Główna treść strony
Protokół Nr XVI
z Sesji Rady Powiatu Grójeckiego w dniu 23 lutego 2012 r.Sesja odbyła się w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Grójcu
Przewodniczący Rady Witold Wójcik o godzinie 10.00 otworzył Sesję wypowiadając formułę „Otwieram Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Powitał Panie i Panów Radnych Powiatu Grójeckiego, Starostę Grójeckiego Mariana Górskiego oraz zaproszonych gości.
Na wstępie posiedzenia wręczono dyplom i nagrodę książkową Panu Łukaszowi Grochali, założycielowi i trenerowi UKS Grot Chynów w związku z uzyskaniem tytułu „Trenera roku 2011” w plebiscycie „Echa Dnia”.
Pan Łukasz Grochal w kilku słowach podziękował za wyróżnienie.
Pan Przewodniczący poinformował, że w związku z uzyskaniem tytułu „Sportowca roku 2011” przyznano dyplom i nagrodę Panu Bartłomiejowi Malec, brązowemu medaliście Ogólnopolskiej Olimpiady Młodzieży w siatkówce plażowej.
Z uwagi na nieobecność laureata dyplom odebrał Pan Mirosław Malec, który w imieniu syna podziękował za wyróżnienie.
Następnie wręczono dyplom i nagrodę Pani Karolinie Płatek w związku z zajęciem
I miejsca w XIII Koncercie Kolęd i Pieśni Religijno - Patriotycznych o puchar Starosty Grójeckiego zorganizowanym przez Stowarzyszenie „Konar” w Warce.
Ponadto wręczono dyplom i nagrodę Pani Alicji Konarskiej Prezes Stowarzyszenia Kulturalno -Oświatowo - Estradowego „KONAR” w Warce w uznaniu za działania promujące powiat.
Pani Alicja Konarska podziękowała za wyróżnienie a także przybliżyła genezę Koncertu, który organizowany corocznie rozwija, popularyzuje i propaguje inicjatywy i postawy patriotyczne, wspiera działania sprzyjające rozwojowi wielowiekowej kultury narodowej oraz aktywizuje młodzież do eksponowania właściwych postaw.
Ad. 2
Przewodniczący Rady poinformował, że w Sesji uczestniczy 19 radnych, co stanowi quorum i pozwala na podejmowanie prawomocnych decyzji. Lista stanowi zał. nr 1.
Ad. 3
Proponowany porządek obrad.
1. Otwarcie sesji.
2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
3. Przyjęcie porządku obrad.
4. Przyjęcie protokołów z dnia 29 listopada 2011 r, 29 grudnia 2011 r, oraz
12 stycznia 2012 r.
5. Sprawozdanie Starosty Grójeckiego z pracy Zarządu Powiatu i informacje Starosty Grójeckiego.
6. Sprawozdanie z działalności Powiatowej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku.
7. Sprawozdanie z realizacji zaplanowanych do wykonania zadań dla KPP w Grójcu za 2011 r.
8. Sprawozdanie z działalności Komendy Powiatowej PSP za 2011 r.
9. Sprawozdanie o stanie sanitarnym Powiatu Grójeckiego za 2011 r.
10. Sprawozdanie z działalności Powiatowego Inspektoratu Weterynarii za 2011 r.
11. Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał w sprawach:
11.1 wyrażenia zgody na zmianę warunków pracy Radnej Powiatu Grójeckiego,
11.2 uchwalenia zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Grójeckiego na lata 2012 – 2027.
11.3 zmieniający Uchwałę Budżetową Powiatu Grójeckiego na 2012 r.
11.4 wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia z Gminą Grójec w sprawie przejęcia uprawnień do założenia i prowadzenia gimnazjum.
12. Interpelacje i zapytania radnych.
13. Wolne wnioski i oświadczenia radnych.
14. Zamknięcie posiedzenia.
Przewodniczący Rady poddał porządek obrad pod głosowanie. Głosowało 19 radnych. Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie – 19 głosów „za”.
Ad.4
Przewodniczący Rady wyjaśnił, że protokoły XIII/2011 z dnia 29.11.2011 r, XIV/2011 z dnia 29.12.2011 r. oraz XV/2012 z dnia 12.01.2012 r. były wyłożone w Biurze Rady, a odpisy przekazano Przewodniczącym Klubów Radnych. Radni nie zgłosili uwag.
Głosowało 19 radnych. Protokoły zostały przyjęte jednogłośnie – 19 głosów „za”.
Radny Arkadiusz Stępniewski przybył na Sesję. Obecnych 20 radnych.
Ad. 5
Sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu od ostatniej Sesji Rady Powiatu Grójeckiego przedstawił Starosta Grójecki Marian Górski – zał. nr 2.
