Główna treść strony
Uchwała Nr XXII /121 /2012 Rady Powiatu Grójeckiego z dnia 17 sierpnia 2012 r
w sprawie przyjęcia Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego dla Powiatu Grójeckiego na lata 2012-2015
Na podstawie art. 12 pkt. 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), art. 1 ust. 1, art. 2 ust. 4 pkt. 1 ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 1994 r. Nr 111, poz. 535 z późn. zm.), w związku z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2010 r. w sprawie Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego (Dz. U. z 2011 r. Nr 24, poz. 128) uchwala się, co następuje:
§ 1
Przyjmuje się Powiatowy Program Ochrony Zdrowia Psychicznego na lata 2012 – 2015, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu Grójeckiego.
§ 3
Uchwała podlega podaniu do publicznej wiadomości poprzez zamieszczenie
w Biuletynie Informacji Publicznej oraz wywieszenie na tablicy ogłoszeń Starostwa Powiatowego w Grójcu.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Załącznik
do uchwały Nr XXII/121/2012
Rady Powiatu w Grójcu
z dnia 17 sierpnia 2012 r.
PROGRAM OCHRONY ZDROWIA
PSYCHICZNEGO DLA POWIATU
GRÓJECKIEGO
na lata 2012-2015
1. Wprowadzenie
1.1. Podstawy i cel opracowania
W związku z wejściem w życie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2010 r. w sprawie Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego (Dz. U. z 2011 r. Nr 24, poz. 128) na powiat zostało nałożonych szereg działań mających na celu ograniczenie występowania zagrożeń dla zdrowia psychicznego, poprawę jakości życia osób z zaburzeniami psychicznymi oraz zapewnienie dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej. Opracowanie powiatowego programu ochrony zdrowia psychicznego pozwoli stworzyć warunki do rozwiązywania problemów z zakresu chorób psychicznych na poziomie lokalnym, odpowiednio dostosowanych do potrzeb danej społeczności. Podstawowym zadaniem jest tworzenie i systemowy rozwój środowiskowego modelu psychiatrycznej opieki zdrowotnej. Do głównych założeń NPOZP należą: zapewnienie lepszego dostępu do opieki psychiatrycznej i odwykowej dla populacji lokalnej (50-200 tys. mieszkańców), gdzie podstawowymi formami opieki psychiatrycznej i odwykowej są poradnie oraz inne formy opieki środowiskowej (oddziały dzienne, zespoły opieki środowiskowej, ośrodki interwencji
kryzysowych, placówki rehabilitacyjne i formy zakwaterowania chronionego) oraz opieka szpitalna, która jest sprawowana głównie w oddziałach psychiatrycznych szpitali ogólnych. Duże szpitale psychiatryczne wg założeń powinny ulec zmniejszeniu i przekształceniu w jednostki specjalistyczne. Odległość miejsca zamieszkania pacjenta od oddziału całodobowego powinna być jak najmniejsza. Istotnym założeniem programu ochrony zdrowia psychicznego jest kompleksowe podejście, które swym zakresem będzie obejmowało zapewnienie potrzebującym opieki i leczenia, a także wielostronne działania informacyjno-edukacyjne na rzecz całej lokalnej społeczności, których celem powinno być promowanie zdrowia psychicznego, zapobieganie chorobom psychicznym, oraz wkład w rozwiązywanie problemów związanych z napiętnowaniem osób chorych i wpływ na korzystną zmianę obrazu osób na nie cierpiących.
1.2. Definicja zdrowia
Zdrowie należy do tych wartości, których nie można określić w kategoriach ilościowo wymiernych. W literaturze istnieją dziesiątki definicji określających zdrowie, tworzone zarówno przez filozofów, etyków, jak i prawników, socjologów, czy psychologów, a także osób z kręgu nauk medycznych. Światowa Organizacja Zdrowia podaje następującą definicję: „zdrowie jest to stan pełnego fizycznego, psychicznego i społecznego dobrostanu, a nie tylko brak choroby lub ułomności”. To odejście od biomedycznego modelu zdrowia nadaje mu nowy, szerszy charakter, który kładzie nacisk zarówno ma aspekty psychiczne jak i fizyczne życia a także podkreśla rolę zaangażowania człowieka w jego środowisko życia
2. Ochrona zdrowia psychicznego
2.1. Podstawy prawne ochrony zdrowia psychicznego w Polsce oraz realizacji zadań
2.1.1. Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego
Zgodnie z ustawą z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 20 października 1994 r.) „ochronę zdrowia psychicznego zapewniają organy także inne osoby fizyczne i prawne administracji rządowej i samorządowej oraz instytucje do tego powołane. (...) W działaniach z zakresu ochrony zdrowia psychicznego mogą uczestniczyć stowarzyszenia i inne organizacje społeczne, fundacje, samorządy zawodowe, kościoły i inne związki wyznaniowe oraz grupy samopomocy pacjentów i ich rodzin, a.” Zgodnie z ww. ustawą ochrona zdrowia psychicznego obejmuje zadania z zakresu:
- promocji zdrowia psychicznego i zapobieganiu zaburzeniom psychicznym,
- zapewnieniu osobom z zaburzeniami psychicznymi wielostronnej i powszechnie dostępnej opieki zdrowotnej oraz innych form opieki i pomocy niezbędnych do życia w środowisku rodzinnym i społecznym,
- kształtowania wobec osób z zaburzeniami psychicznymi właściwych postaw społecznych, a zwłaszcza zrozumienia, tolerancji, życzliwości, a także przeciwdziałania ich dyskryminacji.
Działania zapobiegawcze w zakresie ochrony zdrowia psychicznego są podejmowane przede wszystkim wobec dzieci, młodzieży, osób starszych i wobec osób znajdujących się w sytuacjach stwarzających zagrożenie dla ich zdrowia psychicznego. Działania te w szczególności obejmują:
- stosowanie zasad ochrony zdrowia psychicznego w pracy szkół, placówek systemu oświaty, placówek opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych oraz w jednostkach wojskowych,
- tworzenie placówek rozwijających działalność zapobiegawczą, przede wszystkim poradnictwa psychologicznego, oraz placówek specjalistycznych, z uwzględnieniem wczesnego rozpoznania potrzeb dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego,
- wspieranie grup samopomocy i innych inicjatyw społecznych w zakresie ochrony zdrowia psychicznego,
- rozwijanie działalności zapobiegawczej w zakresie ochrony zdrowia psychicznego przez zakłady opieki zdrowotnej,
- wprowadzenie zagadnień ochrony zdrowia psychicznego do programu przygotowania zawodowego osób zajmujących się wychowaniem, nauczaniem, resocjalizacją, leczeniem i opieką, zarządzaniem i organizacją pracy oraz organizacją wypoczynku,
- podejmowanie badań naukowych służących umacnianiu zdrowia psychicznego w działalności publicznych środków masowego przekazu, a zwłaszcza w programach radiowych i telewizyjnych.
Niniejsza ustawa narzuca na samorząd powiatu realizację zadań związanych z promocją zdrowia psychicznego, zapobieganiem schorzeniom psychicznym oraz zapewnieniem osobom z zaburzeniami psychicznymi wielostronnej, zintegrowanej pomocy zdrowotnej i innych form pomocy niezbędnych do życia w społeczeństwie.
Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje zadania o charakterze ponadgminnym.
Do zadań powiatu z zakresu ochrony zdrowia należy:
- organizowanie programów z zakresu promocji zdrowia,
- umieszczanie chorych na gruźlicę w odpowiednich zakładach leczniczych, na podstawie wniosku poradni przeciwgruźliczej,
- działalność w zakresie zapobiegania zaburzeniom psychicznym, promowaniu zdrowia psychicznego i zapewnienie leczenia,
- orzekanie o stopniu niepełnosprawności oraz zapewnienie świadczeń z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej,
- prowadzenie działań ograniczających występowanie niepełnosprawności oraz pomoc w zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
2.1.2. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2010 r. w sprawie Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego (Dz. U. z 2011 r. Nr 24, poz. 128)
W dokumencie tym przedstawiono dokładną strategię i harmonogram działań dla poszczególnych podmiotów realizujących zadania z zakresu ochrony zdrowia psychicznego.
2.1.3. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1493 z późn. zm.)
Ustawa ta normuje kwestie dotyczące zadań w zakresie przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, zasad postępowania z osobami, które zostały dotknięte przemocą w rodzinie oraz zasady normujące postępowanie z osobami, które stosują przemoc w rodzinie.
