Główna treść strony
Protokół Nr XXV
Sesji Rady Powiatu Grójeckiego w dniu 14 grudnia 2012 r.Sesja odbyła się w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Grójcu.
Przewodniczący Rady Witold Wójcik o godzinie 10.00 otworzył Sesję wypowiadając formułę „Otwieram Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Powitał Panie i Panów Radnych Powiatu Grójeckiego, Starostę Grójeckiego Mariana Górskiego, zaproszonych gości oraz pracowników Starostwa.
Minutą ciszy uczczono pamięć ofiar wydarzeń na Wybrzeżu w dniu 17 grudnia 1970 r. oraz pacyfikacji górników w kopalni „Wujek” w dniu 18 grudnia 1981 r.
W trakcie Sesji zaprezentowano jabłka wyróżnione w Konkursie „Największe Jabłko Powiatu Grójeckiego” zorganizowanego przez Stowarzyszenie Rozwoju Wsi Kozietuły i Okolice oraz Starostwo Powiatowe w Grójcu i Urząd Gminy i Miasta w Mogielnicy. Pierwsze miejsce zajęło jabłko odmiany Gloster 917 g z sadu Justyny i Marcina Wierzbickich z Wilkowa Pierwszego, drugie jabłko odmiany Mutsu 770 g z sadu Małgorzaty i Andrzeja Dąbrowskich z Wodzicznej a trzecie jabłko odmiany Mutsu
676 g z sadu Magdaleny i Włodzimierza Kowalczyków z Nowej Wsi. Wyróżnienie otrzymało jabłko odmiany Gloster 675 g z sadu Elżbiety i Tomasza Młodzianków.
Następnie Państwowa Straż Pożarna w Grójcu zaprezentowała średni samochód ratowniczo – gaśniczy zakupiony dla jednostki w ramach środków z WFOŚiGW w Warszawie i Starostwa Powiatowego w Grójcu.
Ad. 2
Przewodniczący Rady poinformował, że obecnie w Sesji uczestniczy 19 radnych, co stanowi quorum i pozwala na podejmowanie prawomocnych decyzji. Lista obecności stanowi załącznik do protokołu.
Ad. 3
Przewodniczący Rady odczytał pismo Zarządu Powiatu o uzupełnienie porządku obrad o punkt dot. udzielenia pomocy finansowej Gminie Tarczyn (załącznik).
Następnie odczytał porządek obrad ze zmianą:
1. Otwarcie sesji.
2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
3. Przyjęcie porządku obrad.
4. Przyjęcie protokołu z dnia 30 października 2012 r.
5. Sprawozdanie Starosty Grójeckiego z pracy Zarządu Powiatu od ostatniej sesji Rady Powiatu Grójeckiego i informacje Starosty Grójeckiego.
6. Informacja z realizacji projektu „Szansa na Lepsze Zarządzanie! Kompleksowy program podnoszenia jakości zarządzania i funkcjonowania Jednostek Samorządu Terytorialnego na obszarze Powiatu Grójeckiego”.
7. Raport z wykonania „Programu Ochrony Środowiska dla Powiatu Grójeckiego na lata 2008-2011 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2012-2015”.
8. Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał w sprawach:
8.1. zmieniająca Uchwałę Budżetową Powiatu Grójeckiego na 2012 r.
8.2. uchwalenia zmiany planu finansowego podziału środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych dla Powiatu Grójeckiego na 2012 r.
8.3. nadania statutu dla Domu Pomocy Społecznej w Lesznowoli,
8.4. nadania statutu dla Domu Pomocy Społecznej w Tomczycach,
8.5. nadania statutu dla Domu Pomocy Społecznej w Nowym Mieście n/Pilicą,
8.6. zatwierdzenia godzin pracy aptek ogólnodostępnych na obszarze Powiatu Grójeckiego w 2013 r.
8.7. przyjęcia „Programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2013”.
8.8. zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2013 r.
8.9. udzielenia pomocy finansowej Gminie Tarczyn.
9. Interpelacje i zapytania radnych.
10. Wolne wnioski i oświadczenia radnych.
11. Zamknięcie posiedzenia.
Porządek został przyjęty jednogłośnie, 19 głosów „za”.
Ad.4
Przewodniczący Rady wyjaśnił, że protokół Nr XXIV/2012 z 30 października 2012 r. był wyłożony w Biurze Rady, a odpis przekazano Przewodniczącym Klubów Radnych. Uwag nie zgłoszono. Protokół został przyjęty jednogłośnie, 19 głosów „za”.
Ad. 5
Sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu od ostatniej Sesji Rady Powiatu Grójeckiego przedstawił Starosta Grójecki Marian Górski (załącznik).
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radna Małgorzata Woźniak spytała o pkt 6 dot. Zespołu zadaniowego.
