Główna treść strony
Protokół Nr XXIV
z sesji Rady Powiatu Grójeckiego, która w dniu 30 października 2012 r.
Przewodniczący Rady Witold Wójcik o godzinie 10ºº otworzył Sesję wypowiadając formułę „Otwieram Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”. Następnie powitał Panie i Panów Radnych Powiatu Grójeckiego oraz Starostę Grójeckiego Pana Mariana Górskiego. Ponadto powitał zaproszonych gości oraz pracowników Starostwa.
Posiedzenie rozpoczęło się o wręczenia przez Starostę Grójeckiego – Mariana Górskiego oraz Wicestarostę – Janusza Różyckiego listów gratulacyjnych wraz
z informacją o przyznaniu Stypendium Starosty dla 23 wybitnie uzdolnionych uczniów szkół ponadgimnazjalnych powiatu grójeckiego.
Następnie wręczyli gratulacje członkom Stowarzyszenia Sady Grójeckie: Panu Marcinowi Lisowi, Jakubowi Kwiatkowskiemu i Maciejowi Majewskiemu oraz całemu Stowarzyszeniu za skuteczne działania, które doprowadziły do zarejestrowania przez Komisję Europejską jabłek grójeckich jako produktu regionalnego w systemie Chronione Oznaczenie Geograficzne.
Ad. 2
Przewodniczący Rady poinformował, że obecnie w Sesji uczestniczy 18 radnych, co pozwala na podejmowanie prawomocnych decyzji. Lista obecności stanowi (zał. nr 1) do niniejszego protokołu.
Ad. 3
Następnie Przewodniczący Rady zaproponował następujący porządek obrad. Jednocześnie poinformował, że wpłynął wniosek od Przewodniczącego Zarządu dot. wprowadzenia autopoprawki do projektu uchwały w sprawie upoważnienia zarządu powiatu do zbycia lokalu użytkowego. Zmiana polega na sprzedaży lokalu w trybie przetargu nieograniczonego.
1. Otwarcie sesji.
2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
3. Przyjęcie porządku obrad.
4. Przyjęcie protokołu z dnia 25 września 2012 r.
5. Sprawozdanie Starosty Grójeckiego z pracy Zarządu Powiatu od ostatniej sesji Rady Powiatu Grójeckiego i informacje Starosty Grójeckiego.
6. Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych za rok szkolny 2011/2012.
7. Informacja z wyjazdu szkoleniowego Powiatowej Rady Zatrudnienia
w Zamościu i we Lwowie.
8. Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał w sprawach:
8.1. zmieniająca Uchwałę Budżetową Powiatu Grójeckiego na 2012 r.
8.2. upoważnienia Zarządu Powiatu Grójeckiego do dokonania darowizny nieruchomości,
8.3. upoważnienia Zarządu Powiatu do sprzedaży lokalu mieszkalnego,
8.4. upoważnienia Zarządu Powiatu do zbycia lokalu użytkowego,
8.5. wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego za umieszczenie w pasie drogowym urządzeń infrastruktury technicznej i obiektów budowlanych nie związanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego oraz reklam,
8.6. upoważnienia Zarządu Powiatu do udzielenia poręczenia kredytu.
9. Interpelacje i zapytania radnych.
10. Wolne wnioski i oświadczenia radnych.
11. Zamknięcie posiedzenia.
Następnie przystąpiono do głosowania nad porządkiem obrad. Głosowało
18 radnych. Porządek obrad z autopoprawką został przyjęty jednogłośnie
18 głosów „za”.
Ad. 4
Przewodniczący Rady wyjaśnił, że protokół z Sesji Rady Powiatu z dnia 25 września 2012 był wyłożony do wglądu w Biurze Rady, a jego odpisy przekazano Przewodniczącym Klubów.
Protokół ze zgłoszoną poprawką Radnego Powiatu Macieja Dobrzyńskiego dot. wypowiedzi Starosty Grójeckiego został przyjęty jednogłośnie 19 głosów „za”.
Ad. 5
Sprawozdanie Starosty Grójeckiego z pracy Zarządu Powiatu i informacje Starosty Grójeckiego. – przedstawił Starosta Marian Górski /załącznik nr 2/.
Radny Powiatu Stanisław Sitarek poprosił o przybliżenie Uchwały Zarządu Powiatu w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie Powiatu Grójeckiego do „Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych – Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność - Rozwój” w zakresie przebudowy drogi gminnej Nr 0128059 w miejscowości Kawęczyn w gminie Tarczyn – czy będą jakieś konsekwencje finansowe dla powiatu. Następnie zwrócił uwagę na Uchwałę Zarządu Powiatu w sprawie przekazania prawa do dysponowania nieruchomością dla celów budowlanych ZWSE Rzeszów Sp. z o.o. /modernizacja linii 220kv Kozieniece-Mory-Piaseczno/,- jakie będą konsekwencje finansowe dla powiatu. Radny poinformował, że z informacji jakie posiada tego typu wydzierżawianie na czas budowy wiąże się z opłatami.
Następnie poruszył sprawę rozstrzygniętego przetargu na sprzedaż gruntów po byłem gospodarstwie sadowniczym w Nowej Wsi. Na Komisji Rolnictwa otrzymaliśmy wiadomość, że przetarg się nie odbył ponieważ nie było żadnej oferty.
W następnej kolejności odniósł się do spotkania na którym Starosta zapoznał wójtów i burmistrzów z działaniami związanymi ze złożeniem projektu „Grójec – stolica kulturalna Mazowsza”, zdaniem radnego taki projekt powinien być przedstawiony
i omówiony na posiedzeniu Komisji Oświaty.
Radny odniósł się także do spotkania z przedstawicielami Starostwa Powiatowego
w Kozienicach oraz Urzędu Gminy w Grabowie n. Pilicą w sprawie ewentualnych działań związanych z dalszą modernizacją ciągu drogi powiatowej Warka – Kępa Niemojewska – Stromiec, zwrócił się także z zapytaniem czy ta sprawa była uzgodniona z Komisją Transportu ponieważ wciąż inwestycje drogowe odbywają się na obrzeżach powiatu a nasze drogi powiatowe wiemy wszyscy jak wyglądają.
Na zakończenie Radny odniósł się do spotkań Wicestarosty z projektantami
i wykonawcami inwestycji unijnej w Warce, zwrócił się z zapytaniem co wynika z tych spotkań, czy został wykonany projekt zastępczy i czy zostały wyciągnięte konsekwencje w stosunku do inspektora nadzoru budowlanego.
