Główna treść strony
Protokół Nr XXVII
z Sesji Rady Powiatu Grójeckiego w dniu 27 lutego 2013 r.Sesja odbyła się w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Grójcu.
Przewodniczący Rady Witold Wójcik o godzinie 10ºº otworzył Sesję wypowiadając formułę „Otwieram Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Powitał Panie i Panów Radnych Powiatu Grójeckiego, Wicestarostę Grójeckiego Janusza Różyckiego, zaproszonych gości oraz pracowników Starostwa.
Ad. 2
Przewodniczący Rady poinformował, że obecnie w Sesji uczestniczy 14 radnych, co stanowi quorum i pozwala na podejmowanie prawomocnych decyzji. Lista obecności stanowi załącznik do protokołu.
Ad. 3
Przewodniczący Rady odczytał porządek obrad:
1. Otwarcie Sesji.
2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
3. Przyjęcie porządku obrad.
4. Przyjęcie protokołu z dnia 14 grudnia i 28 grudnia 2012 r.
5. Sprawozdanie Starosty Grójeckiego z pracy Zarządu Powiatu od ostatniej sesji Rady Powiatu Grójeckiego i informacje Starosty Grójeckiego.
6. Sprawozdanie z działalności Społecznej Straży Rybackiej w Powiecie Grójeckim za 2012 r.
7. Sprawozdania z działalności Komisji Stałych Rady Powiatu za 2012 r.
8. Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał w sprawach:
8.1. wyrażenia zgody na realizację projektu przez Powiatowy Urząd Pracy
w Grójcu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego,
8.2. dalszego uczestnictwa Powiatu Grójeckiego w projektach kluczowych realizowanych przez Samorząd Województwa Mazowieckiego w ramach RPO WM 2007 – 2013.
8.3. zmieniająca Uchwałę Budżetową Powiatu Grójeckiego na 2013 r.
8.4. uchwalenia zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Grójeckiego na lata 2013 – 2027.
8.5. likwidacji w trybie wygaszania szkół wchodzących w skład: Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Grójcu, Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Warce, Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Nowej Wsi, Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Jasieńcu,
8.6. zamiaru likwidacji w trybie wygaszania szkół wchodzących w skład: Powiatowego Centrum Kształcenia Ustawicznego i Praktycznego w Nowej Wsi, Specjalnego Ośrodka Szklono-Wychowawczego w Jurkach, Specjalnego Ośrodka Szklono-Wychowawczego w Nowym Mieście, Zespołu Szkół Specjalnych w Grójcu,
8.7. ustalenia Regulaminu określającego tryb udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych szkół oraz zakres i tryb przeprowadzania kontroli prawidłowości ich wykorzystania,
8.8. uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Grójcu,
8.9. zatwierdzenia planów pracy Komisji Stałych Rady Powiatu,
8.10. rozpatrzenia skargi na Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg w Grójcu,
8.11. rozpatrzenia skargi na Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg w Grójcu.
9. Interpelacje i zapytania radnych.
10. Wolne wnioski i oświadczenia radnych.
11. Zamknięcie posiedzenia.
Radni nie wnieśli uwag. Porządek został przyjęty jednogłośnie, 14 głosów „za”.
Ad.4
Przewodniczący Rady wyjaśnił, że protokoły Nr XXV/2012 z dnia 14 grudnia 2012 r. oraz Nr XXVI/2012 z dnia 28 grudnia 2012 r. były wyłożone w Biurze Rady, a odpisy przekazano Przewodniczącym Klubów Radnych. Uwag nie zgłoszono. Głosowało
14 radnych. Protokoły zostały przyjęte jednogłośnie, 14 głosów „za”.
Radny Stanisław Woźniak przybył na Sesję. Obecnych 15 radnych.
Ad.5
Sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu od ostatniej Sesji Rady Powiatu Grójeckiego przedstawił Wicestarosta Janusz Różycki (załącznik).
Przewodniczący Rady spytał czy są pytania do przedstawionego sprawozdania
Radny Adolf Maciak spytał o przetarg ustny nieograniczony związany ze sprzedażą zabudowanej nieruchomości w Nowej Wsi.
Z – ca Nacz. Wydz. Finansowego Józef Zawiślak wyjaśnił, że odbyły się dwa przetargi, które nie doszły do skutku, nikt się nie zgłosił. Na 28 marca br. ogłoszone są rokowania.
Radny Stanisław Sitarek zwrócił uwagę, że Komisja Oświaty nie została zapoznana z informacją nt średniego wynagrodzenia nauczycieli w powiecie grójeckim oraz zmianami do regulaminu określającego niektóre zasady wynagradzania nauczycieli. Następnie radny spytał z czego wynika i czy była planowana kontrola w ZSS w Grójcu. Ponadto poruszył sprawę pisma Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej dot. możliwości dofinansowania z rezerwy państwa w 2013 r.
Radny Radosław Kreczmański przybył na Sesję. Obecnych 16 radnych.
Wicestarosta Janusz Różycki wyjaśnił, że program dofinansowania z rezerwy państwa funkcjonuje od kilku lat. Skorzystaliśmy dwukrotnie, na wykonanie sygnalizacji świetlnej w Warce oraz remont mostu w Tomczycach. Chodzi o duże inwestycje posiadające pozwolenie na budowę w chwili składania wniosku a takich powiat nie planuje, tym bardziej, że dofinansowanie jest częściowe. Jeśli chodzi o analizę wynagrodzeń Zarząd corocznie dokonuje oceny sytuacji w odniesieniu do obowiązującego minimum. W naszych jednostkach średnie wynagrodzenia nauczycieli są w odpowiedniej wysokości, nie ma żadnych zagrożeń. Natomiast zmiany do regulaminu nadal są konsultowane ze związkami zawodowymi.
Inspektor Wydz. EiZ Małgorzata Czerwińska wyjaśniła, że termin kontroli w ZSS
w Grójcu wyznaczyło Kuratorium. Podobne kontrole ewaluacyjne odbyły się w LO w Warce i LO w Nowym Mieście, ZSP w Warce, Poradni PP w Warce oraz SOSW
w Nowym Mieście. Obecnie trwa w ZSP w Grójcu. Negocjacje regulaminu są w toku, związki zawodowe zasygnalizowały swoje uwagi, uzgadniana jest wysokość dodatku motywacyjnego, z tytułu wychowawstwa i dodatek mieszkaniowy. W niedługim czasie odbędzie się kolejne spotkanie i zostaną opracowane końcowe ustalenia.
Radny Adolf Maciak spytał o wyniki spotkań z przedstawicielami firmy EMC Instytut Medyczny S.A. oraz Grupą Nowy Szpital.
Wicestarosta Janusz Różycki wyjaśnił, że były to spotkania informacyjne. Na posiedzeniu Komisji Zdrowia nie było na ten temat dyskusji, na Zarządzie również.
Radna Małgorzata Woźniak spytała o ofertę sprzedaży energii elektrycznej.
Sekretarz Anna Matyjas wyjaśniła, że w ubiegłym oraz w tym roku indywidualnie negocjowane są stawki dostawy energii dla Starostwa oraz jednostek organizacyjnych. Porozumienia dostosowane są do cen rynkowych, niemniej w zeszłym roku opłaty były niższe niż u pozostałych konsumentów. W tym roku jeszcze bardziej zostały obniżone, ponieważ negocjując ceny dla kilku jednostek, można uzyskać dodatkowy rabat.