Starosta Marian Górski wyjaśnił, że Zespół powołany został zarządzeniem Starosty Grójeckiego i ma ocenić wykorzystanie środków i koszty funkcjonowania oraz dokonać analizy obsługi finansowo- księgowej, zatrudnienia, kadry pedagogicznej. Ma też wskazać rezerwy tkwiące w systemie oświaty i dalsze kierunki działania. Opracować plan rozwoju szkół i placówek oświatowych przy uwzględnieniu niżu demograficznego oraz program oszczędnościowy z uwagi na zmniejszającą się subwencję. Zespołowi przewodniczy Wicestarosta Janusz Różycki. W skład weszli członek Zarządu Jan Traczyk, przewodniczący Komisji Budżetowej Jerzy Bińkiewicz, przewodniczący Komisji Oświaty Mariusz Wojno, Naczelnik Wydz. EiZ Elżbieta Wojtera, Główny specjalista Monika Babska - Czamara. Jednocześnie Starosta zwrócił się do Klubu Radnych PiS o oddelegowanie jednej osoby.
Na salę obrad przybył radny Grzegorz Rejer, obecnych 20 radnych.
Radny Maciej Dobrzyński zauważył, że usługi rezonansu magnetycznego i okulistyki
to działalność rentowna. Czy zobowiązanie się PCM do dzierżawy pow. 100 i 300 m² na 10 lat a tym samym nie wykorzystanie na własne cele nie blokuje rozwoju szpitala.
Wicestarosta Janusz Różycki stwierdził, że takie działania nie blokują a rozwijają działalność medyczną. Powiat nie ma możliwości dofinansowania inwestycji w szpitalu, stąd poszukiwania podmiotów chętnych do zainwestowania.
Radny Maciej Dobrzyński spytał czy zgłosiły się już konkretne firmy.
Pan Wicestarosta wyjaśnił, że na razie prowadzone są rozmowy, jest zainteresowana firma, ale nie ma konkretnych rozwiązań. Prawdopodobnie będzie ogłoszony przetarg, aby PCM mogło przystąpić do procedury powiat jako właściciel musiał wyrazić zgodę.
Radny Maciej Dobrzyński spytał czy zostały już określone warunki.
Pan Wicestarosta wyjaśnił, że dzierżawa będzie na kilka lat. Skumulowany czynsz zostanie zapłacony z góry, ustalono już minimalną kwotę. Szpital będzie miał udział w zyskach. Wszelkie ustalenia prowadzi PCM.
Radny Janusz Karbowiak podkreślił, że skoro firma przystępująca do dzierżawy ma zapłacić z góry czynsz za okres 10 lat czy przypadkiem Prezes PCM nie próbuje w ten sposób pokryć ewentualnych strat w budżecie.
Wicestarosta Janusz Różycki przyznał, że chodzi o 3-4 lata, ale nie zna szczegółów. Powiat nie może ingerować w działalność samodzielnego podmiotu jakim jest spółka. Poprawiło by to płynność a nie wynik, poza tym kwotę należy rozbić na poszczególne lata. Najważniejsze, że pacjenci skorzystają z nowych świadczeń medycznych.
Radny Radosław Kreczmański stwierdził, że głównym, przyjętym do realizacji celem Zespołu powinno być doprowadzenie do sytuacji, że środki z subwencji starczą na zadania oświatowe. Powiat w tej chwili dopłaca 3 mln zł, dlatego trzeba zrobić wszystko, aby w przyszłych latach jak najmniej do subwencji oświatowej dokładać.
Radny Stanisław Sitarek spytał Pana Starostę o spotkanie z lokatorami hotelu pielęgniarek dot. wykupu, czy są chętni, kiedy i w jaki sposób będzie to realizowane. Ponadto poprosił o informację z wizyty w Starostwie Powiatowym w Węgrowie oraz udziału w Sesji Sejmiku Woj. Mazowieckiego. Podziękował za spotkanie z Wójtem Gminy Błędów, szkoda, że odbyło się po rozdysponowaniu budżetu. Następnie zwrócił się do Pana Wicestarosty z zapytaniem o Forum Samorządowe i spotkanie z Ministrem Zdrowia oraz czego dot. narady związane z inwestycją w Warce.