Radny Stanisław Sitarek stwierdził, że Pan Starosta odbył spotkania z wszystkimi burmistrzami i wójtami powiatu, niestety oprócz Gminy Błędów.
Pan Starosta wyjaśnił, że nie odbył jeszcze spotkań w Gminie Błędów, Mogielnica i Pniewy.
Radny Adolf Maciak spytał, co wynika z tych spotkań, czy poruszono temat dróg.
Pan Starosta wyjaśnił, że na spotkaniach postawiono pytanie czy gminy w dalszym ciągu podtrzymują propozycje z którymi wystąpiły a nie były zrealizowane. Niektóre zmniejszyły, inne podtrzymały, a część czeka z prezentacją do wyjaśnia spraw finansowych powiatu. Gmina Goszczyn zaproponowała 100 tys. zł, Gmina Chynów 100 tys. zł, Gmina Warka 200 tys. zł, Gmina Grójec nie z uwagi na inwestycję na ul. Armii Krajowej, Gmina Nowe Miasto wchodzi w zadanie dot. „schetynówki”, Gmina Belsk Duży w ubiegłym roku zaangażowała 80 tys. zł na budowę chodnika, w tym roku powiat wyłoży 80 tys. zł. Ponadto będzie podjęty temat pod kątem przyszłych wniosków dot. „schetynówek”, gdzie pięć samorządów zadeklarowało swój akces w przyszłym roku. Na spotkaniach też wyjaśniono, że jakiekolwiek działania finansowe będą po przetargu w dniu 1 marca br. na „schetynówkę” w Nowym Mieście, powiat liczy na oszczędności, które będzie można przesunąć na inne inwestycje, m.in. trakt Kozietuły – Goszczyn, ale zadanie będzie realizowane tylko w przypadku partycypacji samorządów. Mogielnicy i Goszczyna. W tym roku bardzo trudne zadanie czeka Komisję Transportu Zbiorowego i Dróg Publicznych.
Radny Jerzy Bińkiewicz poprosił o przybliżenie sprawy Grójeckiego Centrum Logistycznego.
Pan Starosta wyjaśnił, że było to pierwsze informacyjne spotkanie z nowym Zarządem Spółki, na którym przedstawiono główne założenia budowy Wielofunkcyjnego Centrum Logistycznego w Słomczynie przy drodze krajowej nr 50. Przedstawił radnym do wglądu wizualizacyjny prospekt a także dane o lokalizacji, kosztach, inwestorze i sponsorach.
Ad. 6
Sprawozdanie z działalności Powiatowej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku przedstawił Starosta Grójecki Marian Górski – zał. nr 3.
Przewodniczący Rady spytał o uwagi. Uwag nie zgłoszono.
Pan Starosta poinformował, że w dniu dzisiejszym na terenie Farmy „Sielanka” w Warce odbędzie się spotkanie przy udziale Wojewody Mazowieckiego oraz służb wojewódzkich i powiatowych pod kątem zabezpieczenia obiektu na EURO 2012.
Starosta Marian Górski opuścił salę obrad. Obecnych 19 radnych.
Ad. 7
Sprawozdanie z realizacji zaplanowanych do wykonania zadań dla KPP w Grójcu za 2011 r. przedstawił Z – ca Komendanta Marek Szewczyk – zał. nr 4.
Ad. 8
Sprawozdanie z działalności KP PSP w Grójcu za 2011 r. przedstawił Z – ca Komendanta Bogusław Sikorski – zał. nr 5.
Wiceprzewodniczący Krzysztof Ambroziak przybył na Sesję. Obecnych 20 radnych.
Ad. 9
Sprawozdanie o stanie sanitarnym Powiatu Grójeckiego za 2011 r. przedstawił Inspektor PSSE w Grójcu Mariusz Rojek – zał. nr 6.
Radny Stanisław Woźniak spytał o opinię PSSE w Grójcu w sprawie budowy biogazowi w Bielanach Gmina Błędów i Głuchowie Gmina Grójec.
Pan Mariusz Rojek wyjaśnił, że informacja zostanie udzielona na piśmie.
Radny Adolf Maciak poruszył sprawę stanu sanitarnego toalet na dworcu PKS w Grójcu. Miejsce publiczne w mieście powiatowym, które powinno służyć ludności wygląda i funkcjonuje jak 40 lat temu. Jak najszybciej należy poprawić tą sytuację.
Wicestarosta Janusz Różycki wyjaśnił, że Spółka planuje budowę nowego dworca, niestety obecna trudna sytuacja finansowa nie pozwala na rozpoczęcie tych działań, przekaże Zarządowi Spółki zgłoszone uwagi.
Radny Stanisław Sitarek stwierdził, że podobna sytuacja jest i w innych miejscach. Na wielu stacjach paliw stan jest podobny lub toalety są po prostu zamknięte. Brak toalet w miejscach publicznych jest niestety zbyt często akceptowany.