2.1.4. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.)
Ustawa ta reguluje m. in. zasady i sposoby powstawania oraz działania ośrodków, które mają być wsparciem dla osób z zaburzeniami psychicznymi. Do zadań własnych powiatu należy prowadzenie powiatowych ośrodków wsparcia, w tym domów dla matek z małoletnimi dziećmi oraz kobiet w ciąży z wyłączeniem środowiskowych domów samopomocy oraz ośrodków dla osób z zaburzeniami psychicznymi, które są realizowane w ramach zadań zleconych.
2.1.5. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473 z późn. zm.)
2.1.6. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. Nr 179, poz. 1485 z późn. zm.)
2.1.7. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 1964 r. Nr 9, poz. 59 z późn. zm.)
2.1.8. Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 214 poz. 1407 z późn. zm.)
2.2. Formy wsparcia środowiskowego dla osób z zaburzeniami psychicznymi
2.2.1. Środowiskowy Dom Samopomocy
Jest to jednostka organizacyjna pomocy społecznej, która działa na zasadach zadań zleconych samorządom, fundacjom, stowarzyszeniom, a także organizacjom pozarządowym. Jest formą oparcia społecznego dla osób przewlekle chorych psychicznie lub głębiej niepełnosprawnych intelektualnie. Zapewnia on formy wsparcia półstacjonarnego takie jak:
- trening umiejętności życia codziennego,
- trening umiejętności społecznych i interpersonalnych,
- terapia zajęciowa,
- poradnictwo psychologiczne i socjalne, psychoedukacja.
Na terenie powiatu grójeckiego funkcjonuje Środowiskowy Dom Samopomocy z siedzibą w Łychowskiej Woli– dysponuje 30 miejscami. Uczestnicy Domu biorą udział w terapiach indywidualnych, dostosowanych do indywidualnych potrzeb, co daje możliwość sprawnego funkcjonowania w środowisku bez potrzeby umieszczania w Domu Pomocy Społecznej,
Przedmiotem działalności Domu jest świadczenie pomocy na rzecz osób z niepełnosprawnością intelektualną poprzez reintegrację społeczną tych osób, przełamanie odosobnienia, niesienie pomocy w usamodzielnieniu się i nabyciu umiejętności samo opieki.
Dom realizuje zadania, w szczególności w formie udzielania świadczeń w zakresie rehabilitacji społecznej oraz zapewnienia oparcia i samopomocy poprzez;
- podtrzymywanie i rozwijanie u osób niepełnosprawnych intelektualnie umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia,
- podejmowanie działań w celu przygotowania takich osób do podjęcia pracy ,
- działania wspierające, terapię zajęciową,
- poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne,
- rehabilitację ruchowa według potrzeb,
- konsultacje lekarskie według potrzeb,
- rozwijanie zainteresowań sportowych, muzycznych, plastycznych, przyrodniczych,
- korzystanie z miejsc odpoczynku -placówek kulturalnych i rekreacyjnych, naukę korzystania z gier edukacyjno-towarzyskich.
2.2.2. Dom pomocy społecznej
Instytucja świadcząca na poziomie obowiązującego standardu, osobom wymagającym całodobowej opieki z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności usługi: bytowe, opiekuńcze, wspomagające, edukacyjne w formach i zakresie wynikających z indywidualnych potrzeb. Domy pomocy społecznej mogą być przeznaczone dla: osób starszych, osób przewlekle chorych (somatycznie i psychicznie), dorosłych niepełnosprawnych intelektualnie, dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie (do 30 roku życia), osób niepełnosprawnych fizycznie, matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży.
W powiecie grójeckim siedzibę mają następujące Domy Pomocy Społecznej:
Dom Pomocy Społecznej w Lesznowoli, gmina Grójec jest placówką okresowego lub stałego pobytu, przeznaczony dla osób obojga płci w wieku od 18 lat.
Jest domem dla 110 osób przewlekle psychicznie chorych .
Posiada wpis w Rejestrze Domów Pomocy Społecznej woj. mazowieckiego pod pozycją 102 – decyzja Wojewody Mazowieckiego nr. 16/2010 z dnia 9 czerwca 2010r
Dom zapewnia całodobową opiekę zaspokaja niezbędne potrzeby bytowe, opiekuńcze i wspomagające. Dom umożliwia mieszkańcom zaspokajanie potrzeb zdrowotnych zgodnie z postanowieniami ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.
Do Domu przyjmowane są osoby, które ze względu na wiek, schorzenie, sytuacje życiowe, warunki rodzinne, mieszkaniowe bądź materialne kwalifikują się do korzystania z tej formy pomocy na podstawie decyzji Starosty.
Dom jest jednostką organizacyjną i budżetową Powiatu Grójeckiego.
Dom Pomocy Społecznej w Tomczycach, gmina Mogielnica przeznaczony jest do pobytu 90 osób przewlekle somatycznie chorych.
Celem Domu jest zapewnienie jego mieszkańcom całodobowej opieki oraz zaspokojenie ich niezbędnych potrzeb bytowych, edukacyjnych, społecznych i religijnych na poziomie obowiązującego standardu.
Standard podstawowych usług określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie domów pomocy społecznej.
Kontrolę nad działalnością Domu w zakresie standardu usług sprawuję Wojewoda
Mazowiecki..
Nadzór w szczególności nad sprawami administracyjnymi i finansowymi Domu, sprawuje Starosta Grójecki przy pomocy Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Grójcu. Dom posiada wpis w Rejestrze domów pomocy społecznej województwa mazowieckiego.
Dom Pomocy Społecznej w Nowym Mieście n/Pilicą, ul. Ogrodowa
Jest to placówka przeznaczona dla osób niepełnosprawnych intelektualnie i psychicznie chorych.. Dom jest bardzo dobrze przystosowany do osób niepełnosprawnych, wyposażony jest w windę, salę rehabilitacyjną. Opieka medyczna sprawowana jest przez różnych specjalistów w miarę potrzeb.
Placówka nasza funkcjonuje od 1966 r. na bazie "Prewentorium dla Dzieci Chorych na Gruźlicę".
W latach 1996 - 2000 przeprowadzono remont i rozbudowę Domu. Dzięki tym pracom uzyskano bardzo dobrą bazę lokalową o wysokim standardzie pokoi mieszkalnych, sanitariatów oraz pomieszczeń do terapii zajęciowej i rehabilitacji. W czasie remontu usuneliśmy bariery architektoniczne, by usprawnić poruszanie się mieszkańców. Oprócz bardzo dobrej bazy, Dom posiada również wspaniałe usytuowanie.
Obecnie posiada 73 miejsca w tym:
- 58 miejsca dla niepełnosprawnych intelektualnie,
- 15 miejsc dla dzieci niepełnosprawnych intelektualnie.
Dom jest jednostką organizacyjną Powiatu Grójeckiego. Zarejestrowany w ewidencji DPS wojewody mazowieckiego.
DPS w Nowym Mieście n/Pilicą im. Natalii Nitosławskiej
Dom Pomocy Społecznej im. Natalii Nitosławskiej prowadzony jest przez nasze Zgromadzenie Sióstr Wspomożycielek Dusz Czyśćcowych od ponad stu lat. Przeznaczony jest dla 27 osób starszych, samotnych, przewlekle somatycznie chorych. Dzięki długoletniej tradycji Dom cieszy się rodzinną atmosferą, dobrą opieka duchową i medyczną.
Parafialny Dom Pomocy Społecznej im. Ks. Piotra Skargi w Grójcu, ul. Worowska 1. Przeznaczony dla 28 osób w podeszłym wieku. Prowadzony przez Siostry Adoratorki Krwi Chrystusa.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Grójcu
Centrum Pomocy Rodzinie jest jednostką organizacyjną pomocy społecznej wykonującą zadania z zakresu pomocy i rehabilitacji społecznej. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie to jednostka organizacyjna powiatu wykonująca zadania własne oraz zlecone administracji rządowej z zakresu pomocy społecznej, wspierania osób niepełnosprawnych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka. Udzielane wsparcie ma pomóc osobom i rodzinom odzyskać zdolność do samodzielnego funkcjonowania w środowisku i społeczności lokalnej. W powiecie grójeckim działa Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Celem działania Centrum jest realizacja zadań powiatu w zakresie pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej, a także inspirowanie, nadzorowanie i koordynowanie działań powiatowych jednostek pomocy społecznej.
