Główna treść strony
Protokół Nr XXX
z sesji Rady Powiatu Grójeckiego odbytej w dniu 11 czerwca 2013 r.
Protokół Nr XXX/2013
z sesji Rady Powiatu Grójeckiego
odbytej w dniu 11 czerwca 2013 r.
Sesja odbyła się w Sali Konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Grójcu.
Przewodniczący Rady Witold Wójcik o godzinie 10ºº otworzył Sesję wypowiadając formułę „Otwieram Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”. Następnie powitał Panie i Panów Radnych Powiatu Grójeckiego oraz Starostę Grójeckiego Pana Mariana Górskiego. Ponadto powitał zaproszonych gości oraz pracowników Starostwa.
Ad. 2
Przewodniczący Rady poinformował, że obecnie w Sesji uczestniczy 18 radnych, co pozwala na podejmowanie prawomocnych decyzji. Lista obecności stanowi (zał. nr 1) do niniejszego protokołu.
Ad. 3
Następnie Przewodniczący Rady zaproponował następujący porządek obrad.
1. Otwarcie sesji.
2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
3. Przyjęcie porządku obrad.
4. Przyjęcie protokołu z dnia 30 kwietnia 2013 r.
5. Sprawozdanie Starosty Grójeckiego z pracy Zarządu Powiatu od ostatniej sesji Rady Powiatu Grójeckiego i informacje Starosty Grójeckiego.
6. Zapoznanie się ze szczegółowymi sprawozdaniami Zarządu Powiatu:
6.1. o wykonaniu budżetu powiatu w 2012 r.
6.2. sprawozdaniem finansowym składającym się z bilansów jednostek budżetowych, rachunków zysków i strat oraz zestawieniem zmian w funduszu jednostek.
6.3. informacją o stanie mienia komunalnego,
6.4. opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej o sprawozdaniu o którym mowa
w pkt. 6.2.
6.5. informacją o trybie i sposobie udzielania zamówień publicznych w 2012 r.
6.6. podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia i zatwierdzenia sprawozdania Zarządu Powiatu z wykonania budżetu i sprawozdania finansowego za 2012 r.
6.7. przedstawienie wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Grójeckiego
z dnia 28 maja 2013 r. w sprawie udzielenia absolutorium dla Zarządu Powiatu.
6.8. opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej o przedłożonym wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium dla Zarządu Powiatu.
6.9. podjęcie uchwały w sprawie udzielenia Zarządowi Powiatu Grójeckiego absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2012 r.
7. Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał w sprawach:
7.1. zmieniająca Uchwałę Budżetową Powiatu Grójeckiego na 2013 r,
7.2. uchwalenia zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Grójeckiego na lata 2013-2027,
7.3. zmiany uchwały Nr XXIX/170/2013 Rady Powiatu Grójeckiego z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdu usuniętego z drogi oraz wysokość kosztów powstałych w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu,
7.4. upoważnienia Zarządu Powiatu do sprzedaży lokalu mieszkalnego,
7.5. upoważnienia Zarządu do zbycia nieruchomości,
7.6. intencji przystąpienia do projektu pn. „Poprawa i lepsze dostosowanie ochrony zdrowia do trendów demograficzno-epidemiologicznych” w ramach Programu Operacyjnego PL07 współfinansowanego z Mechanizmów Finansowych Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego.
7.7. zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2012 r. SP ZOZ Nowe Miasto,
7.8. zmieniający uchwalę w sprawie nadania statutu SP ZOZ Nowe Miasto n/Pilicą.
7.9. nadania Statutu Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Nowej Wsi,
7.10. rozpatrzenia skargi na Starostę Grójeckiego,
8. Interpelacje i zapytania radnych.
9. Wolne wnioski i oświadczenia radnych.
10. Zamknięcie posiedzenia.
Przewodniczący przedstawił wnioski Zarządu Powiatu w sprawie wprowadzenia autopoprawek do następujących projektów uchwał:
- uchwały w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu do zbycia nieruchomości, której rozpatrzenie przewiduje pkt 7.5 porządku obrad Sesji Rady Powiatu. Autopoprawka zmierza do uściślenia trybu sprzedaży nieruchomości,
- uchwały w sprawie intencji przystąpienia do projektu pn. „Poprawa i lepsze dostosowanie ochrony zdrowia do trendów demograficzno-epidemiologicznych” w ramach Programu Operacyjnego PL07 współfinansowanego z Mechanizmów Finansowych Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego, której rozpatrzenie przewiduje pkt 7.6 porządku obrad Sesji Rady Powiatu. Autopoprawka dotyczy dopisania w § 2 projektu uchwały punktu
2 w brzmieniu „Rada Powiatu upoważni Zarząd do zaciągania zobowiązań wykraczających poza dany rok budżetowy dla części nie inwestycyjnej z chwilą pozytywnego rozpatrzenia wniosku przez operatora projektu. /załącznik nr 2 i 3/
Następnie przystąpiono do głosowania nad porządkiem obrad. Głosowało
18 radnych. Porządek obrad z autopoprawkami został przyjęty jednogłośnie
18 głosów „za”.
Ad. 4
Przewodniczący Rady wyjaśnił, że protokół z Sesji Rady Powiatu z dnia
30 kwietnia br. był wyłożony do wglądu w Biurze Rady, a jego odpis przekazano Przewodniczącym Klubów. Przewodniczący poddał protokół pod głosowanie.
Protokół został przyjęty 18 głosów „za”.
Ad. 5
Sprawozdanie Starosty Grójeckiego z pracy Zarządu Powiatu i informacje Starosty Grójeckiego. – przedstawił Wicestarosta Janusz Różycki /załącznik nr 4/.
Radny Adolf Maciak odniósł się do spotkania Starosty wspólnie z Wójtem Belska, Dyr. PZD w Rębowoli z Prezesem i Dyrektorem Europejskiego Centrum Owocowego Sp. z o.o. EKOFRUT celem omówienia wpływu wybudowanych dwóch obiektów na stan drogi pow. oraz konieczność opracowania i rozpoznania bezpiecznego wyjazdu na drogę wojewódzką. Zwrócił się z zapytaniem czy z tego spotkania zostały wyciągnięte wnioski i ustalenia.
Starosta Marian Górski poinformował, że głównym tematem było polepszenie bezpieczeństwa na bardzo wąskim skrzyżowaniu oraz bardzo zniszczona droga przez użytkowników głównie dostawców i podmiotów zajmujących się dowozem owoców. Doszliśmy do pierwszych ustaleń, że firma EKOFRUT dołoży się do projektu na rozwiązanie sprawy skrzyżowania /50% środków/. Bez projektu nie można tego skrzyżowania poprawić ponieważ jest to droga wyższego rzędu. Wojewódzki Zarząd Dróg w tym przypadku nie jest zainteresowany finansowaniem tego zadania. Wniosek w tej sprawie jest złożony z naszej strony a nie ze stronty Wojewódzkiego Zarządu Dróg. Natomiast sprawa inwestowania w poszerzenie tej drogi i umocnienie poboczy to firma nie jest bezpośrednio zainteresowana, możemy podjąć rozmowy wtedy kiedy będziemy mieli kosztorys. Uzasadniają to argumentem, że z drogi korzysta więcej firm.
Radny Stanisław Woźniak zabierając głos zwrócił się z zapytaniem kiedy będzie wykonany kosztorys i dokumentacja. Zdaniem radnego do września br. zadanie powinno być wykonane.
Starosta Marian Górski poinformował, że sami nic nie możemy zrobić ponieważ jest to droga wojewódzka.
Radny Stanisław Woźniak poinformował, że sprawa dotyczy skrzyżowania ale także wzmocnienia drogi na odcinku od. 300 mb dokumentacja powinna obejmować te dwie sprawy.
Radny Adolf Maciak zwrócił się z zapytaniem czy gmina będzie partycypować
w kosztach.
W odpowiedzi Starosta Marian Górski, że nie było konkretnej odpowiedzi ze strony Wójta. Czekamy na projekt i kosztorys.
Radny Maciej Dobrzyński poruszył sprawę inwestycji unijnej w Warce odnosząc się do wyremontowanego pałacu i usterek które powstały po zakończeniu inwestycji – zwrócił się z zapytaniem kiedy usterki zostaną zlikwidowane. Następnie odniósł się do nieprawidłowości na budowie CEM w Warce.
Wicestarosta Janusz Różycki poinformował, że Zarząd Powiatu postanowił odstąpić od umowy z wykonawcą CEM. Na spotkaniu z wykonawcą sugerował on, że chce dokończyć inwestycję ale w żaden sposób nie był wiarygodny co do swoich możliwości między innymi nie przedstawił przedłużenia gwarancji bankowej. Nasze podstawowe warunki pod adresem wykonawcy to zapłata podwykonawcom oraz przedłużenie gwarancji. Wykonawca nie spełnił tych podstawowych warunków więc uznaliśmy, że najwyższy czas aby rozwiązać umowę. W tej chwili trwa inwentaryzacja i potrwa to jeszcze kilka dni. Inwentaryzację robi wykonawca
a weryfikują inspektorzy nadzoru. Natomiast co do pałacu odbyło się spotkanie na którym był szef firmy wykonawczej oraz Konserwator Zabytków i osoby z naszej strony. Została spisana lista usterek i zostały zaznaczone te usterki które mają być wykonane w pierwszej kolejności. Terminy będą wyznaczone za dwa tygodnie po ustosunkowaniu się wykonawcy do katalogu usterek. Ogólna ocena inwestycji Konserwatora Zabytków była dobra. Konserwator uważa, że te usterki są drobne są to między innymi pęknięcia na tynku, posadzki tarasu oraz w paru miejscach trzeba naprawić tynk.
Zdaniem Radnego Macieja Dobrzyńskiego te usterki nie są drobne.
