Główna treść strony
Protokół Nr XXII
z sesji Rady Powiatu Grójeckiego odbytej w dniu 17 sierpnia 2012 r.
Sesja odbyła się w Sali Konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Grójcu.
Przewodniczący Rady Witold Wójcik o godzinie 10ºº otworzył Sesję wypowiadając formułę „Otwieram Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”. Następnie powitał Panie i Panów Radnych Powiatu Grójeckiego oraz Starostę Grójeckiego Pana Mariana Górskiego. Ponadto powitał zaproszonych gości oraz pracowników Starostwa.
Ad. 2
Przewodniczący Rady poinformował, że obecnie w Sesji uczestniczy 17 radnych, co pozwala na podejmowanie prawomocnych decyzji. Lista obecności stanowi (zał. nr 1) do niniejszego protokołu.
Ad. 3
Następnie Przewodniczący Rady zaproponował następujący porządek obrad.
1. Otwarcie sesji.
2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
3. Przyjęcie porządku obrad.
4. Przyjęcie protokołu z dnia 29 czerwca 2012 r.
5. Sprawozdanie Starosty Grójeckiego z pracy Zarządu Powiatu od ostatniej sesji Rady Powiatu Grójeckiego i informacje Starosty Grójeckiego.
6. Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał w sprawach:
6.1. zmieniający Uchwałę Budżetową Powiatu Grójeckiego na 2012 r.,
6.2. uchwalenia zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Grójeckiego na lata 2012 – 2027,
6.3. przyjęcia Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego dla Powiatu Grójeckiego na lata 2012-2015
6.4. wyrażenia zgody na realizację projektu finansowanego z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VII Promocja Integracji Społecznej ,
6.5. zatwierdzenia oraz przystąpienia do realizacji projektu pt. „Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania klas I-III szkół podstawowych dla których organem prowadzącym jest Powiat Grójecki”,
6.6. zmiany uchwały nr XI/87 /2000 Rady Powiatu Grójeckiego.
6.7. rozpatrzenie skargi na Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Grójcu.
7. Interpelacje i zapytania radnych.
8. Wolne wnioski i oświadczenia radnych.
9. Zamknięcie posiedzenia.
Następnie przystąpiono do głosowania nad porządkiem obrad. Głosowało
16 radnych. Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie 16 głosów „za”.
Ad. 4
Przewodniczący Rady wyjaśnił, że protokół z Sesji Rady Powiatu z dnia 29 czerwca 2012 był wyłożony do wglądu w Biurze Rady, a jego odpisy przekazano Przewodniczącym Klubów.
Protokół został przyjęty jednogłośnie 16 głosów „za”.
Ad. 5
Sprawozdanie Starosty Grójeckiego z pracy Zarządu Powiatu i informacje Starosty Grójeckiego. – przedstawił Wicestarosta Janusz Różycki załącznik nr 2.
Radny Janusz Kreczmański zwrócił się z zapytaniem na jakim etapie są prace w Muzeum im. K. Pułaskiego w Warce.
W odpowiedzi Wicestarosta Janusz Różycki poinformował, że w pałacu zakończone są prace budowlane oraz prace związane z wykończeniem
i wyposażeniem wnętrz. Pałac został przekazy Dyrekcji Muzeum i w tej chwili pracownicy będą urządzać nowe ekspozycje. Trawa budowa Centrum Edukacyjno Muzealnego według wykonawcy i inspektorów nadzoru nie ma opóźnień na budowie i jest realne zakończenie budowy w tym roku. W tej chwili wykonywana jest dokumentacja na rewitalizację parku. Po przygotowaniu dokumentów będzie ogłoszony przetarg. Zostały odebrane wszystkie dzieła sztuki z konserwacji zabytków, pozostanie jeszcze zadanie dot. digitalizacji zbiorów.
Radny Powiatu Stanisław Binkiewicz odniósł się do Uchwały Zarządu Powiatu
w sprawie czasowego powierzenia funkcji Dyr. w Muzeum.
W odpowiedzi Wicestarosta Janusz Różycki poinformował, że p. Iwana Stefaniak przebywa na urlopie macierzyńskim, który został przedłużony do 21 września br. na ten okres został przedłużony czas pełnienia obowiązków funkcji Dyrektora Muzeum
p. Januszowi Kreczmańskiemu.
Radny Powiatu Janusz Karbowiak odniósł się do sprawozdania finansowego SP ZOZ Nowe Miasto i PCM Grójec.
Wicestarosta Janusz Różycki zaproponował aby sprawy szpitali były przedstawione przez p. Stanisława Walczaka w sprawach różnych dzisiejszego porządku obrad.
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Krzysztof Ambroziak odniósł się do spotkań Wicestarosty z przedstawicielami firm prowadzących szpitale w Polsce.
W odpowiedzi Wicestarosta Janusz Różycki poinformował, że spotkał się dwoma firmami jedna z firm, to ta która prowadzi szpital w Piasecznie. Druga firma to Szpitale Polskie, która posiada kilkanaście szpitali w Polsce zachodniej. Obydwie firmy były zainteresowane naszymi szpitalami pod kątem ewentualnej współpracy ale decyzje zostały podjęte inne.
Ad. 6
Zapoznanie się ze szczegółowymi sprawozdaniami Zarządu Powiatu:
Ad. 6.1.
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego zmieniający Uchwałę Budżetową Powiatu Grójeckiego na 2012 r., - omówiła Skarbnik Powiatu Jadwiga Ostrowska. Szczegółowe informacje stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.
Przewodniczący Komisji Planowania Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało
16 radnych. Uchwała Nr XXII/119/2012 została przyjęta jednogłośnie 16 głosów „za” .
