas drogowy uniemożliwiały wykopanie rowów. Chodziło o zgodę właścicieli na przybliżenie się bądź całkowite usunięcie nasadzeń. Od trzech rolników uzyskano zgodę, w czwartej sprawie strony nie doszły do porozumienia, konieczne będą pomiary geodezyjne.
Ad. 6
Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał w sprawach:
Ad. 6.1
Projekt uchwały zmieniającej Uchwałę Budżetową Powiatu Grójeckiego na 2013 r. przedstawiła Skarbnik Powiatu Jadwiga Ostrowska (załącznik).
Radny Maciej Dobrzyński spytał o koszty związane z restrukturyzacją długu.
Skarbnik Jadwiga Ostrowska wyjaśniła, że w obecnej chwili nie może podać bezwzględnych wartości. Przedstawiła ustalenia z Bankiem Ochrony Środowiska oraz wstępne ustalenia z Regionalną Izbą Obrachunkową. Nastąpi restrukturyzacja kwoty 32.950 tys. poprzez przesunięcie zadłużenia z tytułu emisji obligacji od 2007 r. i skumulowane jako jedna emisja w jednym projekcie z odtroczeniem spłaty o rok. Rok 2014 będzie rokiem karencji. W roku 2015 rata wyniesie 450 tys. zł. W pozostałych latach w wysokości 3 mln zł do roku 2027. Jest to kwota, którą powiat jest w stanie spłacać z własnego budżetu. Oprocentowanie obligacji będzie naliczone od wartości nominalnej i będzie zmienne, równe stawce WIBOR. Odsetki będą w granicach średnich jakie powiat ma w tej chwili czyli ok. 1,4-1.5%. Kosztem będzie prowizja, którą trzeba będzie zapłacić z tego budżetu, ale jest to nadal w trakcie negocjacji, ponieważ bank indywidualnie rozmawia z każdym klientem.
Radny Maciej Dobrzyński stwierdził, że powyższe działania są doraźne, nie ma propozycji konkretnych oszczędności. Nawet biorąc pod uwagę Starostwo zazwyczaj są to przesunięcia pomiędzy paragrafami, nie ma przeniesień do inwestycji czy spłaty zadłużeń. Proponowane pociągnięcia jedynie odkładają w czasie naszą egzekucję, w zasadzie nie prowadzą do rozwiązania problemów. Nie propozycji rozwiązań, które spowodowałyby oszczędności w funkcjonowaniu naszych jednostek.
Wicestarosta Janusz Różycki przypomniał, że propozycje oszczędności nie zawsze znajdują przyzwolenie całej Rady. Przykładem może być postawa niektórych radnych w chwili złożenia przez Zarząd propozycji łączenia jednostek oświatowych.
Pani Skarbnik poparła słowa radnego w kwestii konieczności kontynuowania ścisłej dyscypliny finansowej. Program oszczędnościowy jest prowadzony, a pozyskane środki m.in. w Starostwie są przesuwane na niedobory. Śledząc zmiany w budżecie od początku roku można zauważyć, że wydatki bieżące oprócz oświaty w żadnym dziale nie były zwiększone. Natomiast koniec września nie jest dobrym okresem do wprowadzania drastycznych zmian. Należy wszystko głęboko przeanalizować i konkretne oszczędności wziąć pod uwagę przy tworzeniu przyszłego budżetu.
Radny Stanisław Woźniak stwierdził, że podejmując decyzję o restrukturyzacji należy uwzględnić dotychczasową sytuację finansową. Przypomniał, że na poprzedniej sesji radni rozważali konieczność pobrania kredytu w wysokości 3,5 mln zł na zamknięcie tegorocznego budżetu. Obecne rozwiązanie stworzy nowe otwarcie finansowe dla powiatu. WIBOR obecnie jest na najniższym poziomie i wynosi 3,09%, nastąpią nowe przeliczenia zobowiązań. Wydłużony okres spłaty i rok wolny od zobowiązań pozwoli na złapanie oddechu finansowego. Niemniej również uważa, że niezbędne jest dalsze utrzymanie dużej dyscypliny finansowej.