Radny Adolf Maciak spytał na jakim etapie jest budowa CEM w Warce.
Wicestarosta Janusz Różycki zaznaczył, że obecnie realizowane są prace instalacyjne wewnątrz oraz niektóre prace wykończeniowe, pozostało wiele do wykonania. Umowa wyznacza termin zakończenia inwestycji na m-c maj br, istnieją jednak obawy, że termin może nie zostać dotrzymany. Następnie Pan Wicestarosta poinformował, że Zespół zadaniowy ds. opracowania raportu o stanie oświaty w powiecie grójeckim zakończył pracę. Dokumenty z tym związane będą przygotowane w przyszłym tygodniu
i przekazane do zapoznania radnym.
Przewodniczący Rady Witold Wójcik wyjaśnił, że jest obligatoryjnie zobowiązany do przekazania pod obrady Rady Powiatu każdego pisma noszącego znamiona skargi. Biuro Rady prowadzi ewidencję. Wojewoda rozlicza nas z podjętych działań.
Ad. 6
Przewodniczący Rady spytał czy są uwagi do sprawozdania z działalności Społecznej Straży Rybackiej w Powiecie Grójeckim za 2012 r. (załącznik). Sprawozdanie zostało przyjęte bez uwag.
Ad. 7
Sprawozdanie z działalności Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu w 2012 r.(załącznik).
Sprawozdanie z działalności Komisji Oświaty, Kultury, Turystyki i Sportu w 2012 r. (załącznik).
Sprawozdanie z działalności Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych i Przeciwdziałania Bezrobociu w 2012 r. (załącznik).
Sprawozdanie z działalności Komisji Transportu Zbiorowego i Dróg Publicznych w 2012 r. (załącznik).
Sprawozdanie z działalności Komisji Rolnictwa, Leśnictwa, Ochrony Środowiska i Geodezji w 2012 r. (załącznik).
Sprawozdanie z działalności Komisji Integracji Europejskiej i Promocji Powiatu w 2012 r. (załącznik).
Sprawozdania zostały przyjęte bez uwag.
Ad. 8
Ad. 8.1
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na realizację projektu przez Powiatowy Urząd Pracy w Grójcu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego przedstawiła Dyrektor PUP w Grójcu Marzannę Skoczek (załącznik).
Przewodniczący Komisji Panowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Jerzy Bińkiewicz poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Wiceprzewodnicząca Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych i Przeciwdziałania Bezrobociu Małgorzata Woźniak poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt uchwały.
Wobec braku uwag Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 16 radnych. Uchwała Nr XXVII/150/2013 została przyjęta jednogłośnie,
16 głosów „za”.
Ad. 8.2
Projekt uchwały w sprawie dalszego uczestnictwa Powiatu Grójeckiego w projektach kluczowych realizowanych przez Samorząd Województwa Mazowieckiego w ramach RPO WM 2007-2013 pn.:1) „Przyśpieszenie wzrostu konkurencyjności województwa mazowieckiego przez budowanie społeczeństwa informacyjnego i gospodarki opartej na wiedzy poprzez stworzenie zintegrowanych baz wiedzy o Mazowszu”, 2) „Rozwój elektronicznej administracji w samorządach województwa mazowieckiego wspomagającej niwelowanie dwudzielności potencjału województwa” przedstawiła Sekretarz Powiatu Anna Matyjas (załącznik).
Radny Stanisław Sitarek spytał jakie korzyści dla funkcjonowania Starostwa przyniesie wdrożenie programu, czy będzie to elektroniczny obieg dokumentów czy nastąpią oszczędności w etatach.
Sekretarz Anna Matyjas wyjaśniła, że projekt składa się z części geodezyjnej oraz elektronicznej administracji. Prowadzenie administracji w zapisie elektronicznym nie zwalnia z obowiązku tworzenia papierowej wersji dokumentacji. Kontynuowanie projektu nie wiąże się z redukcją etatów.
Przewodniczący Komisji Panowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Jerzy Bińkiewicz poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Wobec braku dalszych uwag Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 16 radnych. Uchwała Nr XXVII/151/2013 została przyjęta jednogłośnie, 16 głosów „za”.
Ad. 8.3
Projekt uchwały zmieniającej Uchwałę Budżetową Powiatu Grójeckiego na rok 2013 przedstawił Z – ca Nacz. Wydz. Finansowego Józef Zawiślak (załącznik).
Przewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Jerzy Bińkiewicz poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Wobec braku uwag Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 16 radnych. Uchwała Nr XXVII/152/2013 została przyjęta jednogłośnie, 16 głosów „za”.
Ad. 8.4
Projekt uchwały w sprawie uchwalenia zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Grójeckiego na lata 2013 – 2027 przedstawił Z – ca Nacz. Wydz. Finansowego Józef Zawiślak (załącznik).
Przewodniczący Komisji Panowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Jerzy Bińkiewicz poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Wobec braku uwag Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 16 radnych. Uchwała Nr XXVII/153/2013 została przyjęta jednogłośnie, 16 głosów „za”.
Ad. 8.5
Projekt uchwały w sprawie likwidacji w trybie wygaszania szkół wchodzących w skład: Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Grójcu, Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Warce, Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Nowej Wsi, Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Jasieńcu przedstawiła Inspektor Wydz. EiZ Małgorzata Czerwińska (załącznik).
Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Turystyki i Sportu Mariusz Wojno poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Wobec braku uwag Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 16 radnych. Uchwała Nr XXVII/154/2013 została przyjęta jednogłośnie, 16 głosów „za”.
Ad. 8.6
Projekt uchwały w sprawie zamiaru likwidacji w trybie wygaszania szkół wchodzących w skład: Powiatowego Centrum Kształcenia Ustawicznego i Praktycznego w Nowej Wsi, Specjalnego Ośrodka Szklono-Wychowawczego w Jurkach, Specjalnego Ośrodka Szklono Wychowawczego w Nowym Mieście, Zespołu Szkół Specjalnych w Grójcu przedstawiła Inspektor Wydz. EiZ Małgorzata Czerwińska (załącznik).
Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Turystyki i Sportu Mariusz Wojno poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Wobec braku uwag Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 16 radnych. Uchwała Nr XXVII/155/2013 została przyjęta jednogłośnie,
16 głosów „za”.
Ad. 8.7
Projekt uchwały w sprawie ustalenia Regulaminu określającego tryb udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych szkół oraz zakres i tryb przeprowadzania kontroli prawidłowości ich wykorzystania przedstawiła Główny Specjalista Wydz. EiZ Monika Babska – Czamara (załącznik).
Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Turystyki i Sportu Mariusz Wojno poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Wobec braku uwag Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Uchwała Nr XXVII/156/2013 została przyjęta jednogłośnie, 16 głosów „za”.
Ad. 8.8
Projekt uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Grójcu przedstawiła Sekretarz Powiatu Anna Matyjas (załącznik).
Radny Stanisław Sitarek spytał, jakie oszczędności powstaną dla Starostwa dzięki tym zmianom. Wyraził ubolewanie, że reorganizacja dot. pozyskiwania środków europejskich przeprowadzona jest dopiero teraz, gdy środków jest zdecydowanie mniej.