Ad. 6.2
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego w sprawie uchwalenia zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Grójeckiego na lata 2012 – 2027, - omówiła Skarbnik Powiatu Jadwiga Ostrowska. Szczegółowe informacje stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.
Przewodniczący Komisji Planowania Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało
16 radnych. Uchwała Nr XXII/120/2012 została przyjęta jednogłośnie 16 głosów „za” .
Ad. 6.3
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego w sprawie przyjęcia Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego dla Powiatu Grójeckiego na lata 2012-2015 – przedstawiła
Z-ca Naczelnika Wydz. EiZ Stanisław Walczak. Szczegółowe informacje stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.
Radna Powiatu Małgorzata Woźniak zwróciła się z zapytaniem czy w DPS-ach jest zatrudniony psycholog i psychiatra.
Z-ca Naczelnika Wydz. EiZ Stanisław Walczak poinformował, że w DPS nie jest zatrudniony psycholog czy psychiatra. Sprawa szczególnie dot. DPS Lesznowola, gdzie dyrektor chciałby zatrudnić takiego specjalistę. Dyrektor zatrudnia takiego specjalistę na umowę zlecenie. Nie ma takiego etatu z uwagi na wysokość honorarium takiego specjalisty.
Wicestarosta Janusz Różycki zabierając głos poinformował, że Dyrektor DPS
w Lesznowoli bardzo chciałby zatrudnić psychiatrę natomiast NFZ uważa, że poradnia psychiatryczna, która działa w PCM powinna obsługiwać DPS kontrakt jest zdecydowanie za mały, żeby ten specjalista obsługiwał DPS. Były próby utworzenia drugiej poradni psychiatrycznej wyłącznie na potrzeby DPS ale NFZ stwierdził, że na naszym terenie może funkcjonować tylko jedna poradnia.
Wiceprzewodnicząca Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych
i Przeciwdziałania Bezrobociu poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało
16 radnych. Uchwała Nr XXII/121/2012 została przyjęta jednogłośnie 16 głosów „za” .
Ad. 6.4
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego w sprawie wyrażenia zgody na realizację projektu finansowanego z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VII Promocja Integracji Społecznej – przedstawiła p. Zgutczyńska PCPR w Grójcu. Poinformowała, że projekt jest realizowany już czwarty rok. Jest podpisana jedna umowna na cały projekt, która jest to roku aneksowana. Zakończenie projektu nastąpi w 2014 r. Środki finansowe na realizację przedsięwzięcia są zabezpieczone
w budżecie na 2012 r. Szczegółowe informacje stanowi załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.
Wiceprzewodnicząca Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych
i Przeciwdziałania Bezrobociu poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało
16 radnych. Uchwała Nr XXII/122/2012 została przyjęta jednogłośnie 16 głosów „za” .
Ad. 6.5
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego w sprawie zatwierdzenia oraz przystąpienia do realizacji projektu pt. „Indywidualizacja procesu nauczania
i wychowania klas I-III szkół podstawowych dla których organem prowadzącym jest Powiat Grójecki”, - przedstawiła naczelnik Wydz. EiZ Elżbieta Wojtera. Szczegółowe informacje stanowi załącznik nr 7 do niniejszego protokołu.
Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Turystyki i Sportu poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało
16 radnych. Uchwała Nr XXII/123/2012 została przyjęta jednogłośnie 16 głosów „za” .
Ad. 6.6
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego w sprawie zmiany uchwały nr XI/87 /2000 Rady Powiatu Grójeckiego. – przedstawiał Z-ca Naczelnika Wydz. RS Stanisław Szok.
Poinformował, że w styczniu br. do Starosty Grójeckiego wpłynęło pismo z Okręgu Mazowieckiego Polskiego Związku Wędkarskiego w którym to Okręg wyraził
zgodę na utworzenie odrębnej Straży Rybackiej na terenie części wód rz. Jeziorka
i dwóch zbiorników wodnych w Głuchowie i Osieczku bądź stworzenie grupy terenowej, która działaby w ramach obecnej straży rybackiej. Sprawa była przedstawiona na posiedzeniu Zarządu Powiatu i na posiedzeniu Komisji Rolnictwa. Wydział wystąpił o opinie do Mazowieckiego Okręgu Polskiego Związku Wędkarskiego oraz do Państwowej Straży Rybackiej w Warszawie. Państwowa Straż Rybacka w Warszawie nie widzi przeciwwskazań do utworzenia przez Polski Związek Wędkarski Okręg Mazowiecki struktur Społecznej Straży Rybackiej, której rejon działania będzie wspominany obwód rybacki tzw. rz. Jeziorka Nr 1. Natomiast Okręg Mazowiecki uważa, że na terenie Powiatu Grójeckiego istnieje jedna straż rybacka, która została powołana w marcu 2000 r. Powoływanie odrębnej straży rybackiej byłoby niezgodne z obowiązującymi przepisami i sugeruje inne rozwiązanie tj. zawarcie porozumienia między Starostami Grójca i Piaseczna lub powołanie w ramach istniejącej straży rybackiej grupy terenowej z komendantem na czele, który podlega Komendantowi Straży Grójeckiej p. Wawszczyka. W czerwcu br. do Starosty dotarło pismo Okręgu Polskiego Związku Wędkarskiego w Radomiu, który to Okręg nie wyraża zgody na tworzenie dodatkowych struktur z przyczółku Okręgu Mazowieckiego. Po rozmowach i analizie dokumentów zostało zaproponowane rozwiązanie aby utworzyć grupę terenową z dowódca grupy, która będzie podlegała pod Komendanta Straży Rybackiej p. Wawszczyka. Grupa zajmowałaby się wyłączenie ograniczonymi odcinkami wód. Szczegółowe informacje stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu.
