Główna treść strony
Protokół Nr XIII
z sesji Rady Powiatu Grójeckiego odbytej w dniu 29 listopada 2011 r.
Sesja odbyła się w Sali Konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Grójcu.
Przewodniczący Rady Witold Wójcik o godzinie 10ºº otworzył Sesję wypowiadając formułę „Otwieram Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”. Następnie powitał Panie i Panów Radnych Powiatu Grójeckiego oraz Starostę Grójeckiego Pana Mariana Górskiego. Ponadto powitał zaproszonych gości oraz pracowników Starostwa.
Ad. 2
Przewodniczący Rady poinformował, że obecnie w Sesji uczestniczy 19 radnych, co pozwala na podejmowanie prawomocnych decyzji. Lista obecności stanowi (zał. nr 1) do niniejszego protokołu.
Ad. 3
Następnie Przewodniczący Rady odczytał wniosek o rozszerzenie porządku obrad– szczegółowe informacje zawiera (zał. nr 2)
Zaproponował następujący porządek obrad.
1. Otwarcie sesji.
2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
3. Przyjęcie porządku obrad.
4. Przyjęcie protokołu z dnia 4 października 2011 r.
5. Sprawozdanie Starosty Grójeckiego z pracy Zarządu Powiatu od ostatniej sesji Rady Powiatu Grójeckiego i informacje Starosty Grójeckiego.
6. Informacja o sytuacji finansowej PCM Sp. z o.o. w Grójcu i SP ZOZ w Nowym Mieście za III kwartały 2011 r.
7. Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał w sprawach:
7.1. zmieniającą Uchwałę Budżetową Powiatu Grójeckiego na 2011 r.
7.2. upoważnienia Zarządu do udzielenia poręczenia kredytu.
7.3. zgody na odstąpienie od odwołania darowizny nieruchomości.
7.4. zajęcia stanowiska przez Radę Powiatu w sprawie planowanej reorganizacji działalności Rejonowego Zakładu Energetycznego w Grójcu.
7.5. wyrażenia zgody na przystąpienie Powiatu Grójeckiego do projektu „Przeciwdziałanie wykluczeniu informacyjnemu poprzez kompleksową informatyzację placówek publicznych na terenie Gminy Nowe Miasto nad Pilicą” realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego.
8. Interpelacje i zapytania radnych.
9. Wolne wnioski i oświadczenia radnych.
10. Zamknięcie posiedzenia.
Następnie przystąpiono do głosowania nad przedstawionym porządkiem obrad. Głosowało 18 radnych. Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie 18 głosów „za”.
Ad. 4
Przewodniczący Rady wyjaśnił, że protokół z Sesji Rady Powiatu z dnia
4 października br. był wyłożony do wglądu w Biurze Rady, a jego odpis przekazano Przewodniczącym Klubów. Przewodniczący poddał protokół pod głosowanie.
Protokół został przyjęty jednogłośnie 18 głosów „za”.
Ad. 5
Sprawozdanie Starosty Grójeckiego z pracy Zarządu Powiatu i informacje Starosty Grójeckiego./załącznik nr 3/
Radny Maciej Dobrzyński zabierając głos odniósł się do spotkania Starosty
i Wicestarosty z Radą Nadzorczą oraz Prezesem Powiatowego Centrum Medycznego w sprawie sytuacji finansowej szpitala. Poprosił o wnioski z tego spotkania oraz zwrócił się z zapytaniem – jaki jest skład Rady Nadzorczej PCM Grójec i na jakiej zasadzie została wyłoniona Rada Nadzorcza.
W odpowiedzi Wicestarosta Janusz Różycki poinformował, że zgodnie ze Statutem PCM w Grójcu Radę Nadzorczą wybiera walne Zgromadzenie Wspólników w tym przypadku Zarząd Powiatu. W Radzie Nadzorczej są trzy osoby tj. p. Wieczerzyńska Doktor Ekonomi jednej z Radomskich Uczelni, p. Kosior Wicedyrektor szpitala
w Krychnowicach, p. Zawalich Przewodniczący Rady Miejskiej w Mogielnicy. Osoby zasiadające w Radzie Nadzorczej muszą mieć uprawnienia do zasiadania
w spółkach potwierdzone zdanym egzaminem w Ministerstwie Skarbu. Spotkanie miało na celu zapoznanie się z sytuacją finansową placówki.
W następnej kolejności p. Maciej Dobrzyński odniósł się do spotkania Wicestarosty
z Dyrektorem Mazowieckiego Oddziału NFZ w sprawie finansowania placówek medycznych.
W odpowiedzi Wicestarosta Janusz Różycki poinformował, że generalna zasada finansowania służby zdrowia na przyszły rok będzie taka, że tam gdzie jednostki wykonują kontrakt lub go przekraczają będą miały wysokość finansowania na poziomie tego roku Natomiast tam gdzie nie ma wykonań kontrakt będzie obniżony
o oto niewykonanie. W PCM na niektórych oddziałach nie jest wykonany kontrakt starałem się uzyskać zapewnienie p. Dyrektor, że nie zostanie nam obniżony kontrakt. Szpital zamierza otworzyć nowe poradnie i oddziały. Rozmawiałem również na ten temat i możliwościach podpisania kontraktu.