Sekretarz Anna Matyjas wyjaśniła, że reorganizacja nastąpi w ramach istniejących etatów, nie będzie redukcji. Główna zaleta to usprawnienie funkcjonowania urzędu poprzez scalenie zadań. Starostwo nadal aplikuje wnioski, nie ma żadnych przeciwwskazań dla kontynuacji. Pracownicy wyznaczeni do prowadzenia muszą zapoznać się z zagadnieniem i przygotować merytorycznie.
Radny Stanisław Sitarek stwierdził, że Starostwo aplikuje środki unijne od 2004 r.
i w porównaniu do PUP w Grójcu, który własnymi staraniami pozyskuje znaczące kwoty lub w porównaniu do innych powiatów wypada bardzo słabo.
Wicestarosta Janusz Różycki zauważył, że w Starostwie pracowały już osoby, które zajmowały się pozyskiwaniem środków, niestety bez spodziewanych rezultatów.
Obecnie tematem zajmuje się P. Adam Pietrynik i wyniki jego pracy są bardzo dobre, wdroży pozostałe osoby i sprawa środków będzie wyglądała lepiej. Nie zgadza się z opinią o wielkości środków, suma finansowa projektów wygląda okazale.
Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Turystyki i Sportu Mariusz Wojno wyjaśnił, że na posiedzeniu w dniu 25 lutego br. rozważano możliwość rozdzielenia w ramach Wydz. EiZ struktur dotyczących edukacji od spraw zdrowia. W ostatnim czasie zarówno w edukacji jak i w służbie zdrowia bardzo dużo się dzieje. Narasta problemów, zwłaszcza tych o charakterze finansowym, dlatego poddano do dalszej analizy możliwość przeniesienia z Komisji Oświaty zadań z zakresu kultury i turystyki do Komisji Integracji Europejskiej i Promocji Powiatu.
Wicestarosta Janusz Różycki wyjaśnił, że Zarząd rozpatrywał sprawę ewentualnego podziału Wydz. EiZ, ale uznał, że wymaga to wnikliwszej analizy i szerszej dyskusji.
Nic nie stoi na przeszkodzie, aby w przyszłości taką zmianę wprowadzić.
Radna Małgorzata Woźniak zaznaczyła, że proponowane zmiany nie są korzystne dla urzędników, zwłaszcza w kwestii rozszerzenia działań Biura Promocji. Chodzi o merytoryczne przygotowanie pracowników do nowych, trudnych zadań. Nie mogą zgłębiać wiedzy potrzebnej do poprawnego prowadzenia działań w chwili tworzenia wniosku. W takim przypadku złożoność procedur spowoduje, że zostanie wynajęta firma, a pracownicy poniosą konsekwencje, że tego nie wykonali. Zdarzyła się już raz sytuacja, że z jakiegoś powodu został zwolniony pracownik, który ponoć czegoś nie dopilnował. Konieczna jest wnikliwa analiza zasadności zmian, żeby nie wprowadzać ich dla samego zrobienia a dla konkretnych efektów. Następnie radna poruszyła kwestię prowadzenia przez jedną osobę wprawdzie zazębiających się, ale zadań spraw obywatelskich i referatu zarządzania kryzysowego, czy ustawa zniosła jakieś zadania.
Pan Wicestarosta stwierdził, że sukcesywnie czynione są starania, aby warunki pracy urzędników były odpowiednie, ale pierwszoplanową rolą działania Starostwa jest zaspokajanie potrzeb mieszkańców. Zmiany nie mają na celu poprawy warunków pracy pracowników, które nie ulegną pogorszeniu a poprawę efektów tej pracy. Pracownik nie został zwolniony, tylko odszedł na własną prośbę a przestał pracować nie dla tego, że czegoś nie umiał zrobić tylko że na czas nie poinformował przełożonych, że tego nie potrafi przez co urząd nie dotrzymał terminów.
Sekretarz Anna Matyjas wyjaśniła, że zmiany przepisów nie nastąpiły i żadne kompetencje nie zostały ujęte, obowiązki ustawowe w regulaminie organizacyjnym nie zostały zmienione a jedynie przesunięte.
Radny Stanisław Sitarek zaznaczył, że urząd jest dla petenta. Urzędnik jest tylko podmiotem, który pomaga w zaspakajaniu potrzeb obywateli. Radny wyraził nadzieję,
że wprowadzane zmiany poprawią sprawność tej obsługi. Jako Rada Powiatu jesteśmy zobowiązani sprawować kontrolę nad merytoryczną i szybką obsługą mieszkańców, do tego powinniśmy dążyć. To, że pracownik został zwolniony bo czegoś nie dopilnował, to chwała tym, którzy podjęli taką decyzję, w myśl zasady za dobre nagradzać za złe karać.
Radna Małgorzata Woźniak stwierdziła, że została źle zrozumiana. Nie broni wyłącznie urzędników. Jeśli regulamin organizacyjny będzie dobrze zmieniony i pracownicy będą się mogli w tym wszystkim odnaleźć to odbiór u interesantów będzie pozytywny. Również zależy jej na prawidłowej i szybkiej obsłudze mieszkańców powiatu.
Wobec braku dalszych uwag Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 16 radnych. Uchwała Nr XXVII/157/2013 została przyjęta jednogłośnie, 16 głosów „za”.
Ad. 8.9
Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planów pracy Komisji Stałych Rady Powiatu przedstawił Przewodniczący Rady Witold Wójcik (załącznik).
Uwag nie wniesiono. Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Głosowało 16 radnych. Uchwała Nr XXVII/158/2013 została przyjęta jednogłośnie, 16 głosów „za”.
Przewodniczący Rady ogłosił przerwę. Po przerwie na salę powróciło 14 radnych.
Ad. 8.10
Przewodniczący Witold Wójcik odczytał pismo SKO w Radomiu z dnia 22 stycznia 2013 r. w sprawie skargi Pani Kariny Gajewskiej na działalność Dyrektora PZD
w Grójcu (załącznik).
Dyrektor PZD w Grójcu Tadeusz Jachoski wyjaśnił, że w pierwszym momencie wydawało się, że sprawa jest niezwykle prosta. Natomiast w sprawie są dwie strony i podejmując jakiekolwiek działania w terenie trzeba traktowanie je na równi.
Pani Gajewska chce odprowadzić wodę z własnej działki, nie może jednak się to odbywać bez uwzględnienia racji drugiej strony oraz racjonalnej oceny możliwości.
Z tego wypływa cała ta obszerna korespondencja. Ponadto od początku PZD stoi na stanowisku, że rowy odwadniające nie służą do odprowadzenia wód z działek.
Następnie Pan Dyrektor nakreślił przebieg całej sprawy. Urząd Gminy w Chynowie wydał decyzję z dnia 17.01.2011 r. dot. udrożnienia przepustu w m. Drwalewice oraz wykonania w pasie drogowym urządzeń odbierających wodę. Powyższa decyzja została wydana bez prawidłowego rozpatrzenia stanu prawnego dla tego typu inwestycji. Odwodnienie wód z rowów przydrożnych do rowu melioracyjnego, który znajduje się w pobliżu działek (ok. 300 mb) wymaga uzyskania pozwolenia wodno – prawnego. Próby wykonania robót spotkały się z dużą nieprzychylnością i interwencjami łącznie z blokadą drogi powiatowej. Koszt wykonania robót przez PZD za zgodą stron wyniósłby 2-3 tys. zł, a według projektu 40-50 tys. zł z uwagi na konieczność wykonania w obrębie skrzyżowania kolektora deszczowego. Ponadto na niektórych odcinkach odwodnienia istnieje konieczność zabezpieczenia skarp rowu betonowymi płytami prefabrykowanymi. Rozwiązanie techniczne spowodowane jest szerokością pasa drogowego. PZD w Grójcu podjął działania w celu uzyskania pozwolenia wodno – prawnego a w dalszej kolejności pozwolenia na budowę. To nie jest tak, że PZD nie chce tego wykonać, tylko procedury są skomplikowane i bardzo czasochłonne.
