Główna treść strony
Protokół Nr XXVI
z sesji Rady Powiatu Grójeckiego odbytej w dniu 28 grudnia 2012 r. Sesja odbyła się w Sali Konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Grójcu.
Przewodniczący Rady Witold Wójcik o godzinie 10ºº otworzył Sesję wypowiadając formułę „Otwieram Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”. Następnie powitał Panie i Panów Radnych Powiatu Grójeckiego oraz Starostę Grójeckiego Pana Mariana Górskiego. Ponadto powitał zaproszonych gości oraz pracowników Starostwa.
Ad. 2
Przewodniczący Rady poinformował, że obecnie w Sesji uczestniczy 15 radnych, co pozwala na podejmowanie prawomocnych decyzji. Lista obecności stanowi (zał. nr 1) do niniejszego protokołu.
Ad. 3
Następnie Przewodniczący Rady zaproponował następujący porządek obrad.
1. Otwarcie sesji.
2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
3. Przyjęcie porządku obrad.
4. Sprawozdanie Starosty Grójeckiego z pracy Zarządu Powiatu od ostatniej sesji Rady Powiatu Grójeckiego i informacje Starosty Grójeckiego.
5. Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał w sprawach:
5.1. zmieniająca Uchwałę Budżetową Powiatu Grójeckiego na 2012 r.
5.2. uchwalenia zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Grójeckiego na lata 2012 – 2027.
5.3. uchwalenia Budżetu Powiatu Grójeckiego na rok 2013.
5.4. uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Grójeckiego na lata 2013 – 2027.
5.5. nadania statutu dla Domu Pomocy Społecznej w Lesznowoli,
5.6. nadania statutu dla Domu Pomocy Społecznej w Tomczycach,
5.7. nadania statutu dla Domu Pomocy Społecznej w Nowym Mieście n/Pilicą,
6. Interpelacje i zapytania radnych.
7. Wolne wnioski i oświadczenia radnych.
8. Zamknięcie posiedzenia.
Następnie przystąpiono do głosowania nad porządkiem obrad. Głosowało
15 radnych. Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie 15 głosów „za”.
Ad. 4
Sprawozdanie Starosty Grójeckiego z pracy Zarządu Powiatu i informacje Starosty Grójeckiego. – przedstawił Starosta Marian Górski /załącznik nr 2/.
Rada Powiatu przyjęła sprawozdanie do wiadomości.
Obecnych na sali obrad 19 radnych.
Ad.5
Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał w sprawach:
Wiceprzewodniczący Krzysztof Ambroziak zgłosił wniosek aby Skarbnik Powiatu nie omawiała projektu budżetu na 2013 r. ponieważ wszystkie uchwały finansowe były szczegółowo omawiane na wczorajszym wspólnym posiedzeniu Komisji.
Przewodniczący Rady poddał wniosek pod głosowanie. Wniosek został przyjęty
16 głosów „za” przy 1 „wstrzymującym się” i 2 głosach „przeciw”.
Przewodniczący dodał, że radni jak najbardziej mogą zadawać pytania i dyskutować na temat każdego projektu uchwały.
Ad. 5.1
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego zmieniający Uchwałę Budżetową Powiatu Grójeckiego na 2012 r. – w sposób szczegółowy omówiła Skarbnik Powiatu Jadwiga Ostrowska /załącznik nr 3/
Radny Powiatu Maciej Dobrzyński odniósł się do wysokości deficytu jaki będzie na koniec 2012 r. Pani Skarbnik informowała nas, że mają jeszcze wpłynąć środki finansowe do budżetu i czy te środki już wpłynęły.
W odpowiedzi Skarbnik Powiatu poinformowała, że kwota w wysokości 230 tys. zł.
z SP ZOZ Nowe Miasto została już wysłana ale na naszym koncie nie jest jeszcze zaksięgowana. Otrzymaliśmy także rezerwę z subwencji w kwocie 122.640 zł.
W dniu wczorajszym została wpłacona kwota 789.162 zł z tytułu sprzedaży majątku skarbu państwa z tej kwoty dla powiatu pozostanie 197.290 zł. Ogółem te trzy kwoty jakie powiat otrzyma to 550 tys. zł.