Radny Maciej Dobrzyński poruszył sprawę niewypłaconych środków przez NFZ Powiatowemu Centrum Medycznemu w Grójcu.
W odpowiedzi Wicestarosta Janusz Różycki poinformował, że nie ma takich informacji o niewypłacanych środkach. NFZ wypłaca środki zgodnie z podpisaną umową. Środki są regulowane po dwóch tygodniach od wystawienia faktury. Sprawozdanie finansowe jest zrobione w jakimś momencie kiedy NFZ nie uregulował należności ale nie są to zobowiązania przeterminowane.
Radny Adolf Maciak zabierając głos poprosił o przybliżenie pkt. dot. protokołów
z przetargów na sprzedaż nieruchomości gruntowych w Nowej Wsi oraz sprawę ustalenia liczby mieszkańców Domu Pomocy Społecznej w Tomczycach.
Starosta Marian Górski poinformował, że od dłuższego czasu w DPS Tomczyce nie ma pełnej obsady. Aby spełniać normy musimy posiadać określoną liczbę odpowiedniego personelu medycznego. Posiadamy personel medyczny ale nie mamy odpowiedniej liczby mieszkańców. Automatyczne otrzymujemy mniejsze środki na utrzymanie placówki. Zdecydowaliśmy się na obniżenie liczby mieszkańców do 90 osób co spowoduje także obniżenie etatów w personelu. DPS
w Tomczycach ma najwyższe stawi utrzymania dla osób tam przebywających. Takie rozwiązanie pozwoli na utrzymanie równowagi między personelem a osobami które tam przebywają jak również przyniesie spore oszczędności.
Następnie Starosta poinformował, że odbył się drugi przetarg na sprzedaż nieruchomości gruntowych w Nowej Wsi. Do przetargu zgłosiła się tylko jedna osoba która wpłaciła wadium ale się wycofała. Aktualnie ogłoszone są rokowania.
Rada Powiatu przyjęła sprawozdanie Starosty Grójeckiego do wiadomości.
Ad. 6
Informacja o sytuacji finansowej PCM Sp. z o.o. w Grójcu i SP ZOZ w Nowym Mieście za III kwartały 2011 r.
Pani Dorota Kwietniewska Z-ca Dyrektora SP ZOZ Nowe Miasto przedstawiła sytuację finansową szpitala na dzień 30 września 2011 r. Poinformowała, że przychody stanowiły 14.389,750 zł, przychody netto ze sprzedaży 13.907,921 zł
w tym z NFZ 13.666,823 zł, inne przychody stanowiły kwotę 241.097 zł, pozostałe przychody operacyjne wynosiły 475.687 zł /czynsze mieszkaniowe, sprzedaż towarów i usług, darowizny, odszkodowania, umorzenia, podatki od nieruchomości/. Koszty działalności ogółem wyniosły 14.741,875 zł, koszty działalności podstawowej wyniosły 14.613,460 zł, stan należności ogółem to kwota 1.873,494 zł w tym z NFZ 1.811.534 zł i inne 61.960 zł. Zobowiązania ogółem to kwota 4.376,288 zł. w tym zobowiązania wymagalne 645.671 zł. oraz zobowiązania z tytułu zaciągniętych kredytów 2.795,473 zł.
W następnej kolejności p. Dyrektor poinformowała o bankach w których szpital ma zaciągnięte kredyty – Bank Nordea na kwotę 2 mln zł, pożyczka umarzalna
w 50% na montaż kolektorów słonecznych w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na kwotę 350 tys. zł., pożyczka umarzalna
z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na termomodernizację budynku szpitala w kwocie 441.275 zł., pożyczka umarzalna
z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na termomodernizację budynku przychodni rejonowej w Drzewicy kwota pozostająca do spłaty to 255.445 zł. Wynik finansowy na koniec września 2011r. wynosi
- 352.124 zł.
Radny Maciej Dobrzyński zabierając glos powiedział, że wynik finansowy szpitala jest ujemy a zobowiązania wymagalne to kwota 650 tys. i jest to zagrożenie dla prawidłowego funkcjonowania.
W odpowiedzi p. Dorota Kwietniewska poinformowała, że wynik jest ujemy
w kwocie 352.124 zł ale jest niższy. Zagrożenia dla funkcjonowania szpitala nie ma. Zobowiązania wymagalne nie są najmniejsze ale na bieżąco spłacane. Amortyzacja wynosi 720 tys. zł. Otrzymaliśmy refundacje środków unijnych za wykonanie dokumentacji projektowej.
