Główna treść strony
Odpowiedź na zapytanie
Dom Pomocy Społecznej „Pod Topolami” w Lesznowoli informuje, że wpłynęły do Zamawiającego zapytania dotyczące Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia
w postępowaniu na dostawę artykułów żywnościowych Nr postępowania 2/2012
BZP ogłoszenie numer 57020-2012 z dnia 27.02.2012
Pytanie 1:
§2 ust.2 ,,Podane ilości przedmiotu zamówienia są wielkościami szacunkowymi
i w związku z powyższym Zamawiający zastrzega sobie możliwość zmiany ilości
asortymentu w zakresie objętym ofertą Wykonawcy, a Wykonawca zobowiązuje się
do elastycznego reagowania na zwiększenie lub zmniejszenie zamówienia składanego
przez Zamawiającego przy uwzględnieniu postanowień zawartych w § 2 pkt 1
niniejszej umowy.”
Proszę o precyzyjne określenie ilościowe lub procentowe zmiany ilości zamawianego
asortymentu. Zamawiający udzielając zamówienia publicznego jest zobowiązany do
oszacowania wielkości zamówienia z należytą starannością, a w sytuacji kiedy ilość
zamawianego asortymentu jest na dzień udzielania zamówienia nieprzewidywalna jest
zobowiązany do zastosowania tzw. ,,prawa opcji” poprzez ilościowe lub procentowe
określenie wielkości zmian np. +/- 20% wielkości zamówienia podstawowego.
Odpowiedź:
§2 ust.2 projektu umowy otrzymuje brzmienie: „Zamawiający zastrzega sobie możliwość zakupu mniejszej ilości towaru z asortymentu określonego w ofercie.
Wykonawcy nie przysługuje roszczenie odszkodowawcze z tytułu nie zrealizowania pełnego zamówienia”.
Zamawiający w chwili sporządzania SIWZ nie jest w stanie określić sytuacji nieprzewidywalnych w wyniku których maleje zapotrzebowanie na poszczególne artykuły spożywcze (dieta mieszkańców spowodowana zatruciami pokarmowymi).
Pytanie 2:
§2 ust.3 ,, Zamawiający zastrzega sobie prawo do zakupu zwiększonej ilości
asortymentu w zakresie objętym ofertą Wykonawcy po cenie przedstawionej w ofercie.
§2 ust. 2 Wykonawcy nie przysługuje roszczenie odszkodowawcze z tytułu nie zrealizowania pełnego zamówienia”.
Proszę o wyjaśnienie na podstawie jakiej normy prawnej Zamawiający zamieścił w projekcie umowy cytowane zapisy, skoro zgodnie z art.140 ust.1 ustawy Prawo zamówień publicznych
zakres świadczenia wykonawcy wynikający z umowy jest tożsamy z jego zobowiązaniem
zawartym w ofercie. Powyższe zapisy w sposób rażący naruszają obowiązujące normy prawne zarówno kodeksu cywilnego jak również Prawa zamówień publicznych i stanowią
podstawę żądania zmiany treści umowy. Proszę o wyjaśnienie na podstawie jakiej normy prawnej Zamawiający twierdzi, iż Wykonawcy nie przysługuje roszczenie odszkodowawcze
z tytułu nie zrealizowania pełnego zamówienia ? W mojej ocenie przepisy K.C. jak i PZP
normują tę kwestię zupełnie odmiennie.
Odpowiedź:
Anuluje się §2 ust.3 projektu umowy.
Ewentualne nie zrealizowanie pełnego zamówienia wynikać będzie z przyczyn obiektywnych, a nie ze złej woli Zamawiającego, w związku z tym nie widzimy zasadności, abyśmy byli z tego powodu karani. Uprzedzamy o tym wcześniej potencjalnych Wykonawców.
Pytanie 3:
§2 ust.4 Wykonawca ma obowiązek dostarczać towar bez względu na wielkość zamówienia.
Czy w sytuacji gdy zostanie złożone zamówienie np.0,5 kg mięsa na Wykonawcy będzie ciążył obowiązek dostarczenia tej ilości? Umieszczenie takiego zapisu oznacza że Zamawiający nie posiada osób odpowiedzialnych za planowanie żywienia zbiorowego w swojej placówce bo gdyby taki personel posiadał taki zapis nie miałby prawa tam się znaleźć.
Odpowiedź:
§2 ust.4 projektu umowy otrzymuje brzmienie: „ Wykonawca ma obowiązek dostarczać towar w ilościach uzależnionych od bieżących potrzeb Zamawiającego, wynikających z planowanego jadłospisu.”
Zamawiający posiada osoby odpowiedzialne za planowanie żywienia zbiorowego w naszej placówce. Sporządzając zapotrzebowanie na mięso sumuje się poszczególne asortymenty pod kątem faktycznych potrzeb, uzyskując wielkość zamówienia, jednocześnie mając na uwadze racjonalność i koszty transportu. Podany przez Wykonawcę przykład ilości zawiera znamiona abstrakcyjności i złośliwości w stosunku do Zamawiającego.