W sprawie wykupu Pan Starosta wyjaśnił, że Starostwo zleciło przeprojektowanie pomieszczeń na mieszkania oraz wykonanie wyceny. Lokatorzy na spotkanie przyszli z określonymi roszczeniami. Najmniejszą grupę stanowiły osoby, które bez względu na warunki chcą lokale wykupić, natomiast dużą osoby nadal pracujące w szpitalu, mieszkające od początku, które oczekują udzielenia bonifikaty. Problem polega na tym, że mieszkali w hotelu a nie w zasobach mieszkaniowych. Przy utrzymaniu stawki wnioskują o rozdział sieci elektrycznej. Kolejne spotkanie odbędzie się w styczniu 2013 r. Wizyta w Węgrowie miała na celu zapoznanie się z efektami reorganizacji i wynikami działań oszczędnościowych w oświacie, po przeprowadzeniu audytu przez firmę zewnętrzną. Zaangażowanie specjalistycznej firmy, która wesprze pracę Zespołu jest konieczny. Spotkanie w trakcie Sejmiku z Panem Marszałkiem oraz Wojewodą wiązało się ze zmianą zasad finasowania „schetynówek”. Środki finansowe nie zostały zwiększone, ale zmieniono proporcję z obecnej 30:70 na zasadę 50:50. Umożliwiono też złożenie wniosków samorządom, które przy poprzedniej zasadzie nie posiadały finansowej możliwości i nie składały wniosku. Komisja ponownie będzie rozpatrywała wszystkie wnioski. Termin spotkania z Wójtem Błędowa nie miał wpływu na budżet inwestycji drogowych, gdyż obecnie zostały wpisane tylko te pozycje, które musiały wejść. Komisja Transportu będzie rozpatrywała wszystkie pozostałe wnioski samorządów, przy czym jest propozycja, żeby gminy na terenie których w tym roku nie wykonano żadnych dróg miały pierwszeństwo.
Wicestarosta Janusz Różycki wyjaśnił, że na spotkaniu przedstawiono kilka propozycji, najistotniejsza dla nas dot. ratownictwa medycznego. Starostowie od dawna nawoływali do wyłączenia ratownictwa z procedury wyłaniania podmiotów przez konkursy, tylko stworzenie wg zasady działania innych służb np. straży pożarnej czyli w oparciu o państwowe jednostki. Druga zmiana dot. większych miast i polega na ukróceniu wypływania środków z dużych szpitali poprzez uniemożliwienie przejmowania dobrze płatnych procedur przez znajdujące się w bezpośrednim sąsiedztwie małe szpitale, które nie chcą świadczyć kompleksowych usług i wybierają sobie opłacalne. Ponadto planowany jest podział NFZ na oddziały wojewódzkie oraz zmiana zakresu działania poprzez powołanie instytucja, która przejmie wycenę procedur medycznych. Jeśli chodzi o muzeum narady odbywają się raz w tygodniu, dotyczą bieżących spraw, chyba że sytuacja wymaga dodatkowej decyzji.
Radny Stanisław Sitarek spytał czym motywowano zmianę sposobu dofinansowania.
Starosta Marian Górski wyjaśnił, że podstawowym założeniem jest chęć poszerzenia kręgu zainteresowanych poprzez wzmocnienie słabszych samorządów, które obecnie przy konieczności wniesienia 70% rezygnuje ze złożenia wniosku.
Radny Stanisław Sitarek stwierdził, że Konwent skupiający wiele samorządów jest ciałem który ma bardzo dużą siłę przebicia. Czemu więc nie korzystamy z możliwości przedstawiania tam naszych potrzeb i uświadomienie ich osobom decyzyjnym.
Starosta Marian Górski wyjaśnił, że dyskusja dot. zmiany zasad toczyła się przez rok, ale jest to tylko stanowisko, niestety nie zawsze brane pod uwagę.
Radna Małgorzata Woźniak wracając do sprawy lokali w hotelu pielęgniarek spytała z jakich materiałów zbudowany jest budynek.
Pan Starosta wyjaśnił, że jest to budownictwo tzw. „wielkopłytowe”.
Radna Małgorzata Woźniak stwierdziła, że wartość 2 tys. zł za m² jest wysoka, zwłaszcza porównując z wolnorynkowymi cenami mieszkań w Grójcu. Istnieje obawa, że tylko część mieszkańców hotelu zdecyduje się na wykupienie, co z pozostałymi.
Pan Starosta wyjaśnił, że stawkę określiła wstępna wycena, radykalne zmniejszenie nie zmieni sytuacji, bo już teraz jest kłopot z wyegzekwowaniem od niektórych czynszu.
Ad. 6
Informację w formie prezentacji multimedialnej z realizacji projektu „Szansa na Lepsze Zarządzanie, kompleksowy program podnoszenia jakości zarządzania i funkcjonowania JST na obszarze Powiatu Grójeckiego” przedstawiła Sekretarz Powiatu Anna Matyjas (załącznik).
Radny Maciej Dobrzyński zauważył, że wydano 500 tys. zł a przecież to co zostało przedstawione można zawrzeć w dwóch stwierdzeniach, uczciwe podejście do pracy i kompetencja. Podobnie było z ISO i tworzeniem związanej z tym biurokracji. Dokumenty i tak znalazły się w koszu, a sprawa sprowadzała się do płacenia rocznego abonamentu firmie sprawdzającej jakość działania. Stwierdzenia zawarte w prezentacji dot. zarządzania urzędem są wręcz groteskowe. Firma dokonująca analizy sztucznie produkuje bubel a Starostwo za to niemałe pieniądze płaci.