Starosta Marian Górski poinformował, że zostało przekształcone prawo użytkowania wieczystego nieruchomości o pow. 15 ha stanowiącej własność Skarbu Państwa i występuje ustawowa opłata w wysokości 789 tys. zł. ale my otrzymujemy różnicę pomiędzy wartością nieruchomości a wartością prawa użytkowania wieczystego. Otrzymujmy całą kwotę na konto ale dla siebie pozostawiamy ¼ kwoty
a pozostałą cześć oddajemy do Urzędu Wojewódzkiego. W dniu wczorajszym środki zostały nadane i czekamy na transze.
Radny Powiatu Maciej Dobrzyński powiedział, że bez rozważania czy środki już wpłynęły czy nie to na dzień dzisiejszy ile brakuje środków aby zamknąć budżet na 2012 r.
W odpowiedzi p. Skarbnik poinformowała, że ok. 1 mln zł. Następnie poinformowała, że czekamy jeszcze na środki w wysokości 600 tys. zł. z Urzędu Marszałkowskiego. Stan naszego konta wynosi obecnie 3.700.000 zł.
Przewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Jerzy Bińkiewicz poinformował, że na posiedzeniu w dniu 27 grudnia 2012 r. Komisja pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt uchwały.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało
20 radnych. Uchwała Nr XXVI/143/2012 została przyjęta 18 głosów „za” przy
1 głosie „wstrzymujących się” i 1 głosie „przeciw”.
Ad. 5.2
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego w sprawie uchwalenia zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Grójeckiego na lata 2012 – 2027. –
w sposób szczegółowy omówiła Skarbnik Powiatu Jadwiga Ostrowska – zał. nr 4.
Przewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Jerzy Bińkiewicz poinformował, że na posiedzeniu w dniu 27 grudnia 2012 r. Komisja pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt uchwały.
Wobec braku uwag Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu jawnym brało udział 20 radnych. Uchwała Nr XXVI/144/2012 została przyjęta większością głosów – 18 głosów „za” przy 1 głosie „wstrzymującym się” i 1 głosie „przeciw”.
Ad. 5.3
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego w sprawie uchwalenia Budżetu Powiatu Grójeckiego na 2013 r.-przedstawiła Skarbnik Powiatu Jadwiga Ostrowska -zał. nr 5.
Przewodniczący Rady Powiatu otworzył dyskusję.
Radny Powiatu Maciej Dobrzyński zabierając głos powiedział, że wiele razy mówiliśmy o trudnym okresie i problemach finansowych powiatu. Przyznam szczerze, że nie zauważyłem w ani jednym dziale jakichkolwiek oszczędności oprócz oczywiście inwestycji. Proszę mi wyjaśnić dlaczego tak się dzieje czy uważa
p. Skarbnik i Zarząd Powiatu, że mimo zadłużenia i trudnej sytuacji nie należałoby zaproponować jakichkolwiek korekcji tego budżetu. W niektórych działach daje się zaobserwować znaczne wydatki np. administracja ok. 500 tys. zł. więcej. Nie rozumiem takich posunięć i proszę o ich wyjaśnienie.
W odpowiedzi Skarbnik Powiatu poinformowała, że jeśli chodzi o administrację to kwota w wysokości 164 tys. zł. jest przeznaczona na nagrody jubileuszowe, które będą wypłacane w 2013 r. Do tego dochodzi dodatek zdrowotny i składa ZUS co łączenie będzie ok. 300 tys. zł. Natomiast pozostałe wydatki to wzrost kosztów
o 200 tys. zł. W projekcje budżetu można zauważyć oszczędności gdy weźmiemy pod uwagę budżet 2012 r., który był bardzo trudnym budżetem i we wszystkich dziedzinach były oszczędności. Budżet jest przygotowany na bazie budżetu tego roku. Mogę państwu przedstawić jakie budżety przedstawili dyrektorzy jednostek
i jakie mają opinie do tego co otrzymali. Wszyscy dyrektorzy może oprócz dwóch twierdzą, że budżet jest za mały.
Radny Powiatu Stanisław Binkiewicz zabierając głos zwrócił uwagę na oszczędności i wyraził swoje zmartwienie ponieważ nowy budżet jest zaplanowany na podstawie budżetu 2012 r. Mamy koszty przepisane z kosztów realizowanych
w 2012 ale dochody mamy o wiele niższe. Przy planowaniu niższych dochodów, koszty przepisujemy takie jakie były w roku poprzednim.