Ad. 10
Sprawozdanie z działalności Powiatowego Inspektoratu Weterynarii za 2011 r. przedstawił Dyrektor PPIW w Grójcu Stanisław Wieteska – zał. nr 7.
W związku z uwagami lekarzy weterynarii z gminy Warka radny Maciej Dobrzyński spytał o procedury dot. usuwania dużych zwierząt uczestniczących w kolizjach drogowych, kto powinien się tym zająć i do kogo powinni taki fakt zgłosić.
Pan Dyrektor wyjaśnił, że obowiązuje ustawa o utrzymaniu czystości i porządku gminy, która wyraźnie mówi, że usuwanie padliny z dróg jest w zakresie zadań samorządów gminnych.
Pan Przewodniczący ogłosił 10 min. przerwę. Po przerwie na salę powróciło 18 radnych.
Ad. 11
Rozpatrzenie projektów uchwał i podjęcie uchwał.
Ad. 11.1
Przewodniczący Rady odczytał wniosek Wójta Gminy Chynów w sprawie wyrażenia przez Radę Powiatu zgody na zmianę warunków pracy radnej Małgorzaty Woźniak – zał. nr 8.
Następnie odczytał oświadczenie radnej Małgorzaty Woźniak – zał. nr 9.
Wicestarosta Janusz Różycki wyjaśnił, że Zarząd Powiatu jedynie zapoznał się ze sprawą, nie ma w tej kwestii inicjatywy uchwałodawczej, niemniej na posiedzeniu Zarządu nie było opinii akceptujących.
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zmianę warunków pracy radnej Rady Powiatu Grójeckiego – zał. nr 10.
Uwag nie zgłoszono. Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Obecnych 18 radnych. Głosowało 17 radnych. Projekt większością głosów został odrzucony –
1 głos „za” przy 11 głosach „przeciw” i 5 „wstrzymujących się”.
Radni Arkadiusz Stępniewski, Jerzy Bińkiewicz, Grzegorz Rejer opuścili salę obrad. Obecnych 15 radnych.
Ad. 11. 2
Projekt uchwały w sprawie uchwalenia zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Grójeckiego na lata 2012 – 2027 omówiła Skarbnik Jadwiga Ostrowska – zał. nr 11 .
Wiceprzewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Stanisław Binkiewicz poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Wobec braku uwag Przewodniczący odczytał projekt i poddał pod głosowanie. Głosowało 15 radnych. Uchwała nr XVI/94/2012 została przyjęta jednogłośnie – 15 głosów „za”.
Ad. 11. 3
Projekt uchwały zmieniającej Uchwałę Budżetową Powiatu Grójeckiego na 2012 r. przedstawiła Skarbnik Jadwiga Ostrowska – zał. nr 12
Wiceprzewodniczący Komisji Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu Stanisław Binkiewicz poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Wobec braku uwag Przewodniczący odczytał projekt i poddał pod głosowanie. Głosowało 15 radnych. Uchwała nr XVI/95/2012 została przyjęta jednogłośnie – 15 głosów „za”.
Ad. 11.4
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia z Gminą Grójec w sprawie przejęcia uprawnień do założenia i prowadzenia gimnazjum przedstawił Naczelnik Wydz. EiZ Stanisław Walczak – zał. nr 13.
Radny Waldemar Kopczyński poprosił o wyjaśnienie czy uruchomienie gimnazjum nie wpłynie na zmniejszenie liczby uczniów przyjmowanych do liceum (uwarunkowania lokalowe), czy zapis o przyjęciu 30 uczniów do oddziału nie jest równoważny
z utworzeniem jednej klasy, czy będą koszty związane z zatrudnieniem nowego dyrektora lub osoby funkcyjnej czy obowiązki przejmie obecny dyrektor jako zespołu szkół, czy Gmina Grójec poza przekazaniem subwencji, przewiduje po 1 stycznia 2013 r. współfinansowanie, jeżeli będą uczęszczały wyłącznie osoby z tej gminy oraz czy od
1 września 2013 r. o przyjęcie będą mogły ubiegać się osoby z innych gmin, oczywiście uzdolnione w danym zakresie.
