Główna treść strony
Uchwała Nr IV/28/2003 Rady Powiatu Grójeckiego
z dnia 3 marca 2003 r., w sprawie procedury uchwalenia budżetu oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
Na podstawie art. 12 ust. 5 i art. 53 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym ( Dz. U. Nr 91, poz. 578) oraz rozdziału 2 i 3 ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych z późniejszymi zmianami
( Dz. U. Nr 155, poz. 1014), Rada Powiatu Grójeckiego uchwala co następuje:
§ 1
Przygotowanie projektu uchwały budżetowej należy do wyłącznej kompetencji Zarządu Powiatu.
§ 2
Radni Powiatu, organy gmin, reprezentanci społecznych komitetów i kierownicy podległych jednostek mogą składać do Zarządu Powiatu wnioski do projektu budżetu w terminie do dnia 15 września roku poprzedzającego rok budżetowy.
§ 3
Do projektu uchwały budżetowej Zarząd powiatu dołącza:
1. Objaśnienia.
2. Informację o stanie mienia powiatu.
3. Informację o stanie zobowiązań i wierzytelności finansowych powiatu.
§ 4
Projekt uchwały budżetowej określa:
1. prognozowane dochody powiatu według ważniejszych źródeł i działów klasyfikacji.
2. wydatki budżetu powiatu w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji wydatków, z wyodrębnieniem:
a) wydatków bieżących, w tym w szczególności
– wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń,
– dotacji,
– wydatków na obsługę długu powiatu,
– wydatków z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez powiat,
b) wydatków majątkowych,
3. źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenie nadwyżki budżetu powiatu,
4. wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi, z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych programów,
5. plany przychodów i wydatków zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych i środków specjalnych,
6. plany przychodów i wydatków funduszy celowych,
7. upoważnienia dla Zarządu Powiatu do zaciągania długu oraz do spłat zobowiązań powiatu,
8. zakres i kwoty dotacji przedmiotowych,
9. dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych powiatowi ustawami,
10. dotacje,
11. dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego, w budżecie jednostki samorządu terytorialnego, której powierzono realizację tych zadań.
§ 5
Projekt uchwały budżetowej może zawierać:
1. upoważnienie dla Zarządu Powiatu do zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego deficytu budżetu powiatu,
2. upoważnienie dla Zarządu Powiatu do dokonywania zmian w budżecie w zakresie określonym w art. 128 ust. 2, ustawy o finansach publicznych,
3. inne postanowienia dotyczące wykonywania budżetu powiatu.
§ 6
Objaśnienia do projektu budżetu obejmują:
1. Szczegółowe omówienie dochodów z poszczególnych źródeł, ze wskazaniem sposobu i podstaw ich obliczania.
2. Szczegółowe uzasadnienie poszczególnych rodzajów wydatków, a w tym:
- wydatków na zadania własne o charakterze obligatoryjnym,
- wydatków na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej i samorządowej,
- wydatków na cele inwestycyjne,
- dotacji dla jednostek organizacyjnych powiatu, powiatowych służb i straży oraz zakładów budżetowych rozliczających się z budżetem powiatu,
- dotacji dla innych podmiotów.
3. Omówienie przychodów związanych z pokryciem niedoboru budżetowego oraz rozchodów związanych ze spłatami rat kredytowych /pożyczek/.
4. Omówienie zadań inwestycyjnych zawierających między innymi:
- stan zaawansowania robót,
- ogólny koszt inwestycji,
- datę rozpoczęcia i zakończenia robót,
- zaangażowanie środków budżetu powiatu.
§ 7
Informacja o stanie mienia powiatu zawiera:
1. dane dotyczące przysługujących powiatowi praw własności,
2. dane dotyczące innych niż własność praw majątkowych, w tym w szczególności o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach, akcjach oraz posiadaniu,
3. dane o zmianach mienia powiatowego, w zakresie określonym w pkt 1 i 2, od dnia poprzedniej informacji,
4. dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych oraz z wykonywania posiadania,
5. inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia powiatowego.
§ 8
Informacja o stanie zobowiązań i wierzytelności finansowych powiatu zawiera dane dotyczące:
- ogólnej kwoty zobowiązań finansowych z podaniem na poszczególne tytuły wraz z podaniem terminów płatności, ewentualnych przyczyn i skutków finansowych nieuregulowania w terminie, źródeł sfinansowania w kontekście opracowanego budżetu powiatu,
- ogólnej kwoty wierzytelności z wyszczególnieniem tytułów, terminów płatności, przyczyn nieściągalności, podjętych działań zmierzających do ich wyegzekwowania.
§ 9
1. Projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami i informacjami, o których mowa w § 3 Zarząd Powiatu przedstawia:
1/ Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Warszawie – celem zaopiniowania,
2/ Radzie Powiatu
najpóźniej do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
2. Opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej Zarząd Powiatu jest zobowiązany przedstawić, przed uchwaleniem budżetu, Radzie Powiatu.
