Główna treść strony
Protokół Nr XVII
z sesji Rady Powiatu Grójeckiegoodbytej w dniu 30 marca 2012 r. Sesja odbyła się w Sali Konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Grójcu.
Przewodniczący Rady Witold Wójcik o godzinie 10ºº otworzył Sesję wypowiadając formułę „Otwieram Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”. Następnie powitał Panie i Panów Radnych Powiatu Grójeckiego oraz Starostę Grójeckiego Pana Mariana Górskiego. Ponadto powitał zaproszonych gości oraz pracowników Starostwa.
Przewodniczący Rady Powiatu oraz Zarząd Powiatu złożyli p. Barbarze Gąsiorowskiej gratulacje oraz wyrazy uznania z okazji uzyskania tytułu „Kobiety Przedsiębiorczej Roku 2011 w Powiecie Grójeckim" i zajęcia II miejsca w Złotej Dziesiątce Regionu Radomskiego w Plebiscycie organizowanym przez Echo Dnia.
Ad. 2
Przewodniczący Rady poinformował, że obecnie w Sesji uczestniczy 19 radnych, co pozwala na podejmowanie prawomocnych decyzji. Lista obecności stanowi (zał. nr 1) do niniejszego protokołu.
Ad. 3
Następnie Przewodniczący Rady odczytał wniosek o rozszerzenie porządku obrad /załącznik nr 2/
1. Otwarcie sesji.
2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
3. Przyjęcie porządku obrad.
4. Przyjęcie protokołu z dnia 23 lutego 2012 r.
5. Sprawozdanie Starosty Grójeckiego z pracy Zarządu Powiatu i informacje Starosty Grójeckiego.
6. Sprawozdanie z działalności Powiatowego Urzędu Pracy w Grójcu za 2011 r.
7. Sprawozdanie z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Grójcu za 2011 r.
8. Sprawozdanie z działalności Komisji Stałych Rady Powiatu Grójeckiego
za 2011 r.
9. Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał w sprawach:
9.1. zmieniający Uchwałę Budżetową Powiatu Grójeckiego na 2012 r.,
9.2. określenia szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadających Powiatowi Grójeckiemu lub jednostkom organizacyjnym powiatu.
9.3. uchwalenia zmian statutu jednostki budżetowej Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Grójcu,
9.4. szczegółowych warunków umorzenia w całości lub w części, łącznie
z odsetkami, odroczenia terminu płatności, rozłożenia na raty lub odstąpienia od ustalenia opłaty za pobyt dziecka w rodzinie pieczy zastępczej,
9.5. utworzenia Publicznego Gimnazjum w Grójcu,
9.5a. uchwalenia planu finansowego podziału środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych dla Powiatu grójeckiego na 2012r.
9.5b. nieprzyznania przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji miejsca na multipleksie dla Telewizji Trwam.
9.6. poparcia uchwały Nr 16/05 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 07.03.2005 w sprawie ogłoszenia obszaru Województwa Mazowieckiego strefą wolą od upraw roślin zmodyfikowanych genetyczne /GMO/,
9.7. zatwierdzenia placów pracy Komisji Stałych Rady Powiatu.
8. Interpelacje i zapytania radnych.
9. Wolne wnioski i oświadczenia radnych.
10. Zamknięcie posiedzenia.
Następnie przystąpiono do głosowania nad przedstawionym porządkiem obrad. Głosowało 19 radnych. Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie 19 głosów „za”.
Ad. 4
Przewodniczący Rady wyjaśnił, że protokół z Sesji Rady Powiatu z dnia 23 lutego 2012 r. był wyłożony do wglądu w Biurze Rady, a jego odpisy przekazano Przewodniczącym Klubów.
Protokół został przyjęty jednogłośnie 19 głosów „za”.
Ad. 5
Sprawozdanie Starosty Grójeckiego z pracy Zarządu Powiatu i informacje Starosty Grójeckiego. /załącznik nr 3/
Radny Powiatu Radosław Kreczmański poruszył sprawę przeprowadzanych remontów dróg w Warce pod kątem EURO 2012 zwrócił uwagę, aby te remonty były wykonywane rzetelnie i inwestycje były monitorowane przez inspektorów. Przypomniał sprawę budowy drogi A2, która po krótkim czasie użytkowania zaczęła pękać.