Dyrektor LO w Grójcu Zbigniew Krawczak wyjaśnił, że od ubiegłego roku był prowadzony sondaż z którego wynika, że takie jest zapotrzebowanie środowiska. Natomiast nie przewidywane jest zmniejszenie w liceum, nadal będzie 7 oddziałów. Placówka ma wystarczające warunki lokalowe i kadrowe aby poprowadzić obie szkoły. Kształcenie przez okres 6 lat jest dobrym rozwiązaniem, zwłaszcza w kontekście konkursów i olimpiad, ale nie chodzi o uczniów najzdolniejszych, z najlepszymi wynikami, tylko o możliwość ukierunkowania zdolności, rozwijania zainteresowań. Utworzenie gimnazjum nie spowoduje wzrostu kwestii finansowych. Kierowaniem zajmie się obecny zastępca ds. dydaktycznych. Rekrutacja będzie ukierunkowana na utworzenie dwóch klas w ciągu czyli docelowo gimnazjum miałoby sześć klas. Niemniej w przypadku niższej rekrutacji do liceum z uwagi na niż demograficzny będzie możliwość przeniesienia rekrutacji na gimnazjum. Dodatkowym atutem będzie to, że w takim przypadku nie będzie konieczności zwolnień nauczycieli a tym samym wypłacania odpraw. Liczba uczniów
w klasie będzie zgodna z obowiązującymi kryteriami tj. maksymalnie do 28 osób w klasie. Przekroczenie wiązałoby się z koniecznością przekroczenia godzin pracy nauczycieli
a tym samym zwiększeniem kosztów.
Radny Stanisław Binkiewicz spytał czy p. Dyrektor nie obawia się o bezpieczeństwo młodszych uczniów. Zalecenia reformy mówią, że nie wskazane jest łączenie w jednym budynku dzieci w tak zróżnicowanym wieku, w jaki sposób będzie to zaplanowane.
Dyrektor LO w Grójcu Zbigniew Krawczak wyjaśnił, że zajęcia klas gimnazjalnych będą odbywać się na pierwszym piętrze budynku oraz w innych, wydzielonych pomieszczeniach pozostałej części szkoły. Będzie również wyodrębniona część szatni. Poza tym nauczyciele sprawujący dyżury będą zwracać szczególną uwag na tych uczniów. Należy tez zwrócić uwagę, że zagrożeń w liceum jest mniej niż w gimnazjum.
Radny Waldemar Kopczyński ponowił pytanie czy po 1 września 2013 r., kiedy organem prowadzącym będzie powiat będzie możliwość przyjmowania do gimnazjum uczniów z całego powiatu grójeckiego.
Dyrektor LO w Grójcu Zbigniew Krawczak wyjaśnił, że nie jest przewidywane, że wszyscy uczniowie przyjmowani do klasy pierwszej będą z Gminy Grójec, ponieważ
po naborze w systemie oświatowym jest tak, że wskazuje się uczniów poszczególnych gmin, którzy są w wieku gimnazjum. Informację będą posiadali burmistrzowie i wójtowie poszczególnych gmin i na podstawie porozumień będzie przekazywana subwencja na takich uczniów.
Radny Jan Traczyk wyjaśnił, że subwencja będzie wyliczana na podstawie wykazu SIO. Jedynie za 4 m- ce tego roku Gmina Grójec przekaże nam subwencje. Jednocześnie na przykładzie LO im. Jana Kochanowskiego w Radomiu wyjaśnił, że łączenie jest z korzyścią dla uczniów. W tej szkole od co najmniej 20 lat z pozytywnym skutkiem funkcjonują dwie klasy gimnazjum. Pracując z uczniami przez okres sześciu lat jest możliwość ukierunkowania zainteresowań i wiedzy, rozwijania zdolności. Szkoła jest znana w środowisku z wielu olimpijczyków i dobrych sportowców. Powyższa propozycja jest chęcią stworzenia naszym uczniom podobnych warunków, jest pierwszym krokiem w kierunku rozwoju oświaty. Jeśli pomysł się sprawdzi będzie możliwość dalszych działań.
Radny Radosław Kreczmański spytał, w jaki sposób będzie przebiegała rekrutacja.
Dyrektor Zbigniew Krawczak wyjaśnił, że zostanie opracowany regulamin na podstawie wytycznych kuratora oświaty. Jednym z kryteriów będzie średnia ocen z przedmiotów wskazanych jako obowiązujące przy rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych. Dodatkowym kryterium będzie udokumentowany udział w konkursach, olimpiadach czy festiwalach również z tych przedmiotów. Kryteria będą jasno sprecyzowane i zamieszczone na stronie internetowej szkoły. Ponadto odbędą się spotkania na terenie szkół podstawowych.
Radny Adolf Maciak podkreślił, że z wyjaśnień wynika, ze będzie to gimnazjum elitarne czy nie istnieje obawa, że odbierze najzdolniejszych uczniów z ościennych gmin.
Pan Dyrektor wyjaśnił, że nie wystąpi takie zagrożenie. Nie będzie nacisku na pozyskiwanie najlepszych uczniów tylko tych ze sprecyzowanymi zainteresowaniami. Ponadto większość uczniów gimnazjalnych z reguły wybiera szkołę położona blisko miejsca zamieszkania. W całym przedsięwzięciu głównie chodzi o zachowanie przez okres sześciu lat ciągłości nauki pod kierunkiem tych samych nauczycieli.
