- Geodeta Powiatowy pełni również funkcję Naczelnika Wydziału Geodezji, Kartografii, Katastru
i Nieruchomości. - W skład Wydziału wchodzi Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej.
III. Do podstawowych zadań Wydziału należy:
- W zakresie geodezji i kartografii:
- zatwierdzanie projektów geodezyjnych osnów szczegółowych,
- zakładanie osnów szczegółowych,
- zakładanie i aktualizacja mapy zasadniczej,
- prowadzenie powszechnej taksacji nieruchomości oraz opracowywanie i prowadzenie map i tabel taksacyjnych dotyczących nieruchomości,
- prowadzenie spraw związanych z ochroną znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych,
- przyjmowanie zawiadomień o zniszczeniu, uszkodzeniu, przemieszczeniu lub zagrożeniu znaków geodezyjnych, urządzeń zabezpieczających te znaki oraz budowli triangulacyjnych,
- zarządzanie nieruchomościami państwowymi, wydzielonymi w związku z usytuowaniem na nich znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych, urządzeń zabezpieczających te znaki i budowli triangulacyjnych,
- prowadzenie powiatowych baz danych wchodzących w skład krajowego systemu informacji o terenie,
- powierzanie na wniosek gminy prowadzenia spraw należących do zakresu zadań i kompetencji Starosty jako organu administracji geodezyjnej i kartograficznej,
- prowadzenie gleboznawczej klasyfikacji gruntów,
- planowanie prac geodezyjno - kartograficznych oraz dokonywanie kontroli,
- realizacja budżetu powiatu w zakresie wykonywania prac geodezyjnych i kartograficznych,
- prowadzenie spraw związanych z nakładaniem kary grzywny na osoby nie przestrzegające przepisów prawa geodezyjnego i kartograficznego,
- zapewnienie gminom nieodpłatnego, bezpośredniego dostępu do bazy danych ewidencji gruntów i budynków,
- realizacja innych zadań wynikających z obowiązujących przepisów.
- W zakresie gospodarki nieruchomościami nierolnymi:
- tworzenie zasobu nieruchomości Skarbu Państwa,
- prowadzenie spraw dotyczących gospodarowania zasobem nieruchomości Skarbu Państwa,
- regulowanie stanów prawnych nieruchomości Skarbu Państwa,
- prowadzenie spraw związanych z ustalaniem sposobu i terminu zagospodarowania nieruchomości gruntowych,
- ustalanie wysokości odszkodowania przy odpowiednim zastosowaniu zasad i trybu obowiązującego przy wywłaszczeniu nieruchomości,
- przygotowanie i opracowanie dokumentacji do sprzedaży, zamiany, darowizn lub oddania w wieczyste użytkowanie lub zarząd nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa oraz aktualizacja opłat z tytułu użytkowania wieczystego i zarządu,
- nabywanie przez Skarb Państwa nieruchomości stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego lub przejmowanie w nieodpłatne użytkowanie wieczyste,
- dokonywanie zamiany nieruchomości między Skarbem Państwa, a jednostkami samorządu terytorialnego, bez konieczności dokonywania dopłat,
- przekazywanie gminom w drodze darowizny nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa, przeznaczonych w planach zagospodarowania przestrzennego pod budownictwo mieszkaniowe,
- prowadzenie postępowania wywłaszczeniowego,
- orzekanie o odszkodowaniu za wywłaszczone nieruchomości,
- wnioskowanie o dokonanie wpisu w księdze wieczystej o wywłaszczeniu nieruchomości,
- orzekanie o przyznaniu nieruchomości zamiennej,
- prowadzenie spraw związanych ze zwrotem wywłaszczonych nieruchomości, zwrotem odszkodowania, w tym także nieruchomości zamiennej oraz rozliczenia z realizacji,
- ograniczenie sposobu korzystania z nieruchomości i wnioskowanie o dokonanie stosownego wpisu do księgi wieczystej,
- przygotowywanie zezwoleń na zakładanie i przeprowadzenie na nieruchomości ciągów drenażowych, przewodów i urządzeń służących do przesyłania płynów, pary, gazów i energii elektrycznej oraz urządzeń łączności publicznej i sygnalizacji, a także innych podziemnych, naziemnych lub nadziemnych obiektów i urządzeń niezbędnych do korzystania z tych przewodów i urządzeń, jeżeli właściciel lub użytkownik wieczysty nie wyraził na to zgody,
- przygotowywanie zezwoleń na czasowe zajęcie nieruchomości w przypadku siły wyższej lub nagłej potrzeby zapobieżenia powstawaniu znacznej szkody,
- przygotowywanie zezwoleń na prowadzenie działalności polegającej na poszukiwaniu, rozpoznawaniu lub wydobywaniu kopalin stanowiących własność Skarbu Państwa, jeżeli właściciel lub użytkownik wieczysty nie wyraził na to zgody,
- zabezpieczenie wierzytelności Skarbu Państwa przez wpisanie w księdze wieczystej hipoteki oraz wydawanie zaświadczeń o spłaceniu wierzytelności,
- przygotowywanie decyzji o przejęciu nieruchomości lub jej części pozostającej w zarządzie
organów wojskowych, uznanej za zbędną, na cele obronności i bezpieczeństwa państwa,
- prowadzenie spraw związanych z wydawaniem na wniosek organu wojskowego decyzji o zajęciu nieruchomości Skarbu Państwa na zakwaterowanie przejściowe,
- realizacja innych zadań wynikających z obowiązujących przepisów.