Wiceprezes Okręgu Radomskiego PZW Andrzej Lipiński poinformował, że nasz Okręg Radomski nie wyraża zgody na utworzenie przyczółku Okręgu Mazowieckiego, ponieważ Okręg Mazowiecki tak jak Polski Związek Wędkarski mają swój statut. My nie możemy tworzyć struktur w Okręgu Mazowieckim tak i Okręg Mazowiecki nie może tworzyć struktur w naszym Okręgu Radomskim. Posiadamy bardzo dobrą straż w Grójcu powołaną przez Radę Powiatu. Jest 44 strażników a 34 jest bardzo aktywnych. Jeśli Państwo przegłosują tę uchwałę to pociągnie to za sobą dalsze uchwały. Mogą wystąpić inne Okręgi np. z Powiatu Opoczyńskiego. My proponujemy zawrzeć porozumienie tak jak mamy to zrobione z innymi powiatami. Stoimy na takim stanowisku, że zgodnie ze statutem Okręg Mazowiecki nie ma prawa tworzyć sobie swoich struktur. Wiceprezes zwrócił się do Rady Powiatu
o przesuniecie tej sprawy w czasie i nie podejmowanie uchwały.
Radca Prawny Marian Seweryn poinformował, że zapisy uchwały dot. utworzenia grupy terenowej są zgodne z zapisami w regulaminie straży rybackiej.
Radny Powiatu Jerzy Binkiewicz zabierając głos poinformował, że na tych wodach nie prowadzi się żadnej kontroli. Pan twierdzi, że jest 34 aktywnych strażników ale ja mam wątpliwości czy są tam jakiekolwiek kontrole. Czy ma Pan jakąś statystykę ile było przeprowadzonych kontroli na tych zbiorniach w ostatnim czasie.
Wiceprezes Okręgu Radomskiego PZW Andrzej Lipiński poinformował, że było przeprowadzonych ok. 100 kontroli w Powiecie Grójeckim. Komendant przedstawia co roku Radzie Powiatu sprawozdania z działalności Straży Rybackiej.
Radny Powiatu Janusz Karbowiak poinformował, że Komendant był obecny na posiedzeniu Komisji Rolnictwa i kiedy zadałem pytanie dot. kontroli to
p. Komendant odpowiedział, że w Głuchowie i Osieczku nie było żadnych kontroli. Były kontrole ale nie na tym terenie. Dzisiejsza uchwała została spowodowana tym, że brak jest zainteresowania tymi wodami. Ludzie, którzy chcą działać w tej grupie terenowej będą działać społecznie i zrobią wszystko aby zapanował tam ład
i porządek. Do tej pory Powiatowa Straż Rybacka tego nie zagwarantowała. My jako Rada nie chcemy wchodzić w jakieś animozje , które są pomiędzy zarządami.
Starosta Marian Górski zabierając głos poinformował, że przychyla się do wypowiedzi przedmówcy. Ludzie z naszego terenu zgłaszają się aby podjąć działania zmierzającego do ochrony tego terenu i obiektów. Powiatowa Straż Rybacka nie działa w sposób prawidłowy. Statystyka też się nam nie zgadza co roku mamy sprawozdanie Komendanta z działalności straży, którego nigdy nie było aby przedstawić to sprawozdanie. Kontrole mogły być na terenie Powiatu Grójeckiego ale nie dotyczyły tych wód nad którymi dyskutujemy. Są osoby, które chcą pracować
i zostają na naszym terenie i w naszych strukturach to nie należy tej sprawy utrudniać.
Wiceprezes Okręgu Radomskiego PZW Andrzej Lipiński wyjaśnił, że te 100 kontroli to było przeprowadzonych na terenie całego Powiatu Grójeckiego. Mamy grupy terenowe w Nowym Mieście, Warce i Grójcu.
Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Leśnictwa, Ochrony Środowiska i Geodezji poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało
16 radnych. Uchwała Nr XXII/124/2012 została przyjęta 15 głosów „za” przy
1 głosie „wstrzymującym się”.
Ad. 6.7
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego w sprawie rozpatrzenia skargi na Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Grójcu.- przedstawił Przewodniczący Rady Powiatu Witold Wójcik. Szczegółowe informacje stanowi załącznik nr 9 do niniejszego protokołu.
Przewodniczący Rady Powiatu poinformował, że Komisja Rewizyjna na swoim posiedzeniu dnia 6 sierpnia 2012 r. uznała skargę p. Stanisława Bęczkowskiego za bezzasadną.
Pan Stanisław Bęczkowski Dyrektor Niepublicznej Placówki Kształcenia Ustawicznego w Grójcu na wstępnie podziękowała za zaproszenie na sesję.
Następnie poinformował, że Dyrektor PUP w Grójcu nie czekając na termin
w postępowaniu odwoławczym na wyczerpujące wyjaśnienie przedmiotowej sprawy w dniu 5 lipca br. podpisała umowę z firmą szkoleniową PPUS „KMP” Radom. Następnie odniósł się do sprawy, że od kilku lat instytucje szkoleniowe Powiatu Grójeckiego nie uzyskują akceptacji wyboru Dyrektora PUP w Grójcu na przeprowadzenie szkoleń dla osób bezrobotnych a tylko otrzymują je instytucje szkoleniowe z Radomia. Wobec tej sytuacji firmy szkoleniowe z naszego regionu nie składają ofert na szkolenia gdyż są przekonane, że ich oferty nie uzyskują akceptacji. W miesiącu maju 2012 r. złożyłem do PUP w Grójcu podobne zapotrzebowanie na szkolenie osób bezrobotnych w ilości 10 osób gdzie również to szkolenie wygrała firma z Radomia a koszt szkolenia był wyższy o 30 tys. zł w stosunku do mojej propozycji cenowej. Następnie p. Bęczkowski poinformował, że nie został zaproszony na posiedzenie Komisji Rewizyjnej i nie mógł przedstawić swojego stanowisko w tej sprawie.