Radny Adolf Maciak odniósł się do pkt. sprawozdania dot. zakresu prac rozbiórkowych budynku w byłym gospodarstwie sadowniczym w Nowej Wsi.
W odpowiedzi Starosta Marian Górski poinformował, że na terenie gospodarstwa był stary budynek między wiatą a pierwszym domem mieszkalnym. Dostaliśmy nakaz z Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego na rozbiórkę tego budynku ze względu na zagrożenie zawaleniem i spowodowanie zagrożenia.
W następnej kolejności Radny Stanisław Sitarek odnosząc się do sprawozdania zwrócił uwagę na pkt. dot. protokołu z kontroli odbytej w ramach oceny pracy dyrektora w ZSP w Grójcu. Zwrócił się z zapytaniem z czego wynika ta kontrola czy są jakieś uchybienia. Zdaniem radnego taki protokół powinien być przedstawiony na posiedzeniu komisji oświaty. Następnie odniósł się do spotkania z właścicielami firm F.H.U BRUK-BUD z Celestynowa oraz P.H.P DROG-HAN z Przysuchy w sprawie ustalenia zasad wykonywania prac remontowych na drogach powiatowych. Następnie radny odniósł się do spotkań starosty, które głównie są organizowana na terenie gminy Warka a powiat to nie tylko Warka. Wszystkie gminy powinny być traktowane sprawiedliwe a takie zachowanie można traktować jako kampania wyborcza.
W odpowiedzi Starosta Marian Górski poinformował, że w związku ze zła pogodą na spotkaniu zakazaliśmy wykonywania jakichkolwiek remontów drogowych. Te ustalenia spowodowały opóźnienia w pracach drogowych. Ustaliliśmy także
z firmami, że po wykonaniu remontów robimy objazd dróg i tam gdzie jest podejrzenie, że prace były wykonane przy złej pogodzie wtedy będą wprowadzane natychmiastowe poprawki. Natomiast co do sprawy protokołu z kontroli oceny pracy dyrektora Starosta zgodził się z przedmówcą, że powinien on być przedstawiony na komisji oświaty. Odnosząc się do odbytych spotkań na terenie gminy Warka poinformował, że odwiedza te miejsca gdzie jest proszony.
Wicestarosta Janusz Różycki odnosząc się do protokołu z kontroli odbytej
w ramach oceny pracy dyrektora w ZSP w Grójcu poinformował, że kończy się kadencja Dyrektora ZSP i będzie ogłoszony konkurs. Aby kandydat na dyrektora mógł brać udział w konkursie musi mieć ocenę pracy. Ocena jest dobra są drobne uchybienia formalne.
Radny Adolf Maciak odniósł się do sprawy stanu wód na terenie powiatu grójeckiego czy są zagrożenia w związku z dużymi opadami oraz poruszył sprawę funkcjonowania PKS Sp. z o.o. w Grójcu.
W odpowiedzi Starosta Marian Górski, że na dzień dzisiejszy nie ma typowego zagrożenia związanego z wysokiem stanem wód. W Nowym Mieście jest san podwyższony ale nie przekracza stanu alarmowego. Na bieżąco są prowadzone obserwacje. Musimy zając się sprawą rowów i ich udrożnienia, dlatego musimy wspomóc PZD w Grójcu przy zakupie koparki.
Wicestarosta Janusz Różycki poinformował, że do końca tego roku powstanie nowy dworzec w stanie surowym. Sytuacja finansowa spółki jest nienajgorsza rok zamknął się wynikiem dodatnim od. 100 tys. zł. Straty pokrywane są z innej działalności jak sprzedaż paliwa i usługi na stacji diagnostycznej.
Radny Maciej Dobrzyński poinformował, że do tej pory radni nie dostali żadnego sprawozdania finansowego z PCM w Grójcu.
W odpowiedzi Wicestarosta Janusz Różycki poinformował, że w dniu wczorajszym odbyło się Walne Zgromadzenie Wspólników zatwierdzające miniony rok jest to
w zasadzie jedyna formalna droga informowania zarządu o stanie szpitala. Wynik finansowy szpitala jest dodatni za miniony rok./178 tys. zł netto/. Zysk zostanie przekazany na podwyższenie kapitału zakładowego. W miarę możliwości informacja będzie przekazana radnym w tej sytuacji nie możemy przekroczyć swoich uprawnień ponieważ jest to inna sytuacja niż w SP ZOZ.
Radny Stanisław Sitarek odnosząc się do sprawy rowów melioracyjnych i odpływów poinformował, że teraz jest czas na wykonanie inwentaryzacji miejsc gdzie jest potrzeba wykonania prac. Jak woda przestanie płynąć nie będziemy wiedzieli jak to wygląda. Na gminie Błędów został wykonany taki objazd i jest kilka miejsc gdzie trzeba wykonać rowy. Nie raz wystarczy kilkadziesiąt metrów rowu aby woda nie wyrządzała większych szkód.
Starosta Marian Górski zgodził się z wypowiedzią przedmówcy.
Ad. 6
Zapoznanie się ze szczegółowymi sprawozdaniami Zarządu Powiatu:
Ad. 6.1
Sprawozdanie o wykonaniu budżetu powiatu w 2012 r. w sposób szczegółowy omówiła Skarbnik Powiatu Jadwiga Ostrowska Szczegółowe dane zawiera załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.
Przewodniczący Rady Powiatu poprosił o zgłaszanie pytań. Pytań do sprawozdania nie zgłoszono.
Ad. 6.2
Ze sprawozdaniem finansowym składającym się z bilansów jednostek budżetowych, rachunków zysków i strat oraz zestawieniem zmian w funduszu jednostek. - zapoznała zabranych p. Jadwiga Ostrowska Skarbnik Powiatu. Szczegółowe dane zawiera załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.
Przewodniczący Rady Powiatu poprosił o zgłaszanie pytań. Pytań do sprawozdania nie zgłoszono.
Ad. 6.3
Informację o stanie mienia komunalnego – przedstawił p. Józef Zawiślak Z-ca Naczelnika Wydz. Finansowego. Szczegółowe dane zawiera załącznik nr 7 do niniejszego protokołu.
Przewodniczący Rady Powiatu poprosił o zgłaszanie pytań. Pytań do sprawozdania nie zgłoszono.
Ad. 6.4
Opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej o sprawozdaniu o którym mowa
w pkt. 6.2. – odczytał Starosta Marian Górski Opinia RIO stanowi załącznik
nr 8 do niniejszego protokołu.
Ad. 6.5
Informację o trybie i sposobie udzielania zamówień publicznych w 2011 r. – przedstawiła Sekretarz Powiatu Anna Matyjas. Szczegółowe dane zawiera załącznik nr 9 do niniejszego protokołu.
Przewodniczący Rady Powiatu poprosił o zgłaszanie pytań.
Radny Powiatu Stanisław Woźniak zwrócił się z zapytaniem czy nadal
w zamówieniach publicznych obowiązuje najtańsza oferta.
W odpowiedzi Sekretarz Powiatu Anna Matyjas poinformowała, że jeżeli jako warunek jest ustawiona cena to w takim przypadku wybierana jest najtańsza oferta.
Radna Powiatu Małgorzata Woźniak zwróciła się z zapytaniem czy były realizowanie zamówienia publiczne ze szpitalem w Nowym Mieście
W odpowiedzi Sekretarz Powiatu Anna Matyjas poinformowała, że nie ponieważ szpital jest to jednostka, która posiada swój budżet i sama realizuje zamówienia.
Ad. 6.6
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego w sprawie rozpatrzenia i zatwierdzenia sprawozdania Zarządu Powiatu z wykonania budżetu i sprawozdania finansowego za 2012 r. odczytał Przewodniczący Rady Powiatu Witold Wójcik. Projekt Uchwały stanowi załącznik nr 10 do niniejszego protokołu.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało
19 radnych w głosowaniu jawnym. Uchwała Nr XXX/171/2013 została przyjęta 13 głosów „za” przy 5 głosach „przeciw” i 1 głosie „wstrzymującym się”.
Ad. 6.7
Wniosek Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Grójeckiego z dnia 28 maja 2013 r.
w sprawie udzielenia absolutorium dla Zarządu Powiatu. – przedstawił Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Waldemar Kopczyński. Wniosek stanowi załącznik nr 11 do niniejszego protokołu. Następnie poinformował, że dwóch członków komisji nie złożyło podpisów pod wnioskiem. O tym fakcie została powiadomiona Regionalna Izba Obrachunkowa.
Radny Stanisław Sitarek zwrócił się do Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej aby wyjaśnił dlaczego dwóch radnych nie podpisało wniosku.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Waldemar Kopczyński wyjaśnił, że dwóch członków komisji nie zgadzało się z treścią wniosku i odmówiło jego podpisania.
Radny Powiatu Stanisław Sitarek poinformował, że jeśli mówimy o prawdzie to ja zaprotestowałem dlatego, że obradowaliśmy w czteroosobowym składzie a na chwilę głosowania doszło dwóch członków komisji, którzy nie brali udziału w całym posiedzeniu podczas którego były omawiane sprawozdania.
Radny Powiatu Maciej Dobrzyński zwrócił się z zapytaniem czy informacja
o niepodpisaniu tego wniosku dotarła do Regionalnej Izby Obrachunkowej.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Waldemar Kopczyński wyjaśnił, że nie słyszał aby niepodpisanie wniosku wynikało z późnego przybycia dwóch członków komisji. Rzeczywiście jeden z członków komisji zjawił się późno i to zostało przez Panów zakwestionowane i to będzie zapisane w protokole z posiedzenia komisji. Natomiast nie artykułowaliście Panowie tej przyczyny jako nie podpisanie wniosku.
Ad. 6.8
Opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej o przedłożonym wniosku Komisji Rewizyjnej
w sprawie udzielenia absolutorium dla Zarządu Powiatu. – odczytał Przewodniczący Rady Witold Wójcik. Opinia RIO stanowi załącznik nr 12 do niniejszego protokołu.