Sekretarz Anna Matyjas wyjaśniła, że dane tej części prezentacji przygotowano na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród pracowników i to tylko jedna z bardzo wielu stref funkcjonowania poddawanych ocenie. Program obejmuje zagadnienia całościowo, dokonuje analizy obecnego stanu oraz wskazuje obszary które należy sukcesywnie poprawiać. Dotychczas urząd nie uczestniczył w tego rodzaju przedsięwzięciu i w żaden sposób nie przygotowywał się. Prezentacja określa stan faktyczny, który będzie wykładnią do dalszej analizy w trakcie kontynuacji programu.
Wiceprzewodniczący Rady Krzysztof Ambroziak wyjaśnił, że w projekcie uczestniczy pięć samorządów i podległe im jednostki organizacyjne. Przedstawiona prezentacja stanowi ok. 5% całego projektu. Kwota 427 tys. zł wkładu własnego to koszt całego zakresu działań, w tym studiów podyplomowych dla pracowników, szkoleń oraz wielu innych wdrożeń i programów. CAF to częściowe poznanie wszystkich wymogów, certyfikacji. Samorządy mogły zapoznać się z innym spojrzeniem, obiektywną oceną swojego funkcjonowania.
Radna Małgorzata Woźniak zauważyła, że każdy radny powinien chociaż pół roku popracować w samorządzie, żeby poznać zasady funkcjonowania. Odnosząc się do uwag radnego Dobrzyńskiego dodała, że chęć przystąpienia zgłosiło wiele jednostek samorządowych i trzeba było starań, aby to nasze jednostki mogły uczestniczyć. Było to o tyle trudne, że pierwsze sprawy związane z wejściem do projektu były nieznane. Należało rozwiać wątpliwości, również finansowe. Duże wsparcie w organizację wniósł Pan Wicestarosta. Udział w projekcie dał wymierne korzyści, tak wiele osób skorzystało z różnych form szkoleń, co nie byłoby możliwe w normalnym trybie.
Radny Stanisław Sitarek w kontekście toczącej się dyskusji zaproponował radnym i pracownikom obejrzenie filmu „Zezowate szczęście”. Stosunek do petentów obrazuje tytuł ankiety badającej satysfakcję, gdzie określa ich jako klientów, a przecież urząd to nie sklep. To samouwielbienie niektórych urzędników. Każdy petent, który wchodzi do urzędu powinien być profesjonalnie obsłużony. Być może działania w ramach projektu w przyszłości przyniesie efekty, niektóre sprawy są śmieszne. W przeszłości pracownik we własnym zakresie uzupełniał wykształcenie, a w urzędzie wystarczyły 3 osoby. Nie można nadal mnożyć biurokracji. Obejmując urząd Pan Starosta zobowiązał się zmniejszyć zatrudnienie, są zapisy w protokołach.
Radna Małgorzata Woźniak zwróciła uwagę, że czasy zatrudnienia 3 osób minęły bezpowrotnie, teraz samorządy wypełniają wiele zadań, w tym z funduszem unijnym. Ponadto nie był tak jak obecnie rozbudowany system edukacji. W kwestii nazewnictwa nastąpił kolejny postęp i klienta określa się interesariuszem.
Pan Wicestarosta wyjaśnił, że klient lepiej brzmi w kontekście służebnej roli urzędu.
Radny Stanisław Sitarek odwołał się do audycji prof. Bralczyka, w której podał wykładnię w tym zakresie. Niestety pod wodzą szerzącej się biurokracji zmienia się język.
W przeszłości nie było kalkulatorów i komputerów mimo to urząd dobrze funkcjonował.
Radny Maciej Dobrzyński stwierdził, że dyskusja powinna uświadomić nam, że środki zostały wydane dla śmiesznych stwierdzeń nt nieczystych łazienek czy braku rewaloryzacji płac, kosztowało to podatników 2,5 mln zł.
Starosta Marian Górski zauważył, że radni skupili się na ankiecie, a przecież główne środki przeznaczono na szkolenia pracowników podnoszące kwalifikacje zawodowe.
Przewodniczący Witold Wójcik podkreślił, że było okres przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, nie wszyscy za tym głosowali, ale należy uszanować większość która o tym zdecydowała. Obecnie mamy możliwość skorzystania z środków na podwyższenie poziomu obsługi naszych mieszkańców, należy z tego korzystać. Przekazał wyrazy podziękowania dla WSP w Warszawie za umożliwienie nam udziału w projekcie.
Radna Małgorzata Woźniak stwierdziła, że przyjdzie moment że wszyscy się przekonają o jego potrzebie i podziękują WSP za przyjęcie nas jako partnerów. Na projekcie nikt nie zarabia, są to rzeczywiste koszty. Radna wyraziła nadzieję, że współpraca będzie podtrzymywana.
Radny Janusz Karbowiak zaproponował skończenie z tą propagandą i wmawianiem radnym i pracownikom, że tylko udział w projekcie daje możliwość prawidłowego rozwoju. Wydatkowano 2,5 mln zł, które można było przeznaczyć na chore dzieci.
Ad. 7
Raport z wykonania „Programu Ochrony Środowiska dla Powiatu Grójeckiego na lata 2008-2011 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2012-2015” przedstawiła Naczelnik Wydz. RS Teresa Ostatek (załącznik). Następnie przedstawicielka Firmy ARCADIS Spółka z o.o. Katarzyna Kobiela omówiła prezentację multimedialną.