Wiceprzewodniczący Rady Janusz Karbowiak zwrócił się z zapytaniem jak wygląda procentowo wykonanie kontraktu z NFZ za III kwartały br. na poszczególnych oddziałach w szpitalu.
Pan Tomasz Skura Dyrektor SP ZOZ Nowe Miasto poinformował, że wykonanie kontraktu z NFZ wynosi: poradnie – 123 % a oddziały 107%. i możemy zaobserwować tendencję zwyszkową.
Radna Powiatu Stefania Fetraś poinformowała, że Rada Społeczna Szpitala
w Nowym Mieście na swoim posiedzeniu szczegółowo analizowała sprawozdanie finansowe za III kwartały br. szpital poniósł duże uzasadnione koszty związane
z trwającymi inwestycjami i remontami, funkcjonowaniem NOL oraz przyjęciem ratownictwa medycznego.
Pani Izabela Trojanowska Główna Księgowa PCM Grójec przedstawiła sytuację finansową szpitala na dzień 30 września 2011 r. Poinformowała, że przychody netto ze sprzedaży to kwota 25.857.872, 46 zł. w tym 97% to przychody kontraktu z NFZ. Pozostałe przychody to przychody generowane z komercji i z innych przychodów nie medycznych. Koszty działalności operacyjnej to kwota 27.395.477,84 zł. Pozostałe przychody operacyjne to kwota 589.510,30 zł, koszty operacyjne 11.459,66 zł. Przychody finansowe to kwota 3.092,94 zł, koszty finansowe 36.559,35 zł. łącznie wynik ujemy 993.011,15 zł. Na wynik ujemny wpłynęła amortyzacja która wyniosła 881.981,38 zł.
W następnej kolejności p. Izabela Trojanowska odniosła się do kontraktu
i należności szpitala. Poinformowała, że te należności są wykazane na konkretny dzień więc to nie są należności przeterminowane NFZ wobec szpitala. NFZ płaci terminowo ma 14 dni na zapłatę faktur. Nadwykonania rozliczane są w transzach półrocznych czyli po zakończeniu I półrocza następuje rozliczenie i dostajemy środki finansowe natomiast za II półrocze otrzymamy środki w styczniu, lutym następnego roku. Wynik jest na minusie nie mamy jeszcze na 30 września br. zafakturowanych nadwykonań, częściowo za I półrocze to jest 250 tys. zł. a II półrocze będzie fakturowane w lutym 2012 r. Prawdopodobnie nadwykonania wyniosą ok 1 mln zł. Wynik finansowy na koniec roku na pewno będzie inny i będzie lepszy. Wykonanie kontraktu jest na poziomie 100% i będzie wyższe.
Radny Maciej Dobrzyński zabierając głos powrócił do sprawy niepłaconych należności przez NFZ. Poinformował, że w porządku obrad jest uchwała w sprawie upoważnienia Zarządu do udzielenia poręczenia kredytu. Radny zwrócił się z prośbą o przybliżenie warunków tego kredytu i ile będzie nas kosztował ten kredyt.
W odpowiedzi p. Izabela Trojanowska Główna Księgowa PCM Grójec poinformowała, że w obecnej chwili nie jest w stanie przedstawić warunków tego kredytu.
Pan Marek Lejk Z-ca Dyrektora ds. Medycznych poinformował, że ustawa
o finansowaniu świadczeń zdrowotnych ze środków publicznych jasno opisuje jak wykonuje się przepływy finansowe pomiędzy NFZ a świadczeniodawcą. Tam jest jasno napisane, że w pierwszej kolejności raportuje się raport medyczny a późnej raport medyczny jest sprawdzany przez NFZ w określonym czasie. Następnie raport ten jeżeli jest zatwierdzony przez NFZ i służy jako podstawa do zafakturowania świadczeń. Wszystkie terminy w ustawie są przestrzegane przez NFZ. Nasz szpital nie ma żadnych trudności z NFZ. Podpisujemy już kontrakty z NFZ na 2012 r. i są one wyższe niż w ubiegłym roku. Kredyt będzie zaciągnięty na tych samych warunkach co w ubiegłym roku.
Radny Maciej Dobrzyński zwrócił się z zapytaniem ile potrzeba czasu na przekazanie środków od momentu wykonania usługi do momentu fakturowania.
Pan Marek Lejk Z-ca Dyrektora ds. Medycznych odpowiedział, że szpital nie ma żadnych trudności aby uzyskać środki finansowe zgodnie z terminami a ten termin to 14 dni. Jeżeli terminy się przedłużają to jest to spowodowane przedłużającymi się rozmowami z NFZ, jak również zmieniającymi się przepisami.
Ad.7
Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał w sprawach:
Ad. 7.1
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego zmieniający Uchwałę Budżetową Powiatu Grójeckiego na 2011 r. – w sposób szczegółowy omówiła p. Jadwiga Ostrowska Skarbnik Powiatu /załącznik nr 4/
Radny Maciej Dobrzyński odnosząc się do przedstawionego projektu uchwały zauważył, że znów zaczynamy podwyższać wynagrodzenia. Przesuwamy środki
z innych paragrafów na wynagrodzenia. Należy się zastanowić skąd się biorą takie posunięcia i jakie jest ich uzasadnienie.
