Główna treść strony
Protokół Nr VIII
z Sesji Rady Powiatu Grójeckiego w dniu 4 maja 2011 r.
Przewodniczący Rady Witold Wójcik o godzinie 12.00 otworzył Sesję wypowiadając formułę „Otwieram Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Przewodniczący Rady powitał Panie i Panów Radnych Powiatu Grójeckiego, Starostę Grójeckiego Mariana Górskiego, Przewodniczącego Rady Powiatu III kadencji Jerzego Kaźmierczaka, pracowników Starostwa oraz zaproszonych gości, w tym Panią Martę Karpetę Prezesa Cukierniczej Spółdzielni „Jedność" w Grójcu oraz Pana Tadeusza Kulawika Radnego Rady Powiatu II i III kadencji oraz Przewodniczącego Powiatowej Społecznej Rady ds. Osób Niepełnosprawnych.
Na początku posiedzenia Starosta Grójecki wręczył list gratulacyjny dla Pani Marty Karpety z okazji uzyskania tytułu „Kobieta Przedsiębiorcza roku 2010 w Powiecie Grójeckim” w konkursie „Echa Dnia” oraz dla Pana Tadeusza Kulawika w związku z zakończeniem pełnienia funkcji Przewodniczącego Powiatowej Społecznej Rady d/s Osób Niepełnosprawnych w Grójcu.
Ad. 2
Przewodniczący Rady wyjaśnił, że obecnie w Sesji uczestniczy 20 radnych, co stanowi quorum i pozwala na podejmowanie prawomocnych decyzji. Lista stanowi zał. nr 1.
Ad. 3
Proponowany porządek obrad.
1. Otwarcie sesji.
2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
3. Przyjęcie porządku obrad.
4. Przyjęcie protokołu z dnia 25 marca 2011 r. i 31 marca 2011 r.
5. Sprawozdanie Starosty Grójeckiego z pracy Zarządu Powiatu i informacje Starosty
6. Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał w sprawach:
6.1 zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Grójeckiego na rok 2011 r
6.2 zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego za rok 2010 SP ZOZ w Nowym Mieście n/Pilicą,
6.3 zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego za rok 2010 SP ZOZ w Grójcu,
6.4 zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego za rok 2010SP ZOZ w Grójcu,
6.5 sprzedaży nieruchomości gruntowej,
6.6 zagospodarowania części nieruchomości po gospodarstwie sadowniczym w Nowej Wsi,
6.7 uchylenia uchwały nr XXIV/267/2010 Rady Powiatu Grójeckiego,
7. Interpelacje i zapytania radnych.
8. Wolne wnioski i oświadczenia radnych.
9. Zamknięcie posiedzenia.
Przewodniczący Rady odczytał pismo Zarządu Powiatu dot. autopoprawki do projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego za rok 2010 Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Grójcu – zał. nr 2.
Przewodniczący Rady poddał porządek pod głosowanie. Głosowało 20 radnych. Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie – 20 głosów „za”.
Ad. 4
Przewodniczący Rady wyjaśnił, że protokół VI/2011 z dnia 25 marca 2011 r. i VII/2011 z dnia 31 marca 2011 r. były wyłożone w Biurze Rady, a odpisy przekazano Przewodniczącym Klubów. Wobec braku uwag Przewodniczący poddał je pod głosowanie. Protokoły zostały przyjęte jednogłośnie – 20 głosów „za”.
Ad. 5
Sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu od ostatniej Sesji Rady Powiatu Grójeckiego przedstawił Starosta Grójecki Marian Górski – zał. nr 3.
Radny Stanisław Sitarek poprosił o przygotowanie na następną Sesję pisemnej informacji o wysokości dofinansowania w zakresie imprez sportowych.
Starosta Marian Górski wyjaśnił, że informacja zostanie przygotowana w zakresie kwoty do 2 tys. zł czyli do wysokości dofinansowania będącego w kompetencjach Zarządu.
Radny Maciej Dobrzyński poprosił o przybliżenie problemów dot. DPS w Tomczycach.
Starosta Marian Górski wyjaśnił, że p. Dyrektor złożył finansowe zapotrzebowanie, działając jednokierunkowo. Na trzech spotkaniach z Zarządem nie przedstawił innych działań w kierunku poprawy sytuacji a także nie wskazał ewentualnych źródeł pozyskania dodatkowych środków czy to z programów czy Urzędu Marszałkowskiego.
Koszty utrzymania DPS w Tomczycach są najwyższe z trzech naszych placówek. Jedną z przyczyn jest zatrudnienie dodatkowych pracowników w celu wypełnienia standardów, przy niepełnym obłożeniu placówki.
Radny Maciej Dobrzyński poprosił o przybliżenie sprawy remontu Muzeum w Warce.