W zakresie zadań finansowych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych Centrum realizuje między innymi:
- finansowanie w części lub całości kosztów tworzenia i działania warsztatów terapii zajęciowej,
- dofinansowanie uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych,
- dofinansowanie sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych,
-dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych, urbanistycznych, transportowych, w komunikowaniu się i technicznych na wniosek osoby j niepełnosprawnej,
- dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów,
2.2.3. Mieszkania chronione
Mieszkania chronione są świadczeniami niepieniężnymi z pomocy społecznej, które przygotowują osoby w nich przebywające (osoby w trudnej sytuacji życiowej, niepełnosprawne bądź chore) do samodzielnego funkcjonowania w środowisku lokalnym oraz integracji z nim, bądź zastępuje pobyt w placówce zapewniającej całodobową opiekę. Na terenie powiatu grójeckiego nie występują.
2.2.4. Warsztaty terapii zajęciowej
Jest to wyodrębniona organizacyjnie i finansowo placówka, która stwarza osobom niepełnosprawnym, niezdolnym do podjęcia pracy możliwości rehabilitacji zawodowej oraz społecznej w zakresie przywracania umiejętności niezbędnych do podjęcia zatrudnienia. Terapia realizowana jest na podstawie indywidualnie dobranego programu rehabilitacji. Na terenie powiatu otwockiego działają następujące Warsztaty Terapii Zajęciowej:
Warsztat Terapii Zajęciowej przy Parafii Miłosierdzia Bożego w Grójcu istnieje od 26 września 2003 roku. Jest placówką pobytu dziennego, otwartą od poniedziałku do piątku. Przyczyną powstania Warsztatu była potrzeba społeczna lokalnego środowiska powiatu grójeckiego, które chciało stworzyć możliwości rozwoju i wsparcia osobom i rodzinom osób niepełnosprawnych.
Uczestnikami zajęć terapeutyczno-rehabilitacyjnych w Warsztacie są osoby z umiarkowanym i znacznym stopniem niepełnosprawności.
Terapią 20 podopiecznych zajmuje się 4 instruktorów terapii zajęciowej wraz z kierownikiem, pracownikiem socjalnym i psychologiem; zapleczem medycznym zajmuje się pielęgniarka, rehabilitacją ruchową - rehabilitantka, sprawami finansowymi - księgowa, a dowozem podopiecznych na zajęcia - kierowca. W Warsztatach działają 4 pracownie: rękodzieła, plastyczna, komputerowa i gospodarstwa domowego .
Wszystkie podejmowane działania mają na celu rozwijanie i podtrzymywanie procesów rehabilitacji społecznej i zawodowej. Zależy nam bardzo na tym, by podopieczni mieli możliwość odkrywania i rozwijania swoich talentów, by mogli czuć się ważni i potrzebni.
Warsztat Terapii Zajęciowej "Tęcza" w Warce prowadzony jest przez Stowarzyszenie dla Dzieci i Osób Niepełnosprawnych "Tęcza". Istnieje od 2005 roku.
Od 12 kwietnia 2007 siedziba WTZ mieści się przy ulicy Grójeckiej 11. Uczestnikami Warsztatów jest dwadzieścia osób, pochodzących z gminy Warka, Jasieniec i Chynów. Pod opieką terapeutów, kierownika, psychologa, pielęgniarki, pracownika socjalnego i rehabilitanta realizują Indywidualny Program Rehabilitacji w czterech pracowniach: pracowni gospodarstwa domowego, pracowni komputerowej, pracowni twórczego rozwoju, pracowni plastycznej.
Ważnym celem Warsztatów jest integracja osób niepełnosprawnych z lokalną społecznością. Od początku istnienia WTZ realizują ten cel poprzez udział w projektach grantowych Stowarzyszenia W.A.R.K.A. Trzykrotnie WTZ zostały nagrodzone za projekty „Smakuj z nami’, „Namaluj mi świat” i „Trenuj z nami”. Uczestnicy WTZ byli gośćmi m.in. Urzędu Gminy w Warce, Szkoły Podstawowej, Restauracji „Rogalka”, piekarni „Kazana”, zwiedzili Muzeum na Winiarach i Dworek na Długiej, brali udział w festynie „Vivat Pułaski”, byli też w siedzibie Parlamentu Europejskiego w Brukseli. Mieszkańcy Warki i okolic przyzwyczaili się, że w ciągu pięciu lat osoby niepełnosprawne, dotąd skupione wokół własnych rodzin, zaczęły być widoczne w sklepie, na ulicy, na spacerze czy na poczcie, w miejscach zarezerwowanych dotąd dla osób sprawnych.
.2.2.5. Zakłady aktywności zawodowej
Zakłady aktywności zawodowej są tworzone w celu zatrudniania osób niepełnosprawnych, które zostały zaliczone do znacznego stopnia niepełnosprawności. Osoby te poprzez rehabilitację zawodową i społeczną zostają przygotowane do samodzielnego, niezależnego i aktywnego życia w otwartym środowisku. Ta forma aktywności zawodowej nie występuje na naszym terenie.
2.2.6. Zakłady Pracy Chronionej
Są to zakłady pracy, których powstanie ma na celu pomoc osobom niepełnosprawnym pod względem fizycznym bądź umysłowym umożliwienie uzyskania niezależności poprzez znalezienie pracy. Zgodnie z obowiązującymi przepisami jest to taki zakład, który prowadzi działalność przez co najmniej 12 miesięcy i zatrudnia nie mniej niż 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy oraz osiąga przez okres 6 miesięcy wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych na poziomie: co najmniej 40%, w tym co najmniej 10% ogółu zatrudnionych stanowić muszą osoby zaliczone do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności bądź co najmniej 30% w przypadku gdy pracodawca zatrudnia osoby niewidome lub psychicznie chore, albo upośledzone umysłowo zaliczane do znacznego albo umiarkowanego stopnia niepełnosprawności
1) Firma Cukiernicza OLA, ul. Krzyżowa 7, 05-640 Mogielnica.
Zakład Pracy Chronionej, istnieje na polskim rynku od 1988 roku
Zatrudnia 120 osób w tym 62 osoby niepełnosprawne.
2) CHABER, Odrzywołek 28b, gmina Belsk Duży. Zakład Pracy Chronionej.
Firma branży spożywczej, wyroby cukiernicze. Zatrudnia osoby niepełnosprawne
3) Cukiernicza Spółdzielnia Inwalidów JEDNOŚĆ w Grójcu. Zakład Pracy
Chronionej. Istnieje na rynku od 1949 roku. Branża – wyroby cukiernicze
Zatrudnia osoby niepełnosprawne.
2.2.7. Centrum integracji społecznej
Jest to jednostka, która realizuje reintegrację zawodową i społeczną osób, które są zagrożone wykluczeniem społecznym, w tym osób chorych psychicznie. Ww. zadania są realizowane poprzez kształcenie umiejętności, które pozwalają na pełnienie ról społecznych oraz osiągnięcie pozycji społecznych dostępnych osobom niepodlegających wykluczeniu społecznemu, nabywanie umiejętności zawodowych oraz przyuczenie do zawodu, przekwalifikowanie lub podwyższanie kwalifikacji zawodowych, naukę planowania życia i zaspokajania potrzeb we własnym zakresie oraz uczenie umiejętności racjonalnego gospodarowania posiadanymi dobrami.
2.2.8. Zespół Poradnictwa Rodzinnego
Jest to komórka organizacyjna Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Grójcu. Realizuje zadania w zakresie poradnictwa psychologicznego, pedagogicznego, psychoterapii oraz poradnictwa prawnego. Poradnictwo kierowane jest do mieszkańców powiatu grójeckiego o wielokierunkowej działalności w zakresie pomocy rodzinie w kryzysie.
2.2.9. Centrum Aktywizacji Zawodowej
Działa w ramach Powiatowego Urzędu Pracy w Grójcu, ul. Laskowa 4a. Centrum jest wydzieloną organizacyjnie częścią urzędu pracy, zgodnie z obowiązującym od 1 lutego art. 9b ust. 1 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz.U. z 2008 r. nr 69, poz. 415 z późn. zm.)
Celem działania Powiatowego Urzędu Pracy jest promocja zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia oraz aktywizacja zawodowa.