Starosta Marian Górski poinformował, że droga która była robiona na ul. Łąkowej
w Warce jest wykonywana przez Gminę. Powiat wykonuje drogę na południu powiatu w kierunki Kępy Niemojewskiej jest to ok. 880 mb.
Radny Powiatu Stanisław Sitarek odnosząc się do jednego z punktów sprawozdania dot. możliwości przejrzenia protokołów z posiedzeń Zarządu Powiatu. Poinformował, że skorzystał z takiej możliwości. Z protokołu dowiedział się o nowym Naczelniku Wydz. EiZ p. Elżbiecie Wojtera. Zdaniem Radnego nowy Naczelnik powinien być przedstawiony Radnym. Następnie poruszył sprawę pisma p. Czesława Czechyry Posła na Sejm RP dot. spraw personalnych w szpitalu w Nowym Mieście oraz drugiego pisma, które też dot. tej sprawy. Pisma były omawiane na posiedzeniu Zarządu Powiatu z dnia 8 marca br. Następnie porosił także o ustosunkowanie się do sprawozdania z poniesionych wydatków budżetu na promocję powiatu za rok 2011, gdzie suma tych wydatków jest dość znaczna. Następnie odniósł się do protokołu
z dnia 22 marca br. gdzie były przedstawiane koszty realizacji umów związanych
z promocją na 2012 r. oraz koszty związane z mediami. Radny poprosił
o przybliżenie w/w punktów.
Starosta Marian Górski poinformował, że nowy Naczelnik Wydz. EiZ będzie dziś obecny na Sesji. Natomiast pozostałe sprawy zostaną wyjaśnione dziś ale na koniec Sesji.
Ad. 6
Sprawozdanie z działalności Powiatowego Urzędu Pracy w Grójcu za 2011 r – przedstawiła p. Marzanna Skoczek Dyrektor PUP w Grójcu /załącznik nr 4/
Radny Powiatu Maciej Dobrzyński odnosząc się do przedstawionego sprawozdania poprosił o przedstawianie tendencji, negatywnych jak i pozytywnych zjawisk oraz perspektywach na przyszłość.
W odpowiedzi p. Marzanna Skoczek poinformowała, że od początku roku 2012 r. rejestrujemy cykliczny wzrost zarejestrowanych bezrobotnych. Na koniec lutego br. zarejestrowanych jest 3662 osoby dla porównania w grudniu ub. 3430 bezrobotnych. Tendencja zwyszkowa odnotowywana jest w I kwartale roku spadek zacznie się
w II kwartale kiedy rozpoczynają się prace sezonowe. Dysponujemy już pierwszymi środkami, które zostały przyznane przez Ministerstwo w ramach projektu ustawy budżetowej jest to kwota 2.400.000 zł. Wystąpiliśmy o środki z Funduszu Europejskiego na kwotę znaczoną tj. 1.400.000 zł. Projekt obejmowałby 170 bezrobotnych. Ogłoszone są już pierwsze konkursy na zorganizowanie 70 staży oraz 15 miejsc na prace interwencyjne, 4 dotacje i 8 doposażeń miejsc pracy dla osób bezrobotnych. Kolejny konkurs będzie ogłoszony w maju i będzie można aktywizować młodzież, która będzie kończyła szkołę w tym roku. Jesteśmy w trakcie przygotowania programów specjalnych, które będą kierowane dla osób bezrobotnych do 30 roku życia i powyżej 50 roku życia. Na ten program musimy mieć środki własne. Kwota dofinansowania to 7 mln zł na program dla osób powyżej 50 roku życia oraz kwota 6 mln zł dla osób do 30 roku życia. Kwoty będą przyznane na woj. mazowieckie gdzie jest 38 powiatów. Kwota, którą chcemy otrzymać to 615 tys. zł. dla osób do 30 roku życia oraz 315 tys. zł. dla osób powyżej 50 roku życia. Liczba ofert, która wpływa do urzędu pracy kształtuje się na poziomie stabilnym. Pracodawcy chcą z nami współpracować. Najpopularniejsze oferty to główny księgowy, kierowca samochodu kat. C, E, magazynier z obsługą wózków widłowych, specjalista ds. ubezpieczeń, przedstawiciel handlowy. Popularne zawody to kosmetyczka, fryzjer. Osoby zarejestrowane z tymi uprawnieniami otrzymują
w niedługim czasie pracę. Zakład Tapicerki Samochodowej zgłosił ofertę pracy na 40 stanowisk dla bezrobotnych na stanowisku szwaczka, wszystkie osoby zainteresowane zostały zgłoszone było ok. 50 osób ale tylko 4 osoby zostały zatrudnione. Następnie p. Skoczek poinformowała, że jest duża liczba bezrobotnych, którzy rejestrują się tylko aby posiadać ubezpieczenie zdrowotne.