Ad. 6.9
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego w sprawie udzielenia Zarządowi Powiatu Grójeckiego absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2012 r. – odczytał Przewodniczący Rady Powiatu Witold Wójcik. Projekt Uchwały stanowi załącznik
nr 13 do niniejszego protokołu.
Radny Powiatu Maciej Dobrzyński zabierając głos zwrócił uwagę na fakt, że podczas komisji rewizyjnej uzasadniliśmy dlaczego nie chcemy podpisać wniosku. Nie rozumiem dlaczego RIO otrzymała taką odpowiedź ale będziemy to wyjaśniać. Następnie poinformował, że podejmując tę uchwałę musimy się zastanowić czy zarządzanie powiatem w 2012 r. było właściwe, optymalne i konstruktywne.
Z przedstawionych informacji i sprawozdań wysuwa się jedna podstawowa uwaga, zakładaliśmy zupełnie coś innego niż zostało zrealizowane. Widać to na przedstawionych cyfrach. Jak sobie Państwo przypominają dyskusję przy konstruowaniu i propozycjach budżetowych na ten rok cały czas był nacisk, żeby jednak budżet równoważyć. Tendencja jeśli chodzi o deficyt budżetowy w naszych dyskusjach była jedna, równoważymy i nie dopuszczamy do deficytu. Tak też została skonstruowana propozycja budżetowa ma 2012 r. deficyt jaki wtedy założyliśmy to 200 tys. zł. Niestety same założenia o czym oczywiście radni nie do końca mogą zdawać sobie sprawę w momencie projektowania były już niewłaściwe. O tym świadczy struktura dochodów jaka została zaprojektowana szczególnie w zakresie sprzedaży majątku. Gdzie założyliśmy ponad 4 mln dochodów a zrealizowaliśmy lekko powyżej 2 mln. Zrealizowaliśmy na poziomie 43% ten paragraf budżetu. Zawyżyliśmy przychody, żeby odpowiednio ustawić rozchody. Okazuje się, że było to zupełnie z założenia nierealne. Kończy się rok 2012 okazuje się, że deficyt
z 200 tys. zł. robi się na kwotę ok. 1,5 mln zł. Nie zrealizowaliśmy podstawowego założenia, nie poszliśmy nawet o krok do przodu. Nasze zarządzanie w tej chwili nie jest sterowne nie mamy żadnych możliwości inwestycyjnych, nie możemy podejmować żadnych decyzji które umożliwiłyby nam porządkowanie spraw związanych z funkcjonowaniem Starostwa. Należy także wspomnieć o dziurawych drogach i źle prowadzonych inwestycjach. Aby opisać dokładnie nieporadność
i niegospodarność w zarządzaniu takim obrazem jest oczywiście inwestycja
w Warce. Na dzień dzisiejszy znamy bardzo dużo faktów, które świadczą o tym, że inwestycja jest źle przygotowana, źle prowadzona, przepłacona i źle odebrana oraz źle nadzorowana. Jest to inwestycja, która będzie nas kosztować 17 mln. Niezapomniany o tym, że możemy zapłacić jeszcze kary wykonawcy z którym rozwiązaliśmy umowę. Wykonawca nie do końca przyznaje się do winy
i prawdopodobnie sprawa zakończy się w sądzie. Czy możemy zaakceptować taki stan rzeczy, czy możemy z czystym sumieniem podnieść rękę i powiedzieć Panowie róbcie tak dalej idziemy w dobrym kierunku. Ja uważam, że z czystym sumieniem nikt nie podniesie ręki. Jedno jest pewne, że każdy z nas zostanie rozliczony
w sposób należyty z tego co robił tu w Radzie Powiatu. Przyjdzie taka okazja, że każdy z nas poniesie odpowiedzialność. Apeluje aby na te wspólne nasze pieniądze
i nasz powiat spojrzeć jak na własne gospodarstwo gdzie budżet jest skrupulatnie rozliczany. Jeśli mamy pojęcie i odrobinę troski w tym wszystkim co robimy to powinnyśmy ten styl zarządzania te metody które zostały zaproponowane
w kontekście 2012 r. odrzucić. Należy pomyśleć jak zmienić tę sytuację i proszę
o odrzucenie absolutorium dla zarządu.
Starosta Marian Górski odnosząc się do wypowiedzi przedmówcy powiedział aby nie mówić o tym czy ktoś ma czyste sumienie czy nie. Dziwie się, że po nauczce
z ubiegłego roku gdzie zostały wytłumaczone zasady udzielana absolutorium i na czym polega absolutorium. Absolutorium nie należy mylić ze złym zarządzaniem ponieważ to są dwie różne sprawy. Absolutorium dot. wykonania budżetu. Mamy pozytywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej, Komisji Rewizyjnej
i absolutorium powinno być udzielone. Głosowanie inaczej niż za udzieleniem absolutorium świadczy, że wiedza niektórych radnych jest niewystarczająca ponieważ nie wiedzą czym jest absolutorium. Absolutorium jest oparte na ustawach
i rozporządzeniach na szczeblu państwowym a my kwestionujemy zasadność. Sprawę zarządzania budżetem można rozpatrzeć w innym kontekście. W ubiegłym roku przekonaliśmy się o tym i staliśmy się lekkim pośmiewiskiem. Było widomo, że jak absolutorium nie zostanie udzielone to uchwała zostanie uchylona bo opinie RIO były pozytywne. W sprawie złego zarządzania można złożyć wniosek o odwołanie zarządu powiatu i nie łączyć tych spraw przy absolutorium ponieważ jest to łamanie przepisów. Absolutorium wiąże się z wykonaniem budżetu jeśli byłoby coś nie tak to opinia RIO nie byłaby pozytywna.
Wicestarosta Janusz Różycki zabierając głos odnosząc się do wypowiedzi
p. Dobrzyńskiego poinformował, że jak zwykle wszystko jest źle ale bez podania faktów albo wbrew faktom. Następnie zaapelował do radnych aby nie przynosić strat powiatowi i mieszkańcom poprzez przedstawiane nieprawdziwych informacji
i faktów. W takich działaniach należy zachować umiar.
Radny Powiatu Maciej Dobrzyński odpowiadając poinformował, że nie zgadza ze stanowiskiem co do definicji absolutorium ale to nie jest miejsce i czas aby to wyjaśniać. Jeśli chodzi o przedstawianie informacji a my się mylimy
w przekazywaniu tych informacji to bardzo proszę o zwrócenie uwagi. Taka sytuacja gdyby zaistniała to nie ze złych chęci tylko pewnej niewiedzy. Analizując sytuację przy inwestycji unijnej w Warce przedstawię fakty, które znam i zostały wykryte przez Komisję Rewizyjną. Inwestycja zaczyna się w 2008 r. poprzez akceptację wszystkich. Inwestycja zaczyna się dość nieporadnie i mało profesjonalnie. Jedną z przyczyn może być śmierć projektanta. Projekt kompletny jest złożony na początku roku 2009. Projekt został złożony przez projektanta do weryfikacji. We wrześniu 2009 r.
Starosta Różycki zleca korektę tego projektu i przygotowanie dokumentacji
przed przetargowej firmie p. Hipera. Koszt przygotowania tego projektu to 35 tys. zł. /pieniądze zostają wypłacone/. Pod koniec 2009 r. zostaje rozpisany przetarg na inspektora nadzoru budowlanego. Do przetargu przystępuje firma
p. Hipera i to jest jedyna oferta. Przetarg zostaje rozstrzygnięty a nie odwołany co często ma miejsce kiedy jest jeden oferent. Przetarg zostaje rozstrzygnięty za 4% wartości inwestycji co jest oczywiście bardzo dużo. Rynkowa wartość takich przetargów jest o wiele niższa czyli ok. 1,5% do 2 %. Wartość tych 4% to jest ok. 500 tys. zł. za nadzór na remontem starej części pałacu i budową CEM. W trakcje realizacji rusza inwestycja z opóźnieniem spowodowanym zimą. W trakcje inwestycji inspektor nadzoru sugeruje, że projekt nie spełnia wszystkich wymogów jest błędnie wykonany. Na projekt zamienny zostaje wyłoniona firma p. Hipera, która wykonuje projekt zamienny za 65 tys. zł. Należy się zastanowić ile razy może być ten projekt sprawdzany i korygowany oraz za jaką cenę. Przychodzi koniec inwestycji czyli został wyremontowany pałac a kosztorys powykonawczy różni od tego wynegocjowanego w trakcje przetargu o blisko 500 tys. zł. Należy się zastanowić indywidualnie kto z nas prowadząc własną inwestycję pozwoliłby sobie na takie działania. Następnie rozpoczyna się kolejna inwestycja czyli budowa CEM. W trakcje inwestycji od samego początku nie jest tak jak trzeba świadczą o tym monity dyrektor muzeum. Nowy budynek jest niedomierzony i trzeba się zastanowić kto za to zapłaci. Dostajemy odpowiedź wykonawcy, że to on zapłaci ale teraz już nie ma wykonawcy więc ten problem spoczywa na nas. Czy to jest gospodarność prawidłowe podejście do naszych pieniędzy nie rozumiem tego postępowania.