Starosta Marian Górski odnosząc się do zadanych pytań w pierwszej kolejności odniósł się do przebudowy drogi gminnej Nr 0128059 w miejscowości Kawęczyn
w gminie Tarczyn, poinformował, że gmina Tarczyn przystąpiła do projektu i zwróciła się do powiatu o wsparcie pod kątem promocji, powiatu nic to nie kosztuje. Podpisaliśmy tylko umowę, dot. promowania tej inwestycji. Starosta poinformował, że na temat dysponowania nieruchomością dla celów budowlanych ZWSE Rzeszów Sp. z o.o. odpowie w późniejszym czasie. Natomiast sprawa rozstrzygnięcia przetargu jest tak zapisana ponieważ nieważne czy były oferty czy nie to jest to rozstrzygnięcie przetargu. Obecnie robimy nową wycenę i będziemy ponownie ogłaszać przetarg. Natomiast sprawa projektu „Grójec – stolica kulturalna Mazowsza” powinna być faktyczne przedstawiona na posiedzeniu Komisji Oświaty. Aby złożyć taki projekt potrzebne jest wsparcie innych gmin z powiatu. Obecnie nasze Biuro Promocji kompletuje odpowiednie materiały.
Następnie odniósł się do spotkania z przedstawicielami Starostwa Powiatowego
w Kozienicach informując, że powiat nie będzie brał udziału w modernizacji ciągu drogi powiatowej Warka – Kępa Niemojewska – Stromiec.
Wicestarosta Janusz Różycki poinformował, że ostatnie spotkania na inwestycji unijnej miały na celu wypracowanie dobrych zasad współpracy między wykonawcami i projektantami. Były nieporozumienia ale wynikały one z pomiaru budynku. Budowany budynek jest dość prostej konstrukcji ale ma nowatorską konstrukcję dachu. Wykonawca twierdzi, że nie wszystkie elementy szczególnie detale są w projekcie wystarczająco dokładnie rozrysowane a niektóre według wykonawcy są niemożliwe w realizacji. Projektanci nie chcieli uznać sprawy, że gdzieś popełnili błąd i udowadniali wykonawcy, że to jest jego wina bo robi niezgodnie z projektem. Są małe odstępstwa od projektu ponieważ nie da się wykonać dokładnie tak jak wymyślił to projektant. Zmiany są konsultowane z inspektorem nadzoru budowlanego i przez niego zatwierdzane. Następnie Wicestarosta podał przykład ilości stali, której nie ma w wykazie a jest w przedmiarze robót. Oficjalny dokument w tej sprawie w którym wykonawca wyliczył, że brakuje 8 ton stali. Gdy projektant otrzymał te wyliczenia do przepracowania to uzyskaliśmy odpowiedzieć że brakuje 177 kg stali. Wykonawca teraz twierdzi, że będzie jednak brakowało 3,5 tony stali. Nie można wierzyć we wszystko co mówią strony. Należy wszystko weryfikować i skłaniać do lepszej współpracy. Następnie odniósł się do spawy projektu zamiennego informując, że jedyną osobą uprawnioną do stwierdzenia czy coś jest za małe czy za duże jest geodeta. Był wpis geodety w dzienniku budowy, że jest wszystko wytyczone zgodnie z projektem. Do czasu uzyskania odpowiedniego dokumentu od geodety nie mogliśmy stwierdzić, że cos jest nie tak. Taki dokument otrzymałem tydzień temu, który stwierdza, że budynek jest o 32 cm jest dłuższy. Jest to ewidentny błąd geodety, który wytyczał budynek. Geodeta był zatrudniony przez wykonawcę
i wykonawca pokrywa wszystkie koszty związane z wykonaniem projektu zamiennego. Projekt jest już wykonywany. Inspektor Nadzoru nie jest uprawniony to pomiaru jest to tego uprawiony wyłączenie geodeta, który ma odpowiednie przyrządy.
Radny Powiatu Stanisław Sitarek zabierając głos poinformował, że dla niego jest to niezrozumiałe ponieważ inspektor nadzoru powinien kontrolować budowę na każdym etapie. My płacimy inspektorowi, który nas reprezentuje jako inwestora w stosunku do wykonawcy. Płacimy inspektorowi duże pieniądze za nadzór i powinien być to nadzór na każdym etapie budowy. Był zalany fundament i w tym momencie inspektor nadzoru powinien dokonać pomiarów. Nie ma żadnego usprawiedliwienia dla inspektora nadzoru.
Wicestarosta Janusz Różycki poinformował, że inspektor nadzoru jest odpowiedzialny za sprawdzanie czy inwestycja jest wykonywana zgodnie z projektem i sztuką budowlaną. Wymiary wykonuje geodeta specjalistycznymi przyrządami.
Radny Powiatu Maciej Dobrzyński odnosząc się do inwestycji unijnej w Warce poruszył sprawę wyremontowanego pałacu gdzie jest wiele usterek, szczególnie widoczną jest pęknięcie na tarasie zewnętrznym, radny zwrócił się z zapytaniem czy zostały podjęte kroki w celu wyeliminowania tych usterek i kiedy to będzie wykonane.
Wicestarosta Janusz Różycki poinformował, że zostały już podjęte kroki aby te usterki wyeliminować ale nie ma informacji co do terminów.
Wiceprzewodniczący Rady Krzysztof Ambroziak odnosząc się do sprawozdania
z pracy zarządu poruszył sprawę odbytego spotkania z przedstawicielami Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Warszawie poprosił
o szersze przybliżenie sprawy.
Starosta Marian Górski poinformował, że w Konstancinie przestał działać zakład papierniczy, który do produkcji potrzebował dużo wody między innymi występowało spiętrzenie teraz poprowadzono kanał w innym miejscu. Nadmiar wody z rz. Czarnej po obfitych opadach podtapia nasze urządzenia melioracyjne na ternie gm. Warka /Michalczew/ oraz na terenie gm. Jasieniec. Sama regulacja rzeki nie wystarczy bez wykonania ujścia. Nie ma odpowiedzi w sprawie kanału od jednego samorządu. Wojewódzki Zarząd Melioracji Wodnej wspólnie z Inspektorami Melioracji w Grójcu
i Piasecznie wypracują wstępne porozumienie i propozycję wykonania dokumentacji. Dokumentacja zostanie zaopiniowania przez samorząd piaseczyński. Zostanie także zorganizowane spotkanie z samorządami Warki, Chynowa i Jasieńca w celu ustosunkowania się to tego projektu.
Radny Powiatu Adolf Maciak odniósł się do spotkania z kierownictwem dwóch firm pod kątem wsparcia finansowego inwestycji drogowej „Kozietuły – Goszczyn”.
Starosta Marian Górski poinformował, że wniosek został złożony a partnerami do projektu są samorządy. Staramy się dojechać do tych firm, które korzystają z tej drogi. Nie mamy pewności czy jakaś firma pozytywnie ustosunkuje się do naszej prośby.