Rada Powiatu Grójeckiego przyjęła sprawozdanie do wiadomości.
Ad. 7
Sprawozdanie z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Grójcu
za 2011r – przedstawiła p. Katarzyna Średnicka Dyrektor PCPR w Grójcu
/załącznik nr 5/
Rada Powiatu Grójeckiego przyjęła sprawozdanie do wiadomości.
Ad. 8
Sprawozdania z działalności Komisji Stałych Rady Powiatu Grójeckiego
za 2011 r. /załącznik nr 6,7,8,9,10,11/
Przewodniczący Rady Witold Wójcik poinformował, że wszyscy Radni otrzymali sprawozdania i mogli się z nimi zapoznać. Przewodniczący zwrócił się z zapytaniem czy są uwagi i zapytania do sprawozdań z działalności Komisji Stałych Rady Powiatu Grójeckiego.
Pytań i uwag nie zgłaszano. Rada Powiatu przyjęła w/w sprawozdania do wiadomości.
Ad. 9
Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał w sprawach:
Ad. 9.1.
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego zmieniający Uchwałę Budżetową Powiatu Grójeckiego na 2012 r. – przedstawiła p. Jadwiga Ostrowska Skarbnik Powiatu. Poinformowała, że Zarząd Powiatu wnosi o wprowadzenie autopoprawki do projektu Uchwały Rady Powiatu dot. wprowadzenia dodatkowych środków z tytułu części oświatowej subwencji ogólnej. Autopoprawka wprowadzana jest w związku
z podaniem przez Ministra Finansów nowych wskaźników do budżetu państwa
i konieczności wprowadzenia do budżetu powiatu z uwagi na sprawozdawczość kwartalną. /załącznik nr 12/
Radny Maciej Dobrzyński zabierając głos poinformował, że z tej kwoty którą otrzymaliśmy to ok. 900 tys. zł. jest przeznaczone na wynagrodzenia i pochodne
z subwencji 1.656.000 zł . Zwrócił się zapytaniem co by było jakbyśmy tej kwoty nie otrzymali.
Skarbnik Powiatu Jadwiga Ostrowska odpowiedziała, że te wyliczenia tak nie wyglądają będzie to o wiele niższa kwota na wynagrodzenia. Jednak jakbyśmy tej kwoty nie otrzymali należałoby przeanalizować budżet, zrezygnować z pewnych wydatków i rozpatrzeć możliwość redukcji etatów. Następnie poinformowała, że subwencja, która przyszła w wersji pierwotnej była zaniżona i dlatego otrzymaliśmy zwiększenie.
Wiceprzewodniczący Komisji Planowania Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały ale bez zmian które zostały wprowadzone na dzisiejszej Sesji.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało
14 radnych. Uchwała Nr XVII/97/2012 została przyjęta 12 głosów „za” przy
2 głosach „przeciw”.
Ad. 9.2.
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego w sprawie określenia szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadających Powiatowi Grójeckiemu lub jednostkom organizacyjnym powiatu. – przedstawił p. Józef Zawiślak Z-ca Naczelnika Wydz. Fin /załącznik nr 13/
Wiceprzewodniczący Komisji Planowania Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało
15 radnych. Uchwała Nr XVII/98/2012 została przyjęta jednogłośnie 15 głosów „za”.
Ad. 9.3.
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego w sprawie uchwalenia zmian statutu jednostki budżetowej Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Grójcu – przedstawiła p. Katarzyna Średnicka Dyrektor PCPR w Grójcu /załącznik nr 14/
Członek Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych i Przeciwdziałania Bezrobociu poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało
15 radnych. Uchwała Nr XVII/99/2012 została przyjęta jednogłośnie 15 głosów „za”.