Pytanie 4:
§3 ust.3 ,,Dopuszczalna jest waloryzacja cen netto towarów, nie więcej niż o wskaźnik inflacji towarów i usług konsumpcyjnych, ogłoszony przez prezesa GUS, nie częściej
niż co 6 miesięcy na część zamówienia pozostałą do zrealizowania”.
Proszę o wyjaśnienie dlaczego Zamawiający nie odnosi waloryzacji cen do wskaźników
precyzyjnie odnoszących się do danego asortymentu (np. mięsa) a używa ogólnego wskaźnika wzrostu cen? Wskaźnik do którego odwołuje się Zamawiający jest określony na podstawie wzrostu cen w gospodarce narodowej , więc dotyczy także np. usług, odzieży czy stali, co w żaden sposób nie odzwierciedla wzrostu cen artykułów żywnościowych. Proszę o wyjaśnienie do jakiego okresu odniesie się Zamawiający dokonując waloryzacji (np. miesiąc do miesiąca, do roku poprzedniego czy też jeszcze innego). Powyższy okres powinien być precyzyjnie określony w przyszłej umowie. Ponadto mając na względzie okres obowiązywania umowy
(12 m-cy) wprowadzenie pierwszej waloryzacji po 6 miesiącach praktycznie uniemożliwi
jakąkolwiek kolejną waloryzację, wobec powyższego zasadnym byłoby wprowadzenie np. dwukrotnej waloryzacji przy czym pierwsza nie wcześniej niż po 3 miesiącach obowiązywania umowy.
Odpowiedź:
§3 ust.3 otrzymuje brzmienie: „Dopuszczalna jest waloryzacja cen netto towarów, nie więcej niż o wskaźnik inflacji towarów i usług konsumpcyjnych, ogłoszony przez prezesa GUS, nie częściej niż co 6 miesięcy na część zamówienia pozostałą do zrealizowania. Okres odniesienia – kwartał do kwartału bieżącego roku.”
Wolą Zamawiającego jest waloryzacja cen o podany wskaźnik. Inni Zamawiający nie dopuszczają jakiejkolwiek waloryzacji przez okres trwania umowy. My nie chcemy być aż tak restrykcyjni.
Pytanie 5:
§4 ust.2 ,,Za datę zapłaty uważa się dzień obciążenia na koncie Zamawiającego”
Proszę o wyjaśnienie na podstawie jakiej normy prawnej Zamawiający umieścił powyższy zapis w umowie. Zapis ten narusza art. 5 ustawy z dn . 12czerwca 2003 r, o terminach zapłaty w transakcjach handlowych. Zgodnie z orzecznictwem w przedmiotowej kwestii vide :{ III CZP 164/94 OSNC 1995/4/62 },, Spełnienie świadczenia bezgotówkowego następuje w dniu uznanie rachunku bankowego wierzyciela.
Odpowiedź:
§4 ust.2 otrzymuje brzmienie: „Za datę zapłaty uważa się dzień wpływu środków na rachunek Wykonawcy”.
Pytanie 6:
§6 ust. 4 ,,Wykonawca udziela gwarancji na przedmiot umowy co do jakości”.
Proszę wyjaśnić jakiej gwarancji oczekuje Zamawiający i jak zamierza ją sprawdzić i z uprawnień gwarancyjnych w przyszłości korzystać?
Odpowiedź:
§6 ust. 4 otrzymuje brzmienie: „ Wykonawca gwarantuje dostarczanie towaru zgodnego z wymaganiami jakościowymi Zamawiającego.”
Zamawiający sprawdza gwarantowaną jakość towaru przy każdorazowej dostawie. Towar niezgodny z wymaganiami jakościowymi podlega natychmiastowej wymianie.
W związku z powyższym §5 ust. 3 projektu umowy otrzymuje brzmienie: „W przypadku zakwestionowania przez Zamawiającego ilości dostarczonego towaru, Wykonawca uzupełnia go niezwłocznie o brakującą ilość. W przypadku zakwestionowania jakości i terminu przydatności do spożycia, Wykonawca w trybie natychmiastowym wymienia wadliwy towar na dobry.
Pytanie 7:
§8 ust.1 przewiduje kary umowne jakie Wykonawca ma zapłacić Zamawiającemu, proszę
o wyjaśnienie w jakiej sytuacji Zamawiający będzie zobowiązany do zapłaty kar umownych
na rzecz Wykonawcy ?
Podstawową zasadą prawa zobowiązań jest równość stron stosunku prawnego. Poprzez
umieszczenie w/w zapisów Zamawiający narusza tę zasadę. Proponowane zapisy naruszają również art.58 §2 K.C. bowiem takie ukształtowanie stosunku prawnego powoduje nierówność instrumentów prawnych w realizacji umowy.