W odpowiedzi Skarbnik Powiatu wyjaśniła, że w tym roku mieliśmy o 800 tys. zł. nadwyżki budżetowej, która poszła na pokrycie zobowiązań z lat ubiegłych. Natomiast na przyszły rok nadwyżka budżetowa to ok. 3.700.000 zł. ta kwota pozostała i nie poszła na wydatki tylko zmniejszy zadłużenie.
Radny Powiatu Stanisław Binkiewicz powiedział, że nie możemy się oszukiwać środki nie poszły na wydatki ponieważ nie poszły na inwestycje, które to zostały radykalnie ograniczone. Powiat nie inwestuje i dlatego ma tą nadwyżkę. Jedyna oszczędność w tym budżecie to inwestycje. Nie inwestujemy tylko przejadamy te środki. Budżet w ciągu roku jest dopasowywany do wydatków. Przy niskich dochodach dodajemy 480 tys. zł. do funkcjonowania Starostwa. Następnie radny ustosunkował się do pracy komisji stałych w dniu poprzednim. Komisje trwały długo
i właściwie to dyskutowała strona rządząca. Doszedłem do wniosku, że nie można zgłosować inaczej jak przeciw ponieważ zostałem przekonany, że ten budżet jest marny. Przerabianie budżetu polega na zatwierdzaniu propozycji zarządu. Nie mówmy, że się narobiliśmy, że zostały uwzględnione wnioski opozycji bo tu nawet wnioski ze strony rządzącej nie zostały uwzględnione.
Skarbnik Powiatu przypomniała, że na poprzedniej sesji była dyskusja nt. zdejmowanych środków w kwocie 160 tys. zł. z płac w starostwie i też było oburzenie, że nie dajemy ludziom tylko bierzemy na inne wydatki. Dziś także uchwaliliśmy obniżenie na płacach w starostwie o 20 tys. zł. To nie jest tak, że nie ma oszczędności ponieważ Starostwa mógł te środki przeznaczyć dla pracowników
a tego nie zrobił.
Radny Powiatu Maciej Dobrzyński odnosząc się do projektu budżetu na 2013 r. poinformował, że budżet nie jest rewolucyjny ani przyszłościowy. Prawda jest taka, że żadna myśl, pomysł czy koncepcja nie została przedstawiona w tym budżecie. Dość wygodnym jest zwalanie na opozycję która mówi nie bo nie. Wygodnym jest także dla Zarządu pokazywanie gdzie jest problem w Zarządzie czyli wskazywanie Przewodniczącego Rady jako głównego winnego tego co się wydarzyło. Muszą sobie zdać Państwo sprawę, że tu nie ma ani jednego pomysłu konstruktywnego. Kiedy Komisja Drogowa wielokrotnie zwracała uwagę aby podjąć jakieś decyzje np. sprawa funkcjonowania PZD jak i zalecenia innych Komisji są ignorowane przez Zarząd. Jedynym ruchem finansowym jest ruch w dziale administracja publiczna, który polega na dodaniu kolejnych środków. Nie ma żadnych inwestycji w budżecie. Opozycja takiemu budżetowi mówi wyraźnie nie. Zbliża się trudny rok wszyscy to wiemy a my nic nie robimy. Czy za takim budżetem można podnieść rękę i nie przyłożyć się do skonstruowania budżetu, który będzie zawierał impulsy do zmian. Jedyny pomysł to wyemitowanie kolejnych za 3.700.000 zł obligacji aby spłacać zobowiązania. Dlaczego nie zaproponowane zostanie poszukanie tych 3 mln zł
w tym budżecie, dlaczego kolejny raz musimy się zadłużać. Nie rozumiem takich działań i nie można ich akceptować.