Wicestarosta Janusz Różycki zauważył, że zawsze przy tego rodzaju przedsięwzięciach nasuwa się pytanie, czy takie szkoły , w pewien sposób elitarne, dają więcej korzyści czy też powodują efekt negatywny. Ponadto trzeba zauważyć, że obecnie uczniowie w poszukiwaniu szkół o wyższym poziomie przenosi się do Warszawy. Stworzenie powyższego oddziału pozwoli zatrzymać ten proces.
Pan Dyrektor dodał, że poszerzenie oferty podniesie poziom tej szkoły, otworzy nowe możliwości oraz umożliwi zachowanie ciągłości nauczania.
Radny Janusz Karbowiak wyraził poparcie dla tej inicjatywy, niemniej zwrócił uwagę, że powinno być ukierunkowanie poprzez kształcenie uczniów w konkretnych przedmiotach np. matematyki poprzez utworzenie klasy o podwyższonym profilu matematycznym.
Pan Dyrektor wyjaśnił, że nie można aż tak zawężać kryteriów, szkoła powinna z zasady kształcić pod kątem ogólnym. Natomiast nawet przy zróżnicowanych uzdolnieniach uczniów, nauczyciel danego przedmiotu będzie prowadził ucznia wybitnie uzdolnionego. Ponadto do dyspozycji uczniów oprócz zajęć obowiązkowych będą tematyczne koła zainteresowań, gdzie dodatkowa praca z nauczycielem pozwoli na poszerzenie wiedzy w wybranym kierunku.
Członek Komisji Integracji Europejskiej i Promocji Powiatu Mariusz Wojno poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Wobec braku dalszych uwag Przewodniczący Rady odczytał projekt i poddał pod głosowanie. Głosowało 15 radnych. Uchwała nr XVI/96/2011 została przyjęta większością głosów – 14 głosów „za” przy 1 „wstrzymującym się”.
Ad. 12
Sprawozdanie z działalności Rady Powiatowej Mazowieckiej Izby Rolniczej Powiatu Grójeckiego za 2011 r. przedstawił Przewodniczący Jacek Pruszkowski – zał. nr 14.
Radny Maciej Dobrzyński spytał czy Rada zajmowała się sprawą GCS Sp. w Nowej Wsi, jakie jest jej stanowisko i jakie podjęto działania.
Pan Jacek Pruszkowski wyjaśnił, że każda gmina ma swojego reprezentanta w Izbach Rolniczych, który powinien wychodzić z inicjatywą w sprawach z danego terenu i nakreślać ją na forum Rady. Przekaże listę reprezentantów z poszczególnych gmin. Temat gospodarstwa w Nowej Wsi nie był omawiany, ponieważ nikt się z tą sprawą nie zwrócił. Gdyby wpłynął wniosek ze strony Rady Powiatu, Zarządu Powiatu, Komisji Rolnictwa czy reprezentanta Warki Rada Powiatowa Mazowieckiej Izby Rolniczej taką opinię na pewno by wypracowała.
Radny Maciej Dobrzyński spytał czy oznacza to, że Rada Powiatowa MIR Powiatu Grójeckiego nie zajmowała się tym zagadnieniem.
Pan Jacek Pruszkowski wyjaśnił, że sprawa do nas nie trafiła. W związku z tym Rada nie wypracowała stanowiska. Nie zna problemu.
Radny Maciej Dobrzyński spytał czy Rada Powiatowa MIR opiniowała sprawę przeniesienia siedziby ARiMR do Grójca.
Pan Jacek Pruszkowski wyjaśnił, że wniosek był dyskutowany i przegłosowany na posiedzeniu Rady w dniu 2.09.2011 r. i uzyskał aprobatę.
Radna Stefania Fetraś w związku z wnioskami kół łowieckich spytała o stanowisko Rady Powiatowej MIR w sprawie dzików.
Pan Jacek Pruszkowski wyjaśnił, że zaproponowano dopłaty do szkód na podobnej zasadzie jak obowiązkowe ubezpieczenie upraw rolnych. Powołano zespół z udziałem firm ubezpieczeniowych m.in. Towarzystwa Ubezpieczeń Wzajemnych i przedstawiono powyższe rozwiązanie. Jednak nie podjęto dalszych działań, gdyż sprawa niesie za sobą skutki finansowe. Instytucje państwowe też tego nie podjęły.
Radna Stefania Fetraś podkreśliła, że należy zwiększyć zakres odstrzału tych zwierząt
z uwagi na wyrządzanie ogromnych szkód na obszarach rolniczych.