Ad. 6
Informację o stanie realizacji zadań oświatowych za rok szkolny 2011/2012. –
w sposób szczegółowy omówiła Naczelnik Wydz. EiZ Elżbieta Wojtera. Poinformowała, że realizacja zadań organu prowadzącego wobec szkół i placówek wymaga właściwej organizacji, funkcji nadzorczych i wspomagających, związanych
z realizacją obowiązków określonych w ustawie o systemie oświaty. Organ prowadzący szkołę lub placówkę odpowiada za jej działalność. Oświata zajmuje poważne miejsce w budżecie JST zarówno po stronie dochodów jak i wydatków więc koncentruje na sobie uwagę. Następnie przedstawiła strukturę powiatowej oświaty, kadrę, wyniki egzaminów zewnętrznych, klasyfikację uczniów w roku szkolnym 2011/2012, stypendia dla uczniów, projekty realizowane przez szkoły i placówki oświatowe, olimpiady, konkursy, osiągnięcia sportowe uczniów oraz wyposażenie, doskonalenie bazy, remonty i inwestycje.
Poinformowała, że w roku szkolnym 2011/2012 w szkołach i placówkach na terenie powiatu grójeckiego uczyło się 3818 osób wg stanu na 30 marca 2012. W bieżącym roku szkolnym 3663 osób wg stanu na 10 września 2012 r. Zdawalność egzaminów maturalnych w roku 2011 w Polsce 86%, średni wynik egzaminów maturalnych dla powiatu 81,62% /szkoły publiczne i niepubliczne/. Zdawalność w szkołach prowadzonych przez powiat grójecki 88,40%, w szkołach prowadzonych przez inne organy 59,04%. Zdawalność egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe
w szkołach ponadgimnazjalnych w roku 2011/2012 w technikach jest zadawalająca.
W szkołach prowadzonych przez powiat grójecki w roku szkolnym 2011/2012 jest 44 uczniów ze średnią powyżej 4,75. Następnie Naczelnik Wydz. EiZ poinformowała
o najważniejszych kierunkach działania w oświacie. Prowadzenie polityki kadrowej polegającej na zatrudnianiu młodych nauczycieli - absolwentów szkół wyższych
a zmniejszaniu zatrudnienia nauczycieli emerytów. Wzmocnienie doposażenia szkół kształcących w zawodach w związku z obowiązującą od 01.09.2012 r. nową podstawą kształcenia zawodowego oraz obowiązującymi standardami na egzaminach potwierdzających kwalifikacje zawodowe. Doposażenie szkół i placówek w sprzęt i oprogramowanie komputerowe w związku z wymaganiami w ramowych planach nauczania – od 1.09.2013 r. na zajęciach z technologii informacyjnej
i informatyki jeden uczeń przy komputerze. Dostosowanie sieci szkół i placówek oświatowych w 2013/2014 do prognoz demograficznych długoterminowych dla powiatu. Malejąca liczba uczniów w szkołach, wzrost płac zasadniczych nauczycieli uzyskujących kolejne stopnie awansu zawodowego, zwiększające się koszty utrzymania obiektów /opłaty za energię, ogrzewanie/ powodują, że dyrektorzy szkół i placówek borykają się z problemami finansowymi.
Adam Pietrynik Wydz. EiZ przedstawił informacje nt. projektu „Uczmy się razem
i integrujmy – lepsza przyszłość dla młodzieży powiatu grójeckiego” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Wartość projektu to 2 099 100,03. Projekt był realizowany od września 2010 r. do czerwca 2012 przez Powiat Grójecki. W projekcie wzięło udział 5 szkół: trzy LO: w Grójcu, Nowym Mieście i w Warce oraz dwa SOSW w Nowym Mieście i w Jurkach. Głównym celem projektu „Uczmy się razem i integrujmy – lepsza przyszłość dla młodzieży powiatu grójeckiego” było: wyrównanie szans edukacyjnych uczniów z LO w Grójcu, Warce i Nowym Mieście, oraz uczniów ze SOSW w Nowym Mieście oraz Jurek; integracja społeczna uczniów niepełnosprawnych ze SOSW dzięki wspólnym imprezom z uczniami LO; poprawa szans rozwoju zawodowego młodzieży poprzez zajęcia dodatkowe i doradztwo psychologiczne w zawodowe.
W projekcie zostało zrealizowanych ponad 8224 godzin zajęć pozalekcyjnych
i pozaszkolnych. W zajęciach tych wzięło udział 1352 uczniów, w tym 706 uczniów
z LO Grójec, 256 uczniów z LO Warka, 221 z LO Nowe Miasto, 86 uczniów z SOSW Jurki i 83 uczniów z SOSW Nowe Miasto. Szkołom na kwotę ponad 57 500 zł został zakupiony i przekazany niezbędny sprzęt komputerowy i elektroniczny do prowadzenia zajęć pozalekcyjnych w ramach projektu. Licea i Specjalne Ośrodki Szkolno – Wychowawcze otrzymały zestawy: laptopów wraz z oprogramowaniem, projektorów multimedialnych, ekranów oraz wizualizerów. Ponadto Specjalne Ośrodki Szkolno – Wychowawcze, do prowadzenia specjalistycznych zajęć, otrzymały zestaw: laptopów wraz z multimedialnym oprogramowaniem do diagnozy i terapii logopedycznej z wyposażeniem pomocniczym wraz z echokorektorami oraz wieże CD. Dla prowadzenia zajęć korekcyjno – sportowych dla SOSW zostały zakupione w ramach projektu 20 rowerów (po 10 dla każdego Ośrodka) za ponad 9 500 złotych.
Łączna wartość zakupów z cross-financingu to ponad 86 500 złotych. Dla szkół biorących udział w projekcie, zostały zakupione i przekazane pomoce dydaktyczne do prowadzenia zajęć projektowych, w tym m.in. flipcharty z akcesoriami oraz drobny sprzęt sportowy i muzyczny dla SOSW. Łączna wartość pomocy dydaktycznych to ponad 50 000 złotych.
Projekt był realizowany w partnerstwie z Fundacją Rozwoju Umiejętności Psychospołecznych MANZANA z siedzibą w Warszawie oraz Cechem Rzemiosł Różnych i Przedsiębiorczości z siedzibą w Pułtusku.
Wszystkie szczegółowy dot. projektu są dostępne w raporcie ewaluacyjnym, który jest dostępny do wglądu przez zainteresowanych w biurze projektowym lub na stronie internetowej urzędu.
W następnej kolejności Starosta Marian Górski podziękował p. Pietrynikowi za pilotowanie tak dużego projektu unijnego.