W odpowiedzi p. Jadwiga Ostrowska Skarbnik Powiatu poinformowała, że
w przedstawionej uchwale nie ma nigdzie zwiększenia na płace w innych jednostkach jak oświata. Jest decyzja wydana przez Rząd Polski dot. zwiększenia płac w oświacie i na te decyzje nie mamy żadnego wpływu. W ostatnim roku zaobserwowaliśmy wzrost awansów zawodowych co się wiąże z podwyżkami a my na początku roku nie mamy takich informacji ile będzie awansów zawodowych. Następnie p. Skarbnik poinformowała, że w tym roku powiat do oświaty dołożył ponad 2 mln zł. a na przyszły rok w projekcie budżetu jest zwiększenie środków
o 2,5 mln zł. ponad subwencje oświatową, którą otrzymujemy.
Wiceprzewodniczący Rady Janusz Karbowiak zwrócił się z zapytaniem do Wicemarszałka i Posła RP – jak do spraw podwyżek podchodzą parlamentarzyści, którzy przyjmują ustawy a nie przeznaczają żadnych środków na ten cel. Samorządy muszą się same borykać z tym problemem. Takie rozwiązania praktykowane są przez Rząd już od wielu lat.
Wicemarszałek Stanisław Karczewski zabierając głos powiedział, że nie jesteśmy przygotowani na kryzys, Państwo Polskie jest zadłużone na 800 mld a jak dołożymy zadłużenie powiatu i innych placówek to całe Państwo jest zadłużone na ogromną kwotę. Zapytanie Wiceprzewodniczącego Rady jest bardzo trafne. Państwo daje samorządom coraz więcej zdań a pieniędzy już niekoniecznie. Na dzisiejszej sesji jestem po to aby wysłuchać wszystkich problemów. Słyszę, że Dyrektor szpitala
w Grójcu mówi, że nie ma żadnych problemów z NFZ a za chwile mówi, że wstrzymuje się płatności kilkumilionowe ze względu na zbieżność dwóch świadczonych usług jednemu pacjentowi w tym samym dniu to nie jest dobry zwyczaj i należy z tym wałczyć i nie dopuszczać to takich sytuacji. Jak byłem Dyrektorem
w szpitalu w Nowym Mieście nie było takiej sytuacji ponieważ mieliśmy nie wstrzymywane całe płatności tylko mieliśmy później obowiązek przedstawienia naszej argumentacji. Jeśli są takie sytuacje to zagraża to płynności finansowej placówki i jestem w stanie zainterweniować w NFZ aby takie sytuacje nie miały miejsca.
Poseł na Sejm Marek Suski zabierając głos zgodził ze stwierdzeniem Wiceprzewodniczącego Rady, że Rząd wprowadza nowe regulacje ustawowe
w zakresie oświaty a w ślad za tym nie przekazuje środków na ich realizację. Decyzje tego Rządu jak i poprzedniego były i są nieodpowiedzialne. Obecny Rząd rzeczywiście nakłada coraz to nowe obowiązki, nasz klub w parlamencie wielokrotnie wyrażał zdanie przeciwne i zgłaszał stosowane wnioski, które były odrzucane. Samorządy są zadłużone a muszą jeszcze wygospodarować środki na zadanie, które wprowadza Rząd takie działania powodują, że samorządy oszczędzają na wszystkim między innymi na inwestycjach. Ja proponuję aby Rada Powiatu podjęła uchwałę, która krytykowałaby działania Rządu RP w tej sprawie i wysłania tą uchwałę do Premiera.
Następnie Poseł odniósł się sytuacji służby zdrowia w powiecie. Przypomniał, że będąc na poprzednim spotkaniu gdzie mogliśmy usłyszeć o sytuacji szpitala
w Grójcu to ta sytuacja nie wyglądała tak dobrze jak dziś. Nie wiem co się takiego stało ale może nastąpił przełom, że służba zdrowia w naszym powiecie zaczyna mieć dodatnie przychody czy po prostu dziś jest to przedstawiane w innym świetle. Następnie Poseł poruszył sprawę inwestycji w służbie zdrowia w naszym powiecie
i zwrócił się z zapytaniem jakie środki europejskie pozyskuje powiat od p. Marszałka ponieważ będąc na konferencji p. Marszałek mówił, że będzie wyrównywał poziom rozwoju poszczególnych regionów woj. mazowieckiego a na dawną cześć woj. radomskiego subwencje Sejmiku Mazowieckiego są najniższe i myślę, że w tej sprawie Rada Powiatu powinna podjąć stosowną uchwałę domagająca się zwiększenia tych środków.