Wicestarosta Janusz Różycki poinformował, że część inwestycji obejmująca remont pałacu toczy się prawidłowo. Jak zawsze przy tego typu modernizacjach wyniknęły pewne prace, ale zmiany w projekcie są na bieżąco podejmowane, nie ma zagrożenia terminu i nie są przewidziane dodatkowe koszty. W sprawie części konferencyjnej dwukrotnie odbył się przetarg i został unieważniony, gdyż najtańsza oferta była zbyt droga.
Starosta Marian Górski dodał, że nie ma odpowiedzi Marszałka w sprawie dodatkowych środków oraz przesunięcia drugiego etapu remontu. Bliższą informację uzyskamy po Konwencie Starostów.
Radny Maciej Dobrzyński poruszył sprawę stowarzyszenia „Warkocz Pilicy”, na jakich warunkach powiat jest członkiem i jakie ponosi koszty.
Wicestarosta Janusz Różycki wyjaśnił, że stowarzyszenie to lokalna organizacja turystyczna, której celem jest popularyzacja i rozwój turystyki w dolinie rzeki Pilicy i okolicznych terenach oraz stworzenie płaszczyzny współpracy podmiotów gospodarczych z władzami regionalnymi i krajowymi. Organizacja ma charakter promocyjny, nie zajmuje się świadczeniem usług turystycznych. Powiat grójecki w odróżnieniu od białobrzeskiego nie jest członkiem, natomiast jest nim muzeum w Warce. Roczna składka dla samorządów wynosi 6 tys. zł. Środki wnoszone przez samorządy i podmioty gospodarcze wystarczają na bieżące funkcjonowanie m.in. udział w targach turystycznych, wydanie broszurek.
Radny Adolf Maciak spytał czy jest planowany remont drogi powiatowej, która stanowi dojazd do kompleksu wypoczynkowo – rekreacyjnego „Sielanka” w Warce i jaki będzie ewentualny koszt powiatu.
Starosta Marian Górski wyjaśnił, że ul. Leśna biegnąca od drogi wojewódzkiej wzdłuż torów jest w ciągu drogi powiatowej, ale dalej jest ul. Łąkowa podlegająca gminie. Remont byłby z korzyścią dla Warki pod kątem organizacji noclegów na Euro 2012, ale wszystko zależy od pozyskania środków. Przewidywane jest wykonanie na odcinku ok. 800 mb jednostronnego pobocza. Natomiast, jeśli miasto nie wejdzie z remontem ul. Łąkowej, powiat nie będzie przyśpieszać tych prac. Przybliżony koszt to kwota ok. 60 tys. zł, ale nie ma odpowiedzi z Ministerstwa, jakiej wielkości środki będzie mogła zadeklarować gmina. W dalszej wypowiedzi p. Starosta poinformował, że trwają ustalenia w związku z propozycją Urzędu Miejskiego w Warce przeniesienia filii Wydz. Komunikacji do pomieszczeń po USC, trwają negocjacje, aby koszty adaptacji poniosła gmina.
Ad. 6.1
Projekt uchwały zmieniającej Uchwałę Budżetową Powiatu Grójeckiego na rok 2011 przedstawiła Skarbnik Powiatu Jadwiga Ostrowska – zał. nr 4.
Przewodniczący Komisji Budżetowej Jerzy Bińkiewicz poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt uchwały.
Radny Maciej Dobrzyński podkreślił, że kolejny raz nastąpi głosowanie o przesunięcie środków na podstawie wniosku dyrektora, ale należy rozważyć czy radni mają jakikolwiek wpływ na sposób ich zagospodarowania. Czy cele na jakie są wydatkowane są zasadne i w jakiś sposób jest to kontrolowane, a dyrektor rozliczany. Pani Dyrektor PCKUiP po raz kolejny wystąpiła o takie przesunięcie, a tak naprawdę nie wiemy czy takie wydatki są uwarunkowane potrzebami placówki.
Skarbnik Jadwiga Ostrowska wyjaśniła, że dotychczas szkoły miały odrębny rachunek bankowy dochodów własnych i tam wpływały wszystkie wypracowane środki z działalności pozastatutowej jednostki np. z wynajmu sal czy innych działań. Nie było kontroli, co tak naprawdę się z tymi środkami dzieje, gdyż w sprawozdaniach na koniec roku szkoła określała tylko wartości ogólne. Obecnie Zarząd podjął decyzję, że wypracowane środki wpływają do budżetu i dopiero na wniosek dyrektora są rozdysponowane. Wiemy więc z jakiego tytułu pochodzą i na jakie cele są przeznaczane. Natomiast wniosek Dyrektora PCKUiP w Nowej Wsi dot. wydatków, które trudno zaplanować przy tworzeniu budżetu ponieważ są to koszty związane z organizacją kursów doskonalenia zawodowego.