Następnie odczytał list od Dyrektora Delegatury w Radomiu Kuratorium Oświaty
w Warszawie p. Doroty Sokołowskiej. List stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Radny Powiatu Maciej Dobrzyński zwrócił się z zapytaniem do p. Piertrynika – jak Pan ocenia tego typu projekt z punktu widzenia praktycznego czyli wyników
i skuteczności jeśli chodzi o korzystanie z tego projektu przez uczniów, jaka jest efektywność tego projektu.
Pan Adam Pietrynik Wydz. EiZ odpowiadając poinformował, że początki były trudne ponieważ był to pierwszy tak duży projekt który realizowaliśmy. Z perspektywy czasu mogę powiedzieć, że takie projekty warto realizować. Tego typu projekty przyczyniają się do pogłębienia wiedzy i umiejętności młodzieży oraz promują powiat. Są to projekty miękkie i może trudno je zauważyć jak projekt dot. np. modernizacji dróg. Projekt był monitorowany na bieżąco przez różnego rodzaju kontrole.
Radny Powiatu Maciej Dobrzyński powiedział, że nie do końca jest usatysfakcjonowany odpowiedzią. Natomiast sprawa projektów miękkich jest również ważna jak np. projekty drogowe. W ten projekt była zagospodarowana kwota ponad 2 mln zł i oczekiwałem na odpowiedź konkretną jakie korzyści odnieśli uczniowie uczestnicząc w tym projekcie.
Dyrektor ZSS w Grójcu Ewa Mąkosa zabierając głos poinformowała, że jej szkoła uczestniczyła w tym projekcie i rezultaty w śród uczniów są bardzo widoczne. Uczniowie korzystali między innymi z zajęć logopedycznych, terapii ręki. Dzieci po zajęciach z terapii potrafią pisać litery co wcześniej nie było możliwe. W placówce mamy więcej pomocy dydaktycznych, specjalistycznych oraz programów do ćwiczeń logopedycznych.
Dyrektor LO w Warce Wiesława Zielonka poinformowała także, że jej uczniowie także znacznie odczuli uczestnictwo w tym projekcie. Zajęcia z angielskiego, niemieckiego czy matematyki przyczyniły się do lepszych wyników egzaminów maturalnych gdzie zdawalność wyniosła 100%. Uczestnictwo w tego typu projekcje pogłębia wiedzę i umiejętności uczniów wpływa także pozytywnie na proces integracji. Następnie p. Dyrektor poinformowała, że szkoła uczestniczy także
w innych projektach.
Radny Powiatu Maciej Dobrzyński odnosząc się do przedstawionej informacji nt. sytuacji oświaty poinformował, że brak jest konkretnych wniosków czy jest dobrze
w placówkach, co jest jeszcze do zrobienia.
W odpowiedzi Naczelnik Wydz. EiZ poinformowała, że zależy które czynniki będziemy porównywać i brać pod uwagę. Jeżeli chodzi o wyniki egzaminów zewnętrznych jaki i wnyki egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe to te wyniki nie są złe. Chcemy uzyskać jak najlepsze wyniki ale dyrektorzy pracują
z różną młodzieżą i nie zawsze się to udaje. Aby poprawić jeszcze sytuację
w placówkach należy wygospodarować środki na powiększenie i uzupełnienie bazy dydaktycznej ponieważ zmieniają się przepisy, które będziemy musieli spełnić. Zmieniają się przepisy dot. egzaminów z zakresu kształcenia zawodowego i naszym obowiązkiem będzie zorganizowanie tych stanowisk egzaminacyjnych.
Starosta Marian Górski zabierając głos poinformował, że materiał jest szczegółowy
i przedstawia kierunki działania ale brak jest wniosków i uszczegółowienia co zrobić aby poprawić sytuację. Musimy jak najszybciej przysiąść to tego temu i podjąć konkretne działania. Zmniejszająca się liczba uczniów jak i realia finansowe zmuszą nas do podejmowania konkretnych działań.
Skarbnik Powiatu Jadwiga Ostrowska zabierając głos odniosła się do budżetu oświaty. Poinformowała, że pkt. 9 informacji przedstawia otrzymaną subwencję
i wydatki na placówki oświatowe i tu jest spora różnica bo 34.884.000 zł. a 33 mln zł przeznaczone na oświatę. Według dokumentów na oświatę w Powiecie Grójeckim
w tym roku do dnia dzisiejszego przeznaczone jest 37.207.832 zł. z tego subwencji oświatowej 34.884.855 zł. czyli 2.322.977 zł jest to kwota z poza subwencji oświatowej. Naczelnik Wydz. EiZ nie uwzględniła szkół niepublicznych, zadań które realizowane są przez Starostwo czyli doskonalenie nauczycieli. Następnie poruszyła sprawę sprecyzowania zadań jakie nas czekają w najbliższej przyszłości czyli dostosowanie sieci szkół do malejącej liczy uczniów, zmiany przepisów dot. kształcenia zawodowego. Należy się przyjrzeć jaki mamy potencjał w pomocach dydaktycznych co i ile oraz w jakich szkołach będzie potrzebne. Sprawa zajęć informatycznych i nauka zawodu te kwestie są nieujęte a należy to zrobić jak najszybciej ponieważ projekt budżetu na 2013 r. będzie przedstawiony za 2 tygodnie.
W opracowaniu nie są poruszone sprawy zagrożeń w szkołach patologii oraz działań w tym kierunku. Następnie p. Skarbnik zaproponowała by rozważyć możliwość utworzenia skateparków, ścian wspinaczkowych w szkołach gdzie są internaty. Młodzież pozostaje cały dzień w szkołach i nie ma co robić z wolnym czasem. Środki można pozyskać z Ministerstwa Sportu. Na zakończenie Skarbnik podziękowała dyrektorom szkół za zrozumienie i cierpliwość w realizacji budżetu.
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Krzysztof Ambroziak zabierając głos odniósł się pkt. 10 informacji oświatowej - wyposażenie, doskonalenie bazy, remonty
i inwestycje. W tej informacji są przedstawione środki, które zostały pozyskane
w poszczególnych placówkach ze środków budżetu, rady rodziców oraz innych źródeł. Zwrócił się z zapytaniem jak wygląda sprawa pozyskiwania środków z rad rodziców i na co ewentualnie te środki są przekazywane.
W następnej kolejności głos zabrali:
Dyrektor SOSW w Jurkach Monika Mikołajczyk poinformowała, że w szkołach specjalnych takich środków jest bardzo mało. Wychowankowie w mojej placówce pochodzą w 80% z rodzin bardzo biednych o niskim statusie materialnym. Środki do rady rodziców nie wpływają. Jeśli są już takie środki to przeznaczamy je na wyjazdy dzieci do kina, teatru na basen. W tej chwili zorganizowałam ekipę remontowo –budowlaną posiłkując się aresztantami z aresztu w Grójcu. Remonty w placówce zalecone są decyzjami sanepidu. Z budżetu powiatu otrzymaliśmy środki na wymianę stolarki okiennej. Natomiast inne remonty staramy się zorganizować we własnym zakresie między innymi korzystając z pracy aresztantów.