Radny p. Stanisław Sitarek zabierając głos zaproponował aby Rada Powiatu nie podjęła tej uchwały. Ustawodawca narzuca nam takie rozwiązania i nie przekazuje środków to my jesteśmy uwłasnowolnieni i czy my musimy w/w uchwale głosować.
Następnie Rady zauważył, że Starosta uczestniczył w Konwencie Starostów Województwa Mazowieckiego, skoro jest tak instytucja, która reprezentuje wszystkich samorządowców to jest to odpowiednie gremium aby zaprotestować przeciwko takiemu traktowaniu samorządów przez Rząd.
Skarbnik Powiatu Jadwiga Ostrowska odnosząc się do przedmówcy zwróciła się
z prośbą aby nie odrzucać wyżej wymienionej uchwały. Nie podjęcie takiej uchwały spowoduje nie wypłacenie pensji nauczycielom. Obowiązkiem Powiatu jest utrzymanie i nadzór nad tymi szkołami jak również zabezpieczenie płac
w terminie.
Pani Małgorzata Czerwińska p.o. Naczelnik Wydz. EiZ zabierając głos poinformowała, że subwencja jaką otrzymuje powiat to 80% wydatków na oświatę pozostałe 20% to powinny być środki własne z budżetu powiatu. Wchodzą przepisy, które będą zmniejszały ilość uczniów w technikach a baza techniczna musi być zapewniona na wysokim poziomie co wiąże się z dodatkowymi kosztami.
Radny Stanisław Sitarek zabierając głos poinformował, że wnioskował aby nie podejmować tej uchwały ale nie jest przeciwnikiem nauczycieli ponieważ te środki słusznie im się należą. Chodzi o zwrócenie uwagi na szerszy problem.
Radny Adolf Maciak zwrócił się z zapytaniem ile będzie samorząd powiatowy kosztowała ta podwyżka dla nauczycieli.
W odpowiedzi Skarbnik Powiatu poinformowała, że podwyżki dla nauczycieli będą na wysokości 7%.
Przewodniczący Komisji Planowania Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało
19 radnych. Uchwała Nr XIII/79/2011 została przyjęta 17 głosów „za” przy
2 głosach „wstrzymujących się”.
Ad. 7.2
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego w sprawie upoważnienia Zarządu do udzielenia poręczenia kredytu. – przedstawił p. Stanisław Walczak Z-ca Naczelnika Wydz. EiZ /załącznik nr 5/.
Przewodniczący Komisji Planowania Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało
19 radnych. Uchwała Nr XIII/80/2011 została przyjęta 18 głosów „za” przy
1 głosie „wstrzymującym się”.
Ad. 7.3
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego w sprawie zgody na odstąpienie od odwołania darowizny nieruchomości. – przedstawił p. Józef Zawiślak Z-ca Naczelnika Wydz. Fin. /załącznik nr 6/
Przewodniczący Komisji Planowania Budżetu, Finansów i Mienia Powiatu poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało
19 radnych. Uchwała Nr XIII/81/2011 została przyjęta jednogłośnie 19 głosów „za”.
Ad. 7.4
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego w sprawie zajęcia stanowiska przez Radę Powiatu w sprawie planowanej reorganizacji działalności Rejonowego Zakładu Energetycznego w Grójcu. – przedstawił Starosta Marian Górski /załącznik nr 7/
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało
19 radnych. Uchwała Nr XIII/82/2011 została przyjęta jednogłośnie 19 głosów „za”.
Ad. 7.5
Projekt Uchwały Rady Powiatu Grójeckiego w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie Powiatu Grójeckiego do projektu „Przeciwdziałanie wykluczeniu informacyjnemu poprzez kompleksową informatyzację placówek publicznych na terenie Gminy Nowe Miasto nad Pilicą” realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego. – przedstawił Starosta Marian Górski /załącznik nr 8/
Starosta Marian Górski poinformował, że podjęcie uchwały wynika z konieczności dokładnego sprecyzowania nazwy programu dot. dofinansowania przedsięwzięcia ze środków unijnych. Wymogi formalne związane ze składaniem wniosku wymagają aby nazwa programu dokładnie odpowiadała programowi pomocowemu.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało
19 radnych. Uchwała Nr XIII/83/2011 została przyjęta jednogłośnie 19 głosów „za”.
Ad. 8
Interpelacje i zapytania radnych.
W tym punkcje porządku obrad nikt nie zabrał głosu.
Ad. 9
Wolne wnioski i oświadczenia radnych.