Ad. 9.4.
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego w sprawie szczegółowych warunków umorzenia w całości lub w części, łącznie z odsetkami, odroczenia terminu płatności, rozłożenia na raty lub odstąpienia od ustalenia opłaty za pobyt dziecka w rodzinie pieczy zastępczej – przedstawiła p. Ewa Grotek Z-ca Dyrektora PCPR w Grójcu /załącznik nr 15/.
Członek Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych i Przeciwdziałania Bezrobociu poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało
15 radnych. Uchwała Nr XVII/100/2012 została przyjęta jednogłośnie 15 głosów „za”.
W tym miejscu porządku obrad na Sesję przybyła p. Elżbieta Wojtera nowy Naczelnik Wydz. EiZ. Pani Elżbieta Wojtera poinformowała, że od 1 marca br. pełni funkcją Naczelnika Wydz. EiZ w Starostwie. Wcześniej pełniła funkcję Wicedyrektora ZSP w Nowej Wsi z wykształcenia jest Architektem Krajobrazu.
Ad. 9.5.
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego w sprawie utworzenia Publicznego Gimnazjum w Grójcu – przedstawił p. Stanisław Walczak Z-ca Naczelnika Wydz. EiZ /załącznik nr 16/.
Radny Mariusz Wojno zwrócił uwagę na zapis §4 który mówi, że kryteria naboru określa statut szkoły, który stanowi załącznik do niniejszej uchwały a takiego takiego załącznika nie otrzymał.
Z-ca Naczelnika Wydz. EiZ p. Małgorzata Czerwińska poinformowała, że statut szkoły jest opracowany sprawdzony i zaparafowany przez Radcę Prawnego. Dokument nie był kserowany z uwagi na swoją dużą obojętność ale jest dostępny
w każdej chwili w Wydziale EiZ.
Pani Iwona Kwapisz Wicedyrektor LO w Grójcu zabierając głos, poparła inicjatywę utworzenia Gimnazjum. Następnie zwróciła się z prośbą o pozytywne podjęcie w/w uchwały.
Radny Jerzy Binkiewicz poinformował, że uchwała w sprawie utworzenia Gimnazjum przez Radę Miejską w Grójcu została podjęta jednogłośnie.
Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Turystyki i Sportu poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało
15 radnych. Uchwała Nr XVII/101/2012 została przyjęta 14 głosów „za” przy
1 głosie „wstrzymującym się”.
Ad. 9.5a.
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego w sprawie uchwalenia planu finansowego podziału środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych dla Powiatu grójeckiego na 2012r. – przedstawiła p. Katarzyna Średnicka Dyrektor PCPR w Grójcu. Poinformowała, że Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przyznał dla Powiatu Grójeckiego na rehabilitację zawodową i społeczną kwotę 1 128 347,00 zł z czego kwotę 591.840,00 zł przeznaczoną na zobowiązania dotyczące dofinansowania kosztów działania warsztatów terapii zajęciowej /załącznik nr 17/.
Członek Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Spraw Socjalnych i Przeciwdziałania Bezrobociu poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało
15 radnych. Uchwała Nr XVII/102/2012 została przyjęta jednogłośnie 15 głosów „za”.
Ad. 9.5b.
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego w sprawie nieprzyznania przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji miejsca na multipleksie dla Telewizji Trwam. – przedstawił Przewodniczący Rady powiatu Witold Wójcik /załącznik nr 18/.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało
15 radnych. Uchwała Nr XVII/103/2012 została przyjęta jednogłośnie 15 głosów „za”.
Ad. 9.6.