Radny Maciej Dobrzyński stwierdził, że przedstawione rozwiązania nie skłaniają
do optymizmu i nie mogą wzbudzać zadowolenia. Po wypowiedzi przedmówcy nie wszyscy zdają sobie sprawę, że ta decyzja zadłuży wnuczki a może prawnuczki. Gospodarowanie polegające na zaciąganiu kredytu celem spłacenia poprzednich zobowiązań do niczego nie prowadzi, jest równią pochyłą. Zauważmy, że decyzje od lat koncentrują się na sprzedaży majątku, emisji obligacji lub zaciąganiu kredytów. Praca Rady, co wielokrotnie podnosił, koncentruje się wyłącznie na tego typu działaniach. Nie ma żadnych propozycji, które wpłynęłyby na poprawę funkcjonowania samorządu. W kontekście odpowiedzialności i obowiązków nie można nie zauważyć, że przy 90 milionowym budżecie nie dajemy sobie rady z drogami, szpitalami, szkołami, praktycznie z niczym. Tylko wtedy sobie radzimy, gdy po raz kolejny emitujemy obligacje czy zaciągamy kredyt. Na tym w ostatnim czasie polega nasze zarządzanie, a to do niczego nie prowadzi. Począwszy od roku 2006 nadal lawinowo rosną koszty funkcjonowania Starostwa i pozostałych jednostek. Czy kiedykolwiek Rada starała się odpowiedzieć sobie na pytanie co jest tego przyczyną i jakie wprowadzić środki zaradcze. Nigdy nie padła konstruktywna propozycja, choćby jedno rozwiązanie, które wpłynęłoby na ustabilizowanie tych kosztów. Jako radny nie może podpisać się pod tego typu zarządzaniem. Zwłaszcza, że biorąc pod uwagę wydarzenia na scenie ogólnokrajowej może to przynieść jedynie poważne problemy.
Radny Stanisław Woźniak stwierdził, że nie ponosi odpowiedzialności za obecne trudności finansowe powiatu, spowodowane poniekąd kosztami rewitalizacji Muzeum w Warce. Decyzja w tej sprawie zapadła w trakcie III kadencji Rady Powiatu, a wtedy nie sprawował mandatu. Była to decyzja, która zajmuje dużą część czasu działania Zarządu i w dalszym ciągu przynosi dodatkowe koszty.
Radny Maciej Dobrzyński zaznaczył, że Rada wciąż nie próbuje odpowiedzieć co jest tego przyczyną. Niektórzy próbują choćby Komisja Rewizyjna, ale otrzymywane odpowiedzi świadczą o braku dobrej woli i mądrego, świeżego spojrzenia na problem.
Wicestarosta Janusz Różycki podkreślił, że sporą przesadą jest twierdzenie
o odroczeniu egzekucji. Analizując tegoroczny budżet można zauważyć, że nie tylko kontynuowana jest inwestycja w Warce, ale że zadłużenie sukcesywnie ulega zmniejszeniu. Pokazuje to, że mimo jeszcze niewielkich posunięć oszczędnościowych, w najbliższym czasie będzie ich więcej, w tym roku udało się wygospodarować z własnych środków pieniądze na inwestycje. Nie ma żadnych racjonalnych podstaw do twierdzenia, że w następnych latach w tym zakresie będzie gorzej. Przeciwnie
jest duża szansa, że zadłużenie stopniowo będzie malało. Powyższa kwestia może ę ulec zmianie jedynie w sytuacji, gdy ponownie będą do pozyskania środki z zewnętrz i Rada uzna, że warto podjąć taką decyzję. Warto przy tym zaznaczyć, że proponowane w dniu dzisiejszym rozwiązanie umożliwi takie działania.
Przewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Jerzy Bińkiewicz poinformował, że komisja większością głosów pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Wobec braku dalszych uwag Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 20 radnych. Uchwała nr XXXIII/194/2013 została przyjęta większością głosów, 17 głosów „za” przy 2 „przeciw” i 1 „wstrzymującym się”.