3. W przypadku gdy dochody i wydatki państwa określa ustawa o prowizorium budżetowym, Rada Powiatu, na wniosek Zarządu Powiatu może uchwalić prowizorium budżetowe powiatu na okres objęty prowizorium budżetowym państwa.
§ 10
1. W terminie 7 dni od dnia przekazania projektu uchwały budżetowej Radzie Powiatu, Zarząd Powiatu przekazuje podległym jednostkom informacje niezbędne do opracowania projektów ich planów finansowych.
2. Jednostki o których mowa w ust. 1 opracowują projekty planów finansowych w terminie 10 dni od dnia otrzymania danych o których mowa w ust. 1 nie później jednak niż do dnia 2 grudnia.
§ 11
1. Przewodniczący Rady Powiatu przesyła niezwłocznie projekt budżetu wraz z materiałami informacyjnymi do zaopiniowania Stałym Komisjom Rady.
2. Komisje Rady w terminie 14 dni odbywają posiedzenia na których formułowane są na piśmie opinie o projekcie budżetu. W przypadku zgłoszenia propozycji wprowadzenia nowego wydatku przewidywanego w projekcie, istnieje obowiązek wskazania przez Komisję źródła jego finansowania.
3. Opinie poszczególnych Komisji są podstawą do sformułowania w terminie 7 dni od daty ich przedstawienia Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu ostatecznej opinii o projekcie budżetu.
4. W posiedzeniu Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu na którym opiniowany jest projekt budżetu, uczestniczą przewodniczący pozostałych Komisji lub ich zastępcy.
§ 12
1. Niezwłocznie po sporządzeniu przez Komisję Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu, opinii na piśmie jest ona przekazywana Zarządowi Powiatu, który po zapoznaniu się z jej treścią nanosi w terminie 7 dni poprawki do projektu budżetu.
2. Wnioski Komisji nie uwzględnione w projekcie budżetu wymagają uzasadnienia Zarządu.
§ 13
Uchwałę budżetową Rada Powiatu uchwala przed rozpoczęciem roku budżetowego a w szczególnie uzasadnionych przypadkach – nie później niż do dnia 31 marca roku budżetowego.
§ 14
Przy sporządzaniu projektu porządku obrad Sesji Rady Powiatu na której rozpatrywany będzie projekt budżetu powinny być uwzględnione następujące punkty:
1. Odczytanie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem.
2. Odczytanie opinii Komisji Stałych w tym Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu oraz wniosków Radnych Powiatu i kierowników podległych jednostek.
3. Odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie.
4. Dyskusja nad wniesionymi poprawkami i ich przegłosowanie.
5. Głosowanie nad projektem uchwały budżetowej.
§ 15
1. Do czasu uchwalenia uchwały budżetowej jednak nie później niż do dnia 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki finansowej jest projekt uchwały budżetowej przedstawiony Radzie Powiatu.
2. Bez zgody Zarządu Powiatu Rada Powiatu nie może wprowadzić w projekcie uchwały budżetowej powiatu zmian powodujących zmniejszenie dochodów lub zwiększenie wydatków i jednocześnie zwiększenie deficytu budżetu powiatu.
3. W przypadku nieuchwalenia uchwały budżetowej w terminie o którym mowa w ust. 1 Regionalna Izba Obrachunkowa w terminie do dnia 30 kwietnia roku budżetowego ustala budżet powiatu w zakresie obowiązkowych zadań własnych oraz zadań zleconych. Do dnia ustalenia budżetu przez Regionalną Izbę Obrachunkową podstawą gospodarki finansowej jest projekt uchwały o której mowa w ust. 1.
§ 16
W celu wykonania budżetu Zarząd Powiatu opracowuje szczegółowy podział dochodów i wydatków według działów, rozdziałów i paragrafów.
§ 17
Do zmian w budżecie dokonywanych w trakcie roku budżetowego wymagane są opinie tych Komisji, których zakresy działania dotyczą proponowanych zmian oraz opinia Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu. Terminy opracowania materiałów w sprawie zmian budżetowych ustala Zarząd Powiatu, a terminy opiniowania zmian Przewodniczący Rady Powiatu.
§ 18
Wykonanie uchwały zleca się Zarządowi Powiatu.
§ 19
Traci moc uchwała nr VII/36/99 Rady Powiatu w Grójcu z dnia 23 sierpnia 1999 roku w sprawie procedury uchwalania budżetu oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
§ 20
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Informacje o stronie
Podmiot publikujący: |
Brak danych |
Odpowiada za treść: |
Brak danych |
Wprowadził: |
Nieznany, data: 13.06.2003 r., godz. 11.07 |
Ostatnia aktualizacja: |
Nieznany, data: 13.06.2003 r., godz. 11.07 |
Czas |
Administrator |
Opis zmiany |
13.06.2003 r., godz. 11.07 |
Nieznany |
Dodanie strony do BIP. |