Dyrektor LO w Grójcu Zbigniew Krawczak poinformował, że szkoła w dużej mierze korzysta z pomocy rodziców uczniów np. odnawianie sal lekcyjnych itp.
Dyrektor PCKUiP w Nowej Wsi Wiesława Cąderek poinformowała, że w naszej placówce nie ma Rady Rodziców jest natomiast Rada Słuchaczy. Środki pozyskujemy między innymi z wynajmu sal i świadczenia innych usług. Dochody
z tego tytułu są odprowadzane na konto Starostwa.
Radny Powiatu Mariusz Wojno zabierając głos poinformował, że radni na dzisiejszą sesję otrzymali po raz pierwszy w miarę kompleksowy raport o stanie oświaty. Można znaleźć niedociągnięcia np. brak informacji o narkotykach czy alkoholu. Radny zwracając się do Skarbnika Powiatu poinformował, że w przyszłym roku wszystkie uwagi dot. oświaty, które Pani przedstawiła zostaną przekazane Naczelnikowi Wydz. EiZ dużo wcześniej niż na sesji.
Szczegółowe dane dot. stanu oświaty zawiera załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.
W tym miejscu porządku obrad Przewodniczący ogłosił 15 minutową przerwę w obradach.
Po przewie Przewodniczący Rady wznowił obrady.
Ad. 7
Informację z wyjazdu szkoleniowego Powiatowej Rady Zatrudnienia w Zamościu i we Lwowie – przedstawiła Dyrektor Marzanna Skoczek poinformowała, że w dniu
7 września członkowie Powiatowej Rady Zatrudnienia wraz z przedstawicielami Powiatowego Urzędu Pracy oraz Starostwa Powiatowego w Grójcu wzięli udział
w wizycie szkoleniowo - studyjnej w Urzędzie Pracy we Lwowie oraz w Konsulacie Generalnym RP we Lwowie. Celem wizyty studyjnej było nawiązanie współpracy
z instytucjami oraz wymiana informacji i doświadczeń. Urząd Pracy we Lwowie to nowoczesna i wyspecjalizowana placówka administracji rządowej, wyposażona
w nowoczesny sprzęt komputerowy i biurowy. Dostosowana do profesjonalnej obsługi klienta jak również zapewniająca odpowiednie warunki pracy zatrudnionym pracownikom. W budynku urzędu wyodrębniona jest również powierzchnia przystosowana i przeznaczona tylko do obsługi pracodawców zgłaszających wolne miejsca pracy (całkowita powierzchnia urzędu to ok. 3000 m2, zatrudnionych 135 pracowników, liczba bezrobotnych zarejestrowanych w urzędzie ok. 5000). Podczas wizyty w Konsulacie RP we Lwowie wymieniono uwagi dotyczące rejestracji oświadczeń o zamiarze powierzenia pracy cudzoziemcom i wydawania wiz na powyższe oświadczenia. Podkreślono konieczność stałej współpracy i kontaktu instytucji przy realizacji powyższego zadania. Powiatowy Urząd Pracy w Grójcu jest urzędem, w którym rejestruje się najwięcej oświadczeń, w tym głównie dla obywateli z Ukrainy. Możliwość nawiązania bezpośrednich i osobistych kontaktów pracowników Urzędu Pracy z przedstawicielami Konsulatu będzie dużym usprawnieniem pracy po stronie polskiej i ukraińskiej. Wizyta studyjna była doskonałą okazją do wzajemnej wymiany doświadczeń oraz przyczyniła się do poszerzenia zawodowych horyzontów wszystkich jej uczestników, a w szczególności pozwoliła na zacieśnienie współpracy pomiędzy Konsulatem RP we Lwowie a Powiatowym Urzędem Pracy w Grójcu.
Radny Powiatu Adolf Maciak zabierając głos poinformował, że takie wyjazdy są jak najbardziej potrzebne i należy utrzymywać kontakty oraz wprowadzać zmiany, które będą pomocne dla pracodawców czy sadowników w kwestii zatrudnienia pracowników z Ukrainy.
Dyrektor PUP Marzanna Skoczek poruszyła sprawę przestępczości a polega ona na tym, że grupy zorganizowane które rejestrują oświadczenia np. 100 dziennie. Pseudo pracodawcy jeżdżą po sadownikach i sprzedają te oświadczenia. Pracownicy PUP w Grójcu musieli jeździć na Policję do Przemyśla na przesłuchania w tych sprawach. Obecnie na zasadnie współpracy przesłuchań dokonuje Policja w Grójcu. Przesłuchań w ciągu roku jest kilkanaście. Współpraca z Ukrainą jest dobra i taki wyjazd był bardzo potrzeby.
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Krzysztof Ambroziak zabierając głos poruszył sprawę zaproszeń, które są wysyłane przez rolników lecz ci pracownicy nie trafiają do tego gospodarstwa - czy taki obowiązek istnieje zgłoszenia tego faktu do PUP.
Dyrektor PUP Marzanna Skoczek poinformowała, że rolnik nie ma takiego obowiązku. Rolnik ma obowiązek zarejestrowania oświadczenia bez względu na to czy pracownik ma wizę czy dopiero się o nią ubiega. Jeśli oświadczenie jest zarejestrowane na rolnika i cudzoziemiec jest u tego rolnika a dwa tygodnie później przechodzi do innego gospodarstwa to należy zarejestrować nowe oświadczenie ponieważ jest w innym gospodarstwie.
Ad.8
Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał w sprawach:
Ad. 8.1
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego zmieniający Uchwałę Budżetową Powiatu Grójeckiego na 2012 r. – w sposób szczegółowy omówiła Skarbnik Powiatu Jadwiga Ostrowska /załącznik nr 4/
Radny Powiatu Stanisław Sitarek zwrócił uwagę na zapisy w przedstawionym projekcje uchwały dot. znacznego zwiększenia planu wydatków budżetowych na wynagrodzenia osobowe w kwocie 74 tys. zł. Następnie w rozdziale 80 111 zwiększa się plan wydatków przeznaczonych na wynagrodzenia osobowe o kwotę 202.107 zł. oraz w rozdziale 85 204 rodziny zastępcze jest ujęty Rodzinny Dom Dziecka gdzie jest wpisana kwota 2.464 zł na energię cieplną oraz sprawa porozumienia
z powiatem Lipskim. Radny poprosił o wyjaśnienie tych przesunięć i czym te przesunięcia są spowodowane.