Naczelnik Wydz. RLiOŚ Teresa Ostatek wyjaśniła, że wystąpiono o wydanie pozwolenia wodno – prawnego na wykonanie odwodnienia. Postępowanie nie jest proste, ponieważ w sprawie są strony. Pani Gajewska w pierwszej fazie nie została uznawana za stronę, gdyż inwestycja byłaby realizowana poza jej terenem. Ustanowione w postępowaniu strony nie wyrażają zgody na wykonanie rowu poddając w wątpliwość czy pas drogowy jest wystarczający, czy nie odbędzie się to kosztem działek, które miały być swobodne od drogi, czy nie zmniejszy to ich wartości, bo wzdłuż całej długości będzie rów. Należy też wykonać zjazdy. Wydz. RLiOŚ wniósł do PZD o dostarczenie decyzji o warunkach zabudowy, ponieważ przewidywany zakres prac wymaga pozwolenia na budowę. PZD wystąpił do Gminy o wydanie takiej decyzji. Trudno powiedzieć, kiedy zakończy się postępowanie i jakie będą dalsze wyniki. Prawdopodobnie od decyzji Wydziału właścicielki działek przylegających do projektowanego rowu się odwołają. Do wyjaśnienia pozostaje też kwestia własności, były pomiary geodezyjne, ale osoby przeciwne wniosły zastrzeżenia do prawidłowości wytyczenia pasa drogowego oraz zarzuty, że będą dodatkowe koszty utrzymania rowu. Z uwagi na powyższe postępowanie zostało zawieszone, od tego przeciwne strony się odwołały i obecnie toczy się postępowanie w trybie zażaleniowym w organie odwoławczym. Wydział nie wyda pozwolenia dla PZD na wykonanie rowu dopóki nie będzie prawomocnej decyzji o warunkach zabudowy, a to potrwa co najmniej pół roku. Następnie Pani Naczelnik odniosła się do działań Gminy, która prowadziła postępowanie o naruszenie stosunków wodnych w trybie innego artykułu prawa wodnego. Decyzja określała termin i potrzebę wykonania urządzenia odwadniającego, ale bez określenia parametrów urządzenia. Gmina nie badała czy urządzenie, które spełni wszystkie wymogi jest możliwe. Gdyby biegły określił warunki wykonania urządzenia PZD przystąpiłby do realizacji. Toczące się procedury sprawiły, że PZD nie był w stanie dotrzymać terminu decyzji wójta, poza tym w sprawach dot. zakłócenia stosunków wodnych taki termin nie powinien być wyznaczany. Oprócz tego nie określono warunków wykonania rowu, żadnych parametrów i danych na temat znajdujących się tam mediów.
Pani Aneta Bęczkowska stwierdziła, że działka Pani Gajewskiej jest niewielka, wynosi ok. 25 arów w porównaniu do mojej działki 2,5 ha. Pani Gajewskiej chodzi wyłącznie o odwodnienie swojej działki, a PZD zajmuje się, ale odwadnianiem dróg. Znajdująca się tam droga powiatowa jest położona wyżej, nie jest zagrożona. Działka Pani Gajewskiej jako jedyna na tamtym terenie nie ma wykonanej melioracji, była propozycja przyłączenia, ale właścicielka nie wyraziła zgody. Na żadnej mapie nie ma zaznaczonego rowu, skąd nagle wzięły się tam jakieś rurki.
Pani Monika Bęczkowska stwierdziła, że wójt wystąpił do Sądu Administracyjnego
i napisał o degradacji rowu, a tam nie ma i nigdy nie było żadnego rowu. Nic dziwnego, że Sąd w Płocku oparł się na stwierdzeniu urzędu. Na omawianej działce znajduje się 8 słupów, transformator a także wodociąg, gaz i inne media. Jeszcze pokopać dookoła rowem to nic nie zostanie. Należy też rozważyć, jakie to są koszty. Kiedy rodzice uczniów szkoły w Drwalewie wystąpili o zrobienie chodnika to usłyszeli, że gmina nie ma środków, powiat też, a przecież chodziło o poprawę bezpieczeństwa dzieci. Pani Gajewska miała propozycję wywyższenia działki lub wykopania stawu, ale się nie zgodziła. Poza tym zabudowania jej nie są zalewane, bo stoją wyżej.
Radny Mariusz Wojno powrócił na salę. Obecnych 15 radnych.
Przewodniczący Komisji Transportu Zbiorowego i Dróg Publicznych Stanisław Woźniak stwierdził, że sprawa wiąże się z wzajemnym zacietrzewieniem mieszkańców w zakresie wykonania zwykłego odwodnienia i spowodowania bezpiecznego przejazdu drogą. W ubiegłym roku Komisja wizytowała powyższe skrzyżowanie. Rozwiązanie jest proste, tylko najpierw strony konfliktu muszą się miedzy sobą porozumieć. Komisja na posiedzeniu w dniu 22 lutego 2013 r. po wnikliwej analizie jednogłośnie uznała skargę p. Kariny Gajewskiej za niezasadną. Jednocześnie Komisja zaproponowała wystąpienie do Gminy Chynów z propozycją współfinansowania wykonania rowu krytego na długości ok. 300 mb.
Projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg w Grójcu przedstawił Przewodniczący Rady Witold Wójcik (załącznik). Głosowało 15 radnych. Uchwałą Nr XXVII/159/2013 jednogłośnie skargę uznano za niezasadną, 15 głosów.
Ad. 8.11
Przewodniczący Rady odczytał skargę mieszkańców Gminy Belsk Duży na działalność Dyrektora PZD w Grójcu (załącznik).