Starosta Maria Górski zabierając głos poinformował, że rozmowy na temat budżetu byłyby inne gdyby został przedstawiony budżet, który sumowałby wszystkie potrzebny dyrektorów poszczególnych naszych jednostek. Wtedy budżet byłby o ok. 15 mln większy i wtedy byśmy wprowadzali cięcia, które byłby widoczne. Te cięcia zostały zrobione wcześniej i został przedstawiony ten budżet a teraz nie ma gdzie robić tych cięć. Niektóre jednostki mają mocno ograniczony budżet i będą trudności aby go zamknąć. W dniu wczorajszym podło kilkakrotnie takie stwierdzenie, że niektórzy dyrektorzy naszych jednostek nie czują się gospodarzami powiatu tylko czują się gospodarzami swojego gospodarstwa. Nie czują i nie chcą wchodzić
w temat oszczędzania martwią się tylko o siebie i swoją kadrę a nie patrzą pod kątem powiatu. Podjęliśmy kierunki działania w oświacie. Padały też słowa, że jest coraz więcej kadry wykształconej a niestety poziom nauczania w rankingach nie jest najlepszy. Pracuje powołany zespół, który wpracuje jakiś działania zmierzające do poprawy sytuacji i oszczędności w oświacie np. łączenie jednostek gdzie będzie można zaoszczędzić na administracji. Podjęliśmy także temat związany
z funkcjonowaniem PZD w Grójcu. Dyrektor PZD codziennie informuje nas o swoich działaniach. Musimy podjąć decyzje albo dozbrajamy w sprzęt jednostkę albo ograniczamy zakres działania. W budżecie radnych interesuje najbardziej temat związany z drogami. Nie powrócimy do czasów kiedy powiat wykonywał znaczne inwestycje na drogach. Kiedyś były Komponenty A, B, C, D z których powiat korzystał. Co roku Urząd Marszałkowski przeznaczał środki finansowe na drogi powiatowe w wysokości 1 mln zł ale te czasy już się skończyły. Dostęp do tych środków jest utrudniony. Zmian oszczędnościowych w tym budżecie nie widać ponieważ zostały one dokonane wcześniej. Budżet na 2013 nie jest budżetem rozwojowym tylko budżetem „przetrwania”. Na ten budżet wpływa także sytuacja ekonomiczna kraju do tej pory nie mamy wskaźników, które będą dopiero po uchwaleniu budżetu państwa. Następnie Starosta odniósł się do sprzedaży majątku, poinformował że zwracał się radnych o rozreklamowanie tej sprawy. Obecnie nie została złożona żadna oferta na sprzedaż majątku w Nowej Wsi. Są problemy ze sprzedażą nieruchomości ponieważ jest taka koniunktura ale w budżecie musimy zapisać środki ze sprzedaży. Następna sprawa to sprzedaż mieszkań po byłym „hotelu pielęgniarek” gdzie tylko część osób jest chętnych do wykupu. W budżecie zakładamy sprzedaż a może się okazać że nic z tej sprzedaży nie będzie.
Radny Powiatu Maciej Dobrzyński mamy sesję poświęconą budżetowi na 2013 r.
i proszę od Zarządu o pomysły na to aby znaleźć środek, który umożliwi nam zmniejszenie zadłużenia, który zreorganizuje naszą działalność. Od strony Starosty żadnego takiego wniosku nie usłyszałem. Rozmowa na temat, że nie można sprzedać majątku nie jest dobrym kierunkiem, wysprzedawanie majątku nie jest rozwiązaniem jest jakąś koniecznością. Nikt z nas nie jest zadowolony, że musimy wysprzedawać nasz majątek. Oczekujemy konstruktywnych rozwiązań. Czekamy na takie słowa, że będziemy robić drogi ponieważ wzmocnimy PZD. My tego w cyfrach nie widzimy. Mówimy, że będziemy reorganizować działalność Starostwa a my działamy w odwrotnym kierunku zwiększamy zatrudnienie i zwiększamy środki. Jestem tu drugą kadencję i pamiętam jak budżet powiatu był na poziomie 50-60 mln zł. a teraz mamy na poziomie 90 mln zł. i mamy ciągle problemy ze znalezieniem
3 mln zł. na spłatę zadłużenia. Nie realizujemy budżetu za 2012 r. Zarząd nie potrafi sobie poradzić z jego realizacją. Podejmijmy tą męską decyzję i zrezygnujmy
z takiego zarządzania. Być może znajdzie się ktoś kto zacznie podejmować niepopularne decyzje ale tego wymaga sytuacja.