Przewodniczący Rady Powiatu Witold Wójcik poinformował, że Komisja wyraża tyko swoja opinię a sprawę zasadności skargi podejmuje Rada Powiatu.
Pan Stanisław Bęczkowski Dyrektor Niepublicznej Placówki Kształcenia Ustawicznego w Grójcu poinformował, że Dyrektor PUP wyjaśniając dlaczego moja oferta została odrzucona poinformowała, że nie przedstawiłem wyczerpującego kosztorysu. W procedurze wyłonienia oferenta szkoleniowego było stwierdzenie ogólne nie było załącznika, który mówiłby co trzeba ująć w kosztorysie. Ja w kosztorysie podałem ogólną cenę i w przeliczeniu na 10 osób. Oferta cenowo wynosiła 14 tys. euro ok. 60 tys. uzyskałem informację, że podałem cenę zaniżoną aby wygrać przetarg. Ta sytuacja z mojej strony jest niemożliwa ja mam salę dydaktyczną, pomoce dydaktyczne mam kadrę i mogę sobie pozwolić na złożenie oferty w niższych kosztach. Pani Dyrektor po rozmowie ze mną powiedziała, że teraz już nic się nie zrobi i mogę tylko złożyć ofertę na inne szkolenia, które będą ogłaszane. Był szkolenia na magazynier z obsługą wózka widłowego oraz sprzedawca z obsługą kas fiskalnych i fakturowaniem złożyłem ofertę w detalach
i po pójściu do urzędu pytając jaka jest sytuacja - uzyskałem informację, że wygrała firma z Radomia. Odwołałem się od tego wyniku przetargu i poprosiłem
o uzasadnienie tego wyniku. Otrzymałem informację od p. Dyrektor, że podtrzymuje swoje stanowisko i bierze pod uwagę cenę kursu i oferenta. Dlaczego firmy szkoleniowe działające na terenie powiatu nie mają prawa uzyskać przebicia. Do 2010 roku wygrywałem przetargi i mam referencje od p. Dyrektor, które świadczą
o tym, że ma do mojej firmy zaufanie ale po tym czasie sytuacja się diametralnie zmieniła. Pieniądze są przeznaczane dla instytucji szkoleniowych z poza naszego regionu.
Dyrektor PUP w Grójcu Marzanna Skoczek zabierając głos poinformowała, że zamówienia nie przekraczały kwoty 14 tys. euro więc urząd nie stosował przepisów ustawy prawo zamówień publicznych. Informacja o zamiarze zorganizowania szkoleń wraz z odpowiednim formularzem ofertowym została zamieszczona na stronie internetowej więc każdy zainteresowany miał do tych informacji dostęp i mógł złożyć swoją ofertę. Do ogłoszenia zawsze jest załączony formularz do pobrania na którym należy złożyć informację. Należy złożyć harmonogram szkolenia, wzór ankiety oceniającej szkolenie, wzór zaświadczenia lub innego dokumentu potwierdzającego ukończenie szkolenia i uzyskanie kwalifikacji, kalkulacja kosztów uwzględniająca wszystkie koszty przeprowadzenia szkolenia. Na szkolenie z zakresu aktywne poszukiwanie pracy ofertę jaką złożyła Niepubliczna Placówka Kształcenia Ustawicznego Grójec nie zawierała wymaganych załączników tj. kalkulacji kosztów. Oferta nie została odrzucona tylko podlegała ocenie. Kryteria wyboru instytucji szkoleniowej do przeprowadzenia szkoleń organizowanych przez urząd zostały wprowadzone zarządzeniem Dyrektora PUP. Oferta Niepublicznej Placówki Kształcenia Ustawicznego Grójec otrzymała drugą notę jeśli chodzi o ocenę. Wygrała jednostka, która zaproponowała koszt szkolenia 1400 zł a cała wartość szkolenia nie przekracza kwoty 14 tys. euro. Całkowity koszt szkolenia to 42 tys. zł. W ramach szkolenia na podstawie kalkulacji kosztów jednostka zaproponowała zwrot kosztów dojazdu bezrobotnym. Nie mając kalkulacji kosztów urząd nie może wybierać oferty, ponieważ kalkulacja jest to dokument obowiązkowy. Informacje o szkoleniach są dostępne i informowałam p. Bęczkowskiego o tych szkoleniach jak również rozmawiałam i składałam wyjaśnienia nt. przetargu, który nie został przez
p. Bęczkowskiego wygrany. Wyboru jednostek szkolących dokonuje komisja powołana Zarządzeniem Dyrektora. Szkolenia z zakresu wózków widłowych
i magazyniera wygrała firma z Radomia. Szkolenie był przeprowadzone w Grójcu więc bezrobotni nie dojeżdżali do Radomia. Oferta Niepublicznej Placówki Kształcenia Ustawicznego Grójec złożyła ofertę porównywalną jeśli chodzi o jej przejrzystość, kompletność i zawarte dokumenty. Natomiast była różnica cenowa, wygrała firma, która zaproponowała cenę jednostkowa 1850 zł natomiast NPKU
w Grójcu złożyła ofertę na kwotę 2900 zł. Szkolenie z zakresu wózków widłowych wygrała jednostka z Radomia z ceną jednostkową 2670 zł a kwota zaproponowana przez NPKU w Grójcu to 3440 zł. W tym przypadku NPKU w Grójcu złożyła wszystkie dokumenty w tym kalkulację kosztów. Jeśli chodzi o instytucje szkolące na terenie powiatu to na tym terenie jest siedem jednostek szkolących, które mają wpis do rejestru instytucji mogących szkolić osoby bezrobotne w tym cztery jednostki które specjalizują się tylko w szkoleniu nauki prawa jady i te jednostki z urzędem współpracują. Urząd nie może się ograniczać wyłącznie do wyboru jednostek
z terenu Powiatu Grójeckiego z uwagi na fakt, że nie zorganizowałby wielu szkoleń np. szkolenie z zakresu obsługi koparko ładowarki, kosmetyczki. Szkolenia, które są organizowane przez firmy z Radomia lub Warszawy są organizowane wielokrotnie na terenie naszego powiatu co powiększa dochody powiatu poprzez np. wynajmowanie ośrodków, lokali itp. W urzędzie była przeprowadzona kontrola Wojewody Mazowieckiego i kontrola wypadła pozytywnie.