Dyrektor PZD w Grójcu Tadeusz Jachoski stwierdził, że skarga zawiera kilka odrębnych spraw i kolejno odniósł się do poszczególnych zagadnień. Sprawa topoli w m. Wilczogóra. W celu wycinki niezbędna jest decyzja Urzędu Gminy w Belsku Dużym. PZD w ciągu 14 dni od uzyskania zobowiązuje się dokonać wycinki, ale przy zachowaniu obowiązujących zasad. Według ustawy o ochronie przyrody wycinki drzew można dokonać od października do końca lutego ze względu na okres lęgowy ptaków. Ponadto muszą być odpowiednie warunki atmosferyczne tj brak opadów
i słaby wiatr. Koszt to kwota ok. 3 - 4 tys. zł. W 2012 r. na całym ciągu drogowym o dł. 13.241 mb drogi powiatowej Nr 1606 Dobryszew – Rożce – Trzylatków Parcela (gm. Belsk Duży 10.009 mb, gm. Błędów 3.232 mb) została w ciągu 30 dni wykonana przez brygadę PZD przy użyciu rębaka „Skorpion” wycinka krzaków łącznie z utylizacją. Kontrole stanu potwierdzają zachowanie skrajni poziomych i pionowych lewej i prawej strony jezdni. Jeśli chodzi o poszerzenie drogi Nr 1606W na odc.o dł. 1167 mb. Pan Dyrektor wyjaśnił, że wartość wykonanych robót wyniósł 200 tys. zł brutto. Została przeprowadzona procedura przetargowa w wyniku, której wyłoniono wykonawcę. W tym miejscu szczegółowo omówił zakres robót oraz przedstawił informację dot. wskaźników zagęszczenia i wykonanych atestów. Odbiór robót nastąpił przy udziale przedstawicieli Starostwa, Urzędu Gminy, PZD w Grójcu, inspektora nadzoru, którym jest Pan Zbigniew Słomka a nie Dyrektor PZD oraz przedstawiciel wykonawcy. Gwarancja obejmuje okres do dnia 21 sierpnia 2014 r. Przegląd po okresie zimowym jest zaplanowany na przełom maja – czerwca br. Jeśli chodzi o odwodnienia na drodze powiatowej Nr 1611W Sadków Szlachecki – Dąbrówka Pan Dyrektor wyjaśnił, że roboty odwadniające zostały wykonane w ramach bieżącego utrzymania dróg, zgodnie z uzgodnionym rzeczowym zakresem robót przy uwzględnieniu sztuki budowlanej i normatywu technicznego po wykonanej niwelacji w terenie. Była zgoda i deklaracja właściciela terenu o wykonaniu odpływu na swojej działce. Odbyło się w tej sprawie spotkanie w terenie, niestety nie protokołowane. Dyrektor PZD nie posiada kompetencji na wydanie zezwolenia na wykonanie przez Pana Dudka ogrodzenia w dolnej części betonowego. PZD zaproponował spotkanie z Panem Dudkiem w celu wskazania propozycji technicznych pozwalających na rozwiązanie problemu odwodnienia, ale brak jest zgody. Jedynym rozwiązaniem jest zorganizowanie w terenie wizji technicznej z udziałem PINB oraz Wydz. RLiOŚ. W przypadku ewentualnego stwierdzenia nieprawidłowości Urząd Gminy w Belsku Dużym skieruje zawiadomienie do powyższych jednostek o wykonaniu budowli niezgodnie z przepisami i zakłóceniu stosunków wodnych. W sprawie przebudowy skrzyżowania drogi wojewódzkiej
Nr 725 Rawa Maz. – Belsk Duży z drogą powiatową Nr 1613W Pan Dyrektor przytoczył zapis art. 23 ustawy o drogach publicznych, który brzmi: „Budowa, przebudowa, remont, utrzymanie i ochrona skrzyżowań dróg różnej kategorii wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi w pasie drogowym oraz urządzeniami bezpieczeństwa i organizacji ruchu, związanymi z funkcjonowaniem tego skrzyżowania należy do zarządcy drogi właściwego dla drogi wyższej kategorii”. Za stan dróg wojewódzkich odpowiada Marszałek Województwa oraz Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich. Działania PZD to utwardzenie pobocza destruktem po stronie lewej na odcinku o dł. 150 mb. Znaki drogowe pionowe B-36 zakaz zatrzymywania się. W przypadku zatrzymania się pojazdów „TIR” PZD dokonuje zgłoszenia do Wydz. Ruchu Drogowego KPP w Grójcu. Na zakończenie wystąpienia Pan Dyrektor zapewnił, że w pracy jest dysponowany. Pozostaje do dyspozycji w siedzibie PZD lub na Obwodzie Drogowym a jeśli w terenie to pod telefonem komórkowym. Dodał, że od 14 lat nie korzysta z kierowcy, sam jeździ samochodem służbowym, którego przebieg dzienny wynosi 120- 160 km.
Pan Ireneusz Bałut w pierwszej kolejności nakreślił zastrzeżenia związane z funkcjonowaniem PCM w Grójcu pod kątem występowania przypadków nie przyjęcia w początkowej fazie pacjenta do szpitala. Ponadto poruszył kwestię zbyt długiego czasu oczekiwania na przybycie karetki na miejsce. Być może wynika to z faktu, że dyspozytornia jest w Radomiu, karetki przyjeżdżają z odległych miejscowości, kierowcy nie zawsze znają topografię naszego terenu. Kontynuując mówca poruszył sprawy związane z inwestycjami na drogach powiatowych. W pierwszej kolejności nakreślił uwagi do sposobu wykonywania inwestycji i nie do końca właściwego nadzoru nad wykonaniem modernizacji drogi Wilczogóra – Grójec w m. Odrzywołek. Ponadto zgłosił zastrzeżenia dot. odbioru technicznego odcinka 1.200 mb drogi powiatowej w m. Wilczogóra. Kolejna sprawa, którą mówca omówił to wykonanie przepustu na drodze powiatowej Nr 1611W Sadków Szlachecki – Dąbrówka
w m. Sadków Szlachecki i związanym z tym zakłóceniem odpływu wód nawierzchniowych oraz wydanie zezwolenia na wykonanie przez Pana Dudka ogrodzenia na podłożu betonowym. Następnie nakreślił uwagi wiążące się z wyjazdem z firmy EKO-FRUT w m. Rębowola i niebezpieczeństwem jakie dla użytkowników drogi stwarzają oczekujące samochody ciężarowe. Szczegóły wystąpienia zawiera załącznik do niniejszego protokołu.
Sołtys wsi Wilczogóra Bożena Korzenko odniosła się do sprawy wycinki gałęzi nad drogą powiatową, w tym usunięcia topoli oraz przedstawiła uwagi dot. remontu drogi Grójec- Rożce na odc. od skrzyżowania w m. Odrzywołek w kierunku Wilczogóry. Poinformowała, że w odpowiedzi na pismo Pan Dyrektor zorganizował spotkanie techniczne, na którym w kwestii wycinki bardzo szybko osiągnięto porozumienie. Część prac została już wykonana, gałęzie które zahaczały ciężarowe samochody zostały wycięte i zmielone. W sprawie drzewa procedury zostały już załatwione. Pan Dyrektor zobowiązał się do końca marca je usunąć. Szkoda tylko, że potrzebne było pismo oraz specjalne spotkanie, żeby sprawa ciągnąca się od ponad trzech lat i kilka razy poruszana na Sesji Rady Gminy w Belsku Dużym, również w obecności Dyrektora PZD znalazła wreszcie pozytywne rozwiązanie. Powinno być więcej współpracy, aby nie było sytuacji, że małe rzeczy urastają do wielkich problemów. Druga podniesiona przez Panią Sołtys sprawa związana jest ze sposobem realizacji poszerzenia drogi. Wszystkie praca modernizacyjne były kolejno i właściwie wykonywane. Remont odbywał się kompleksowo, łącznie z wycinką krzaków, wykopaniem rowów czy utwardzeniem pobocza po obu stronach. Niestety na sam koniec zabrakło niewiele, a mianowicie zagęszczenia poprzez posypanie drobnym kruszcem w celu zaklinowania i utwardzenia. Pan Dyrektor twierdzi, że wszystko przebiegało i jest dobrze zrobione, to czemu dopiero po trzecim razie nastąpił odbiór. Wykonawca wprawdzie dowiózł kruszcu, tyle że posypał tu i tam, niestety zdecydowanie wybiórczo.Mimo to odbiór nastąpił, badania wypadły dobrze widocznie zbadano akurat te uzupełnione odcinki. Jak to faktycznie wygląda można zobaczyć jadąc tą drogą. Niemniej na spotkaniu w Odrzywołu również w tej sprawie doszło do porozumienia. Pan Dyrektor zapewnił, że jest na wykonanie gwarancja. W maju odbędzie się wizja w terenie, zostanie ocenione, co jest do zrobienia i wykonawca będzie zobowiązany to poprawić. Tyle, że doświadczenie w odniesieniu do napraw gwarancyjnych jest przykre. Na poparcie tych słów Pani Korzenko przypomniała niemiłą sytuację związana z modernizacją drogi przebiegającej przez m. Wilczogóra i nie wywiązaniem się z obietnicy zaproszenia zainteresowanych stron na odbiór. Czy naprawdę rzecz polega na tym, że w każdej nawet najmniejszej sprawie należy pisać do powiatu pismo. Na zakończenie spytała jakie są kryteria i co powoduje, że ta droga będzie robiona w tym roku a inna nie. Droga Grójec – Rożce miała być traktowana priorytetowo. Były plany, że będzie robiona w pierwszej kolejności, 2/3 poboczy zostało utwardzonych. Prace miały być w tym roku kontynuowane i położony asfalt, inaczej mija się to z celem a z informacji w prasie wynika, że będzie robiona droga, ale w Błędowie. Tym bardziej że wójt Belska Dużego zarezerwował środki w budżecie.