Przewodniczący Rady ogłosił przerwę, po przerwie na salę powróciło 16 radnych.
Ad. 8
Rozpatrzenie i podjęcie uchwał.
Ad 8.1
Projekt uchwały zmieniającej Uchwałę Budżetową Powiatu Grójeckiego na 2012 r. przedstawiła Skarbnik Powiatu Jadwiga Ostrowska (załącznik).
Radny Stanisław Sitarek poprosił o wyjaśnienie zwiększenia kwoty na zakup papieru i art. biurowych dla Starostwa. W sprawie oszczędności w wynagrodzeniach, które powstały z tytułu urlopów macierzyńskich i zdrowotnych, stwierdził, że osoby, które wykonywały pracę w zastępstwie powinny otrzymać gratyfikację finansową. Czego dotyczy zwiększenie w Dziale 757 na kwotę 365 tys. zł i jak długo powiat będzie płacił karę za przekształcenie szpitala w kwocie 33.300 zł.
Radny Jerzy Bińkiewicz powrócił na salę obrad, obecnych 17 radnych.
Skarbnik Jadwiga Ostrowska wyjaśniła, że do kwoty 33.300 zł należy jeszcze dodać orzeczone na podstawie prawomocnego wyroku odsetki i koszty sądowe. W sprawie szpitala kilka spraw jeszcze się toczy, tak więc spłata nieprędko się zakończy. Kwotę 365 tys. zł stanowią odsetki od kredytu szpitalnego. Poza tym są to nasze odsetki, których precyzyjne wyliczenie nie jest możliwe . Środków na zakup wyposażenia i art. biurowych również nie można wyliczyć, ceny wciąż rosną. Trzeba też pamiętać, że przesuwaliśmy część tych środków na inne cele. Pracownicy na zastępstwach otrzymują procentowe dodatki, nigdy nie była to cała pensja. Starostwo sukcesywnie na zastępstwa posiłkuje się osobami na stażach.
Radny Stanisław Sitarek stwierdził, że być może dobrym rozwiązaniem będzie wprowadzanie młodych osób, o nowym spojrzeniu i większym zaangażowaniu. W kwestii odsetek radny zauważył, że biorąc pod uwagę oprocentowanie rocznie dochodzi kwota dodatkowego, niezaplanowanego kredytu. W chwili przekształcania szpitala nikt nie przedstawił tych minusów. Spytał ile to potrwa i jakiego rzędu będą to sumy.
Wicestarosta Janusz Różycki wyjaśnił, że ekonomiści ogólnokrajowi planując budżet zakładali spadek stóp procentowych ustalonych przez Radę Polityki Pieniężnej, tak się nie stało co zaważyło, że odsetki były wyższe. Dotychczas kary wyniosły poniżej 0,5% dotacji z ministerstwa. Trudno przewidzieć jakie decyzje NFZ podejmie w trakcie analizy świadczeń finansowanych kilka lat temu, niestety powiat przegrał proces.
Przewodniczący Rady Witold Wójcik stwierdził, że bilans przekształcenia wychodzi na plus, szpital został oddłużony a przyznana dotacja jest najwyższą w historii powiatu.
Radny Stanisław Sitarek stwierdził, że ocena przekształcenia może nastąpić dopiero po upływie co najmniej 10 lat, gdyż z obecnej informacji wynika, że są dalsze reperkusje prawne. Nie wiemy jakie długi czy zaszłości szykuje nam PCM teraz i w przyszłości, przy obecnym totalnym braku nadzoru nad działalnością.
Radny Maciej Dobrzyński stwierdził, ze na ocenę pozytywną czy negatywną jest zdecydowanie za wcześnie. Natomiast sygnały, które do nas docierają, w ostatnia dotycząca zgody na wydzierżawienie pomieszczeń, nie można zaliczyć na plus, gdyż hamują rozwój i idą w kierunku prywatyzacji poszczególnych usług. Konieczna jest wnikliwa analiza tych działań, dlatego każda wątpliwość jest godna przedyskutowania.
Przewodniczący Komisja Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Jerzy Bińkiewicz poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Dodał, że Komisja omawiała sprawy funkcjonowania szkół, niepokoi coroczne zwiększanie wydatków. Niż demograficzny sprawia, że subwencja na zadania oświatowe jest mniejsza. Temat jest trudny, drażliwy dla tej grupy zawodowej, ale trzeba podjąć działania zmierzające do poprawy sytuacji. Należy zdyscyplinować dyrektorów do szukania oszczędności i zmiany sposobu zarządzania jednostką, aby wysokość środków budżetowych była na tym samym poziomie.
Wobec braku dalszych uwag Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 17 radnych. Uchwała Nr XXV/137/2012 została przyjęta większością głosów, 15 głosów „za” przy 2 „wstrzymujących się”.