W odpowiedzi Skarbnik Powiatu Jadwiga Ostrowska wyjaśniła, że te przesunięcia dot. Szkoły Specjalnej w Grójcu w związku z powstaniem fili tej szkoły w Nowej Wsi. Następnie odczytała wniosek Dyrektora PCPR w Grójcu informujący, o utworzeniu Rodzinnego Domu Dziecka w Barcicach Drwalewskich oraz zwartym porozumieniem z Powiatem Lipskim w zakresie interwencji kryzysowej na rzecz mieszkańców Powiatu Grójeckiego. Dyrektor PCPR w Grójcu zwraca się z prośbą o utworzenie w dziele 852 rozdziale 85204 rodziny zastępcze paragrafu 426 zakup energii na pokrycie wydatków związanych z funkcjonowaniem domu oraz w rozdziale 85220 jednostki specjalistycznego poradnictwa w mieszkaniach chronionych i ośrodki interwencji kryzysowej paragraf 4300 zakupy usług pozostałych. Przesunięcia wynikają z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej oraz ustawy
o pomocy społecznej.
Przewodniczący Komisji Planowania Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało
15 radnych. Uchwała Nr XXIV/131/2012 została przyjęta 13 głosów „za” przy 2 głosach „wstrzymujących się”.
Ad. 8.2
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu Grójeckiego do dokonania darowizny nieruchomości - przedstawił Z-ca Naczelnika Wydz. Fin. Józef Zawiślak /załącznik nr 5/
Radny Powiatu Stanisław Sitarek zwrócił się z prośbą o przybliżenie sprawy działki
o powierzchni 1450 m² .
W odpowiedzi Wicestarosta Janusz Różycki wyjaśnił, że 5 lat temu została podzielona działka na której znajduje się DPS w Lesznowoli to była duża działka znacznie większa niż potrzeby DPS i wówczas przeznaczyliśmy część działki na sprzedaż a środki były przeznaczone na rozbudowę domu. Wydzieliliśmy działkę z myślą o utworzeniu parkingu na działce przy drodze wojewódzkiej naprzeciw kościoła. O wydzielenie takiej działki zabiegali mieszkańcy jak i ksiądz proboszcz. Były takie ustalenia, że my damy działkę a gmina wybuduje parking.
Przewodniczący Komisji Planowania Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało
15 radnych. Uchwała Nr XXIV/132/2012 została przyjęta jednogłośnie 15 głosów „za”.
Ad. 8.3
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu do sprzedaży lokalu mieszkalnego, - przedstawił Z-ca Naczelnika Wydz. Fin. Józef Zawiślak /załącznik nr 6/
Przewodniczący Komisji Planowania Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało
15 radnych. Uchwała Nr XXIV/133/2012 została przyjęta jednogłośnie 15 głosów „za”.
Ad. 8.4
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu do zbycia lokalu użytkowego, - przedstawił Z-ca Naczelnika Wydz. Fin. Józef Zawiślak /załącznik nr 7/
Przewodniczący Komisji Planowania Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało
15 radnych. Uchwała Nr XXIV/134/2012 została przyjęta jednogłośnie 15 głosów „za”.
Ad. 8.5
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego za umieszczenie w pasie drogowym urządzeń infrastruktury technicznej i obiektów budowlanych nie związanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego oraz reklam, - przedstawił Starosta Marian Górski. Poinformował, że zbyt niskie opłaty za zajęcie pasa drogowego nie wpływają mobilizująco na ograniczenie czasu zajęcia pasa, co ma wpływ na przedłużające się utrudnienia w ruchu a co za tym idzie zagrożeniem bezpieczeństwa na przedmiotowych odcinkach dróg oraz zbyt niskie opłaty nie przyczyniają się do realizacji ustawowego obowiązku ochrony dróg, dotyczącego w szczególności umieszczania urządzeń infrastruktury technicznej niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego. /załącznik nr 8/
Radny Powiatu Stanisław Sitarek zwrócił się z zapytaniem jakiego rzędu opłaty wpływają z tytułu zajęcia pasa drogowego oraz czy możemy określić ile inwestycji było prowadzonych nielegalnie a pracownik PZD to skontrolował i czy były naliczane kary i czy jest to udokumentowane.
W odpowiedzi Dyrektor PZD Tadeusz Jachoski poinformował, że za zajęcie pasa drogowego w 2012 r. spodziewamy się kwoty ok. 200 tys. zł. Zwiększenie tych opłat spowoduje wzrost wpływów o ok. 100% z tytułu zajęcia pasa drogowego. Następnie poinformował, że środki które były naliczane przez PZD w Grójcu za zajęcia pasa drogowego były określone w uchwale z 2004 r. zwiększenia opłat nie są bardzo wysokie i są dla wykonawców sprawiedliwe. Zwiększenia były także konsultowane
z innymi gminami. Wykonawca składając ofertę do przetargu musi skalkulować koszty dot. zajęcia pasa drogowego. Odnosząc się do drugiego pytania poinformował, że nie ma spraw dot. nielegalnego zajmowania pasa. Następnie poinformował, że wszystkie tego typu sprawy są udokumentowane.
Radny Powiatu Maciej Dobrzyński zabierając głos poinformował, że niektóre zapisy tego projektu uchwały są zupełnie nieuzasadnione. Zajęcie pasa drogowego przez rzut obiektu handlowego lub usługowego to jest jeden z zapisów, który jest dla mnie nie jasny o jakie tu obiekty chodzi.
Dyrektor PZD w Grójcu Tadeusz Jachoski poinformował, że PZD w Grójcu posiada ewidencję pasa drogowego na jednej drodze bardzo często ten pas drogowy jest zmienny czyli jego szerokość jest różna. Nie mamy dokumentacji geodezyjno prawnej dlatego ponieważ jest to bardzo duży wydatek. Często jest tak, że osoba która chce zawiesić reklamę dogaduje się z właścicielem budynku i w taki sposób nie wchodzi w pas drogowy i nie ponosi kosztów. Jeśli reklama jest wstawiona w tzw. trójkącie widoczności możemy wtedy interweniować a jak jest umieszczona poza pasem drogowym to oczywiście my nie podejmujemy żadnych działań.
Przewodniczący Komisji Transportu Zbiorowego i Dróg Publicznych poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały.
Następnie poinformował, że członkowie Komisji Transportu na swoim posiedzeniu zwiększyli niektóre stawki oraz zmienili zapisy dot. kar umownych i jeśli Rada Powiatu wyrazi zgodę to można te zmiany wprowadzić.
Radny Powiatu Stanisław Sitarek zabierając głos poinformował, że to jest jeden
z niewielu dochodów własnych powiatu na który mamy wpływ. Jeżeli można pozyskać środki dla powiatu to należy to robić. Po rozmowach ze Starostą Białegostoku wynika, że jego powiat z tego tytułu ma dochody w kwocie 1,5 mln zł.