Radny Maciej Dobrzyński poprosił o przedstawienie uzasadnienia wniosku.
Pani Skarbnik odczytała pisemne rozliczenia Dyrektora PCKUiP dot. wysokości środków wpłaconych do budżetu z tytułu wpływów z usług pozostałych oraz wnioski z uzasadnieniami w sprawie zwiększenia wydatków poprzez przesunięcia tych środków na określone we wnioskach cele.
Radny Maciej Dobrzyński zauważył, że środki powinny być przyznawane na podstawie szczegółowego kosztorysu lub rachunków z wykonanej usługi, ponieważ należy zdawać sobie sprawę, że jeśli przydzielimy określoną kwotę to zawsze jest ona wydawana czy jest taka potrzeba czy nie. Nieważne czy gospodarujemy oszczędnie czy nie kwota musi być wydatkowana i takie zjawisko istnieje. Natomiast powyższe środki mogłyby stanowić kolejną rezerwę, która przy uważnym spojrzeniu na te finanse pozwoliłyby na wypracowanie określonych oszczędności oraz racjonalnych form gospodarowania nimi.
Wicestarosta Janusz Różycki podkreślił, że nie można zakładać, że dyrektor będzie gospodarował tymi środkami nieracjonalnie i będzie gorzej niż my je wydatkował.
Radny Maciej Dobrzyński zaznaczył, że należy zwiększyć kontrolę, gdyż jest ogólna praktyka, że środki przyznane są zawsze wydatkowane, to nie jest dobre gospodarowanie. Nie dotyczy to tylko Nowej Wsi, lecz jest powszechnie stosowane i uznawane za właściwe.
Wicestarosta Janusz Różycki zauważył, że powyższa opinia nie jest poparta faktami lecz subiektywną oceną radnego.
Radna Stefania Fetraś wyjaśniła, że dyrektorzy są odpowiedzialni za racjonalną gospodarkę finansami kierowanych przez siebie jednostek, wszelkie działania to operacje budżetowe, które muszą mieć odzwierciedlenie w dokumentach.
Pani Skarbnik zaproponowała na przyszłość, aby dyrektorzy przedstawiali szczegółowe zestawienia tych wydatków sporządzone na podstawie faktur.
Radny Maciej Dobrzyński stwierdził, że powyższa propozycja to krok w dobrym kierunku, świadczący o monitorowaniu tych wydatków.
Radny Stanisław Sitarek spytał o dodatkową kwotę 317.507 zł dla ZDZ, to duża suma.
Pani Skarbnik wyjaśniła, że takie wyliczenie otrzymała od Wydz. Edukacji i Zdrowia i jest to należność dla szkoły niepublicznej w ramach wyrównania subwencji oświatowej.
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie. Głosowało 20 radnych. Uchwała Nr VIII/49/2011 została przyjęta większością głosów –
19 głosów „za” przy 1 „wstrzymującym się”.
Radny Maciej Dobrzyński zauważył, że nie byłoby takich sytuacji, gdyby na remonty w budżecie szkół były przeznaczane wystarczające środki.
Wicestarosta Janusz Różycki podkreślił, że Zarząd długo zastanawiał się jaką zasadę wprowadzić, żeby szkół nie zniechęcić, a zwiększyć kontrolę nad tymi wydatkami. Wprowadzono rozwiązanie, że wypracowane przez szkołę środki w tej samej wysokości do niej wracają, ale przy pełnej informacji na jaki cel będą przeznaczone.
Ad. 6.2
Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego za rok 2010 SP ZOZ w Nowym Mieście n/Pilicą przedstawił Stanisław Walczak – zał. nr 5.
Radny Stanisław Sitarek opuścił salę obrad. Obecnych 19 radnych.
Przewodniczący Komisji Zdrowia Arkadiusz Stępniewski poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Budżetowej Jerzy Bińkiewicz poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie. Głosowało 19 radnych. Uchwała Nr VIII/50/2011 została przyjęta jednogłośnie – 19 głosów „za”.
Ad. 6.3
Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego za rok 2010 w Grójcu przedstawił Z – ca Naczelnika EiZ Stanisław Walczak – zał. nr 6.
Radny Stanisław Sitarek wrócił a Grzegorz Rejer opuścił salę. Obecnych 19 radnych.
Komisja Przewodniczący Komisji Zdrowia Arkadiusz Stępniewski poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Budżetowej Jerzy Bińkiewicz poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie. Głosowało 19 radnych. Uchwała Nr VIII/51/2011 została przyjęta większością głosów – 14 głosów „za przy 1 „przeciw” i 4 „wstrzymujących się”.