- W zakresie gospodarki gruntami rolnymi i ochrony gruntów:
- wyrażanie zgody na zrzeczenie się nieruchomości przez właściciela na rzecz Skarbu Państwa,
- ustalanie, które nieruchomości stanowią wspólnotę gruntową bądź mienie gromadzkie,
- ustalanie wykazu osób uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej oraz wykazu obszarów gospodarstw przez nich posiadanych i wielkości przysługujących im udziałów we wspólnocie,
- wprowadzanie w przedstawianych przez organy spółki planach zagospodarowania oraz w regulaminie użytkowania gruntów i urządzeń, zmian i uzupełnień uzasadnionych względami gospodarczymi,
- wydawanie decyzji w sprawach zwrotu działek pozostawionych do dożywotniego użytkowania oraz gruntów pod budynkiem przejętych za emeryturę,
- przekazywanie Lasom Państwowym na wniosek Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa gruntów wchodzących w skład Zasobu w celu zalesienia,
- prowadzenie spraw związanych z wyłączeniem gruntów rolnych z produkcji,
- przygotowywanie decyzji nakładającej obowiązek zdjęcia próchnicznej warstwy gleby oraz jej wykorzystania,
- prowadzenie spraw związanych z nakazaniem właścicielowi zalesienia, zadrzewienia lub zakrzewienia gruntów lub założenia na nich trwałych użytków zielonych ze względu na ochronę gleb przed erozją,
- naliczenie odszkodowania za szkody wynikające ze zmniejszenia produkcji roślinnej, wynikłej z wykonania nakazu, o którym mowa w pkt. 9,
- zapewnianie prowadzenia co 3 lata dla gruntów położonych na obszarach szczególnej ochrony środowiska lub w strefach ochronnych wokół zakładów przemysłowych, badań poziomu skażenia gleb i roślin,
- przygotowywanie decyzji nakładającej obowiązek na osobę powodującą utratę lub ograniczenie wartości użytkowej gruntów obowiązek ich rekultywacji,
- wykonywanie rekultywacji gruntów zdewastowanych i zdegradowanych przez nie ustalone osoby lub w wyniku klęski żywiołowej,
- wydawanie decyzji w sprawach rekultywacji i zagospodarowania,
- przeprowadzanie kontroli wykonywania przepisów ustawy o ochronie gruntów rolnych lub leśnych,
- naliczanie opłat w przypadkach stwierdzenia wyłączenia gruntów z produkcji niezgodnie z przepisami ustawy lub nie wykonania rekultywacji gruntów zdewastowanych w ustalonym okresie,
- prowadzenie sprawozdawczości z zakresu ochrony gruntów rolnych,
- przeprowadzanie scalenia gruntów na koszt Skarbu Państwa lub odmowa jego przeprowadzenia,
- przeprowadzenie wymiany gruntów na koszt Skarbu Państwa lub odmowa jego przeprowadzenia,
- prowadzenie spraw związanych z postępowaniem scaleniowym lub wymiany gruntów,
- wydawanie postanowień do uzgadniania projektów decyzji o warunkach zabudowy oraz projektów decyzji o ustalaniu lokalizacji inwestycji celu publicznego.
- realizacja innych zadań wynikających z obowiązujących przepisów.
- W zakresie katastru:
- zakładanie i prowadzenie ewidencji gruntów i budynków (kataster nieruchomości),
- modernizacja ewidencji,
- wykonywanie wypisów i wyrysów wraz z fakturowaniem,
- prowadzenie rejestru cen i wartości nieruchomości,
- przyjmowanie zgłoszeń zmian danych objętych ewidencją gruntów i budynków,
- występowanie z żądaniem dostarczenia dokumentów geodezyjnych i kartograficznych celem wprowadzenia zmian w ewidencji,
- przyjmowanie odpisów prawomocnych orzeczeń i aktów notarialnych z których wynikają zmiany w ewidencji gruntów i budynków,
- przyjmowanie prawomocnych orzeczeń sądowych lub ostatecznych decyzji ustalających przebieg granic nieruchomości w celu ujawnienia ich w ewidencji,
- wprowadzanie zmian danych objętych ewidencją gruntów i budynków na podstawie odpisów prawomocnych decyzji administracyjnych, orzeczeń sądowych, odpisów aktów notarialnych i innych dokumentów,
- sporządzanie gminnych i powiatowych zestawień zbiorczych, danych ewidencji gruntów i budynków,
- udostępnianie danych ewidencyjnych z jednoczesną ochroną tych danych,
- wydawanie zaświadczeń o posiadaniu gospodarstwa rolnego,
- realizacja innych zadań wynikających z obowiązujących przepisów.
- Prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem i obrotem nieruchomościami powiatu:
- realizacja polityki powiatu w zakresie gospodarki powiatowym zasobem nieruchomości,
- podejmowanie czynności w postępowaniach administracyjnych prowadzonych przez inne organy, dotyczących nieruchomości powiatowych,
- gospodarowanie powiatowym zasobem nieruchomości poprzez ewidencjonowanie nieruchomości oraz zabezpieczanie ich przed uszkodzeniem lub zniszczeniem,
- sporządzanie planów wykorzystania powiatowego zasobu nieruchomości,
- współpraca z wydziałem finansowym oraz jednostkami organizacyjnymi w sprawie prowadzenia ewidencji środków trwałych tj. budynków, budowli, gruntów,
- podejmowanie za zgodą rady, czynności zmierzających do zbycia darowizny, zamiany nieruchomości z zasobu powiatu,
- organizowanie przetargów na zbycie nieruchomości i zbywanie nieruchomości w drodze bezprzetargowej w przypadkach i na warunkach przewidzianych w ustawie o gospodarce nieruchomościami,
- opracowywanie decyzji w sprawach trwałego zarządu i warunków tego prawa oraz ustalenie wysokości opłat z tytułu trwałego zarządu,
- opiniowanie wniosków w sprawach dotyczących gospodarowania mieniem powiatu,
- opracowywanie zasad najmu, dzierżawy i użyczenia nieruchomości lub ich części – współpraca z innymi wydziałami i jednostkami organizacyjnymi powiatu w zakresie przygotowywania i zawierania umów,
- oddawanie nieruchomości w użytkowanie, dzierżawę, najem i użyczenie,
- prowadzenie spraw związanych z utrzymaniem, eksploatacją i drobnymi naprawami w budynkach użytkowanych przez Starostwo,
- prowadzenie Punktu Obsługi Inwestora,
- przygotowanie kompletnej oferty inwestycyjnej powiatu, jej weryfikacja i aktualizacja,
- udzielanie informacji inwestorom, organizowanie w razie potrzeby wizyt lokalizacyjnych inwestorów,
- asystowanie inwestorom w niezbędnych procedurach administracyjnych oraz opieka poinwestycyjna,
- zarządzanie nieruchomościami lokalowymi wchodzącymi w skład powiatowego zasobu nieruchomości.
- Prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem i obrotem nieruchomościami Skarbu Państwa w szczególności:
- prowadzenie i aktualizowanie ewidencji nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa,
- przygotowywanie i opracowywanie dokumentacji do sprzedaży, zamiany, darowizny, oddania
w użytkowanie wieczyste lub zarząd nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa, - prowadzenie spraw związanych z użytkowaniem wieczystym nieruchomości Skarbu Państwa,
- prowadzenie spraw związanych z trwałym zarządem nieruchomości Skarbu Państwa,
- zapewnienie wycen nieruchomości Skarbu Państwa,
- naliczanie i aktualizacja opłat z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu,
- prowadzenie spraw związanych z przekształceniem użytkowania wieczystego w prawo własności,
- przekazywanie nieruchomości Skarbu Państwa na cele szczególne.
- Sprawowanie z upoważnienia Zarządu Powiatu i w zakresie określonym przez Zarząd nadzoru właścicielskiego nad mieniem powiatu:
- kontrola prawidłowości użytkowania nieruchomości mienia powiatu zgodnie z jego przeznaczeniem i obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa,
- wnioskowanie w sprawach dotyczących zmiany sposobu użytkowania części lub całości nieruchomości stanowiących mienie powiatu,
- zlecanie prac w zakresie inwentaryzacji mienia, aktualizacja lub odtworzenie dokumentacji technicznej budynków, budowli i innych obiektów budowlanych stanowiących mienie powiatu,
- udział w pracach komisji przetargowych udzielających zamówień publicznych dotyczących mienia powiatu,
- sprawdzanie stanu dokumentacji obiektów, a w szczególności książki obiektu budowlanego, opracowań projektowych i dokumentacji technicznych robót budowlanych wykonywanych w obiekcie w toku jego użytkowania oraz realizowanych zadań inwestycyjnych mienia powiatu, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami,
- przygotowywanie projektów uchwał Zarządu Powiatu i Rady Powiatu dotyczących gospodarowania nieruchomościami powiatowymi,
- sporządzanie wniosku o przyznanie płatności obszarowych kierowanego do ARiMR,
- opisywanie faktur – wydatki związane z wyceną nieruchomości, eksploatacją budynków i lokali itp. w zakresie prowadzonych spraw,
- sprawozdania dotyczące wydatkowania dotacji z działu 700 rozdział 70005 w zakresie prowadzonych spraw.