Do zadań Urzędu należy wykonywanie zadań samorządu powiatowego w zakresie polityki rynku pracy zgodnie z ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn. Dz. U. z 2008r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm.) oraz ustawą z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2008r. Nr 14, poz. 92 z późn. zmianami).
Urząd jest jednostką organizacyjną Powiatu Grójeckiego, wchodzącą w skład powiatowej administracji zespolonej - finansowaną w formie jednostki budżetowej.
3. Charakterystyka psychiatrycznej opieki zdrowotnej w Polsce
„Zdrowie psychiczne jest częścią ogólnego zdrowia i oznacza nie tylko stan niewystępowania zaburzeń czy chorób psychicznych, lecz także posiadanie potencjału psychicznego (umiejętności oraz postaw osobistych i społecznych), które:
- umożliwiają człowiekowi zaspokajanie swoich potrzeb, osiąganie sukcesów, czerpanie radości i satysfakcji z życia,
- zwiększają jego zdolność do rozwoju i uczenia się, radzenia sobie ze zmianami i pokonywania trudności,
- sprzyjają nawiązywaniu i utrzymywaniu dobrych relacji z innymi ludźmi oraz aktywnemu udziałowi w życiu społecznym”. („Zdrowie psychiczne. Zagrożenia i promocja” Instytut Psychiatrii i Neurologii , Warszawa 2000).
Ta definicja wykracza poza stany chorobowe jednocześnie akcentując znaczenie stanów pozytywnych. Należy podkreślić, że ludzie różnią się między sobą nie tylko stopniem nasilenia zaburzeń, lecz także poziomem zdrowia, a co za tym idzie odpornością na zaburzenia. W związku z tym bardzo istotna staje się profilaktyka. Dobry stan zdrowia psychicznego obywateli pozytywnie wpływa na ich dobrobyt, poczucie narodowej solidarność i sprawiedliwości społecznej.
Według statystyk w Polsce od lat 90 - tych stale wzrasta liczba osób z zaburzeniami psychicznymi, a obecny stan pomocy osobom z zaburzeniami opiera się na nierównomiernie rozłożonych szpitalach psychiatrycznych, co skutkuje brakiem jednakowego dostępu do usług specjalistów. Jednocześnie wskazuję się na wzrost deficytu kadr oraz środków w psychiatrycznej opiece zdrowotnej. W związku z powyższym należy intensywniej rozwijać formy pośrednie lecznictwa psychiatrycznego, zwiększyć kadrę specjalistów psychiatrów, pielęgniarek, psychologów, pracowników socjalnych, terapeutów zajęciowych. Wg danych z 2010 roku przedstawionych przez J. Heitzmana (Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie, Nauka 4/2010 s. 53-59) w Polsce:”
- ok 1,5 mln obywateli regularnie zgłasza się do placówek lecznictwa psychiatrycznego,
- ok. 40% obywateli odczuwa w ciągu życia potrzebę psychiatrycznej i psychologicznej pomocy,
- o 73% wzrósł wskaźnik osób zgłaszających się z zaburzeniami psychicznymi do opieki ambulatoryjnej (dane z lat 1997-2006),
- o 41% wzrósł wskaźnik wymagających opieki całodobowej,
- do poradni i szpitali najczęściej trafiają osoby z depresją, zaburzeniami lękowymi i schizofrenią,
- do szpitali najczęściej trafiają osoby z zaburzeniami alkoholowymi i depresją,
- tygodniowo do statystycznej poradni zgłasza się ok. 100 pacjentów,
- miesięcznie do statystycznej Poradni Zdrowia Psychicznego Dzieci i Młodzieży zgłasza się ok. 100 pacjentów z zaburzeniami związanymi z agresywnym zachowaniem oraz tłumieniem negatywnych emocji.”
Według specjalistów Instytutu Psychiatrii i Neurologii Polska psychiatryczna opieka zdrowotna charakteryzuje się następującymi cechami:
- nierównomiernie rozmieszczona baza szpitalna,
- nadmierna koncentracja łóżek w dużych szpitalach psychiatrycznych,
- duży odsetek osób przewlekle chorych oraz pacjentów przebywających w szpitalach ze względów społecznych,
- zbyt mała liczba środowiskowych form opieki nad pacjentami chorymi (np. w odpowiednich domach pomocy społecznej, czy zakładach opiekuńczo leczniczych),
- duża odległość większych szpitali od miejsca zamieszkania pacjentów przez co dostęp do opieki staje się utrudniony,
- nierównomierne rozmieszczenie kadr specjalistycznych w poszczególnych regionach naszego kraju,
- zbyt małe wydatki na ochronę zdrowia psychicznego w porównaniu z innymi dziedzinami
.
Z badań przeprowadzonych przez CBOS w 2008 r. wynika, iż 72% Polaków uważa, że istniejące w Polsce warunki życia stanowią zagrożenia dla zdrowia psychicznego. Zdanie takie dominuje zarówno w grupie osób znajdujących się w trudnym położeniu społeczno-ekonomicznym (bezrobotni, renciści, osoby o niskich dochodach), jak i wśród osób o lepszym statucie materialnym. Wśród czynników mających największy wpływ na nasze zdrowie psychiczne Polacy wymieniali: brak pracy, bezrobocie (62%), kryzys rodzinny (53%), nadużywanie alkoholu i narkotyków (43%), bieda (37%), niepewność jutra (24%), nadmierny pośpiech, tempo życia (20%).
4. Charakterystyka najczęstszych dolegliwości psychicznych
4.1. Klasyfikacja zaburzeń
W Polsce obowiązuje międzynarodowa klasyfikacja zaburzeń, która została opracowana przez Międzynarodową Organizację Zdrowia (ICD-10), która obejmuje następujące kategorie diagnostyczne:
- organiczne zaburzenia psychiczne włącznie z zespołami objawowymi,
- zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania (behawioralne) spowodowane spożywaniem substancji psychoaktywnych, (określa typ substancji, któremu następnie został przypisany jeden z listy typów interakcji – użycie szkodliwe, zatrucie, uzależnienie, zespół abstynencyjny z majaczeniem lub bez, psychozy ostre, psychozy późne i rezydualne),
- schizofrenia, zaburzenia typu schizofrenii (schizoidalne) i urojeniowe,
- zaburzenia nastroju (afektywne),
- zaburzenia nerwicowe, związane ze stresem i pod postacią somatyczną,
- zespoły behawioralne związane z zaburzeniami fizjologicznymi i czynnikami fizycznymi,
- zaburzenia osobowości i zachowania dorosłych,
- upośledzenie umysłowe,
- zaburzenia rozwoju psychicznego (psychologicznego),
- zaburzenia zachowania i emocji rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie i w wieku młodzieńczym,
-nieokreślone zaburzenia psychiczne. (Adam Bilikiewicz, Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zagadnienia nazewnictwa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL).
5. Charakterystyka powiatu
Powierzchnia ogółem - 1285,85 km2
- w tym użytków rolnych - 42,1%
- lasów - 13,2%
Ludność ogółem - 96,6 tys. os. Gęstość zaludnienia - 78 os/1 km2.
Stopa bezrobocia – 8,7%
W skład powiatu wchodzą miasta i gminy: Grójec, Warka, Nowe Miasto nad Pilicą, Mogielnica, Belsk Duży, Błędów, Chynów, Goszczyn, Jasieniec, Pniewy. Powiat Grójecki graniczy z powiatami: białobrzeskim, kozienickim, garwolińskim, otwockim, piaseczyńskim, pruszkowskim, grodziskim, żyrardowskim, tomaszowskim, rawskim, opoczyńskim i przysuskim.
Specyfika Powiatu Grójeckiego – czyli to, co na pierwszy rzut oka różni ten region od innych w kraju – to stosunkowo niskie bezrobocie i gospodarka oparta na sadownictwie oraz przetwórstwie. Pełny opis tego regionu uzupełnia niezwykle atrakcyjne położenie w dorzeczu Pilicy, Jeziorki i Mogielanki oraz tradycje historyczne Powiatu Grójeckiego.