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego w sprawie poparcia uchwały Nr 16/05 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 07.03.2005 w sprawie ogłoszenia obszaru Województwa Mazowieckiego strefą wolą od upraw roślin zmodyfikowanych genetyczne /GMO/ - przedstawiła p. Teresa Ostatek Naczelnik Wydz. RS /załącznik nr 19/
Rady Stanisław Woźniak zabierając głos poinformował, że za wprowadzeniem roślin modyfikowanych stoi lobbing nasiennictwa dlatego, że oni co roku muszą dawać nowe nasiona bo tamte stare, jeżeli są zmodyfikowane już się nie nadają. Rolnik nie ma możliwości odtworzenia produkcji z nasion zeszłorocznych. Nasiona są coraz droższe. Badania dot. żywności modyfikowanej genetycznie są prowadzone zbyt krótko. Nie jest uchwycony długofalowy proces jak wpływa ta żywność na funkcjonowanie organizmu żywego. Są potężne firmy, które zarabiają na tym procesie duże pieniądze i będą promować żywność genetycznie modyfikowaną.
Radny Adolf Maciak poinformował, że problem jest bardzo duży ponieważ rozsiewanie nasion modyfikowanych powoduje, że pyłki przenoszą się na inne
niemodyfikowane uprawy. Są przypadki np. w Holandii, że miód który miał pochodzić
z ekologicznej uprawy ale po zbadaniu okazało się, że ma cechy żywności modyfikowanej genetycznie. Produkt utracił swoje właściwości ekologiczne.
Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Leśnictwa, Ochrony Środowiska i Geodezji poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało
15 radnych. Uchwała Nr XVII/104/2012 została przyjęta jednogłośnie 15 głosów „za”.
Ad. 9.7.
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego w sprawie zatwierdzenia placów pracy Komisji Stałych Rady Powiatu. – przedstawił Przewodniczący Rady Powiatu Witold Wójcik /załącznik nr 20/
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało
15 radnych. Uchwała Nr XVII/105/2012 została przyjęta jednogłośnie 15 głosów „za”.
Ad. 8
Interpelacje i zapytania radnych.
Radny Powiatu Maciej Dobrzyński wnioskuje o uporządkowanie spraw związanych
z funkcjonowaniem i konserwacją rowów melioracyjnych którymi zajmują się spółki wodne. Niestety jest bardzo dużo zastrzeżeń i niejasności co do funkcjonowania spółek oraz brak jakiejkolwiek informacji np. o terminach walnych zebrań, wyborach, programie działania spółek. Jest także wiele niedomówień jeśli chodzi
o konserwację rowów, które leżą w gestii spółki. Trafiają do mnie głosy, że nie ma żadnych informacji, nikt nie jest zawiadamiany o zebraniach walnych oraz jakie odcinki rowów będą konserwowane lub są konserwowane. Takie informacje powinny docierać do zainteresowanych. Natomiast z dużą regularnością przychodzą nakazy płatnicze. Zdarzają się przypadki gdzie blokowane są konta jeśli kwota nie zostanie uregulowana. Istnieją przepisy, które są niejasne np. przez czyjeś pole przebiegają rowy melioracyjne ale osoba nie jest zapisana do spółki i nie ma podstaw aby od niej egzekwować opłaty lub osoba /przodek/, która była kiedyś zapisana do spółki musi automatycznie do niej należeć. Są także przypadki, że osoby nie chcą płacić składek ponieważ ich rów nie był nigdy czyszczony. Powiat tych spraw nie reguluje. Mój wniosek zmierza do wyjaśnienia tych spraw bezpośrednio z zainteresowanymi. Należy wyciągnąć wnioski z funkcjonowania dotychczasowego spółek
i jak najszybciej uporządkować sprawy związane z konserwacją tych budowli
i urządzeń.