Wicestarosta Janusz Różycki odnosząc się do wypowiedzi p. Dobrzyńskiego poinformował, że radny twierdzi że są to fakty a to nie są fakty tylko Pana wyobrażenia. Jest to próba przedstawienia części faktów i liczba oraz sposób pokazania jak to źle działa. Mówi Pan, że projekt został zrobiony i zaraz poprawiany ale nie powiedział Pan dlaczego. Twierdzenie, że kosztorys został wynegocjowany w przetargu to jest nieprawda, kosztorysów się nie negocjuje tylko się je robi. Jeśli przetarg przewiduje, że zapłata nastąpi według obmiaru powykonawczego to jest normalne, że ta kwota jest inna niż w przedmiarze. Mówi Pan, że jak w przetargu jest jedna oferta to powinien być przetarg unieważniony. W prawie zamówień publicznych nie robi się według zwyczajów tylko według obowiązujących przepisów. Gospodarnie to może Pan podchodzić w swoim gospodarstwie ale my musimy działać zgodnie
z prawem choć nieraz działania domowe może byłby korzystniejsze ale nie ma takich możliwości. Następnie twierdzi Pan, że projekt zamienny był wykonywany z powodu błędów projektu pierwotnego. Nie z powodu błędów tylko z powodu odkryć archeologicznych i należało podjąć decyzję razem z Konserwatorem Zabytków czy zachowujemy te wykopaliska czy zrobimy inną formę i stąd wynikło to przeprojektowanie. Inwestycja była dokładnie prześwietlona przez kontrolę z Urzędu Kontroli Skarbowej w Warszawie. Kontrola nie wykazała uchybień i nieprawidłowości przy inwestycji unijnej w Warce.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało
19 radnych w głosowaniu jawnym przy ustawowym składzie Rady Powiatu Grójeckiego 21 Radnych. Uchwała Nr XXX/172/2013 została przyjęta 13 głosów „za” przy 5 głosach „przeciw” i 1 głosie „wstrzymującym się”.
Starosta Marian Górski zabierając głos podziękował radnym za wynik głosowania.
Ad. 7
Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał w sprawach:
Ad. 7.1.
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego zmieniający Uchwałę Budżetową Powiatu Grójeckiego na 2013 r,- przedstawiła Skarbnik Powiatu Jadwiga Ostrowska /załącznik nr 14/
Radny Stanisław Sitarek zwrócił uwagę na zapis kwoty w wysokości 200 tys. zł. na zmianę instalacji elektrycznej w hotelu pielęgniarek. Czy został zrobiony biznes plan ile środków należy zainwestować w ten budynek aby go korzystnie sprzedać. Czy były osoby zainteresowane wykupem części budynku lub całego.
W odpowiedzi Wicestarosta Janusz Różycki poinformował, że sprawą zajmowała się Komisja Finansów. Była przedstawiona propozycja sprzedaży całości ale opinia komisji była negatywna. W pierwszej kolejności musimy rozdzielić instalację elektryczną. Ewentualna sprzedaż budynku przyniesie na pewno ponad 1 mln zł.
Radny Adolf Maciak poruszył sprawę zwrotu środków z „schetynówki” dla gminy Goszczyn i Mogielnica zwracając się z pytaniem jaka jest ich wysokość.
W odpowiedzi Skarbnik Powiatu Jadwiga Ostrowska poinformowała, że zwroty wynikają z rozstrzygniętych przetargów. Do budżetu wprowadzamy takie kwoty jak w umowie. Nie możemy innych kwot zakładać
Następnie Starosta Marian Górski poinformował, że musimy wykazać takie kwoty jak w przetargach. Wojewoda Mazowiecki zabiera oszczędności i przekazuje je innym jednostkom.
Przewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Jerzy Bińkiewicz poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt uchwały.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało
18 radnych. Uchwała Nr XXX/173/2013 została przyjęta jednogłośnie 18 głosów „za”.
Ad. 7.2
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego w sprawie uchwalenia zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Grójeckiego na lata 2013-2027, ,- przedstawiła skarbnik Powiatu Jadwiga Ostrowska /załącznik nr 15/
Przewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Jerzy Bińkiewicz poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt uchwały.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało
18 radnych. Uchwała Nr XXX/174/2013 została przyjęta jednogłośnie 18 głosów „za”.
Ad. 7.3
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego w sprawie zmiany uchwały
Nr XXIX/170/2013 Rady Powiatu Grójeckiego z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdu usuniętego z drogi oraz wysokość kosztów powstałych w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu, - przedstawił Naczelnik Wydz. KiT Tomasz Nowakowski /załącznik nr 16/.
Przewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Jerzy Bińkiewicz poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt uchwały.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało
18 radnych. Uchwała Nr XXX/175/2013 została przyjęta 17 głosów „za” przy
1 głosie „przeciw”.
Ad. 7.4
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu do sprzedaży lokalu mieszkalnego,- przedstawił Z-ca Naczelnika Wydz. Fin Józef Zawiślak /załącznik nr 17/.
Przewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Jerzy Bińkiewicz poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt uchwały.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało
18 radnych. Uchwała Nr XXX/176/2013 została przyjęta jednogłośnie 18 głosów „za”.
Ad. 7.5
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego w sprawie upoważnienia Zarządu do zbycia nieruchomości, - przedstawił Z-ca Naczelnika Wydz. Fin Józef Zawiślak /załącznik nr 18/.
Przewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Jerzy Bińkiewicz poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt uchwały.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało
17 radnych. Uchwała Nr XXX/177/2013 została przyjęta 16 głosów „za” przy 1 głosie „wstrzymującym się”.
Ad. 7.6
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego w sprawie intencji przystąpienia do projektu pn. „Poprawa i lepsze dostosowanie ochrony zdrowia do trendów demograficzno-epidemiologicznych” w ramach Programu Operacyjnego PL07 współfinansowanego z Mechanizmów Finansowych Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego. – przedstawił Z-ca Naczelnika Wydz. EiZ Stanisław Walczak /załącznik nr 19/.
Radny Adolf Maciak zwrócił się z zapytaniem ile środków zostanie przeznaczonych na inwestycje w DPS z otrzymanej kwoty w ramach tego programu.
Z-ca Naczelnika Wydz. EiZ Stanisław Walczak poinformował, że projekt opiewa na kwotę 1.812.264,34 zł udział powiatu to 20% czyli 453.66,09 zł. Projekt dzieli się na dwie części inwestycyjną i miękką. Cześć miękka to ok. 30% kosztów projektu. Inwestycja będzie polegała na termomodernizacji, wymianie okien, ocieplenie ścian, wymiana instalacji, poprawa warunków działu rehabilitacji. Część miękka to między innymi szkolenia personelu.
W dalszej części Dyrektor DPS Tomczyce Marek Beresiński wyjaśnił, że podjęcie przedmiotowej uchwały umożliwi uzyskanie dofinansowania w kwocie 1.812.264,34 zł. na przygotowanie dokumentacji technicznej przedmiotowej modernizacji powiat poniósł już koszt w wysokości 30.750 zł.
Przewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Jerzy Bińkiewicz poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt uchwały.
Wiceprzewodniczący Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych i Przeciwdziałania Bezrobociu Małgorzata Woźniak poinformowała, że Komisja pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt uchwały.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało
18 radnych. Uchwała Nr XXX/178/2013 została przyjęta jednogłośnie 18 głosów „za”.
Ad. 7.7
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2012 r. SP ZOZ Nowe Miasto, – przedstawił Z-ca Naczelnika Wydz. EiZ Stanisław Walczak. Poinformował, że sprawozdanie zostało pozytywnie zaopiniowanie przez Radę Społeczną szpitala. /załącznik nr 20/.
Radny Maciej Dobrzyński zabierając glos w dyskusji zwrócił się z zapytaniem na czym polega i czego wynika ta lepsza sytuacja finansowa szpitala niż w roku poprzednim. Następnie odniósł się do zmiany daty terminu wypłaty wynagrodzeń.
W odpowiedzi Z-ca Naczelnika Wydz. EiZ Stanisław Walczak poinformował, że większość wskaźników ekonomicznych jest na lepszym poziomie.
W następnej kolejności Główna Księgowa SP ZOZ Nowe Miasto poinformowała, że przychód szpitala został zwiększony o 5,4 %. Zwiększył się także zysk szpitala
z działalności o kwotę 332 tys. zł. odnosząc się do zmiany terminu wypłaty wynagrodzeń poinformowała, że zostało wprowadzone zarządzenie, że płatności będą z dołu a wcześniej wynagrodzenia były płacone z tzw. góry. W ten sposób mogliśmy przesunąć płatności ZUS o jeden miesiąc. Sytuacja szpitala jest dobra
i stabilna.
Radny Stanisław Woźniak zabierając głos w dyskusji zauważył, że te przesunięcia terminu wypłaty wynagrodzeń wynikają z nieterminowego regulowania zobowiązań przez NFZ.
Radny Maciej Dobrzyński odnosząc się do sytuacji szpitala w Nowym Mieście poinformował, że oczywiście należy się cieszyć, że jednostka wypracowuje dodatni wynik finansowy. Jednak 9 mln zobowiązań musi niepokoić – 4 mln to zobowiązania krótko terminowe oraz ok. 1,5 mln zobowiązań wymagalnych.
W następnej kolejności Główna Księgowa SP ZOZ Nowe Miasto poinformowała, że kwota 9 mln zł to są wszystkie zaksięgowane zobowiązania szpitala. Przychody szpitala w 2012 r to kwota 22 mln a w 2011 to 21 mln. Nadwykonania to kwota 1.600.000 zł i czekamy na ich wypłatę.
Przewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Jerzy Bińkiewicz poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt uchwały.
Wiceprzewodniczący Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych
i Przeciwdziałania Bezrobociu Małgorzata Woźniak poinformowała, że Komisja pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt uchwały.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało
18 radnych. Uchwała Nr XXX/179/2013 została przyjęta jednogłośnie 18 głosów „za”.
Ad. 7.8
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego zmieniający uchwałę w sprawie nadania statutu SP ZOZ Nowe Miasto n/Pilicą. – przedstawiła Z-ca Naczelnika Wydz. EiZ Stanisław Walczak /załącznik nr 21/.