Odpowiedź:
Zamawiający zapłaci Wykonawcy karę umowną w postaci odsetek ustawowych za niedotrzymanie terminu płatności.
Pytanie 8:
§8 ust.2 ,,W przypadku niedotrzymania terminu dostawy Wykonawca zostanie obciążony kosztami wynikającymi z konieczności zaopatrzenia się Zamawiającego we własnym zakresie, oraz kwotą wynikającą z różnicy cen towarów zakupionych
u innego dostawcy”.
Na podstawie jakiej normy prawnej Zamawiający wprowadził do umowy o zamówienie
publiczne tzw. ,,wykonanie zastępcze” ? Należy w tym miejscu zauważyć, że Zamawiający wprowadzając taki zapis narusza art.17 ust.1b pkt1 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 roku,
o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych zgodnie z którym
naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest udzielenie zamówienia publicznego
wykonawcy, który nie został wybrany w trybie określonym w przepisach o zamówieniach publicznych”. Ponadto umowa w §8 ust. 1lit.b przewiduje kary umowne za uchybienie
terminowości poszczególnych dostaw wobec powyższego stosowanie dodatkowych sankcji
nie znajduje uzasadnienia.
Odpowiedź:
W przypadku niedotrzymania ze strony Wykonawcy uzgodnionego terminu dostawy, Zamawiający zmuszony będzie do dokonania zakupu we własnym zakresie, dla zapewnienia ciągłości codziennego wyżywienia mieszkańców. W związku z tym Wykonawca zostanie obciążony kosztami wynikającymi z konieczności dokonania zakupu awaryjnego.
Pytanie 9:
§10 ust.2 Wykonawca może wypowiedzieć umowę z zachowaniem 30-dniowego okresu
wypowiedzenia . Wypowiedzenie umowy łączy się z naliczeniem przez Zamawiającego
kar umownych zgodnie z § 8 niniejszej umowy.
Proszę o wyjaśnienie co stanie się w sytuacji kiedy wypowiedzenie umowy przez Wykonawcę
nastąpi z przyczyn leżących po stronie Zamawiającego ? Czy wówczas Zamawiający naliczy
kary umowne Wykonawcy ?
Odpowiedź:
Nie przewidujemy sytuacji, w której wypowiedzenie umowy przez Wykonawcę nastąpi z przyczyn leżących po stronie Zamawiającego. Podtrzymujemy zapis §10 ust.5 projektu umowy, w tym przypadku żadna ze stron nie ponosi kar umownych.
Pytanie 10:
§10 ust. 4a ,,Wykonawcy przysługuje prawo odstąpienia od umowy, w szczególności:
Zamawiający nie wywiązuje się z obowiązku zapłaty faktur mimo dodatkowego pisemnego wezwania w terminie trzech miesięcy od upływu terminu zapłaty faktury,
Określonego w niniejszej umowie”.
Na podstawie jakiej normy prawnej Zamawiający żąda dodatkowego pisemnego wezwania
jeśli w posiadaniu Zamawiającego będzie faktura Vat wystawiona przez Wykonawcę ?
Ponadto proszę o wyjaśnienie na podstawie jakich przepisów Zamawiający ustanowił okres trzech miesięcy po upływie terminu zapłaty na złożenie takiego wezwania? W rezultacie
Zamawiający zastrzegł sobie możliwość kredytowania przez 4 miesiące! Taki zapis w umowie narusza wspomniane już ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r, o terminach zapłaty
w transakcjach handlowych oraz ustawę z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności
za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
Odpowiedź:
§10 ust. 4a otrzymuje brzmienie:„Zamawiający nie wywiązuje się z obowiązku zapłaty faktur.”
Pytanie 11:
§10 ust.4b ,,Wykonawcy przysługuje prawo odstąpienia od umowy, w szczególności:
Zamawiający odmawia bez uzasadnionej przyczyny odbioru dostarczonych artykułów”.
Proszę o wyjaśnienie kiedy i w jakich okolicznościach Zamawiający będzie mógł odmówić
odbioru zamówionych towarów? Nadmieniam, że przy realizacji umowy o zamówienie
publiczne obowiązują precyzyjne zapisy umowne a nie swoboda czy tzw. ,,kaprys”
Zamawiającego.
Odpowiedź:
Anuluje się §10 ust.4b projektu umowy.
Informacje o stronie
Podmiot publikujący: |
Brak danych |
Odpowiada za treść: |
Brak danych |
Wprowadził: |
Adam Podemski, data: 09.03.2012 r., godz. 14.20 |
Ostatnia aktualizacja: |
Adam Podemski, data: 09.03.2012 r., godz. 14.27 |
Czas |
Administrator |
Opis zmiany |
09.03.2012 r., godz. 14.27 |
Adam Podemski |
Edycja strony |
09.03.2012 r., godz. 14.22 |
Adam Podemski |
Edycja strony |
09.03.2012 r., godz. 14.20 |
Adam Podemski |
Dodanie strony |