Pan Pruszkowski zauważył, że w tej sprawie znaczącą rolę ma Starostwo, ponieważ ma wpływ na przedłużenie czy cofnięcie dzierżawy dla obwodów łowieckich w związku z niewywiązywaniem się z realizacji planów łowieckich.
Radny Maciej Dobrzyński poprosił o wyjaśnienie niepokojących kwestii. Do Radnych Klubu PiS dotarła informacja dot. przeoczeń w sprawie podpisania kontraktu z NFZ dla PCM w Grójcu na rok 2012, która budzi określony niepokój.
Wicestarosta Janusz Różycki wyjaśnił, że faktycznie doszło do pewnego zaburzenia w kontraktowaniu świadczeń medycznych na nowy okres. Doszło do tego ponieważ pod koniec funkcjonowania w szpitalu Pana Jagieła, jedynymi osobami, które miały prawo wyrażenia woli był wyłącznie Pan Prezes oraz Pan Czarnecki, pracownik zajmujący się kontraktowaniem. Pan Lejk nie tylko nie miał uprawnień, ale wręcz nie został poinformowany. Z chwilą objęcia stanowiska Prezesa zapoznał się ze sprawą i natychmiast interweniował. Pan Czarnecki zaistniałą sytuację tłumaczył tym, że informacja w ogłoszeniu nie była zbyt precyzyjna i doszło do złej interpretacji uwarunkowań. Oprócz szpitala w Grójcu w podobnej sytuacji nie podpisania kontraktu znalazło się kilka szpitali w województwie mazowieckim. Działania podjęte przez dr Lejka spotkały się z dużą przychylnością NFZ i umowa została podpisana. Według zapewnień szpital nie poniesie straty, gdyż tylko część szpitala nie miała podpisanego kontraktu. Poza tym większość hospitalizacji uznano za kontynuację leczenia i uwzględniono. Pozostałą część zaliczono jako usługi ratujące życie i dzięki temu znalazły się w kontrakcie. Pan Wicestarosta podkreślił, że odwołanie Prezesa Jagieła ze stanowiska nie miało wpływu na powyższe sprawy. W informacji o powodach odwołania sprawa nie została podana, ponieważ wypłynęła później. Natomiast przy obecnej wiedzy byłaby podstawową przyczyną odwołania z uwagi na bardzo zły sposób zorganizowania kontraktowania i rozliczania świadczeń z NFZ. Tylko jedna osoba, Pan Czarnecki, miała dostęp do systemu informatycznego, który służył do rozliczania. Ponadto w trakcie kontroli p. Jagieła odwołał prokurentów i od tego momentu nikt ze szpitala, żaden zastępca nie miał prawa zastąpić go w istotnych sprawach. Pan Wicestarosta dodał, że odbył rozmowę z Dyrektor Mazowieckiego Oddziału NFZ Panią Misińską na temat planowanej wysokości kontraktu. W trakcie spotkania zadał pytanie czy istnieje zagrożenie dla szpitala w Grójcu w przypadku zmiany na stanowisku prezesa. Pani Dyrektor wyjaśniła, że nie widzi związku i dodała, że nie kojarzy osoby p. Jagieły, gdyż od kilku miesięcy w sprawach kontraktowania spotyka się wyłącznie z dr Markiem Lejkiem.
Radny Maciej Dobrzyński zastrzegł, że uwagi Klubu PiS nie są obroną poprzedniego prezesa, tylko dbałością o dobro szpitala grójeckiego. Z wyjaśnień Pana Starosty a także z odpowiedzi na interpelację oraz informacji o stracie kolejnych dużych pieniędzy widać, że powiat kompletnie nie panuje nad sytuacją. Należy zaproponować działania, które będą szły w kierunki pełnej kontroli sytuacji w szpitalu. Na razie wszystko zmierza
do dezorientacji. Taka sytuacja bardzo niepokoi Radnych Klubu PiS, dlatego po raz kolejny wnoszą o podjęcie określonych działań. Najwyższa pora na podjęcie przez Zarząd zdecydowanych kroków, które pozwolą na pełną kontrolę. Obecna sytuacja jest bardzo niebezpieczna, za chwilę znów będzie dyskusja nad finansami szpitala, nie wspominając o jego reputacji. Jako radni mamy obowiązek wobec wyborców poprawy takiej sytuacji.
Wicestarosta Janusz Różycki stwierdził, że trudno ustosunkować się do tak ogólnych zarzutów tj. stwierdzeń, że dzieje się źle, że są złe opinie. Osobiście słyszy dobre opinie. Jeśli chodzi o zarzut utraty kontroli trzeba przyznać, że działalność p. Jagieła i poprzedniej Rady Nadzorczej spowodowały, że w ostatnich tygodniach rzeczywiście nastąpiła utrata kontroli. Dlatego w trybie pilnym konieczne było podjęcie przez Zarząd decyzji.