Głównym kierunkiem dominującej w powiecie produkcji rolnej są sady, które zajmują 40 tys. ha. Średnia produkcja jabłek kształtuje się na poziomie 600-700 tysięcy ton, czyli 30% produkcji krajowej
6. Ochrona zdrowia w powiecie grójeckim
Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Nowym Mieście nad Pilicą
. Jednostki
Szpital Rejonowy
Tomaszowska 43
26-420 Nowe Miasto nad Pilicą
Oddział chirurgii ogólnej,
Oddział chorób wewnętrznych
Oddział pediatryczny
Oddział neonatologiczny Oddział ginekologiczno –położniczy
Izba przyjęć, szpitala Blok operacyjny, Oddział intensywnego nadzoru kardiologicznego Pracownia diagnostyki obrazowej (RTG) Pracownia diagnostyki laboratoryjnej Pracownia testów wysiłkowych Pracownia endoskopowa Pracownia diagnostyki obrazowej (USG) Bank krwi Opieka Doraźna
Ambulatorium ogólne,
Przychodnia Rejonowa
Spacerowa 1
26-420 Nowe Miasto nad Pilicą
Przychodnia Rejonowa
Stawowa 27
26-340 Drzewica
Żdżary 75/ c
26-420 Nowe Miasto nad Pilicą
Poradnia lekarza POZ Gabinet pielęgniarki środowiskowej - rodzinnej Gabinet medycyny szkolnej
Wiejski Ośrodek Zdrowia Rzeczyca
Poradnia lekarza POZ Gabinet pielęgniarki środowiskowej - rodzinnej Gabinet medycyny szkolnej
Nocna Pomoc Lekarska
Tomaszowska 43
26-420 Nowe Miasto nad Pilicą
Ambulatoryjna wyjazdowa pomoc lekarska i pielęgniarska Ambulatoryjna nocna pomoc lekarska i pielęgniarska, Transport sanitarny
Powiatowe Centrum Medyczne w Grojcu Sp. z o.o. jest spółką ze 100 % udziałem powiatu grójeckiego
W wrześniu 2011r. spółka otworzyła Poliklinikę tj. zespól poradni specjalistycznych z Pracownią Densytometryczną.
25 listopada 2011r. Powiatowe Centrum Medyczne Sp. z o.o. otrzymała certyfikat ISO 90012008. W lipcu 2011r. Powiatowe Centrum Medyczne w Grójcu Spółka z o.o. otrzymało dotację celową w kwocie 1.202.801,45 od Starostwa Powiatowego w Grójcu z przeznaczeniem na remont apteki szpitalnej oraz przebudowę Izby Przyjęć która do końca roku 2011r. została ostatecznie rozliczona.
W roku 2011 spółka została wyróżniona licznymi certyfikatami i nagrodami: odznaką Ministra Zdrowia „Za zasługi dla ochrony zdrowia” – nagroda za przekształcenia i racjonalizm, Mazowiecki Certyfikat „Rzetelni w ochronie zdrowia”, Certyfikat rzetelności potwierdzony przez Krajowy Rejestr Długów BIG SA., Mazowiecka Firma Roku, Perły Medycyny.
Powiatowe Centrum Medyczne w Grojcu Sp. z o.o. w roku 2011 uzyskała przychody w łącznej kwocie 35.522.419,08 w tym kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia w 101,10%, na kwotę 29 937 238,21 zł z podziałem na poszczególne rodzaje:
Rodzaj Wykonanie 2011
LECZENIE SZPITALNE 26 039 674,99 zł
REHABILITACJA LECZNICZA 1 882 879,92 zł
OPIEKA PSYCHIATRYCZNA I LECZENIE UZALEŻNIEŃ 132 802,00 zł
AMBULATORYJNA OPIEKA SPECJALISTYCZNA (TK) 525 276,00 zł
AMBULATORYJNA OPIEKA SPECJALISTYCZNA 1 356 605,30 zł
.
Zdecydowana większość pacjentów Spółki pochodzi z powiatu grójeckiego – jest to 70% hospitalizowanych osób, w tym udział pacjentów z miasta Grójca wynosi 16%. Z powiatów ościennych najwięcej pacjentów przyjęto z powiatu piaseczyńskiego (12%) oraz powiatu białobrzeskiego (7%). Pozostałe powiaty ościenne, zarówno z województwa mazowieckiego, jaki i łódzkiego, mają znikomy udział wśród pacjentów korzystających z leczenia szpitalnego w Szpitalu w Grójcu. Nie odnotowano również innych obszarów terytorialnych, z których pochodziłoby więcej niż 5% przyjętych pacjentów. Zatem zasadniczym obszarem oddziaływania PCMG jest powiat grójecki.
W 2011 roku Zarząd Spółki kontynuował politykę rozwoju mającego na celu rozszerzenia świadczonych usług medycznych.
Przychodnie i Ośrodki Zdrowia w Powiecie Grójeckim
W Gminie Grójec
1. Wiejski Ośrodek Zdrowia – Lesznowola
2. Przychodnia MEDYCYNA RODZINNA, ul. Olimpijska
3. Przychodnia MEDICUS, ul. Mszczonowska
4. Przychodnia ZIEL MED., ul. Sienkiewicza
5. Przychodnia ALAMED, ul. POW
6. Przychodnia dr. Józef AMBROZIAK
W Gminie Warka
1. SPZOZ Warka, ul. Wysockiego 10
2. Przychodnia PRIMA-MED., ul. Plac Stefana Czarneckiego
3. NZOZ ZDROWA RODZINA, ul. Polna 37
W Gminie Mogielnica
1. SPZOZ, ul. Dziarnowska 40
2. Wiejski Ośrodek Zdrowia w Świdnie
W Gminie Nowe Miasto
1. Wiejski Ośrodek Zdrowia w Żdżarach
2. Przychodnia SPZOZ, ul. Spacerowa Nowe Miasto
3. NZOZ JALMED, ul, Tomaszowska
W Gminie Błędów
1. SPZOZ Błędów, ul. Dolna 3
2. Wiejski Ośrodek Zdrowia w Wilkowie
3. Wiejski Ośrodek Zdrowia w Lipiu
4. NZOZ Jacek Smoleński, ul. Nowy Świat
W Gminie Belsk
1. SPZOZ BELMED, ul. Szkolna 10
W Gminie Pniewy
1. SPZOZ Pniewy
2. NZOZ Ewa Fiszer – Nadolna
W Gminie Chynów
1. Gminny SPZOZ,
2. Wiejski Ośrodek Zdrowia w Drwalewie
W gminie Jasieniec
1. Gminny SPZOZ, ul. Czerska
2. Wiejski Ośrodek Zdrowia w Gośniewicach
W Gminie Goszczyn
1. Gminny SPZOZ, ul. Bądkowska
6.1. Diagnoza środowiska
Starostwo powiatowe w Grójcu nie posiada bazy danych określającej ilość osób z zaburzeniami psychicznymi zamieszkujących na terenie powiatu grójeckiego. Dostępne są jedynie informacje statystyczne z niektórych jednostek, które mają w swoim zakresie pomoc osobom z zaburzeniami psychicznymi.
Według danych Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Grójcu w 2011 r. Zespół Poradnictwa Rodzinnego, który realizuje zadania w zakresie poradnictwa psychologicznego, pedagogicznego, psychoterapii oraz poradnictwa prawnego.
6.2. Ochrona zdrowia psychicznego w powiecie grójeckim
Na terenie powiatu grójeckiego mają siedzibę następujące placówki, które posiadają zakontraktowane usługi w Narodowym Funduszu Zdrowia w zakresie opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień:
1) Poradnia Zdrowia Psychicznego SPZOZ Nowe Miasto nad Pilicą jest jednostką lecznictwa ambulatoryjnego dla osób z zaburzeniami psychicznymi, osób uzależnionych od alkoholu oraz innych substancji psychoaktywnych. Zatrudnia 2 lekarzy psychiatrów z II st. Specjalizacji. Przyjmuje trzy dni w tygodniu x 5 godzin dziennie.
W 2011 roku w poradni
- udzielono 1454 porady lekarskie oraz 150 porad psychologa.
- leczono 420 pacjentów z zaburzeniami psychicznymi w tym m in:
organiczne zaburzenia psychotyczne - 86
schizofrenia - 24
inne zaburzenia urojeniowe - 34
zaburzenia nerwicowe związane ze stresem - 116
upośledzenie umysłowe - 51
2) Poradnia Zdrowia Psychicznego Powiatowego Centrum Medycznego w Grójcu jest jednostką zatrudniającą 3 lekarzy specjalistów oraz 1 pielęgniarkę. Funkcjonuje 4 dni w tygodniu x 6,5 godziny dziennie.