Naczelnik Wydz. RS Teresa Ostatek odnosząc się do wypowiedzi przedmówcy powiedziała, że padły słowa -niejasności w spółkach- ale dobrze byłoby uściślić kto
i na co się skarży. Wydział RS bierze udział w Walnych Zebraniach Spółek Wodnych /jeśli jest zaproszenie/. Spółki Wodne są organizacjami zrzeszającymi dowolnie rolników bez żadnego przymusu. Rolnicy sami zawiązują spółki to nie jest przymus
z urzędu. Starostwo od jakiegoś czasu nadzoruje spółki ale pod kątem sprawności Walnych Zgromadzeń, podejmowanych uchwał. W przypadku gdy dana osoba nie jest członkiem spółki tzn. nie weszła w obowiązki członka poprzez dziedziczenie, spadki, najem czy kupno działki to osoby, które nigdy nie były w spółce jakby nie wchodzą w następstwo prawne, to na wniosek spółki Starosta wydaje decyzję
o opłacie na rzecz spółki. Następnie p. Ostatek odniosła się do blokownia kont przez Urząd Skarbowy informując, że należności na rzecz spółek wodnych są traktowane na równi z podatkami. Podstawowym problemem spółek wodnych jest fakt, że składki nie wpływają i spółka nie może realizować swoich zadań. Uprawnienia Starosty są takie, że Starosta może zwrócić uwagę spółce jeżeli są jakieś niedociągnięcia. Jeżeli podejmowana jest uchwała dot. wysokości składki a składka jest poniżej wymagań aby wykonać jakieś urządzenie to trudno też nakazać spółce aby realizowała zadania. Możemy wnioskować o podniesienie składki, która umożliwi realizację zadań. Na Walnych Zebraniach Członkowie Delegacji nie podejmują takich działań. Nie są zawiadamiane o walnych zebraniach wszystkie osoby ponieważ byłyby to duże koszty. Zgodnie ze Statutami wybierani są Delegacji. Jeśli my uczestniczymy
w Walnych Zgromadzeniach to obecnych Delegatów jest pięciu lub nawet jeszcze mniej na dwudziestu. W takiej sytuacji nie można podjąć żadnej uchwały.
W przypadku gdy spółki nie wykonują swoich zadań /walne, składki/ to jednym działaniem ze strony Starostwa może być rozwiązanie takiej spółki. Większość spółek jest „martwych” nie podejmuje uchwał to jedynym działaniem ze strony Starostwa może być likwidacja spółki a wtedy Starosta może wydać decyzję na indywidualną konserwację. Na Gminie Chynów wydaliśmy kilka decyzji na konserwację rowów na skutek interwencji. Modernizowane były rowy, które są wpisane do ewidencji.
Radny Powiatu Stanisław Woźniak zwrócił się z zapytaniem czy istnieje możliwość utworzenia spółki na dziale wodnym a nie na Gminie.
Naczelnik Wydz. RS Teresa Ostatek odpowiedziała, że jak najbardziej funkcjonowanie spółek obiektowych jest zasadne. Jakiś czas temu funkcjonowały spółki gminne które były dotowane z budżetu państwa. W obecnej sytuacji nie ma takich rozwiązań i spółka powinna o swoje sprawy dbać sama.
Radny Powiatu Maciej Dobrzyński zabierając głos powiedział, że chyba zgadzamy się z tym że spółki nie funkcjonują tak jak trzeba. Należy podjąć działania, które poprawią istniejącą sytuację. Zwrócił się z prośbą o przygotowanie przez Naczelnika Wydz. RS informacji pisemnej dot. możliwości blokowania kont spółek /na jakiej podstawie/. Następnie zaproponował aby przeprowadzić kontrolę spółki wodnej działającej na terenie Warki. Po takiej kontroli należy wyciągnąć odpowiednie wnioski.
Naczelnik Wydz. RS Teresa Ostatek poinformowała, że podczas jednego
ze spotkań zorganizowanych przez Sołtysa Gminy Krześniaków do Starostwa zadzwoniła Pani Sołtys aby przyjechał ktoś z Urzędu i wytłumaczył zebranym dlaczego składka musi być płacona. Na spotkaniu było tylko dwóch mieszkańców
a spotkanie było zwołane na wniosek zainteresowanych mieszkańców. Mieszkańcy są niepoinformowani ale sami na spotkania nie przychodzą. Zainteresowanie jest wtedy kiedy coś się wydarzy np. zalanie pola. Następnie p. Naczelnik poinformowała, że przygotuje informacje – na jakiej podstawie działają spółki wodne na terenie powiatu oraz jakie zostały podjęte uchwały.
Starosta Marian Górski poinformował, że głównym problemem funkcjonowania spółek jest brak środków finansowych. Mieszkańcy nie mogą zrozumieć lub nie chcą zrozumieć, że wpłacenie składki nie są równoznaczne z tym, że w tym samym roku będą prowadzone inwestycje. Każda inwestycja jest kosztowana a przy tak niewielkich składach nie da się od razu wykonać konkretnego zadania.