Radny Waldemar Kopczyński opuścił salę obrad. Obecnych 14 radnych.
Wicestarosta Janusz Różycki podkreślił, że nie wie o żadnej drodze w Błędowie, która ma być finansowana w większej części przez powiat niż przez gminę. Nie zawsze należy wierzyć we wszystko co się czyta. Generalnie decyduje Rada Powiatu w oparciu o opinię wypracowywaną przez Komisję Transportu Zbiorowego i Dróg Publicznych. Wszelkie inwestycje muszą mieć zapis w uchwale budżetowej.
Udział ma również Zarząd Powiatu poprzez przygotowywania projektów uchwał.
W odniesieniu do wypowiedzi dot. szpitala poprosił, aby uwagi o nieprawidłowościach dot. określonych świadczeń medycznych przekazywać do Starostwa. Podanie szczegółów zdarzenia pozwoli zidentyfikować, o które świadczenie chodzi. Powiat również nie jest zadowolony z faktu, że dyspozytornia ratownictwa medycznego znajduje się w Radomiu. Starostwo nie miało na to żadnego wpływu. Zmieniała się organizacja ratownictwa w całym kraju. Jeśli będziemy zgłaszać nieprawidłowości to wspólnie uda się wyeliminować wszelkie negatywne sytuacje. Pozwoli to na lepsze i sprawniejsze działanie systemu. Umowa obowiązuje na 3 lata licząc od połowy zeszłego roku. Powiat miał jedynie wybór, być podwykonawcą radomskiej jednostki lub pozwolić wejść z karetkami na ten teren innej firmie.
Pani Teresa Malon poruszyła problem zakłócenia naturalnego ceku wodnego i zagrożeń z tym związanych dla osób a przede wszystkim dla znajdującej się tam drogi bardzo zniszczonej przez tworzącą się ciągle zastoinę wodną. Stwierdziła, że wykazała dobra wolę, chociaż po jej stronie nigdy nie było rowu. Nie było takiej potrzeby, ponieważ woda spływała na drugą stronę na pole rodziców i dalej do rz. Jeziórki. Pojawił się nowy właściciel i powstał problem. W związku z tym po jednej stronie drogi rów wykonał powiat, po drugiej gmina, rurę pod przejazd kupiła za własne pieniądze i usunęła żywopłot. Niestety woda nadal stoi bo nie ma prawidłowego odpływu. Prawdopodobnie przyczyna leży w wykonaniu przez Pana Dudka nieprawidłowego ogrodzenia. Spytała Pana Dyrektora co zrobi w tej kwestii PZD, skoro urzędnicy wydali decyzję nie przewidując konsekwencji.
Dyrektor Tadeusz Jachoski wyjaśnił, że Urząd Gminy w Belsku Dużym wystąpił do PINB w Grójcu o zbadanie zaistniałej sytuacji. W dniu 12 marca br. odbędzie się spotkanie w terenie przy udziale Pana Dudka. Jeżeli nie zastosuje się on do przedstawionych propozycji PZD wystąpi do PINB w Grójcu oraz Wydz. RLiOŚ.
Następnie Pani Teresa Melon poruszyła sprawę braku utwardzenia wykonanego rowu, co prowadzi do jego szybkiej degradacji. Poza tym złe wyprofilowanie powoduje przelewanie się na jej posesję całej masy wody wraz z ziemią, przez przepust, co sukcesywnie doprowadza do jego niedrożności.
Dyrektor PZD w Grójcu stwierdził, że sprawę trzeba rozpatrzyć na miejscu, zaprosił Panią Melon do udziału we wspomnianym spotkaniu w terenie. Sprawa będzie badana.
Pani Teresa Malon spytała czy próbki materiału są pobierane przez służby PZD w Grójcu w momencie wylewania na drogę.
Dyrektor PZD w Grójcu wyjaśnił, że remonty cząstkowe są wykonywane w technologii powierzchniowego utrwalenia grysami i emulsją. PZD może materiały pobierać w czasie trwania prac, niemniej każdy wykonawca przed przystąpieniem ma obowiązek przedłożenia dokumentów i świadectw jakości materiałów tj. emulsji asfaltowej i grysu.
Pani Teresa Malon stwierdziła, że w strukturze laboratoryjnej istnieje coś niezależnego, wykonać można każdy atest czy certyfikat, który zadowoli inwestora. Pobranie od czasu do czasu niezależnej próbki udaremni w przyszłości jakąkolwiek chęć oszukania PZD.
Dyrektor PZD wyjaśnił, że remonty cząstkowe są wykonywane remonterami drogowymi
i wszystkie materiały, które są używane muszą być kruszywami płukanymi. W innym przypadku sprzęt wymagałby ciągłych i kosztownych napraw.
Radny Gminy Belsk Duży Krzysztof Witczak poprosił Radę o rozstrzygniecie sprawy skrzyżowania w m. Rębowola. W pobliżu skrzyżowania znajdują się dwa przystanki autobusowe. Z jednej strony znajduje się park ograniczający widoczność. Skręcające do Firmy ECO-FRUIT samochody „Tir” wykonując manewr wjeżdżają na sąsiedni pas ruchu, podobnie przy wyjeżdżaniu. Zagraża to bezpieczeństwu, dlatego sprawę należy jak najszybciej rozwiązać. Nie ma żadnej informacji o .wydaniu decyzji o warunkach zabudowy. Firma o takiej działalności jest potrzebna w tym rejonie, ale trzeba zastanowić się jak rozwiązać problem tego skrzyżowania.
Wicestarosta Janusz Różycki stwierdził, że powiat dostrzega, że skrzyżowanie faktycznie wymaga przebudowy. W najbliższym czasie Dyrektor PZD zorganizuje spotkanie wszystkich zainteresowanych, przy czym niezbędna będzie obecność przedstawicieli zarządu wojewódzkiego bo to droga wojewódzka więc muszą wyrazić zgodę i ponieść większość finansowania.
Radny Grzegorz Rejer opuścił salę obrad. Obecnych 13 radnych.