Radny Arkadiusz Stępniewski opuścił sale obrad. Obecnych 19 radnych.
Ad. 6.2
Projekt uchwały w sprawie uchwalenia zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Grójeckiego na lata 2013 – 2027 przedstawiła Skarbnik Powiatu Jadwiga Ostrowska (załącznik).
Przewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Jerzy Bińkiewicz poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Wobec braku uwag Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 19 radnych. Uchwała nr XXXIII/195/2013 została przyjęta większością głosów, 14 głosów „za” przy 2 „przeciw” i 3 „wstrzymujących się”
Ad. 6.3
Projekt uchwały w sprawie emisji obligacji komunalnych, ich zbywania, nabywania i wykupu przedstawił Z- ca Naczelnika Wydz. Finansowego Józef Zawiślak (załącznik).
Przewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Jerzy Bińkiewicz poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Wobec braku uwag Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 19 radnych. Uchwała nr XXXIII/196/2013 została przyjęta większością głosów, 14 głosów „za” przy 2 „przeciw” i 3 „wstrzymujących się”
Radny Waldemar Kopczyński opuścił salę obrad. Obecnych 18 radnych.
Ad. 6.4
Projekt uchwały w sprawie uchwalenia zmian w Statucie Środowiskowego Domu Samopomocy w Łychowskiej Woli przedstawiła p.o. Naczelnika Wydz. EiZ Barbara Orłowska (załącznik).
Wiceprzewodnicząca Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych i Przeciwdziałania Bezrobociu Małgorzata Woźniak poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady spytał o uwagi. Uwag nie zgłoszono. Wobec powyższego poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 18 radnych. Uchwała nr XXXIII/197/2013 została przyjęta jednogłośnie, 18 głosów „za”.
Radny Waldemar Kopczyński powrócił na salę. Obecnych 19 radnych.
Ad. 6.5
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia intencji przystąpienia Powiatu Grójeckiego do „Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych, Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój w zakresie dofinansowania zadania pn. „Przebudowa drogi powiatowej Nr 1626 W Skurów – Wilczogóra„ przedstawił Starosta Marian Górski (załącznik).
Radny Grzegorz Rejer opuścił salę obrad. Obecnych 18 radnych.
Przewodniczący Komisji Transportu Zbiorowego i Dróg Publicznych Stanisław Woźniak poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady spytał o uwagi. Uwag nie zgłoszono. Wobec powyższego poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 18 radnych. Uchwała nr XXXIII/198/2013 została przyjęta jednogłośnie, 18 głosów „za”.
Ad. 7
Radny Maciej Dobrzyński wniósł o odczytanie przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wniosków pokontrolnych.
Wicestarosta Janusz Różycki zwrócił uwagę, że były pytania skierowane do Zarządu Powiatu oraz wnioski skierowane do Starosty Grójeckiego. Pismo przekazane w dniu dzisiejszym zawiera odpowiedzi na pytania skierowane do Zarządu, wnosi o ich odczytanie.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Waldemar Kopczyński wyjaśnił, że komisja skierowała pytania do Zarządu i przed dzisiejszą Sesją radni otrzymali pismo w tej sprawie. Natomiast wnioski pokontrolne Komisja skierowała do Starosty Grójeckiego celem ich realizacji, kserokopię radni otrzymali razem ze sprawozdaniem z kontroli.
Wicestarosta Janusz Różycki odczytał pismo z dnia 23 września br. z odpowiedziami Zarządu (załącznik).
Radny Maciej Dobrzyński spytał kto sprawuje nadzór i wypełnia dziennik budowy w trakcie realizacji inwestycji.
Wicestarosta Janusz Różycki wyjaśnił, że dziennik powinien być na budowie, nadzór sprawuje kierownik budowy. Natomiast inspektor nadzoru musi mieć swobodny dostęp. Niestety kierownik nie ma woli go udostępnić a trudno zmusić go siłą.