Radny Maciej Dobrzyński podkreślił, że tylko i wyłącznie na wniosek Klubu Radnych PiS został przedstawiony bilans szpitala w Grójcu. Sam fakt kontroli sytuacji finansowej winien być częściej niż raz w roku. W innym przypadku prawdopodobnie Rada otrzymała by zestawienie dużo później, może w kwietniu. Zdecydowanie należy zwiększyć intensywność kontroli.
Wicestarosta Janusz Różycki stwierdził, że nie rozumie wypowiedzi, gdyż Komisja Zdrowia oraz Zarząd Powiatu na bieżąco otrzymują informację nt sytuacji finansowej szpitala. To nie są tajne materiały, wszystko chętnie udostępnimy. Na Sesji również były udostępniane materiały, które wskazywały na zadłużenie szpitala, natomiast radny w artykule pisał, że wszystko jest dobrze. Tak więc nie jest sprawą, że nie ma materiałów tylko, że są odczytywane zbyt wybiórczo lub wprost zapomina się o nich.
Radny Maciej Dobrzyński zauważył, że Pan Starosta nie przeczytał wypowiedzi zbyt dokładnie, gdyż w artykule było napisane, że bilans był ujemny, niemniej radnym wyjaśniono, że na koniec roku będzie na zero lub dodatni. Radny ponownie podkreślił, że bilans został przekazany radnym na wniosek Klubu PiS. Jako Członek Komisji Zdrowia nie może potwierdzić słów dot. informacji o bieżącym przekazywaniu danych tej komisji.
W tym miejscu Naczelnik Wydz. EiZ Stanisław Walczak przekazał szczegółową informację na temat wyników bilansu szpitala w Grójcu. Jednocześnie poinformował, że Zarząd Powiatu co najmniej raz na dwa miesiące otrzymywał informację o sprawach finansowych szpitala. Komisja Zdrowia również kilkakrotnie była zapoznawana. Natomiast informacja za rok jest już przygotowana, ale dane nie zostały jeszcze zweryfikowane przez biegłych rewidentów. Przewidywany termin to koniec marca lub początek kwietnia.
Przewodniczący Rady zauważył, że na sesjach bardzo często byli obecni przedstawiciele szpitala, którzy na bieżąco informowali o sytuacji finansowej.
Radny Adolf Maciak zwrócił uwagę, że w okresie gdy następowały istotne zmiany w szpitalu w Grójcu Komisja Zdrowia nie działała w sposób należyty. Powinna pilotować podstawowe sprawy. Nastąpiła zmiana prezesa oraz zakres działań finansowych
i Komisja Zdrowia powinna to wszystko analizować. Należy zwiększyć aktywność tej Komisji a Pana Przewodniczącego zobowiązać do większego zaangażowania.
Wicestarosta Janusz Różycki wyjaśnił, że nigdy nie odmówił udzielenia informacji, nie ma kompetencji kierowania pracą Komisji Zdrowia, jeżeli już to Przewodniczący Rady może coś nakazać.
Wiceprzewodniczący Janusz Karbowiak spytał na jaki okres zawarto umowę o pracę z nowym Prezesem. Czy będzie to umowa jak w poprzednim przypadku w 50% jako prezesa i 50% jako dyrektora szpitala. Czy osoba odpowiedzialna za kontraktowanie za czasów p. Jagieła dalej będzie się zajmowała tymi sprawami. Radny dodał, że może Zarząd Powiatu czy Komisja Zdrowia wiedziały, ale Rada dowiedziała się o sytuacji finansowej szpitala dopiero na sesji w październiku, gdy zaprezentowano bilans, niestety nie do końca kompetentny i przez nikogo nie podpisany.
Wicestarosta Janusz Różycki wyjaśnił, że dr Marek Lejk na stanowisku Prezesa Spółki PZM w Grójcu został zatrudniony do końca obecnej kadencji tj. na okres 2 lat . Nie jest to związane z osobą tylko z kalendarzem. W odniesieniu do formy zatrudnienia należy dodać, że od połowy br. będzie obowiązywała ustawa o działalności medycznej, która likwiduje takie pojęcie jak niepubliczny zakład opieki medycznej. Umożliwi to Spółce bezpośrednie kierowanie szpitalem tym samym nie będzie dwoistości zatrudnienia.
Jeśli chodzi o materiały ze szpitala podziela spostrzeżenia radnego. Również ma
pewien niedosyt, tym bardziej że często przekazywane w informacjach dane były łagodnie ujmując lekko koloryzowane. W końcu doszło do sytuacji, że dłużej nie można było tego tolerować. Nie można było już polegać ani na Zarządzie Spółki ani na Radzie Nadzorczej. Pierwszą decyzją dr. Lejka było nie odwołanie p. Czarneckiego, ale wzmocnienie obsady stanowiska odpowiedzialnego za kontraktowanie i rozliczanie świadczeń.