Ad. 8.2
Projekt uchwały w sprawie uchwalenia zmiany planu finansowego podziału środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych dla Powiatu Grójeckiego na 2012 r. przedstawiła Teresa Zgutczyńska (załącznik).
Przewodniczący Komisja Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Jerzy Bińkiewicz poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych i Przeciwdziałania Bezrobociu Arkadiusz Stępniewski poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Wobec braku uwag Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 17 radnych. Uchwała Nr XXV/138/2012 została przyjęta jednogłośnie, 17 głosów „za”.
Ad. 8.3, 8.4, 8.5
Projekty uchwał w sprawie nadania statutu dla Domu Pomocy Społecznej „pod Topolami” w Lesznowoli, Domu Pomocy Społecznej w Tomczycach oraz Domu Pomocy Społecznej w Nowym Mieście przedstawił Z – ca Naczelnika Wydz. EiZ Stanisław Walczak. (załączniki)
Radny Stanisław Sitarek podkreślił, że należy ujednolić treść wszystkich statutów.
Radca Prawny wyjaśnił, ze zmiany dotyczą jedynie podstaw prawnych, statuty w pozostałej części są w niezmienionym zapisie. Nadzór prawny weryfikując poprzednie uchwały nie dopatrzył się żadnych uchybień, w innym razie zostały by uchylone.
Radny Stanisław Starek zwrócił uwagę, że skoro tworzymy na nowo to zróbmy to porządnie i na wiele lat.
Wicestarosta Janusz Różycki przyznał słuszność, należy statuty ujednolicić . Wobec powyższego złożył wniosek o zdjęcie z porządku obrad punktów 8.3, 8.4 , 8.5.
Przewodniczący Rady poddał wniosek pod głosownie. Wniosek został przyjęty jednogłośnie, 17 głosów „za”.
Ad. 8.6
Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia godzin pracy aptek ogólnodostępnych na obszarze Powiatu Grójeckiego w 2013 r. przedstawił Z – ca Naczelnika Wydz. EiZ Stanisław Walczak (załącznik).
Radny Stanisław Woźniak spytał ile jest aptek w Nowym Mieście. W tym miejscu przytoczył zdarzenie, gdy rodzice z Błędowa po zbadaniu ich chorego dziecka przez lekarza rodzinnego zostali skierowani do NOL – u w Grójcu, tu z uwagi na rejonizację zostali odesłani do Nowego Miasta. Po badaniu w nowomiejskim szpitalu byli zmuszeni w nocy przyjechać do apteki w Grójcu, bo żadna apteka w Nowym Mieście nie była czynna. Takie zdarzenia nie powinny mieć miejsca.
Pan Stanisław Walczak poinformował, że są 4 apteki ogólnodostępne, ale żadnej z nich nie było możliwości przekształcenia w aptekę całodobową.
Przewodniczący Rady przypomniał, że jednym z warunków przyzwolenia na powstanie apteki przy ul. Spacerowej było zapewnienie o dyżurze całodobowym.
Radny Adolf Maciak stwierdził, że niedopuszczalne jest, aby w Nowym Mieście nie było apteki całodobowej. Starostwo powinno zareagować.
Radny Stanisław Sitarek stwierdził, że Rada nie powinna powielać niedorzecznych ustaleń. Nie podejmujmy tego, ustalajmy takie prawo, które będzie można przestrzegać.
Przewodniczący Rady zaproponował wyasygnowanie pism do wszystkich aptek na terenie Nowego Miasta pod kątem wprowadzenia dyżurów całodobowych.
Radna Stefania Fetraś poprosiła o wystosowanie pism przypominających o zwyczaju informowania w aptekach, która apteka pełni dyżur nocny.
Przewodniczący Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych i Przeciwdziałania Bezrobociu Arkadiusz Stępniewski poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Wobec braku dalszych uwag Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 17 radnych. Uchwała Nr XXV/139/2012 została przyjęta większością głosów, 16 głosów „za” przy 1 „wstrzymującym się”.
Ad. 8.7
Projekt uchwały w sprawie przyjęcia „Programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2013” przedstawił Z – ca Naczelnika Wydz. EiZ Stanisław Walczak (załącznik).
Radny Radosław Kreczmański zwrócił uwagę, że zgodnie z ustawą można przyjąć program w cyklu wieloletnim zwłaszcza, że nie określenia on kwot przeznaczanych w danym roku a formy współpracy są tylko te zapisane w ustawie. Pozostaje coroczne sprawozdanie z realizacji. Następnie radny spytał z jakiego działu pokrywa się wydatki związane z pozytywnym rozpatrywaniem wniosków na posiedzeniach Zarządu.
Pani Skarbnik wyjaśniła, że środki pochodzą z promocji dział 750, w tym roku wydatkowano 300 tys. zł. oraz ze sportu dział 926 tj. zadania związane z klubami sportowymi i zrzeszeniami w kwocie 110 tys. zł. W projekcie budżetu na 2013 r. jest dodatkowy zapis dot. promocji zdrowia w dziale 851 na kwotę 20 tys. zł.