Wicestarosta Janusz Różycki poinformował, że dyskusja byłaby łatwiejsza gdybyśmy ten budżet jednak przeczytali. Słyszymy zarzuty, że nie ma oszczędności
w budżecie. Budżet zakłada nadwyżkę budżetową w wysoksoci ponad 3,5 mln zł. Te środki według budżetu pójdą na zmniejszenie zadłużenia. Zadłużenie zmniejszy się
z 47% na 43%. Czy zmniejszenie zadłużenia o 3,5 mln zł nie jest oszczędnością. Gdzie te oszczędności powstały, w tym roku do oświaty musimy dołożyć o 2-3 mln zł a w budżecie przyszłorocznym do oświaty dokładamy 600 tys. zł. Padły także słowa, że na inwestycje wydajemy zero a w tym budżecie suma inwestycji wynosi 6 mln zł.
Chcielibyśmy przeznaczyć więcej środków na inwestycje ale jest to jakaś kwota a nie zero. Opozycja ma tendencję do uogólniania pewnych sprawach. Jeśli oczekują Państwo konkretnych odpowiedzi to zadawajcie konkretne pytania.
Radny Powiatu Stanisław Binkiewicz powiedział, że w dyskusjach obawia się tego, że najłatwiej powiedzieć, że opozycja nie przeczytała budżetu i nic nie umie. Ja nie powiedziałem, że inwestycje są na poziomie zero tylko, że te zaoszczędzone środki to jest zmniejszenie inwestycji o wiele więcej niż 3.700.000 zł.
Radny Powiatu Stanisław Sitarek zabierając głos zwrócił się z zapytaniem czy my musimy ten budżet uchwalać w tym roku czy możemy trochę poczekać.
W odpowiedzi Starosta Marian Górski poinformował, że w dniu wczorajszym
p. Skarbnik informowała, że budżet na 2013 r. należy uchwalić do końca 2012 r.
Następnie oczytał art. 239 – uchwałę budżetową organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego podejmuje przed rozpoczęciem roku budżetowego,
a w szczególnie uzasadnionych przypadkach - nie później niż do dnia 31 stycznia roku budżetowego. W naszym przypadku nie ma szczególnych przypadków jeśli są to proszę mi wskazać.
Radny Powiatu Stanisław Sitarek odczytał art. 240 ust. 1 - do czasu podjęcia uchwały budżetowej, jednak nie później niż do dnia 31 stycznia roku budżetowego, podstawą gospodarki finansowej jest projekt uchwały budżetowej przedstawiony organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego. Pierwsza przyczyna dla której powinnyśmy tak postąpić to, że oprócz tych środków które mają rzeko przyjść to i tak mamy 1 mln zł deficytu. Jeśli coś uchwalamy to zróbmy to dobrze jak było to ze statutami DPS-ów.
Radny Powiatu Maciej Dobrzyński zwrócił się do Wicestarosty z zapytaniem dlaczego inwestycja w Nowym Mieście i w Warce kosztuje tak dużo. Inwestycja w Warce ma kosztować 17 mln zł. Inwestor który zabiera się do pracy i zamierza coś wybudować w założeniu mieści się w kwocie 10-12 mln zł. a nagle przewyższa wartość inwestycji dwukrotnie. Proszę o wyjaśnię tej sprawy w sposób konstruktywny dlaczego te inwestycje są przepłacane.
W odpowiedzi Wicestarosta Janusz Różycki poinformował, że wniosek który był składany do Urzędu Marszałkowskiego w sprawie inwestycji wareckiej opiewał na kwotę 15 mln zł. i było to 5 lat temu. W obecnej chwili jest to kwota ponad 16 mln zł. Taki wzrost środków przez okres 5 lat nie jest zbyt wysoki. Koszty wzrosły najwyżej
o 10%. Natomiast co do szpitala w Nowym Mieście to wiemy wszyscy, że inwestorem nie jest powiat tylko szpital. Powiat udzielił dotacji szpitalowi w kwocie 200-300 tys. zł.
Przewodniczący Rady Powiatu poprosił Przewodniczących Komisji Stałych Rady Powiatu o przedstawienie opinii o projekcie Budżetu Powiatu Grójeckiego na rok 2013 .
Przewodniczący Jerzy Bińkiewicz odczytał opinię Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu – zał. nr 6.
Komisja większością głosów pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu – 4 głosy „za” przy 1 głosie „przeciw”.