Radny Adolf Maciak spytał o skutki finansowe odwołania z funkcji p. Sławomira Jagieła.
Wicestarosta Janusz Różycki wyjaśnił, że umowę zawierała Rada Nadzorcza. Zarząd Powiatu czyli wspólnik wydał pewne dyspozycje , jak umowa ma wyglądać, niemniej w myśl ustawy o spółkach komunalnych do powoływania prezesa kompetentna jest Rada Nadzorcza. Dopiero po odwołaniu p. Jagieła okazało się jak naprawdę sprawa wyglądała, ponieważ w trakcie kontroli Prezes odmawiał kontrolującym okazania tekstu umowy. Jak się potem okazało zapis umowy mówił o sześciomiesięcznej odprawie w przypadku odwołania. W trakcie posiedzenia Zarządu Powiatu postanowiono, że jeśli nie dojdzie do porozumienia sprawa zakończy się w Sądzie Pracy, który często bierze stronę pracownika. Po negocjacjach Pan Prezes przystał na wypłatę trzymiesięcznej odprawy i odejście za porozumieniem stron, co uniemożliwia dochodzenie swoich praw w sądzie.
Wiceprzewodniczący Rady Janusz Karbowiak stwierdził, że powyższe rozwiązanie nie jest do końca satysfakcjonujące. Skoro odwołuje się człowieka, to za określone sprawy. W tym przypadku Pan Prezes nie prowadził szpitala w tym kierunku jakiego oczekiwano. Były określone zarzuty za które został odwołany i teraz w myśl umowy się go nagradza.
Jak w tym kraju są formułowane te umowy i czemu powielane są podobne błędy w przypadku kolejnej umowy. Jak to możliwe, że osoba mimo złego zarządzania, wielu uwag i pojawiających się w prasie informacji, że może wniosek będzie skierowany
do prokuratury otrzymuje gratyfikacje finansowe za to, że został odwołany.
Wicestarosta Janusz Różycki wyjaśnił, że dla uniknięcia konieczności rozsądzania sprawy w sądzie, którego decyzje bywają różne i dla definitywnego zakończenia sprawy postanowiono część odprawy wypłacić. Wystąpienie pokontrolne zostało Zarządowi przedstawione już po rozwiązaniu umowy, niemniej w jego wyniku Zarząd zdecydował
o zawiadomieniu Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych o nieprawidłowościach finansowych.
Radny Waldemar Kopczyński spytał jakie elementy wskazały na osoby powołane
do Rady Nadzorczej PCM w Grójcu, czy kwestię zdanego egzaminu czy brano pod uwagę wiedzę w zakresie ochrony zdrowia oraz doświadczenie zawodowe.
Wicestarosta Janusz Różycki wyjaśnił, że główna przesłanka było posiadanie odpowiednich formalnych kwalifikacji. Chcielibyśmy, aby to nasi pracownicy wykonywali, ale niestety nie ma obecnie w Starostwie osób mających takie uprawnienia. Wskazane przez Zarząd osoby mają związek z tym terenem i odpowiednie uprawnienia.
Ad. 13
Radny Maciej Dobrzyński w imieniu Klubu Radnych PiS poruszył sprawę odmowy wydania koncesji na platformie cyfrowej TV „Trwam”. Zaproponował wystosowanie przez Radę Powiatu apelu pod adresem KRRiT potępiającego takie działania.
Wicestarosta Janusz Różycki wyjaśnił, że są dokumenty ukazujące powody odrzucenia.
Przewodniczący Rady zaproponował wystąpienie Klubu Radnych PiS w formie pisemnego wniosku co pozwoli na przygotowanie projektu uchwały w tej sprawie.
Ad. 14
Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek dzisiejszej Sesji został wyczerpany. Podziękował wszystkim za udział i o godzinie 14.40 zamknął posiedzenie wypowiadając formułę „Zamykam Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Protokołowała Przewodniczył
Palmira Ponceleusz - Kornafel Witold Wójcik
Informacje o stronie
Podmiot publikujący: |
Starostwo Powiatowe w Grójcu |
Odpowiada za treść: |
Rada Powiatu Grójeckiego |
Wprowadził: |
Nieznany, data: 03.04.2012 r., godz. 08.51 |
Ostatnia aktualizacja: |
Nieznany, data: 12.09.2013 r., godz. 13.25 |
Czas |
Administrator |
Opis zmiany |
12.09.2013 r., godz. 13.25 |
Nieznany |
Edycja strony |
03.04.2012 r., godz. 08.51 |
Nieznany |
Edycja strony |
03.04.2012 r., godz. 08.51 |
Nieznany |
Dodanie strony |