Starosta Marian Górski odniósł się do dwóch spraw nagłaśnianych w mediach. Pierwsza sprawa dot. Gminy Grójec a mianowicie otrzymaliśmy z Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego odpowiedź, że zostało wydane zarządzenie Wojewody Mazowieckiego w sprawie wyrażenia zgody na zbycie zasobu nieruchomości Skarbu Państwa w formie darowizny na cześć nieruchomości położonej w Głuchowie Gmina Grójec dot. fragmentu działki przeznaczonej na drogę dla mieszkańców. Gmina nie może inwestować bo nie jest właścicielem. Uzyskaliśmy zgodę i w przyszłym tygodniu zostanie podpisany akt notarialny. Druga sprawa dot. podpisania w dniu dzisiejszym aktu notarialnego dot. umowy darowizny zabudowanej nieruchomością położonej w Grójcu przy Al. Niepodległości 20 /budynek byłej Prokuratury/. Nieruchomość została przekazana Gminie Grójec w drodze darowizny. Gmina Grójec planuje do budynku po byłej prokuraturze przenieść bibliotekę publiczną, która aktualnie mieści w GOK-u.
W następnej kolejności głos zabrali:
Pan Walid Tenu Przewodniczący Związku Lekarzy w PCM Grójec odnosząc się do sytuacji szpitala poinformował, że Związek lekarzy oczekuje na decyzje Rady Powiatu bądź Zarządu Powiatu dot. dalszej pracy Prezesa. Jesteśmy najmniejszą grupą pracującą w szpitalu. Osoby, które były na ostatnim spotkaniu dnia
19 listopada br. był także Poseł Suski zostały zaskoczone decyzją odejścia lekarzy
z pracy. Przed spotkaniem nie mogłem uzyskać ilu etatowych lekarzy pracuje
w PCM. Kiedyś lekarzy pracowało w szpitalu 40 a teraz odeszło 11 lekarzy. Odeszli nie z własnej woli tylko z innym przyczyn. Teraz czekamy na decyzje Rady i Zarządu Powiatu. Pani księgowa przedstawiła sprawozdanie finansowe szpitala ciekawe kto teraz wypracuje kontrakt szpitala.
Radny Maciej Dobrzyński zabierając głos powiedział, że czekaliśmy na to spotkanie ale oczekujemy argumentów za i przeciw bo tak na doba sprawę to my nie wiemy
o czym rozmawiamy. Dlaczego nie można dojść do porozumienia w szpitalu grójeckim tego też nie wiemy. Chcielibyśmy usłyszeć konkretne argumenty.
Pan Walid Tenu Przewodniczący Związku Lekarzy w PCM Grójec odpowiadając przypomniał, że na spotkaniu 19 listopada było powiedziane, że p. Gackowski odszedł sam za porozumieniem stron. Nie chciał oddać sprawy do Sądu bo jak wiemy wszyscy sprawy toczą się bardzo długo, dlatego dla świętego spokoju
p. Gackowski zgodził się na odejście za porozumieniem stron. W następnej kolejności z oddziału chirurgicznego odeszło czterech chirurgów. Odeszła także najmądrzejsza pielęgniarka oddziałowa. Prezes Jagieła nie spotyka się
z pracownikami na spotkanie trzeba czekać nawet trzy miesiące. Dyżury na oddziałach są jednoosobowe. Kontrakt na oddziale położniczym nie jest w pełni wykonany jest wykonany w 80%.
Kierownik Izby Przyjęć PCM w Grójcu p. Grażyna Iżycka zabierając głos poinformowała, że ze szpitalem związana jest już od ponad 20 lat. Atmosfera w izbie przyjęć i relacje między lekarzami a pielęgniarki są bardzo dobre. Nie ma żadnych większych konfliktów nie odczuwamy żadnych złych relacji pomiędzy zespołami. Szpital wszedł w procedury ISO co wiąże się z spełnianiem odpowiednich procedur
i standardów. Uczestniczymy w różnego rodzaju spotkaniach mających na celu promowanie zdrowia jak również wykonujemy podstawowe badania /ciśnienie, pomiar cukru/ na różnego rodzaju imprezach czy świętach /Dożynki w Lewiczynie/. Jest mi bardzo przykro słyszeć, że w szpitalu są konflikty i Prezesa trzeba odwołać. W naszym szpitalu nie dzieje się nic złego spotykam się z pacjentami którzy mówią, że wizerunek szpitala zmienił się na korzyść. Dyscyplina pracy w szpitalu została wprowadzona po równo dla pielęgniarek i lekarzy i to może nie wszystkim się podobało.
Z-ca Dyrektora p. Marek Lejk zabierając głos powiedział, że dyskusje się na temat czegoś co tak naprawdę bardzo dobrze funkcjonuje. Wynik finansowy obydwu szpitali na terenie powiatu są wzorem dla innych szpitali w kraju. Mamy zakontraktowane świadczenia zdrowotne na poziomie przekraczającym deficyt roku 2011 r. i to o kilkaset tysięcy złotych. My teraz będzie kontraktować świadczenia
i powinnyśmy nasz zakład pokazywać z jak najlepszej strony. Nie ma powodu aby pokazywać się z takiej strony, że kontrahenci nie będą chcieli podpisać z nami umów. Nie ma powodu mówić, że szpital jest źle zarządzany, że źle leczeni są pacjenci. Szpital miał 20 mln straty i wtedy nie wybuchały takie dyskusje. Pan Walid Tenu w wielu sprawach ma rację tylko to nie jest ten poziom rozwiązywania problemów.