Ad. 6. 4
Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego za rok 2010 SP ZOZ w Grójcu przedstawił Stanisław Walczak – zał. nr 7.
Komisja Przewodniczący Komisji Zdrowia Arkadiusz Stępniewski poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Budżetowej Jerzy Bińkiewicz poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie. Głosowało 19 radnych. Uchwała Nr VIII/52/2011 została przyjęta większością głosów
– 14 głosów „za przy 1 „przeciw” i 4 „wstrzymujących się”.
Ad. 6. 5
Projekt uchwały w sprawie sprzedaży nieruchomości gruntowej przedstawił Z – ca Naczelnika Wydz. Finansowego Józef Zawiślak – zał. nr 8 ,
Przewodniczący Komisji Rolnictwa Radosław Kreczmański poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Budżetowej Jerzy Bińkiewicz poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Radny Stanisław Binkiewicz zwrócił uwagę na zapis uzasadnienia. Podstawowym celem winno być doinwestowanie tego terenu, a nie angażowanie środków na inne zadania.
Pan Starosta wyjaśnił, że zmiana przeznaczenia nie będzie aż tyle kosztowała. Podstawową sprawą będzie zapewnienie środków na przeprowadzenie niezbędnych zmian, a środki jakie pozostaną po przekształceniu można będzie przeznaczyć na inne cele związane z prowadzonymi przez powiat inwestycjami.
Radny Maciej Dobrzyński zaznaczył, że należy dążyć, aby te pieniądze pozostały przy ogrodnictwie. Nie musimy przeznaczać ich tylko na teren, ale też na rozwój szkolnictwa zawodowego związanego z sadownictwem, rozwój bazy szkoleniowej. Należałoby bardziej jednoznaczne określić to w uchwale.
Radny Stanisław Binkiewicz podkreślił, że trudno będzie wyjaśnić środowisku sadowniczemu, że przeznaczamy te tereny na inne cele, niż związane z tą dziedziną.
Starosta Marian Górski podkreślił, że Starostwo nie będzie inwestowało pieniędzy
w żadne spółki związane z zagospodarowaniem tamtego terenu, nie ma potrzeby, aby powiat jeszcze raz blokował pieniądze w tamtą działalność. Należy pewną kwotę przeznaczyć dla PCKUiP w Nowej Wsi, ponieważ zagospodarowali wydzielony 1,5 ha
z tego terenu pod potrzeby szkolnictwa zawodowego. Został wykarczowany stary sad
i wydzielone i wstępnie uporządkowane poszczególne działki. Pani Dyrektor oczekuje, że powiat wspomoże finansowo tą działalność. Na marginesie Pan Starosta poinformował, że z uzyskanych informacji wynika, że „Unia Owoców” nie wejdzie w temat klastra. Konieczne jest poszukiwanie innego inwestora o charakterze sadowniczym. Następnie Pan Starosta przybliżył zaganiania związane z kolejnymi etapami podziału
i przekształcenia tego obszaru. Do tematu należy powrócić po określeniu wysokości środków uzyskanych z przetargu.
Radny Adolf Maciak spytał czy będzie dojazd od drogi wojewódzkiej, co uatrakcyjni ofertę.
Pan Józef Zawiślak potwierdził, że zostały wydzielone drogi dojazdowe.
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie. Głosowało 19 radnych. Uchwała Nr VIII/53/2011 została przyjęta większością głosów –
18 głosów „za przy 1 „przeciw”.
Ad. 6. 6
Projekt uchwały w sprawie zagospodarowania części nieruchomości po gospodarstwie sadowniczym w Nowej Wsi przedstawił Z – ca Naczelnika Józef Zawiślak - zał. nr 9.
Przewodniczący Komisji Rolnictwa Radosław Kreczmański wyjaśnił, że komisja wystąpiła z inicjatywą utworzenia na części gospodarstwa podmiotu gospodarczego świadczącego kompleksowe usługi dla sadownictwa tzw. klastra sadowniczego. Wkład powiatu to działki wydzielone z tej nieruchomości.
Przewodniczący Klubu PiS Maciej Dobrzyński wnioskował o wykreślenie z uzasadnienia słów: „Po tym terminie nieruchomości zostaną przeznaczone do sprzedaży”.
Radca Prawny Marian Seweryn wyjaśnił, że uzasadnienie jest formą informacyjną, nie ma charakteru stanowiącego. Ostateczna decyzja o sprzedaży zostanie podjęta w stosownym czasie przez Radę, ale dopiero w sytuacji gdyby obecna uchwała nie była zrealizowana.
Radny Maciej Dobrzyński zauważył, że treść uzasadnienia nie odzwierciedla intencji Rady jaką w tej sprawie chce przekazać, dlatego nadal wnioskuje o wykreślenie tego zdania. Radni Klubu PiS chcą poprzeć uchwałę, ale przy takim zapisie jest to niemożliwe, gdyż intencja jest, że jeśli się nie uda to powiat przystąpi do sprzedaży.