Przewodniczący Arkadiusz Stępniewski odczytał opinię Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych i Przeciwdziałania Bezrobociu – zał. nr 7.
Komisja większością głosów pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu – 5 głosy „za” przy 1 głosie „wstrzymującym się”.
Przewodniczący Mariusz Wojno odczytał opinię Komisji Oświaty, Kultury, Turystyki i Sportu – zał. nr 8.
Komisja większością głosów pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu – 4 głosy „za” przy 2 głosach „wstrzymujących się”.
Przewodniczący Stanisław Woźniak odczytał opinię Komisji Transportu Zbiorowego i Dróg Publicznych – zał. nr 9.
Komisja większością głosów negatywnie zaopiniowała projekt budżetu – przy 1 głosie „za”, 1 głosie „wstrzymujący się” i 4 głosach „przeciw”.
Przewodniczący Radosław Kreczmański odczytał opinię Komisji Rolnictwa, Leśnictwa, Ochrony Środowiska i Geodezji – zał. nr 10.
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu – 6 głosów „za”.
Przewodnicząca Małgorzata Woźniak odczytała opinię Komisji Integracji Europejskiej i Promocji Powiatu – zał. nr 11.
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu – 6 głosów „za”.
Starosta Marian Górski oczytał Uchwalę Składu Orzekającego RIO w Warszawie – zał. nr 12.
Wobec braku uwag Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu jawnym brało udział 21 radnych. Uchwała Nr XXVI/145/2012 została przyjęta większością głosów – 15 głosów „za” przy 6 głosach „przeciw”.
Ad. 5.4
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Grójeckiego na lata 2013 – 2027. –
w sposób szczegółowy omówiła Skarbnik Powiatu Jadwiga Ostrowska – zał. nr 13.
Radny Powiatu Stanisław Binkiewicz zwrócił się z zapytaniem na jakiej podstawie
w takiej prognozie wieloletniej szacuje się dochody. Mamy zaplanowany coroczny wzrost o 5 mln zł. a pod koniec to nawet 8 mln zł. wzrost dochodów. Czy te dane są
z „sufitu”. Jakie jest logiczne uzasadnienie ustalenia takiej prognozy wieloletniej.
W odpowiedzi Skarbnik Powiatu poinformowała, że wieloletnią prognozę finansową zgodnie z ustawą o finansach publicznych mamy obowiązek opracować do czasu kiedy mamy zobowiązania w naszym przypadku jest to do 2027 r. a jest to kredyt przejęty od szpitala w Grójcu. Ja się z Panem zgadzam, jak to można określić – nie można określić. Jak Państwo widzą w ciągu roku są zmiany dochodów nawet do kwoty 10 mln zł. Jest jedna zasada przyjęta w WPF – jest to budżet trzech kwartałów tego roku i budżet planowany na przyszły rok i te dane są wprowadzane do budżetu. Następnie podaje się wskaźniki dochodów w naszym przypadku 5% dane wprowadza się do programu, który robi stosowane wyliczenia i przedstawia wieloletnią prognozę.
Przewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Jerzy Bińkiewicz poinformował, że na posiedzeniu w dniu 27 grudnia 2012 r. Komisja pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt uchwały.
Starosta Marian Górski oczytał Uchwalę Składu Orzekającego RIO w Warszawie – zał. nr 14.
Wobec braku uwag Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu jawnym brało udział 21 radnych. Uchwała Nr XXVI/146/2012 została przyjęta większością głosów – 15 głosów „za” przy 1 głosie „wstrzymującym się” i 5 głosach „przeciw”.
Przewodniczący ogłosił 15 minutowa przerwę w obradach.
Po przerwie wznowił obrady.
Ad. 5.5
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego w sprawie nadania statutu dla Domu Pomocy Społecznej w Lesznowoli, – przedstawił Z-ca Naczelnika Wydz. EiZ Stanisław Walczak – zał. nr 15.
Przewodniczący Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych
i Przeciwdziałania Bezrobociu poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało
13 radnych. Uchwała Nr XXVI/147/2012 została przyjęta jednogłośnie 20 głosów „za”.