W 2011 roku w poradni udzielono 2177 porad lekarskich w tym m in:
- leczono 613 pacjentów z zaburzeniami psychicznymi, wszystkich w ramach opieki czynnej,
- organiczne zaburzenia niepsychotyczne - 36
- organiczne zaburzenia psychotyczne - 92
- schizofrenia -125
- epizody efektywne - 84
- depresje nawracające i zaburzenia dwubiegunowe – 84
- zaburzenia nerwicowe - 106
- upośledzenia umysłowe - 50
3) Poradnia Terapeutyczna Uzależnień i Współuzależnień od Alkoholu.
Zatrudnia 2 lekarzy II stopnia. Przyjmuje 3 dni w tygodniu x 4 godziny dziennie.
W 2011 roku w poradni:
- udzielono 205 porad lekarskich oraz 87 porad telefonicznych
- 22osoby skierowano do stacjonarnych placówek odwykowych.
- zaburzenia spowodowane używaniem alkoholu stwierdzono u 41 osób, u 29 pacjentów stwierdzono ostre zatrucie.
4) Poradnia Uzależnień Powiatowego Centrum Medycznego w Grójcu
Funkcjonuje 5 dni w tygodniu x 5,5 godziny. Zatrudnia 2 psychologów.
W 2011 roku udzielono 975 porad oraz 92 w ramach psychoterapii indywidualnej i 13 psychoterapii grupowej. Stwierdzono:
- 24 przypadki zaburzeń spowodowanych używaniem subst. Psychoaktywnych
- 251 przypadków zaburzeń psychicznych związanych z alkoholem, wszystkie w ramach opieki czynnej.
- u 247 osób stwierdzono zespół uzależnienia..
5) Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Grójcu, ul Laskowa.
Jest publiczną placówką oświatową prowadzoną przez Starostwo Powiatowe w Grójcu. Organem nadzorującym poradnię jest Mazowieckie Kuratorium Oświaty Delegatura w Radomiu.
Poradnia udziela pomocy psychologiczno – pedagogicznej (w tym logopedycznej) dzieciom i młodzieży uczęszczającym do przedszkoli, wszystkich typów szkół i placówek mających siedzibę na terenie jej działania oraz ich rodzicom i nauczycielom
W przypadku dzieci do 3 roku życia i starszych, nieuczęszczających do przedszkola oraz ich rodziców poradnia udziela pomocy ze względu na miejsce zamieszkania. Działa w ciągu całego roku. Usługi poradni są bezpłatne. Korzystanie z nich jest dobrowolne.
Wystarczy umówić się w sekretariacie (osobiście lub telefonicznie) albo za pośrednictwem placówki, do której dziecko uczęszcza.
6) Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Warce mieści się w nowo oddanym do użytku pięknym obiekcie przy ulicy Grójeckiej 11. Środki na adaptację i modernizację budynku o powierzchni 342 m2 pochodziły z kilku źródeł: Starostwa Powiatowego w Grójcu, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego oraz z Państwowego Funduszu Osób Niepełnosprawnych. Ogólny koszt przedsięwzięcia to 867 tys. Zł
.
W grudniu 2007 roku placówka otrzymała dodatkowo z Ministerstwa Edukacji i Nauki środki w kwocie 60 tys. zł. Na doposażenie pracowni w sprzęt i pomoce dydaktyczne. Ponieważ placówka ma służyć także osobom niepełnosprawnym, została zamontowana winda, która umożliwia łatwy dostęp na I piętro budynku, na którym to mieści się poradnia. Aktualnie placówka spełnia więc pod każdym względem standardy norm unijnych.
Poniższe tabele przedstawiają analizę i formy działalności poradni psychologiczno – pedagogicznych podległych Powiatowi Grójeckiemu w roku szkolnym 2009/2010 i 2010/2011
Zatrudnienie (etaty)
Poradnia Lp. Etaty 2009/2010 2010/2011
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
w Grójcu 1. Pedagodzy 5 5
2. Psycholodzy 5 5
3. Logopedzi 2 2
4. Lekarze 0 0
5. Doradca zawodowy 0 0
Razem 12 12
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
w Warce 1. Pedagodzy 2,5 2,5
2. Psycholodzy 3 3,25
3. Logopedzi 1,75 1,75
4. Lekarze 0 0
5. Doradca zawodowy 0 0
Razem 7,25 7,5
Działalność diagnostyczna
Poradnia Lp. Nazwa 2009/2010 2010/2011
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
w Grójcu 1. Liczba uczniów diagnozowanych
w poradni 1535 1355
2. Badania psychologiczne 482 445
3. Badania pedagogiczne 671 580
4. Badania logopedyczne 433 157
5. Badania zawodoznawcze –
indywid. grupowe (ilość uczniów) 0 0
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
w Warce 1. Liczba uczniów diagnozowanych
w poradni 695 868
2. Badania psychologiczne 342 468
3. Badania pedagogiczne 259 281
4. Badania logopedyczne 122 184
5. Badania zawodoznawcze –
indywid. grupowe (ilość uczniów) 35 34
Opiniowanie i orzekanie
Poradnia Lp. Nazwa 2009/2010 2010/2011
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
w Grójcu 1. Ilość wydanych opinii 875 748
1a. W różnych sprawach zgodnie
z rozporządzeniem 857 735
1b. O potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju 18 22
2. Ilość wydanych orzeczeń 140 118
2a. Nauczanie indywidualne 56 32
2b. Kształcenie specjalne 84 86
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
w Warce 1. Ilość wydanych opinii 675 687
1a. W różnych sprawach zgodnie
z rozporządzeniem 574 669
1b. O potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju 4 9
2. Ilość wydanych orzeczeń 76 86
2a. Nauczanie indywidualne 22 30
2b. Kształcenie specjalne 54 56
Formy pomocy udzielane dzieciom
Poradnia Lp. Nazwa 2009/2010 2010/2011
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
w Grójcu 1. Terapia pedagogiczna
(ilość uczniów) 14 17
2. Terapia psychologiczna – ind.
(ilość uczniów) 28 28
3. Terapia logopedyczna 51 71
4. Formy pomocy grupowej (godziny wychowawcze, prelekcje, badania przesiewowe, punkty konsultacyjne, zajęcia pozalekcyjne, warsztaty)
ilość uczniów 1057 775
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
w Warce 1. Terapia pedagogiczna
(ilość uczniów) 23 7
2. Terapia psychologiczna – ind.
(ilość uczniów) 41 36
3. Terapia logopedyczna 128 156
4. Formy pomocy grupowej (godziny wychowawcze, prelekcje, badania przesiewowe, punkty konsultacyjne, zajęcia pozalekcyjne, warsztaty)
ilość uczniów 234 421
VI. Liczba osób korzystających z pomocy poradni
Poradnia Lp. Nazwa 2009/2010 2010/2011
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
w Grójcu 1. Na terenie poradni 1535 1355
2. W szkołach 1179 uczniowie, nauczyciele, rodzice 1575
uczniowie,
nauczyciele,
rodzice
Ogółem 2714 2930
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
w Warce 1. Na terenie poradni 695 868
2. W szkołach 168 485
Ogółem 863 1353
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Nowym Mieście nad Pilicą
W roku szkolnym 2010/2011 w 14 oddziałach kształcił 122 dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim w:
1. Szkole Podstawowej, Gimnazjum ,Szkole Przysposabiającej do Pracy,
2. Zasadniczej Szkole Zawodowej o kierunkach: stolarz budowlany, malarz ,
mechanik pojazdów samochodowych ,kucharz małej gastronomii, krawiec, fryzjer, Organizuje również wczesne wspomaganie rozwoju dzieci.
Ośrodek zapewnia całodobową opiekę, opiekę pedagoga, logopedy, bezpłatną naukę oraz wyżywienie (cztery posiłki dziennie), stypendia, pomoc socjalną:
(odzież, obuwie), pomoc rodzinom naszych wychowanków.
Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy w Jurkach, gmina Pniewy. jest placówką publiczną przeznaczoną dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim.. W uzasadnionych przypadkach w Ośrodku mogą przebywać dzieci i młodzież upośledzona umysłowo w stopniu umiarkowanym.
Do szkoły podstawowej specjalnej mogą uczęszczać dzieci od 7 roku życia do ukończenia 17 lat. Do gimnazjum specjalnego mogą uczęszczać dzieci od 12 roku życia do ukończenia 21 lat. Do szkoły zasadniczej specjalnej mogą uczęszczać uczniowie od 15 roku życia do jej ukończenia, nie dłużej jednak niż do ukończenia przez nich 24 lat.