Radca Prawny Marian Seweryn zwrócił się z prośbą do radnych aby nie zmieniać zapisów które są przedstawione w projekcje uchwały. Ustawa ustala maksymalne stawki, których nie można przekraczać. Sprawą kar umownych można się zając
w przyszłości.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało
13 radnych. Uchwała Nr XXIV/135/2012 została przyjęta 12 głosów „za” przy
1 głosie „przeciw” .
Ad. 8.6
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu do udzielenia poręczenia kredytu. – przedstawił Z-ca Naczelnika Wydz. EiZ Stanisław Walczak. Poinformował Prezes Powiatowego Centrum Medycznego
Sp. z o.o. w Grójcu wystąpił do Zgromadzenia Wspólników Spółki o wyrażenie zgody na zaciągnięcie przez Spółkę zobowiązania, przekraczającego kwotę 500.000,- złotych oraz do Zarządu Powiatu o poręczenie tego kredytu w kwocie 1 500 000,- złotych z terminem spłaty w dniu 31 grudnia 2013 roku.
Korzystanie z kredytu obrotowego polega na utworzeniu przez bank limitu debetowego w rachunku bankowym, umożliwiającego korzystanie ze środków finansowych w razie chwilowego braku środków na koncie. Spółka Powiatowe Centrum Medyczne w 2011 i w 2012 roku korzystała z takiego kredytu w wyniku poręczenia Zarządu Powiatu. Oprocentowanie kredytu to opłata manipulacyjna, 1% prowizji a kredyt jest oprocentowany w skali roku na 8,44%. Okres oprocentowania nie obowiązuje od momentu postawienia kredytu do dyspozycji a jedynie na czas korzystania z niego. Największa kwota z jakiej korzysta szpital w ciągu roku to miedzy 2 stycznia a 10 stycznia. Jeżeli w tym czasie z tego 1,5 mln zł. szpital w ciągu tych kilku dniu skorzysta z 1 mln zł. to bank nalicza na koniec miesiąca odsetki od tej kwoty wykorzystywanej i przez okres jego dysponowania. Inny ważny zapis
w umowie to taki, że spłata kredytu następuje z wpłat bieżących na konto zakładu. Dyrektor szpitala informował, ze jednego roku z takiego kredytu korzystał tylko przez 14 dni. /załącznik nr 9/
Radny Powiatu Maciej Dobrzyński zwrócił się z zapytaniem ile nas będzie kosztował ten kredyt.
W odpowiedzi p. Stanisław Walczak poinformował, że rok jeszcze się nie skończył
i nie możemy jeszcze powiedzieć przez ile dni w tym roku szpital będzie korzystał
z tego kredytu i w jakiej wysokości.
Przewodniczący Rady Powiatu Witold Wójcik zaproponował aby wystosować pismo do Dyrektora PCM w Grójcu, który udzieli stosowanej informacji w sprawie kosztów kredytu. Kredyt jest niezbędny i w razie nie poręczenia tego kredytu w styczniu mogłoby nie być wypłat i byłyby duże problemy.
Radny Powiatu Stanisław Sitarek przypomniał, że w poprzednich latach uchwała była głosowana w miesiącu grudniu więc jeszcze mamy czas aby wyjaśnić sprawy, które nas interesują jak koszt tego kredytu obrotowego. Rady zwrócił się z zapytaniem czy inny bank np. w Belsku Dużym zaproponowałby lepsze warunki kredytowe. Następnie zwrócił się do p. Stanisława Walczaka z zapytaniem w jakim charakterze dziś występuje na sesji. Stwierdził Pan, że ten kredyt to nas niewiele kosztuje. Pan reprezentuje powiat i my powinnyśmy dbać jak najlepiej o finanse powiatu. Czy było przeprowadzone postępowanie przetargowe na tego typu kredyt ponieważ są to znaczne sumy.
Wicestarosta Janusz Różycki poinformował, że był taki przypadek kiedy uchwała dot. poręczenia kredytu była podejmowana w grudniu ale wtedy musieliśmy polegać na dobrej woli pracowników banku, że sprawa zostanie załatwiona szybko. Robimy to teraz wcześniej aby wszystko zostało załatwione w sposób normalny bez pośpiechu. Powiat nie wybiera bankiu i nie ogłasza przetargu to jest wyłącznie sprawa spółki. Jedynym naszym zadaniem jest udzielenie lub nieudzielenie poręczenia. Spółka jest władna aby wybrać bank i wynegocjować jak najlepsze warunki.
Z-ca Naczelnika Wydz. EiZ Stanisław Walczak poinformował, że takiego kredytu może udzielić bank gdzie szpital ma założony rachunek bieżący. Powiat także korzysta z takiego kredytu.
Rady Powiatu Stanisław Wożniak jako Prezes Banku Spółdzielczego w Belsku Dużym poinformował, że bank nie udzieliłby takiego kredytu ponieważ szpital nie ma założonego rachunku bieżącego. Taki kredyt jest najlepszym rozwiązaniem dla firmy, firma negocjuje tylko prowizję a pozostałe koszty są zależne od czasu przez ile firma będzie korzystała z tego kredytu.
Następnie Rady poinformował, że szpital w Nowym Mieście także brał kredyt
i sprawa wpisu do hipoteki była długo dyskutowana a w tym przypadku jest poręczenie, które jest lepszym zabezpieczeń niż wpis do hipoteki. Poręczyciel musi zapłacić i tak samo odpowiada jak kredytobiorca. My poręczamy ten kredyt ponieważ uważamy, że ten szpital jest nam wszystkim bardzo pogrzebny. Komisja Finansów zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie ponieważ uznała, że takie rozwiązanie jest korzystne aby zapewnić bieżącą płynność zakładu.
Przewodniczący Komisji Planowania Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały.
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Janusz Karbowiak zaproponował aby rozliczenie takiego kredytu czyli jakie koszty poniósł szpital za ubiegły rok były przedstawiona przez p. Stanisława Walczaka na najbliższej sesji.
Radny Powiatu Maciej Dobrzyński zabierając głos poinformował, że szpital w Grójcu ma ponad 2,6 mln zł. zobowiązań wymagalnych więc możemy się spodziewać, że wykorzysta ten kredyt błyskawicznie.
Z-ca Naczelnika Wydz. EiZ Stanisław Walczak wyjaśnił, że ten problem jest nierealny i niemożliwy ponieważ zapis mówi, że jeśli szpital wykorzysta chociaż złotówkę np. 8 stycznia a 9 stycznia przyjdzie z NFZ dwa złote to ta złotówka idzie od razu na ten właśnie rachunek. Prezes nie może sobie na to pozwolić aby od razu na początku roku spłać jakąś część zobowiązań.