Radny Radosław Kreczmański zauważył, że może bardziej transparentne byłoby przeznaczenie na organizacje pozarządowe, wprost na zadania publiczne i w otwarty sposób w ramach konkursów te środki rozdysponowywać.
Radny Stanisław Sitarek zwrócił uwagę, że ustawa obowiązuje od 2006 r., program corocznie nie ulega zmianom, można więc uchwalić na kilka lat. Wnioskuje o przygotowanie nowego projektu, z terminem na 5 lat i przyjęcie na następnej Sesji.
Wicestarosta Janusz Różycki zgłosił wniosek przeciwny, nie ma zasadności zmiany projektu. Współpraca z organizacjami nie do końca jest zadawalająca, coroczne uchwalenie programu budzi nadzieję, że z następnym rokiem sytuacja ulegnie poprawie.
Radna Małgorzata Woźniak zaznaczyła, że zmiana podlega ponownym konsultacjom z organizacjami pozarządowymi.
Radny Stanisław Sitarek wycofał wniosek skoro są takie przeciwskazania, ale zaapelował aby w przyszłym roku rozważyć przyjęcie programu na kilka lat.
Przewodnicząca Komisji Integracji Europejskiej i Promocji Powiatu Małgorzata Woźniak poinformowała, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały. Ponadto dodała, że Komisja wnioskowała o ogłoszenie konkursu na promocję powiatu w całości dla organizacji pozarządowych, co dałoby nowe spojrzenie na te zagadnienia. Jednocześnie nawiązując do pracy Zespołu ds. oświaty zaznaczyła, że stosowane są dobre praktyki prowadzenia szkół przez organizacje pozarządowe. Nie obowiązuje wtedy karta nauczyciela tak więc koszty prowadzenia są dużo mniejsze.
Radny Stanisław Sitarek stwierdził, że projekt również powinna opiniować Komisja Oświaty, Kultury, Turystyki i Sportu.
Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Turystyki i Sportu Mariusz Wojno wyjaśnił, że komisja nie chciała dublować spraw. Wprawdzie wśród organizacji pożytku publicznego są kluby sportowe, ale gdy realizują zadania sportowe zwracają się z wnioskiem do Zarządu Powiatu lub do Komisji Oświaty. W sprawie naprawy finansów szkół podkreślił, że w głównej mierze będą czynić to dyrektorzy i rady pedagogiczne. Konieczne jest spotkanie Zarządu, Zespołu ds. oświaty, dyrektorów i przedstawicieli rad pedagogicznych w celu zapoznania środowiska z planowanymi zamierzeniami.
Wobec braku dalszych uwag Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Głosowało 17 radnych. Uchwała Nr XXV/140/2012 została przyjęta większością głosów, 16 głosów „za” przy 1 „wstrzymującym się”.
Ad. 8.8
Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2013 r. przedstawił Przewodniczący Waldemar Kopczyński (załącznik).
Pan Przewodniczący dodał, że w 2013 r. zaplonowano kontrolę inwestycji pn. rewitalizacja zespołu pałacowo-parkowego w Warce, działalności PZD w Grójcu oraz wytypowanych jednostek oświatowych ze szczególnym uwzględnieniem wydatków funduszu płac, w tym godz. nadliczbowych. Poza tym prowadzenie doraźnych czynności kontrolnych a także kontroli na wniosek Przewodniczącego Rady lub Rady.
Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Głosowało 16 radnych. Uchwała Nr XXV/141/2012 została przyjęta jednogłośnie, 16 głosów „za”.
Ad. 8.9
Projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Tarczyn przedstawił Wicestarosta Grójecki Janusz Różycki (załącznik).
Radny Stanisław Sitarek zauważył, że powinna być podpisana umowa partnerska.
Wobec braku dalszych uwag Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 16 radnych. Uchwała Nr XXV/142/2012 została przyjęta większością głosów, 15 głosów „za” przy 1 „wstrzymującym się”.
Ad. 9
Radna Małgorzata Woźniak zwróciła się z petycją dot. opracowania nowelizacji strategii powiatu przez pracowników Starostwa a nie firmę zewnętrzną. Ponadto radna zwróciła się z wnioskiem o zaproszenie na Sesję ekspertów z poza powiatu, którzy bezpłatnie oceniliby w jakiej kondycji jest powiat, wskazali dobre praktyki.
Przewodniczący Rady podkreślił, że nie ma przeciwskazań dla zaproszenia i przedstawienia informacji w wolnych wnioskach, przy czyn określenie jakich obszarów analiza będzie dotyczyła. Wniosek został zaakceptowany przez aklamację.
Radny Radosław Kreczmański spytał czy jest termin zakończenia prac Zespołu ds. opracowania raportu o stanie oświaty.
Pan Wicestarosta poinformował, że kolejne posiedzenie odbędzie się 14 stycznia, część materiałów jest już przygotowana, a podsumowanie nastąpi w lutym 2013 r.