Przewodniczący Witold Wójcik zaproponował aby nie czekać na zaproszenia tylko zorganizować spotkanie na terenie Warki bo tam jest problem. Zaprosić przedstawicieli powiatu, spółkę, mieszkańców a organizatorem spotkania może być Radny Powiatu.
Radny Stanisław Woźniak odniósł się do pisma /protestu/ jakie zostało dostarczone Radnym dot. działalności firmy „ENERGREEN” na terenie wsi Stara Wieś Gmina Belsk Duży. Zdaniem Radnego nie należy popierać działalności takiej firmy, która powstanie na terenie zabudowanym blisko skupisk ludzkich jak również przedszkoli.
Radny Adolf Maciak zabierając głos poinformował, że jest jednym
z poszkodowanych przez działalność tej firmy. Zakład zatruwa powietrze „fetor” jest tak silny, że są dni kiedy nie można wytrzymać na dworze. Radny zwrócił się do Starosty aby użył swoich kompetencji i odpowiednich służb do tego aby firma działała zgodnie z pozwoleniem. Tym terenem jest także zainteresowana firma, która chce wybudować kompostownię śmieci, nie możemy do tego dopuścić ponieważ nie wyobrażam sobie w tym rejonie mieszkać i normalnie funkcjonować.
Starosta Marian Górski wyjaśnił, że działania przez Starostwo zostały już podjęte
w w/w sprawie w 2011 r. Sprawa nie jest prosta ponieważ zostało wydane zezwolenie na funkcjonowanie firmy. Zezwolenie wydał Wójt Gminy Belsk Duży. Zezwolenie jest na odzysk polegający na suszeniu biomasy /suszarnia bębnowa/. Gdyby firma zajmowała się tylko odpadami z zakładu w Kozietułach pewnie nie było by tego problemu. Firma aby zwiększyć swoje zyski odbiera odpady z innych zakładów. Odpady są składowane a podłożenie nie jest zabezpieczone i wtedy zachodzi proces gnilny co wiąże się z przykrym zapachem. Firma wystąpiła
z winsokiem o zmianę nazwy jak również zmienił się współwłaściciel. Obecnie nie są dokończone sprawy z rejestracją firmy i my czekamy do ich zakończenia. Poprosiliśmy firmę o przedłożenie stosownych dokumentów i decyzji aby przeanalizować działalność firmy. Powiadomiliśmy Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Radomiu o niezwłoczne przeprowadzenie kontroli w zakładzie. W dniu 7 marca br. WIOŚ poinformował o przeprowadzonej dwukrotnej kontroli /14 i 24 lutego/. W wyniku przeprowadzonej kontroli zostały przesłane zarządzenia pokontrolne wykazujące szereg naruszeń przez firmę w zakresie prowadzenia działalności między innymi brak pozwolenia na emisje gazów, pyłów, brak pozwolenia wodno – prawnego, brak informacji o składowaniu odpadów. WIOŚ wszczął postępowanie z urzędu w sprawie wstrzymania użytkowania instalacji do odzysku odpadów. Ponadto WIOŚ zwrócił się do nas z zapytaniem czy odpady magazynowane na placu przy hali produkcyjnej w sposób luźny są zgodne z wydaną decyzja w 2010 r. My odpowiedzieliśmy, że nie są składowane prawidłowo ponieważ odpady powinny być składowane w kontenerach lub w boksach ustawionych na utwardzonym podłożu w hali produkcyjnej. Zostało wysłane pismo do zakładu
o zaniechanie naruszeń, które zostały wychwycone podczas kontroli. Jeśli zalecenia nie zostaną spełnione zostanie wszczęte z urzędu postępowanie o cofnięcie zezwolenia bez możliwości odszkodowania. Firma złożyła odpowiedź że przerób odpadów na bieżąco nie jest możliwy a odpad zostanie usunięty. Firma złożyła ponownie wniosek o zmianę decyzji Starosty Grójeckiego w zakresie zwiększenia ilości przerobu masy. Nie mamy jeszcze rozstrzygnięcia przez WIOŚ, i dlatego nie podjęliśmy jeszcze żadnej decyzji. Następnie poinformował, że tym terenem jest zainteresowana inna firma o podobnej działalności ale z większym zakresem rodzajów odpadów. Obecnie czekamy na decyzje WIOŚ w tej sprawie.