W związku z zaistniałą sytuacją Starostwo było zmuszone podjąć kroki prawne.
Radca Prawny Marian Seweryn uzupełnił, że na mocy art. 276 KK takie działanie jest przestępstwem przeciwko dokumentom. Dziennik budowy jest dokumentem i stanowi własność powiatu a od czterech miesięcy nie mamy dostępu. Być może w początkowej fazie tego okresu był potrzebny do sporządzenia inwentaryzacji, ale została zakończona. Dziennik winien być bezwzględnie zwrócony, co umożliwiłoby kontynuację inwestycji i wnoszenie dalszych wpisów. Starostwo złożyło doniesienie do Prokuratury Rejonowej w Grójcu.
Radny Maciej Dobrzyński spytał czy roszczenie przeciw firmie w kwocie 500 tys. zł. zostało już uruchomione.
Radca Prawny wyjaśnił, że pozew jest już napisany, po skompletowaniu załączników
i do końca tego tygodnia zostanie wysłany.
Radny Maciej Dobrzyński spytał czy należy rozumieć, że Zarząd nie uważa za konieczna zmianę inspektora nadzoru.
Pan Wicestarosta wyjaśnił, że Zarząd stoi na stanowisku, że dopóki nie zostanie zakończony ten etap inwestycji tj doprowadzenie do nowego przetargu wstrzyma się z oceną pracy inspektora nadzoru, bo mogłoby to zakłócić przygotowania do przetargu.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Waldemar Kopczyński wyjaśnił, że radni otrzymali kserokopię protokołu z przebiegu kontroli w zakresie inwestycji rewitalizacji zespołu pałacowo - parkowego w Warce. Protokół zawiera ocenę realizacji inwestycji oraz wskazuje pewne nieprawidłowości i uwagi. Zgodnie z procedurą protokół został przekazany Zarządowi Powiatu oraz Dyrektorowi Muzeum w Warce celem wniesienia ewentualnych uwag co do treści. Wobec braku uwag na posiedzeniu w dniu 8 sierpnia 2013 r. Komisja Rewizyjna sporządziła wnioski pokontrolne i pismem z dnia 12 sierpnia 2013 r. (załącznik) skierowała je do Starosty Grójeckiego. W tym miejscu Pan Przewodniczący odczytał wnioski. Jednocześnie podkreślił, że należy je rozpatrywać łącznie z oceną wskazaną w protokole. Wnioski nie były przegłosowanie jednogłośnie, niemniej w związku z uzyskaniem większości głosów stanowią wnioski Komisji Rewizyjnej.
Przewodniczący Rady Witold Wójcik spytał czy są pytania, wobec ich braku przeszedł do kolejnego punktu porządku obrad.
Ad. 8
W punkcie interpelacje i zapytania radnych nikt nie zabrał głosu.
Ad. 9
W punkcie wolne wnioski i oświadczenia radnych nikt nie zabrał głosu.
Ad. 10
Wicestarosta Janusz Różycki zaprosił na uroczystość rozpoczęcia roku szkolnego, dla szkół powiatowych połączone z 40 rocznicą istnienia szkoły w Nowej Wsi.
Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek Sesji został wyczerpany. Podziękował wszystkim za udział i o godzinie 12.00 zamknął posiedzenie wypowiadając formułę „Zamykam Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Informacje o stronie
Podmiot publikujący: |
Starostwo Powiatowe w Grójcu |
Odpowiada za treść: |
Rada Powiatu Grójeckiego |
Wprowadził: |
Nieznany, data: 17.12.2013 r., godz. 11.42 |
Ostatnia aktualizacja: |
Nieznany, data: 17.12.2013 r., godz. 11.44 |
Czas |
Administrator |
Opis zmiany |
17.12.2013 r., godz. 11.44 |
Nieznany |
Edycja strony |
17.12.2013 r., godz. 11.44 |
Nieznany |
Edycja strony |
17.12.2013 r., godz. 11.42 |
Nieznany |
Dodanie strony |