Ad. 5.6
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego w sprawie nadania statutu dla Domu Pomocy Społecznej w Tomczycach, – przedstawił Z-ca Naczelnika Wydz. EiZ Stanisław Walczak. – zał. nr 16.
Przewodniczący Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych
i Przeciwdziałania Bezrobociu poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało
20 radnych. Uchwała Nr XXVI/148/2012 została przyjęta jednogłośnie 20 głosów „za”.
Ad. 5.7
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego w sprawie nadania statutu dla Domu Pomocy Społecznej w Nowym Mieście n/Pilicą. – przedstawił Z-ca Naczelnika Wydz. EiZ Stanisław Walczak. – zał. nr 17.
Przewodniczący Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych
i Przeciwdziałania Bezrobociu poinformował, ze komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało
13 radnych. Uchwała Nr XXVI/149/2012 została przyjęta jednogłośnie 20 głosów „za”.
Ad. 6
Interpelacje i zapytania radnych.
Radny Powiatu Stanisław Sitarek zwrócił się do Starosty z zapytaniem dot. statutów PDS-ów, kto zapłaci koszty tego bałaganu. Statuty na poprzedniej sesji były przedstawiane a ja wnioskowałem o odrzucenie tych statutów z uwagi na nieprawidłowe przygotowanie. Na dzisiejszą sesję otrzymaliśmy znów wydrukowane statuty i kto zapłaci za te 200 kartek. Wszędzie musimy szukać oszczędności. Nie można także mówić że opozycja mówi tylko „nie bo nie”. Opozycja pracuje tak jak jej się pozwala i w miarę swoich umiejętności. Następnie radny poinformował, że Starosta publicznie kłamie czego świadkiem jest artykuł w gazecie „Życie Grójca”. Zwrócił się z prośbą do Starosty aby zauważał pewne rzeczy, które opozycja robi dobrze.
Wicestarosta Janusz Różycki zabierając głos poinformował, że statuty były zaproponowane przez Zarząd Powiatu ale nie były to statuty błędne. Można powiedzieć że były opracowane w sposób nieelegancki były między nimi pewne różnice. Te różnice wynikały z pewnych zaszłości ponieważ placówki powstawały
w czasach kiedy powiaty jeszcze nie istniały. Uwaga radnego S. Sitarka na poprzedniej sesji była jak najbardziej trafna i dlatego statuty zostały dopracowane
i dzisiaj przyjęte. Zawsze jak jest dobra propozycja ze strony radnych zarząd powiatu przyjmuje te propozycje.
Radny Powiatu Grzegorz Rejer zabierając głos poruszył sprawę PCM Grójec zwrócił się z zapytaniem czy trwają jakieś rozmowy dot. dalszego przekształcenia szpitala. Nic na ten temat się nie mówi a z różnych stron docierają do mnie takie informacje. Pielęgniarki w szpitalu boją się o swoją pracę.
W odpowiedzi Wicestarosta Janusz Różycki poinformował, że kilka miesięcy wcześniej informował Radę Powiatu o odbytych rozmowach z przedstawicielami firm, które są zainteresowane współpracą z naszymi szpitalami i od tego momentu nic się nie wydarzyło. Zarząd Powiatu w rozszerzonym gronie prawdopodobnie spotka się
z tymi firmami i zapozna się z ich ofertą współpracy. Takie spotkanie nie zostało jeszcze umówione może będzie w drugiej połowie stycznia 2013 r.
Przewodniczący Rady Witold Wójcik poinformował, że PCM w Grójcu zamknie rok na plusie. Szpital się rozwija będzie działał rezonans magnetyczny oraz powstanie oddział okulistyczny.
Radny Powiatu Adolf Maciak zaproponował aby służby dbające o drogi w okresie zimowym szczególnie zwracały uwagę na niebezpieczne miejsca czyli zakręty
i skrzyżowania. Należy te miejsca staranniej posypywać ponieważ w dzień są temperatury dodatnie ale w nocy ujemne.
Starosta Marian Górski poinformowała, że odbył spotkanie z Dyrektorem PZD i ten problem był poruszany. Po raz pierwszy w tym roku PZD w Grójcu nabył piasek lustrzany, który wcześniej nie był stosowany.