Radny Stanisław Sitarek zauważył, że skoro treść uzasadnienia nie ma znaczenia, Zarząd powinien wycofać się z tego zapisu.
Pan Starosta wyjaśnił, że uzasadnienie i treść uchwały pozwoli nam rozważyć czy na ten okres do końca roku nie starać się wydzierżawić tego terenu, aby w ten sposób zabezpieczyć teren przed dalszą dewastacją.
Radny Maciej Dobrzyński zauważył, że zapis uzasadnienia jest wyraźnym sygnałem dla ewentualnych kontrahentów, że brak nam przekonania o powodzeniu zaproponowanego rozwiązania. Ponadto zainteresowani mogą wyjść z założenia, że nie warto podejmować działań i współpracy z powiatem skoro w 2012 r. będzie można ten teren kupić. Radny dodał, że intencją powiatu winno być, aby ten teren nadal służył sadownictwu, nie należy się go pozbywać.
Zwracając się do radnego Dobrzyńskiego Wiceprzewodniczący Janusz Karbowiak spytał czy wierzy w to, że można wrócić do stanu tego gospodarstwa sprzed 10 - 15 lat. To nie jest realne przy obecnym stanie finansowym budżetu powiatu.
Radny Maciej Dobrzyński stwierdził, że w sprawie tego obszaru można zrobić jeszcze bardzo wiele. Niestety Zarząd poprzedniej kadencji nie zrobił nic. Dobrze, że obecnie zostały podjęte działania, ale należy prowadzić je bardzo rozważnie.
Pan Józef Zawiślak podkreślił, że uzasadnienie jest dokumentem informacyjnym dla radnych, nie wpływa na treść uchwały. W przypadku sprzedaży decyzję podejmuje Rada.
Wicestarosta Janusz Różycki podkreślił, że w sprawie gospodarstwa było już proponowanych kilka rozwiązań, dlatego brak informacji co do ewentualnych dalszych działań byłoby nieodpowiedzialne.
Radca Prawny podkreślił, że uzasadnienie jest stanowiskiem Zarządu, radni nie mogą zmienić tego zapisu.
Radny Stanisław Woźniak zaproponował zapis „Po tym terminie Zarząd Powiatu przedstawi Radzie Powiatu nowe rozwiązanie w sprawie zagospodarowania wymienionych terenów”.
Pan Starosta poprosił o przerwę w celu ustosunkowania się Zarządu do tej zmiany.
Pan Przewodniczący ogłosił przerwę. Po wznowieniu obrad obecnych na sali 19 radnych.
Pan Józef Zawiślak odczytał uzasadnienie z uwzględnieniem słów „po tym terminie Zarząd Powiatu przedstawi Radzie Powiatu nowe rozwiązanie w sprawie zagospodarowania wymienionych terenów”.
Radny Stanisław Sitarek spytał czy uchwały dot. Nowej Wsi były konsultowane ze Związkiem Sadowników RP oraz Izbą Rolniczą w Grójcu.
Starosta Marian Górski poinformował, że nie było takich konsultacji.
Radny Stanisław Sitarek zauważył, że uzyskanie takich opinii byłaby wskazane, gdyż do odrolnienia gruntów musi być opinia Izby Rolniczej, natomiast Związek Sadowników to bardzo duża branżowa organizacja, wysoko ceniona przez środowisko sadownicze. Jednocześnie radny dodał, że przy dobrej woli wszystkich stron klaster ma szanse powstać, natomiast niepotrzebnie zaczynają się tu różnego rodzaju gry i gierki interesów.
Pan Starosta zauważył, że będzie można prowadzić konsultacje o zmianie przeznaczenia pozostałego terenu, który powstanie po zrealizowaniu tych dwóch uchwał, przy czym klaser nie wychodzi z tego tematu, jest gotowy do działania. Sprawa jest otwarta, każda grupa będzie mogła wejść na ten teren. Wtedy ewentualnie zwrócimy się do w/w podmiotów o opinię w jakim kierunku iść z przeznaczeniem zagospodarowania tego terenu.
Radca Prawny podkreślił, że uchwały podejmowane w ciągu kilku lat w sprawie tego terenu nie były konsultowane, ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby je przeprowadzić.
Radny Stanisław Sitarek stwierdził, że gospodarzami tego terenu są wszyscy a nie tylko 21 radnych powiatu. Jednocześnie dodał, że w tym roku odbyły się wybory, nowa Izba Rolnicza się ukonstytuowała, więc dobrym obyczajem byłoby z takim samorządem rolniczym zacząć współpracę. Rada Powiatu dysponowała tym majątkiem przez ostatnie dwie kadencje i wynik znamy. Gdyby sprawa była szerzej konsultowana, w gronie poszerzonym o rolnicze podmioty, gospodarstwo nie wyglądałoby jak obecnie.