Wicemarszałek Senatu RP Stanisław Karczewski odnosząc się do przedstawionego projektu uchwały wyraził swoje niezadowolenie co do likwidacji oddziału ginekologiczno – położniczego w szpitalu w Nowym Mieście. Zwrócił się
z prośbą do radnych o przeanalizowanie sprawy i nie podejmowanie pochopnych decyzji. Wiem, że będą głosy mówiące, że jest mało porodów i oddział jest nierentowny, brak jest środków na remont oddziału i dostosowanie do obowiązujących standardów ale łatwo jest coś zlikwidować gorzej zbudować coś od nowa. O zmniejszającej się liczbie porodów to chyba Starostwo wiedziało już dawno to nie jest sytuacja, która zaistniała w tym roku. Zwracam się z zapytaniem do Państwa jakie zostały poczynione starania aby zwiększyć ilość porodów. Został zlikwidowany oddział położniczy w Przysusze czy zostały podjęte działania aby te pacjentki przeszły do szpitala w Nowym Mieście. Czy Starosta wydał zarządzanie
w sprawie opracowania planu naprawczego oddziału położniczego a jeśli tak to kiedy czy sprawy były omawiane przez Państwa. Zamkniecie oddziału jakiegokolwiek jest niekorzystne dla szpitala ponieważ jest to szpital podstawowy /czterooddziałowy/.
W tej chwili nie ma sieci szpitali ale w przyszłości Rząd Polski myśli o takim rozwiązaniu i nasz szpital nie będzie pełno profilowy i mogą być problemy. Szpital jest obecnie modernizowany i bardzo się z tego cieszymy. Oddział położniczy ma straty ale inne odziały też je mają to nie jest argument aby go zamykać. Straty oddziału położniczego to ok. 200 tys. zł rocznie a oddziały chirurgicznego czterokrotnie wyższe. Dzieci, które się urodziły w szpitalu w Nowym Mieście później korzystały z oddziału pediatrycznego, który jest bardzo dodrze zarządzany. Jak zostanie zlikwidowany oddział położniczy to jednocześnie będzie mniej dzieci na oddziale pediatrycznym. Należy prowadzić taką politykę aby zwiększać ilość porodów ponieważ Polska jest narodem starzejącym się.
Wicestarosta Janusz Różycki zabierając głos powiedział, że wiele razy rozmawiałem z Panem w sprawie szpitali i mówił Pan, że wszelkie rozważania na temat przyszłości szpitali trzeba zaczynać od bilansu potrzeb zdrowotnych. Decyzja o likwidacji nie jest nagła i nieprzemyślana. Będąc już w Starostwie ponad 6 lat i od tego czasu o tym rozmawialiśmy. Mamy dwa szpitale w powiecie grójeckim i rodziło się dużo dzieci bo w Grójcu ponad 1000 a w Nowym Mieście 700 dzieci to nikt nie chciał likwidować tego oddziału. Ilość urodzeń w tej chwili znacznie spadła w Grójcu jest to 400 noworodków i wtedy oddział stał się deficytowy. Musi być co najmniej 500 porodów aby oddział się finansował oraz aby była zagwarantowana prawidłowa opieka. Jak w Nowym Mieście jest ok. 200 porodów to opieka nie będzie taka jak potrzeba ponieważ należy na tym oddziale oszczędzać. Jeśli opcja rządząca zmieni się i powstanie taki pomysł aby administracyjne ograniczyć ilość szpitali to ja nie widzę możliwości aby przy populacji 100 tys. mieszkańców funkcjonowały dwa szpitale pełno- profilowe. My uważamy, że jeśli kiedykolwiek sieć szpitali powstanie
i na naszym terenie będą dwa takie same szpitale to nie będzie najlepsze rozwiązanie. Chcemy aby te szpitale były różne. Likwidacja położnictwa będzie główne kłopotliwa dla mieszkańców Nowego Miasta. My nie ograniczamy działalności szpitala wprowadzamy nowe rozwiązania. Szpital został rozbudowany i zakres świadczeń będzie zwiększany. Sytuacja finansowa szpitala w Nowym Mieście poprawi się ale również sytuacja szpitala w Grójcu po przez zwiększenie ilości porodów.
Dyrektor SP ZOZ Nowe Miasto Tomasz Skura zabierając głos poinformował, że oddział ginekologiczno-połozniczy przy słabej bazie lokalowej, malej ilości lekarzy będzie dalej generował straty jednocześnie narażając się na wysokie odszkodowania z powodu błędów w sztuce lekarskiej. Nie chodzi tu o błędy lekarzy tylko dot. kontroli lub nieszczęśliwego wypadku gdzie bez winy lekarza nie byliśmy w stanie zapobiec nieszczęściu. Największe odszkodowania są na oddziałach położniczych. Jeśli jest to duże obłożenie oddziału szpital ma zdolność finansową aby w przypadku nieszczęśliwego wypadku wypłacić odszkodowanie.
Wicemarszałek Senatu RP Stanisław Karczewski odnosząc się do dyskusji poinformował, że nie możemy tak mówić, że małe oddziały niespełnianą standardów
i nie ma tam odpowiedniej opieki. Często jest tak, że te małe oddziały funkcjonują lepiej. Na temat szpitala w Nowym Mieście na pewno rozmawiano na różnego rodzaju posiedzeniach ale z lekarzami ginekologami nikt nie rozmawiał i nie kazano im napisać programu naprawczego. W gronie osób, które tam pracują takiej rozmowy i debaty nie było.
Pani Joanna Warzecha lekarz SP ZOZ Nowe Miasto podziękowała
p. Karczewskiemu za wystąpienie.
Pan Zygmunt Warzecha Ordynator Oddziału Ginekologiczno Położniczego
SP ZOZ Nowe Miasto w swoim wystąpieniu poinformował, że jedna ze zmian statutu dot. likwidacji oddziału położniczo-ginekologicznego. Stworzenie w to miejsce oddziału chirurgicznego z pododdziałem ginekologii i patologii ciąży jest równe
z likwidacją położnictwa w Nowym Mieście. Po rozmowach ze specjalistą utworzenie patologii ciąży przy oddziale chirurgicznym nie jest najlepszym rozwiązaniem. Są
w Nowym Mieście młode kobiety, które chcą rodzić w tym szpitalu a zamykanie tego oddziału to działania przeciw rodzinie. Jeśli oddział jest niedochodowy to nie znaczy, że trzeba go zamknąć. Pacjentki pytają mnie dlaczego mając szpital w swoim mieście będą musiały jechać 40 km do innego aby tam urodzić dziecko. Oddział chirurgiczny w 2011 r. przyniósł straty ponad 1,5 mln zł. a w 2012 r. strata wyniosła ok. 800 tys. zł. Oddział położniczy strata w 2011 r wyniosła 505 tys. zł a w 2012 r strata wyniosła 222 tys. zł. strata nie jest duża a jeszcze nie są doliczone nadwykonania z położnictwa w kwocie ponad 18 tys. zł. Została wybudowana piękna izba przyjęć, zaciągnięte zostały duże kredyty a zabrakło niedużo środków na wyremontowanie oddziału ginekologicznego. W szpitalu w Nowym Mieście od początku jego istnienia urodziło się ponad 12 tys. zł ludzi. Dziwi fakt, że strata ok. 200 tys. zł. jest powodem zamknięcia oddziału. Straty z działalności są odnotowywane także na innych oddziałach. Nadwykonania szpitala wynoszą ok. 1.6 mln zł ale nie ma pewności, że NFZ je wypłaci. Oddział ginekologiczny to nie tylko 200 porodów ale także cała patologia ciąży gdzie było leczonych ok. 800 kobiet. Pacjenta, która rodzi w innym szpitalu tam będzie korzystała z usług pediatrycznych. W takim przypadku ucierpi także oddział dziecięcy. Nikt z lekarzami nie rozmawiał na temat poprawy sytuacji. Nasze pacjentki są zadowolone z opieki w naszym szpitalu mogą być jedynie niezadowolone z warunków jakie panują na oddziale. Na zakończenie p. Warzecha zaapelował aby radni zastanowili się nad podjęciem decyzji o likwidacji oddziału ginekologiczno – położniczego.
Ordynator Oddziału Pediatrycznego SP ZOZ Nowe Miasto Anna Dąbrowska zabierając głos poinformowała, że każdą decyzję należy dokładnie przeanalizować
i się nad nią zastanowić kiedyś stwierdzono, że specjalizacja typu pediatria jest nie przyszłościowa bo rodzi się coraz mniej dzieci jest tendencja spadkowa
i wystarczą tylko lekarze rodzinni. Teraz skutkuje to tym, że nie mamy pediatrów średni wiek pediatrów to ok. 59 lat. Opieka lekarzy rodzinnych nie sprawdziła się
i teraz próbuje się to odbudować. Nie należy podejmować pochopnych decyzji a po jakiś czasie żałować tych posunięć. Teraz zaczynają rodzić kobiety z roczników wyżowych więc tendencja będzie zwyżkowa. Kobiety rzeczywiście odchodzą do innych szpitali ale to nie wszystkie na pewno gdy oddział był wyremontowany więcej kobiet decydowałoby się na poród w naszym szpitalu.
Pan Robert Schnöpflug Z-ca Oddziału Ginekologiczno – Położniczego zabierając głos poinformował, że w położnictwie pracuje ponad 30 lat
i zetknął się z wieloma nieszczęściami. Te tragedie wynikły między innymi z długiej drogi dojazdu do szpitala. Pacjentka, która mieszka w Domaniewicach do szpitala
w Grójcu ma ponad 50 km a wiemy wszyscy jaki jest stan dróg. Nad podjęciem decyzji o likwidacji oddziału należy się zastanowić. Zamknięcie oddziału położniczego w Nowym Mieście nie spowoduje dużego wzrostu urodzeń w Grójcu. Mamy pacjentki np. z Potworowa, które nie pójdą rodzić do Grójca tylko do Radomia. Polski system zdrowia nie dopracował się wytycznych ilu ma pracować lekarzy, pielęgniarek, salowych czy położnych na oddziale w zależności od wielkości oddziału. Do tej pory są to sprawy nieuregulowane. Wymagania NFZ muszą być spełnione ponieważ w każdej chwili może być kontrola.