Pan Stanisław Bęczkowski Dyrektor Niepublicznej Placówki Kształcenia Ustawicznego w Grójcu zabierając głos poinformował, że Dyrektor PUP w Grójcu jest ukierunkowana na Radom. Dobrze się stało, że zostało napisane oficjalne pismo do Rady Powiatu, że są nieprawidłowości.
Starosta Marian Górski zgłosił wniosek o zamknięcie dyskusji ponieważ sesja ukierunkowała się do rozpatrywania skargi. Dyskusja na ten temat może trwać
w nieskończoność.
Przewodniczący Rady Powiatu poddał wniosek Starosty pod głosowanie.
Wniosek został przyjęty jednogłośnie 16 głosów „za”.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało
16 radnych. Uchwała Nr XXII/125/2012 została przyjęta jednogłośnie 16 głosów „za”. Skarga została uznana przez Radę Powiatu jako bezzasadna.
Ad. 7
Interpelacje i zapytania radnych.
Z-ca Naczelnika Wydz. EiZ Stanisław Walczak poinformował o sytuacji finansowej za I półrocze 2012 r. SP ZOZ Nowe Miasto oraz PCM w Grójcu. SP ZOZ w Nowym Mieście uzyskał przychody w porównaniu z I półroczu ubiegłego roku wyższe czyli 11.500.000 zł. w tym przychody z NFZ również są wyższe niż w tym samym czasie roku ubiegłego. Koszty wynoszą 12.270.000 zł, natomiast strata wynosi 603 tys. zł. Zobowiązania w stosunku do końca ubiegłego roku spadły o kilkadziesiąt tysięcy jak
i również należności spadły o ok. 200 tys. zł. Zobowiązania wymagalne to kwota 810 tys. zł. Zobowiązania publiczno – prawne to kwota 580 tys. zł. Zobowiązania z tytułu kredytu to kwota 2.650.000 zł., cywilno – prawne to kwota ok. 1.500.000 zł.
Natomiast przychody PCM w Grójcu były niższe od tych, które szpital notował
w ubiegłym roku. Przychody spółki za I półrocze wynoszą 17.738.000 zł. a koszty to kwota 18.800.000 zł. Strata PCM wynosi 1.070.000 zł. Strata jest spowodowana między innymi zwiększeniem wydatków na funkcjonowanie szpitala. Szpital wyposażył i uruchomił dwie dotykowe poradnie kardiologiczna i urologiczna. Zostały wyleasingowane dwie nowe karetki z pełnym wyposażeniem. Koszty leasingu zostały wyliczone do kontraktu na ratownictwo medyczne. Wysokość kontraktu została zwiększona o raty leasingowe. Szpital boryka się z problemem nie wypracowania kontraktu na oddziale położniczo – ginekologicznym. Jest to spowodowane dużą konkurencją szpitala w Piasecznie gdzie mieszkanki naszego powiatu tam rodzą dzieci. Jest to szpital nowy i dobrze wyposażony. Za 6 miesięcy ten oddział w PCM przyniósł stratę w wysokości ponad 800 tys. zł. na oddziale jest utrzymywana pełna obsada lekarska. W takiej sytuacji Dyrektor PCM zamierza pozostawić jeden dyżur na tym oddziale ale może pełnić go tylko lekarz ze specjalizacją II stopnia. Taką specjalizację ma tylko jeden lekarz w PCM. W obydwu szpitala wynik finansowy jest ujemy i istnieje ryzyko, że utrzyma się do końca roku.
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Janusz Karbowiak zabierając głos podkreślił, że mija pół roku i nie ma żadnej reakcji ze strony Prezesa na tą całą sytuację jaka panuje na oddziale ginekologiczno – położniczym. Należy podjąć stosowane działania bo na koniec roku to strata na tym oddziale wyniesie 1,5 mln. zł. Należy zadać pytanie co robi Rada Nadzorcza.
Radny Powiatu Grzegorz Rejer zwrócił się z zapytaniem czy jest analiza dlaczego jest tak drastyczny spadek urodzeń na naszym oddziale.
W odpowiedzi p. Stanisław Walczak, że głównym powodem jest nowo otwarły szpital w Piasecznie. Należy zwrócić uwagę na pogłębienie współpracy szpitala w Nowym Mieście ze szpitalem w Grójcu.