Zwracając się do radnego Sitarka po imieniu Wiceprzewodniczący Rady Janusz Karbowiak zaznaczył, że dużo lepiej gospodarstwo by wyglądało gdyby było w rękach prywatnych , a nie dwa lata w rękach gospodarki socjalistycznej.
Radny Stanisław Sitarek zwrócił uwagę, że Rada Powiatu jest ciałem, w którym obowiązują jakieś sposoby zachowania i kontaktowania się. Prywatnie można zwracać się po imieniu, natomiast tu obowiązują pewne normy.
Radny Janusz Karbowiak przeprosił radnego Stanisława Sitarka.
Radny Adolf Maciak poparł na przyszłość propozycję radnego Sitarka zaproszenia do współpracy podmiotów rolniczych, które mogą być bardzo pomocne przy tworzeniu tego klastra, niemniej to w gestii Rady Powiatu jest podjecie wiążącej decyzji i należy to zrobić
Komisja Przewodniczący Komisji Rolnictwa Radosław Kreczmański poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Budżetowej Jerzy Bińkiewicz poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie. Głosowało 19 radnych. Uchwała Nr VIII/54/2011 została przyjęta jednogłośnie – 19 głosów „za”.
Ad. 6. 7
Projekt uchwały w sprawie uchylenia uchwały nr XXIV/267/2010 Rady Powiatu Grójeckiego przedstawiła Naczelnik Anna Wyszyńska – zał. nr 10,
Przewodniczący Komisji Budżetowej Jerzy Bińkiewicz poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie. Głosowało 19 radnych. Uchwała Nr VIII/55/2011 została przyjęta jednogłośnie – 19 głosów „za”.
Ad. 7
Interpelacje i zapytania radnych.
Radny Stanisław Woźniak złożył pisemna interpelację w sprawie potrzeby wykonania dokumentacji drogowych – zał. nr 11.
Ponadto radny poinformował o wyjazdowych posiedzeniach Komisji Transportu w celu oceny stanu technicznego dróg powiatowych, kolejne odbędzie się 13 maja 2011 r. Po zakończeniu wizytacji nastąpi podsumowanie z udziałem Zarządu w celu wypracowania planu inwestycyjnego modernizacji dróg powiatowych w tej kadencji.
Radny Maciej Dobrzyński zwrócił się do Zarządu Powiatu o przedstawienie protokołu likwidacyjnego GCS w Nowej Wsi, ze szczególnym uwzględnieniem sprzedaży urządzeń. Ponadto poprosił o informację Naczelnika Wydz. EiZ nt szkolnictwa zawodowego.
Radny Radosław Kreczmański wyjaśnił, że Komisja Rolnictwa zwróciła się do Zarządu o udostępnienie tego protokołu, z częścią dokumentów jako przewodniczący już się zapoznał, trwają pracę nad scaleniem , gdy to nastąpi dane będą przedstawione na Komisji.
Radny Adolf Maciak zwrócił się z zapytaniem czy remonty cząstkowe zostały rozpoczęte i kiedy można się spodziewać remontów przełomów, czy jest przewidziana ich modernizacja w tym roku, ponieważ stan techniczny wielu z nich jest zły.
Pan Starosta wyjaśnił, że przetargi na remonty zostały zakończone, firmy sukcesywnie wchodzą na drogi, PRID już zaczął remonty. PZD już zaczął realizację zaplanowanego na ten rok harmonogramu remontów cząstkowych. Niestety przełomy na razie robimy najprostszą i najtańszą metodą czyli zasypywanie piaskiem, ponieważ remont każdego przełomu to ogromny koszt. Trwają uzgodnienia z gminami w sprawie udziału finansowego, bo wtedy będzie szansa na wykonanie tych remontów w lepszej technologii. Wójt Gminy Jasieniec już zadeklarował 150 tys. zł. Obecnie trwa objazd dróg pod kątem oceny potrzeb. Kilka przełomów zostało już wykonanych poprzez zasypanie piachem, wisiały znak ograniczające prędkość do 20 km, ale kierowcy tego nie respektowali i dochodziło do uszkodzeń pojazdów. W roku ubiegłym w taki sposób był wykonany przełom na drodze Goszczyn – Mogielnica, zaangażowane zostały środki PZD, który przez to nie miał wystarczających środków na pozostałe remonty cząstkowe, a i tak nie zdało to egzaminu, po samochody to rozjeździły.