Pani Joanna Warzecha Kierownik Bloku Operacyjnego zabierając głos poinformowała, że oburzyło ją stwierdzenie, że standardy w szpitalu są niespełnione. Standardy są spełnione tak samo na oddziale chirurgicznym jak i pediatrycznym. Każdy oddział ma taką samą zasadę funkcjonowania. Padło także stwierdzenie, że jest za mała liczbę porodów aby utrzymać oddział ginekologiczno – położniczy. To może ktoś wie jak jest potrzeba liczba zabiegów chirurgicznych aby oddział utrzymać. W ubiegłym roku zostało wykonane ponad 500 zabiegów operacyjnych
z tego ponad 140 to zabiegi położnicze i ginekologiczne. Na posiedzeniu Rady Społecznej Szpitala padło stwierdzenie, że społeczeństwo się starzeje i dla 200 kobiet nie warto utrzymywać tego oddziału. W roku 2012 było więcej o 15% porodów niż w 2011 r więc możemy zauważyć tendencję zwyżkową. Dla mnie jako lekarza najważniejsza jest merytoryka a nie finanse.
Wicestarosta Janusz Różycki poinformował, że tendencja będzie zniżkowa to jest to zwrot chwilowy, na terenie gminy Nowe Miasto jest co raz mniej ludzi.
Radny Jan Traczyk zwrócił się z zapytaniem czy lekarze, którzy pracują na tym oddziale będą zwolnieni oraz ile było porodów w 2013 r.
Pan Zygmunt Warzecha poinformował, że w tym roku odnotowano 68 porodów a na patologii ciąży było 190 pacjentek.
Radny Maciej Dobrzyński zabierając głos w dyskusji poinformował, że podejmując decyzję o rozbudowie szpitala i izbie przyjęć podjęli ją wszyscy i nie było sprzeciwu. Podjęliśmy decyzję, która rozwija ten szpital i inwestycja jest na ukończeniu. Nie da się ukryć, że należą się podziękowania dyrekcji szpitala, radnemu z Nowego Miasta. Cieszymy się z nowoczesnych sal o standardzie na skalę XXI wieku. Ale w tym momencie nie możemy powiedzieć, że przestajemy inwestować, wyposażać czy zamykać oddziały. W tym momencie jest to dla mnie nie zrozumiałe i nie poparte argumentami. Pada kwota ok. 200 tys. zł, że oddział ginekologiczny jest deficytowy. To jest niewielka kwota, po przyjrzeniu się innym oddziałom czy poradniom to też występują straty. Nie rozumiem dlaczego akurat wybieramy oddział położniczo – ginekologiczny. Słowa Dyrektora mówiące, o dużym ryzyku na oddziale położniczym też nie są wystarczającym argumentem na każdym oddziale lekarz jest narażony na ryzyko popełnienia błędu. Zamknięcie tego oddziału spowoduje także straty na innych oddziałach. Nie trafiły do nas żadne rozliczenia bądź kalkulacje jakie ryzyko niesie za sobą likwidacja tego oddziału. Mamy za mało wiadomości aby z czystym sumieniem podjąć decyzję o likwidacji oddziału. Odrzućmy różnice jakie nas dzielą
i spróbujemy racjonalnie podejść do sprawy i podjąć rozważną decyzję. Należy się zastanowić nad odłożeniem decyzji o likwidacji oddziału. Może należy zorganizować spotkanie nie tylko w gronie lekarzy, którzy tam pracują ale może z osobami z poza naszego powiatu. Byłyby to opinie obiektywne i na ich podstawie można dopiero podjąć decyzje.
Następnie radny zgłosił wniosek o odłożenie głosowania projektu uchwały
i przedyskutowanie tej sprawy pod kątem merytorycznym.
Radny Maciej Dobrzyński wstrzymał swój wniosek do czasu zakończenia dyskusji
w tej sprawie.
Radna Stefania Fetraś odnosząc się do wypowiedzi radnego Dobrzyńskiego – oczywiście wszyscy się z tym zgadzamy, że zobowiązaliśmy dyrekcję szpitala do uruchamiania działalności, która pozwoli funkcjonować tej placówce ponieważ wiemy, że koszty będą coraz większe a możliwości nasze jeśli chodzi o wspieranie tej działalności nie są duże. W związku z tym dyrekcja zaproponowała takie rozwiązanie. Natomiast co do dalszych planów to p. Dyrektor powie. Nikt na Radzie Społecznej nie powiedział, że szpital ma być dla starych ludzi i że nie ma sensu utrzymywania oddziału położniczego. Było tylko stwierdzenie, że dzieci rodzi się coraz mniej a koszty są duże. Dyrekcja szpitala zagwarantowała, że żaden
z pracowników nie zostanie zwolniony.
Dyrektor SP ZOZ Nowe Miasto Tomasz Skura, poinformowała, że przy rozbudowie szpitala była również propozycja rozbudowy i wyposażenia oddziału ginekologiczno – położniczego. Ordynator oddziału uczestniczył czynnie w projektowaniu nowego oddziału ginekologicznego. Aby ten oddział działał muszą być spełnione warunki lokalowe czyli musi być przeprowadzony gruntowny remont, obecnie oddziału chirurgicznego ponieważ według standardów oddział ginekologiczno – położniczy musi posiadać osobną dla siebie salę do cięć cesarski i sali porodów. Na dzień dzisiejszych oddział położniczo – ginekologiczny korzysta z bloku operacyjnego oddziału chirurgii. Zakładając, że będzie lepiej w kwestii ilości porodów należy w pierwszej kolejności wybudować oddział chirurgiczny a w miejsce starego oddziału zaplecze logistyczne dla oddziału ginekologiczno – położniczego. W trakcje budowy szpitala udało nam się zwiększyć położnictwo o jedną salę i wyposażyć. Lekarze pracują ciężko i ponad miarę. Nie jest także prawda, że zamknięty oddział jest trudno uruchomić. W obecnie panujących warunkach trudno będzie utrzymać oddział.
Radny Stanisław Sitarek zabierając głos poinformował, że będąc na posiedzeniu Rady Społecznej Szpitala był jedynym przeciwnikiem tego rozwiązania proponowanego przez Dyrekcję. Pozwoliłem sobie na porównanie tj. dobry samochód który ma koła, silnik, nadwozie, wycieraczki ale nie zawsze te wycieraczki są potrzebne ale jak zajdzie potrzeba to trzeba ich użyć i tak samo jest z oddziałem ginekologiczno – położniczym. Było dużo głosów, że oddział ginekologiczny współpracuje z innymi oddziałami, są to oddziały połączone. Mówienie o likwidacji oddziału powoduje, że mamy mniej pacjentek. Należy sprawę przełożyć
i przeanalizować ponieważ zlikwidować jest łatwo gorzej będzie odbudowaniem tego oddziału i zaufania pacjentek.
Radny Adolf Maciak poinformował, że decyzja jest nieprzemyślana. Należy oddział wyremontować i doposażyć wtedy będzie więcej kobiet rodzących. Jeśli Przysucha zamknęła oddział położniczy to my powinnyśmy wykorzystać ten moment i przejąć pacjentki. Dziwię się radnym z okolic Nowego Miasta i Mogielnicy, że popierają takie rozwiązanie.
Radna Stefania Fetraś odnosząc się do wypowiedzi przedmówcy powiedziała, że pamięta jaka była dyskusja jeśli chodziło o jakąkolwiek złotówkę wsparcia dla szpitala
w Nowym Mieście. Panowie radni mówili wtedy, że szpital powinien sam sobie radzić i po co taki budynek. Jeśli oddział generuje straty a większość chce go utrzymać to może zaproponujemy skąd pozyskać środki aby pomóc tej jednostce.
Radny Stanisław Sitarek zabierając głos oznajmił, że skoro powiat od kilku lat stać na dokładanie ok. 1 mln zł rocznie na inwestycję w Warce to może te straty pokryć z wydatków na muzeum w Warce. Ludzie są ważniejsi niż kamienie. Najlepiej jest likwidować i sprzedawać.
Radna Stefania Fetraś poinformowała, że wszyscy radni głosowali za inwestycją w Warce więc trzeba ją zrealizować.
Wicestarosta Janusz Różycki odnosząc się do wypowiedzi p. Sitarka powiedział, że nie wie ile razy radny był w muzeum ale to nie są kamienie tylko ośrodek kultury. Nie wierzę, że radny uważa, że kultura jest niepotrzebna. Minęło 23 tygodnie tego roku i zostało przyjętych 68 porodów. Po wyliczeniach wychodzi 3 porody na tydzień. Czy jest taka liczna przy której Państwo uznają, że ten oddział przestaje mieć sens. Używa się takich zwrotów, że powinno się dbać o leczenie a nie o finanse ja zadaje pytanie lekarzom czy oni nie dbają o finanse i leczą za darmo. Zarząd Powiatu jest odpowiedzialny za to aby warunki finansowe szpitalowi stworzyć. Generalnie środki, które przekazuje powiat idą na czyjeś wynagrodzenia. Jak mamy dołożyć to niech Państwo pokarzą gdzie trzeba odjąć.
Radna Małgorzata Woźniak zabierając głos poinformowała, że trudno wymagać
od oddziału ginekologicznego nie wiadomo ilu urodzeń, gmina Nowe Miasto liczy
ok. 8,5 tys. mieszkańców. W grójeckim szpitalu z całego powiatu rodzi się ok. 800 dzieci ale liczba mieszkańców wynosi ok. 80 tys.