Klub Radnych PiS asygnował do pracy w Zespole radnego Stanisława Sitarka.
Radny Stanisław Sitarek spytał czy są uwarunkowania, bo być może są radni chętni pracy w Zespole, powinno być jak najwięcej osób, ponieważ mogą wnieść nowe spojrzenie na analizowane sprawy.
Wicestarosta Janusz Różycki podkreślił, że nie ma żadnych parytetów, zostało wyznaczonych kilka osób, które zajmują się niezwykle ważnymi dla powiatu sprawami.
Radny Mariusz Wojno przypomniał, że Zespół to ciało doradcze, przeprowadza analizę i wypracowuje wnioski do realizacji, nie ma mocy prawnej podejmowania decyzji.
Radny Jan Traczyk podkreślił, że najszybciej efekt zostanie osiągnięty poprzez zmianę regulaminu wynagradzania nauczycieli, którego opracowanie należy do Naczelnika Wydz. EiZ. Szybkie przedstawienie materiałów oraz opinii związków zawodowych do analizy pozwoli na wprowadzenie tego w życie już od drugiego półrocza.
Wiceprzewodniczący Rady Janusz Karbowiak przypomniał, że na poprzedniej Sesji rada podjęła uchwałę w sprawie kredytu obrotowego dla PCM i Pan Walczak miał przedstawić informację dotycząca lat ubiegłych. Jednocześnie poprosił o pisemne wyjaśnienie od jakiego czasu i dlaczego zadłużenie zaczęło tak drastycznie wzrastać.
Z – ca Naczelnika Wydz. EiZ Stanisław Walczak wyjaśnił, że bank tworzy limit debetowy w bieżącym rachunku bankowym umożliwiający korzystanie z środków finansowych w przypadku chwilowego braku na koncie. Spłata nastąpi w okresie od
1 stycznia do 31 grudnia 2013 r., odsetki będą naliczane tylko od środków wykorzystanych. W 2011 r. kredyt w kwocie 1.500 tys. zł zaciągnięty w Banku Biała Rawska Oddział w Grójcu kosztował 33 tys. zł. W tym roku wg wstępnych szacunków będzie kosztował ok. 40 tys. zł co daje oprocentowanie 1,8 – 2 % 2 w skali rocznej.
Radny Adolf Maciak zwrócił się z zapytaniem pod adresem Skarbnik Powiatu jak wygląda sprawa deficytu budżetowego.
Skarbnik Powiatu wyjaśniła, że na dzień dzisiejszy pewne wydatki zostały zablokowane, część pozostanie niezrealizowana, w tym fundusze geodezyjne oraz ochrony środowiska. Pozostanie też rezerwa kryzysowa w kwocie 47 tys. zł. Ponadto oczekujemy na nieplanowany w tym roku dochód w kwocie 400 tys. zł plus odsetki tytułem kary na podst. prawomocnego wyroku za wykonania usług geodezyjnych w latach poprzednich. Ponadto zwrot 300 tys. zł. dotacji z SPZOZ Nowe Miasto. W sumie 1.900 tys. zł i mamy nadzieję, że to pokryje niewykonany dochód ze sprzedaży.
Wiceprzewodniczący Janusz Karbowiak spytał o termin zwrotu wspomnianej dotacji.
Wicestarosta Janusz Różycki wyjaśnił, że dotacja winna być zwrócona do końca roku.
Pani Skarbnik dodała, że decyzja została wydana w październiku br. Dyrektor SPZOZ w Nowym Mieście pisemnie zobowiązał się do zwrotu dotacji do końca 2012 r.
Ad. 10
Wicestarosta Janusz Różycki w imieniu Starosty Grójeckiego i Zarządu Powiatu złożył wszystkim obecnym życzenia świąteczne.
W trakcie ogólnej dyskusji uzgodniono termin wspólnego posiedzenia komisji w sprawie opiniowania projektu budżetu na 2013 r. w dniu 27 grudnia 2013 r. godz. 13ºº.
Ad. 11
Przewodniczący Rady złożył życzenia świąteczne oraz poinformował, że posiedzenie w dniu 27 grudnia będzie również spotkaniem opłatkowym.
Następnie stwierdził, że porządek Sesji został wyczerpany. Podziękował wszystkim za udział i o godzinie 14.45 zamknął posiedzenie wypowiadając formułę „Zamykam Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Informacje o stronie
Podmiot publikujący: |
Starostwo Powiatowe w Grójcu |
Odpowiada za treść: |
Rada Powiatu Grójeckiego |
Wprowadził: |
Nieznany, data: 13.03.2013 r., godz. 15.59 |
Ostatnia aktualizacja: |
Nieznany, data: 13.03.2013 r., godz. 15.59 |
Czas |
Administrator |
Opis zmiany |
13.03.2013 r., godz. 15.59 |
Nieznany |
Edycja strony |
13.03.2013 r., godz. 15.59 |
Nieznany |
Dodanie strony |