Do Ośrodka może być przyjęty uczeń posiadający orzeczenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, kwalifikujące do danego typu szkoły specjalnej oraz oświadczenie rodziców lub opiekunów o wyrażeniu zgody na kształcenie w tego rodzaju placówce.
Zespół Szkół Specjalnych w Grójcu prowadzi nauczanie i wychowanie dla dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym oraz głębokim, jak również z niepełnosprawnościami sprzężonymi: z dysfunkcją narządu ruchu, niewidzące lub słabo widzące, niesłyszące lub słabo słyszące, z autyzmem Zespół Szkół Specjalnych obejmuje kształceniem dzieci w wieku do 25 roku życia w poszczególnych etapach edukacyjnych:
Wczesne wspomaganie rozwoju od 0 do 6 roku życia, Szkoła podstawowa, Gimnazjum, Zasadnicza szkoła zawodowa, Szkoła przysposabiająca do pracy
1. Wymagane dokumenty:
2. Opinia Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju
3. Orzeczenie Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego
4. Podanie od rodziców/opiekunów
5. Skierowanie wydane przez Wydział Edukacji i Zdrowia Starostwa Powiatowego w Grójcu
STAN UCZNIÓW I ODDZIAŁÓW W LATACH 2008 - 2011 W SZKOŁACH SPECJALNYCH I OŚRODKACH SZKOLNO – WYCHOWAWCZYCH PROWADZONYCH PRZEZ POWIAT GRÓJECKI
Lp. Szkoła/Placówka 2008/2009 2009/2010 2010/2011
Uczniowie Oddziały Uczniowie Oddziały Uczniowie Oddziały
1. Zespół Szkół Specjalnych
w Grójcu 73 14 73 9
+ 1 grupa wwr.
+ 6 grup rw. 107
w tym 20 wwr. 14
+ 6 grup rw.
2. Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy
w Jurkach 96 13 90 13 103 15
+ 3 indywidualne rw.
w tym 66 wych. internat + 7 gr. internat w tym 66 wych. internat + 7 gr. internat w tym 73 wych. internat +7 gr. internat
3. Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy
w Nowym Mieście 132 19 114 12
+ 4 grupy rw. 122
w tym 3 wwr. 14
+ 4 grupy rw.
+ 2 indywidualne rw.
w tym 53 wych. internat + 5 gr. internat w tym 35wych. internat + 4 gr. internat w tym 43 wych. internat +5 gr. internat
Razem uczniów/oddziałów 301 46 277 34 332 43
8. Cele Programu:
Cel główny programu:
1. Promocja zdrowia psychicznego i zapobieganie zaburzeniom psychicznym.
Cele szczegółowe Programu:
1.1. Upowszechnianie wiedzy na temat zdrowia psychicznego, kształtowanie zachowań i stylów życia korzystnych dla zdrowia psychicznego, rozwijanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach zagrażających zdrowiu psychicznemu.
1.2. Zapobieganie zaburzeniom psychicznym.
1.3. Zwiększenie integracji społecznej osób z zaburzeniami psychicznymi.
1.4. Organizacja systemu poradnictwa i pomocy w stanach kryzysowych.
Cel główny programu:
2. Zapewnienie osobom z zaburzeniami psychicznymi wielostronnej i powszechnej opieki zdrowotnej oraz innych form opieki i pomocy niezbędnych do życia w środowisku rodzinnym i społecznym.
2.1. Upowszechnienie środowiskowego modelu psychiatrycznej opieki zdrowotnej.
2.2. Upowszechnienie zróżnicowanych form pomocy i oparcia społecznego.
2.3. Aktywizacja zawodowa osób z zaburzeniami psychicznymi.
2.4. Skoordynowanie różnych form opieki i pomocy.
9. Priorytety
9.1. Upowszechnienie wiedzy o problematyce zdrowia psychicznego w:
- placówkach oświatowych,
- środowisku lokalnym,
- miejscu pracy
z uwzględnieniem w szczególności problemów osób uzależnionych od alkoholu, ich rodzin, a także ogólnej problematyki uzależnień i zaburzeń psychicznych.
9.2. Promocja zdrowia psychicznego i zapobieganie zaburzeniom psychicznym poprzez:
- tworzenie grup wsparcia,
- pracę z osobami uzależnionymi,
- szkolenie osób promujących wiedzę o zdrowiu psychicznym w środowisku lokalnym (np. pedagodzy szkolni, psycholodzy),
- zwiększenie dostępności do opieki zdrowotnej,
- wspieranie form zatrudniania osób z zaburzeniami psychicznymi.
Przewidywane rezultaty:
- pogłębienie wiedzy o zdrowiu psychicznym wśród mieszkańców powiatu grójeckiego,
- dostarczenie wiedzy oraz umiejętności niezbędnych do zachowania zdrowia psychicznego,
- podniesienie kompetencji pedagogów szkolnych.
Grupa docelowa:
- młodzież uczęszczająca do szkół powiatu grójeckiego,
- pedagodzy szkolni,
- rodzice i opiekuni prawni,
- osoby będące w kryzysie.
Program promocji zdrowia psychicznego
Cel główny 1.: Promocja zdrowia psychicznego i zapobieganie zaburzeniom psychicznym.
Cel szczegółowy 1.1.: upowszechnianie wiedzy na temat zdrowia psychicznego, kształtowanie zachowań i stylów życia korzystnych dla zdrowia psychicznego, rozwijanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach zagrażających zdrowiu psychicznemu.
Lp. Nazwa zadania Realizatorzy Wskaźniki monitorujące Źródła
finansowania Planowany
termin
realizacji
1 Szkolenia dla pedagogów w szkołach ponadgimnazjalnych z zakresu problematyki zdrowia psychicznego oraz form udzielania pomocy Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne w Grójcu i w Warce, organizacje pozarządowe Liczba osób biorących udział w szkoleniu Środki zewnętrzne 2012-2015
2 Warsztaty, prelekcje skierowane do dzieci i młodzieży uczącej się Pedagodzy szkolni Liczba osób objętych psychoedukacją Programy ogłaszane przez Ministerstwo Zdrowia 2012-2015
4 Upowszechnienie wiedzy o Ogólnokrajowym Telefonie Kryzysowym 116 123 – Poradni Telefonicznej dla osób w kryzysie emocjonalnym (ulotki, strona internetowa) Starostwo Powiatowe w Grójcu Liczba publikacji, ulotek Środki samorządowe
2011-2015
5 Edukacja młodzieży szkół ponadgimnazjalnych z zakresu promocji zdrowia psychicznego: umiejętność radzenia sobie ze stresem, profilaktyka spożywania substancji psychoaktywnych (narkotyki, dopalacze, itd.), profilaktyka uzależnień od alkoholu. PCPR, Komenda Powiatowa Policji w Grójcu Liczbaosób objętych programem w danym roku Środki zewnętrzne 2012-2015
6 Edukacja rodziców/opiekunów prawnych w zakresie potrzeb psychicznych dziecka, profilaktyki, występujących zaburzeń. Pedagodzy szkolni (podczas zebrań rodziców) Liczba osób biorących udział w zebraniu Środki własne 2012-2015
Program zapobiegania przemocy w rodzinie, w szkole i w środowisku lokalnym
Cel główny: Promocja zdrowia psychicznego i zapobieganie zaburzeniom psychicznym.
Cel szczegółowy: zapobieganie zaburzeniom psychicznym.
Lp. Nazwa zadania Realizatorzy Wskaźniki
monitorujące Źródła
finansowania Planowany
termin
realizacji
1 Zadania określone w „Programie przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie dla powiatu grójeckiego na lata 2012 – 2015”. PCPR w Grójcu Liczba osób objętych programem w danym roku Środki własne realizatorów, środki zewnętrzne 2012-2015
2 Zadania Zespołu Poradnictwa Rodzinnego PCPR w Grójcu Liczba osób korzystających z porad Środki własne,
realizatorów, środki zewnętrzne 2012-2015
3 Zadania z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie PCPR w Grójcu Liczba osób korzystających 2012-2015
Przewidywane rezultaty:
- zwiększenie skuteczności i dostępności pomocy dla osób doświadczających przemocy w rodzinie,
- zwiększenie społecznej wrażliwości i zaangażowania w sprawy przeciwdziałania przemocy w rodzinie,
- pogłębienie wiedzy społeczeństwa o zjawisku przemocy w rodzinie i sposobach radzenie sobie z tym problemem,
- zmniejszenie rozmiarów zjawiska przemocy w rodzinie,
- zmiana postaw społecznych wobec przemocy w rodzinie,
- wzrost liczby osób profesjonalnie pomagających ofiarom przemocy w rodzinie,
- zmniejszenie liczby rodzin, w których interwencje podejmowane są wielokrotnie,
- stworzenie standardów „najlepszych praktyk” we wsparciu rodzin, w których występuje przemoc.