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Janusz Karbowiak poinformował, że korzystał z usług szpitala w Piasecznie i jeden z ordynatorów tego oddziału powiedział, że stosunek procentowy Powiatu Grójeckiego urodzeń w 2011 do roku 2010 był o 300% większy.
Radny Powiatu Grzegorz Rejer poinformował, że trzeba podjąć jak najszybciej jakieś działania i starać się przywrócić ilość porodów w naszym szpitalu do poprzedniej normy.
Radny Powiatu Adolf Maciak sprawą tego oddziału to my już zajmujemy się chyba drugi rok. Musimy w pierwszej kolejności poprawić standardy wiele naszych mieszkanek rodzi swoje dzieci także w Warszawie nie tylko w Piasecznie. Zamykanie oddziału nie jest wyjściem, taki oddział jest bardzo potrzebny. Zarząd Powiatu i Rada Nadzorcza powinny wyciągną wnioski i podjąć działania zmierzające do poprawy istniejącej sytuacji.
Z-ca Naczelnika Wydz. EiZ Stanisław Walczak poinformował, że w innym kierunku to my poszliśmy już dwa lata temu. Kiedy u nas decydowała demokracja i polityka to w Piasecznie decydowała logika i dobro mieszkańców. Kiedy my nie chcieliśmy wydzierżawić naszego szpitala za 150 tys. zł. miesięcznie dla Powiatu to Piaseczno oddało za darmo i tam uchwała rady powiatu przeszła jednogłośnie.
Radny Powiatu Adolf Maciak odnosząc się do wypowiedzi przedmówcy poinformował, że oddział w Nowym Mieście się utrzymuje i nie przynosi takich strat. Należy zwrócić uwagę na organizacje w PCM. Nowe Miasto funkcjonuje na starych zasadach i nie przynosi na tym oddziale strat.
Radny Powiatu Stanisław Binkiewicz zwróci się z zapytaniem czy to jest prawda, że za porody w szpitalu grójeckim były popierane opłaty.
W odpowiedzi p. Stanisław Walczak poinformował, że nie słyszał o takich praktykach.
W dalszej części obrad:
Audytor Wewnętrzny Maciej Jastrzębski przedstawił informacje dot. przebiegu kontroli i skutków kontroli w SP ZOZ Nowe Miasto. Wokół tej kontroli jest wiele niedomówień i niejasności. Pan Jastrzębski poinformował, że w lipcu 2012 r.
z p. Józefem Zawiślakiem przeprowadził kontrolę w szpitalu, której celem było ustalenie prawidłowości z realizacji umowy o dofinansowanie realizacji inwestycji dot. rozbudowy izby przyjęć, prawidłowości przebiegu postępowań o udzielenie zamrowienia publicznego w trakcje tej inwestycji oraz sprawdzenie jaka będzie potrzebna kwota aby zakończyć tę inwestycję. Kontrola została przeprowadzona
i został sporządzony protokół pokontrolny podpisany przez obydwie strony. Pojawiły się zarzuty, że protokół mówi że jest wszystko w porządku natomiast później pojawiały się rzekomo ukrywane wnioski pokontrolne. Protokół kontroli zawiera ustalenie stanu faktycznego. Wszelkiego rodzaju uwagi, zalecenia, oceny znajdują się w innym dokumencie to jest w wystąpieniu pokontrolnym. Były takie głosy, że protokół był bez zarzutów a później pojawiły się jakieś słuchy o nieprawidłowościach. W momencie sporządzania wystąpienia pokontrolnego pojawiły się dodatkowe wątpliwości na których zostały oparte główne nasze zastrzeżenia co do realizacji inwestycji. Następnie p. Jastrzębski odniósł się do załączników o których było głośno. Nie ma i nie było żadnych załączników do protokołu z kontroli. Procedura sporządzania protokołu z kontroli nie przewiduje sporządzania żadnych załączników. Pojawił się dokument ale nie można tego nazwać dokumentem pojawił się jako załącznik do protokołu kontroli jest to załącznik ale do protokołu z posiedzenia Zarządu Powiatu. Ta rozbieżność wygenerowała następne niedomówienia. Nie powinien się pojawić dokument w postaci załącznika Nr 23 do protokołu z posiedzenia zarządu. Treść, która jest zawarta w tym dokumencie są to informacje, które przedstawiłem na posiedzeniu zarządu powiatu zgodnie z procedurą. Ten załącznik to jest to co ja powiedziałem na posiedzeniu i udostępniłem Pani która pisała protokół w celu aby było jej łatwiej napisać protokół. Następna wątpliwość to, że pojawił się niepodpisany dokument jest niepodpisany ponieważ nie jest on dokumentem jest to moja wypowiedź którą udostępniłem w celu ułatwienia sporządzenia protokołu. Następna niejasność to, że Dyrekcja szpitala
w Nowym Mieście nie wiedziała o załączniku do protokołu z kontroli. Takiego załącznika nie było i nic nie ukrywam o wszystkim informuję Zarząd Powiatu jak
i wszystkie informacje mogę Państwu udostępnić. Pojawił się zarzut, że Zarząd Powiatu próbuje coś ukryć. W zeszłym tygodniu zostały sporządzone dwa dokumenty jeden z nich to wystąpienie pokontrolne skierowane do Dyrekcji SP ZOZ Nowe Miasto w którym została zawarta ocena negatywna, która głównie wynika ze złożenia do Regionalnej Izby Obrachunkowej zawiadomienia o podejrzeniu naruszenia dyscypliny finansów publicznych dot. wydatkowania dotacji niezgodnie
z przeznaczeniem. Wszelkie możliwe konsekwencje i przebieg kontroli został zrealizowany z obowiązującymi standardami. Zostały wydane decyzje określające wysokość zwrotu dotacji, która została wydana niezgodnie z przeznaczeniem. Dyrektor szpitala ma 14 dni na wniesienie zastrzeżeń jeśli nie zgłosi uwag to będzie zobligowany do zrealizowania zaleceń pokontrolnych.