Z-ca Dyrektora ds. Pielęgniarstwa w PCM w Grójcu przedstawiła wymogi
i warunki na jakich zatrudniane są pielęgniarki. Poinformowała, że nie dostrzega żadnego konfliktu w zespołach pielęgniarsko – położniczych. Jestem osobą otwartą na wszelkie dyskusje i zmiany. Jeśli chodzi o reorganizację jest to proces który jest przeprowadzany we wszystkich zakładach pracy. Co do odejść pielęgniarek
w naszym szpitalu to do tej pory nie było zwolnień jeżeli któraś z pielęgniarek odeszła to odeszła do konkurencji.
Z-ca Ordynatora Oddziału Wewnętrznego p. Klimkiewicz zabierając głos poinformował, że organ założycieli jest odpowiedzialny za pełnienie opieki zdrowotnej. Pan Lejk za swój największy sukces uważa likwidację błędnych decyzji
p. Prezesa. Jeżeli uważamy za sukces likwidację łóżek na położnictwie i zwolnienie czterech lekarzy to jest ograniczenie dostępu do usług zdrowotnych i wprowadzenie pojedynczego dyżuru. Nie zwiększono ilości łóżek, nie zatrudniono lekarzy a jest podwójny dyżur zapewniony lekarzami z zewnątrz bo tutejsi są zwolnieni. Powołowa oddziału chirurgii po remoncie nie pracuje. Na oddziale chirurgii jest zatrudnionych czterech lekarzy na niepełnych etatach nie wiem jak ten kontrakt zostanie wykonany. Kontrakt dla szpitala w stosunku do ubiegłego roku jest zmniejszony, nadwykonania nie wiadomo czy pokryją to co było w zeszłym roku kontraktowane. Przedstawiłem tylko fakty.
Pan Marek Lejk Z-ca Dyrektora ds. Medycznych odnosząc się do wypowiedzi przedmówcy powiedział, że szpital na 2012 r. ma kontrakt wyższy. Nie odnoszę się do kontraktu, który był przez kogoś innego negocjowany, który był o 1 mln niższy. Nadwykonania mamy wszystkie wypłacone. Nie wiem dlaczego nasz zakład musi być przedstawiany w złym świetle. Ubieganie się o rozszerzenie kontraktu na rynku medycznym szczególnie w zakresie chirurgii ogólnej, jest prawem p. Ordynatora każdego Dyrektora. Z Dyrektorem Skurą co do niektórych rzeczy umawiamy jak np. specjalizacje. My po prostu podnosimy na wyższy poziom świadczenia w naszym szpitalu. Będziemy rozszerzali ortopedię, chirurgię naczyniową, koniczyny jest remont pomieszczeń z których wyprowadziła się Dyrekcja szpitala gdzie będą ambulatoria chirurgiczne. Przyciągniemy pacjentów mieszkających w Grójcu do ich szpitala. Ja jako lekarz, który 38 lat pracuje w zawodzie mam pełne prawo do mówienia o tym, że powinna być funkcja ordynatora i jego zastępcy. Powinnyśmy dążyć do tego aby mieszkańcy byli leczeni w godnych warunkach i to jest najważniejsze.
Pani Halina Kostrzewa Kierownik Ratownictwa Medycznego zabierając głos powiedziała, że najważniejsze to znalezienie wspólnego języka. Konflikt jest sztucznie w tej chwili podniecany. Nie ma żadnego konfliktu wszyscy w szpitalu powinnyśmy się skupić na analizowaniu kosztów, dążyć do tego co jest już osiągnięte. Przyjeżdżając do szpitala karetką dwa lata temu obraz, który widziałam zupełnie nie przystawał do tego który jest teraz obecnie. Mówienie o tym, że nie ma lekarzy a pomijanie grupy pielęgniarskiej i administracyjnej jest nie w porządku. Szpital to całość nie tylko lekarze i proszę na to zwrócić uwagę. Ja jestem kierownikiem a nie wszyscy lekarze mówią mi „dzień dobry”. Jeżeli chodzi
o dziedzinę ratownictwa medycznego to chyba trochę wiem, wielokrotnie rozwiązywałam kwestie sporne z lekarzami i nie do końca mogę powiedzieć, że mieli rację. To że ktoś odchodzi, przychodzi to jest normalne we wszystkich zakładach. Dyrektor który zaczyna spełniać marzenia przestaje być Dyrektorem. Dyrektor musi wymagać aby były dobre efekty. Mówienie, że tylko grupa lekarska wypracowuje punkty kontraktowe jest to bardzo krzywdzące. Mówienie, że najlepsza pielęgniarka odeszła ze szpitala jest nie na miejscu, co teraz mają powiedzieć pozostałe pielęgniarki, które są obecne na dzisiejszej sesji. Tam gdzie naprawdę dzieje się źle to nikt o tym nie mówi bo się boi.