Przewodniczący Komisji Stanisław Woźniak stwierdził, że Dyrektor PZD nie jest w stanie spowodować spotkania w sprawie rozpatrzenia przebudowy skrzyżowania. Radny postawił wniosek, aby w spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Zarządu Grupy Producenckiej, Wojewódzkiego Zarządu Dróg, PZD, Starostwa oraz Komisji Transportu. Część dofinansowania dot. modernizacji skrzyżowania rzeczywiście powinien pokryć zarząd wojewódzki. Należy dobudować rów kryty po obu stronach. Trzeba to na miejscu ocenić i sporządzić protokół porozumienia określający konkretne obowiązki finansowe każdej ze stron. Wstępna ocena kosztów to kwota ok. 150 tys. zł. To że do tej pory nie doszło tam do poważnego wypadku śmiertelnego jest dużym szczęściem, ale każdego dnia może się to zdarzyć z uwagi na występujące niebezpieczeństwo. Zapis ustawy o drogach publicznych wyraźnie mówi, że skrzyżowanie wykonuje zarządca drogi wyższego rzędu, w tym wypadku Wojewódzki Zarząd Dróg. Natomiast pkt 4 powyższej ustawy mówi, że koszt naprawy czy modernizacji ponosi inicjator, tak więc powiat rozpoczynając modernizację musiałby na siebie wziąć cały ciężar finansowy.
Przewodniczący Rady zobowiązał się do zorganizowania powyższego spotkania.
Radny Adolf Maciak wyjaśnił, że uczestniczył przy tworzeniu rowu w m. Sadków Szlachecki i od razu zwrócił uwagę, że woda nie będzie miała gdzie odpływać. Obecni Dyrektor PZD i sołtys zapewnili, że będzie to odprowadzone do rzeki Jeziórki
przez pole Pana Dudka. Powiat szybko wykonał rów i wójt również. Niestety sprawdziły się wstępne przewidywania, woda nie spływa. Trudno stwierdzić czy przyczyną jest wykonanie ogrodzenia. Należy sprawdzić czy zostało wykonane zgodnie z prawem, tyle że nie do końca leży to w gestii Dyrektora PZD, gdyż sprawa dot. prywatnego terenu. Trzeba jak najszybciej porozmawiać z Panem Dudkiem i do końca wyjaśnić sprawę. Kolejną poruszoną kwestią jest poszerzenie drogi. Chcielibyśmy, aby wszystkie tego typu prace związane z poszerzeniem wyglądały tak jak to się działo na tym właśnie odcinku. Prawdą jest, że odbyło się to sprawnie również dzięki sołtysom, którzy bardzo mocno tego doglądali. Skoro przedstawiciele powiatu i gminy podpisują odbiór końcowy, nie zgłaszają uwag, to obecnie jedynie w ramach gwarancji można wnosić jakieś zastrzeżenia. Na przyszłości przy odbiorze należy zwrócić szczególniejszą uwagę. W kwestii skrzyżowania w m. Rębowola faktem jest, że samochody ciężarowe skracają sobie tym odcinkiem drogę. Ruch w tej okolicy jest duży, a powstanie grupy producenckiej zwiększyło problem. Skrzyżowanie nie za bardzo nadaje się nawet dla samochodów osobowych, powstało wiele lat temu. Należy naciskać na WZD o przybudowę tak bardzo niebezpiecznego skrzyżowania, tym bardziej, że sprawa ciągnie się od trzech lat. Gdyby udział powiatu był niewielki nie powinniśmy się od tego uchylać, niemniej przy obecnej sytuacji finansowej nie może wziąć takiego obciążenia na siebie.
Pani Bożena Korzenko stwierdziła, że również uważa że remont był prowadzony poprawnie, niestety na koniec nieco zabrakło, chodzi o trochę drobnego kruszcu i drogę można będzie pokazywać jako przykład bardzo dobrego wykonania. Zaapelowała do Rady, aby droga zaczęta została dokończona poprzez utwardzenie i położenie asfaltu.
Radny Stanisław Woźniak stwierdził, że nie twierdzi, że powiat powinien tą inwestycje wykonywać. Powiat powinien zorganizować spotkanie. Przy tworzeniu grupy producenckiej zabrakło wyobraźni ile samochodów faktycznie będzie tam jeździło. Dlatego konieczny jest udział przedstawicieli grupy producenckiej w spotkaniu.
Radny Adolf Maciak zwrócił się pod adresem Starosty o ustawienie na drodze Nr 725 od strony Belska Dużego oraz od strony Błędowa znaków ograniczających do 40 km.
Pani Bożena Korzenko stwierdziła, że wielokrotnie występowała z zapytaniem dotyczącym modernizacji drogi w m. Wilczogóra wykonywanej w 2010 r. i niestety do dnia dzisiejszego nie uzyskała odpowiedzi.
Dyrektor PZD w Grójcu wyjaśnił, że w tym momencie nie dysponuje dokumentami.
Wyjaśnił, że od trzech lat odstąpiono od wykonywania warstwy wyrównawczej 20 kg, nie ma możliwości ułożenia warstwy 8 mm z układanki. Również odstąpiono od 50 kg tj. warstwy 1 cm. Obecnie podstawowy standard dla ruchu lekkiego KR – 1 (8 ton nacisku na jedną oś) to 4 cm warstwa dolna i 4 cm warstwa górna. Na drodze w m. Wilczogóra było wykonanie warstwą wyrównawczą 2 cm i ścieralną 3 cm. Niestety w ubiegłych latach główny nacisk był kładziony na długość remontowanych odcinków kosztem jakości, bez wykonania poboczy, rowów, przepustów czy zjazdów. Natomiast w ramach prac utrzymaniowych PZD jest w stanie zabezpieczyć potrzeby w zakresie powyżej wspomnianej drogi.
Radny Jerzy Bińkiewicz stwierdził, że po wysłuchaniu wypowiedzi gości i wyjaśnień Pana Dyrektora ma dylemat jak podejść do tematu, gdyż w jego odczuciu nie jest to skarga a jedynie prośba o interwencję. Czy Rada powinna to głosować.
Radca Prawny Marian Seweryn wyjaśnił, że pismo zostało zakwalifikowane jako skarga, porządek obrad został przyjęty. W przypadku wątpliwości radny ma prawo wyrazić to w głosowaniu. Procedury formalnej trzeba dochować.
Radny Stanisław Sitarek stwierdził, że skarga jest i należy ją głosować. Natomiast na przyszłość radny zwrócił uwagę, że jest merytoryczna komisja, która powinna się tym tematem zająć, która po dokonaniu wnikliwej analizy przedstawi nam stanowisko. Jest wtedy czas zapoznania się z dokumentami, zdaniem wszystkich zainteresowanych. Można zbadać sprawę w terenie. Szanujmy czas swój i innych.
Przewodniczący Rady wyjaśnił, że skierował skargę do Komisji Transportu. Jej członkowie byli również zaproszeni na spotkanie w Odrzywołku, gdzie temat był wnikliwie omówiony.
Przewodniczący Komisji Transportu Zbiorowego i Dróg Publicznych Stanisław Woźniak poinformował, że odbyło się spotkanie w Odrzywołku pod kątem wyjaśnienia wszystkich aspektów. Ponadto na posiedzeniu w dniu 22 lutego 2013 r. komisja wnikliwie analizowała temat i w podsumowaniu drodze glosowania jednogłośnie uznała skargę na działalność Dyrektora PZD w Grójcu za niezasadną.