Pan Maciej Jastrzębski poinformował, że jeśli byłby jakiekolwiek pytania dot. przeprowadzonej kontroli to jak najbardziej odpowie i służby pomocą.
Radny Powiatu Grzegorz Rejer zabierając głos poinformował, że cały czas mówimy
o protokole z kontroli a ja osobiście go nie widziałem. Czy jest możliwość aby ten protokół i wystąpienia pokontrolne otrzymać.
Przewodniczący Rady Powiatu Witold Wójcik poprosił o przygotowanie dokumentów i dostarczenie do Biura Rady a dokumenty zostaną dostarczone radnym.
Naczelnik Wydz. EiZ Elżbieta Wojtera zapoznała zebranych z informacją
o wynikach naboru do klas pierwszych prowadzonych przez Powiat Grójecki oraz
o wynikach egzaminów maturalnych. Poinformowała, że w ubiegłym roku do klas pierwszych przyszło 731 uczniów w tym roku mamy 754 uczniów. Prawie we wszystkich szkołach jest taka sama liczna oddziałów jest tylko mniej w LO w Warce. Następnie p. Naczelnik poinformowała, że gimnazjum dla uczniów uzdolnionych, które miało powstać o tego roku przy LO w Grójcu nie zostanie uruchomione z uwagi na małą liczę złożonych podań przez uczniów. Mamy nadzieję, że nabór w przyszłym roku będzie większy aby gimnazjum uruchomić. Najmniejszy nabór jest w LO w Nowym Mieście /50 uczniów/ oraz ZSP w Nowej Wsi /54 uczniów/. Następnie przedstawiła wstępne wyniki z egzaminów maturalnych. Na terenie kraju w Liceach Ogólnokształcących zdawalność wynosiła 89% w technikach 70%. Na terenie Powiatu Grójeckiego zdawalność w Liceach Ogólnokształcących wyniosła 87.91%
w technikach 65,22%. Egzamin poprawkowy będzie mogło zdać 15% maturzystów. Najlepszą szkołą po wstępnych wynikach maturalnych jest LO w Grójcu a na drugim miejscu jest LO w Warce. Szczegółowe dane zawiera załącznik do niniejszego protokołu.
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Krzysztof Ambroziak zabierając głos poinformował, że z osiągnięć LO w Grójcu możemy być dumni ale poziom zaniża ZSP w Nowej Wsi. Musimy podjąć działania aby poprawić te wyniki.
Radny Powiatu Grzegorz Rejer przypomniał sprawę modernizacji stadionu przy ZSP w Grójcu. Musimy podjąć jakieś działania i zaplanować środki w budżecie oraz prowadzić rozmowy z Burmistrzem Grójca w tej sprawie.
Wicestarosta Janusz Różycki poinformował, że po naszym odwołaniu dot. oceny wniosku otrzymaliśmy pismo z Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych, że po ponownej ocenie wniosku, wniosek kwalifikuje się do finansowania. Środki zostały już rozdzielone i musimy czekać na ewentualne środki z innych inwestycji.
Radny Powiaty Jerzy Bińkiewicz zaproponował aby podjąć działania zmierzające do uporządkowania terenu stadionu przy ZSP w Grójcu między innymi wykoszenia trawy, pozbierania śmieci.
Przewodniczący Rady Witold Wójcik zapoznał zebranych z Uchwałą
Nr. 15.2012.2012 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie
w sprawie orzeczenia nieważności uchwały nr XIX/109/2012 Rady Powiatu Grójeckiego z dnia 29 czerwca 2012 r. w sprawie nieudzielenia Zarządowi Powiatu Grójeckiego absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2011 r.
Następnie Przewodniczący Rady poinformował, że wpłynął wniosek o zawiązaniu się Klubu Radnych pn. Razem Dla Powiatu Grójeckiego. /Janusz Różycki, Arkadiusz Stępniewski, Mariusz Wojno, Witold Wójcik, Jan Traczyk, Małgorzata Woźniak – Przewodnicząca Klubu/.
Ad. 8
Wolne wnioski i oświadczenia radnych.