W następnej kolejności Starosta Marian Górski ustosunkował się do zapytań Radnego Stanisława Sitarka. Poinformował, że sprawa dwóch pism dot. nieprawidłowości w SP ZOZ w Nowym Mieście będzie szerzej wyjaśniona po ustosunkowaniu się Dyrektora szpitala w Nowym Mieście do zarzutów zawartych
w piśmie. /wysłane pismo do p. Czesława Czechyry Posła na Sejm RP/. Następnie odniósł się do sprawy poniesionych wydatków z budżetu na promocje powiatu
w 2011 i 2012. Znaczne środki są przeznaczane na promocję powiatu ale to są wydatki na które każdy patrzy pod innym kątem. Promocja jest najbardziej dyskusyjna ponieważ należy się zastanowić na jakie zadanie przeznaczyć środki aby ta promocja powiatu była widoczna. Duże formy działające na rynku mają wyspecjalizowane osoby, które wiedzą jak wydawać środki i na jakie cele aby przyniosły jak największe korzyści dla firmy. Powiat przeznacza znaczne środki finansowe na imprezy stałe, /Dożynki w Lewiczynie, Lider Powiatu/. Pozyskujemy środki na duże imprezy od sponsorów ale jak wiadomo nie są to tak duże środki aby Powiat nie musiał dofinansować organizacji imprezy. Są także imprezy współfinansowane z innymi gminami. Najwięcej kontrowersji budzą sprawy publikacji artykułów w prasie. Po przeanalizowaniu roku ubiegłego i stwierdzeniu, że dość duże środki były przeznaczane na ten cel w tym roku podjęliśmy decyzję, że przeprowadzimy zapytanie ofertowe i wybierzemy najkorzystniejszą ofertę. Następnie Starosta poinformował, że w Warce będzie stacjonowała grupa piłkarzy drużyny Chorwackiej i w związku z tą sytuacją powiat też musi przeznaczyć środki na wydrukowanie materiałów promocyjnych o powiecie w wersji dwujęzycznej. Takie materiały będą także wykorzystane podczas wizyt naszych szkół w krajach zachodnich. Następnie odniósł się do stowarzyszeń informując, że są stowarzyszenia które co roku występują o dofinansowanie to takie dofinansowanie otrzymują ale w tym roku jest to dofinansowanie niższe. Zarząd Powiatu odchodzi od przeznaczania środków na nagrody jeśli przeznacza to na nagrody książkowe, które są przekazywane z zasobów Starostwa. Następnie poinformował, że Komisja Promocji na swoich posiedzeniach, pozytywnie opiniuje wnioski na dofinansowanie różnego rodzaju imprez ale Zarząd Powiatu niestety z uwagi na ograniczone środki nie może wszystkich wniosków uwzględnić.
Sekretarz Powiatu Anna Matyjas wyjaśniła, że dokument, który znajdował się pod protokołem z posiedzenia Zarządu to nie była informacja, że my tyle płacimy za poszczególne wydawnictwa tylko to właśnie było zestawienie ofert z którymi zapoznał się Zarząd Powiatu i wybrał najkorzystniejszą.
Ad. 9
Wolne wnioski i oświadczenia radnych.
W tym punkcje porządku obrad nikt nie zabrał głosu.
Ad. 10
Z uwagi na wyczerpanie porządku obrad Przewodniczący Rady Powiatu Witold Wójcik o godz. 1430 zamknął posiedzenie wypowiadając formułę „Zamykam Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Protokołowała: Przewodniczył:
Ineza Banach Witold Wójcik
Informacje o stronie
Podmiot publikujący: |
Starostwo Powiatowe w Grójcu |
Odpowiada za treść: |
Rada Powiatu Grójeckiego |
Wprowadził: |
Nieznany, data: 04.07.2012 r., godz. 10.43 |
Ostatnia aktualizacja: |
Nieznany, data: 12.09.2013 r., godz. 13.26 |
Czas |
Administrator |
Opis zmiany |
12.09.2013 r., godz. 13.26 |
Nieznany |
Edycja strony |
04.07.2012 r., godz. 10.44 |
Nieznany |
Edycja strony |
04.07.2012 r., godz. 10.43 |
Nieznany |
Dodanie strony |