Wiceprzewodnicząca Związków Zawodowych Pielęgniarek i Położnych zabierając głos powiedziała, że rola związków jest zupełnie inna niż rola pracodawcy. Związki z reguły stoją po dwóch stronach barykady. Cenię naszego Prezesa za to, że zawsze znajduje czas aby się z nami spotkać czyli Związkami Zawodowymi. Zawsze z Prezesem dochodzimy do porozumienia.
Wiceprzewodniczący Rady Janusz Karbowiak zwrócił się do Dyrektora
z zapytaniem– co miało na celu zmianę nazwy ordynatora na kierownika. Następnie zapytał się czy pielęgniarki w szpitalu zatrudnione są na kontrakcje oraz czy lekarze zatrudnieni na kontrakcje i jednocześnie czy są pracownikami szpitala i czy jest jeszcze firma zewnętrzna, która świadczy usługi na rzecz naszego szpitala i czy tam również są zatrudnienie lekarze.
Pan Marek Lejk Z-ca Dyrektora ds. Medycznych odnosząc się do wypowiedzi odpowiedział, że zawód lekarza jest takim zawodem, że ten kto go wykonuje, wykonuje go bardzo intensywnie. W naszym szpitalu zatrudnieni są lekarze na umowę o pracę oraz zatrudnieni na kontraktach. Na umowę o prace zatrudnionych jest ok. 40 lekarzy a na kontraktach ok. 70 lekarzy. Zatrudnieni są oczywiście także przez firmę zewnętrzną, która ma podpisany z nami kontrakt. Te formy zatrudnienia są znane na terenie całego kraju i zgodne z prawem. Odnosząc się do zmiany nazewnictwa ordynatora na kierownika poinformował, że nie jest autorem zmiany ale jest przywiązany do nazewnictwa ordynator i z-ca ordynatora. Jeśli ktoś nazywa się ordynatorem to musi przejść procedurę konkursową, która jest zorganizowana przez Izbę Lekarską a jak ktoś nazywa się kierownikiem to nie przechodzi tej procedury tylko jest naznaczany przez pracodawcę. Pielęgniarki zatrudnione są w większości na umowę o pracę kilka pielęgniarek zatrudnionych jest przez firmę zewnętrzną.
Pan Stanisław Karczewski Wicemarszałek Senatu zabierając głos w dyskusji powiedział, że my wprowadzamy prawo a na dzisiejszym spotkaniu dowiadujemy się jak to prawo jest omijane. My tworząc ustawę, w której dostosowaliśmy nasze przepisy do przepisów unijnych i dyrektyw unijnych o czasie pracy lekarza. Gdyby te przepisy wprowadzić to w Polsce brakowałoby ok. 30 tys. lekarzy. Ominięto to częściowo tzw. optałtem i dalej okazało się, że tych lekarzy brakuje. Wymyślono więc ale poza Parlamentem takie możliwości zatrudniania w jednym miejscu na umowę
o pracę a w drugim na kontrakcje. Na pewno nie jest dobrze ja wychodzę z tej sali dosyć smutny. Któryś już raz słyszę o konflikcie w szpitalu Grójeckim to ja nie wierzę, że nie ma tego konfliktu i że jest świetna atmosfera w pracy. Za pracę i dobą atmosferę odpowiada kadra kierownicza. Ja byłem przeciwny pierwszej formie przekształcenia szpitala do której nie doszło bo wtedy byłyby dużo większe problemy.
W służbie zdrowia jest bardzo wiele do zrobienia i to jest praca dla Państwa jak i dla nas w parlamencie.
Przewodniczący Rady Witold Wójcik zwrócił się zapytaniem czy są jeszcze jakieś zapytania.
Nikt nie zabrał głosu. Przewodniczący zakończył sesję.
Ad. 10
Z uwagi na wyczerpanie porządku obrad Przewodniczący Rady Powiatu Witold Wójcik o godz. 1400 zamknął posiedzenie wypowiadając formułę „Zamykam Sesję Rady Powiatu Grójeckiego”.
Protokołowała: Przewodniczył:
Ineza Banach Witold Wójcik
Informacje o stronie
Podmiot publikujący: |
Starostwo Powiatowe w Grójcu |
Odpowiada za treść: |
Rada Powiatu Grójeckiego |
Wprowadził: |
Nieznany, data: 27.02.2012 r., godz. 15.09 |
Ostatnia aktualizacja: |
Nieznany, data: 12.09.2013 r., godz. 13.21 |
Czas |
Administrator |
Opis zmiany |
12.09.2013 r., godz. 13.21 |
Nieznany |
Edycja strony |
31.10.2012 r., godz. 15.36 |
Nieznany |
Edycja strony |
27.02.2012 r., godz. 15.10 |
Nieznany |
Edycja strony |
27.02.2012 r., godz. 15.09 |
Nieznany |
Edycja strony |
27.02.2012 r., godz. 15.09 |
Nieznany |
Dodanie strony |