Radny Powiatu Stanisław Woźniak poinformował, że dokonał analizy ekonomicznej inwestycji na drogach publicznych przez ostatnie dwa lata. Z tej analizy wynika, że spada nam ilość inwestycji na drogach. W 2011 r. zostało wykonane inwestycji drogowych za kwotę 6,5 mln to w 2012 wykonamy inwestycje za 3,5 mln. Jest to spadek o 47%. Budżet Powiatu rośnie a inwestycje maleją. Powiat nie ma środków na inwestycje. Musimy dążyć to tego aby sprawnie gospodarować środkami. Zaproponował aby zmienić zasady współfinansowania remontów dróg na 30% powiat 70% gmina. Gminy nie wykorzystują wszystkich środków finansowych przy takim rozwiązaniu moglibyśmy wykonać więcej odcinków. Po mojej analizie wynika, że Powiat będzie mógł wydać na modernizację dróg w 2013 r. kwotę ok. 1,5 mln. Przy finansowaniu 50% na 50% zrealizujemy inwestycje tylko za 3 mln a przy finansowaniu 30% na 70% za 5 mln. Przed opracowaniem projektu budżetu na 2013 Zarząd Powiatu powinien zwrócić się do Wójtów i Burmistrzów aby do 20 października br. przedstawili zasady współpracy na drogach w tych nowych proporcjach. W pierwszej kolejności były realizowane inwestycje współfinansowane w proporcji 30% na 70% a w następnej kolejności jeśli zostaną środki inwestycje finansowane 50% na 50%. Gminy również powinny być zainteresowane inwestycjami na drogach Powiatowych na terenie swojej gminy. Jeśli jakaś droga zakwalifikuje się tzw. „schetynówki” to wtedy ta proporcja się zmienia 30% daje państwo, gmina 35% i powiat 35%. Następnie poruszył sprawę przebudowy lub budowy zjazdu, która w normalnym użytkowaniu leży w kompetencji użytkownika nieruchomości natomiast budowa lub przebudowa drogi oraz w tym przypadku budowa i przebudowa zjazdu leży do kompetencji zarządcy drogi. Każdy kto ma zjazd na drogę powiatową powinien mieć zgodę PZD na ten zjazd. Na przebudowę zjazdu bez pozwolenia zarządcy drogi zarządca drogi wymierza decyzję administracyjną czyli karę pieniężną.
Radny Powiatu Stanisław Binkiewicz zabierając głos poinformował, że wystąpienie Przewodniczącego Komisji Transportu z propozycją zmian zasad współfinansowania inwestycji drogowych bez opinii i porozumienia z Komisją jest po prostu wykroczeniem poza kompetencję i łamanie wszelkich reguł i kpiną z komisji.
Skarbnik Powiatu Jadwiga Ostrowska odniosła się do wypowiedzi przedmówcy
-budżet rośnie a pieniędzy nie ma-. Pan jako bankowiec powinien wiedzieć, że my nie mamy pieniędzy w papierku. Dochody własne powiatu nie rosną jest wzrost spowodowany uczestnictwem powiatu w projektach unijnych, które to środki są przeznaczone na konkretne zadania.
Radny Powiatu Stanisław Woźniak przeprosił za swoją niefortunna wypowiedź, budżet rośnie ale wolniej od potrzeb poszczególnych działań. Następnie odniósł się do wypowiedzi p. Binkiewicza informując, że jest taki pkt. porządku obrad jak wolne wnioski i oświadczenia radnych i ja jako radny a nie przewodniczący komisji mogę zabrać głos. Jest to moja wypowiedź a nie komisji.
Starosta Marian Górski odniósł się do funkcjonowania byłego gospodarstwa sadowniczego w Nowej Wsi i poinformował, że Przewodniczący Komisji Rolnictwa wraz z Komisją zobowiązał się do opracowania wstępnej koncepcji zagospodarowania tego terenu. Zostanie złożony wniosek do Burmistrza Warki o zmianę zagospodarowania miejscowego planu zagospodarowania tego terenu. Jeśli radni z poza komisji rolnictwa chcieliby zgłaszać wnioski co do zagospodarowania terenu w Nowej Wsi proszę o ich zgłaszanie do Przewodniczącego Komisji Rolnictwa.
Wicestarosta Janusz Różycki przypomniał o Wojewódzkiej Inauguracji Roku Szkolnego, która odbędzie się w Zespole Szkól Specjalnych w Grójcu oraz Powiatowych Dożynkach w Lewiczynie.
Radny Powiatu Adolf Maciak poruszył sprawę zaproszeń na Dożynki Powiatowe gdzie patronat honorowy pełni Mirosław Maliszewski Poseł na sejm RP czy to jest równoznaczne z dofinansowaniem imprezy przez posła.
W odpowiedzi Wicestarosta Janusz Różycki poinformował, że nie zna kwot od sponsorów na Dożynki Powiatowe.
Radny Powiatu Adolf Maciak poruszył sprawę organizacyjną Dożynek Powiatowych. Poinformował, że zapraszamy gości i w zeszłym roku nie udostępniono głosu Posłom czy Marszałkowi. Zaproponował aby ten głos Posłom i Marszałkowi udostępnić. Tu nie chodzi o długie przemówienia tylko o kilka zdań. Takie zachowanie w zeszłym roku było negatywnie komentowane.
W odpowiedzi Wicestarosta Janusz Różycki poinformował, że wcześniej na dożynkach były zabierane głosy przez polityków i innych gości ale te przemówienia były o tematyce politycznej i wtedy spotkałem się z krytyką, że dopuściliśmy do takich przemówień. Teraz obecnie nie ma takich przemówień.
Na zakończenie Przewodniczący Rady przypomniał o posiedzeniu Kapitały
w sprawie zaopiniowania wniosku o przyznanie medalu „Zasłużony dla Powiatu Grójeckiego” dla LO w Grójcu.
Ad. 10
Z uwagi na wyczerpanie porządku obrad Przewodniczący Rady Powiatu Witold Wójcik o godz. 1430 zamknął posiedzenie wypowiadając formułę „Zamykam Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Protokołowała: Przewodniczył:
Ineza Banach Witold Wójcik
Informacje o stronie
Podmiot publikujący: |
Starostwo Powiatowe w Grójcu |
Odpowiada za treść: |
Rada Powiatu Grójeckiego |
Wprowadził: |
Nieznany, data: 19.11.2012 r., godz. 13.38 |
Ostatnia aktualizacja: |
Nieznany, data: 19.11.2012 r., godz. 13.43 |
Czas |
Administrator |
Opis zmiany |
19.11.2012 r., godz. 13.43 |
Nieznany |
Edycja strony |
19.11.2012 r., godz. 13.38 |
Nieznany |
Dodanie strony |