Radny Adolf Maciak zaznaczył, że droga Goszczyn – Mogielnica to bardzo ważny ciąg drogowy, duży skrót dojazdowy do drogi wojewódzkiej nr 728, dlatego należy dołożyć wszelkich starań, aby wspólnie z Wójtem Goszczyna te remonty wykonać.
Radny Waldemar Kopczyński poinformował, że samorząd gminny jest przychylny wspólnemu remontowaniu tej drogi, tak jak powiedział przedmówca to jedyna droga, która łączy trasę E7 z droga 728 pozwalająca na skrócenie czasu dojazdu. .
Radny Stanisław Sitarek na przykładzie remontu drogi Błędów - Huta Błędowska zwrócił uwagę, że czas pracy brygad remontowych jest zdecydowanie zbyt krótki, wydajność też pozostawia wiele do życzenia.
Starosta Marian Górski wyjaśnił, że na wielu odcinkach pracują firmy, które wygrały przetargi i do nich należy organizacja i nadzór nad własnymi pracownikami. Nas interesuje zachowanie wyznaczonych w przetargach terminów. .
Radny Stanisław Sitarek spytał czy zostały już ustalone zasady dofinansowania imprez sportowych na terenie powiatu. Na posiedzeniu Komisji Oświaty Pani Naczelnik powiedziała, że członkowie otrzymają informację na ten temat, a nic takiego nie nastąpiło. Czy przykładem lat ubiegłych znajomi Zarządu i Pani Naczelnik dostaną pieniądze, a inni obejdą się smakiem. W dalszej wypowiedzi radny poruszył sprawę GCS w Nowej Wsi pytając, kto był inicjatorem powołania spółki i kto z pracowników, Rady sprawował nadzór w okresie II i III kadencji. Osoby, które się podjęły trzeba rozliczyć lub chociaż szersza społeczność niech dowie się, kto w pośredni sposób przyczynił się do obecnego stanu.
Starosta Marian Górski stwierdził, że na drugie pytanie odpowie po wglądzie do dokumentów. W sprawie dofinansowania imprez sportowych wyjaśnił, że został ogłoszony konkurs, wpłynęły oferty i zostały rozpatrzone przez Komisję, w pracy której uczestniczyła Pani Sekretarz. Nastąpiło dofinansowanie na poszczególne dyscypliny sportowe w ramach środków zabezpieczonych w budżecie na tego typu imprezy.
Sekretarz Anna Matyjas odczytała jakich kategorii sportowych dot. konkurs.
Radny Stanisław Sitarek poprosił o pisemne odpowiedzi na zadane pytania. Ponadto zauważył, że na posiedzeniu Komisji Oświaty w dniu 15 marca br. Pani Naczelnik nie przekazała takiej informacji. Bardzo źle się dzieje, że Przewodniczący i członkowie Komisji Oświaty nie są informowani o terminie i podziale pieniędzy, a sprawę rozpatruje jakaś komisja.
Starosta Marian Górski zwrócił uwagę, że komisja została powołana zarządzeniem Starosty Grójeckiego i corocznie jest powoływana. Ogłoszenie o konkursie znalazło się na stronie internetowej. Zainteresowane kluby sportowe i inne stowarzyszenia na bieżąco monitorują te sprawy. Trudno byłoby wszystkim osobiście przekazywać informację o poszczególnych konkursach i przetargach. Chętni złożyli wnioski,
a komisja w ramach przyznanych kompetencji je rozpatrzyła. Komisja pracowała bardzo intensywnie, gdyż miała do dyspozycji środki w wysokości przewidzianej w budżecie i na wcześniej określone i zatwierdzone dyscypliny. Pan Starosta dodał, że Zarząd dysponuje dodatkowymi środkami finansowymi, które w ciągu roku na bieżąco przyznaje naszym szkołom na dofinansowanie powiatowych zawodów
sportowych, na których młodzież ponadgimnazjalna uczestniczy w zawodach
z różnych dyscyplin sportowych.
Radny Stanisław Sitarek podkreślił, że dziwnie się składa, że są to kluby lub organizacje sportowe blisko związane z Panią Naczelnik EiZ czy z członkami Zarządu. Radny zaznaczył, że na Komisji Oświaty zgłosił wniosek o zapoznanie Komisji z zasadami dofinansowania. W związku z brakiem informacji wnosi na przyszłość o pisemne powiadamianie członków powyższej Komisji w tych kwestiach.
Starosta Marian Górski stwierdził, że może za przykładem Gminy Pniewy powiat też zakupi laptopy i wtedy każdy zainteresowany będzie miał możliwość wyszukania interesujących go informacji. Niestety i tak nie dogodzimy wszystkim, bo każdy ma inną potrzebę przekazywania informacji. Nie ma problemu, żeby radny otrzymał takie dane. ale nie o to tu jednak chodzi. Po to są środki ogólnie stosowane, wymagane przez prawo, żeby urząd z nich korzystał. Natomiast jeśli radni chcą otrzymywać pisemna informację o każdym z konkursów to tak będzie, tylko czy nie jest to zwiększanie kosztów.