Przewodniczący Rady Witold Wójcik odczytał projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg w Grójcu (załącznik). Głosowało 13 radnych. Uchwałą Nr XXVII/160/2013 większością głosów skargę uznano za niezasadną, 8 głosów przy 5 „wstrzymujących się”.
Ad. 9
Radny Stanisław Binkiewicz stwierdził, że Gmina Grójec prowadzi postepowanie w sprawie wydania pozwolenia na powstanie w m. Słomczyn regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów z Zakładu Usług Komunalnych „Błysk”. Zakres działania firmy budzi niepokój mieszkańców i uzasadnioną obawę pogorszenia warunków w tym rejonie. Powiat posiada w tym obszarze swoje działki, czy powiat uczestniczy w postepowaniu, co wie na ten temat i jakie jest stanowisko w tej sprawie.
Wicestarosta Janusz Różycki wyjaśnił, że powiat jest zaangażowany jako służba środowiskowa i budowlana. Nie ocenia inwestycji pod kątem celowości a jedynie prawidłowości, jeżeli są wymagane dokumenty i zezwolenia nie może jej wstrzymać. Organem decyzyjnym jest gmina, która ustala warunki zabudowy.
Naczelnik Teresa Ostatek wyjaśniła, że gmina prowadzi postepowanie o wydanie decyzji środowiskowej. Starostwo zostało o tym poinformowane i w pierwszym etapie wystosowało pismo dot. analizy sprawy pod kątem wielkości przedsięwzięcia, gdyż pierwotne założenia mówiły o powstaniu dwóch zakładów z określoną mocą przerobu surowca. W wyniku tych postępowań Starostwo wniosło o wykonania raportu, gdyż były zastrzeżenia do zbilansowania inwestycji. Obecnie sprawa dot. jednego zakładu, postepowanie jest prowadzone dla jednej działalności tj. połowy odpadów wstępnie przewidzianych do przerobu. Konieczna była analiza oddziaływania na najbliższe sąsiedztwo, głównie uciążliwości dla mieszkańców i wpływu na środowisko. Powiat nie jest stroną, nasza własność to jedynie odcinek drogi dojazdowej. Sprawę prowadzi gmina, odbyła się rozprawa administracyjna. Mimo, że merytorycznie nas to nie dot. Wydział RLiOŚ zapoznał się z raportem i wyraził uwagi głównie pod kątem uciążliwości zapachowych oraz ewentualnego wpływu na obniżenie wartości terenu.
Ad. 10
Przewodniczący Rady odczytał wniosek sześciu radnych dot. poparcia inicjatywy nadania nazwy „Żołnierzy Wyklętych” rondu przy zbiegu ulic Armii Krajowej, Kościelnej i Poświętne w Grójcu (załącznik).
Wicestarosta Janusz Różycki wyjaśnił, że powyższe rondo jest w zarządzie powiatu, ale nadanie nazwy jest kompetencją gminy. Możemy jedynie wyrazić swoją opinię.
Radny Janusz Karbowiak wyjaśnił, że pierwszy wniosek o nadanie nazwy wpłynął do Rady Miejskiej w Grójcu w październiku 2012 r. Przewodniczący Rady poinformował, że będzie ogłoszony konkurs i po wyłonieniu jednej z propozycji, przegłosuje ją Rada Miejska w Grójcu. Intencją radnych jest poparcie inicjatywy wnioskodawców nadania imienia Żołnierzy Wyklętych poprzez przyjęcie przez Radę stanowiska.
Radca Prawny wyjaśnił, że wyrażenie stanowiska przez Radę Powiatu wymaga trybu podjęcia uchwały, co w tym punkcie porządku obrad nie jest możliwe.
Radna Małgorzata Woźniak zauważyła, że głosowanie w tym punkcie porządku obrad dowiedzie, że radni nie znają i nie respektują prawa.
Pan Wicestarosta zaproponował złożenie przez radnych podpisów pod odczytanym wnioskiem i przekazanie do Rady Miejskiej w Grójcu.
Radny Stanisław Sitarek zauważył, że Rada Gminy w Błędowie przegłosowała sprawę jednogłośnie a mecenas obecny na posiedzeniu nie wniósł zastrzeżeń. Pozostałe samorządy też wyraziły swoje poparcie. Rada Powiatu w każdej chwili może poprzeć inicjatywę, która nie niesie żadnych skutków finansowych. Podjęcie uchwały będzie pomocne w podjęciu decyzji przez Radę Miejską w Grójcu.
Radny Grzegorz Rejer zgłosił wniosek o wyrażenie poparcia inicjatywy poprzez podjęcie uchwały w tej sprawie.
Radca Prawny stwierdził, że zapis Statutu wyraźnie mówi, że przyjęcie przez Radę Powiatu stanowiska lub apelu może nastąpić wyłącznie w formie uchwały, a punkt związany z podejmowania uchwał został zamknięty.
Wicestarosta Janusz Różycki zaproponował przeniesienie na następną Sesję.
Radny Stanisław Sitarek podkreślił, że podobne stanowisko Rada przyjęła w sprawie GMO oraz Telewizji „Trwam”. Sejm RP ustanowił 1 marca dniem pamięci Żołnierzy Wyklętych, oddajmy im cześć poprzez przyjęcie powyższej uchwały.
Radny Grzegorz Rejer podtrzymał wniosek o przygotowanie projektu uchwały i głosowanie w dniu dzisiejszym.
Przewodniczący Rady poddał wniosek pod głosowanie. Głosowało 12 radnych. Wniosek został przyjęty większością głosów, 7 głosów „za” przy 5 „wstrzymujących się”.
Przewodniczący Rady ogłosił krótką przerwę w celu przygotowania projektu uchwały.
Po wznowieniu obrad Przewodniczący Rady Witold Wójcik odczytał projekt uchwały w sprawie nadania nazwy nowo wybudowanemu rondu. (załącznik) i poddał go pod głosowanie. Głosowało 12 radnych. Uchwała Nr XXVII/161/2013 została przyjęta większością głosów, 11 głosów „za” przy 1 „wstrzymującym się”.
Radny Stanisław Binkiewicz spytał o nagrody wypłacone w Starostwie w 2012 r.
Wicestarosta Janusz Różycki wyjaśnił, że w minionym roku prawie wszystkim pracownikom etatowym wypłacono nagrody z okazji „Dnia Samorządowca” oraz kilka indywidualnych na łączną kwotę 137.950 zł brutto. Członkowie Zarządu nie są na etacie i nie otrzymali nagród. Pan Starosta również, gdyż przyznanie nagrody należy do kompetencji Rady Powiatu.
Ad. 11
Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek Sesji został wyczerpany. Podziękował wszystkim za udział i o godzinie 14.45 zamknął posiedzenie wypowiadając formułę „Zamykam Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Informacje o stronie
Podmiot publikujący: |
Starostwo Powiatowe w Grójcu |
Odpowiada za treść: |
Rada Powiatu Grójeckiego |
Wprowadził: |
Nieznany, data: 03.04.2013 r., godz. 15.30 |
Ostatnia aktualizacja: |
Nieznany, data: 03.04.2013 r., godz. 15.30 |
Czas |
Administrator |
Opis zmiany |
03.04.2013 r., godz. 15.30 |
Nieznany |
Dodanie strony |