Wicestarosta Janusz Różycki zabierając głos poinformował, że jakby szpital
1 stycznia zapłacił wszystkie zobowiązania wymagalne ale w styczniu wpłynie 3 mln zł. na to konto z NFZ to już drugi raz tych samych zobowiązań nie będzie płacić te środki są po prostu w obrocie. Taki kredyt poprawia płynność finansową szpitala. Nie likwiduje stałych niedomagań finansowych jedynie poprawia płynność.
Rady Powiatu Stanisław Wożniak poinformował, że zobowiązania wymagalne to są zobowiązania które wykraczają poza okres umowy. Dostawca który dostarcza np. leki i wie, że odbiorca jest systematyczny i kiedyś zapłaci to dostawca nie będzie mu naliczał odsetek. Nie zawsze zobowiązania wymagalne wiążą się z kosztami.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało
13 radnych. Uchwała Nr XXIV/136/2012 została przyjęta 11 głosów „za” przy
1 głosie „przeciw” i 1 głosie „wstrzymującym się”.
Ad. 9
Interpelacje i zapytania radnych.
Starosta Marian Górski odpowiedział na pytanie zadanie przez Radnego Stanisława Sitarka dot. sprawy przekazania prawa do dysponowania nieruchomością dla celów budowlanych ZWSE Rzeszów Sp. z o.o. Poinformował, że ZWSE Rzeszów wystąpił do nas z pismem w sprawie zadania remontowego pod nazwą modernizacja linii 220kv Kozienice-Mory-Piaseczno. W związku
z koniecznością przeprowadzenia remontu linii ZWSE Rzeszów zwraca się z prośbą o wyrażenie zgody na wejście w teren i przeprowadzenie prac remontowych na działce nr 110/2 Obręb Barcice koło Drwalewa gm. Chynów. Zgoda będzie niezbędna do uzyskania prawa do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Remont będzie polegał na wymianie istniejących wyeksploatowanych przewodów fazowych na nowe przewody posiadające mniejszy zwis w temperaturze pracy w porównaniu z obecnymi. Prace nie spowodują zmiany trasy istniejącej linii, napięcia oraz lokalizacji słupów. Prace będą trwały nie dłużej niż trzy dni robocze.
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Krzysztof Ambroziak poinformował, że na terenie gm. Chynów też są takie sprawy i można się spodziewać że będą wpływały takie pisma od różnych firm ponieważ cała linia ma być zmodernizowana.
Radny Powiatu Stanisław Sitarek poinformował, że była modernizowana linia energetyczna w gm. Potworów a środki z tej modernizacji otrzymał klub sportowy.
Z takich przedsięwzięć można pozyskać dodatkowe środki do budżetu. Następnie radny podziękował Staroście za szybką reakcję na zgłoszone wyrwy w drogach tylko szkoda, że te prace były wykonywane wczoraj gdzie temperatura spadła do -6 stopni.
Następnie Radny odniósł się do spotkań Starosty z Burmistrzem Grójca w sprawie inwestycji drogowych i czeka na takie spotkanie z Wójtem gm. Błędów. Mieszkańcy nie mogą się doczekać inwestycji drogowych, gminna zabezpieczyła w budżecie
500 tys. zł. na drogi powiatowe jako udział.
Starosta Marian Górski poinformował, że jest zaskoczony inwestycjami drogowymi na terenie gminy Błędów. Odcinki są wyremontowane na bardzo wysokim poziomie.
Radny Maciej Dobrzyński zwrócił się z zapytaniem do p. Skarbnik jak widzi budżet na 2013 r.
W odpowiedzi Skarbnik Powiatu poinformowała, że jest problem ze zbyciem majątku nie ma dochodów z tytułu sprzedaży mienia. Zwiększone są płatności za ZUS w wysokości 2 % w naszych placówkach /oświatowe, DPS-y/ a te zwiększenia nie były planowane w budżecie. Niewykonanie dochodów kształtuje się na poziomie
ok. 2,5 mln zł. mamy nadzieję, że będą większe wpłaty z tytułu podatku na koniec roku.
Starosta Marian Górski poinformował, że jest faktycznie problem ze zbyciem majątku głównie po byłym gospodarstwie sadowniczym w Nowej Wsi. Obecnie będziemy jeszcze raz ogłaszać przetarg na sprzedaż nieruchomości w Nowej Wsi, cena gruntów zostanie obniżona jak również cena budynków, których wartość była dość wysoka. Wykonujemy także dokumentację na sprzedaż lokali w hotelu pielęgniarek. Mamy nadzieję, że pozyskamy jeszcze środki finansowe do końca tego roku.
Ad. 10
Wolne wnioski i oświadczenia radnych.
Radny Adolf Maciak zwrócił uwagę na radnych, którzy opuszczają obrady sesji. Zwrócił się z zapytaniem ilu radnych zwolniło się u Przewodniczącego Rady.
W odpowiedzi Przewodniczący Rady Powiatu poinformował, że zwolnili się
p. M. Wożniak, p. K. Fiks. p. G. Rejer, który jest dziś w Ministerstwie Kultury. Należy radnych zdyscyplinować bo takie zachowanie nie powinno mieć miejsca.
Radny Powiatu Maciej Dobrzyński zwrócił się z zapytaniem jaki będzie scenariusz jak nie pozyskamy tych środków na zamknięcie budżetu.
Przewodniczący Rady Powiatu poinformował, że w takim przypadku rozwiązaniem jest zaciągnięcie pożyczki.
Skarbnik Powiatu poinformowała, że należy jeszcze poczekać do końca roku jest jeszcze dwa miesiące. Są dwa rozwiązania sprawy kiedy nie pozyskamy brakujących środków zaciągnięcie kredytu lub zamrożenie wydatków.
Ad. 11
Z uwagi na wyczerpanie porządku obrad Przewodniczący Rady Powiatu Witold Wójcik o godz. 1530 zamknął posiedzenie wypowiadając formułę „Zamykam Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Protokołowała: Przewodniczył:
Ineza Banach Witold Wójcik
Informacje o stronie
Podmiot publikujący: |
Starostwo Powiatowe w Grójcu |
Odpowiada za treść: |
Rada Powiatu Grójeckiego |
Wprowadził: |
Nieznany, data: 19.12.2012 r., godz. 11.28 |
Ostatnia aktualizacja: |
Nieznany, data: 19.12.2012 r., godz. 11.29 |
Czas |
Administrator |
Opis zmiany |
19.12.2012 r., godz. 11.29 |
Nieznany |
Edycja strony |
19.12.2012 r., godz. 11.28 |
Nieznany |
Dodanie strony |