Radny Stanisław Sitarek zwrócił uwagę, że nie jest to wymysł tylko umożliwienie radnym prawidłowego wypełnianie mandatu radnego. W Starostwie jest zatrudnionych 106 pracowników i chyba nie będzie aż tak dużym utrudnieniem przygotowanie tych dokumentów, żeby radnych powiadamiać w formie informacji pisemnej.
Radny Adolf Maciak spytał w najbliższym czasie będą prowadzone prace dot. odwodnień. Jest to ogromny problem na terenie powiatu. Sprawa nawarstwiała się od dłuższego czasu. Niejednokrotnie brak prac związanych z porządkowaniem poboczy oraz udrażnianiem rowów powodowała niszczenie nawierzchni. Jakie prace dotychczas zostały wykonane.
Starosta Marian Górski wyjaśnił, że na najbliższej Komisji Transportu Dyrektor PZD
w Grójcu przedstawi szczegółową informacje na ten temat.
Wiceprzewodniczący Rady Janusz Karbowiak spytał Pana Starostę czy prawdą jest, że Burmistrz Grójca wystąpił do komornika o zablokowanie konta PCM w Grójcu, w związku
niepłaceniem podatku od nieruchomości oraz czy znana jest Zarządowi sytuacja finansowa PCM za I kwartał tego roku.
Wicestarosta Janusz Różycki wyjaśnił, że w sprawie podatku nic nie wie o komorniku, natomiast na ostatnim posiedzeniu Komisji Zdrowia Pan Prezes Jagieła poinformował, że należności zostały wpłacone. Pan Starosta dodał, że jest to jedyny szpital powiatowy na tym obszarze, któremu gmina nie umorzyła podatku.
Radny Stanisław Sitarek zauważył, że nie jest to szpital tylko PCM, prywatna instytucja. Nie broni radnych gminnych, którzy pewnie mieli swoje powody w podjęciu takiej decyzji, ale skoro zlikwidowaliśmy szpital to taki jest efekt.
Wicestarosta Janusz Różycki zwrócił uwagę, że szpital nie został zlikwidowany tylko samodzielny publiczny zakład został przekształcony w PCM. Chyba nie w nazwie tkwi problem tylko jakie jednostka świadczy usługi i dla kogo oraz w jaki sposób jest to finansowane. Pod tym względem nic się nie zmieniło, więc nie można wprowadzać wszystkich w błąd.
Jeśli chodzi o wynik finansowy wystąpił do Rady Nadzorczej o przygotowanie takiej informacji.
Radny Adolf Maciak zauważył, że należy dokonać wizytacji w celu pozyskania informacji czy pacjenci są obecnie zadowoleni z warunków oraz poziomu świadczonych usług medycznych.
W związku z powyższym Przewodniczący Rady zaproponował, aby jedno z kolejnych posiedzeń Komisji Zdrowia odbyło się na terenie szpitala w Grójcu.
Ad. 8
W wolnych wnioskach Przewodniczący Rady poinformował, że:
W dniu 15 maja br. odbędzie się spotkanie z Biskupem Łowickim Andrzejem Dziubą.
PCM w Grójcu organizuje w Starostwie szkolenie z zakresu pierwszej pomocy.
W dniu dzisiejszym w GOK w Grójcu odbędzie się uroczysta Sesja Rady Powiatu i Rady Miejskiej w Grójcu z okazji 220 rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja.
Natomiast po tej Sesji odbędzie się Kapituła medalu „Zasłużony dla Powiatu Grójeckiego”.
Wicestarosta Janusz Różycki przybliżył treść przepisu prawnego, który umożliwia Radzie Gminy zwolnienie szpitala z podatku.
Ad. 9
Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek Sesji został wyczerpany. Podziękował wszystkim za udział i o godzinie 15.15 zamknął posiedzenie wypowiadając formułę „Zamykam Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Protokołowała Przewodniczył
Palmira Ponceleusz - Kornafel Witold Wójcik
Informacje o stronie
Podmiot publikujący: |
Starostwo Powiatowe w Grójcu |
Odpowiada za treść: |
Rada Powiatu Grójeckiego |
Wprowadził: |
Nieznany, data: 12.09.2013 r., godz. 13.15 |
Ostatnia aktualizacja: |
Nieznany, data: 12.09.2013 r., godz. 13.15 |
Czas |
Administrator |
Opis zmiany |
12.09.2013 r., godz. 13.15 |
Nieznany |
Edycja strony |
12.09.2013 r., godz. 13.15 |
Nieznany |
Dodanie strony |