Przewodniczący Rady Witold Wójcik zabierając głos poinformował, że sprawa likwidacji oddziału ginekologiczno – położniczego w Nowym Mieście powinna interesować każdego z nas. Zastanawiający jest czas w którym podejmuje się decyzje. Jeśli słyszymy, że w 2011 r było mniej porodów a w 2012 r mamy wzrost
a strata w 2011 r była na poziomie 500 tys. zł. a w 2012 r wynosi ok. 200 tys. zł. to pytam się co to jest za czas na podjęcie decyzji. Ciężko będzie coś odbudować od nowa. Prestiż tego szpitala po likwidacji oddziału zostanie zachwiany. Stać nas na postawienie takiego budynku to czy nie stać nas na utrzymanie tego oddziału i dać mu szansę. Czy nienależny się zastanowić aby parking przy szpitalu wysypać grysem a ten oddział uratować i doprowadzić do odpowiednich standardów. Przy likwidacji oddziału o 20% zmniejszą się zabiegi i operacje na oddziale chirurgicznym. Dwieście urodzeń w tym szpitalu to sukces w tych salach, które są niewyremontowane. Zaleta szpitala w Nowym Mieście jest to, że właśnie jest mały
i jest wszystko dopilnowane. Szpital swoje obowiązki wypełnia bardzo dobrze i ma bardzo dobrą opinię wśród mieszkańców a to jest zasługa lekarzy.
Następnie radny Maciej Dobrzyński ponowił wniosek o odłożenie głosowania projektu uchwały w sprawie nadania statutu SP ZOZ Nowe Miasto n/Pilicą
i przedyskutowanie jej pod kątem merytorycznym.
Przewodniczący rady poddał wniosek pod głosowanie. Obecnych na sali obrad
18 radnych. Wniosek został przyjęty 9 głosów „za” przy 7 głosach „wstrzymujących się” i 2 głosach „przeciw”.
Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały zmieniający uchwałę
w sprawie nadania statutu SP ZOZ Nowe Miasto n/Pilicą został oddalony i na dzisiejszej sesji nie będzie głosowany.
Ad. 7.9
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego w sprawie nadania Statutu Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Nowej Wsi, - przedstawiła Małgorzata Czerwińska z Wydz. EiZ /załącznik nr 22/
Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Turystyki i Sportu Mariusz Wojno poinformowała, że Komisja pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt uchwały.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało
18 radnych. Uchwała Nr XXX/180/2013 została przyjęta jednogłośnie 18 głosów „za”.
Ad. 7.10
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego w sprawie rozpatrzenia skargi na Starostę Grójeckiego,- przedstawiła Przewodniczący Rady Witold Wójcik /załącznik nr 23/.
Starosta Marian Górski zabierając głos poinformował, że sprawa ciągnie się już od 2005r. Pan Rak podkreśla, że zależy mu na prawdzie. Sprawa zaczęła się od braku porozumienia między Burmistrzem Grójca a małżeństwem Państwa Rak dot. wyceny działki. Gmina Grójec oferowała 100 zł. za m2 a Państwo Rak chcieli 400 zł. za m2. Od każdej wydanej decyzji p. Rak składał odwołania. Kiedy została zaproponowana wycena w kwocie 190 zł też p. Rak złożył odwołanie. Wycena została zlecona osobie z poza Grójca z Warszawy gdzie wyniosła 100 zł. Następnie Starosta przytoczył pismo jakie zostało wysłane do p. Raka. Poinformował, że akta sprawy do Wojewody Mazowieckiego zostały przesłane 13 lipca 2010 r. – dopiero po 7 miesiącach Wojewoda przysłał odpowiedź.
Radca Prawny Marian Seweryn poinformował, że trzykrotnie była uchylana decyzja Starosty z powodów leżących po stronie rzeczoznawcy. Rzeczoznawca jest biegłym zna się lepiej na sprawie niż pracownik a nawet Starosta. Nie można tu mówić
o naruszeniu prawa ze strony Starosty.
Radny Stanisław Sitarek zwrócił się z zapytaniem czy p. Rak został powiadomiony o dzisiejszej sesji.
Przewodniczący Rady Powiatu poinformował, że zaproszenie na dzisiejsza sesję
p. Witold Rak otrzymał osobiście.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało
17 radnych. Uchwała Nr XXX/181/2013 została przyjęta 14 głosów „za” przy
3 głosach „wstrzymujących się”.
Ad. 8
Interpelacje i zapytania radnych.
Radny Stanisław Sitarek zabierając głos odniósł się do minionych dwóch długich weekendów. W takich dniach większość ludzi chce przyjechać do urzędu i załatwić swoje sprawy. W urzędzie w tych dniach gro pracowników jest na urlopach. W tym czasie będąc w Wydz. Komunikacji pracowały tylko dwie panie lub jedna. Taka sytuacja spowodowała długie kolejki jak również były kolejki przy kasie ponieważ Pani z kasy była na urlopie a osoba która ją zastępowała nie radziła sobie tak dobrze jak ona. Radny zaapelował do Starosty aby przemyśleć w przyszłości grafik urlopów. Urząd pełni rolę służebną wobec petentów. Proponowałem kiedyś aby zostały wydłużone godziny pracy Wydz. Komunikacji aby osoby, które pracują w innych miastach mogły dojechać do Starostwa i załatwić sprawy.
Starosta Marian Górski odpowiadając poinformował, że Urząd nie został całkowicie zamknięty do tak robiły niektóre instytucje. Podjęliśmy decyzję, że zostaną niektórzy pracownicy aby tę obsługę interesanta zapewnić.
Radny Maciej Dobrzyński poinformował, że takie dni są okazją dla osób, które
w „normalnych dniach” nie mogą przyjechać do urzędu aby załatwić sprawę ponieważ pracują. W tym przypadku urzędnicy powinni być na swoich stanowiskach.
Wiceprzewodniczący Rady Krzysztof Ambroziak poinformował, że w tych dniach Urząd Marszałkowski jak i Wojewódzki były zupełnie zamknięte. Szereg gmin i starostw wybrało to „mniejsze zło” i urzędy w mniejszym składzie ale pracowały i to było dobre rozwiązanie.
Skarbnik Powiatu Jadwiga Ostrowska zabierając głos oznajmiła, że po drugiej stronie urzędu znajduje się Bank i zawsze jak jest kolejka przy kasie w urzędzie można tam iść i zrobić opłatę ale za tę opłatę trzeba zapłacić. Pani, która ma zastępstwo za osobę w kasie pracuje tu od początku urzędu i jest pracownikiem doświadczonym i umie wykonywać swoją pracę, może rzadziej to robi i musi dokładnie przeliczać pieniądze i wtedy ta obsługa trwa dłużej.
Radny Stanisław Sitarek poinformował, że placówka po drugiej stronie urzędu nie zawsze w takie dni jest czynna.
Radny Adolf Maciak zabierając głos zaapelował aby popierać akcję dot. zamknięcia supermarketów w niedzielę ponieważ tam pracownicy są bardzo wykorzystywani.
Radny Waldemar Kopczyński złożył oświadczenie jako Przewodniczący Komisji Rewizyjnej. Poinformował, że praca na komisji układa się dobrze i komisja szuka kompromisu. W związku z tą sytuacja niezłożenia podpisów pod wnioskiem
o udzielenie absolutorium zarządowi powiatu wnioskuję do Przewodniczącego Rady aby Przewodniczący Rady zapoznał się z protokołem z posiedzenia Komisji Rewizyjnej i odsłuchem a rzeczywistość przedstawił na następnej Sesji Rady Powiatu.
W następnej kolejności Radny Stanisław Woźniak odniósł się do sprawy uchwały dot. zmian w statucie SP ZOZ Nowe Miasto. Zaapelował do radnych o lepszą atmosferę dla szpitala. Uważam, że w szpitalu dzieje i robi się dużo. Nie chciałbym aby po dzisiejszej sesji p. Warzecha wyszedł wielkim bohaterem. Na ta całą sprawę trzeba patrzeć trochę inaczej. Argumenty były rożne w tej sprawie podjęliśmy decyzje aby sprawę przełożyć w czasie. Musimy utrzymać dobrą atmosferę współpracy ze szpitalem. Trudno rządzi się w szpitalu gdzie jest pięć związków zawodowych
i każdy z nich ma coś do powiedzenia.
Przewodniczący Rady Witold Wójcik odnosząc się do wypowiedzi przedmówcy poinformował, że nie powinnyśmy mówić o żadnym bohaterstwie rozpatrujmy
to w innych kategoriach. Wejdźmy w rolę tych matek, które musiałby dojeżdżać do szpitala ponad 50 km.
Radny Waldemar Kopczyński zabierając głos poinformował, że na dzisiejszej sesji padały słowa, że oddział chirurgiczny przynosi straty, oddział położniczy i dziecięcy również. Po przemyśleniach wynika, że co byśmy nie zrobili będzie źle. Jeśli utrzymamy ten oddział to zaraz dyrekcja wykaże większą stratę. Należy się zastanowić co my mamy do wypracowania i jakie chcemy informacje żeby daną decyzję podjąć.
Radny Mariusz Wojno zabierając głos oznajmił, że decyzja została odłożona ale
w niedługim czasie /miesiąc, dwa miesiące/ a dyrekcja szpitala przedstawi konkretne decyzje.
Radny Maciej Dobrzyński jeśli podejmiemy decyzję o utrzymaniu tego oddziału nie może wystąpić to bezwarunkowo. Jeśli mamy wypracować dobrą decyzję bezwzględnie w jakiś schemacie, założeniach które będą sprawdzalne w określonym czasie. Wcześniej podjęliśmy decyzję o rozwoju tego szpitala i on się rozwija.
Przewodniczący Rady Witold Wójcik poinformował, że kontrakt z NFZ po likwidacji tego oddziału zmniejszy się. Należy szukać oszczędności ale nie należy likwidować oddziałów.
Ad. 9
Wolne wnioski i oświadczenia radnych.