Radny Powiatu Jerzy Bińkiewicz poruszył sprawę remontu Wydz. Komunikacji
w Starostwie. Poinformował, że remont jest jak najbardziej zasadny ponieważ wydz. generuje duże dochody. Następnie zwrócił się z zapytaniem czy zagwarantowana kwota wystarczy na remont wydz. i czy zarząd zastanawiał się nad zmianą siedziby wydz. w celu polepszenia warunków pracy i obsługi.
Starosta Marian Górski poinformował, że kwota jest wystarczająca natomiast co do zmiany siedziby to raczej nie ponieważ cały czas dążymy do tego aby wszystkie nasze wydziały były dostępne dla interesantów w jednym miejscu między innymi dlatego został przeniesiony Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego, który jak wiemy mieści się na pierwszym piętrze. Przed nami stoi jeszcze problem przeniesienia Poradni Psychologiczno Pedagogicznej w Grójcu do nowej siedziby.
Ad. 7
Wolne wnioski i oświadczenia radnych.
Radny Powiatu Mariusz Wojno zabierając głos odniósł się do sytuacji oświaty na terenie powiatu. Poinformował, że nauczyciele pracujący w naszych szkołach mają młodzież zróżnicowaną. Są szkoły gdzie zdawalność na maturze jest słaba ale są również takie gdzie jest 100%. Nauczyciel grójecki potrafi nauczyć tylko zależy jaka jest młodzież. Większość z nas pokończyła szkoły z terenu powiatu. Duża część lekarzy, prawników pokończyła grójeckie szkoły. Wszyscy powinnyśmy mieć duży szacunek do nauczycieli.
Radny Powiatu Maciej Dobrzyński odnosząc się do wypowiedzi przedmówcy poinformował, że nie rozumie kontekstu wypowiedzi. Nie przypominam sobie aby ktoś na tej sali wypowiadał się źle lub lekceważył nauczycieli.
Radny Powiatu Mariusz Wojno przypomniał, że padło na tej sali stwierdzenie - że oprócz tych nakładów na oświatę należy także dbać o poziom nauczania. Poziom nauczania w naszych placówkach jest wysoki.
Radny Powiatu Stanisław Sitarek zabierając głos oznajmił, że ta wypowiedź to jest pod jego adresem. Następnie przypomniał, że ustawa o systemie oświaty mówi, że mamy zapewnić kształcenie do pewnego wieku ale na siłę wszyscy nie muszą mieć matury. W szkole w Jasińcu jest jedna klasa wiem to od rodziców, że prawdopodobnie nikt nie będzie dopuszczony do egzaminu maturalnego, ponieważ ta młodzież nie dorosła intelektualnie do matury. Nie ma potrzeby uszczęśliwiać kogoś na siłę środki można przekazać na inne cele i szkoły.
Radny Powiatu Mariusz Wojno poinformował, że jeśli młodzież intelektualnie odstaje to nawet wybitny nauczyciel nic nie zrobi z tym się zgadzam jak najbardziej. Dlatego jeśli jest możliwość intelektualna i chęci do uczenia to nasi nauczyciele dużo potrafią w tej sprawie zrobić.
Radny Powiatu Adolf Maciak odnosząc się do dyskusji poinformował, że
w szkołach rolniczych może i jest trochę mniej zdolna młodzież ale trzeba robić wszystko aby ta młodzież zdała maturę ponieważ jest to okno na świat. Należy wpłynąć na Dyrektorów aby możne zorganizowali dodatkowe zajęcia dla tej młodzieży, która najczęściej pracuje w gospodarstwie.
Na zakończenie Przewodniczący Rady i Starosta Grójecki złożył zebranym noworoczne życzenia.
Ad. 8
Z uwagi na wyczerpanie porządku obrad Przewodniczący Rady Powiatu Witold Wójcik o godz. 1230 zamknął posiedzenie wypowiadając formułę „Zamykam Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Informacje o stronie
Podmiot publikujący: |
Starostwo Powiatowe w Grójcu |
Odpowiada za treść: |
Rada Powiatu Grójeckiego |
Wprowadził: |
Nieznany, data: 13.03.2013 r., godz. 16.01 |
Ostatnia aktualizacja: |
Nieznany, data: 13.03.2013 r., godz. 16.01 |
Czas |
Administrator |
Opis zmiany |
13.03.2013 r., godz. 16.01 |
Nieznany |
Dodanie strony |