Grupa docelowa:
- środowisko rodzinne – osoby stosujące przemoc, osoby, wobec których stosuje się/stosowano przemoc, świadkowie przemocy,
- osoby współpracujące z ofiarami/sprawcami przemocy w rodzinie (policjanci, prokuratorzy, kuratorzy, pracownicy pomocy społecznej, pedagodzy/psycholodzy itp.).
Program informacyjno-edukacyjny, sprzyjający postawom zrozumienia i akceptacji oraz przeciwdziałający dyskryminacji wobec osób z zaburzeniami psychicznymi.
Cel główny 1.: Promocja zdrowia psychicznego i zapobieganie zaburzeniom psychicznym.
Cel szczegółowy 1.3.: zwiększenie integracji społecznej osób z zaburzeniami psychicznymi.
Lp. Nazwa zadania Realizatorzy Wskaźniki monitorujące Źródła finansowania Planowany
termin
realizacji
1 Stworzenie lokalnych programów psychoedukacyjnych kształtujących postawę akceptacji Poradnie Zdrowia Psychicznego Przygotowany program Programy ogłaszane przez Ministerstwo Zdrowia i Ministerstwo Edukacji Narodowej 2012-2015
2 Stworzenie lokalnych grup wsparcia dla rodzin osób chorujących psychicznie Poradnie Zdrowia Psychicznego /PCPR Liczba grup Środki własne 2012-2015
3 Przeprowadzenie kampanii informacyjno-edukacyjnej dotyczącej objawów, przebiegu, następstw i możliwości leczenia zaburzeń psychicznych Poradnie Zdrowia Psychicznego Liczba kampanii, liczba uczestników konferencji, Środki samorządowe, środki zewnętrzne 2012-2015
4 Opracowanie informatorów/przewodników dot. możliwości i form otrzymania pomocy, wsparcia Poradnie Zdrowia Psychicznego, Starostwo Powiatowe, PCPR, PUP Liczba publikacji Środki zewnętrzne, środki samorządowe, środki własne organizacji pozarządowych 2012-2015
Przewidywane rezultaty:
- zmiana postaw społecznych, a co za tym idzie zmniejszenie upośledzenia społecznego wśród mieszkańców powiatu,
- zmniejszenie skali zjawiska stygmatyzacji osób z zaburzeniami psychicznymi oraz ich rodzin,
Grupa odbiorców:
- osoby z zaburzeniami psychicznymi oraz członkowie ich rodzin,
- środowisko lokalne.
Program poszerzania, zróżnicowania i unowocześniania pomocy i oparcia społecznego dla osób z zaburzeniami psychicznymi w zakresie pomocy bytowej, mieszkaniowej, stacjonarnej, samopomocy środowiskowej
.
Cel główny 2.: zapewnienie osobom z zaburzeniami psychicznymi wielostronnej i powszechnie dostępnej opieki zdrowotnej oraz innych form opieki i pomocy niezbędnych do życia w środowisku rodzinnym i społecznym.
Cel szczegółowy 2.2.: upowszechnienie zróżnicowanych form pomocy i oparcia społecznego
Lp. Nazwa zadania Realizatorzy Wskaźniki monitorujące Źródła finansowania Planowany
termin
realizacji
1 Prowadzenie środowiskowego domu samopomocy w Łychowskiej Woli (zapewnienie opieki, terapii i rehabilitacji) PCPR w Grójcu Liczba uczestników w danym roku Środki zewnętrzne (wojewoda, PFRON) 2012-2015
2 Wspieranie działalności Warsztatów Terapii Zajęciowej w Grójcu i w Warce PCPR w Grójcu Liczba uczestników w danym roku Środki zewnętrzne, środki samorządowe 2012-2015
3 Zapewnienie całodobowej opieki w domach pomocy społecznej dla osób chorych psychicznie w Lesznowoli i Nowym Mieście PCPR w Grójcu Liczba osób przebywających w domach pomocy społecznej w danym roku Środki zewnętrzne (Wydział Polityki Społecznej UW) 2012-2015
Przewidywane rezultaty:
- rozszerzenie pomocy społecznej na rzecz osób z zaburzeniami psychicznymi,
- zróżnicowanie i unowocześnienie pomocy i oparcia społecznego dla osób z zaburzeniami psychicznymi.
Grupa docelowa:
- osoby z zaburzeniami psychicznymi.
Program rozwoju zróżnicowanych form wspierania zatrudnienia i przedsiębiorczości społecznej dostosowanych do potrzeb osób z zaburzeniami psychicznymi.
Cel główny: zapewnienie osobom z zaburzeniami psychicznymi wielostronnej i powszechnie dostępnej opieki zdrowotnej oraz innych form opieki i
pomocy niezbędnych do życia w środowisku rodzinnym i społecznym.
Cel szczegółowy 2.3.: aktywizacja zawodowa osób z zaburzeniami psychicznymi.
Lp. Nazwa zadania Forma realizacji Realizatorzy Wskaźniki
monitorujące Źródła
finansowania Planowany
termin realizacji
1 Promowanie zdrowia psychicznego w miejscu pracy Promowanie zdrowia psychicznego w miejscu pracy:
- uświadomienie pracodawcom konieczności walki ze stresem, który prowadzi do zaburzeń lękowych, depresji i wypalenia,
- konieczność legalizacji zatrudnienia i odpowiednich warunków pracy (bezpieczeństwo, dostarczanie informacji, integracja społeczna, równouprawnienie płci). Powiatowy Urząd Pracy w Grójcu Liczba wydanych ulotek, Liczba wizyt w zakładach pracy Fundusz Pracy 2012-2015
2 Zwiększenie dostępności rehabilitacji zawodowej poprzez poradnictwo zawodowe i szkolenia zawodowe dla osób z zaburzeniami psychicznymi Kierowanie na porady specjalistyczne - psychologiczne Powiatowy Urząd Pracy w Grójcu Liczba wydanych skierowań Fundusz Pracy 2011-2015
3 Zróżnicowanie form wspierania zatrudnienia i przedsiębiorczości społecznej dostosowanych do potrzeb osób z zaburzeniami psychicznymi - staż,
- prace interwencyjne,
- roboty publiczne,
- wyposażenie i doposażenie miejsca pracy itp. Powiatowy Urząd Pracy w Grójcu Liczba osób korzystająca ze wsparcia Fundusz Pracy, PFRON 2011-2015
4 Aktywna współpraca z jednostkami działającymi po to, aby zidentyfikować i uwzględnić korzyści wynikające z inwestowania w zdrowie psychiczne w obszarze wysokiego
ryzyka (OPS, PCPR, Policja, Sądy) Spotkania, kontakty Powiatowy Urząd Pracy w Grójcu Liczba spotkań, kontaktów z pracownikami wymienionych jednostek
Przewidywane rezultaty:
- poprawa społecznego funkcjonowania osób z zaburzeniami psychicznymi,
- wzrost samooceny i poczucia własnej wartości u osób z zaburzeniami psychicznymi,
- poprawa statusu materialnego osób z zaburzeniami poprzez osiąganie własnych dochodów,
- wykształcenie nawyków higieny pracy wśród pracodawców,
- wzrost liczby pracodawców zatrudniających legalnie
- budowanie zdrowych środowisk pracy,
- zwiększenie integracji jednostek.
Grupa docelowa:
- osoby z zaburzeniami psychicznymi,
- lokalni pracodawcy,
- osoby długotrwale bezrobotne.
Informacje o stronie
Podmiot publikujący: |
Brak danych |
Odpowiada za treść: |
Brak danych |
Wprowadził: |
Nieznany, data: 05.09.2012 r., godz. 13.01 |
Ostatnia aktualizacja: |
Nieznany, data: 05.09.2012 r., godz. 13.01 |
Czas |
Administrator |
Opis zmiany |
05.09.2012 r., godz. 13.01 |
Nieznany |
Edycja strony |
05.09.2012 r., godz. 13.01 |
Nieznany |
Dodanie strony |