Wójt Gminy Błędów Marek Mikołajewski zabierając głos odniósł się do inwestycji drogowych na terenie gminy Błędów. Po trzech latach kadencji można zaobserwować, że w prasie lokalnej nic się nie pisze o gminie Błędów. Niektórzy radni z tego powodu mogą mnie nie znać i nie wiedzieć, że taka gmina istnieje. Jest mi przykro i mieszkańcom, że wysoka rada nie znalazła środków na chociaż jedną inwestycję. W latach ubiegłych po 250 tys. zł. takie robiliśmy składki i inwestycje były wykonywane. Obawiam się, że jak nie będziemy robić żadnych inwestycji drogowych to część dróg powiatowych trzeba będzie zamknąć. Zapraszam Państwa na gminę Błędów do zapoznania się ze stanem dróg np. Konie – Wilków. Ja jak i mieszkańcy chcielibyśmy aby rada powiatu widziała naszą gminę i nasze potrzeby. Dobrze byłoby wykonać jakąś inwestycję np. droga w Kozietułach czy ul. Grójecka ok. 400 mb. Zwrócił się z prośbą o znalezienie środków w budżecie powiatu na inwestycje na terenie gminy Błędów.
Starosta Marian Górski zabierając głos poinformowała, że na posiedzeniach sesji
i komisji informował radnych co planujemy jako Zarząd zrobić. Wymienione były drogi między innymi tzw. „schetynówka” w Jasieńcu czy FOGR gm. Chynów. Będzie realizowana droga na terenie gm. Błędów ul. Grójecka 410 mb. koszt 270 tys. zł. więcej inwestycji nie jesteśmy w stanie zrobić. Drogi są remontowane bo jak byśmy ich nie remontowali to nie byłoby przejazdu.
W następnej kolejności głos zabrali mieszkańcy gm. Belsk Duży.
Pan Ireneusz Bałut w imieniu mieszkańców zwrócił szczególną uwagę na wykonywane prace cząstkowe na drogach powiatowych lepiej byłoby położyć dywanik niż stosować tłuczeń. Są takie drogi między innymi w msc Grotów z głębokimi dziurami, że tam szkoda jest wykonywania prac czyli zasypywania grysem. Następnie poruszył problem dzików wjazdów na posesje. Takich wjazdów jest dużo między innymi w msc. Skowronki. Przez te dzikie wjazdy nie ma przepływu wody i woda płynie przez całą jezdnię. Na terenie gminy Grójec przy posesji p. Bittnera – prosiłem o wykonanie przepustu, ale nic nie zostało zrobione. W msc. Aleksandrówka zrobiony jest dziki wjazd wszystko jest zasypanie i nie ma przepustu. Takie sprawy powinny być uzgodnione z PZD w Grójcu. Następnie p. Bałut zwrócił się z zapytaniem jaka jest subwencja na utrzymanie dróg powiatowych.
Wicestarosta Janusz Różycki poinformowała, że nie ma subwencji na drogi powiatowe, w gminach ta sytuacja jest inna bo są dochody z podatków.
W odpowiedzi Dyrektor Tadeusz Jachoski odnosząc się do wypowiedzi
p. Bałuta poinformował, że po części zgadza się z wypowiedzią ale należy się zastanowić czy to jest temat na sesję. Wystarczy jeden telefon a my jedziemy
i sprawdzamy sytuację. Jeśli sprawa jest zasadna to my w ciągu dwóch czy trzech dni temat załatwimy. Gdyby p. Bałut wykonał telefon do mnie i byśmy się spotkali
w terenie to na pewno pewne sprawy byłby załatwione.
Następnie p. Ireneusz Bałut odnosząc się do wypowiedzi p. Jachoskiego poinformował, że Dyrektor PZD oszukuje mnie i radnych. Dwa miesiące temu jechaliśmy tymi drogi gdzie są te problemy i Pan widział te problemy a dodzwonić się do Pana to nie jest łatwa rzecz jak Pan się zorientuje kto dzwoni to telefony nie są odbierane. Jest mi przykro, że takie słowa z Pana strony padają.
Starosta Marian Górski poinformował, że w obcej chwili aby remonty zostały rozpoczęte musimy czekać na poprawę warunków pogodowych. Odnosząc się do gminy Belsk Duży poinformował, że w tym roku remonty zaczęły się właśnie od gminy Belsk Duży. Zawansowanie prac na tej gminie to ok. 70 % a na gminie Warka tylko 40%. Na każdej gminie istnieje potrzeba przeprowadzenia remontów. Cieszymy się i dziękujemy gminie Belsk Duży za wsparcie finansowe oraz za parce przy rowach. Nie ma takiej możliwości aby na wszystkich gminach i w jednym czasie trwały roboty drogowe. W dniu wczorajszym Wójt Belska Dużego przekazał mi zestaw wszystkich potrzeb łącznie z dokumentacją fotograficzną. Dokumenty zostały również przekazane Dyrektorowi PZD. Po zapoznaniu się z dokumentacją wybierzemy najważniejsze odcinki.
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Krzysztof Ambroziak zabierając głos poinformował, że warunki na drogach są fatalne dot. to wylewającej się wody. Gmina Chynów, Warka i Jasieniec zostały uznane przez Wojewodę Mazowieckiego jako obszary objęte klęską spowodowaną deszczami nawalnymi i gradobiciem. W tych gminach drogi, mostki są pozarywane. Ta sytuacja jest sygnałem dla radnych aby się zastanowić przy planowaniu budżetu na 2014 r. nad zwiększeniem środków finansowych na drogi. Służby PZD w Grójcu powinny kontrolować drogi
i zwracać uwagę na zjazdy, które zostały wykonanie bezprawnie i nie ma drożnych przepustów.
Radny Stanisław Woźniak poinformował, że od początku tej kadencji jest zdania, że jeśli nie włączymy społeczeństwa do budowy odpływów wodnych to nie zapanujemy nad tym problemem. W takich przypadkach gdzie nie ma pozwolenia na wykonaniu zjazdu powinien interweniować PZD. Jeśli nie ma takich dokumentów to ci mieszkańcy powinni to wykonać. Komisja Transportu wnioskowała aby zakupić koparkę i samochód dla PZD, który wykonywałby te prace a jak nie ma pozwolenia to zjazdy byłby likwidowane.
Radny Maciej Dobrzyński odnosząc się do wypowiedzi przedmówcy poinformował, że Pan jako Przewodniczący Komisji Transportu nie ma Pan programu i pomysłu aby w jakiś sposób przygotować się do tych działań. Jeśli nawet miałby Pan program to nie jest Pan wstanie go wyegzekwować a świadczy o tym zakup koparki, który trwa już trzy lata i jeszcze nie doszedł do skutku.
Wicestarosta Janusz Różycki przypomniał o dzisiejszym spotkaniu w Warce „Lider Roku”.
Radny Stanisław Sitarek zabierając głos poinformował, że dzisiejszy termin sesji nie powinien być ustalony jak jest taka uroczystość w Warce.
Radny Mariusz Wojno zwrócił się z zapytaniem aby rozważyć możliwość nie czytania wszystkich materiałów ponieważ dostajemy je siedem dni wcześniej i każdy radny może je przeanalizować. Odczytywanie np. treści uchwał czy sprawozdań jest czasochłonne.
Radny Adolf Maciak zaapelował do Zarządu Powiatu aby zidentyfikował prace na drogach. W najbliższym czasie pogoda ma się poprawić i prace wykonywane przez firmy powinny trwać dłużej nawet 12 godz. Następnie poruszył sprawę zakupu koparki dla PZD. Poinformował, że koparka i samochód powinny być zakupione. My tylko mówimy, że sprzęt jest potrzeby ale te słowa należy urzeczywistnić. Sprawy dot. wód i nieuregulowanych przepustów powinny być monitorowane i należy podjąć stosowane prace. Woda powinna być odprowadzana a nie czekanie aż wyschnie. Jest to duży problem ale nikt się nim nie interesuje.
Starosta Marian Górski zabierając głos powiedział, że wytykane są tylko same błędy a nie słyszałem żadnego zdania z gminy, że bardzo dużo procent w niszczeniu rowów ponoszą użytkownicy gruntów. My nie jesteśmy w stanie przejeżdżać 600 km dróg i na bieżąco kontrolować. Jeśli ktoś widzi, że pracę na posesji dot. zjazdów trwają proszę o kontakt my pojedziemy i sprawdzimy czy jest dokumentacja.
Przewodniczący Rady Witold Wójcik poinformował, że w Biurze Rady jest dostępne dla zainteresowanych sprawozdanie z przeprowadzenia zadania audytowego w zakresie realizacji zadania inwestycyjnego pn „Rewitalizacja zespołu pałacowo – parkowego w Warce”.
Ad. 10 Zamknięcie posiedzenia.
Z uwagi na wyczerpanie porządku obrad Przewodniczący Rady Powiatu Witold Wójcik o godz. 1710 zamknął posiedzenie wypowiadając formułę „Zamykam Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Protokołowała: Przewodniczył:
Ineza Banach Witold Wójcik
Informacje o stronie
Podmiot publikujący: |
Starostwo Powiatowe w Grójcu |
Odpowiada za treść: |
Rada Powiatu Grójeckiego |
Wprowadził: |
Nieznany, data: 22.08.2013 r., godz. 15.17 |
Ostatnia aktualizacja: |
Nieznany, data: 17.10.2013 r., godz. 10.14 |
Czas |
Administrator |
Opis zmiany |
17.10.2013 r., godz. 10.14 |
Nieznany |
Edycja strony |
17.10.2013 r., godz. 10.13 |
Nieznany |
Edycja strony |
17.10.2013 r., godz. 10.13 |
Nieznany |
Edycja strony |
17.10.2013 r., godz. 10.13 |
Nieznany |
Edycja strony |
25.09.2013 r., godz. 11.55 |
Nieznany |
Edycja strony |
22.08.2013 r., godz. 15.17 |
Nieznany |
Edycja strony |
22.08.2013 r., godz. 15.17 |
Nieznany |
Dodanie strony |